Pacino SE.5A replica 08-FA/A8898. (Rob Tempel)

 

Op de voormalige luchtmachtbasis Goetsenhoven (EBTN) werd op 1 en 2 september 2018 een open dag gehouden. Toen Goetsenhoven nog volop in gebruik was door de luchtmacht die hier SF260's had gebaseerd, was er aan de zuidzijde van de baan al een civiele vliegclub met een eigen hangaar actief. Naast motorvliegen werd hier ook aan zweefvliegen gedaan. Nadat de luchtmacht was vertrokken, heeft het grote hangaar complex aan de overkant van de baan enige tijd leeg gestaan. Twee jaar geleden zijn deze hangaars in gebruik genomen door een nieuw gevormde ultralight vliegclub. Naast een groot aantal ultralights zijn hier ook een aantal motorkisten en een paar zwevers te vinden.




Fokker D.VIII replica OO-SMB/17. (Rob Tempel)



Dit jaar organiseerden de twee clubs gezamenlijk een open dag. Een gratis evenement waar aardig wat kisten te zien waren. Eigenlijk was er meer sprake van twee open dagen die op het zelfde moment gehouden werden. Het verschil in sfeer was opvallend: bij de oude vliegclub ging het er een stuk formeler aan toe dan aan de ultralight kant. Zo mochten de spotters bij de ultralight club wel het veld op. Ook waren de grote hangaars open en in een daarvan was een kleine tentoonstelling ingericht rondom de Fokker D.VIII. In een andere hangaar stonden een paar standhouders hun waren aan te prijzen. De overige stonden nog vol met vliegtuigen. Naast de nodige ultralights stonden ook de Wassmer WA.41 Baladou F-BOBK en Auster Workmaster G-APSR binnen. Beide toestellen zagen er wel goed uit, maar of er nou veel mee gevlogen wordt? Achterin een andere hangaar stond een Grob G-109 motorwever waar geen registratie op stond.



De Belgische Luchtmacht was present met SIAI-Marchetti SF260D ST-41. (Rob Tempel)


Er werd weinig voorgevlogen. Af en toe vloog een van de gebaseerde toestellen een paar rondjes of maakte een vertrekkend toestel nog en low-over. De Cessna 510 Citation Mustang kwam speciaal voor dit evenement naar Goetsenhoven, Het maakte een paar low-overs en vertrok daarna weer.

Tussen de bezoekers zaten een paar opvallende toestellen. De 31-ABH is een vrij grote nogal stevig gebouwde Laurent Remacle L&T 01 gyrocopter, gebaseerd op een Frans ontwerp: de Biplace Deluc. In tegenstelling tot de moderne Duitse gyrocopters, zit de bemanning op dit exemplaar in de open lucht. Een grappig toestelletje was de op 7/8 schaal nagebouwde SE.5A replica. Van de Piper PA-38 Tomahawk hebben er hier nooit veel rondgevlogen en het type begint zo langzamerhand echt zeldzaam te worden, maar hier waren er drie aanwezig. Eén daarvan, de OO-DKV vloog vroeger in Nederland als PH-ABB.



Van’s RV-7A OO-146. (Rob Tempel)


Murphy Renegade Spirit 54-KS. (Rob Tempel)


Onderstaand verslag is van zondag 2 september en hierin zijn alle aanwezige toestellen opgenomen.
 

(h) =  inside hangar            

 

D-2363 Schleicher ASK 23B “ZE”          
D-6901 Schleicher ASK 13            
D-6932 Scheibe SF.34            
D-6955 Grob G-102 Astir CS Jeans            
D-6976 Schleicher Ka 6E   (h)        
D-KRME Schempp-Hirth Nimbus 4DM ”MF”          
F-BOBK Wassmer WA.41 Baladou   (h)        
F-PCOR SNCAN SV.4L            
08-FA Pacino SE.5A replica “A8898”          
31-ABH Laurent Remacle L&T 01 (gyrocopter)            
32-LL Flight Design CT2K “F 32LL”          
47-WZ Direct Fly Alto            
54-KS Murphy Renegade Spirit            
59-DPP ATEC 212 Solo iO            
59-DRK ELA Aviacion ELA G10 Eclipse            
60-VE Colomban MC-30 Luciole            
62-AUO Zenair CH-601XL Zodiac            
G-APSR Auster J/1U Workmaster   (h)        
N194ER Cessna 510 Citation Mustang   (flyby only)        
N246TB Reims/Cessna F172N Skyhawk II            
N3BR Beech V35B Bonanza            
N6089U Aviat Pitts S-2B            




Beech V35B Bonanza N3BR stamt uit 1973. (Rob Tempel)


In 1976 werd deze Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser gebouwd. (Rob Tempel)


Maar liefst drie Piper PA-38-112 Tomahawk tweezitters waren te zien; hier de Tomahawk II OO-DKV. Rob Tempel)

 

OO-146 Van's RV-7A            
OO-161 Van's RV-7            
OO-163 Nicollier HN.700 Ménestrel II            
OO-A53 Rans S-6 Coyote II            
OO-AEV Robinson R44 Raven II            
OO-B48 Rans S-6ESD Coyote II            
OO-C31 Rans S-6ES Coyote II            
OO-CFC Piper PA-38-112 Tomahawk            
OO-CRZ Piper PA-38-112 Tomahawk            
OO-D22 Zenair CH-701 STOL            
OO-D62 Aeropro Fox Eurofox   (h)        
OO-DKV Piper PA-38-112 Tomahawk II            
OO-E53 Rans S-6ES Coyote II   (h)        
OO-E58 Rans S-6 Coyote II   (h)        
OO-EIR Stampe & Vertongen SV.4B "V4"          
OO-F60 Rainbow Aircraft Cheetah XLS            
OO-F98 Fly Synthesis Storch HS   (h)        
OO-G77 Rans S-6 Coyote II            
OO-H07 Dyn’Aero MCR-01 ULC            
OO-H42 Pipistrel Virus 912 SW 100P            
OO-H62 B&F Technik FK9 ELA SW 912 CS/P            
OO-H66 Distar Samba XXL            
OO-H67 B&F Technik FK9 Mark IV Utility            
OO-H74 Aerospool WT9 Dynamic LSA            




Colomban MC-30 Luciole 60-VE. (Rob Tempel)


Direct Fly Alto 47-WZ is van Tsjechische origine. (Rob Tempel)


Laurent Remacle L&T 01 31-ABH. (Rob Tempel)

 

OO-HFE Reims/Cessna F152-II            
OO-JPF Piper PA-28-140 Cherokee Cruiser            
OO-KWQ Tecnam P 2010             
OO-OLI Grumman-American AA-5A Cheetah            
OO-ONE Reims/Cessna F150M            
OO-PEF Gulfstream-American AA-5B Tiger            
OO-PMB Robin DR 400/180R Remorqueur            
OO-RAQ Reims/Cessna F172K            
OO-SMB Fokker D.VIII (replica) “17“          
OO-TWJ Aeronca 7AC Champion            
OO-VCR Cessna 152-II            
OO-VDW Aeromot AMT-100 Ximango "Foehn"          
OO-WIL Stampe & Vertongen SV.4B "V42"          
OO-WOW Piper PA-34-220T Seneca IV            
OO-YDA Glaser-Dirks DG-300 Elan “PL30” Belgian Air Cadets      
(ex SE-UUD) Grob G-109   (h)        
ST-41 SIAI-Marchetti SF260D   Belgian Air Force      




Robinson R44 Raven II OO-AEV. (Rob Tempel)


Gulfstream-American AA-5B Tiger OO-PEF. (Rob Tempel)

Reims Cessna F172K OO-RAQ. (Rob Tempel)


     

Credits: Rob Tempel