Op de spottersdag op donderdag 15 september kon deze unieke en strak gevlogen formatie van demo-F-16’s uit Nederland (J-015/”Orange Lion”),
België (FA-110/”Vortex”) en Turkije (91-0011/”Eagle-Solo Türk”) worden gefotografeerd. (Joop Looije)
 
 
KLu Open Dagen, 15 t/m 17 september 2011, EHLE/Leeuwarden
 
De KLu-Open Dagen van dit jaar waren dit jaar weer in het hoge noorden. Ondanks alle operationele verplichtingen van de KLu was het “home team” er toch in geslaagd een gevarieerde show te organiseren. Er viel in de lucht wat minder te zien dan normaal (de lichte luchtvaart bleef aan de grond) en ook de static viel wat kleiner uit dan “vroeger” (toen alles “beter” was, weet u nog…?), maar er bleef nog meer dan genoeg over.

Hoogtepunten waren de Finse Friendship op de static, de Hongaarse C-17 met geheel Nederlandse crew, de Finse (F-18), Poolse (MiG29) en Turkse (F-16) solo displays, de Poolse Fitter, de Black Cats met hun fraai beschilderde Lynxen en last but not least Team Viper met hun 4 Hunters. Op zaterdag was er zelfs een formatie van 6 Hunters te zien, toen de beide Nederlandse exemplaren er bij kwamen. Op de spottersdag (donderdag 15 september) trok een andere bijzondere formatie de aandacht, namelijk die van de drie F-16 demokisten (uit België, Turkije en natuurlijk onze Orange Lion met Hitec).

De Air Power Demo (APD) kende een andere opzet dan vroeger (minder F-16’s vooral, die ook nog eens hoger bleven), maar was wel een goed voorbeeld van “met weinig middelen veel duidelijk maken”. Dat laatste gold jammer genoeg niet voor de Red Arrows, die dit jaar wel erg veel tegenslagen hebben. Men zat -na een vogelaanvaring en een crash in augustus- al niet dik in de eigen kisten (waardoor al een tijdje een exemplaar van 100Sqn moest worden bijgeleend); voeg daar voor Leeuwarden nog eens een zieke piloot aan toe (die onder begeleiding van een andere Hawk moest binnenkomen) en het resultaat was: “ze waren er wel maar ze vlogen niet”… Hopelijk gaat het volgend jaar beter. Dat zal dan niet bij de KLu zijn, want wij slaan helaas in verband met de bezuinigingen een jaartje over. In 2013 (wanneer de KLu haar 100-jarig bestaan hoopt te vieren) zijn we graag weer van de partij op Volkel.
Ondertussen noteerden we het volgende voor u (f = flightlines/flying; s = static):

 
 

Ook gefotografeerd tijdens de aankomst op de spottersdag was deze fraaie SU22UM-3K Fitter op de Open Dagen zelf helaas alleen op de static show te bewonderen. Het toestel hoort thuis bij 8.elt op de Poolse basis Swidwin. (Joop Looije)
 
 
Preserved/instructional aircraft (i/a)  
B-77 Bo105C i/a scs (s)
D-8051 F-104G preserved gate (s)
I-320 Meteor T.7 preserved gate (s)
“78-0001” F-16A cockpit (s)
J-219 F-16A i/a 322 (s)
J-228 F-16A preserved gate (s)
J-266 F-16B i/a 322 (s)
N-138 Hunter F.4 preserved gate (s)
“56 red” Su20 preserved (s)
   
Austria    
3H-FA PC.7 Lehrabteilung (f)
3H-FG PC.7 Lehrabteilung scs (s)
 
 

Kapitein “Mitch” Beulen van Kleine Brogel nam na het showseizoen afscheid als display-piloot. Hij liet met een strakke show in F-16AM FA-110 (“Vortex”) zien waarom velen hem de beste Belgische F-16-demopiloot tot nu toe vinden. (Joop Looije)
 
 
Belgium    
AT-10 A Jet IB 11Smd (s)
FA-95 F-16AM 10W (f)
FA-110 F-16AM Solo Display Team scs (f)
FB-22 F-16BM 2W (s)
RS-04 Sea King Mk.48 40Smd (f)
ST-03 SF.260MB 5Smd/Red Devils (f)
ST-04 SF.260MB 5Smd/Red Devils (f)
ST-15 SF.260MB 5Smd/Red Devils (f)
ST-23 SF.260MB 5Smd/Red Devils (f)
ST-27 SF.260MB 5Smd/Red Devils (f)
H-26 A.109BA Wing Heli (f)
H-27 A.109BA Wing Heli (f)
 
 

In 2011 werd het beroemde Belgische demoteam “Red Devils” opnieuw opgericht, nadat in 2010 al een voorschot was genomen door “Hardship Red”. Dit beviel zo goed dat dit jaar een aantal SF.260MB’s -waaronder deze ST-03, -04, -23 en -27- werden voorzien van dit historische schema. (Joop Looije)
 
 
Czech Republic    
3369 Mi35 221.lbvr (s)
   
Finland    
FF-3 F.27M-100 TükiLLv (s)
HN-405 F-18C HävLLv21 (f)
HN-424 F-18C HävLLv31 (f)
 
 

Een van de meest indrukwekkende solo displays werd gevlogen door F-18C HN-424 van de Finse luchtmacht. Het toestel is voorzien van het embleem van HävLLv31. (Joop Looije)
 
 
France    
E44//F-UHRE/6 A Jet E EPAA20.300/PdF (f)
E46/F-UHRF/3 A Jet E EPAA20.300/PdF (f)
E85/F-UGFF/1 A Jet E EPAA20.300/PdF (f)
E98/705-MH A Jet E EAC00.314 (f)
E114/F-TERK/- A Jet E EPAA20.300/PdF (f)
E117/F-RCAI/5 A Jet E EPAA20.300/PdF (f)
E130/F-TERP/4 A Jet E EPAA20.300/PdF (f)
E134/F-TERM/0 A Jet E EPAA20.300/PdF (f)
E138/705-RQ A Jet E EAC00.314 (f)
E158/F-TERF/8 A Jet E EPAA20.300/PdF (f)
E162/F-TERJ/7 A Jet E EPAA20.300/PdF (f)
E163/F-TERE/2 A Jet E EPAA20.300/PdF (f)
R86/61-ZD C-160R ET00.061 (f)
F-GUKM Grob G120A-F E-CATS/EPAA (s)
116/315-YG Socata TB.30 EPAA00.315 (s)
 
 

Ook de Franse Luchtmacht ontkomt niet aan het uitbesteden van onderdelen van hun werk aan burgerbedrijven. Zo wordt een gedeelte van de elementaire vliegopleiding nu op de basis Cognac verzorgd door het bedrijf E-CATS. Dit staat voor EADS Cognac Aviation Training Services, en men gebruikt hiervoor toestellen van het type Grob G.120A/F zoals deze F-GUKM. (Frank Kramer)


De 37+01 is de eerste F-4F die de Duitsers ooit kregen. Na een lang leven is hij in de nadagen van de Phantom vers gespoten en vliegt nog steeds operationeel bij JG71 “Richthofen” van de eveneens (oost-)Friese basis Wittmund. Hoe lang nog is een ander verhaal... (Joop Looije)
 
 
Germany    
30+70 EF2000 JG74 (s)
37+01 F-4F JG71 (s)
72+64 UH-1D THR10 (s)
 
 

Ook uit historisch oogpunt interessant: voor het eerst werd de “03”, een C-17A van de Heavy Airlift Wing van de Hongaarse luchtmacht, gevlogen door een volledig Nederlandse bemanning. De HAW op Papa Airbase voert luchttransporttaken uit voor vele NAVO-landen, die dan ook allemaal personeel leveren. Het toestel maakte als “Bartok 10 Heavy” eerst nog een fraaie fly-by. (Joop Looije)
 
 
Hungary    
80-0003 C-17A HAW (s)
   
Italy    
MM7306/173 EF2000 311Gr/RSV (f)
MM55068/RS-033 MB339CD 311Gr/RSV (f)
MM62184/46-49 C-130J 50Gr/46AB (f, support, 19)
MM62190/46-56 C-130J-30 50Gr/46AB (f, support, 15)
 
 

De Aermacchi MB.339CD is een doorontwikkeling van de MB.339A (bekend van de Frecce Tricolori), die zich vooral kenmerkt door een digitale cockpit. Dit toestel, de MM55068/RS-33, behoort toe aan 311Gruppo van het Reparto Sperimentale Volo (RSV), de testeenheid van de Italiaanse strijdkrachten. (Frank Kramer)
 
 
Jordania    
345 C-130H 3Sqn (f, support, 19-21)
346 C-130H 3Sqn (f, support, 21-23)
   
Luxemburg/NATO    
LX-N90444 E-3A+ NAEW&CF (f, 16 only)
   
Norway    
677 F-16AM FLO (s)
 
 

Demo’s van een MiG29 staan altijd garant voor rook, vuur, lawaai en imposante manoeuvres. De show van de “67” van 1.elt van de Poolse luchtmacht was hierop gelukkig geen uitzondering! (Joop Looije)
 
 
Poland    
1503 C-130H 14.eltr (f, support, 15+19)
67 MiG29A 1.elt (f)
308 SU22UM-3K 8.elt (s)
   
Turkey    
69-033 C-160D 221Filo scs (f)
89-0022 F-16C 141Filo (f)
91-0011 F-16C Solo Türk SDT scs (f)
 
 

Majoor Murat Keles van 141Filo van de Turkse luchtmacht is een superster in z’n eigen land. Wie hem als Solo Türk display-piloot aan het werk heeft gezien in F-16C 91-0011 snapt waarom! Het team werd speciaal voor het 100-jarig bestaan van de Turkse Luchtmacht opgericht, maar als alles gaat zoals gepland kunnen we ook de komende jaren blijven genieten van de fantastische demo. (Frank Kramer)


Door operationele problemen kwamen de Red Arrows jammer genoeg niet echt aan voorvliegen toe. Gelukkig kon de solo display, gevlogen door Flight Lieutenant Juliette “Jules” Fleming van 208(R)Sqn, dat gemis op meer dan adequate wijze compenseren. (Joop Looije)
 
 
United Kingdom    
XX220/220 Hawk T.1A 208(R)Sqn (f)
XX227 Hawk T.1A Red Arrows (f)
XX237 Hawk T.1 Red Arrows (f)
XX242 Hawk T.1 Red Arrows (f)
XX245 Hawk T.1 208(R)Sqn scs (f)
XX264 Hawk T.1A Red Arrows (f)
XX266 Hawk T.1A Red Arrows (f)
XX284/CA Hawk T.1A 100Sqn/RA tdy (f)
XX306 Hawk T.1A Red Arrows (f)
XX308 Hawk T.1 Red Arrows (f)
XX319 Hawk T.1A Red Arrows (f)
XZ692/641 Lynx HMA.8SRU 702NAS scs (f)
XZ722/645 Lynx HMA.8SRU 702NAS scs (f)
ZD265/644 Lynx HMA.8SRU 702NAS (f)
ZH837 Merlin HM.1 829NAS (s)
ZA166/828-CU Sea King HU.5 771NAS (s)
ZF244/244 Tucano T.1 1FTS/72Sqn (f)
ZF287/287 Tucano T.1 1FTS/72Sqn (f)
ZF378/378 Tucano T.1 1FTS/72Sqn scs (f)
G-BYWL Tutor T.1 1EFTS (f)
 
 

Het Lynx-demoteam van het Engelse 702 Naval Air Squadron staat bekend als de “Black Cats”. Het schitterende kleurenschema dat bij deze naam hoort is te zien op Lynx HMA.8SRU XZ692/641. Ook valt te zien dat er bij deze versie niet veel meer is overgebleven van het ooit fraaie neusje van de Lynx. Een formidabel wapen is het echter nog steeds! (Frank Kramer)


Hoewel de meeste Tucano T.1’s van de RAF in een opvallend zwart jasje vliegen, is voor de solo display gekozen voor een zilveren schema met een cheatline in Engelse kleuren. Het staat de ZF378 van 1FTS/72Sqn (Linton-on-Ouse) zeker niet slecht. (Joop Looije)


Merlin HM.1 ZH837 van 829 Naval Air Squadron is op de neus voorzien van de naam “Lola”; ook valt te lezen dat hij thuishoort op Her Majesty’s Ship (HMS) “St.Albans” als hij niet op z’n thuisbasis Culdrose staat. (Frank Kramer)
 
 
United States    
86-0175/LN F-15C 493FS/48FW (s)
86-0182/LN F-15D 493FS/48FW (s)
88-0525/AV F-16C 510FS/31FW (s)
90-0777/AV F-16D 510FS/31FW (s)
84-0083 C-21A 76AS/86AW (s)
84-0110 C-21A 76AS/86AW (f, support, 17)
 
 

De paarse intake-cover en de oranje dummy-Sidewinder geven nog iets van kleur aan de verder standaard-grijze F-16C 88-0525/AV van 510FS/31FW van Aviano, Italië. Maar ook omdat we die hier niet vaak zien was deze Amerikaan een welkome bezoeker. (Joop Looije)
 
 
Netherlands    
A-247 SA316B 300 (f)
A-275 SA316B 300 (f)
A-301 SA316B 300 (f)
D-103 CH-47D 298 (f)
D-663 CH-47D 298 (f)
D-664 CH-47D 298 (s)
G-275 C-130H-30 336 (f)
G-781 C-130H 336 (s)
J-013 F-16AM nm (f)
J-015 F-16AM Solo Display Team scs (f)
J-020 F-16AM 322 (s)
J-060 F-16AM 322 (s)
J-064 F-16BM 322 APD(16,17)
J-142 F-16AM 322 (s)
J-193 F-16AM 323 (s)
J-201 F-16AM 322 APD(16,17)
J-202 F-16AM 323 (s)
J-210 F-16BM 322 (APD 17)
J-509 F-16AM 322 APD(16,17)
J-511 F-16AM 312 scs (f)
J-513 F-16AM 323 APD(16)
J-516 F-16AM 322 (s)
J-623 F-16AM nm (s)
J-624 F-16AM 323 (s)
J-631 F-16AM 323 APD(16,17)
J-632 F-16AM 322 APD(16,17)
J-868 F-16AM 323 APD(16,17)
J-872 F-16AM 323 (f)
J-879 F-16AM 322 APD(16,17)
J-881 F-16AM 323 (s)
L-12 PC.7 131EMVO (s)
N-195 NH-90 NFH 860 (s)
Q-05/Y AH-64D 301 (s)
Q-13/L AH-64D 301 (f)
Q-17 AH-64D Solo Display Team scs (f)
Q-23 AH-64D 301 (f)
Q-25 AH-64D 301 (f)
Q-30 AH-64D 301 (f)
R-02 AB412SP 303SAR (s)
R-03 AB412SP 303SAR (f)
S-445 AS532U-2 300 (s)
S-447 AS532U-2 300 (f)
S-457 AS532U-2 300 (f)
T-235 KDC-10 334 (s)
T-264 KDC-10 334 (f)
U-06 Fokker 50 334 (s)
V-11 G.1159C 334 (f, support, 19)
Y-289 RQ-11 103ISTAR (s)
Y-975 RQ-11 103ISTAR (f)
 
 

Waar de heren van het Apache Solo Display Team ook komen met hun fraai bestickerde AH-64D Q-17, overal trekt hun show met loopings veel bekijks.
Het zijn echter vooral de flares die zorgen dat er ook ècht spectaculaire plaatjes van kunnen worden gemaakt. (Joop Looije)
 
 
Civil aircraft    
D-EEGD Piaggio P.149D Seagull formation (s)
D-EERP Piaggio P.149D Seagull formation (s)
D-EFTU Focke Wulf FWP.149D Seagull formation (s)
D-EIFE Focke Wulf FWP.149D Seagull formation (s)
D-HTDM Bölkow 105C Flying Bulls (f)
D-KAIR Stemme S.15 (s)
D-1068 Grob G.102 Astir Jeans (s)
D-FONL Antonov An-2T Classic Wings “DM-SKL” (s)
ES-TLE Aero L.39ZO Skyline (s)
F-GLHF Fouga CM.170R Magister DHJA (f)
G-BWGL Hawker Hunter T.8 DHF “N-321” (f, 17 only)
G-BXFI Hawker Hunter T.7 Team Viper “WV372/R” (f)
G-GAII Hawker Hunter GA.11 T. Viper “XE685/861-VL” (f)
G-KAXF Hawker Hunter F.6A DHF “N-294” (f)
G-PRII Hawker Hunter PR.11 Team Viper “XG194/N” (f)
G-VETA Hawker Hunter T.7 Team Viper (f)
JY-RFA Extra EA.300/L Royal Jordanian Falcons (f)
JY-RFB Extra EA.300/L Royal Jordanian Falcons (f)
JY-RFC Extra EA.300/L Royal Jordanian Falcons (f)
JY-RFD Extra EA.300/L Royal Jordanian Falcons (f)
N116MA Learjet 36A Skyline (s)
N164LL Piper PA-32-260 Cherokee Six (f, 17 only)
N226RL Mooney M.20J (f, 16 only)
N244MJ Antonov An-2T Aunti Aviation (s)
N11118 Cessna 180F Skywagon (f, 16)
NC39165 Douglas DC.2-142 DDA “PH-AJU/44” (s)
PH-BYB Beech 58 Baron KLM Luchtvaartschool (s)
PH-CGN Dornier 228-212 Coastguard (s)
PH-DDZ Douglas DC-3C Dakota DDA (s)
PH-DHC De Havilland Canada DHC-2 Beaver KLuHV “S-9” (s)
PH-KHV Beech D-18S-3NM KLuHV “G-29” (s)
PH-KMR Gippsland GA-8 Airvan Stichting Hoogvliegers (s)
PH-LSK North American AT-16ND Harvard IIB KLu Historische Vlucht “B-64” (s)
PH-MLK SOCATA TB-20 Trinidad Martinair Vliegschool bv (s)
PH-MLL SOCATA TB-20 Trinidad Martinair Vliegschool bv (s)
PH-MLN Piper PA-44-180 Seminole Martinair Vliegschool bv(s)
PH-MMT Eurocopter EC 135 P2+ ANWB (f, 15 only)
PH-PXA Eurocopter EC 135 P2+ KLPD (f, 16-17)
PH-RCF Reims/Cessna F172N Skyhawk Avia Noord (s)
PH-RLA SAAB 91D Safir Stichting Levende Oude Luchtvaart (s)
PH-SVN Robin R2160 Vliegclub Rotterdam (s)
PH-718/FZ Grob G.103 Twin Astir II (s)
PH-751/FC Grob G.103 Twin II Acro (s)
PH-784/FK Glaser-Dirks DG-300 Elan (s)
PH-1138 Diamond HK-36TTC Super Dimona (s)
PH-1216/28 Schleicher ASW-28 (s)
 
 

Natuurlijk mocht op z’n thuisbasis Hunter F.6A G-KAXF/N-294 van de Dutch Hunter Flight niet ontbreken in de vliegshow. (Joop Looije)


Hunter T.7 G-VETA was de enige Hunter van Team Viper die niet in een militair jasje was gestoken. Ooit vloog het toestel echter als XL600 bij 16Sqn, net over de grens in Laarbruch (nu: Weeze). (Joop Looije)


Vier verschillende kleurenschema’s voor drie verschillende types Hunter van Team Viper: T.7’s G-VETA en G-BXFI/WV372/R, GA.11 G-GAII/XE685/861-VL en fotoverkenner PR.11 G-PRII. Deze laatste vliegt in (valse) kleuren als XG194/N om door te gaan voor een van de Hunters van het beroemde Black Arrows team uit de jaren vijftig. Eigenlijk is het de WT723. (Frank Kramer)
 
 

Credits: Frank Kramer, who would like to thank the RNLAF and Aviation Group Leeuwarden (AGL) for the excellent facilities provided during the Spotters' Day on sep. 15. Additional info from milspotters.nl and Scramble messageboard