Dakota N431HM in formatie met drie Beech 18 modellen: N21FS, N184KP & N223CM. (Luc Geys)


De Rencontre Internationale Oldtimers te Ecuvillens bij Fribourg is een klassieker in Zwitserland. De lokale oldtimer organisatie L’Aérotique organiseerde de eerste editie in 1990. Zelf ontstond deze groep een kleine tien jaar eerder met de bedoeling oude vliegtuigen te restaureren en vliegend te houden. Ze beschikten over een Pilatus P2 (HB-RAR) die begin jaren tachtig van de Zwitserse Luchtmacht overgekocht werd. Even later vonden ze in België Stampe SV.4A OO-EFD die gerestaureerd werd en nu nog steeds vliegt als HB-UPS. Andere toestellen, waarvan sommige in privébezit, maakten ooit ook tijdelijk deel uit van de collectie.
 




Twee ondersteboven vliegende bij de Zwitserse afdeling van Dornier gebouwde Bücker Bü131 Jungmanns, beide voorzien van een moderne boxer motor: HB-UUU & HB-UVB. (Luc Geys)




De fly-In groeide met de jaren en had telkens één blikvanger en een 100-tal ‘gewone’ oldtimers op bezoek. Die blikvangers in de jaren negentig waren o.a. een DC-3, een PBY5 Catalina uit Italië en zelfs de Sabena Westland Lysander was ooit van de partij. In de jaren 2000 waren dat o.a. een B-25 uit Sion, een Lockheed Electra en een DH.89 Dragon Rapide. In totaal organiseerde Aérotique twintig keer een fly-in en toen was het drie jaar stil tot een andere oldtimer organisatie, de Association pour la Promotion du Patrimoine Aéronautique of APPA (voor zulke organisaties zijn ooit de afkortingen uitgevonden) uit Lausanne de fakkel overnam en in 2014 een nieuwe versie organiseerde die nu om de twee jaar gehouden wordt. Zij zaten dus in 2018 al aan hun derde fly-in Next Generation: hoog tijd om zelf nog eens te gaan kijken.



North American P-51D Mustang D-FPSI/472773. (Luc Geys)


Leuke bezoekende klassieker uit 1964 was deze Beech D95A Travel Air D-GMVF. (Luc Geys)


Het principe is nog altijd dezelfde als vroeger. Bezoekende vliegtuigen taxiën tot aan het toegankelijke gedeelte en worden manueel naar hun standplaats tussen het publiek geduwd. Om een Antonov AN-22 op die manier te parkeren was wel zowat het hele organisatieteam nodig. Het aantal ‘gewone’ bezoekers was minder dan vroeger. Het aantal warbirds was dan weer groter. Het eerste wat wij te zien kregen op zaterdagvoormiddag was de oefenvlucht van de Classic Formation, die sinds dit jaar bestaat uit een DC-3 en maar liefst drie Beech 18 varianten: N21FS (rood), N223CM (blauw) en N184KP (geel). Later die dag kwamen ze nog eens voorbij maar deze keer zonder de DC-3 die met motorproblemen te Grenchen achter bleef. Rond de middag kwam P-51D Mustang D-FPSI uit Bremgarten enkele keren sportief voorbijgevlogen. Daarmee wisten we ook al snel wat de verrassingsact was.



Grumman TBM-3R Avenger HB-RDG dient als achtergrond voor een pin-up foto. (Luc Geys)


Chance Vought F4U-5NL Corsair F-AZEG tijdens de start. (Luc Geys)


Hoofdattractie was dit jaar F4U-5N Corsair F-AZEG waar nog aan gewerkt werd tot een stuk in de namiddag. Nadien vloog hij samen met TBM-3R Avenger HB-RDG van de Association Charlies’s Heavy. De Association pour le Maintien du Patrimoine Aéronautique (AMPA) was aanwezig met MS.317 HB-RAO, Cessna 140A HB-COR, Chipmunk HB-TUT, Pilatus P-3-05 HB-RCY, Bf180B Taifun HB-HEB en PC-7 HB-HPR (ex A-906). Een groot deel van deze toestellen zagen we ooit al eerder tijdens de Schaffen Fly-In in België.



Curtiss-Wright P-40N-5 Warhawk F-AZKU/2105915. (Luc Geys)


Messerschmitt Bf 108B-2 Taifun HB-HEB/A-201, één van de weinige nog vliegende exemplaren. (Luc Geys)



 De Zwitserse Luchtmacht was ook weer van de partij. Zaterdag een heuse demo van hun F-18 en zondag het PC-7 Team. De F-18 demo piloot Hauptman Nicola ‘Vincent’ Rossier kreeg ooit zijn basisopleiding te Ecuvillens en het was duidelijk dat hij de omliggende dorpskernen perfect wist liggen, want die werden mooi vermeden in de demo. Twee Bücker Jungmanns werden meestal ondersteboven voorgevlogen, net als de lokale Stampe SV.4. De nog niet zo lang ingeschreven Texan HB-RTA was ook aanwezig; vorig jaar zagen we die nog als D-FITE op zijn thuisbasis Grenchen.



Morane-Saulnier MS.317 HB-RAO, gebouwd in 1937! (Luc Geys)


Druine D.5 Turbi F-PIYA stamt uit het jaar 1958. (Luc Geys)


Dat de vliegtuigen tussen het publiek staan is leuk maar vergt soms wat geduld om een degelijke foto te kunnen maken. Als dan nog de helft van een lokaal modellenbureau zich rond een vliegtuig begeeft met een fotograaf, die ook in WO II outfit gekleed was, en nog wat extra belichting bijhad dan weet je dat je jezelf even op iets anders moet focussen... of de modellen erbij op moet zetten.  Gelukkig kan je alles mooi fotograferen in de landing en bij het opstarten met op zaterdag een felle zon in de rug en ‘bise’ wind om de temperatuur rond de 20°C te houden. De vorige editie in 2016 was een beetje uitgeregend en toen moest de hoofd act, de Curtiss P-40N-5-CU Warhawk F-AZKU, ook nog afzeggen wegens mechanische pech. Dit werd nu ruimschoots goedgemaakt door mooi weer en het verschijnen van de Warhawk uit La Ferté Alais laat in de namiddag.



Pitts S-1S Special N8671. (Luc Geys)


Fraaie opname van North American AT-6A Texan HB-RTA/76556. (Luc Geys)

 

D-FPSI North American P-51D Mustang “472773/WD-4”    
-GMVF Beech D95A Travel Air      
F-AZEG Chance Vought F4U-5NL Corsair "P/22"    
F-AZKU Curtiss-Wright P-40N-5 Warhawk “2105915”    
F-GMLM Cessna 182F Skylane      
F-PIYA Druine D.5 Turbi      
G-AYUT SAN Jodel DR 1050 Ambassadeur      
G-BSUD Luscombe 8A      
G-BYFM Jodel DR 1050-M1 Exellence (replica)      
G-CFIC CEA Jodel DR 1050-M1 Sicile Record      
HB-CIT Reims/Cessna F.172P      
HB-COR Cessna 140A      
HB-CQR Cessna 172R Skyhawk      
HB-DUS Luscombe 8A Silvaire      
HB-EBS CEA Jodel DR 1050 Ambassadeur      
HB-ETI Comte AC-4 Gentleman "CH-180"    
HB-EZJ Auster Mk.5      
HB-HEB Messerschmitt Bf 108B-2 Taifun “A-201”    
HB-HPR Pilatus PC-7 “A-906”    
HB-KRT Aviat A-1B Husky      
HB-LEH Cessna 340 stored outside without reg    




In 1947 rolde deze SV.4C HB-UPS uit de Franse SNCAN fabriek. (Luc Geys)


De Zwitserse Luchtmacht was present met deze F-18A/C J-5020. (Luc Geys)

 

HB-OKP Piper J3C-65 Cub      
HB-ONE Piper J3C-90 Cub      
HB-ORA PA18-150 Super Cub      
HB-OUR Piper J3C-100 Cub      
HB-OUS Piper J3C-100 Cub      
HB-OVC Piper PA-12 Super Cruiser      
HB-RAO Morane-Saulnier MS.317      
HB-RCY Pilatus P-3-05      
HB-RDG Grumman TBM-3R Avenger       
HB-RTA North American AT-6A Texan “76556”    
HB-SFH SAN Jodel D 140C Mousquetaire III      
HB-SYC Pipistrel Alpha Trainer      
HB-TBV Uetz U3M Pelikan      
HB-TBX Uetz U3M Pelikan      
HB-TEA Cessna 172R Skyhawk      
HB-TEB Cessna 172R Skyhawk      
HB-TMT Cessna A185F Skywagon      
HB-TUT De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 “WD347”    




Pilatus PC-7 HB-HPR/A-906 wordt gevlogen door de PC7 Turbo Association en dat is weer een onderdeel van de in de tekst genoemde FMPA. (Luc Geys)


Aviat A-1B Husky HB-KRT, voorzien van drijvers. (Luc Geys)

 

HB-UAF Praga E-114M Air Baby            
HB-UPR SNCAN SV.4A            
HB-UPS SNCAN SV.4C            
HB-UUU Dornier Bücker 131-150 APM Jungmann            
HB-UVB Dornier Bücker 131-150 APM Jungmann            
HB-WGB BDTA J'Ro            
HB-WZH Pipistrel Virus SW            
HB-XVC Brügger MB.1 Colibri            
HB-YLG Pottier P 180S            
HB-YNQ Brügger MB.2 Colibri D            
HB-YSH Hatz CB-1            
J-5020 McDonnell Douglas F/A18C Swiss Air Force          
N121MC Stinson L-5 Sentinel “299186”          
N184KP Beech 3TM            
N21FS Beech 3NM            
N223CM Beech D18S            
N431HM Douglas DC-3C            
N5723H Piper PA16 Clipper            
N8671 Pitts S-1S Special            
YL-LEI Antonov AN-2PK            



Strakke formatie van Beech 3NM N21FS, D18S N223CM & 3TM N184KP. (Luc Geys)


     

Credit: Luc Geys