Tissot-Charbonnier TC-180 Oceanair F-PHMI. (Rob Tempel)
De
Réseau de Sport de l'Air (RSA) is de Franse organisatie waarin zelfbouwers en
eigenaren van historische vliegtuigen zijn verenigd. De RSA organiseert al zo'n
70 jaar jaarlijks ergens in Frankrijk een grote Internationale Fly-In waar
toestellen uit heel Frankrijk en daarbuiten komen. Deze Internationale Fly-Ins
vonden in de jaren '80 plaats op Brienne Le Château midden in het Champagne
gebied. Brienne is een voormalige NATO en Franse Luchtmacht basis met een
betonbaan van een paar kilometer en volop taxibanen en platforms. De RSA had de
beschikking over een groot gedeelte van het veld en een grote hangaar. Er waren
plannen om van Brienne de vaste thuisbasis van de RSA te maken en de
Internationale Fly-Ins daar altijd te gaan houden. Ook begon men in de grote
hangaar met de opbouw van een soort van vliegend museum. Men bezat uiteindelijk
een aardige collectie, hoofdzakelijk homebuilts maar ook een aantal militaire
toestellen, die overigens niet vliegwaardig waren. Door organisatorische
problemen vertrok de RSA rond 1988 van Brienne en werd de Internationale Fly-In
elders georganiseerd.
Pottier P 130L Coccinelle F-PBCJ. (Rob Tempel)
Vorig jaar besloot een aantal leden van de lokale afdeling van de RSA om weer
een Fly-In op Brienne te organiseren. Geen landelijk evenement, maar een
bescheiden Fly-In met een regionaal karakter. Het was een geslaagd gebeuren met
zo'n 70 bezoekende toestellen. Na dit succes besloot men om dit jaar ook weer
een Fly-In te organiseren. De verwachting was dat er ruim 100 toestellen deel
zouden nemen. Omdat ik toch min of meer in de buurt was, besloot ik de Fly-In te
bezoeken. Op zaterdag zag het er naar uit dat die 100 toestellen zeker gehaald
zouden worden want aan het eind van de dag had ik al bijna 80 vliegtuigen kunnen
fotograferen. Helaas was het weer zondag erg slecht, buien en te veel wind,
zodat er nog maar een paar machines binnen kwamen.
Uit 1974 stamt Wassmer WA.52 Europa F-BUKV. (Rob Tempel)
Ondanks dat het aantal deelnemers wat tegenviel, was het een leuk evenement met
een grote verscheidenheid aan types. Je kan goed zien dat er in Frankrijk al
jarenlang veel homebuilt types ontworpen en gebouwd worden. Er waren niet alleen
modernere toestellen, gebouwd uit kunststof of metalen snelbouwkits aanwezig,
maar ook een aantal klassieke amateurbouw vliegtuigen. Zo waren er diverse
ontwerpen van Piel en Amicale des constructeurs d'avions Jean-Pierre Marie te
zien en diverse klassieke Jodeltjes. Naast de homebuilts waren er ook een aantal
Oldtimers o.a. diverse Wassmers, een Stinson, Chipmunk en een in Spanje gebouwde
Jungmann. Ver van huis was een Italiaanse RF-4. Er waren ook een groot aantal
ultra lights aanwezig. Op de meeste was wel iets van een registratie te vinden,
maar er waren er ook een paar die volstrekt anoniem door de lucht vliegen. Deze
zijn niet opgenomen in het verslag evenals een aantal trikes die in de grote
hangaar stonden. Daar komt nog bij dat de bestaande Franse registers,
bijvoorbeeld van Air Britain, altijd behoorlijk achterlopen op het gebied van de
MLA’s, temeer omdat er geen officieel openbaar register van bestaat. Enkele
kleinere hangaars bleven overigens beide dagen gesloten.
Stinson 108-1 Voyager F-GTTG werd in 1947 gebouwd. (Rob Tempel)
Elders op het veld staan een Neptune en een Noratlas. Deze toestellen maakten
onderdeel uit van het RSA museum. Sinds de RSA van Brienne vertrok en het museum
werd opgeheven, staan de Neptune en de Noratlas in weer en wind buiten en zijn
in vrij slechte conditie. Wat er met de rest van de collectie gebeurd is, is
nogal onduidelijk Het platform waar de Neptune en Nora staan, wordt verder
gebruikt voor opslag voor onderdelen van windmolens en was niet toegankelijk.
Nicollier HN.700 Menestrel 2 F-PBAM. (Rob Tempel)
Cessna 305C/L-19E Birddog F-AYVA/24 522 in Franse kleuren. (Rob Tempel)
(B) = based |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D-ECCT |
Robin DR 221 Dauphin |
|
|
|
|
D-EEQP |
CASA 1.131E Jungmann |
|
|
|
|
D-EHSF |
Wassmer WA.40 Super IV |
|
|
|
|
D-ELRT |
MS.894A Minerva 220 |
|
|
|
|
D-KFVA |
Sportavia/Fournier RF-5 |
|
|
|
|
F-AYVA |
Cessna 305C/L-19E Birddog |
“24 522” |
|
|
|
F-AZLO |
De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk T.10 |
“WG479/F” |
|
|
|
F-BNRI |
Beech A23-24 Musketeer |
|
|
|
|
F-BOBE |
Wassmer WA.41 Baladou |
|
|
|
|
F-BORA |
Sportavia/Fournier RF-4D |
|
|
|
|
F-BSLY |
Robin DR 300/140 Major |
(B) |
|
|
|
F-BUKV |
Wassmer WA.52 Europa |
|
|
|
|
F-CNTT |
Fournier RF-3 |
|
|
|
|
F-GHPQ |
Piper PA-28-161 Warrior II |
|
|
|
|
F-GIXX |
Pilatus PC-6/B2-H2 Turbo Porter |
(B) |
|
|
|
F-GJOM |
Piper PA-28-181 Archer II |
|
|
|
|
F-GTTG |
Stinson 108-1 Voyager |
|
|
|
|
F-HHOP |
Issoire APM-30 Lion |
|
|
|
|
F-PALU |
Colomban MC-100 Banbi |
|
|
|
|
F-PBAM |
Nicollier HN.700 Menestrel 2 |
|
|
|
|
F-PBCJ |
Pottier P.130 L Coccinelle |
|
|
|
|
F-PBDF |
Pennec Gaz'Aile SP-2 |
|
|
|
|
F-PBPF |
Jodel D 150 Mascaret |
|
|
|
|
F-PCGL |
Lepeintre KAP-10 |
|
|
|
|
Croses LC-6 Criquet F-PYLF, afgeleid van de bekende Pou-du-Ciel. (Rob Tempel)
De Jodel D 150 Mascaret heeft normaal gesproken een staartwiel, maar deze D
150/120 F-PROJ is uitgerust met een neuswiel. (Rob Tempel)
Rutan Long-Ez F-PRDS. (Rob Tempel)
F-PDLQ |
Marie JPM-01 Medoc |
|
|
|
|
F-PDSL |
Van's RV-8 |
|
|
|
|
F-PDTC |
Jodel DR.1050M Sicile Record |
|
|
|
|
F-PEJV |
Jodel D 119 |
|
|
|
|
F-PFMO |
Van's RV-7A |
|
|
|
|
F-PGAK |
Van's RV-6 |
|
|
|
|
F-PGIM |
AAIA Stampe SV.4-L |
|
|
|
|
F-PGTU |
Ambrosini F.4 Rondone 1 |
|
|
|
|
F-PHMI |
Tissot-Charbonnier TC-180 Oceanair |
|
|
|
|
F-PHRS |
Piel CP.320 Super Emeraude |
|
|
|
|
F-PHZG |
Jodel D 112 Club |
|
|
|
|
F-PJAL |
Piel CP.751B Beryl II |
|
|
|
|
F-PJRG |
Tissot-Charbonnier TC-160 Oceanair |
|
|
|
|
F-PKCF |
Piel CP.1320 Saphir |
|
|
|
|
F-PLNE |
Pegaz W100 |
|
|
|
|
F-PMAT |
Rutan Cozy |
|
|
|
|
F-PNVL |
Dyn'Aero MCR-01 Sportster |
|
|
|
|
F-POIB |
Jodel D 112 Club |
|
|
|
|
F-POIL |
Jurca MJ.5G2 Sirocco |
|
|
|
|
F-PRDS |
Rutan Long-Ez |
|
|
|
|
F-PRLP |
Marie JPM-01 Médoc |
|
|
|
|
F-PROJ |
Jodel D 150/120 Mascaret |
(nosewheel) |
|
|
|
F-PSVJ |
Pennec Gaz'Aile SP-2 |
|
|
|
|
F-PULL |
Piel CP.323 Super Emeraude |
|
|
|
|
F-PVSG |
Dyn'Aero MCR-4S 2002 |
|
|
|
|
F-PYBD |
Heintz Zenith 100BF |
|
|
|
|
F-PYCL |
Colomban MC-100 Banbi |
|
|
|
|
F-PYFQ |
Max Plan MP 205 Busard |
|
|
|
|
F-PYHM |
Piel CP.751 Beryl |
|
|
|
|
F-PYLF |
Croses LC-6 Criquet |
|
|
|
|
Bij AAIA in Algerije gebouwde Stampe SV.4, maar op de staart van deze F-PGIM
staat de naam van de Franse constructeur SNCAN. Toestel heeft een moderne
Lycoming motor en wordt aangeduid als SV.4-L. (Rob Tempel)
Piel CP.751B Beryl F-PJAL; afstammeling van de CP.70 Beryl uit de jaren ‘60, die
was uitgerust met een neuswiel onderstel. (Rob Tempel)
Beech 35 Bonanza N2870V zag al in het jaar 1947 voor het eerst het levenslicht.
(Rob Tempel)
. . - . . . |
(motorglider) |
F-JAFC |
|
|
|
. . - . . . |
Alpi Aviation Pioneer 200 |
F-JWMJ |
|
|
|
. . - . . . |
Fantasy Air Allegro |
F-JYWE |
|
|
|
. . - . . . |
Flight Design CTsw |
F-JTDX |
|
|
|
. . - . . . |
Flight Design CTsw |
F-JWDB |
|
|
|
02-AGV |
Best Off SkyRanger |
(B) |
|
|
|
05-MQ |
Polaris (flying zodiac boat) |
(B) “MQ05” |
|
|
|
10-JN |
Aviakit Vega |
|
|
|
|
10-MP |
Pipistrel Sinus |
(B) |
|
|
|
10-NB |
SkyStar KitFox |
(B Stored) |
|
|
|
10-NN |
Urban Air UFM-13 Lambada |
(B) |
|
|
|
10-NV |
Micro Aviation Pulsar III |
(B) |
|
|
|
10-QA |
Pipistrel Alpha Trainer |
(B) |
|
|
|
10-QC |
?? |
|
|
|
|
16-PE |
Aeropro Eurofox |
|
|
|
|
21-AG |
?? |
|
|
|
|
21-AIL |
Dyn’Aero MCR-01 |
|
|
|
|
21-AJD |
Humbert Tetras |
|
|
|
|
21-AKW |
?? |
|
|
|
|
25-OE |
Jodel D 18 |
|
|
|
|
26-AEQ |
ICP MXP-740 Savannah S |
(B) |
|
|
|
27-AIE |
Marie JPM-06 Le Deauville |
|
|
|
|
27-JL |
Djicat Buse’Air 150 |
|
|
|
|
28-AIK |
Fly Synthesis Storch |
|
|
|
|
40-JI |
Marie JPM-03 Loiret |
|
|
|
|
Marie JPM-01 Médoc F-PRLP, een ontwerp uit de jaren ’70 waarvan er al een aantal
vliegen. (Rob Tempel)
Lepeintre KAP-10 F-PCGL is een amateurbouw versie uit 2006 van de bekende Mudry
CAP 10 (CAP met een “C”). (Rob Tempel)
Max Plan MP 205 Busard F-PYFQ. De oorsprong van dit uit 1979 stammende racertje
ligt bij de PF 204 uit 1952. (Rob Tempel)
44-ATP |
ATEC Zephyr |
|
|
|
|
45-AGZ |
ICP Savannah |
|
|
|
|
52-EW |
PJB . . . . . |
(B) |
|
|
|
54-ASH |
Humbert Tetras |
(B) |
|
|
|
58-IE |
Air Création GT BI |
|
|
|
|
59-DQK |
Evektor Eurostar |
|
|
|
|
60-VK |
ICP MXP-740 Savannah S |
(B) |
|
|
|
62-AOO |
Zenair CH-701 STOL |
|
|
|
|
67-LE |
Best Off Sky Ranger |
(B) |
|
|
|
68-AAS |
?? |
|
|
|
|
68-AIL |
Tecnam P92 Echo |
|
|
|
|
70-LI |
ICP Savannah |
(B) |
|
|
|
78-AJX |
Sonex Sonex |
|
|
|
|
85-AOC |
Jodel D 18 |
|
|
|
|
89-PD |
Denney Kitfox IV-1200 |
|
|
|
|
89-PM |
Evans VP-1 Volksplane (?) |
|
|
|
|
91-AJO |
Dallach D4 Fascination |
|
|
|
|
I-BPLQ |
Sportavia/Fournier RF-4D |
|
|
|
|
N2870V |
Beech 35 Bonanza |
|
|
|
|
OO-E10 |
Fly Synthesis Wallaby |
(B Stored) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
147563/563 |
Lockheed SP-2H Neptune |
Marine (Stored) |
|
|
|
31/(44-GK) |
Nord 2501F Noratlas |
Armée de l’ Air (Stored) |
|
|
|
De
Havilland Canada DHC.1 Chipmunk T.10 F-AZLO/WG479/F. (Rob Tempel)
Djicat Buse’Air 150 27-JL. (Rob Tempel)
Sonex Sonex 78-AJX. (Rob Tempel)
Evans VP-1 Volksplane met een gesloten cockpit: 89-PM. (Rob Tempel)
|