|
|
 |
|
|

Op de
spottersdag op donderdag 15 september kon deze unieke en strak
gevlogen formatie van demo-F-16’s uit Nederland (J-015/”Orange Lion”),
België (FA-110/”Vortex”) en Turkije (91-0011/”Eagle-Solo Türk”)
worden gefotografeerd. (Joop Looije) |
|
|
KLu Open
Dagen, 15 t/m 17 september 2011, EHLE/Leeuwarden |
|
De
KLu-Open Dagen van dit jaar waren dit jaar weer in het hoge noorden.
Ondanks alle operationele verplichtingen van de KLu was het “home
team” er toch in geslaagd een gevarieerde show te organiseren. Er
viel in de lucht wat minder te zien dan normaal (de lichte
luchtvaart bleef aan de grond) en ook de static viel wat kleiner uit
dan “vroeger” (toen alles “beter” was, weet u nog…?), maar er bleef
nog meer dan genoeg over.
Hoogtepunten waren de Finse
Friendship op de static, de Hongaarse C-17 met geheel Nederlandse
crew, de Finse (F-18), Poolse (MiG29) en Turkse (F-16) solo
displays, de Poolse Fitter, de Black Cats met hun fraai beschilderde
Lynxen en last but not least Team Viper met hun 4 Hunters. Op
zaterdag was er zelfs een formatie van 6 Hunters te zien, toen de
beide Nederlandse exemplaren er bij kwamen. Op de spottersdag
(donderdag 15 september) trok een andere bijzondere formatie de
aandacht, namelijk die van de drie F-16 demokisten (uit België,
Turkije en natuurlijk onze Orange Lion met Hitec).
De Air Power Demo (APD) kende
een andere opzet dan vroeger (minder F-16’s vooral, die ook nog eens
hoger bleven), maar was wel een goed voorbeeld van “met weinig
middelen veel duidelijk maken”. Dat laatste gold jammer genoeg niet
voor de Red Arrows, die dit jaar wel erg veel tegenslagen hebben.
Men zat -na een vogelaanvaring en een crash in augustus- al niet dik
in de eigen kisten (waardoor al een tijdje een exemplaar van 100Sqn
moest worden bijgeleend); voeg daar voor Leeuwarden nog eens een
zieke piloot aan toe (die onder begeleiding van een andere Hawk
moest binnenkomen) en het resultaat was: “ze waren er wel maar ze
vlogen niet”… Hopelijk gaat het volgend jaar beter. Dat zal dan niet
bij de KLu zijn, want wij slaan helaas in verband met de
bezuinigingen een jaartje over. In 2013 (wanneer de KLu haar
100-jarig bestaan hoopt te vieren) zijn we graag weer van de partij
op Volkel.
Ondertussen noteerden we het volgende voor u (f = flightlines/flying;
s = static): |
|
|

Ook
gefotografeerd tijdens de aankomst op de spottersdag was deze fraaie
SU22UM-3K Fitter op de Open Dagen zelf helaas alleen op de static
show te bewonderen. Het toestel hoort thuis bij 8.elt op de Poolse
basis Swidwin. (Joop Looije) |
|
|
Preserved/instructional aircraft
(i/a) |
|
B-77 |
Bo105C |
i/a scs (s) |
D-8051 |
F-104G |
preserved gate (s) |
I-320 |
Meteor T.7 |
preserved gate (s) |
“78-0001” |
F-16A |
cockpit (s) |
J-219 |
F-16A |
i/a 322 (s) |
J-228 |
F-16A |
preserved gate (s) |
J-266 |
F-16B |
i/a 322 (s) |
N-138 |
Hunter F.4 |
preserved gate (s) |
“56 red” |
Su20 |
preserved (s) |
|
|
|
Austria |
|
|
3H-FA |
PC.7 |
Lehrabteilung (f) |
3H-FG |
PC.7 |
Lehrabteilung scs (s) |
|
|
|

Kapitein “Mitch” Beulen van Kleine Brogel nam na het showseizoen
afscheid als display-piloot. Hij liet met een strakke show in F-16AM
FA-110 (“Vortex”) zien waarom velen hem de beste Belgische
F-16-demopiloot tot nu toe vinden. (Joop Looije) |
|
|
Belgium |
|
|
AT-10 |
A Jet IB |
11Smd (s) |
FA-95 |
F-16AM |
10W (f) |
FA-110 |
F-16AM |
Solo Display Team scs (f) |
FB-22 |
F-16BM |
2W (s) |
RS-04 |
Sea King Mk.48 |
40Smd (f) |
ST-03 |
SF.260MB |
5Smd/Red Devils (f) |
ST-04 |
SF.260MB |
5Smd/Red Devils (f) |
ST-15 |
SF.260MB |
5Smd/Red Devils (f) |
ST-23 |
SF.260MB |
5Smd/Red Devils (f) |
ST-27 |
SF.260MB |
5Smd/Red Devils (f) |
H-26 |
A.109BA |
Wing Heli (f) |
H-27 |
A.109BA |
Wing Heli (f) |
|
|
|

In 2011
werd het beroemde Belgische demoteam “Red Devils” opnieuw opgericht,
nadat in 2010 al een voorschot was genomen door “Hardship Red”. Dit
beviel zo goed dat dit jaar een aantal SF.260MB’s -waaronder deze
ST-03, -04, -23 en -27- werden voorzien van dit historische schema.
(Joop Looije) |
|
Czech Republic |
|
|
3369 |
Mi35 |
221.lbvr (s) |
|
|
|
Finland |
|
|
FF-3 |
F.27M-100 |
TükiLLv (s) |
HN-405 |
F-18C |
HävLLv21 (f) |
HN-424 |
F-18C |
HävLLv31 (f) |
|
|
|

Een van
de meest indrukwekkende solo displays werd gevlogen door F-18C
HN-424 van de Finse luchtmacht. Het toestel is voorzien van het
embleem van HävLLv31. (Joop Looije) |
|
|
France |
|
|
E44//F-UHRE/6 |
A Jet E |
EPAA20.300/PdF (f) |
E46/F-UHRF/3 |
A Jet E |
EPAA20.300/PdF (f) |
E85/F-UGFF/1 |
A Jet E |
EPAA20.300/PdF (f) |
E98/705-MH |
A Jet E |
EAC00.314 (f) |
E114/F-TERK/- |
A Jet E |
EPAA20.300/PdF (f) |
E117/F-RCAI/5 |
A Jet E |
EPAA20.300/PdF (f) |
E130/F-TERP/4 |
A Jet E |
EPAA20.300/PdF (f) |
E134/F-TERM/0 |
A Jet E |
EPAA20.300/PdF (f) |
E138/705-RQ |
A Jet E |
EAC00.314 (f) |
E158/F-TERF/8 |
A Jet E |
EPAA20.300/PdF (f) |
E162/F-TERJ/7 |
A Jet E |
EPAA20.300/PdF (f) |
E163/F-TERE/2 |
A Jet E |
EPAA20.300/PdF (f) |
R86/61-ZD |
C-160R |
ET00.061 (f) |
F-GUKM |
Grob G120A-F |
E-CATS/EPAA (s) |
116/315-YG |
Socata TB.30 |
EPAA00.315 (s) |
|
|
|

Ook de
Franse Luchtmacht ontkomt niet aan het uitbesteden van onderdelen
van hun werk aan burgerbedrijven. Zo wordt een gedeelte van de
elementaire vliegopleiding nu op de basis Cognac verzorgd door het
bedrijf E-CATS. Dit staat voor EADS Cognac Aviation Training
Services, en men gebruikt hiervoor toestellen van het type Grob
G.120A/F zoals deze F-GUKM. (Frank Kramer)

De
37+01 is de eerste F-4F die de Duitsers ooit kregen. Na een lang
leven is hij in de nadagen van de Phantom vers gespoten en vliegt
nog steeds operationeel bij JG71 “Richthofen” van de eveneens
(oost-)Friese basis Wittmund. Hoe lang nog is een ander verhaal...
(Joop Looije) |
Germany |
|
|
30+70 |
EF2000 |
JG74 (s) |
37+01 |
F-4F |
JG71 (s) |
72+64 |
UH-1D |
THR10 (s) |
|
|

Ook uit historisch oogpunt interessant: voor het
eerst werd de “03”, een C-17A van de Heavy Airlift Wing
van de Hongaarse luchtmacht, gevlogen door een volledig
Nederlandse bemanning. De HAW op Papa Airbase voert
luchttransporttaken uit voor vele NAVO-landen, die dan
ook allemaal personeel leveren. Het toestel maakte als
“Bartok 10 Heavy” eerst nog een fraaie fly-by. (Joop
Looije) |
|
|
Hungary |
|
|
80-0003 |
C-17A |
HAW (s) |
|
|
|
Italy |
|
|
MM7306/173 |
EF2000 |
311Gr/RSV (f) |
MM55068/RS-033 |
MB339CD |
311Gr/RSV (f) |
MM62184/46-49 |
C-130J |
50Gr/46AB (f, support, 19) |
MM62190/46-56 |
C-130J-30 |
50Gr/46AB (f, support, 15) |
|
|

De Aermacchi MB.339CD is een doorontwikkeling van de
MB.339A (bekend van de Frecce Tricolori), die zich
vooral kenmerkt door een digitale cockpit. Dit toestel,
de MM55068/RS-33, behoort toe aan 311Gruppo van het
Reparto Sperimentale Volo (RSV), de testeenheid van de
Italiaanse strijdkrachten. (Frank Kramer) |
|
|
Jordania |
|
|
345 |
C-130H |
3Sqn (f, support, 19-21) |
346 |
C-130H |
3Sqn (f, support, 21-23) |
|
|
|
Luxemburg/NATO |
|
|
LX-N90444 |
E-3A+ |
NAEW&CF (f, 16 only) |
|
|
|
Norway |
|
|
677 |
F-16AM |
FLO (s) |
|
|

Demo’s van een MiG29 staan altijd garant voor rook,
vuur, lawaai en imposante manoeuvres. De show van de
“67” van 1.elt van de Poolse luchtmacht was hierop
gelukkig geen uitzondering! (Joop Looije) |
|
|
Poland |
|
|
1503 |
C-130H |
14.eltr (f, support, 15+19) |
67 |
MiG29A |
1.elt (f) |
308 |
SU22UM-3K |
8.elt (s) |
|
|
|
Turkey |
|
|
69-033 |
C-160D |
221Filo scs (f) |
89-0022 |
F-16C |
141Filo (f) |
91-0011 |
F-16C |
Solo Türk SDT scs (f) |
|
|

Majoor Murat Keles van 141Filo van de Turkse
luchtmacht is een superster in z’n eigen land. Wie hem
als Solo Türk display-piloot aan het werk heeft gezien
in F-16C 91-0011 snapt waarom! Het team werd speciaal
voor het 100-jarig bestaan van de Turkse Luchtmacht
opgericht, maar als alles gaat zoals gepland kunnen we
ook de komende jaren blijven genieten van de
fantastische demo. (Frank Kramer)

Door operationele problemen kwamen de Red Arrows
jammer genoeg niet echt aan voorvliegen toe. Gelukkig
kon de solo display, gevlogen door Flight Lieutenant
Juliette “Jules” Fleming van 208(R)Sqn, dat gemis op
meer dan adequate wijze compenseren. (Joop Looije) |
|
|
United Kingdom |
|
|
XX220/220 |
Hawk T.1A |
208(R)Sqn (f) |
XX227 |
Hawk T.1A |
Red Arrows (f) |
XX237 |
Hawk T.1 |
Red Arrows (f) |
XX242 |
Hawk T.1 |
Red Arrows (f) |
XX245 |
Hawk T.1 |
208(R)Sqn scs (f) |
XX264 |
Hawk T.1A |
Red Arrows (f) |
XX266 |
Hawk T.1A |
Red Arrows (f) |
XX284/CA |
Hawk T.1A |
100Sqn/RA tdy (f) |
XX306 |
Hawk T.1A |
Red Arrows (f) |
XX308 |
Hawk T.1 |
Red Arrows (f) |
XX319 |
Hawk T.1A |
Red Arrows (f) |
XZ692/641 |
Lynx HMA.8SRU |
702NAS scs (f) |
XZ722/645 |
Lynx HMA.8SRU |
702NAS scs (f) |
ZD265/644 |
Lynx HMA.8SRU |
702NAS (f) |
ZH837 |
Merlin HM.1 |
829NAS (s) |
ZA166/828-CU |
Sea King HU.5 |
771NAS (s) |
ZF244/244 |
Tucano T.1 |
1FTS/72Sqn (f) |
ZF287/287 |
Tucano T.1 |
1FTS/72Sqn (f) |
ZF378/378 |
Tucano T.1 |
1FTS/72Sqn scs (f) |
G-BYWL |
Tutor T.1 |
1EFTS (f) |
|
|

Het Lynx-demoteam van het Engelse 702 Naval Air
Squadron staat bekend als de “Black Cats”. Het
schitterende kleurenschema dat bij deze naam hoort is te
zien op Lynx HMA.8SRU XZ692/641. Ook valt te zien dat er
bij deze versie niet veel meer is overgebleven van het
ooit fraaie neusje van de Lynx. Een formidabel wapen is
het echter nog steeds! (Frank Kramer)

Hoewel de meeste Tucano T.1’s van de RAF in een
opvallend zwart jasje vliegen, is voor de solo display
gekozen voor een zilveren schema met een cheatline in
Engelse kleuren. Het staat de ZF378 van 1FTS/72Sqn (Linton-on-Ouse)
zeker niet slecht. (Joop Looije)

Merlin HM.1 ZH837 van 829 Naval Air Squadron is op de
neus voorzien van de naam “Lola”; ook valt te lezen dat
hij thuishoort op Her Majesty’s Ship (HMS) “St.Albans”
als hij niet op z’n thuisbasis Culdrose staat. (Frank
Kramer) |
|
|
United States |
|
|
86-0175/LN |
F-15C |
493FS/48FW (s) |
86-0182/LN |
F-15D |
493FS/48FW (s) |
88-0525/AV |
F-16C |
510FS/31FW (s) |
90-0777/AV |
F-16D |
510FS/31FW (s) |
84-0083 |
C-21A |
76AS/86AW (s) |
84-0110 |
C-21A |
76AS/86AW (f, support, 17) |
|
|

De paarse intake-cover en de oranje dummy-Sidewinder
geven nog iets van kleur aan de verder standaard-grijze
F-16C 88-0525/AV van 510FS/31FW van Aviano, Italië. Maar
ook omdat we die hier niet vaak zien was deze Amerikaan
een welkome bezoeker. (Joop Looije) |
|
|
Netherlands |
|
|
A-247 |
SA316B |
300 (f) |
A-275 |
SA316B |
300 (f) |
A-301 |
SA316B |
300 (f) |
D-103 |
CH-47D |
298 (f) |
D-663 |
CH-47D |
298 (f) |
D-664 |
CH-47D |
298 (s) |
G-275 |
C-130H-30 |
336 (f) |
G-781 |
C-130H |
336 (s) |
J-013 |
F-16AM |
nm (f) |
J-015 |
F-16AM |
Solo Display Team scs (f) |
J-020 |
F-16AM |
322 (s) |
J-060 |
F-16AM |
322 (s) |
J-064 |
F-16BM |
322 APD(16,17) |
J-142 |
F-16AM |
322 (s) |
J-193 |
F-16AM |
323 (s) |
J-201 |
F-16AM |
322 APD(16,17) |
J-202 |
F-16AM |
323 (s) |
J-210 |
F-16BM |
322 (APD 17) |
J-509 |
F-16AM |
322 APD(16,17) |
J-511 |
F-16AM |
312 scs (f) |
J-513 |
F-16AM |
323 APD(16) |
J-516 |
F-16AM |
322 (s) |
J-623 |
F-16AM |
nm (s) |
J-624 |
F-16AM |
323 (s) |
J-631 |
F-16AM |
323 APD(16,17) |
J-632 |
F-16AM |
322 APD(16,17) |
J-868 |
F-16AM |
323 APD(16,17) |
J-872 |
F-16AM |
323 (f) |
J-879 |
F-16AM |
322 APD(16,17) |
J-881 |
F-16AM |
323 (s) |
L-12 |
PC.7 |
131EMVO (s) |
N-195 |
NH-90 NFH |
860 (s) |
Q-05/Y |
AH-64D |
301 (s) |
Q-13/L |
AH-64D |
301 (f) |
Q-17 |
AH-64D |
Solo Display Team scs (f) |
Q-23 |
AH-64D |
301 (f) |
Q-25 |
AH-64D |
301 (f) |
Q-30 |
AH-64D |
301 (f) |
R-02 |
AB412SP |
303SAR (s) |
R-03 |
AB412SP |
303SAR (f) |
S-445 |
AS532U-2 |
300 (s) |
S-447 |
AS532U-2 |
300 (f) |
S-457 |
AS532U-2 |
300 (f) |
T-235 |
KDC-10 |
334 (s) |
T-264 |
KDC-10 |
334 (f) |
U-06 |
Fokker 50 |
334 (s) |
V-11 |
G.1159C |
334 (f, support, 19) |
Y-289 |
RQ-11 |
103ISTAR (s) |
Y-975 |
RQ-11 |
103ISTAR (f) |
|
|

Waar de heren van het Apache Solo Display Team ook
komen met hun fraai bestickerde AH-64D Q-17, overal
trekt hun show met loopings veel bekijks.
Het zijn echter vooral de flares die zorgen dat er ook
ècht spectaculaire plaatjes van kunnen worden gemaakt.
(Joop Looije) |
|
|
Civil aircraft |
|
|
D-EEGD |
Piaggio P.149D |
Seagull formation (s) |
D-EERP |
Piaggio P.149D |
Seagull formation (s) |
D-EFTU |
Focke Wulf FWP.149D |
Seagull formation (s) |
D-EIFE |
Focke Wulf FWP.149D |
Seagull formation (s) |
D-HTDM |
Bölkow 105C |
Flying Bulls (f) |
D-KAIR |
Stemme S.15 |
(s) |
D-1068 |
Grob G.102 Astir Jeans |
(s) |
D-FONL |
Antonov An-2T |
Classic Wings “DM-SKL” (s) |
ES-TLE |
Aero L.39ZO |
Skyline (s) |
F-GLHF |
Fouga CM.170R Magister |
DHJA (f) |
G-BWGL |
Hawker Hunter T.8 |
DHF “N-321” (f, 17 only) |
G-BXFI |
Hawker Hunter T.7 |
Team Viper “WV372/R” (f) |
G-GAII |
Hawker Hunter GA.11 |
T. Viper “XE685/861-VL” (f) |
G-KAXF |
Hawker Hunter F.6A |
DHF “N-294” (f) |
G-PRII |
Hawker Hunter PR.11 |
Team Viper “XG194/N” (f) |
G-VETA |
Hawker Hunter T.7 |
Team Viper (f) |
JY-RFA |
Extra EA.300/L |
Royal Jordanian Falcons (f) |
JY-RFB |
Extra EA.300/L |
Royal Jordanian Falcons (f) |
JY-RFC |
Extra EA.300/L |
Royal Jordanian Falcons (f) |
JY-RFD |
Extra EA.300/L |
Royal Jordanian Falcons (f) |
N116MA |
Learjet 36A |
Skyline (s) |
N164LL |
Piper PA-32-260 Cherokee Six |
(f, 17 only) |
N226RL |
Mooney M.20J |
(f, 16 only) |
N244MJ |
Antonov An-2T |
Aunti Aviation (s) |
N11118 |
Cessna 180F Skywagon |
(f, 16) |
NC39165 |
Douglas DC.2-142 |
DDA “PH-AJU/44” (s) |
PH-BYB |
Beech 58 Baron |
KLM Luchtvaartschool (s) |
PH-CGN |
Dornier 228-212 |
Coastguard (s) |
PH-DDZ |
Douglas DC-3C Dakota |
DDA (s) |
PH-DHC |
De Havilland Canada DHC-2 Beaver |
KLuHV “S-9” (s) |
PH-KHV |
Beech D-18S-3NM |
KLuHV “G-29” (s) |
PH-KMR |
Gippsland GA-8 Airvan |
Stichting Hoogvliegers (s) |
PH-LSK |
North American AT-16ND Harvard IIB |
KLu Historische Vlucht “B-64” (s) |
PH-MLK |
SOCATA TB-20 Trinidad |
Martinair Vliegschool bv (s) |
PH-MLL |
SOCATA TB-20 Trinidad |
Martinair Vliegschool bv (s) |
PH-MLN |
Piper PA-44-180 Seminole |
Martinair Vliegschool bv(s) |
PH-MMT |
Eurocopter EC 135 P2+ |
ANWB (f, 15 only) |
PH-PXA |
Eurocopter EC 135 P2+ |
KLPD (f, 16-17) |
PH-RCF |
Reims/Cessna F172N Skyhawk |
Avia Noord (s) |
PH-RLA |
SAAB 91D Safir |
Stichting Levende Oude Luchtvaart (s) |
PH-SVN |
Robin R2160 |
Vliegclub Rotterdam (s) |
PH-718/FZ |
Grob G.103 Twin Astir II |
(s) |
PH-751/FC |
Grob G.103 Twin II Acro |
(s) |
PH-784/FK |
Glaser-Dirks DG-300 Elan |
(s) |
PH-1138 |
Diamond HK-36TTC Super Dimona |
(s) |
PH-1216/28 |
Schleicher ASW-28 |
(s) |
|
|

Natuurlijk mocht op z’n thuisbasis Hunter F.6A G-KAXF/N-294
van de Dutch Hunter Flight niet ontbreken in de
vliegshow. (Joop Looije)

Hunter T.7 G-VETA was de enige Hunter van Team Viper
die niet in een militair jasje was gestoken. Ooit vloog
het toestel echter als XL600 bij 16Sqn, net over de
grens in Laarbruch (nu: Weeze). (Joop Looije)

Vier verschillende kleurenschema’s voor drie
verschillende types Hunter van Team Viper: T.7’s G-VETA
en G-BXFI/WV372/R, GA.11 G-GAII/XE685/861-VL en
fotoverkenner PR.11 G-PRII. Deze laatste vliegt in
(valse) kleuren als XG194/N om door te gaan voor een van
de Hunters van het beroemde Black Arrows team uit de
jaren vijftig. Eigenlijk is het de WT723. (Frank Kramer) |
|
|
|
Credits: Frank Kramer, who
would like to thank the RNLAF and Aviation Group Leeuwarden (AGL) for
the excellent facilities provided during the Spotters' Day on sep. 15.
Additional info from milspotters.nl and Scramble messageboard |
|
|