|
|
Tekst: Berend Jan Floor / AirOnline.nl |
|
|
|
|
|
Van 14 tot en met 16 oktober 2014 was
de Amsterdam RAI het domein van de helikopters. Voor het eerst werd
hier een expositie en conferentie gehouden op het gebied van
helikopters. Dit evenement was genaamd HeliTech International 2014. |
|
|
OY-HMP AgustaWestland AW189 (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014) |
|
|
Vorig jaar werd dit evenement gehouden in Londen; dit jaar deed men het
Europese vaste land aan. Bij het zoeken naar een geschikte locatie, dicht
bij een internationaal vliegveld, goede infrastructuur en een heliport in de
buurt (Amsterdam Heliport in het Westelijk Havengebied), viel de keuze op
de Amsterdam RAI.
Al
in het weekend meldden zich de eerste deelnemers aan de expositie zich. Een
aantal heli’s kwam vliegend aan en landde op een nabijgelegen parkeerplaats
om vervolgens binnen in de RAI tentoongesteld te worden.
HeliTech wordt
georganiseerd in samenwerking met de European Helicopter Association (EHA)
en kende dit jaar 180 exposanten. Daar waren ten opzichte van de vorige
editie 55 nieuwe deelnemers bij. Met name de deelname uit de Verenigde
Staten was groot; maar ook vele andere landen waren vertegenwoordigd zoals
Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, Italië, UK en Rusland. |
|
|
De
stand van Russian Helicopters (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014) |
|
|
Voor de mensen uit de helikopterbranche
was dit een uitgelezen moment om eigenlijk alles op het gebied van
helikopters bij elkaar onder één dak te vinden.
Niet
alleen de helikopterfabrikanten waren aanwezig, maar ook vele
toeleveranciers, accessoire-leveranciers, onderhoudsbedrijven ,
luchtvaartbedrijven, interieurbouwers etc, etc.
Helikopters
Onder
de aanwezige helikopters waren een paar interessante exemplaren. Zo
stond er op de (kleine) static-show een Robinson R66. Deze
helikopter zou je zomaar kunnen verwarren met een Robinson R44, ware
het niet dat hier een turbinemotor in zit. Eerder dit jaar heeft dit
model de typegoedkeuring gekregen van de EASA. Hierdoor zullen er
binnenkort diverse exemplaren in Europa ingeschreven gaan worden.
Het toestel vliegt namelijk al sinds 2007 in Amerika en andere
(niet-Europese) landen. Er zijn er dan ook al 500 van gebouwd op dit
moment. |
|
|
N66UK
Robinson R66 (Jan Makkus, 14 oktober 2014) |
|
|
De
Robinson R66 is uitgerust met een Rolls-Royce turbinemotor. Deze is
kleiner en goedkoper dan de 6-cilinder Lycomingmotor die in een R44
zit. Er is hierdoor ruimte voor een bagagecompartiment waar 140kg in
kan. De goedkopere motor zal ook goedkoper in het onderhoud zijn,
waardoor dit toestel erg interessant is om te vliegen. |
|
|
De Rolls Royce turbinemotor van de N66UK (Berend Jan Floor, 16
oktober 2014)
|
|
|
De Robinson R66 werd geflankeerd door
de PH-ABZ, een relatief nieuwe Nederlandse Robinson R44 Raven II
helikopter, die normaal op Teuge thuis hoort. |
|
|
PH-ABZ
Robinson R44 Raven II S.P. Helicopter Service GmbH (Jan
Makkus, 14 oktober 2014) |
|
|
Vanaf
Lelystad was de PH-HCC van het bedrijf HeliCentre gekomen. Deze
kleine, in Zuid-Frankrijk gebouwde, Guimbal Cabri G2 behoort tot de
kleinere wentelwieken die in serieproductie gebouwd worden. |
|
|
PH-HCC Guimbal Cabri G2 HeliCentre Beheer
bv (Jan Makkus, 14 oktober 2014) |
|
|
Voor
het grotere werk was ook ruimte gereserveerd. Bij de stand van
AgustaWestland stond een fonkelnieuwe Deens geregistreerde AW189.
Deze OY-HMP is tijdens HeliTech International 2014 feestelijk
overhandigd aan Bel Air uit Esbjerg. Dit offshorebedrijf heeft nog
een tweede AW189 in bestelling staan en omdat het zo gezellig was in
de RAI, bestelde men meteen nog maar een derde exemplaar ook! |
|
|
OY-HMP AgustaWestland AW189 Bel Air (Jan Makkus, 14 oktober
2014) |
|
|
De AgustaWestland 189 is erg geschikt
voor het vliegen naar booreilanden en het verrichten van Search and
Rescue (SAR) taken. Het orderboek van dit toestel is met 130
exemplaren goed gevuld. Deze heli is straks dan ook bij 15 klanten
in 10 landen actief en is daarmee in dit segment de marktleider. |
|
|
AgustaWestland AW169 mock-up (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014)
Een andere heli op de stand van AgustaWestland betrof een mock-up.
Dit niet-vliegende demonstratiemodel van de AW169 was uitgevoerd in
een Emergency Medical Services (EMS) configuratie. Ook bij dit
toestel kon de champagne knallen tijdens Helitech International
2014. Het Noorse bedrijf Norsk Luftambulanse (NLA AS) bestelde
namelijk één exemplaar van deze helikopter voor hun EMS-vluchten. |
|
|
AgustaWestland AW169 mock-up in EMS uitvoering (Berend Jan Floor,
16 oktober 2014)
De
AW169 is een gloednieuw model. Er vliegen alleen nog prototypes van;
de serieproductie moet hiervan nog starten. |
|
|
AgustaWestland AW169 interior mock-up of Mecaer (Berend Jan Floor,
16 oktober 2014) |
|
|
Op een
andere plek op deze beurs stond nog een fraai interieur voor de
AW169. Dit interieur werd ontworpen door de Italiaanse Mecaer
Aviation Group (MAG). In een mock-up werd getoond wat er allemaal
mogelijk is. De helikopter kan uitgerust worden met luxe fauteuils,
die menigeen nog niet eens in zijn eigen woonkamer heeft staan. |
|
|
AgustaWestland AW169 interior mock-up of Mecaer (Berend Jan Floor,
16 oktober 2014) |
|
|
Het Zwitserse bedrijf Fuchs Helikopters
had een tweedehandsje meegenomen naar de beurs. De HB-ZKD is een
McDonnell Douglas MD500E helikopter. Op de staartboom staat
duidelijk aangegeven dat deze kist te koop is. |
|
|
HB-ZKD
McDonnell-Douglas Helicopters MD-500E (Berend Jan Floor, 16 oktober
2014) |
|
|
Van de
Bell 429 Global Ranger zijn inmiddels zo'n 200 exemplaren gebouwd.
In Europa komt deze heli nog niet veel voor, maar men wint terrein
ten opzichte van de Europese Airbus Helicopters. Op HeliTech stond
de G-WLTS; dit toestel is een gloednieuwe heli van de Wiltshire Air
Ambulance Charitable Trust (WAACT). Het is de eerste Bell 429 als
EMS heli in de UK. Deze kist wordt momenteel nog uitgetest en men
verwacht dat vanaf 1 december 2014 dit toestel operationeel wordt. |
|
|
G-WLTS Bell 429 Gobal Ranger Wiltshire Air Ambulance Charitable
Trust (WAACT) (Jan Makkus, 14 oktober 2014) |
|
|
Voorheen Eurocopter, maar nu genaamd Airbus Helicopters, was ook
aanwezig met een grote stand. Er waren twee helikopers ten toon
gesteld: een gloednieuwe EC 130 T2 en een EC 145 T2.
De
oranje EC130 was per vrachtwagen naar de RAI gekomen. Het toestel
had nog geen registratie en werd gebouwd in 2014. In de cockpit kon
ik het handgeschreven typeplaatje vinden; daarop was
constructienummer 7972 te lezen. |
|
|
D-HADW
Airbus Helicopters EC 145 T2 (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014) |
|
|
Accessoires
Dat je
met een helikopter veel kunt doen, wordt op een expositie als deze
wel duidelijk. Voor tal van doeleinden werden items ten toon gesteld
die je op of aan je helikopter kunt schroeven. Zo waren er diverse
(infrarood-)camerasystemen, zoeklichten, drijvers, verschillende
soorten hijsapparatuur en ook systemen om branden te blussen. |
|
|
FLIR camera (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014) |
|
|
Eén
van de exposanten van accessoires was het Franse bedrijf Zodiac
Aerospace Services. Wellicht klinkt die naam enigszins bekend in de
oren. Zodiac maakt namelijk ook rubberboten. Als afgeleide hiervan
produceert men ook inflatable drijvers die onder de skids van een
helikopter gemonteerd kunnen worden. In geval van nood blaast men
deze op en kan het toestel op water landen. |
|
|
Opblaasbare drijver van Zodiac Aerospace Services (Berend Jan
Floor, 16 oktober 2014) |
|
|
Interieurs
Het
interieur van een helikopter kan zeer divers zijn. Al eerder noemde
ik het VIP interieur in de AW169. |
|
|
EMS
interieur voor Airbus Helicopters EC 145 T2 (Berend Jan Floor, 16
oktober 2014) |
|
|
Voor
medische doeleinden is er ook veel te koop voor een helikopter. Er
zijn bedrijven die complete interieurs van traumahelikopters leveren
of onderdelen daarvan, zoals brancards of een couveuse. De hier
afgebeelde couveuse kan zelfs kantelen zodat, als de helikopter
schuin hangt, de baby gewoon horizontaal blijft liggen. |
|
|
Kantelbare couveuse (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014) |
|
|
Veiligheid
In de luchtvaart speelt veiligheid een
grote rol. Veel systemen dragen hiertoe bij. Dit geldt bij
helikopters net zo. Tijdens deze expositie waren daarvoor
bijvoorbeeld leveranciers te vinden van communicatiesystemen en van
flight-data-recorders. Deze zwarte dozen, die overigens fel-oranje
zijn, maken doorgaans niet standaard deel uit van de uitrusting van
een helikopter, maar kunnen achteraf toegepast worden. |
|
|
Flight data recorder (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014) |
|
|
Voor
het vliegen bij nacht zijn naast de cockpitinstrumenten ook
nachtkijkers beschikbaar. Dit wordt al geruime tijd in het leger
toegepast, maar was hier op de beurs ook voor civiel gebruik
beschikbaar. |
|
|
Nachtkijker op helm (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014) |
|
|
Drones
Het
Nederlandse Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) had
een stand met een tweetal drones. Deze drones zijn vrij groot en
worden voor professionele doeleinden gebruikt. Zij zijn zelfs
opgenomen in het luchtvaartregister met een PH-kenmerk. Helaas was
de registratie niet op de toestellen aanwezig, dus het is mij
onbekend welke drones het zijn. |
|
|
PH- .
. . Drone NLR (Berend Jan Floor, 16 oktober 2014) |
|
|
Eén
drone was een zogenaamde octokopter, met 8 rotoren en de tweede was
een meer conventionele helikopter. |
|
|
PH- . . . Octocopter drone NLR (Berend Jan Floor, 16 oktober
2014) |
|
|
Tot
slot een overzicht van de aanwezige heli's tijdens de HeliTech
International, te Amsterdam RAI.
Van 14 t/m 16 oktober 2014: |
Registration |
type |
bijzonderheden |
c/n |
. . . . . |
AgustaWestland AW169 |
mock-up with air ambulance interior |
(D-HARK) |
MBB BÖ-105S |
arrived by road, only cabin, no tail |
S-775 |
D-HADW |
Airbus EC 145 T2 |
20002 |
F-WWXF |
Airbus EC 130 T2 |
arrived by road |
7972 |
G-WLTS |
Bell 429 |
Heli Charter Ltd. |
57191 |
HB-ZKD |
McDonnell-Douglas MD500E |
Fuchs Helicopters |
0590E |
OY-HMP |
AgustaWestland AW189 |
Belair |
49013 |
PH-ABZ |
Robinson R44 Raven II |
S.P. Helicopter Service GmbH |
13487 |
PH-HCC |
Guimbal Cabri G2 |
HeliCentre Beheer bv |
1010 |
|
|
|
Amsterdam - heliport
- oktober 2014 |
|
N66UK Robinson R66
Turbine Sloane Helicopters (Jack Wolbrink , 15 oktober
2014) |
|
|
07 |
PH-MAA |
Eurocopter EC 135 T2+ |
ANWB |
'Lifeliner1' |
|
PH-RIS |
Eurocopter EC 130 B4 |
KNSF Flight Services bv |
|
09 |
PH-ECE |
Eurocopter EC 120 B Colibri |
Heli Holland bv |
|
|
PH-MAA |
Eurocopter EC 135 T2+ |
ANWB |
|
12 |
D-HAWD |
Airbus EC 145 T2 |
Airbus Helicopters |
|
|
HB-ZKD |
McDonnell-Douglas MD500E |
Fuchs Helicopters |
|
14 |
N62VT |
Robinson R44 Raven II |
|
- - - - /EBKT |
|
OO-WGW |
Eurocopter AS 350 B3e Ecureuil |
|
- - - - /EBAK-15 |
15 |
D-HFCA |
Robinson R44 Astro |
|
dep. 16 |
|
N66UK |
Robinson R66 Turbine |
Sloane Helicopters |
|
|
OO-CEO |
Robinson R44 Raven II |
Janssens Investments |
|
|
OO-ECB |
Eurocopter EC 120 B |
Modularte |
|
|
OO-JIM |
Robinson R22 Beta |
Best in Sky |
- - - - /EBNM |
|
OO-PMQ |
Robinson R44 Raven I |
Regipharm |
|
|
OO-VDM |
Robinson R44 Raven II |
Best in Sky |
|
|
PH-MAA |
Eurocopter EC 135 T2+ |
ANWB |
|
16 |
PH-KGJ |
Eurocopter EC 120 B Colibri |
Heli Holland bv |
|
17 |
OY-HMP |
AgustaWestland AW189 |
Bel Air |
|
|
HB-ZKD |
McDonnell-Douglas MD500E |
Fuchs Helicopters |
dep. 18 |
19 |
PH-HHJ |
Eurocopter AS 355 F2 Ecureuil 2 |
Heli Holland bv |
|
|
|
De
Deense AW189 op de 17e was pas op 8 oktober 2014 ingeschreven
in het DK register! |
|
|
OO-CEO Robinson R44 Raven II Janssens Investments.
(Ernesto Bauer, 15 oktober 2014)
OO-ECB Eurocopter EC 120 B Modularte, (Jack
Wolbrink, 15 oktober 2014)
OO-VDM Robinson R44 Raven II Best in Sky. (Ernesto
Nauer, 15 oktober 2014)
OO-WGW Robinson R44 Raven II Best in Sky. (Jack
Wolbrink, 15 oktober 2014)
OO-PMQ Robinson R44 Raven I Regipharm. (Jack
Wolbrink, 15 oktober 2014)
OO-JIM Robinson R22 Beta Best in Sky.
(Ernesto Bauer, 15 oktober 2014) |
|
|
Credits:
Ernesto Bauer, sar303sqn
(Jan Beima), Adriaan Elligens, Jan Makkus, Gerben Tornij, Jack Wolbrink |
|