|
|
|
|
|
|
Op
het eerste gezicht is het een Spitfire, maar schijn bedriegt. In werkelijkheid
is deze beauty de Jurca MJ.100D Spitfire F-PGML/EN459/1-ZX. (Rob Tempel) |
|
|
Bij het Noord-Franse plaatsje Lens is een
sportvliegveld te vinden met twee grasbanen. Sinds een jaar of
tien wordt daar regelmatig een vliegshow georganiseerd. Tijdens
deze shows wordt de “korte“ baan gebruikt voor de static en het
parkeren van de bezoekende vliegtuigen. Vanaf de “lange” baan,
die overigens maar zo'n kilometer lang is, wordt het
vliegprogramma afgewerkt. De beperkte lengte van de baan heeft
natuurlijk wel zo zijn invloed op het formaat van de bezoekende
vliegtuigen.
Gewoonlijk wordt de vliegshow in het voorjaar georganiseerd,
maar deze keer had men voor 20 september gekozen. Dit had te
maken met de herdenking van de slag bij Loos tijdens de eerste
wereldoorlog. Loos is een dorpje vlakbij het vliegveld, waar een
van de zwaarste veldslagen uit het begin van de eerste
wereldoorlog heeft plaatsgevonden. Om te herdenken dat deze 100
jaar geleden had plaatsgevonden, werd door de SIAI-Marchetti
SF260 F-HIUP met grote letters “LOOS” in de lucht geschreven.
Leuk, omdat luchtschrijven bijna niet meer gebeurt in Europa;
het was voor mij in elk geval jaren geleden dat ik had gezien.
Een van de aangekondigde hoogtepunten van de show stond ook in
het teken van de eerste wereldoorlog: het Britse Great War
Display Team met onder andere replica's van de Fokker Dr.I en
SE-5A had moeten komen, maar deze waren helaas niet aanwezig.
Ook enkele andere aangekondigde toestellen kwamen niet opdagen. |
|
|
Eén
van de toppers van de show was ongetwijfeld het voorvliegen van de
Nieuport 28 replica LX-NIE. (Berend Jan Floor)
F-AZEI De Havilland DH.82A Tiger Moth in RAF kleuren. (Berend Jan
Floor) |
|
|
Ondanks dat, was het toch een aardige
show met de nadruk op aerobatics, formatievliegen en enkele
Warbirds. Een gedeelte van deze toestellen is op Lens gebaseerd,
waaronder de Jurca replica op ware grootte van een Spitfire. De
grootste bezoekende toestellen waren de Avenger en de Dakota, die
beide ongeveer de hele baan nodig hadden bij de start. De show werd
besloten door het voorvliegen van een MS.760 Paris en twee Rafales
van de Franse marine. Deze kwamen eerst enkele keren in formatie
over, waarna de Paris en het duo Rafales beide een eigen show gaven.
Al met al was de show op Lens best de
moeite waard, maar er waren wel een paar minpunten: fotograferen is
lastig vanwege de vele hekken, rood-witte lintjes en zeker aan het
eind van de show tegenlicht. Verder is het er heel druk, ook al
omdat de show gratis te bezoeken is. Omdat het parkeren van de
auto's op geen enkele manier georganiseerd is, staan er overal in de
buurt auto's geparkeerd. Hierdoor duurt het een paar uur(!) voordat
je aan het eind van de show weer op de Route National, die bijna
naast het veld loopt, rijdt.
In het verslag zijn zowel de bezoekende
als de gebaseerde toestellen opgenomen; enkele hangaars, waarin zich
hoofdzakelijk ultralights bevonden, bleven de hele dag gesloten.
(Rob Tempel) |
|
|
Tweemaal een Boeing A75N1 Stearman: F-AZGR en F-AZUD/119. (Berend
Jan Floor)
Twee
producten van Mudry: de vrolijk beschilderde CAP 10B F-GGYF en de
F-HERA, wat een Mudry CAP 232SC is. (Berend Jan Floor)
|
|
|
Lens-Bénifontaine (LFQL),20 september 2015: |
|
|
|
|
|
|
# = niet geland |
|
|
|
|
|
|
|
1,2,3,4,5,6,7,8 |
Alpha Jet E |
Patrouille de France |
# |
32 |
Dassault Rafale M |
Marine |
# |
34 |
Dassault Rafale M |
Marine |
# |
214 |
Mudry CAP 10B |
Marine |
|
142/315-ZG |
SOCATA TB-30 Epsilon |
Armée de l'Air |
|
02-AHO |
AutoGyro Calidus |
|
|
62-AZZ |
Autogyro C9 Junior |
|
|
80-ZW |
AutoGyro Europe MTO Sport |
|
|
F-AZEI/T-6553/N |
De Havilland DH.82A Tiger Moth |
|
|
F-AZGR |
Boeing B75N1 |
|
|
F-AZLT/32 |
Morane-Saulnier MS.760A Paris |
Marine |
# |
F-AZRD/59620/TA620 |
North American AT-6D Texan |
|
|
F-AZTE |
Douglas C-47A Skytrain |
“F-BBBE“ Air France |
|
F-AZTP |
Mudry CAP 20 |
|
|
F-AZUD/119 |
Boeing A75N1 |
|
|
F-BHTO |
Wassmer Jodel D 112 Club |
(fuselage) |
|
F-BKIJ |
CEA Jodel DR 1050 Ambassadeur |
|
|
F-BVOZ |
Piper PA-18-95 Super Cub |
|
|
F-BXHE |
Mudry CAP 10B |
|
|
|
|
|
Ook de
Franse Marine was onder meer met een Mudry CAP 10 B aanwezig in de
vorm van de 214. (Berend Jan Floor)
Max
Holste MH.1521M Broussard F-GKJT/106/33-JT. (Berend Jan Floor)
De
plaatselijke parachutisten van Lens maken gebruik van de Pilatus
PC6/B2-H2 Turbo Porter F-GMEL. (Berend Jan Floor)
SNCASE
SE 313 B Alouette II F-GURJ van Heli Nord is ondanks de vrij recente
registratie een echte klassieker;
hij werd gebouwd in 1962! (Berend Jan Floor) |
|
F-GBHU |
SOCATA TB-10 Tobago |
|
|
F-GCRA |
Robin R 1180TD Aiglon |
|
|
F-GCRV |
Robin DR 400/120 Petit Prince |
|
|
F-GDOE |
Reims/Cessna F152 |
|
|
F-GEIO |
Robin DR 400/120 Petit Prince |
|
|
F-GEKT |
Robin DR 400/120 Petit Prince |
|
|
F-GFJJ |
Piper PA-28-181 Archer II |
|
|
F-GGYF |
Mudry CAP 10B |
|
|
F-GKJT/106/33-JT |
Max Holste MH.1521M Broussard |
|
|
F-GLET |
Robinson R22 Beta |
|
|
F-GMEL |
Pilatus PC6/B2-H2 Turbo Porter |
|
|
F-GOUM |
Mudry CAP 10B |
|
|
F-GUCD |
CERVA CE.43 Guépard |
|
|
F-GURJ |
SNCASE SE 313 B Alouette II |
|
|
F-GZBA |
Wassmer Jodel D 120A Paris-Nice |
|
|
F-HAHE |
Issoire APM30 Lion |
|
|
F-HERA |
Mudry CAP 232SC |
|
|
F-HFCK |
Robinson R22B2 Beta |
|
|
F-HIUP |
Siai Marchetti SF260 |
|
|
F-HKCH |
Cirrus SR20 |
|
|
F-HMAJ |
Siai Marchetti SF260W Warrior |
|
|
|
|
|
De Franse Gendarmerie gaf acte de présence met de F-MJDD,
een Eurocopter EC135T2+. (Berend Jan Floor)
Morane-Saulnier MS.760A Paris F-AZLT/32 in Marine outfit gaf
samen met de Dassault Rafale M's 32 en 34 van de Marine een
fraaie show. (Rob Tempel)
|
|
F-MJDD |
Eurocopter EC135T2+ |
Gendarmerie |
|
F-PCEU |
Piel CP.80 Zephyr |
|
|
F-PCML |
Canu 3J |
|
|
F-PCMM |
Piper J3C-65 Cub |
|
|
F-PGML/EN459/1-ZX |
Jurca MJ.100D Spitfire |
|
|
F-PMTF |
Van’s RV-7 |
|
|
F-SEXG/90 |
SOCATA TB-30 Epsilon |
Cartouche Doré / Armée de l’Air |
|
F-SEYD/113 |
SOCATA TB-30 Epsilon |
Cartouche Doré / Armée de l’Air |
|
F-SEYG/116 |
SOCATA TB-30 Epsilon |
Cartouche Doré / Armée de l’Air |
|
F-SEZF/141 |
SOCATA TB-30 Epsilon |
Cartouche Doré / Armée de l’Air |
|
G-AOJR |
De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 |
|
|
G-CETB |
Robin DR 400/180 Régent |
|
|
G-IIFX |
Marganski MDM-1 |
|
|
G-JINX |
Wells PM Silence Twister |
|
|
G-ZWIP |
Wells PM Silence Twister |
|
|
HB-RDG/53319/RB |
Grumman TBM-3R Avenger |
|
|
LX-NIE/N7634/28 |
Nieuport 28 (replica) |
|
|
OO-IAK/1 |
Nanchang CJ-5 |
|
|
OO-PMG |
Robinson R44 Raven I |
|
|
PH-SKE |
Cessna 172P Skyhawk |
|
|
|
|
|
Piper J3C-65 Cub
F-BVOZ en Piper PA-18-95 Super Cub F-PCMM in formatie. En
hieronder de G-JINX en G-ZWIP Wells PM Silence Twisters van
het Twister Aerobatics Team (Berend Jan Floor)
Tot slot nog een plaatje van de Marganski MDM-1 G-IIFX.
(Berend Jan Floor) |
|
|
|
Credits: Berend Jan Floor, Luc van
Huijgevoort, Rob Tempel |
|