Tekst & Foto's: André Wadman
 
 

Het stond al jaren op mijn verlanglijst: een keer naar de EAA AirVenture te Oshkosh, Wisconsin in de VS. In september 2013 zijn Kees van Boven en ik begonnen
met de voorbereidingen. Naast Oshkosh wilden we ook nog wat andere plaatsen in de USA bezoeken en begin dit jaar hadden we de route, hotels en de autohuur
vastgelegd. Als eerste naar Los Angeles waar we LAX een aantal keren bezochten en natuurlijk ook de musea te Camarillo en Chino. Na een korte week vlogen we
door naar Seattle om Seattle-Tacoma Airport en de diverse Boeing-velden in de buurt te bezoeken. Uiteraard stond de Boeing fabriek met rondleiding daar ook bij.
Als laatste vlogen we naar Chicago om met de auto naar Appleton te rijden, dichtbij ons einddoel: Oshkosh. Al hoewel de gehele trip ook zeer de moeite waard was,
beperk ik me in dit verslag tot Oshkosh.

 

Wittman Airfield lag op een half uur rijden van ons hotel. Van hotelkamer tot lopen tussen de vliegtuigen kostte slechts drie kwartier; parkeren en kaartcontrole waren
perfect georganiseerd. Aan het aantal auto’s en vliegtuigen te zien, zijn ze daar wel wat gewend! Het Event wordt ieder jaar georganiseerd in de periode eind juli/
begin augustus en duurt ruim een week.
 

De twee banen van Wittman Airfield liggen kruislings. Fotograferen gaat perfect, nergens hekken of linten. Daarom moet je bij toestellen op de static soms wat geduld hebben voordat ze “vrij” staan.

Op ongeveer 50 meter van de taxibaan heeft men in het gras een streep getrokken waar je achter moet blijven en . . . . . . iedereen doet dat! Hoewel het aantal
vliegtuigen enorm is, gaat het er allemaal erg gemoedelijk en relaxed aan toe. Alleen tijdens de show van de Thunderbirds met hun F-16’s wordt het publiek
gevraagd een stuk naar achteren te gaan. Aan de toren hing een groot spandoek met de tekst: “World’s Busiest Controll Tower” en dat is beslist niet overdreven.
 

Voor de beide banen zit voortdurend een stroom landingslichten in de approach en iedere keer is het weer een verrassing wat het wordt, de variatie is enorm.
Homebuilts, watervliegtuigen, helikopters, warbirds, jets, aerobatic planes en een enkele airliner.
Op de tweede dag van ons bezoek crashte een Breezy, waardoor één van de banen geblokkeerd raakte.
Het evenement is een fly-in zodat er doorlopend aankomend en vertrekkend verkeer is. Bij de baan die nog wèl open was, stonden op een gegeven moment zo’n 30
kisten in de holding voor take-off. Ook nu weer een bonte verzameling vliegtuigen die je nergens anders in de wereld ziet.
Rondvluchten werden uitgevoerd door twee Ford Tri-Motor vliegtuigen; eentje uit 1928 en de ander uit 1929. Met een stuk of acht Bell 47 helikopters werden ter plaatse ook rondvluchten gedaan. De B-17 vloog vanaf Appleton Airport; een rondvlucht kostte USD 600,00. Twee Bell UH-1’s en de Huey Cobra deden rondvluchten
vanaf Font du Lac Airport.

 

Iedere dag rond half drie is er een vliegprogramma dat vooraf gegaan wordt door het Amerikaanse volkslied, live gezongen door een zangeres. Bijna iedereen staat
dan stil met z’n hoofddeksel in de hand.
Zodra het vliegprogramma na ongeveer drie uren voorbij is, barst het weer los met het aankomende en vertrekkende verkeer.
De Vietnam memorial show vond ik het indrukwekkendst. De demo werd gevlogen door drie Skyraiders, twee UH-1’s, een Caribou, Huey Cobra, Cessna Bird Dog,
Cessna Tweety Bird en een Douglas Skyhawk. Daarbij vertelden veteranen en weduwen van militairen over hun ervaringen uit die Vietnam-tijd. De volop aanwezige
luidsprekers zorgen ervoor dat het allemaal goed te volgen is.
 

Even wat cijfers van de EAA-site om een idee te geven van het geheel:
“More than 10.000 aircraft arriving at Wittman Regional Airport in Oshkosh and other airports in east-central Wisconsin. Total of showplanes: 2.649, including 1000
homebuilt aircraft, 1050 vintage airplanes, 303 warbirds, 122 ultralights, 91 seaplanes, 40 rotorcraft, 38 aerobatic aircraft”.
 

Ik heb op Oshkosh ca. 2000 foto’s gemaakt. Het fotoverslag dat hierna volgt, is een uittreksel en zegt meer dan dat ik in woorden kan uitdrukken. Voor de
toegangsprijs van USD 43,00 per dag krijg je beslist waar voor je geld. Als er een spottershemel zou bestaan, dan moet hij er, volgens mij, zo uitzien als op
Oshkosh!

 
 
03-3116 Boeing C-17A Globemaster III USAF      
         
C-FADK Harmon Rocket F-1        
         
C-FETN De Havilland Canada DHC.2 Beaver Mk. 3 in amfibie-uitvoering    
         
CF-HBM Cessna 180 uit 1953, voorzien van drijvers      
         
CF-LKD Lockheed 12A Electra Junior, bouwjaar 1937      
         
         
N2AD Douglas AD-1 Skyraider UIT 1947 USAF       
         
         
N8NW Nanchang CJ-6        
         
N10VD Grumman OV-1/RV-1 Mohawk US ARMY      
         
N49WH Douglas A-4B Skyhawk USAF      
         
N60LC
 
BD Micro Technologies FLS Microjet; de firma BD Micro Technologies biedt dit op de amateurbouw Bede BD-5J uit de jaren ’70 gebaseerde
toestelletje tegenwoordig te koop aan.
         
N62CC Douglas DC-3C        
         
N71AW Van de Dyke JD-2 Delta met deltavleugel werden sinds de jaren ’60 zo’n 50 exemplaren gebouwd.
         
N77BD Grumman G-44 Widgeon uit 1943        
         
N80RA Rutan 72 Grizzly van de EAA Aviation Foundation heeft geen geldig BvL meer.  
         
N98TP Uit 1951 stamt deze fraaie Grumman HU-16B Albatross      
         
N113MF Quest Kodiak 100, voorzien van drijvers en eigendom van Missionary Aviation Fellowship.
         
N121BC Beech T-34A Mentor US NAVY      
         
N133KK Canadair T-33 Silver Star werd in 1956 gebouwd. USAF      
         
N149HF De Havilland Canada C-7B Caribou US ARMY      
         
N178KT De geheel metalen Sonex Aircraft Sonex kan als kit geleverd worden of alleen als bouwtekening. 
         
N228NA North American T-28B Trojan US NAVY      
         
N233EB Deze Beech E17B Staggerwing was in 1938 in dienst van Indian National Airways en werd daarom in de oorspronkelijke kleuren als “VT-AKK”
gespoten.
         
N238V North American T-28B Trojan        
         
N305AB Cessna L-19A Bird Dog werd in 1951 gebouwd Japan Self Defence Force    
         
N309MD Max Holste MH1521C-1 Broussard Armée de l’Air      
         
N370WB Cessna T-37C Tweety Bird uit 1966 in Vietnamese kleuren, maar met U.S. Air Force opschriften
         
N394RV SIAI-Marchetti SM-1019 Italian Army      
         
N500DR Beech T-34A Mentor US NAVY      
         
N500GW Aero Commander 500B stamt uit 1964.      
         
N500HP Eén van de momenteel twee vliegwaardige exemplaren van de Howard 500  
         
N540S Pitts S-2S Special        
         
N540SG Zivko Aeronautics Edge 540 samen met Pitts S-2S Special N540S    
         
N600DM Aero Vodochody L-39 Albatros N600DM/135 met op de voorgrond de N139TB/119.
         
N624HF Uit 1966 is deze Bell UH-1H Iroquois US ARMY      
         
N624PT Yakovlev Yak-52        
         
N649AA American Airlines Boeing 757-223 N649AA arriveerde met oorlogs veteranen.  
         
N669VP Franklin Demon 1, voorzien van een dikke Pratt & Whitney R-985 en de naam “Dracula”.
         
N693PD Pilatus PC-12/47        
         
N712CR Vans RV-8A        
         
N752XT Fairey Gannet T.5 uit 1954, het enige nog vliegende exemplaar. Van dit model werden er maar acht gebouwd. Royal Navy
         
N802RB Boeing PT-13D Kaydet uit 1943 en later voorzien van een Pratt & Whitney R-985.  
         
N826HF Bell AH-1F Huey Cobra US ARMY      
         
N840 North American P-64 uit 1940; heeft geen geldig BvL meer.    
         
N909WJ Grumman FM-2 Wildcat kwam in 1944 in dienst. US NAVY      
         
N927NA Uit 1963 is deze unieke Martin WB-57F. NASA      
         
N1383W Piper L-21B Super Cub, bouwjaar 1954, met cargopack en enorme ballonbanden voor het opereren vanaf onverhard terrein.
         
N3450V Cessna 195 met een Jacobs stermotor uit 1948.      
         
N3904K Anderson Greenwood AND-51-A, bouwjaar 1953      
N4168E North American T-28C Trojan Vietnam Air Force      
         
N4848M Cessna L-19E Bird Dog US ARMY      
         
N5017N Boeing B-17G Flying Fortress USAF      
         
N5418A Cessna 310B; het 1957 model        
         
N6102K Republic RC-3 Seabee rolde in 1947 de fabriek uit.      
         
N6382Z Breezy RLU-1 en met deze enorme drijvers “Sea Breezy” genaamd.    
         
N6953X WSK-PZL Lim-6/MiG-17 uit 1962        
         
N7185 Beech 3NM US MARINES      
         
N8849V Bellanca 17-30A Super Viking, een fraai gestroomlijnde machine met een 300pk motor; dit exemplaar werd in 1971 gebouwd.
         
N9109R Beech C18S laag over de baan, compleet met rook.      
         
N9950C Corben Baby Ace; deze maakte pas dit jaar zijn eerste vlucht.    
         
N14307
 
Replica van de uit 1934 stammende Granville Brothers GeeBee R-6H QED, maar nu voorzien van een veel krachtiger Wright R-1820,
die 1425pk(!) levert.
         
N27493 North American B-25J Mitchell USAF      
         
N47708 Ryan ST-3KR        
         
N62700 Convair BT-13A Valiant maakte in 1941 de eerste vlucht. USAF      
         
N65164 Douglas EA-1E Skyraider USAF      
         
N65370 North American SNJ-2 Harvard II uit 1941 Geico Skytypers      
         
N77681 Uit 1946 is deze Fairchild 24W-46 Argus      
         
N90671 Cessna L-19A Bird Dog, bouwjaar 1951 US ARMY      
         
NC54KC Harlow PJC-2        
         
NC418GB Beech TC-45J        
         
NC2312 WACO AGC-8 zag in 1938 het levenslicht.      
         
NC8407 Ford 4-AT-E Tri Motor, bouwjaar 1929 Eastern Air Transport    
         
NC9645 Ford 5-AT-B Tri Motor, bouwjaar 1928 Transcontinental Air Transport    
         
NC12332 Curtiss Wright Travel Air B-14-BC uit 1932      
         
NC18097 Lockheed 12A Electra Junior uit 1938      
         
NC66294 Howard DGA-15P met een Pratt & Whitney R-985 van 450pk.    
         
NC93337 Ercoupe 415CD; dit exemplaar stamt uit1946.      
         
NL151AM North American F-51D Mustang USAF      
         
NL151CF North American P-51D Mustang USAF      
         
NL551E North American P-51B Mustang USAF      
         
NX26AU SIAI-Marchetti SF260C Italian Air Force      
         
NX188RL North American F-86F Sabre uit 1952 USAF      
         
NX959AD Douglas AD-4N Skyraider USAF      
         
NX7699 Grumman G-164A Showcat, ook al uitgerust met een Pratt & Whitney R-985 van 450pk.
         
NX8280K Nakajima A-6M2 Model 21 Zero met een Amerikaanse Pratt & Whitney R-1830 motor. Japan Air Force
         
NX15429 Monocoupe 90A        
         
NX79123 Lockheed P-38L-5 Lightning USAF      
         
NX81817 Nanchang CJ-6A        
         
PP-VVB Cessna 208B Grand Caravan Agropecuária Principado S.A.    
         
91-0466/8 Lockheed Martin F-16 DM Thunderbirds (solo flight)    
 
 

Credits: André Wadman