De zwaarste machine op de Flugtag was de in 1949 gebouwde De Havilland DH.104
Dove 8 D-INKA. (André Witsen)
Om
de 2 jaar worden in het eerste weekend van de maand september
open dagen (Flugtage) georganiseerd op Flugplatz Dorsten am
Kanal. Dit vliegveld ligt ongeveer 10 kilometer ten oosten van
de Autobaan 31 en ten noordoosten van de plaats Dorsten,
Nordrhein Westfalen. Meestal wordt dit veld gebruikt door de
plaatselijke zweefvliegclub Luftsportverein Dorsten eV en zijn
alleen Ultra Light kisten toegestaan om hier te mogen opstijgen
en landen. Dit in verband met het feit dat de landingsbaan
09/27een 600 meter lange grasbaan is en bij de ICAO-code staat
dan ook aangegeven: UL-Flugplatz. Alleen voor deze beide open
dagen maken de autoriteiten een uitzondering en mogen er ook
zwaardere kisten hier naartoe komen om mee te doen aan de
vliegshow of als vooraf aangemelde gast om hier te mogen landen.
Door slechte weersomstandigheden hoorde ik van de lokale
clubleden dat enkele piloten met bijzondere kisten ervoor hebben
gekozen om op zondag niet meer deel te nemen aan deze Airshow
2015. Jammer maar helaas. Ondanks de ontbrekende toestellen, heb
ik best redelijk gescoord en zeer fraaie foto’s kunnen maken.
De luchtvaart frequentie die ze hier in gebruik hebben, is
123.350 Mhz.
LET Aero 145 D-GASA stond in het verleden geruime tijd op Rotterdam
gestationeerd als G-AROE en is inmiddels 55 jaar oud. (André Witsen)
Pilatus P2-06 D-ETAB vliegt in Zwitserse kleuren als U-157 uit het
jaar 1950. (André Witsen)
De
Egyptische licentiebouw van de Bücker 181 Bestmann: Heliopolis
Gomhouria Mk.6 D-EEXE; bouwjaar 1961. (André Witsen)
Uit
1939: De Havilland DH.82A Tiger Moth G-APIH heeft een Duitse
eigenaar. (André Witsen)
De in
Duitsland unieke en inmiddels tot éénzitter omgebouwde PZL-106A Kruk
D-FOAB/”DDR-TAB” gaf een sproeidemonstratie met water. (André
Witsen)
Op zaterdag 5 en zondag 6 september waren de Flugtage voor 2015
gepland en het is altijd te hopen dat het weer dan ook mee speelt.
Zaterdag 5 September werd bijna de gehele show ontregeld door
heftige regenbuien en als ware in het water gevallen. De zondag zou
het weer in ieder geval stukken beter zijn en dat was ook het geval.
Op twee pittige regenbuien tussendoor na, mag ik verder niet klagen.
De zon liet zich gelukkig geregeld zien en op de zondag arriveerden
nog vele kisten die er zaterdag al bij hadden moeten zijn. Dat was
mooi meegenomen, want de meeste vliegtuigen stonden hier op de
static gepland en een klein deel deed mee aan de Flying Display. Het
aantal voor vliegende toestellen op zondag werd gelukkig meer om de
natte zaterdag te doen vergeten en diende tevens als goedmaker voor
het publiek.
Antonov An-2T D-FWJO. (André Witsen)
Van’s
RV-8 LY-MMM. (André Witsen)
Yakovlev YAK-52’s uit drie verschillende landen: LY-YMS (YAK-52TD),
HA-HUC/7 en SP-YSG. (André Witsen)
Zondag 6 september 2015
D-4301
Schleicher Ka4 Rhönlerche II
Hangar
D-9620
Schleicher ASK 21
Static/Flying Display
D-EBDZ
Aviat A-1A Husky
Static/Flying Display
D-EDUR/”ST-26”
SIAI-Marchetti SF260D
Static/Flying Display
D-EEEK
CASA 1.131E Jungmann
Static
D-EEXA
Heliopolis Gomhouria Mk.6
Static/Flying Display
D-EFJR
CASA 1.131E Jungmann
Static
D-EGDN
Grumman American AA-5A Tiger
Arr./Dep.
D-EHBI
Reims/Cessna F152
Static
D-EHRK
Cessna 170A
Static
D-EINN
Jodel DR 1050 Ambassadeur
Arr./Dep.
D-EMAP
Piper PA-28-181 Cherokee Archer II
Arr./Dep.
D-ENUE
Piper PA-28-181 Archer II
Arr./Dep.
D-EPTS
Aviat Pitts S-2B
Static/Flying Display
D-ESWP
Piper PA-20-135 Pacer
Arr./Dep.
D-ETAB/U-157
Pilatus P2-06
Static
D-EVKO
Cessna 140
Arr./Dep.
D-FOAB/DDR-TAB
PZL-106A Kruk
Static/Flying Display
D-FONL/DM-SKL
Antonov An-2T
Static/Flying Display
D-FWJO
Antonov An-2T
Static/Flying Display
Aviat
Pitts S-2B in actie boven het veld. (André Witsen)
Twee echte klassiekers: Cessna 140 D-EVKO (1946) en Piper PA-20-135
Pacer D-ESWP (1953). (André Witsen)
Jodel
DR 1050 Ambassadeur D-EINN heeft een Nederlandse eigenaar. (André
Witsen)
Inmiddels een zeldzaam type Cessna twin: de bijna 46 jaar oude
Cessna 401A N401JP. (André Witsen)
D-GASA
LET Aero 145
Static
D-HAFI
Agusta-Bell 206B Jet Ranger III
Static/Flying Display
D-INKA
De Havilland DH.104 Dove 8
Static; LTU c/s
D-KBUE
Scheibe SF.25C Falke (nosewheel)
Arr./Dep.
D-KEKS
Scheibe SF.25C Falke 2000
Static
D-KIAF
Scheibe SF.25C Falke 2000
Static
D-MOPT
Zenair CH 601 Zodiac
Arr./Dep.
D-MSLB
Loehle 5151 UL-Mustang
Hangar
EC-DKX/E.38-412/20-16
CASA 1.131E Jungmann
Static/Flying Display
G-APIH
De Havilland DH.82A Tiger Moth
Static
G-BWTG/WB671/910
De Havilland DHC.1 Chipmunk 22
Static/Flying Display
HA-HUC/7
Yakovlev YAK-52
Static/Flying Display
LY-MMM
Van’s RV-8
Arr./Dep.
LY-YMS
Yakovlev YAK-52TD
Static/Flying Display
N209JS
Cessna 208 Caravan
Static/Flying Display
N21SC
Cessna U206G Stationair 6/Soloy
Static/Flying Display
N401JP
Cessna 401A
Static/Flying Display
N6754
Baby Great Lakes
Static/Flying Display
N9JJ
Pitts S-1T Special
Static/Flying Display
OE-CUT
CASA 1.131E-2000 Jungmann
Arr./Dep.
SP-YSG
Yakovlev YAK-52
Static/Flying Display
Een
trio CASA 1.131E Jungmann tweedekkers: D-EEEK, EC-DKX & OE-CUT.
(André Witsen)