Als je een aankondiging voor de Flandre Lys Air Show ziet, denk je al snel aan
Vlaanderen. Dat is niet zo gek want in het noordelijkste puntje van Frankrijk
werd vroeger ook Vlaams gesproken. Daarom wordt dat gebied ook wel Frans
Vlaanderen genoemd, en daar werd dit evenement gehouden. Er zijn meerdere
plaatsen met de naam Merville in Frankrijk, maar dit Merville is zo'n 30
kilometer ten westen van Lille te vinden.
Nieuport 28 LX-NIE en Sopwith Pup LX-PUP in formatie. (Rob Tempel)
In
1936 werd het veld aangelegd voor de Franse Luchtmacht. Tijdens de tweede
wereldoorlog hebben de Duitsers het veld uitgebreid met drie verharde banen en
diverse hangaars en andere gebouwen. Na de oorlog is het veld door de Franse
Luchtmacht gebruikt en die hebben één van de banen flink verlengd en het veld
uitgebreid zodat het voldeed aan de NAVO/OTAN eisen. In 1966 vertrok de
Luchtmacht en werd Merville een civiele luchthaven.
Aérospatiale SA 365 N Dauphin 2 17 van de Marine Nationale. (Rob Tempel)
Westland Sea King Mk.48 RS05 van de Belgische Luchtmacht. (Rob Tempel)
Aan de westkant van de baan staan een aantal grote hangaars waar o.a. een
onderhoudsbedrijf en het Institut Aéronautique Amaury de la Grange (IAAG)
gevestigd zijn. Bij die school staan een aantal toestellen buiten die er niet al
te goed meer uit zien. Voor zover er nog registraties op de toestellen staan,
waren die door de afstand en de hitte niet te lezen en ze zijn dus opgezocht.
Aan de andere kant van de verharde baan is een grasbaan te vinden voor de kleine
luchtvaart. Daar werd de show gehouden. Er staan een aantal kleinere hangaars
voor sportkisten en een groot, gloednieuw clubhuis/restaurant. Een nogal witte
TB-20 Trinidad staat als een soort poortwachter op een paal midden op de rotonde
bij de ingang van dit deel van het veld. Bij die hangaars stond een bescheiden
static opgesteld met veel rood-witte linten om de kisten heen. Naast de hangaars
is een gedeelte van het vliegveld dat omgevormd is tot een speel en doe park met
veel gras en heuvels. Daar staan ook diverse delen van een Boeing 747 opgesteld
en dat was het publieksgedeelte tijdens de show. Op zich niets mis mee, maar de
vaste afscheiding tussen dat park en de baan bestond uit een drie meter hoog hek
met fijn gaas en dat maakt fotograferen toch wel heel lastig. Gelukkig was een
klein stukje van dat hek weg gehaald en daar was met een beetje moeite wel te
fotograferen.
AgustaWestland EH-101 Mk.514 19611 van de Portugese Luchtmacht. (Rob Tempel)
Sparflex Aero L-39C Albatros trainers ES-TLB & LX-STN. (Rob Tempel)
Voor een gratis evenement was de vliegshow best aardig. Helaas waren niet alle
aangekondigde toestellen aanwezig, maar er waren ook nummers toegevoegd die niet
in het programma stonden. Leuk waren de drie eerste wereldoorlog replica's die
een luchtgevecht naspeelden en waarbij de “Duitser” won! De drie Harvards deden
een soort Tora Tora Tora act met veel ontploffingen op de grond en zwarte rook
in de lucht. Het Sparflex team met twee L-39's, waaronder één in Luxemburg
geregistreerd exemplaar, gaf een mooie demo. Voor de laatste keer gaf een
Belgische Sea King een officiële reddingsdemonstratie. Toch jammer dat deze
indrukwekkende helikopters niet meer te zien en te horen zullen zijn.
De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 F-AZUU/WP851. (Rob Tempel)
Fokker Dr.I Dreidecker F-AZVD/525/17. (Rob Tempel)
Er
waren ruim 25.000 bezoekers op het evenement afgekomen en dat leverde hele volle
parkeerterreinen op. Om te voorkomen dat ik er een paar uur over zou doen om van
het parkeerterreinen af te komen, ben ik een half uur voor het eind van de show
weggegaan. Onderweg heb ik de Patrouille de France nog zien vliegen, maar de
echte registraties waren niet te lezen.
In het verslag zijn alle aanwezige gebaseerde toestellen en de bezoekers/show
deelnemer. De meeste hangaars bleven de hele dag gesloten.
* = flying only
17* |
Aérospatiale SA 365 N Dauphin 2 |
Marine |
|
|
129 |
Nord 2501 Noratlas |
French AF |
(Stored) |
|
160/ABV |
SOCATA TBM-700B |
French AF |
|
|
1392/EBD |
NHI NH90TTH |
French AF |
|
|
19611 |
AgustaWestland EH-101 Mk514 |
Portuguese AF |
|
|
D-2032 |
Start und Flug H101 Salto |
“TZ“ |
|
|
E . . ./? |
Alpha Jet E |
French AF |
(Patrouille de France) |
|
E . . ./? |
Alpha Jet E |
French AF |
(Patrouille de France) |
|
E . . ./1 |
Alpha Jet E |
French AF |
(Patrouille de France) |
|
E . . ./2 |
Alpha Jet E |
French AF |
(Patrouille de France) |
|
E . . ./3 |
Alpha Jet E |
French AF |
(Patrouille de France) |
|
E . . ./4 |
Alpha Jet E |
French AF |
(Patrouille de France) |
|
E . . ./5 |
Alpha Jet E |
French AF |
(Patrouille de France) |
|
E . . ./6 |
Alpha Jet E |
French AF |
(Patrouille de France) |
|
E . . ./7 |
Alpha Jet E |
French AF |
(Patrouille de France) |
|
E . . ./8 |
Alpha Jet E |
French AF |
(Patrouille de France) |
|
ES-TLB |
Aero L-39C Albatros |
Sparflex |
|
|
Nieuport 28 LX-NIE/N7634/28. (Rob Tempel)
Sopwith Pup LX-PUP. (Rob Tempel)
Max Holste MH.1521 Broussard F-GDPX met er bovenop Colomban MC-15 Cri-Cri
F-PZTU. (Rob Tempel)
F-AZAT |
CCF Harvard 4 |
“53-4631/68/7“ |
|
|
F-AZBQ |
North American T-6G |
“115-237/OH“ |
|
|
F-AZJP |
Beech D17S Staggerwing |
|
|
|
F-AZKN |
Morane-Saulnier M.S.733 Alcyon |
“165” |
French Navy c/s |
|
F-AZRD |
North American AT-6D Texan |
'59620/TA-620“ |
|
|
F-AZTO |
Fouga CM.170 Magister |
“331“ |
French AF c/s |
|
F-AZUU |
De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 |
“WP851“ |
|
|
F-AZVD |
Fokker Dr.I Dreidecker |
“525/17“ |
(Replica) |
|
F-BCPK |
Piper J-3C-65 Cub |
“13247/G-72“ |
|
|
F-BMCF |
Vickers Viscount 724 |
Air Inter |
(Stored) |
|
F-BOJA |
Boeing 727-228 |
Air France |
(Stored) |
|
F-CICB |
PZL PW-5 Smyk |
“PW“ |
|
|
F-GCVK |
Sud Aviation SE210 Caravelle 12 |
Air Inter |
(Stored) |
|
F-GDPX |
Max Holste MH.1521M Broussard |
|
|
|
F-GDUA |
Boeing 747-3B3 |
Air France |
(nose section & fuselage parts) |
|
F-GGYF |
Mudry CAP 10B |
|
|
|
F-PRJR |
Max Plan MP.205 Busard |
“25“ |
|
|
F-PZTU |
Colomban MC-15 Cri-Cri |
|
|
|
F-ZBGI |
Eurocopter EC135 T2+ |
|
|
|
Start und Flug H101 Salto D-2032/TZ. (Rob Tempel)
SSH BÜ-133PA Jungmeister SP-YBK. (Rob Tempel)
Beech D17S Staggerwing F-AZJP uit 1944. (Rob Tempel)
G-INDI |
Aviat Pitts S-2C |
|
|
|
LX-NIE |
Nieuport 28 |
“N7634/28“ |
(Replica) |
|
LX-PUP |
Sopwith Pup |
|
(Replica) |
|
LX-STN |
Aero L-39C Albatros |
Sparflex |
|
|
N410PP |
Cirrus SR22 |
|
|
|
N51PS |
Aviat Pitts S-2C |
|
|
|
N61903 |
Piper J3C-65 Cub |
“NC16903/U.S.NAVY/263“ |
|
|
N62GE |
SOCATA TB-20 Trinidad |
|
|
|
N69BN |
Cessna 172M |
|
|
|
OO-IAK |
Nanchang CJ-5 |
“1” |
|
|
OO-PVI |
Christen Pitts S-2B |
|
|
|
OO-SDJ |
Extra EA 330SC |
|
|
|
RS05 |
Westland Sea King Mk48 |
Belgian AF |
(Special c/s) |
|
SP-YBK |
SSH Bü-133PA Jungmeister |
|
|
|
ST-22 |
SIAI-Marchetti SF260MB |
Belgian AF |
(Swallows) |
|
ST-31 |
SIAI-Marchetti SF260MB |
Belgian AF |
(Swallows) |
|
ST-34 |
SIAI-Marchetti SF260MB |
Belgian AF |
(Swallows) |
|
ST-35 |
SIAI-Marchetti SF260MB |
Belgian AF |
(Swallows) |
|
X |
SOCATA TB-20 Trinidad |
|
(mounted on pole) |
|
North American AT-6D Texan F-AZRD/59620, T-6G Texan F-AZBQ/115-237/OH en CCF
Harvard 4 F-AZAT/53-4631/68/7. (Rob Tempel)
|