De zwaarste machine op de Flugtag was de in 1949 gebouwde De Havilland DH.104 Dove 8 D-INKA. (André Witsen)

 
 

Om de 2 jaar worden in het eerste weekend van de maand september open dagen (Flugtage) georganiseerd op Flugplatz Dorsten am Kanal. Dit vliegveld ligt ongeveer 10 kilometer ten oosten van de Autobaan 31 en ten noordoosten van de plaats Dorsten, Nordrhein Westfalen. Meestal wordt dit veld gebruikt door de plaatselijke zweefvliegclub Luftsportverein Dorsten eV en zijn alleen Ultra Light kisten toegestaan om hier te mogen opstijgen en landen. Dit in verband met het feit dat de landingsbaan 09/27een 600 meter lange grasbaan is en bij de ICAO-code staat dan ook aangegeven: UL-Flugplatz. Alleen voor deze beide open dagen maken de autoriteiten een uitzondering en mogen er ook zwaardere kisten hier naartoe komen om mee te doen aan de vliegshow of als vooraf aangemelde gast om hier te mogen landen. Door slechte weersomstandigheden hoorde ik van de lokale clubleden dat enkele piloten met bijzondere kisten ervoor hebben gekozen om op zondag niet meer deel te nemen aan deze Airshow 2015. Jammer maar helaas. Ondanks de ontbrekende toestellen, heb ik best redelijk gescoord en zeer fraaie foto’s kunnen maken.
De luchtvaart frequentie die ze hier in gebruik hebben, is 123.350 Mhz.

 
 

LET Aero 145 D-GASA stond in het verleden geruime tijd op Rotterdam gestationeerd als G-AROE en is inmiddels 55 jaar oud. (André Witsen)


Pilatus P2-06 D-ETAB vliegt in Zwitserse kleuren als U-157 uit het jaar 1950. (André Witsen)


De Egyptische licentiebouw van de Bücker 181 Bestmann: Heliopolis Gomhouria Mk.6 D-EEXE; bouwjaar 1961. (André Witsen)


Uit 1939: De Havilland DH.82A Tiger Moth G-APIH heeft een Duitse eigenaar. (André Witsen)


De in Duitsland unieke en inmiddels tot éénzitter omgebouwde PZL-106A Kruk D-FOAB/”DDR-TAB” gaf een sproeidemonstratie met water. (André Witsen)
 
 

Op zaterdag 5 en zondag 6 september waren de Flugtage voor 2015 gepland en het is altijd te hopen dat het weer dan ook mee speelt. Zaterdag 5 September werd bijna de gehele show ontregeld door heftige regenbuien en als ware in het water gevallen. De zondag zou het weer in ieder geval stukken beter zijn en dat was ook het geval. Op twee pittige regenbuien tussendoor na, mag ik verder niet klagen. De zon liet zich gelukkig geregeld zien en op de zondag arriveerden nog vele kisten die er zaterdag al bij hadden moeten zijn. Dat was mooi meegenomen, want de meeste vliegtuigen stonden hier op de static gepland en een klein deel deed mee aan de Flying Display. Het aantal voor vliegende toestellen op zondag werd gelukkig meer om de natte zaterdag te doen vergeten en diende tevens als goedmaker voor het publiek.  

 
 

Antonov An-2T D-FWJO. (André Witsen)


Van’s RV-8 LY-MMM. (André Witsen)
 





Yakovlev YAK-52’s uit drie verschillende landen: LY-YMS (YAK-52TD), HA-HUC/7 en SP-YSG. (André Witsen)
 
 
Zondag 6 september 2015      
       
D-4301 Schleicher Ka4 Rhönlerche II Hangar    
D-9620 Schleicher ASK 21 Static/Flying Display    
D-EBDZ Aviat A-1A Husky Static/Flying Display    
D-EDUR/”ST-26” SIAI-Marchetti SF260D Static/Flying Display    
D-EEEK CASA 1.131E Jungmann Static    
D-EEXA Heliopolis Gomhouria Mk.6 Static/Flying Display    
D-EFJR CASA 1.131E Jungmann Static    
D-EGDN Grumman American AA-5A Tiger Arr./Dep.    
D-EHBI Reims/Cessna F152 Static    
D-EHRK Cessna 170A Static    
D-EINN Jodel DR 1050 Ambassadeur Arr./Dep.    
D-EMAP Piper PA-28-181 Cherokee Archer II Arr./Dep.    
D-ENUE Piper PA-28-181 Archer II Arr./Dep.    
D-EPTS Aviat Pitts S-2B Static/Flying Display    
D-ESWP Piper PA-20-135 Pacer Arr./Dep.    
D-ETAB/U-157 Pilatus P2-06 Static    
D-EVKO Cessna 140 Arr./Dep.    
D-FOAB/DDR-TAB PZL-106A Kruk Static/Flying Display    
D-FONL/DM-SKL Antonov An-2T Static/Flying Display    
D-FWJO Antonov An-2T Static/Flying Display    
 
 

Aviat Pitts S-2B in actie boven het veld. (André Witsen)



Twee echte klassiekers: Cessna 140 D-EVKO (1946) en Piper PA-20-135 Pacer D-ESWP (1953). (André Witsen)




Jodel DR 1050 Ambassadeur D-EINN heeft een Nederlandse eigenaar. (André Witsen)


Inmiddels een zeldzaam type Cessna twin: de bijna 46 jaar oude Cessna 401A N401JP. (André Witsen)
 
 
D-GASA LET Aero 145 Static    
D-HAFI Agusta-Bell 206B Jet Ranger III Static/Flying Display    
D-INKA De Havilland DH.104 Dove 8 Static; LTU c/s    
D-KBUE Scheibe SF.25C Falke (nosewheel) Arr./Dep.    
D-KEKS Scheibe SF.25C Falke 2000 Static    
D-KIAF Scheibe SF.25C Falke 2000 Static    
D-MOPT Zenair CH 601 Zodiac Arr./Dep.    
D-MSLB Loehle 5151 UL-Mustang Hangar    
EC-DKX/E.38-412/20-16 CASA 1.131E Jungmann Static/Flying Display    
G-APIH De Havilland DH.82A Tiger Moth Static    
G-BWTG/WB671/910 De Havilland DHC.1 Chipmunk 22 Static/Flying Display    
HA-HUC/7 Yakovlev YAK-52 Static/Flying Display    
LY-MMM Van’s RV-8 Arr./Dep.    
LY-YMS Yakovlev YAK-52TD Static/Flying Display    
N209JS Cessna 208 Caravan Static/Flying Display    
N21SC Cessna U206G Stationair 6/Soloy Static/Flying Display    
N401JP Cessna 401A Static/Flying Display    
N6754 Baby Great Lakes Static/Flying Display    
N9JJ Pitts S-1T Special Static/Flying Display    
OE-CUT CASA 1.131E-2000 Jungmann Arr./Dep.    
SP-YSG Yakovlev YAK-52 Static/Flying Display    
 
 





Een trio CASA 1.131E Jungmann tweedekkers: D-EEEK, EC-DKX & OE-CUT. (André Witsen)


Zenair CH 601 Zodiac D-MOPT. (André Witsen)
 
 

Credits: André Witsen