Israëlische luchtmacht houdt grootste oefening ooit
Onder de noemer van Blue-Flag 2017 oefende de IAF (Israeli Air Force) van 2 tot
en met 16 november 2017 met zeven bondgenoten. Voor deze grote oefening was de
hele zuidelijke helft van Israël (grofweg ten zuiden van de lijn Tel Aviv -
Jeruzalem) gesloten voor al het overige vliegverkeer. Tijdens de gevlogen
missies was dit luchtruim voor de deelnemers ongelimiteerd beschikbaar, zonder
hoogte- of snelheidsrestricties.
Doel
Doel van Blue-Flag is op een veilige manier trainen in realistische en complexe
gevechtssituaties met verschillende luchtmachten met verschillende vliegtuigen
en met verschillende capaciteiten. Naast dit primaire doel is ook het
onderhouden van vriendschappen met de andere deelnemende landen een belangrijk
onderdeel.
661 Lockheed C-130J Hercules 103sq
Deelnemers
De
oefening Blue-Flag is een tweejaarlijkse terugkerende luchtmacht oefening en was
dit jaar voor de derde keer en groter dan ooit. Deden er in 2013 slechts drie
bevriende luchtmachten mee, in 2015 waren dat er vier en nu dus zeven. De
deelnemende landen waren Griekenland (4x F-16C/D Block 52+), Verenigde Staten
(6x F-16C/D Block 40), Polen (5x F-16C/D Block 50), Italië (5x Tornado IDS) en
als nieuwkomers verwelkomde men Duitsland (6x Eurofighter EF-2000), Frankrijk
(4x Mirage 2000D) en India (1x C-130J).
Op India na vaardigden alle landen gevechtstoestellen af; India nam deel met een
Lockheed C-130J Hercules transportvliegtuig met 45 special forces van hun Gurad
Commandos aan boord. Israël deed zelf mee met de 10x F-16C, 6x F-16I, 10x
F-15A/B/C/D, Gulfstream G550, C-130, helikopters en UAV’s (drones).
Bij de deelnemende toestellen van de IAF zaten een paar exemplaren met ruime
gevechtservaring. Er waren een paar F-15's met zogenaamde kill-markings van
Syrische toestellen en/of precisiebombardementen. De kroon spande de hier boven
en onder afgebeelde 802 F-15A Panter. Dit toestel heeft niet minder dan vier
Syrische MiG neer gehaald. Op 9 juni 1982 vielen een MiG-23 en een MiG-21 van de
Syrische luchtmacht ten prooi aan deze F-15A Baz en een dag later werd nog eens
twee Syrische MiG-23's uitgeschakeld. In april 1994 raakte deze F-15A overigens
zwaar beschadigd bij een noodlanding. Voor een slordige USD 17 miljoen (!) is de
kist weer opgelapt en vliegt nog steeds.
Met name de deelname van Duitsland mag bijzonder genoemd worden, gezien de alom
bekende geschiedenis. De tijden zijn hierin gelukkig ten goede gekeerd en men
kan nu met elkaars luchtmachten op vriendschappelijke wijze oefenen en
ervaringen uitwisselen. Voor het eerst opereerden Duitse gevechtstoestellen
vanaf Israëlisch grondgebied.
Ovda
Alle toestellen - op de Indiase Hercules na, die de eerste week vanaf Nevatim
vloog - opereerden tijdens Blue-Flag vanaf de Air Force Base Ovda. Dit veld is
operationeel sinds 1982 en ligt in het uiterste zuiden van Israël en het is
(nog) een gedeeld civiel/militair vliegveld.
Buiten deze oefening is Ovda momenteel de tweede internationale luchthaven naast
Ben Gourion bij Tel Aviv. Tijdens Blue-Flag werden alleen alle civiele vluchten
geweerd en moesten maatschappijen als Ryanair en WizzAir hun heil ergens anders
zoeken of hun vluchten opschorten.
De
functie voor civiel gebruik gaat Ovda overigens in 2018 verliezen. Dan wordt de
nieuwe luchthaven bij Eilat, genaamd Ramon Eilat International Airport, geopend.
Deze luchthaven met een baan van 3.600 meter kan flink meer vluchten afhandelen
voor Eilat. Naast het civiele deel van Ovda gaat ook de oude luchthaven midden
in de stad Eilat dan dicht.
455 F-15D Baz 133sq
Er
werd tijdens Blue-Flag doorgaans 2x per dag gevlogen (van zondag tot en met
donderdag) door de “Blue Force”, een ochtend- en een middagmissie. Ook werd er
3x ’s avonds gevlogen. De missies duurden niet erg lang: gemiddeld was een
toestel binnen 1 tot 1,5 uur weer terug “op het dek”.
Tijdens de oefeningen werd ook zorggedragen voor de verdediging van het
vliegveld zelf. Daarvoor was een Patriot battery opgesteld. Dit is een
wapensysteem met luchtafweerraketten tegen aanvallende vliegtuigen of raketten.
Tijdens Blue-Flag 2017 werd de werking van het systeem kort uitgelegd door de
Israëlische commandant van deze battery. Ook Nederland heeft dit afweersysteem
in gebruik.
309 F-16C Block 30 Barak 115sq Flying Dragons
Flying
Dragons
Tijdens de missies werden complexe aanvalsdreigingen gesimuleerd door de
agressors van de tegenstander, genaamd “het rode leger”. Dit kunnen bedreigingen
zijn door vliegtuigen maar ook door SAM (Surface-to-Air-Missile) batterijen.
Voor deze dreiging zorgde het 115sq dat gebaseerd is op Ovda. Dit is het eigen
agressor squadron van de IAF en zij beschikken als enige squadron binnen de
Israëlische luchtmacht over zowel vliegtuigen, helikopters als grondmaterieel.
De bijnaam van dit squadron is “The Flying Dragons”. Hun F-16’s zijn te
herkennen aan een draak in de staart.
Er is bij Blue-Flag uiteindelijk niet sprake van een winnaar of verliezer. Het
gaat om het vergroten van de vaardigheden en dat alles binnen een veilig kader.
Voor die veiligheid zijn de agressors in beginsel verantwoordelijk; zij bepalen
de mate van dreiging en zien toe op een verantwoorde afwikkeling van de
scenario’s in de lucht.
344 F-16C Block 30 Barak 115sq Flying Dragons
Leiding
De
gehele oefening werd geleid door een zogenaamde “Air Boss”. Hij is
verantwoordelijk voor alle missies, de scenario’s en ziet toe op de absoluut
vereiste veiligheid tijdens deze weken. De “Air Boss” werd bijgestaan door de
Israëlische militaire luchtverkeersleiding en de Gulfstream G550 van de IAF met
een AEW&C (Airborne Early Warning & Control) systeem . Zij vormen de ogen en
oren in de lucht tijdens de oefeningen.
Verloop oefening
De
opbouw van Blue-Flag is vooraf bepaald. In de eerste dagen worden vooral
vluchten gemaakt om vertrouwd te raken in het Israëlische luchtruim en met de
procedures. Er moet nauwkeurig gevlogen worden. Vooral in het zuiden zit je
namelijk zo boven Jordanië of Egypte. Hierop volgt de DCA-fase, daarbij worden
Defensive Counter Air missies gevlogen oftewel verdedigingsmissies.
Daarna wordt de druk langzaam opgevoerd tegen het einde van de eerste week met
zogenaamde “BvB” missies, Blue-versus-Blue. Er zijn dan nog geen agressors in
het spel. Die komen in de tweede week aan bod en dan wordt het zweten voor de
vliegers.
De agressors zullen het uiterste van de “Blue-Force” vragen. De laatste drie
dagen gaat het echt los: twee dagen wordt een SFE (Small Force Exercise)
gevlogen en de laatste dag een LFE (Large Force Exercise). Op de laatste dag
wordt de meest ingewikkelde gevechtssituatie nagebootst, waarbij voor iedere
deelnemende luchtmacht een uitdagende taak is weggelegd in het voorgeschotelde
scenario.
Vergelijkbaar
Een oefening van deze omvang en complexiteit in deze regio is zonder meer
bijzonder te noemen. Er zijn slechts een beperkt aantal vergelijkbare
oefenmogelijk-heden wereldwijd. De bekendste is waarschijnlijk wel de Red-Flag
op Nellis in Nevada (USA), maar ook de afgeleide daarvan; Red-Flag Alaska met
trainingen in het hoge, koude noorden. In Turkije kennen we Anatolian Eagle en
laten we ook de oefening Frisian Flag niet vergeten. Hierbij oefenen jaarlijks
vanaf Leeuwarden diverse luchtmachten in een groot gebied boven de Noordzee. Tot
slot is nog de Tiger-meet te noemen, waarbij luchtmachten van diverse landen met
elkaar oefenen in diverse soorten missies.
676 Gulfstream GV Nachshon Shavit 122sq
In de
keuken
Van de oefening Blue-Flag was tot op heden nog niet zoveel beeldmateriaal
beschikbaar. In 2013 was er een bescheiden persmoment en in 2015 was dat er in
het geheel niet. Dit jaar mochten afgevaardigden van de (internationale) pers
een dagdeel van de oefening bijwonen. Dat leverde fraaie beelden op van de
deelnemende toestellen in de ruige omgeving van de Negev woestijn. Het gaf een
uniek kijkje in een bijzondere keuken!
Er was een persdag georganiseerd op woensdag 8 november. Ongeveer 50
fotojournalisten van over de hele wereld verzamelden zich aan de poort van de
basis. Daar werd men ontvangen met een aantal presentaties over de oefening. Dit
was keurig verzorgd met een natje en een droogje voor de aanwezigen.
Vervolgens werd het gezelschap langs een van de twee parallelle banen afgezet.
Hier kon men een groot deel van de enige missie bij daglicht die dag vastleggen.
Later zou er nog een avondmissie uitgevoerd worden.
In
korte tijd startten van de deelnemende landen twee of meer toestellen. Men
gebruikte beide banen 03L/21R en 03R/21L in beide richtingen. Vooral 03R/21L lag
wat ver weg en met de heatwaves in de woestijn was het lastig om de toestellen
op die baan vast te leggen. Maar niet getreurd, er bleven nog voldoende andere
prima foto-opties over.
Na ruim een uur werd de delegatie verzocht weer in de bus te stappen. Dat het
gezelschap daarbij zo'n 30 minuten vertraging opliep door een ogenschijnlijk
missende fotograaf en omdat men voorrang moest verlenen met de bus aan voorbij
taxiënde kisten, was natuurlijk geen probleem.
30+77 Eurofighter EF-2000(T) TLG73
German Air Force |
|
|
|
|
30+46 |
Eurofighter EF-2000 Typhoon |
TLG73 |
|
|
|
30+47 |
Eurofighter EF-2000 Typhoon |
TLG73 |
|
|
|
30+51 |
Eurofighter EF-2000 Typhoon |
TLG73 |
|
|
|
30+65 |
Eurofighter EF-2000 Typhoon |
TLG73 |
|
|
|
30+77 |
Eurofighter EF-2000(T) Typhoon |
TLG73 |
|
|
|
31+21 |
Eurofighter EF-2000 Typhoon |
TLG73 |
|
|
|
4056 F-16C Block 52 31 BLT
Polish Air Force |
|
|
|
|
|
4056 |
F-16C Block 52 |
31 BLT |
|
|
|
4062 |
F-16C Block 52 |
31 BLT |
|
|
|
4071 |
F-16C Block 52 |
32 BLT |
|
|
|
4074 |
F-16C Block 52 |
32 BLT |
|
|
|
4085 |
F-16C Block 52 |
32 BLT |
|
|
|
4071 F-16C Block 52 32 BLT
Hellenic Air Force |
|
|
|
|
01 |
F-16C Block 52 |
335 Mira |
|
|
|
13 |
F-16C Block 52 |
335 Mira |
|
|
|
17 |
F-16C Block 52 |
335 Mira |
|
|
|
29 |
F-16D Block 52 |
335 Mira |
|
|
|
013 F-16C Block 52 335 Mira
United States Air Force |
|
|
|
|
88-0413 / AV |
F-16C Block 40 |
510th FS |
|
|
|
88-0443 / AV |
F-16C Block 40 |
510th FS |
|
|
|
88-0444 / AV |
F-16C Block 40 |
510th FS |
|
|
|
88-0541 / AV |
F-16C Block 40 |
510th FS |
|
|
|
89-2009 / AV |
F-16C Block 40 |
510th FS / 31 FW |
|
|
|
89-2018 / AV |
F-16C Block 40 |
510th FS |
|
|
|
89-2049 / AV |
F-16C Block 40 |
510th FS |
|
|
|
88-0443 / AV F-16C Block 40 510th FS
355 Beech A36 Chofit (Bonanza) 135sq
560 F-15C Baz 106sq
823 F-16I Sufa 107sq
Israeli Air Force |
|
|
|
|
|
355 |
Beech A36 Chofit (Bonanza) |
135sq |
|
|
|
132 |
Bell OH-58B |
FTS |
|
|
|
654 |
F-15A Baz |
133sq |
|
|
|
669 |
F-15A Baz |
133sq |
|
|
|
678 |
F-15A Baz |
133sq |
|
|
|
689 |
F-15A Baz |
133sq |
|
|
|
693 |
F-15A Baz |
133sq |
|
|
|
113 |
F-15B Baz |
133sq |
|
|
|
408 |
F-15B Baz |
133sq |
|
|
|
560 |
F-15C Baz |
106sq |
|
|
|
802 |
F-15C Baz |
133sq |
|
|
|
840 |
F-15C Baz |
106sq |
|
|
|
280 |
F-15D Baz |
133sq |
|
|
|
450 |
F-15D Baz |
133sq |
|
|
|
455 |
F-15D Baz |
133sq |
|
|
|
309 |
F-16C Block 30 Barak |
115sq |
Flying Dragons |
|
|
344 |
F-16C Block 30 Barak |
115sq |
Flying Dragons |
|
|
350 |
F-16C Block 30 Barak |
117sq |
|
|
|
355 |
F-16C Block 30 Barak |
115sq |
Flying Dragons |
|
|
360 |
F-16C Block 30 Barak |
115sq |
Flying Dragons |
|
|
101 |
F-16C Block 40 Barak |
101sq |
|
|
|
514 |
F-16C Block 40 Barak |
101sq |
|
|
|
543 |
F-16C Block 40 Barak |
101sq |
|
|
|
547 |
F-16C Block 40 Barak |
101sq |
|
|
|
554 |
F-16C Block 40 Barak |
101sq |
|
|
|
557 |
F-16C Block 40 Barak |
101sq |
|
|
|
50 |
F-16D Block 30 Barak |
109sq |
|
|
|
823 |
F-16I Sufa |
107sq |
|
|
|
865 |
F-16I Sufa |
107sq |
|
|
|
881 |
F-16I Sufa |
107sq |
|
|
|
894 |
F-16I Sufa |
107sq |
|
|
|
896 |
F-16I Sufa |
107sq |
|
|
|
898 |
F-16I Sufa |
107sq |
|
|
|
? |
Gulfstream G550 Nachshon Eitam |
122sq |
|
|
|
676 |
Gulfstream GV Nachshon Shavit |
122sq |
|
|
|
679 |
Gulfstream GV Nachshon Shavit |
122sq |
|
|
|
661 |
Lockheed C-130J Hercules |
103sq |
|
|
|
840 F-15C Baz 106sq
881 F-16I Sufa 107sq
Italian Air Force |
|
|
|
|
|
MM7004 / 6-55 |
Tornado IDS MLU |
GEA 6° Stormo |
|
|
|
MM7020 / 6-77 |
Tornado ECR MLU |
155° Gruppo ET |
|
|
|
MM7021 / 6-20 |
Tornado ECR MLU |
155° Gruppo ET |
|
|
|
MM7055 / 6-65 |
Tornado ECR MLU |
155° Gruppo ET |
|
|
|
MM7084 / 6-03 |
Tornado IDS MLU |
GEA 6° Stormo |
|
|
|
MM7021 / 6-20 Tornado ECR MLU 155° Gruppo ET
French Air Force |
|
|
|
|
|
670 / 3-XF |
Dassault Mirage 2000D |
EC03.003 |
|
|
|
603 / 3-XL |
Dassault Mirage 2000D |
EC03.003 |
|
|
|
629 / 3-XO |
Dassault Mirage 2000D |
EC03.003 |
|
|
|
641 / 3-JW |
Dassault Mirage 2000D |
EC03.003 |
|
|
|
668 / 3-IG |
Dassault Mirage 2000D |
EC03.003 |
|
|
|
641 / 3-JW Dassault Mirage 2000D EC03.003
Indian Air Force |
|
|
|
|
|
KC-3806 |
Lockheed C-130J Hercules |
? |
|
|
|
Preserved op Ovda Air Force Base |
|
|
|
|
754 |
F-16A |
Preserved |
|
|
|
010 |
IAI Kfir C7 |
Ex 144sq |
Gate Guard |
|
|
115 |
Bell AH-1G Tzefa |
Preserved |
|
|
|
754 F-16A Preserved
010 IAI Kfir C7 Ex 144sq Gate Guard
115 Bell AH-1G Tzefa Preserved
|