“Het ISACAR Comité bedankt alle sponsors, is dankbaar voor de inzet van alle
vrijwilligers, en feliciteert alle deelnemers voor 45 jaar sportieve
competitie.” Op deze manier wordt een 56 pagina's tellend boekje afgesloten over
de ISACAR (Inter Service And Civil Air Rally),
die zijn oorsprong had bij de Vliegclub Schiphol Amsterdam. Een jaarlijkse
vliegwedstrijd, die uitgroeide tot het grootste evenement voor de Nederlandse
kleine luchtvaart, maar die door omstandigheden in 2012 voor het laatst had
plaats gevonden.
Enkele enthousiastelingen hadden medio 2013 het plan opgevat om het rally-idee
voort te zetten, wat op 13 september 2014 resulteerde in de eerste editie van de
Dutch Air Rally. Het ochtend deel zou bestaan uit een vliegroute naar Lelystad
via een aantal checkpoints, met in de route verwerkt een aantal foto
herkenningspunten. Helaas werd deze eerste editie geplaagd door het weer dat
enigszins tegen zat, zodat het ochtend deel niet door kon gaan en de start van
het middag deel met een uur werd verlaat.
Deel twee bestond ook uit fotoherkenning tijdens de vlucht en een
navigatievlucht over een aantal waypoints in midden Nederland, met als eindpunt
vliegveld Teuge. Als je de verschillende routes ziet, die gevolgd zijn door de
deelnemers, dan valt het op dat niet iedereen vertrouwd is met de ouderwetse
manier van navigeren, wat ook op valt te maken uit de kaart die gemaakt is van
de gevlogen routes:
Er werd tijdens deze
Dutch Air Rally gevlogen met dataloggers in alle deelnemende vliegtuigen en die
waren beschikbaar gesteld door de KNVvL.
Eerste prijs
winnaar, het team in de SOCATA TB-10 Tobago GT tijdens de rit naar de
parkeerplaats op Lelystad. (Chris Ufkes)
Het was de bedoeling
om meteen na afloop van de Rally een prijs uitreiking te organiseren, maar dat
idee was iets te ambitieus. Op 4 oktober jongstleden heeft de prijs uitreiking
plaats gevonden op Lelystad Airport: |