EBBE/Beauvechain Belgian Defence Days - 4 juli 2010

Onderstaand is een overzicht van wat er allemaal op de tweede, lekker warme, (zon)dag van de Belgian Defence Days te zien was. De eerste dag, zaterdag, was qua weer een stukje minder. De vrijdag daarvoor was er een spottersdag, maar die was dan organisatorisch weer beneden peil. De Belgische luchtmacht had de organisatie als experiment uitbesteed aan een commerciële organisatie. Deze club bleek echter geen enkel idee te hebben van wat er onder een spottersdag moest worden verstaan, zodat de deelnemers -die toch een flinke meerprijs hadden betaald- ver van alle vliegactiviteiten en voorzieningen als toilet en catering verwijderd bleven. Maar, ere wie ere toekomt, al snel na deze ramp kwam de basiscommandant zelf met excuses aan de spotters: het was een actie die ook volgens de Belgische Luchtmacht zelf niet voor herhaling vatbaar was. Op de Open Dagen zelf hadden we wat dat betreft minder reden tot klagen, ook al waren de ingehuurde jobstudenten ook hier niet altijd op hun taak berekend. De vliegshow en static waren er gelukkig niet minder om, ondanks enkele afzeggingen (geen Grieken, Italianen, Spanjaarden, Tsjechen of Turken deze keer) viel er nog meer dan genoeg leuks te zien. Leuk waren ook de vele museumstukken die hier inmiddels verzameld zijn (onder andere als gevolg van herschikkingen en onderhoud in het Legermuseum in Brussel) en die nu letterlijk in het zonnetje waren gezet.

Wij noteerden voor u: (f=flying)


De vliegshow werd geopend door het voorvliegen van de grootste vlag die ik persoonlijk ooit onder een heli heb zien hangen. Sea King Mk.48 RS-03 van het 40eSmaldeel vliegt zelf ook alweer een aantal jaren met een (iets kleinere) Belgische vlag op de romp. Hoe lang dat nog kan is gezien de Belgische politiek weer een heel andere vraag . . . (Frank Kramer, 4 juli 2010)

Austria:

    1126/RF-26 Saab 105OE Düsentrainerstaffel scs (f)
    1136/BF Saab 105OE Düsentrainerstaffel

Belgium:

    A46 SA318C preserved museum
    AT-14 A Jet IB 11Smd
    AT-19 A Jet IB 11Smd
    AT-21 A Jet IB 11Smd (f)
    AT-22 A Jet IB 11Smd (f)
    AT-24 A Jet IB 11Smd (f)
    AT-32 A Jet IB 11Smd (f)
    BR-10 Mirage VBR preserved museum
    CE-03 Emb145LR 21Smd/15W (f)
    CE-04 Emb145LR 21Smd/15W (f)
    CH-03 C-130H 20Smd/15W (f)
    CH-05 C-130H 20Smd/15W (f)
    CH-11 C-130H 20Smd/15W (f)
    CH-12 C-130H 20Smd/15W (f)
    “EG-80/SV-J” Meteor F.8 (EG-79/S2-R) pres. museum
    FA-05 F-16A preserved trav. exhibit
    FA-18 F-16A preserved museum
    (FA-55) F-16A preserved i/a scs
    FA-57 F-16AM 2W (f)
    FA-92/FS F-16AM 2W (f)
    FA-100 F-16AM nm scs “Belgium/EU”
    FA-101 F-16AM nm
    FA-110 F-16AM F-16 SDT/10W (f)
    FA-111 F-16AM nm
    FA-113 F-16AM preserved gate
    FA-114 F-16AM nm (10W) (f)
    FB-12 F-16BM nm (f)
    FB-21 F-16BM nm (f)
    FR-32 RF-84F preserved museum
    FR-33 RF-84F preserved
    FT-24 T-33A preserved museum
    FX-04 F-104G preserved gate
    FX-47 F-104G preserved museum
    (G-03) Ce182R wreck in compound


De Belgische Luchtcomponent least A330-322 CS-TMT voor 5 jaar van het Portugese HiFly als vervanger voor de A310’s van 21Smaldeel/15Wing. Het toestel kwam echter vooral in het nieuws door de verdachte aanbesteding van het project en door een wat ongelukkige start met wat ongelukjes. Hij kreeg helaas geen militaire registratie, maar vliegt hier wel in een fraaie formatie met “op links” solo-display F-16AM FA-110. (Frank Kramer, 4 juli 2010)


De meningen waren verdeeld over de vraag of F-16AM FA-100 nou wel of niet buiten dienst is gesteld. Geen twijfel was er aan het gegeven dat hij reclame maakte voor het Belgische voorzitterschap van de Europese Unie. (Frank Kramer, 4 juli 2010)


Kiekeboe… RF-84F Thunderflash FR-33 behoort tot de aanzienlijke verzameling museumstukken die inmiddels op Beauvechain in opslag of in het museum staat. Na enige omzwervingen langs diverse andere bases is hij (voorlopig) in deze shelter terechtgekomen. (Frank Kramer, 4 juli 2010)

    H-02 A109Ba/medevac 18Sqn MRH (f)
    H-06 A109Ba wreck in compound
    H-16 A109Ba preserved trav. exhibit
    H-21 A109Ba 18Sqn MRH (f)
    H-26 A109Ba 18Sqn MRH (f)
    H-28 A109Ba 18Sqn MRH (f)
    H-46 A109Ba 18Sqn MRH
    (ID-16)/JE-P Hunter F.4 preserved museum
    (ID-26)/OV-K Hunter F.4 preserved museum
    M-2 SA316B 40Smd
    MT-35 CM170R preserved
    (MT-36) CM170R wreck in compound
    MT-48 CM170R preserved museum
    MT-49 CM170R preserved trav. exhibit
    PL-76 Grob G.102 Astir CS Jeans preserved trav. exhibit
    RS-03 Sea King mk.48 40Smd scs (f)


Na de Swallows van weleer is nu “Hardship Red” (genoemd naar een van de callsigns van 5Smaldeel) het nieuwe presentatieteam van de Belgische Luchtcomponent. Ook nieuw is dat het team voor 2010 een eigen teambeschildering heeft gekregen, zoals te zien is op SF.260MB ST-02/2. (Frank Kramer, 4 juli 2010)

    ST-02/2 SF260MB Hardship Red/5Smd scs (f)
    ST-04/4 SF260MB Hardship Red/5Smd scs (f)
    ST-06 SF260MB 5Smd
    ST-11 SF260MB preserved museum
    ST-14 SF260MB preserved
    ST-22 SF260MB 5Smd
    ST-27/X SF260MB Hardship Red/5Smd scs (f)
    ST-30 SF260MB 5Smd scs
    ST-32/1 SF260MB Hardship Red/5Smd scs (f)
    ST-40 SF260D 5Smd scs
    ST-47 SF260D 5Smd
    ST-48 SF260D 5Smd
    V39 SV4B wings preserved museum
    V64 SV4B preserved museum
    274 B-Hunter UAV 80Smd
    CS-TMT A330-322 HiFly/15W (f)


Vanwege verbouwingen aan het Koninklijk Legermuseum in Brussel en sluiting van het depot in Vissenaken zijn een aantal toestellen tijdelijk elders ondergebracht. Dat bood wel de kans om deze fraaie 3911, een Tsjechische MiG15bis, glimmend in het zonnetje te vereeuwigen. (Frank Kramer, 4 juli 2010)


Het begint er op te lijken dat er door het basismuseum (de moeite van het bekijken meer dan waard!) weer gewerkt gaat worden aan twee Hunters uit hun opslag, en dat is een goede zaak. Een van de twee is Hunter F.4 (ID-26)/OV-K. (Frank Kramer, 4 juli 2010)


Nog een klant uit de tijdelijke opslag ten behoeve van het Legermuseum: Saab J-35A Draken 35067/34 in de kleuren van de 16e Wing van de Zweedse Luchtmacht. (Frank Kramer, 4 juli 2010)

Czech Republic:

    3911 MiG15 bis preserved

Denmark:

    E-194 F-16AM Esk727 scs (f)
    T-405 Saab/MFI T-17 FLSK scs (f)
    T-409 Saab/MFI T-17 FLSK (f)
    T-414 Saab/MFI T-17 FLSK (f)
    T-418 Saab/MFI T-17 FLSK (f)
    T-431 Saab/MFI T-17 FLSK (f)

France:

    E22/705-LS A Jet E EAC00.314
    165/62-IT CASA CN235M-200 ET01.062
    1573/F-HBKB EC120B HéliDax
    072/YA Emb121AA EAT00.319 (f)
    083/ZE Emb121AA EAT00.319 (f)
    102/YS Emb121AA EAT00.319 (f)
    105/YU Emb121AA EAT00.319 (f)
    117/113-IV Rafale A EC01.007
    119/113-IX Rafale A EC01.007 (f)


De EALAT is de vliegschool van de Franse landmacht op het vliegveld Dax (vlakbij de Pyreneeën). Men is bezig hun eigen vloot van Gazelles te vervangen door 36 van HéliDax geleaste EC.120B’s. Deze tamelijk civiel ogende 1573/F-HBKB is nummer 2 van die order. (Frank Kramer, 4 juli 2010)

Germany:

    24+29 MiG21 bis preserved museum
    30+85 Fiat G.91R3 preserved museum
    46+01 Tornado IDS JBG33
    60+07 P-3C II MFG3
    86+11 Bo105P1 nm

Hungary:

    40 JAS-39C MH.59 Sz.D.REB (f)
    43 JAS-39D MH.59 Sz.D.REB
    110 An26 MH.59 Sz.D.REB
    405 An26 MH.59 Sz.D.REB (f)

Ireland:

    262 PC-9M 1FTS


De Flying Training School van het Irish Air Corps stuurde PC-9M 262 als deelnemer aan de show, die -niet geheel verrassend- als thema “training” had en dus ook behoorlijk wat vliegtuigen en helikopters van dat type aantrok. (Frank Kramer, 4 juli 2020)

Luxemburg/NATO:

    LX-N90446 E-3A+ NAEW&CF

Morocco:

    CN-ABP/2 CAP232 Marche Verte (f)
    CN-ABQ/6 CAP232 Marche Verte (f)
    CN-ABR/5 CAP232 Marche Verte (f)
    CN-ABS/4 CAP232 Marche Verte (f)
    CN-ABT/3 CAP232 Marche Verte (f)
    CN-ABU/7 CAP232 Marche Verte (f)
    CN-ABV/1 CAP232 Marche Verte (f)
    CN-ABX/8 CAP232 Marche Verte (f)
    CNA-MB CASA CN235M-100 Escadre de Transport

Netherlands:

    J-015 F-16AM F-16 SDT/323 (f)
    J-193 F-16AM 323
    J-513 F-16AM 313
    L-05 PC-7 131EMVO

Norway:

    305 F-16BM FLO

Sweden:

    35067/16-34 Saab J-35 preserved

Switzerland:

    J-4077 Hunter F.58 preserved
    J-5017 F/A-18C FlSt17 scs (f)
    J-5023 F/A-18C nm


Naast hun demo-toestel stuurden de Zwitsers ook een reserve-Hornet, die het met zijn opgeklapte vleugels altijd leuk doet op de static. In dit geval is het F/A-18C J-5023. (Frank Kramer, 4 juli 2010)

Ukraine:

    5406/25 blue An26 medevac Ukraine AF

United Kingdom:

    XX231 Hawk T.1W 208(R)Sqn
    XX263 Hawk T.1A 4FTS scs (f)
    ZH860 Merlin HM.1 814NAS scs
    ZA449/020 Tornado GR.4 nm (f)
    ZA458/024 Tornado GR.4 15(R)Sqn
    ZA463/028 Tornado GR.4 15(R)Sqn/617Sqn
    ZD742/090 Tornado GR.4 nm (f)
    ZD792/138 Tornado GR.4 nm (f)


(Niet meer zo) modern Engels materieel was er ook. Naast een imposante en oorverdovende “role-demo” van twee Tornado’s stonden er ook twee op de static. Een daarvan was GR.4 ZA463/028 met het logo van 15(R)Squadron op de staart en het embleem van 617Sqn (“The Dambusters”) op de neus. Identiteitscrisis? Hoezo? (Frank Kramer, 4 juli 2010)


814 Naval Air Squadron van de Royal Navy is eigenaar van Merlin HM.1 ZH860. Dat dat een tijger-squadron is valt wel een beetje op aan de beschildering; jammer genoeg waren ze dit jaar niet op Volkel vertegenwoordigd en daarom maar een plaatje van hier. (Frank Kramer, 4 juli 2010)

United States:

    84-0111 C-21A 76AS/86AW
    62-3565/D KC-135R 351ARS/100ARW

Civil:

    D-EXKH Extra EA300 (f)
    F-AZJS Spitfire PR.XIX “PS890/UM-E” RAF c/s (f)
    F-AZJV DHC.1 Chipmunk “1375” FAP c/s
    F-GLHF CM170R (f)
    G-AOJR DHC.1 Chipmunk
    G-BGZK NA OV-10B Bronco “99+32” LW c/s
    G-CBSS Bacau Yak 52 (f)
    G-HURI Hurricane “Z5140/HA-C” RAF c/s (f)
    G-KAXF Hunter F.6A “N-294” KLu c/s (f)
    G-MKVB Spitfire LF.VB “BM597/JH-C” RAF c/s (f)
    HB-FVI PC.12/47E (c/n1209) Pilatus
    JY-RFA Extra EA.300 RJF (f)
    JY-RFB Extra EA.300 RJF (f)
    JY-RFC Extra EA.300 RJF (f)
    JY-RFD Extra EA.300 RJF (f)
    NX377WW NA T-28B Trojan “137777/KV-863” USN c/s (f)
    N996DM DC-6B Flying Bulls (f)
    N4109C NA T-6G Texan (f)


Relatief nog maar kort in België actief: North American T-28B Trojan NX377WW beschilderd als 137777/KV-863 van de US Navy. Op de rand van de cockpitkap de naam van de (ongetwijfeld gelukkige) eigenaar/vlieger Kris Van den Bergh. (Frank Kramer, 4 juli 2010)


Tweede aanwezige warbird van de Historic Aircraft Collection was de G-MKVB. Uit de civiele registratie kan worden afgeleid dat het bij de BM597/JH-C gaat om een Spitfire Mk.5; meer precies is dit een LF.VB. (Frank Kramer, 4 juli 2010)


De Engelse Historic Aircraft Collection was een zeer welkome gast met twee fraaie warbirds als deelnemer. Een daarvan is Hurricane Mk.XII “Z5140/HA-C”. Bij de CAA staat hij in de boeken als G-HURI. (Frank Kramer, 4 juli 2010)

    OE-AWW Boeing N2S-5 Kaydet (f)
    OE-EAS CV F4U-4 Corsair “RB-37” USN c/s (f)
    OO-BEZ Ultramagic S-90 basket only
    OO-CFG Diamond DA42 Twin Star
    OO-DAF AT-16ND Harvard IIB “H-50” BAF c/s (f)
    OO-EBU PA-28-161 Cadet (f)
    OO-GVE Beech 77 Skipper
    OO-JBO Robin R2160 Alpha Sport
    OO-LGB PA-18-95 Super Cub “OL-L49” BLa c/s (f)
    OO-NUE Aerotek Pitts S.2A
    OO-NZG PA-28-161 Warrior II
    OO-OPS Boeing-Sterman PT-13D “985” USN c/s (f)
    OO-SPG PA-18-95 Super cub “OL-L47” BLa c/s (f)
    OO-SVB Stampe/Renard SV4B “1185/43” (f)
    OO-TMS PA44-180 Seminole
    OO-ULM Robinson R22B2 Beta
    OO-VCU PA-28-161 Warrior II (f)
    OO-VMC PA-28-161 Warrior III (f)
    OO-VMY PA-28-161 Warrion III (f)
    OO-151 Dyn’Aero MCR-4S
    OO-C38 Air Création GTE-582S Clipper
    OO-E75 B&F Funk FK-14 Polaris
    OO-F73 Liteflite Bailey-Moses Dragonfly
    OO-G35 B&F Funk FK-9 Mark IV

Credits: Coen van den Heuvel, Arne Kramer, Frank Kramer


DHC.1 Chipmunk F-AZJV vloog in zijn vorige leven als “1375” bij de Portugese Luchtmacht en dat is gelukkig nog goed te zien. (Frank Kramer, 4 juli 2010)


Piston Power met Red Bull-smaak . . . . of een Red Bull die je ècht vleugels geeft: F4U-4 Corsair OE-EAS/RB-37 was één van de vele fraaie warbirds op de show. (Frank Kramer, 4 juli 2010)