KLu Open Dagen, Gilze Rijen, 18-19 juni 2010

Bijna traditioneel werden de KLu Open Dagen dit jaar voorafgegaan door een spottersdag op donderdag, de dag waarop de meeste deelnemers aankwamen. Deze dag kon door goede samenwerking tussen de KLu en de spotters van GRAS worden georganiseerd en leverde daarnaast in de vorm van vrijwillige bijdragen van de deelnemende spotters een bedrag van € 2000 op voor de Hartstichting. Klasse. Bijkomend voordeel: het weer was op de spottersdag aanmerkelijk beter dan op de Open Dagen zelf. Jammer was wel dat niet alle landende toestellen voorbij de spotterslocatie langs de baan kwamen: de landende heli’s gingen direct naar de dwarsbaan en een aantal transportkisten draaide veel te vroeg af. Toch was de dag, mede door de perfecte organisatie, een groot succes. Hopelijk zet de KLu de komende jaren de traditie voort. De Open Dagen zelf werden gekenmerkt door de gebruikelijke mix van oud en nieuw, “hard” en “zacht”, groot en klein. Ook hier was het jammer dat een aantal transportkisten (waaronder een Tsjechische An26 met een fraai beschilderde staart) buiten het zicht van het publiek waren geparkeerd terwijl ze op de static niet zouden hebben misstaan. Hoewel de show paste in een brede Europese tendens (minder deelnemende landen en minder toestellen) viel er toch nog wel het nodige te zien. Hoogtepunten op de static waren onder meer de Oostenrijkse Blackhawk, de nieuwe Nederlandse AW139 van de politie en de Poolse Fitter, terwijl de vliegshow met de Patrulla Aspa voor het eerst sinds de Grasshoppers weer een heli team van formaat liet zien. Solo viel de Finse NH-90 op (het Nederlandse exemplaar was op vrijdag al vroeg in de show te zien en werd door een aantal filerijders gemist), evenals de Deense F-16 demo (lang niet gezien), maar de absolute klapper was de show van de Amerikaanse C-17. Zelden een demo van een zo grote transportkist gezien die zo wendbaar was dat hij (ongeveer) binnen de grenzen van het vliegveld bleef. Wij noteerden het volgende voor u (waarbij s = static, e = elsewhere, f = flightlines/flying h = hangar en GIA staat voor Ground Instruction Aircraft, met andere woorden: een -niet vliegende- sleutelkist):



Een deel van de static show, gefotografeerd vanuit een Alouette III van de Koninklijke Luchtmacht. (Roger Soupart, 19 juni 2010)

Austria
 
  6M-BD S-70A-42 FlRgt1/1 HübSt s

Belgium:
 
  FA-103 F-16AM 10Wing f
  FA-110 F-16AM 10Wing (scs) f
  FB-21 F-16BM 2Wing s
  RS-05 Sea King Mk.48 Wing Heli/40Smd (scs) f
  M-2 SA316B Wing Heli/40Smd s
  274 B-Hunter UAV 80Smd s

Czech Republic:
 
  2507 An.26 24.zdl/242.tsl (scs) e
  3370 Mi.35 22.zl/221.lbvr f
  7353 Mi24V Hind 22.zl/221.lbvr (scs) s
  9240 JAS.39C Gripen 21.ztl/211.tl f
  9820 JAS.39D Gripen 21.ztl/211.tl s


SAAB JAS.39C 9240 Gripen van de Tsjechische Luchtmacht. (Pim Hesse, 18 juni 2010)


Antonov An-26 2507 van de Tsjechische Luchtmacht in speciale kleuren. (Roger Soupart, 19 juni 2010)

Denmark:
 
  E-194 F-16AM Esk727/730 (scs) f
  ET-204 F-16BM Esk727/730 (scs) f
  P-288 AS 550C2 Esk724 s
  P-352 AS 550C2 Esk724 s


Fraai beschilderde Deense F-16AM E194. (Pim Hesse, 18 juni 2010)

Finland:
 
  NH-202 NH-90-TTH HekoP/1.Hk f

France:
 
  E31/5 Alpha Jet E EPAA20.300/PdF f
  E41/4 Alpha Jet E EPAA20.300/PdF f
  E45/314-TF Alpha Jet E EAC00.314 f
  E46/7 Alpha Jet E EPAA20.300/PdF f
  E47/705-AC Alpha Jet E EAC00.314 f
  E95/8 Alpha Jet E EPAA20.300/PdF f
  E114/2 Alpha Jet E EPAA20.300/PdF f
  E130/1 Alpha Jet E EPAA20.300/PdF f
  E134/0 Alpha Jet E EPAA20.300/PdF f
  E135/9 Alpha Jet E EPAA20.300/PdF f
  E163/6 Alpha Jet E EPAA20.300/PdF f
  E165/3 Alpha Jet E EPAA20.300/PdF f
  R11/61-MF C-160R ET01.061 f
  1507/DBI SA330B Puma 3RHC s
  3863/GAM SA342M Gazelle 3RHC f


Franse Alpha Jet E E45/314-TF. (Pim Hesse, 18 juni 2010)

Germany:
 
  46+37 Tornado ECR JBG32 s
  82+03 AS 532U2 FBS/BMVg/3St s
  86+02 Bo105P1 KHR36 s
  86+25 Bo105P1(demod.) HFVAS100 s

Hungary:
 
  40 JAS.39C Gripen 59RB/1HRS s
  41 JAS.39C Gripen 59RB/1HRS f
  110 An.26 59HRE e

Luxemburg/NATO:
 
  LX-N90456 E-3A NAEW&CF s
 

Boeing E-3A LX-N90456. (Roger Soupart, 19 juni 2010)

Norway:
 
  678 F-16AM FLO/331Skv s
  691 F-16BM FLO/331Skv s

Poland:
 
  20 CASA C-295M 3.SLTr/13.eltr e
  28 MiG29UB 1.SLT/1.elt s
  508 Su-22UM-3K 1.SLT/40.elt s


Sukhoi SU-22UM-3K Fitter 508 van de Poolse Luchtmacht. (Pim Hesse, 18 juni 2010)

Slovakia:
 
  1701 L-39ZAM SLK/2.SL (scs) s
  2718 L-410UVP-E20 DLK/1.DoR s
  4707 L-39ZAM SLK/2.SL f


Slowaakse Aero Vodochody L-39ZAM Albatros 1701 in speciale kleuren. (Pim Hesse, 18 juni 2010)


Aero Vodochody L-39ZAM Albatros van de Slowaakse Luchtmacht. (Pim Hesse, 18 juni 2010)

Spain:
 
  C.15-50/12-08 EF-18A(M) Ala12 f
  C.15-69/12-27 EF-18A(M) Ala12 s/f
  HE.25-1/78-20 EC-120B Ala78/782Esc f
  HE.25-2/78-21 EC-120B Ala78/782Esc f
  HE.25-5/78-24 EC-120B Ala78/782Esc f
  HE.25-8/78-27 EC-120B Ala78/782Esc f
  HE.25-9/78-28 EC-120B Ala78/782Esc f
  HE.25-12/78-31 EC-120B Ala78/782Esc f
  T.21-05/35-43 CASA C-295M Ala35/353Wsc e

Turkey:
 
  3016/16 NF-5A-2000 134Filo/Turkish Stars f
  3027/27 NF-5A-2000 134Filo/Turkish Stars f
  3036/36 NF-5A-2000 134Filo/Turkish Stars f
  3051/51 NF-5A-2000 134Filo/Turkish Stars f
  3052/52 NF-5A-2000 134Filo/Turkish Stars f
  3058/58 NF-5A-2000 134Filo/Turkish Stars f
  3066/66 NF-5A-2000 134Filo/Turkish Stars f


Vickers VC-10 C.1K XV102/T is alweer bijna 44 jaar in dienst bij de Royal Air Force. (Pim Hesse, 18 juni 2010)

United Kingdom:
 
  XX179 Hawk T.1W Red Arrows (18) f
  XX227 Hawk T.1A Red Arrows (18) f
  XX242 Hawk T.1 Red Arrows (18) f
  XX260 Hawk T.1A Red Arrows (18) f
  XX264 Hawk T.1A Red Arrows (18) f
  XX266 Hawk T.1A Red Arrows (18) f
  XX294 Hawk T.1 Red Arrows (18) f
  XX306 Hawk T.1A Red Arrows (18) f
  XX308 Hawk T.1 Red Arrows (18) f
  XX322 Hawk T.1A Red Arrows (18) f
  XX476/561-CU Jetstream T.2 750NAS s
  PA474 Lancaster B.1 BoBMF (19) f
  ZA589/057 Tornado GR.4 12Sq s
  ZJ916/QO-U Typhoon FGR.4 3Sq f
  ZJ923/DM Typhoon FGR.4 11Sq (18) f
  XV102/T VC-10 C.1K 101Sq s


De imposante USAF C-17A 05-5145 draait een steile bocht. (Pim Hesse, 18 juni 2010)

United States:
 
  05-5145 C-17A 452AMW/729AS f
  84-0109 C-21A 86AW/76AS s

Netherlands:
 
  A-247 SA.316B 300Sqn s/f
  A-275 SA.316B 300Sqn s/f
  A-292 SA.316B 300Sqn s/f
  A-301 SA316B 300Sqn e
  B-41 Bo105CB-4 299Sqn/GIA s
  B-77 Bo105CB 299Sqn/GIA (scs) s
  D-106 CH-47D 298Sqn s
  D-662 CH-47D 298Sqn s
  D-666 CH-47D 298Sqn f
  G-988 C-130H 336Sqn s
  J-015 F-16AM 323Sqn (scs) f
  J-066 F-16BM 323Sqn/KTV (scs) s
  J-248 F-16A GIA s
  J-513 F-16AM 323Sqn f
  L-11 PC-7 131EMVOSqn s
  N-110 NH-90-NFH 860Sqn f
  Q-17 AH-64D 301Sqn s
  Q-19 AH-64D 301Sqn (scs) f
  Q-22 AH-64D 301Sqn s
  Q-29 AH-64D 301Sqn s
  R-02 AB.412SP 303Sqn f
  S-419 AS.532U2 300Sqn s
  S-433 AS.532U2 300Sqn s
  S-438 AS.532U2 300Sqn f
  S-441 AS.532U2 300Sqn f
  S-445 AS.532U2 300Sqn (grey c/s) s
  S-450 AS.532U2 300Sqn f
  S-458 AS.532U2 300Sqn f
  S-459 AS.532U2 300Sqn f
  Y-143 RQ-11 UAV 103ISTAR f
  283 SH-14D MARHELI f


Eén van de C-130H Herculessen van de Koninklijke Luchtmacht: G-988. (Roger Soupart, 19 juni 2010)

Civil:
 
  D-EEGD P.149D Seagull formation s
  D-EERP P.149D Seagull formation s
  D-EFTU FW.P.149D Seagull formation s
  D-EIFE FW.P.149D Seagull formation s
  D-EGIT/AS+411 P.149D Seagull formation s
  D-FONL/DM-SKL An.2T Classic AW f
  D-1068/GAE Grob G102 Astir CS Jeans s
  ES-TLE L-39ZO Skyline Aviation s
  F-GLHF CM.170R Magister DHJA f
  G-BWTG/WB671 ChipmunkT.10 s
  G-KAXF/”N-294” Hunter F.6A DHHF f
  I-ARAM Bölkow Bo.207 s
  JY-RFA Extra EA.300LP Royal Jord. Falcons f
  JY-RFB Extra EA.300LP Royal Jord. Falcons f
  JY-RFC Extra EA.300LP Royal Jord. Falcons f
  JY-RFD Extra EA.300LP Royal Jord. Falcons f
  PH-AFS/E-14 Fokker S.11.1 Fokker 4 f
  PH-BLE Blériot XI replica Vroege Vogels s
  PH-BWA Beech A36 KLMLS s
  PH-BWG Beech A36 KLMLS s
  PH-CGC Do.228-212 Kustwacht f
  PH-COP Socata TB.10 Tobago s
  PH-DHC/S-9 DHC.2 Beaver KLuHF f
  PH-DDZ DC-3C DDA (19) f
  PH-GRB/E-20 Fokker S.11-1 KLuHF h
  PH-HOG/E-39 Fokker S.11-1 Fokker 4 f
  PH-HOI/E-32 Fokker S.11-1 KLuHF h
  PH-HOK/E-29 Fokker S.11-1 Fokker 4 f
  PH-HOL/E-27 Fokker S.11-1 Fokker 4 f
  PH-IIB/B-118 AT-16ND KLuHF f
  (PH-JTH) PA-18-135 KLuHF h
  PH-KHV/G-29 Beech D18S-3NM KLuHF f
  PH-KNR/R-177 PA-18-135 KLuHF h
  PH-LSK/B-64 AT-16ND KLuHF f
  PH-MLM/B-71 AT-16ND KLuHF f
  PH-MLQ Socata TB.10 Tobago GT Martinair Vliegschool s
  PH-MLS Socata TB.10 Tobago GT Martinair Vliegschool s
  PH-NGK/R-18 Auster Mk.III KLuHF f
  PH-OUQ/MK732/3W-17 Spitfire LF.IXc KLuHF f
  PH-PBB Stinson L-5B-VW KLuHF f
  PH-PSC/R-137 PA-18-135 KLuHF f
  PH-PSI/474425/OC-G P.51D Mustang f
  PH-PXE EC 135 P2+ PLD f (18)
  PH-PXZ AW139 PLD s
  PH-RLA SAAB S.91D Safir f
  PH-RLD SAAB S.91D Safir s
  PH-STM/S-16 Ryan STM-S2 KLuHF h
  PH-TBR/B-182 AT-16ND KLuHF h
  PH-TYG/N9508/A-57 DH82A KLuHF h
  PH-XXV/N5-149/232511 B-25N KLuHF s
  PH-730/G6 Grob G102 Club Astir IIIb s
  RA-1641K Interavia I-3 s
  RA-1771K Yak52 Yakkes Foundation s
  TC-ABS Aerotek S-2A Ali Oztürk f

SAR-demo: (18+19)
 
  RS-05 Sea King Mk.48 40Smd f
  A-275 SA316B 300Sqn f
  D-666 CH-47D 298Sqn f
  N-110 NH-90-NFH 860Sqn f
  Q-16 AH-64D 301Sqn f
  R-02 AB.412SP 303Sqn f
  S-458 AS.532U2 300Sqn f
  S-459 AS.532U2 300Sqn f
  283 SH-14D MARHELI f
  PH-CGC Do228-212 Kustwacht f

Air Power demo:
 
  D-664 CH-47D 298Sqn f (18+19)
  D-666 CH-47D 298Sqn f (18+19)
  J-002 F-16AM 312Sqn badge f (19)
  J-013 F-16AM 312Sqn badge f (18+19)
  J-018 F-16AM 313Sqn badge f (19)
  J-062 F-16AM 322Sqn badge f (18+19)
  J-197 F-16AM 311Sqn badge f (18+19)
  J-202 F-16AM 323Sqn badge f (18)
  J-508 F-16AM 313Sqn badge f (19)
  J-509 F-16AM no badge f (18)
  J-511 F-16AM no badge f (18+19)
  J-637 F-16AM 312Sqn badge f (18+19)
  J-641 F-16AM 312Sqn badge f (18+19)
  Q-09 AH-64D 301Sqn f (18)
  Q-10 AH-64D 301Sqn f (19)
  Q-16/K AH-64D 301Sqn f (18+19)
  Q-21 AH-64D 301Sqn f (18+19)
  Q-24/A AH-64D 301Sqn f (18+19)
  S-438 AS.532U2 300Sqn f (18+19)
  S-441 AS.532U2 300Sqn f (18+19)
  S-450 AS.532U2 300Sqn f (18+19)
  S-454 AS.532U2 300Sqn (grey c/s) f (18+19)
  S-458 AS.532U2 300Sqn f (18+19)
  S-459 AS.532U2 300Sqn f (18+19)
  T-264 KDC-10 334Sqn f (18+19)

Credits: Frank Kramer, Arne Kramer, GRAS, “Mo”, Scramble MB en natuurlijk last but not least de KLu.