Imposant gezicht:
Dornier DO 24TT D-CIDO. (Cor van Gent)
|
Niet alleen de Koninklijke luchtmacht vierde dit jaar haar 100-jarig
jubileum op Volkel, ook de Belgische luchtmacht jubileert en
recentelijk behaalde ook de Bundesmarine deze mijlpaal en vierde dat
met een vliegshow op haar laatste operationele vliegbasis: Nordholz.
Op vrijdag 16 augustus kwamen de meeste deelnemers, waaronder veel
helikopters, reeds binnen. Zaterdag zou er een spottersdag op de
basis gehouden worden, maar voor de vrijdag werden spotters en pers
verwezen naar fotografeermogelijkheden buiten de basis! Op een
toegezonden plattegrond waren deze locaties aangegeven. Men zou dan
ook verwachten dat alle toestellen goed fotografeerbaar zouden zijn.
Dat bleek ter plaatse erg tegen te vallen, want veel vliegtuigen en
alle helikopters kwamen niet over de landingsbaan binnen, maar
regelrecht over de weilanden waar de fotografen stonden. Wat was het
geval, op de verkeerstoren stond een fotograaf en voor hem werden
alle binnenkomende vliegtuigen verzocht een 'low-pass' langs de
toren te maken. Het platform waar de 'static' werd opgesteld, lag
achter de toren, reden voor de meeste helikopterbemanningen om hun
toestel daar meteen aan de grond te zetten. De grotere vliegtuigen
maakten een 'three-sixty' om alsnog op de baan te landen. |
|
|
Westland
Wildcat HM.2 ZZ396, de opvolger van de Lynx, waarvan we een foto van
Lynx Mk.88A 83+20 plaatsen in 100 Jahre Marineflieger-kleuren. (Cor
van Gent)
PZL M28B-1R
Bryza 1114 van de Poolse Marine. (Cor van Gent)
De Franse
Marine was present met Bréguet Atlantic 17 in speciale “100 ans”
beschildering. (Cor van Gent) |
|
|
Een van de hoogtepunten was
ongetwijfeld de aankomst van de enige vliegende dinosaurus ter
wereld: de Dornier DO 24ATT. Dit toestel dat na modificatie opnieuw
haar eerste vlucht in april 1983 maakte, is oorspronkelijk een
Spaanse DO 24 uit 1944. Dornier kocht het toestel en modificeerde
het op eigen kosten, waarbij de romp onder meer van een onderstel
werd voorzien en de vliegboot dus tot amfibie werd getransformeerd.
De oude vleugel werd verwijderd en vervangen door een nieuw
ontworpen moderne vleugel met drie turbinemotoren. Sindsdien heeft
het toestel enkele opmerkelijke 'around the world' trips gemaakt en
was lange tijd in de Pacific ondergebracht. Dornier zag een grote
toekomst voor dit toestel en hoopte het in seriebouw te kunnen
nemen. Tot grote teleurstelling van de bouwer, heeft al die reclame
geen enkele bestelling opgeleverd. Nu was het een van de blikvangers
op deze show op Nordholz. |
|
|
DHC8-311 SE-MAA/501 van de Zweedse Kustwacht. (Cor van Gent)
Panavia Tornado ECR 46+57. (Cor van
Gent) |
|
|
Tot besluit belichten we een P-3C Orion
die aan de overkant in de operationele zone stond.
Het toestel was van alle markings
ontdaan en voerde enkel het kleine USN serial 161007 onder het
stabilo. Ter plaatse werd ons verteld dat het toestel van de
Bundesmarine was en vluchten boven Afrika had gemaakt, waarbij het
gebruikelijk is dat het niet geďdentificeerd kan worden. Dit klopt
echter niet want het behoort niet tot de toestellen die door
Nederland aan Duitsland zijn overgedaan. Op diverse websites staat
het toestel ingedeeld bij de U.S. Navy. Een mysterieus toestel...! |
|
|
De
mysterieuze grijze Lockheed P-3C Orion 161007. (Cor van Gent) |
|
|
|