Tekst: Berend Jan Floor / AirOnline.nl
 
 
 
 

Van 14 tot en met 16 oktober 2014 was de Amsterdam RAI het domein van de helikopters. Voor het eerst werd hier een expositie en conferentie gehouden op het gebied van helikopters. Dit evenement was genaamd HeliTech International 2014.

 
 

OY-HMP AgustaWestland AW189  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)
 
 

Vorig jaar werd dit evenement  gehouden in Londen; dit jaar deed men het Europese vaste land aan. Bij het zoeken naar een geschikte locatie, dicht bij een internationaal vliegveld, goede infrastructuur en een heliport in de buurt (Amsterdam Heliport in het Westelijk Havengebied),  viel de keuze op de Amsterdam RAI.

Al in het weekend meldden zich de eerste deelnemers aan de expositie zich. Een aantal heli’s kwam vliegend aan en landde op een nabijgelegen parkeerplaats om vervolgens binnen in de RAI tentoongesteld te worden.

HeliTech wordt georganiseerd in samenwerking met de European Helicopter Association (EHA) en kende dit jaar 180 exposanten. Daar waren ten opzichte van de vorige editie 55 nieuwe deelnemers bij. Met name de deelname uit de Verenigde Staten was groot; maar ook vele andere landen waren vertegenwoordigd zoals Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, UK en Rusland.
 
 

De stand van Russian Helicopters  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)
 
 

Voor de mensen uit de helikopterbranche was dit een uitgelezen moment om eigenlijk alles op het gebied van helikopters bij elkaar onder één dak te vinden.

Niet alleen de helikopterfabrikanten waren aanwezig, maar ook vele toeleveranciers, accessoire-leveranciers, onderhoudsbedrijven , luchtvaartbedrijven, interieurbouwers etc, etc. 
 

Helikopters

 

Onder de aanwezige helikopters waren een paar interessante exemplaren. Zo stond er op de (kleine) static-show een Robinson R66. Deze helikopter zou je zomaar kunnen verwarren met een Robinson R44, ware het niet dat hier een turbinemotor in zit. Eerder dit jaar heeft dit model de typegoedkeuring gekregen van de EASA. Hierdoor zullen er binnenkort diverse exemplaren in Europa ingeschreven gaan worden. Het toestel vliegt namelijk al sinds 2007 in Amerika en andere
(niet-Europese) landen. Er zijn er dan ook al 500 van gebouwd op dit moment.
 
 

N66UK Robinson R66   (Jan Makkus, 14 oktober 2014)
 
 
De Robinson R66 is uitgerust met een Rolls-Royce turbinemotor. Deze is kleiner en goedkoper dan de 6-cilinder Lycomingmotor die in een R44 zit. Er is hierdoor ruimte voor een bagagecompartiment waar 140kg in kan. De goedkopere motor zal ook goedkoper in het onderhoud zijn, waardoor dit toestel erg interessant is om te vliegen.
 
 


De Rolls Royce turbinemotor van de N66UK  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)

 
 

De Robinson R66 werd geflankeerd door de PH-ABZ, een relatief nieuwe Nederlandse Robinson R44 Raven II helikopter, die normaal op Teuge thuis hoort. 

 
 

PH-ABZ Robinson R44 Raven II     S.P. Helicopter Service GmbH     (Jan Makkus, 14 oktober 2014)
 
 
Vanaf Lelystad was de PH-HCC van het bedrijf HeliCentre gekomen. Deze kleine, in Zuid-Frankrijk gebouwde, Guimbal Cabri G2 behoort tot de kleinere wentelwieken die  in serieproductie gebouwd worden. 
 
 

PH-HCC               Guimbal Cabri G2             HeliCentre Beheer bv    (Jan Makkus, 14 oktober 2014)
 
 
Voor het grotere werk was ook ruimte gereserveerd. Bij de stand van AgustaWestland stond een fonkelnieuwe Deens geregistreerde AW189. Deze OY-HMP is tijdens HeliTech International 2014 feestelijk overhandigd aan Bel Air uit Esbjerg. Dit offshorebedrijf heeft nog een tweede AW189 in bestelling staan en omdat het zo gezellig was in de RAI, bestelde men meteen nog maar een derde exemplaar ook! 
 
 

OY-HMP AgustaWestland AW189 Bel Air     (Jan Makkus, 14 oktober 2014)
 
 

De AgustaWestland 189 is erg geschikt voor het vliegen naar booreilanden en het verrichten van Search and Rescue (SAR) taken. Het orderboek van dit toestel is met 130 exemplaren goed gevuld. Deze heli is straks dan ook bij 15 klanten in 10 landen actief en is daarmee in dit segment de marktleider. 

 
 

AgustaWestland AW169 mock-up  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)


Een andere heli op de stand van AgustaWestland betrof een mock-up. Dit niet-vliegende demonstratiemodel van de AW169 was uitgevoerd in een Emergency Medical Services (EMS) configuratie. Ook bij dit toestel kon de champagne knallen tijdens Helitech International 2014. Het Noorse bedrijf Norsk Luftambulanse (NLA AS) bestelde namelijk één exemplaar van deze helikopter voor hun EMS-vluchten.
 
 

AgustaWestland AW169 mock-up in EMS uitvoering  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)


De AW169 is een gloednieuw model. Er vliegen alleen nog prototypes van; de serieproductie moet hiervan nog starten.
 
 

AgustaWestland AW169 interior mock-up of Mecaer  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014) 
 
 
Op een andere plek op deze beurs stond nog een fraai interieur voor de AW169. Dit interieur werd ontworpen door de Italiaanse Mecaer Aviation Group (MAG). In een mock-up werd getoond wat er allemaal mogelijk is. De helikopter kan uitgerust worden met luxe fauteuils, die menigeen nog niet eens in zijn eigen woonkamer heeft staan. 
 
 

AgustaWestland AW169 interior mock-up of Mecaer  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)
 
 

Het Zwitserse bedrijf Fuchs Helikopters had een tweedehandsje meegenomen naar de beurs. De HB-ZKD is een McDonnell Douglas MD500E helikopter. Op de staartboom staat duidelijk aangegeven dat deze kist te koop is. 

 
 

HB-ZKD McDonnell-Douglas Helicopters MD-500E  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)
 
 
Van de Bell 429 Global Ranger zijn inmiddels zo'n 200 exemplaren gebouwd. In Europa komt deze heli nog niet veel voor, maar men wint terrein ten opzichte van de Europese Airbus Helicopters. Op HeliTech stond de G-WLTS; dit toestel is een gloednieuwe heli van de Wiltshire Air Ambulance Charitable Trust (WAACT). Het is de eerste Bell 429 als EMS heli in de UK. Deze kist wordt momenteel nog uitgetest en men verwacht dat vanaf 1 december 2014 dit toestel operationeel wordt. 
 
 

G-WLTS Bell 429 Gobal Ranger Wiltshire Air Ambulance Charitable Trust (WAACT)     (Jan Makkus, 14 oktober 2014)
 
 

Voorheen Eurocopter, maar nu genaamd Airbus Helicopters, was ook aanwezig met een grote stand. Er waren twee helikopers ten toon gesteld: een gloednieuwe EC 130 T2 en een EC 145 T2.

De oranje EC130 was per vrachtwagen naar de RAI gekomen. Het toestel had nog geen registratie en werd gebouwd in 2014. In de cockpit kon ik het handgeschreven typeplaatje vinden; daarop was constructienummer 7972 te lezen. 
 
 

D-HADW Airbus Helicopters EC 145 T2  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)
 
 

Accessoires

 

Dat je met een helikopter veel kunt doen, wordt op een expositie als deze wel duidelijk. Voor tal van doeleinden werden items ten toon gesteld die je op of aan je helikopter kunt schroeven. Zo waren er diverse (infrarood-)camerasystemen, zoeklichten, drijvers, verschillende soorten hijsapparatuur en ook systemen om branden te blussen. 
 
 

FLIR camera  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)
 
 
Eén van de exposanten van accessoires was het Franse bedrijf Zodiac Aerospace Services. Wellicht klinkt die naam enigszins bekend in de oren. Zodiac maakt namelijk ook rubberboten. Als afgeleide hiervan produceert men ook inflatable drijvers die onder de skids van een helikopter gemonteerd kunnen worden. In geval van nood blaast men deze op en kan het toestel op water landen. 
 
 

Opblaasbare drijver van Zodiac Aerospace Services  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)
 
 

Interieurs

 

Het interieur van een helikopter kan zeer divers zijn. Al eerder noemde ik het VIP interieur in de AW169. 
 
 

EMS interieur voor Airbus Helicopters EC 145 T2  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)
 
 
Voor medische doeleinden is er ook veel te koop voor een helikopter. Er zijn bedrijven die complete interieurs van traumahelikopters leveren of onderdelen daarvan, zoals brancards of een couveuse. De hier afgebeelde couveuse kan zelfs kantelen zodat, als de helikopter schuin hangt, de baby gewoon horizontaal blijft liggen. 
 
 

Kantelbare couveuse  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)
 
 

Veiligheid

 

In de luchtvaart speelt veiligheid een grote rol. Veel systemen dragen hiertoe bij. Dit geldt bij helikopters net zo. Tijdens deze expositie waren daarvoor bijvoorbeeld leveranciers te vinden van communicatiesystemen en van flight-data-recorders. Deze zwarte dozen, die overigens fel-oranje zijn, maken doorgaans niet standaard deel uit van de uitrusting van een helikopter, maar kunnen achteraf toegepast worden. 

 
 

Flight data recorder  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)
 
 
Voor het vliegen bij nacht zijn naast de cockpitinstrumenten ook nachtkijkers beschikbaar. Dit wordt al geruime tijd in het leger toegepast, maar was hier op de beurs ook voor civiel gebruik beschikbaar. 
 
 

Nachtkijker op helm  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)
 
 

Drones

 

Het Nederlandse Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) had een stand met een tweetal drones. Deze drones zijn vrij groot en worden voor professionele doeleinden gebruikt. Zij zijn zelfs opgenomen in het luchtvaartregister met een PH-kenmerk. Helaas was de registratie niet op de toestellen aanwezig, dus het is mij onbekend welke drones het zijn. 
 
 

PH- . . .   Drone NLR  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)
 
 
Eén drone was een zogenaamde octokopter, met 8 rotoren en de tweede was een meer conventionele helikopter. 
 
 

PH- . . .   Octocopter drone NLR  (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)
 
 
Tot slot een overzicht van de aanwezige heli's tijdens de HeliTech International, te Amsterdam RAI. Van 14 t/m 16 oktober 2014: 
 
Registration type bijzonderheden c/n
. . . . . AgustaWestland AW169 mock-up with air ambulance interior
(D-HARK) MBB BÖ-105S arrived by road, only cabin, no tail S-775
D-HADW Airbus EC 145 T2 20002
F-WWXF Airbus EC 130 T2 arrived by road 7972
G-WLTS Bell 429 Heli Charter Ltd. 57191
HB-ZKD McDonnell-Douglas MD500E Fuchs Helicopters 0590E
OY-HMP AgustaWestland AW189 Belair 49013
PH-ABZ Robinson R44 Raven II S.P. Helicopter Service GmbH 13487
PH-HCC Guimbal Cabri G2 HeliCentre Beheer bv 1010
 
 

Amsterdam - heliport - oktober 2014 

 

N66UK                     Robinson R66 Turbine            Sloane Helicopters  (Jack Wolbrink , 15 oktober 2014)
 
 
07 PH-MAA Eurocopter EC 135 T2+ ANWB 'Lifeliner1'
PH-RIS Eurocopter EC 130 B4 KNSF Flight Services bv
09 PH-ECE Eurocopter EC 120 B Colibri Heli Holland bv
PH-MAA Eurocopter EC 135 T2+ ANWB
12 D-HAWD Airbus EC 145 T2 Airbus Helicopters
HB-ZKD McDonnell-Douglas MD500E Fuchs Helicopters
14 N62VT Robinson R44 Raven II - - - - /EBKT
OO-WGW Eurocopter AS 350 B3e Ecureuil - - - - /EBAK-15
15 D-HFCA Robinson R44 Astro dep. 16
N66UK Robinson R66 Turbine Sloane Helicopters
OO-CEO Robinson R44 Raven II Janssens Investments
OO-ECB Eurocopter EC 120 B Modularte
OO-JIM Robinson R22 Beta Best in Sky - - - - /EBNM
OO-PMQ Robinson R44 Raven I Regipharm
OO-VDM Robinson R44 Raven II Best in Sky
PH-MAA Eurocopter EC 135 T2+ ANWB
16 PH-KGJ Eurocopter EC 120 B Colibri Heli Holland bv
17 OY-HMP AgustaWestland AW189 Bel Air
HB-ZKD McDonnell-Douglas MD500E Fuchs Helicopters dep. 18
19 PH-HHJ Eurocopter AS 355 F2 Ecureuil 2 Heli Holland bv
 
 
De Deense AW189 op de 17e was pas op 8 oktober 2014 ingeschreven in het DK register! 
 
 

OO-CEO               Robinson R44 Raven II     Janssens Investments. (Ernesto Bauer, 15 oktober 2014)


OO-ECB                Eurocopter EC 120 B         Modularte, (Jack Wolbrink, 15 oktober 2014)


OO-VDM               Robinson R44 Raven II     Best in Sky. (Ernesto Nauer, 15 oktober 2014)


OO-WGW             Robinson R44 Raven II     Best in Sky. (Jack Wolbrink, 15 oktober 2014)


OO-PMQ               Robinson R44 Raven I      Regipharm. (Jack Wolbrink, 15 oktober 2014)


OO-JIM  Robinson R22 Beta           Best in Sky. (Ernesto Bauer, 15 oktober 2014)
 
 

Credits: Ernesto Bauer, sar303sqn (Jan Beima),  Adriaan Elligens, Jan Makkus, Gerben Tornij, Jack Wolbrink