Hellenic Air Force, Formation Flight. (Maurits Niemeijer)

 
Voor de achtste keer werd de Athens Flying Week georganiseerd en de vliegshow was dit jaar op Tanágra in het weekend van 21 en 22 september. De Athens Flying Week begon 8 jaar geleden op het vliegveld van Tatoi. Na een aantal jaar verplaatste men de show naar de grotere vliegbasis van Tanágra. Op Tanágra is de 114th Combat Wing gevestigd, vliegend met de Mirage 2000. Daarnaast is ook het AF Support Command er gevestigd, wat revisie uitvoert aan verschillende vliegtuig types van de Griekse Luchtmacht.


Hellenic Air Force Canadair CL-13-2 Sabre 19235. (Maurits Niemeijer)


Samen met mijn vader bezocht ik de show op 22 september. Vooraf hadden wij via internet zogenaamde ‘Seat & Shadow’ plaatsen gekocht. Dit is een afgesloten vak waar je dan in staat. Je hebt een eigen stoel onder een grote tent vlakbij de taxibaan. Daarnaast krijg je een bandje om zodat je het afgesloten vak op en af kunt en geven deze plaatsen recht op vip parking.

Vóór je de vliegbasis op kon rijden, werd je toegangskaart 4 keer gecontroleerd!. Daarna reed je een heel stuk over de vliegbasis naar de parkeerplaats. Opvallend was dat tassen en auto’s die het terrein op gingen niet werden gecontroleerd.




De Extra EA 330/SC F-HMKF werd gevlogen door de Franse piloot Mika Brageot, die de afgelopen jaren ook actief was in de Red Bull Air Races. (Maurits Niemeijer)


De Static was verdeeld over een groot deel van de vliegbasis, maar voor wat betreft aantallen redelijk klein. Daarnaast stonden er om de meeste vliegtuigen geen hekken. Op zich leuk voor het algemene publiek, maar voor de fotografen lastig om een vliegtuig te fotograferen zonder mensen er op.



Athens Gliding Club gebruikt Maule MXT-7-180A SX-MPK als sleepvliegtuig. (Maurits Niemeijer)


De show bood een leuke combinatie tussen civiel en militaire vliegtuigen. Grote afwezige op de show was de Bulgaarse Luchtmacht. Deze waren in eerste instantie bevestigd met een Pilatus PC-9M (Flying) en AS 532 AL Cougar (Static) Bij de ingang werden programma boekjes uitgedeeld. Deze konden al snel in de prullenbak, aangezien er af en toe gaten in het programma vielen of display teams op eens op een andere tijd vlogen dan was aangekondigd.


De Hellenic Navy stelde de Lockheed P-3B Orion in 2009 buiten gebruik. In 2014 werd besloten om de P-3B toch maar te voorzien van een Mid Life upgrade. Dit programma startte in 2015 en in mei 2019 werd het eerste gemoderniseerde toestel afgeleverd: Lockheed P-3B Orion 152744. (Maurits Niemeijer)


The Flying Bulls Douglas DC-6B OE-LDM. (Maurits Niemeijer)


Hellenic Army Boeing AH-64A Apache ES1008. (Maurits Niemeijer)


Hellenic Air Force Canadair CL-415 2042. (Maurits Niemeijer)


Het Zeus demo team vloog haar demo met de Lockheed F-16CJ Fighting Falcon 535. (Maurits Niemeijer)


Austrian Air Force Saab 105Ö 1114/GD-14. (Maurits Niemeijer)


Het Daedalus demo team vloog haar show met de Raytheon T-6A Texan II 037, die voorzien is van een speciale staart ‘50 years 361 MEA 1963-2013’.
(Maurits Niemeijer)
 


De vliegshow werd afgesloten met een demo van Patrouille de France. (Maurits Niemeijer)


US Air Force Lockheed C-130J-30 Hercules 15736 vertrok na de show meteen terug naar Ramstein. (Maurits Niemeijer)


     

Credits: Maurits Niemeijer