Dakota N431HM in formatie met drie Beech 18 modellen: N21FS, N184KP & N223CM.
(Luc Geys)
De
Rencontre Internationale Oldtimers te Ecuvillens bij Fribourg is een klassieker
in Zwitserland. De lokale oldtimer organisatie L’Aérotique organiseerde de
eerste editie in 1990. Zelf ontstond deze groep een kleine tien jaar eerder met
de bedoeling oude vliegtuigen te restaureren en vliegend te houden. Ze
beschikten over een Pilatus P2 (HB-RAR) die begin jaren tachtig van de Zwitserse
Luchtmacht overgekocht werd. Even later vonden ze in België Stampe SV.4A OO-EFD
die gerestaureerd werd en nu nog steeds vliegt als HB-UPS. Andere toestellen,
waarvan sommige in privébezit, maakten ooit ook tijdelijk deel uit van de
collectie.
Twee ondersteboven vliegende bij de Zwitserse afdeling van Dornier gebouwde
Bücker Bü131 Jungmanns, beide voorzien van een moderne boxer motor: HB-UUU &
HB-UVB. (Luc Geys)
De
fly-In groeide met de jaren en had telkens één blikvanger en een 100-tal
‘gewone’ oldtimers op bezoek. Die blikvangers in de jaren negentig waren o.a.
een DC-3, een PBY5 Catalina uit Italië en zelfs de Sabena Westland Lysander was
ooit van de partij. In de jaren 2000 waren dat o.a. een B-25 uit Sion, een
Lockheed Electra en een DH.89 Dragon Rapide. In totaal organiseerde Aérotique
twintig keer een fly-in en toen was het drie jaar stil tot een andere oldtimer
organisatie, de Association pour la Promotion du Patrimoine Aéronautique of APPA
(voor zulke organisaties zijn ooit de afkortingen uitgevonden) uit Lausanne de
fakkel overnam en in 2014 een nieuwe versie organiseerde die nu om de twee jaar
gehouden wordt. Zij zaten dus in 2018 al aan hun derde fly-in Next Generation:
hoog tijd om zelf nog eens te gaan kijken.
North American P-51D Mustang D-FPSI/472773. (Luc Geys)
Leuke bezoekende klassieker uit 1964 was deze Beech D95A Travel Air D-GMVF. (Luc
Geys)
Het principe is nog altijd dezelfde als vroeger. Bezoekende vliegtuigen taxiën
tot aan het toegankelijke gedeelte en worden manueel naar hun standplaats tussen
het publiek geduwd. Om een Antonov AN-22 op die manier te parkeren was wel zowat
het hele organisatieteam nodig. Het aantal ‘gewone’ bezoekers was minder dan
vroeger. Het aantal warbirds was dan weer groter. Het eerste wat wij te zien
kregen op zaterdagvoormiddag was de oefenvlucht van de Classic Formation, die
sinds dit jaar bestaat uit een DC-3 en maar liefst drie Beech 18 varianten:
N21FS (rood), N223CM (blauw) en N184KP (geel). Later die dag kwamen ze nog eens
voorbij maar deze keer zonder de DC-3 die met motorproblemen te Grenchen achter
bleef. Rond de middag kwam P-51D Mustang D-FPSI uit Bremgarten enkele keren
sportief voorbijgevlogen. Daarmee wisten we ook al snel wat de verrassingsact
was.
Grumman TBM-3R Avenger HB-RDG dient als achtergrond voor een pin-up foto. (Luc
Geys)
Chance Vought F4U-5NL Corsair F-AZEG tijdens de start. (Luc Geys)
Hoofdattractie was dit jaar F4U-5N Corsair F-AZEG waar nog aan gewerkt werd tot
een stuk in de namiddag. Nadien vloog hij samen met TBM-3R Avenger HB-RDG van de
Association Charlies’s Heavy. De Association pour le Maintien du Patrimoine
Aéronautique (AMPA) was aanwezig met MS.317 HB-RAO, Cessna 140A HB-COR, Chipmunk
HB-TUT, Pilatus P-3-05 HB-RCY, Bf180B Taifun HB-HEB en PC-7 HB-HPR (ex A-906).
Een groot deel van deze toestellen zagen we ooit al eerder tijdens de Schaffen
Fly-In in België.
Curtiss-Wright P-40N-5 Warhawk F-AZKU/2105915. (Luc Geys)
Messerschmitt Bf 108B-2 Taifun HB-HEB/A-201, één van de weinige nog vliegende
exemplaren. (Luc Geys)
De Zwitserse Luchtmacht was ook weer van de partij. Zaterdag een heuse demo van
hun F-18 en zondag het PC-7 Team. De F-18 demo piloot Hauptman Nicola ‘Vincent’
Rossier kreeg ooit zijn basisopleiding te Ecuvillens en het was duidelijk dat
hij de omliggende dorpskernen perfect wist liggen, want die werden mooi vermeden
in de demo. Twee Bücker Jungmanns werden meestal ondersteboven voorgevlogen, net
als de lokale Stampe SV.4. De nog niet zo lang ingeschreven Texan HB-RTA was ook
aanwezig; vorig jaar zagen we die nog als D-FITE op zijn thuisbasis Grenchen.
Morane-Saulnier MS.317 HB-RAO, gebouwd in 1937! (Luc Geys)
Druine D.5 Turbi F-PIYA stamt uit het jaar 1958. (Luc Geys)
Dat de vliegtuigen tussen het publiek staan is leuk maar vergt soms wat geduld
om een degelijke foto te kunnen maken. Als dan nog de helft van een lokaal
modellenbureau zich rond een vliegtuig begeeft met een fotograaf, die ook in WO
II outfit gekleed was, en nog wat extra belichting bijhad dan weet je dat je
jezelf even op iets anders moet focussen... of de modellen erbij op moet
zetten. Gelukkig kan je alles mooi fotograferen in de landing en bij het
opstarten met op zaterdag een felle zon in de rug en ‘bise’ wind om de
temperatuur rond de 20°C te houden. De vorige editie in 2016 was een beetje
uitgeregend en toen moest de hoofd act, de Curtiss P-40N-5-CU Warhawk F-AZKU,
ook nog afzeggen wegens mechanische pech. Dit werd nu ruimschoots goedgemaakt
door mooi weer en het verschijnen van de Warhawk uit La Ferté Alais laat in de
namiddag.
Pitts S-1S Special N8671. (Luc Geys)
Fraaie opname van North American AT-6A Texan HB-RTA/76556. (Luc Geys)
D-FPSI |
North American P-51D Mustang |
“472773/WD-4” |
|
|
-GMVF |
Beech D95A Travel Air |
|
|
|
F-AZEG |
Chance Vought F4U-5NL Corsair |
"P/22" |
|
|
F-AZKU |
Curtiss-Wright P-40N-5 Warhawk |
“2105915” |
|
|
F-GMLM |
Cessna 182F Skylane |
|
|
|
F-PIYA |
Druine D.5 Turbi |
|
|
|
G-AYUT |
SAN Jodel DR 1050 Ambassadeur |
|
|
|
G-BSUD |
Luscombe 8A |
|
|
|
G-BYFM |
Jodel DR 1050-M1 Exellence (replica) |
|
|
|
G-CFIC |
CEA Jodel DR 1050-M1 Sicile Record |
|
|
|
HB-CIT |
Reims/Cessna F.172P |
|
|
|
HB-COR |
Cessna 140A |
|
|
|
HB-CQR |
Cessna 172R Skyhawk |
|
|
|
HB-DUS |
Luscombe 8A Silvaire |
|
|
|
HB-EBS |
CEA Jodel DR 1050 Ambassadeur |
|
|
|
HB-ETI |
Comte AC-4 Gentleman |
"CH-180" |
|
|
HB-EZJ |
Auster Mk.5 |
|
|
|
HB-HEB |
Messerschmitt Bf 108B-2 Taifun |
“A-201” |
|
|
HB-HPR |
Pilatus PC-7 |
“A-906” |
|
|
HB-KRT |
Aviat A-1B Husky |
|
|
|
HB-LEH |
Cessna 340 |
stored outside without reg |
|
|
In
1947 rolde deze SV.4C HB-UPS uit de Franse SNCAN fabriek. (Luc Geys)
De
Zwitserse Luchtmacht was present met deze F-18A/C J-5020. (Luc Geys)
HB-OKP |
Piper J3C-65 Cub |
|
|
|
HB-ONE |
Piper J3C-90 Cub |
|
|
|
HB-ORA |
PA18-150 Super Cub |
|
|
|
HB-OUR |
Piper J3C-100 Cub |
|
|
|
HB-OUS |
Piper J3C-100 Cub |
|
|
|
HB-OVC |
Piper PA-12 Super Cruiser |
|
|
|
HB-RAO |
Morane-Saulnier MS.317 |
|
|
|
HB-RCY |
Pilatus P-3-05 |
|
|
|
HB-RDG |
Grumman TBM-3R Avenger |
|
|
|
HB-RTA |
North American AT-6A Texan |
“76556” |
|
|
HB-SFH |
SAN Jodel D 140C Mousquetaire III |
|
|
|
HB-SYC |
Pipistrel Alpha Trainer |
|
|
|
HB-TBV |
Uetz U3M Pelikan |
|
|
|
HB-TBX |
Uetz U3M Pelikan |
|
|
|
HB-TEA |
Cessna 172R Skyhawk |
|
|
|
HB-TEB |
Cessna 172R Skyhawk |
|
|
|
HB-TMT |
Cessna A185F Skywagon |
|
|
|
HB-TUT |
De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 |
“WD347” |
|
|
Pilatus PC-7 HB-HPR/A-906 wordt gevlogen door de PC7 Turbo Association en dat is
weer een onderdeel van de in de tekst genoemde FMPA. (Luc Geys)
Aviat A-1B Husky HB-KRT, voorzien van drijvers. (Luc Geys)
HB-UAF |
Praga E-114M Air Baby |
|
|
|
|
|
|
HB-UPR |
SNCAN SV.4A |
|
|
|
|
|
|
HB-UPS |
SNCAN SV.4C |
|
|
|
|
|
|
HB-UUU |
Dornier Bücker 131-150 APM Jungmann |
|
|
|
|
|
|
HB-UVB |
Dornier Bücker 131-150 APM Jungmann |
|
|
|
|
|
|
HB-WGB |
BDTA J'Ro |
|
|
|
|
|
|
HB-WZH |
Pipistrel Virus SW |
|
|
|
|
|
|
HB-XVC |
Brügger MB.1 Colibri |
|
|
|
|
|
|
HB-YLG |
Pottier P 180S |
|
|
|
|
|
|
HB-YNQ |
Brügger MB.2 Colibri D |
|
|
|
|
|
|
HB-YSH |
Hatz CB-1 |
|
|
|
|
|
|
J-5020 |
McDonnell Douglas F/A18C |
Swiss Air Force |
|
|
|
|
|
N121MC |
Stinson L-5 Sentinel |
“299186” |
|
|
|
|
|
N184KP |
Beech 3TM |
|
|
|
|
|
|
N21FS |
Beech 3NM |
|
|
|
|
|
|
N223CM |
Beech D18S |
|
|
|
|
|
|
N431HM |
Douglas DC-3C |
|
|
|
|
|
|
N5723H |
Piper PA16 Clipper |
|
|
|
|
|
|
N8671 |
Pitts S-1S Special |
|
|
|
|
|
|
YL-LEI |
Antonov AN-2PK |
|
|
|
|
|
|
Strakke formatie van Beech 3NM N21FS, D18S N223CM & 3TM N184KP. (Luc Geys)
|