KLu Open Dagen, Gilze Rijen, 18-19 juni 2010
|
Bijna traditioneel werden de KLu Open Dagen dit jaar voorafgegaan door een spottersdag op donderdag, de dag waarop de meeste deelnemers aankwamen. Deze dag kon door goede samenwerking tussen de KLu en de spotters van GRAS worden georganiseerd en leverde daarnaast in de vorm van vrijwillige bijdragen van de deelnemende spotters een bedrag van € 2000 op voor de Hartstichting. Klasse. Bijkomend voordeel: het weer was op de spottersdag aanmerkelijk beter dan op de Open Dagen zelf. Jammer was wel dat niet alle landende toestellen voorbij de spotterslocatie langs de baan kwamen: de landende heli’s gingen direct naar de dwarsbaan en een aantal transportkisten draaide veel te vroeg af. Toch was de dag, mede door de perfecte organisatie, een groot succes. Hopelijk zet de KLu de komende jaren de traditie voort.
De Open Dagen zelf werden gekenmerkt door de gebruikelijke mix van oud en nieuw, “hard” en “zacht”, groot en klein. Ook hier was het jammer dat een aantal transportkisten (waaronder een Tsjechische An26 met een fraai beschilderde staart) buiten het zicht van het publiek waren geparkeerd terwijl ze op de static niet zouden hebben misstaan. Hoewel de show paste in een brede Europese tendens (minder deelnemende landen en minder toestellen) viel er toch nog wel het nodige te zien. Hoogtepunten op de static waren onder meer de Oostenrijkse Blackhawk, de nieuwe Nederlandse AW139 van de politie en de Poolse Fitter, terwijl de vliegshow met de Patrulla Aspa voor het eerst sinds de Grasshoppers weer een heli team van formaat liet zien. Solo viel de Finse NH-90 op (het Nederlandse exemplaar was op vrijdag al vroeg in de show te zien en werd door een aantal filerijders gemist), evenals de Deense F-16 demo (lang niet gezien), maar de absolute klapper was de show van de Amerikaanse C-17. Zelden een demo van een zo grote transportkist gezien die zo wendbaar was dat hij (ongeveer) binnen de grenzen van het vliegveld bleef.
Wij noteerden het volgende voor u (waarbij s = static, e = elsewhere, f = flightlines/flying h = hangar en GIA staat voor Ground Instruction Aircraft, met andere woorden: een -niet vliegende- sleutelkist):
|
Een deel van de static show, gefotografeerd vanuit een Alouette III van de Koninklijke Luchtmacht. (Roger Soupart, 19 juni 2010)
|
|
|
|
|
Austria | | | |
| | | |
6M-BD | S-70A-42 | FlRgt1/1 HübSt | s |
|
|
|
|
Belgium: | | | |
| | | |
FA-103 | F-16AM | 10Wing | f |
FA-110 | F-16AM | 10Wing (scs) | f |
FB-21 | F-16BM | 2Wing | s |
RS-05 | Sea King Mk.48 | Wing Heli/40Smd (scs) | f |
M-2 | SA316B | Wing Heli/40Smd | s |
274 | B-Hunter UAV | 80Smd | s |
|
|
|
|
Czech Republic: | | | |
| | | |
2507 | An.26 | 24.zdl/242.tsl (scs) | e |
3370 | Mi.35 | 22.zl/221.lbvr | f |
7353 | Mi24V Hind | 22.zl/221.lbvr (scs) | s |
9240 | JAS.39C Gripen | 21.ztl/211.tl | f |
9820 | JAS.39D Gripen | 21.ztl/211.tl | s |
SAAB JAS.39C 9240 Gripen van de Tsjechische Luchtmacht. (Pim Hesse, 18 juni 2010)
|
Antonov An-26 2507 van de Tsjechische Luchtmacht in speciale kleuren. (Roger Soupart, 19 juni 2010)
|
|
|
|
|
Denmark: | | | |
| | | |
E-194 | F-16AM | Esk727/730 (scs) | f |
ET-204 | F-16BM | Esk727/730 (scs) | f |
P-288 | AS 550C2 | Esk724 | s |
P-352 | AS 550C2 | Esk724 | s |
Fraai beschilderde Deense F-16AM E194. (Pim Hesse, 18 juni 2010)
|
|
|
|
|
Finland: | | | |
| | | |
NH-202 | NH-90-TTH | HekoP/1.Hk | f |
|
|
|
|
France: | | | |
| | | |
E31/5 | Alpha Jet E | EPAA20.300/PdF | f |
E41/4 | Alpha Jet E | EPAA20.300/PdF | f |
E45/314-TF | Alpha Jet E | EAC00.314 | f |
E46/7 | Alpha Jet E | EPAA20.300/PdF | f |
E47/705-AC | Alpha Jet E | EAC00.314 | f |
E95/8 | Alpha Jet E | EPAA20.300/PdF | f |
E114/2 | Alpha Jet E | EPAA20.300/PdF | f |
E130/1 | Alpha Jet E | EPAA20.300/PdF | f |
E134/0 | Alpha Jet E | EPAA20.300/PdF | f |
E135/9 | Alpha Jet E | EPAA20.300/PdF | f |
E163/6 | Alpha Jet E | EPAA20.300/PdF | f |
E165/3 | Alpha Jet E | EPAA20.300/PdF | f |
R11/61-MF | C-160R | ET01.061 | f |
1507/DBI | SA330B Puma | 3RHC | s |
3863/GAM | SA342M Gazelle | 3RHC | f |
Franse Alpha Jet E E45/314-TF. (Pim Hesse, 18 juni 2010)
|
|
|
|
|
Germany: | | | |
| | | |
46+37 | Tornado ECR | JBG32 | s |
82+03 | AS 532U2 | FBS/BMVg/3St | s |
86+02 | Bo105P1 | KHR36 | s |
86+25 | Bo105P1(demod.) | HFVAS100 | s |
|
|
|
|
Hungary: | | | |
| | | |
40 | JAS.39C Gripen | 59RB/1HRS | s |
41 | JAS.39C Gripen | 59RB/1HRS | f |
110 | An.26 | 59HRE | e |
|
|
|
|
Luxemburg/NATO: | | | |
| | | |
LX-N90456 | E-3A | NAEW&CF | s |
Boeing E-3A LX-N90456. (Roger Soupart, 19 juni
2010) |
|
|
|
|
Norway: | | | |
| | | |
678 | F-16AM | FLO/331Skv | s |
691 | F-16BM | FLO/331Skv | s |
|
|
|
|
Poland: | | | |
| | | |
20 | CASA C-295M | 3.SLTr/13.eltr | e |
28 | MiG29UB | 1.SLT/1.elt | s |
508 | Su-22UM-3K | 1.SLT/40.elt | s |
Sukhoi SU-22UM-3K Fitter 508 van de Poolse Luchtmacht. (Pim Hesse, 18 juni 2010)
|
|
|
|
|
Slovakia: | | | |
| | | |
1701 | L-39ZAM | SLK/2.SL (scs) | s |
2718 | L-410UVP-E20 | DLK/1.DoR | s |
4707 | L-39ZAM | SLK/2.SL | f |
Slowaakse Aero Vodochody L-39ZAM Albatros 1701 in speciale kleuren. (Pim Hesse, 18 juni 2010)
|
Aero Vodochody L-39ZAM Albatros van de Slowaakse Luchtmacht. (Pim Hesse, 18 juni 2010)
|
|
|
|
|
Spain: | | | |
| | | |
C.15-50/12-08 | EF-18A(M) | Ala12 | f |
C.15-69/12-27 | EF-18A(M) | Ala12 | s/f |
HE.25-1/78-20 | EC-120B | Ala78/782Esc | f |
HE.25-2/78-21 | EC-120B | Ala78/782Esc | f |
HE.25-5/78-24 | EC-120B | Ala78/782Esc | f |
HE.25-8/78-27 | EC-120B | Ala78/782Esc | f |
HE.25-9/78-28 | EC-120B | Ala78/782Esc | f |
HE.25-12/78-31 | EC-120B | Ala78/782Esc | f |
T.21-05/35-43 | CASA C-295M | Ala35/353Wsc | e |
|
|
|
|
Turkey: | | | |
| | | |
3016/16 | NF-5A-2000 | 134Filo/Turkish Stars | f |
3027/27 | NF-5A-2000 | 134Filo/Turkish Stars | f |
3036/36 | NF-5A-2000 | 134Filo/Turkish Stars | f |
3051/51 | NF-5A-2000 | 134Filo/Turkish Stars | f |
3052/52 | NF-5A-2000 | 134Filo/Turkish Stars | f |
3058/58 | NF-5A-2000 | 134Filo/Turkish Stars | f |
3066/66 | NF-5A-2000 | 134Filo/Turkish Stars | f |
Vickers VC-10 C.1K XV102/T is alweer bijna 44 jaar in dienst bij de Royal Air Force. (Pim Hesse, 18 juni 2010)
|
|
|
|
|
United Kingdom: | | | |
| | | |
XX179 | Hawk T.1W | Red Arrows (18) | f |
XX227 | Hawk T.1A | Red Arrows (18) | f |
XX242 | Hawk T.1 | Red Arrows (18) | f |
XX260 | Hawk T.1A | Red Arrows (18) | f |
XX264 | Hawk T.1A | Red Arrows (18) | f |
XX266 | Hawk T.1A | Red Arrows (18) | f |
XX294 | Hawk T.1 | Red Arrows (18) | f |
XX306 | Hawk T.1A | Red Arrows (18) | f |
XX308 | Hawk T.1 | Red Arrows (18) | f |
XX322 | Hawk T.1A | Red Arrows (18) | f |
XX476/561-CU | Jetstream T.2 | 750NAS | s |
PA474 | Lancaster B.1 | BoBMF (19) | f |
ZA589/057 | Tornado GR.4 | 12Sq | s |
ZJ916/QO-U | Typhoon FGR.4 | 3Sq | f |
ZJ923/DM | Typhoon FGR.4 | 11Sq (18) | f |
XV102/T | VC-10 C.1K | 101Sq | s |
De imposante USAF C-17A 05-5145 draait een steile bocht. (Pim Hesse, 18 juni 2010)
|
|
|
|
|
United States: | | | |
| | | |
05-5145 | C-17A | 452AMW/729AS | f |
84-0109 | C-21A | 86AW/76AS | s |
|
|
|
|
Netherlands: | | | |
| | | |
A-247 | SA.316B | 300Sqn | s/f |
A-275 | SA.316B | 300Sqn | s/f |
A-292 | SA.316B | 300Sqn | s/f |
A-301 | SA316B | 300Sqn | e |
B-41 | Bo105CB-4 | 299Sqn/GIA | s |
B-77 | Bo105CB | 299Sqn/GIA (scs) | s |
D-106 | CH-47D | 298Sqn | s |
D-662 | CH-47D | 298Sqn | s |
D-666 | CH-47D | 298Sqn | f |
G-988 | C-130H | 336Sqn | s |
J-015 | F-16AM | 323Sqn (scs) | f |
J-066 | F-16BM | 323Sqn/KTV (scs) | s |
J-248 | F-16A | GIA | s |
J-513 | F-16AM | 323Sqn | f |
L-11 | PC-7 | 131EMVOSqn | s |
N-110 | NH-90-NFH | 860Sqn | f |
Q-17 | AH-64D | 301Sqn | s |
Q-19 | AH-64D | 301Sqn (scs) | f |
Q-22 | AH-64D | 301Sqn | s |
Q-29 | AH-64D | 301Sqn | s |
R-02 | AB.412SP | 303Sqn | f |
S-419 | AS.532U2 | 300Sqn | s |
S-433 | AS.532U2 | 300Sqn | s |
S-438 | AS.532U2 | 300Sqn | f |
S-441 | AS.532U2 | 300Sqn | f |
S-445 | AS.532U2 | 300Sqn (grey c/s) | s |
S-450 | AS.532U2 | 300Sqn | f |
S-458 | AS.532U2 | 300Sqn | f |
S-459 | AS.532U2 | 300Sqn | f |
Y-143 | RQ-11 UAV | 103ISTAR | f |
283 | SH-14D | MARHELI | f |
Eén van de C-130H Herculessen van de Koninklijke Luchtmacht: G-988. (Roger Soupart, 19 juni 2010)
|
|
|
|
|
Civil: | | | |
| | | |
D-EEGD | P.149D | Seagull formation | s | |
D-EERP | P.149D | Seagull formation | s | |
D-EFTU | FW.P.149D | Seagull formation | s | |
D-EIFE | FW.P.149D | Seagull formation | s | |
D-EGIT/AS+411 | P.149D | Seagull formation | s | |
D-FONL/DM-SKL | An.2T | Classic AW | f | |
D-1068/GAE | Grob G102 Astir CS Jeans | | s | |
ES-TLE | L-39ZO | Skyline Aviation | s | |
F-GLHF | CM.170R Magister | DHJA | f | |
G-BWTG/WB671 | ChipmunkT.10 | | s | |
G-KAXF/”N-294” | Hunter F.6A | DHHF | f | |
I-ARAM | Bölkow Bo.207 | | s | |
JY-RFA | Extra EA.300LP | Royal Jord. Falcons | f | |
JY-RFB | Extra EA.300LP | Royal Jord. Falcons | f | |
JY-RFC | Extra EA.300LP | Royal Jord. Falcons | f | |
JY-RFD | Extra EA.300LP | Royal Jord. Falcons | f | |
PH-AFS/E-14 | Fokker S.11.1 | Fokker 4 | f | |
PH-BLE | Blériot XI replica | Vroege Vogels | s | |
PH-BWA | Beech A36 | KLMLS | s | |
PH-BWG | Beech A36 | KLMLS | s | |
PH-CGC | Do.228-212 | Kustwacht | f | |
PH-COP | Socata TB.10 Tobago | | s | |
PH-DHC/S-9 | DHC.2 Beaver | KLuHF | f | |
PH-DDZ | DC-3C | DDA (19) | f | |
PH-GRB/E-20 | Fokker S.11-1 | KLuHF | h | |
PH-HOG/E-39 | Fokker S.11-1 | Fokker 4 | f | |
PH-HOI/E-32 | Fokker S.11-1 | KLuHF | h | |
PH-HOK/E-29 | Fokker S.11-1 | Fokker 4 | f | |
PH-HOL/E-27 | Fokker S.11-1 | Fokker 4 | f | |
PH-IIB/B-118 | AT-16ND | KLuHF | f | |
(PH-JTH) | PA-18-135 | KLuHF | h | |
PH-KHV/G-29 | Beech D18S-3NM | KLuHF | f | |
PH-KNR/R-177 | PA-18-135 | KLuHF | h | |
PH-LSK/B-64 | AT-16ND | KLuHF | f | |
PH-MLM/B-71 | AT-16ND | KLuHF | f | |
PH-MLQ | Socata TB.10 Tobago GT | Martinair Vliegschool | s | |
PH-MLS | Socata TB.10 Tobago GT | Martinair Vliegschool | s | |
PH-NGK/R-18 | Auster Mk.III | KLuHF | f | |
PH-OUQ/MK732/3W-17 | Spitfire LF.IXc | KLuHF | f | |
PH-PBB | Stinson L-5B-VW | KLuHF | f | |
PH-PSC/R-137 | PA-18-135 | KLuHF | f | |
PH-PSI/474425/OC-G | P.51D Mustang | | f | |
PH-PXE | EC 135 P2+ | PLD | f (18) | |
PH-PXZ | AW139 | PLD | s | |
PH-RLA | SAAB S.91D Safir | | f | |
PH-RLD | SAAB S.91D Safir | | s | |
PH-STM/S-16 | Ryan STM-S2 | KLuHF | h | |
PH-TBR/B-182 | AT-16ND | KLuHF | h | |
PH-TYG/N9508/A-57 | DH82A | KLuHF | h | |
PH-XXV/N5-149/232511 | B-25N | KLuHF | s | |
PH-730/G6 | Grob G102 Club Astir IIIb | | s | |
RA-1641K | Interavia I-3 | | s | |
RA-1771K | Yak52 | Yakkes Foundation | s | |
TC-ABS | Aerotek S-2A | Ali Oztürk | f | |
|
|
|
|
SAR-demo: (18+19) | | | |
| | | |
RS-05 | Sea King Mk.48 | 40Smd | f | |
A-275 | SA316B | 300Sqn | f | |
D-666 | CH-47D | 298Sqn | f | |
N-110 | NH-90-NFH | 860Sqn | f | |
Q-16 | AH-64D | 301Sqn | f | |
R-02 | AB.412SP | 303Sqn | f | |
S-458 | AS.532U2 | 300Sqn | f | |
S-459 | AS.532U2 | 300Sqn | f | |
283 | SH-14D | MARHELI | f | |
PH-CGC | Do228-212 | Kustwacht | f | |
|
|
|
|
Air Power demo: | | | |
| | | |
D-664 | CH-47D | 298Sqn | f (18+19) | |
D-666 | CH-47D | 298Sqn | f (18+19) | |
J-002 | F-16AM | 312Sqn badge | f (19) | |
J-013 | F-16AM | 312Sqn badge | f (18+19) | |
J-018 | F-16AM | 313Sqn badge | f (19) | |
J-062 | F-16AM | 322Sqn badge | f (18+19) | |
J-197 | F-16AM | 311Sqn badge | f (18+19) | |
J-202 | F-16AM | 323Sqn badge | f (18) | |
J-508 | F-16AM | 313Sqn badge | f (19) | |
J-509 | F-16AM | no badge | f (18) | |
J-511 | F-16AM | no badge | f (18+19) | |
J-637 | F-16AM | 312Sqn badge | f (18+19) | |
J-641 | F-16AM | 312Sqn badge | f (18+19) | |
Q-09 | AH-64D | 301Sqn | f (18) | |
Q-10 | AH-64D | 301Sqn | f (19) | |
Q-16/K | AH-64D | 301Sqn | f (18+19) | |
Q-21 | AH-64D | 301Sqn | f (18+19) | |
Q-24/A | AH-64D | 301Sqn | f (18+19) | |
S-438 | AS.532U2 | 300Sqn | f (18+19) | |
S-441 | AS.532U2 | 300Sqn | f (18+19) | |
S-450 | AS.532U2 | 300Sqn | f (18+19) | |
S-454 | AS.532U2 | 300Sqn (grey c/s) | f (18+19) | |
S-458 | AS.532U2 | 300Sqn | f (18+19) | |
S-459 | AS.532U2 | 300Sqn | f (18+19) | |
T-264 | KDC-10 | 334Sqn | f (18+19) | |
Credits: Frank Kramer, Arne Kramer, GRAS, “Mo”, Scramble MB en natuurlijk last but not least de KLu.
|
|