Imposant gezicht: Dornier DO 24TT D-CIDO. (Cor van Gent)

 
 

Niet alleen de Koninklijke luchtmacht vierde dit jaar haar 100-jarig jubileum op Volkel, ook de Belgische luchtmacht jubileert en recentelijk behaalde ook de Bundesmarine deze mijlpaal en vierde dat met een vliegshow op haar laatste operationele vliegbasis: Nordholz. Op vrijdag 16 augustus kwamen de meeste deelnemers, waaronder veel helikopters, reeds binnen. Zaterdag zou er een spottersdag op de basis gehouden worden, maar voor de vrijdag werden spotters en pers verwezen naar fotografeermogelijkheden buiten de basis! Op een toegezonden plattegrond waren deze locaties aangegeven. Men zou dan ook verwachten dat alle toestellen goed fotografeerbaar zouden zijn. Dat bleek ter plaatse erg tegen te vallen, want veel vliegtuigen en alle helikopters kwamen niet over de landingsbaan binnen, maar regelrecht over de weilanden waar de fotografen stonden. Wat was het geval, op de verkeerstoren stond een fotograaf en voor hem werden alle binnenkomende vliegtuigen verzocht een 'low-pass' langs de toren te maken. Het platform waar de 'static' werd opgesteld, lag achter de toren, reden voor de meeste helikopterbemanningen om hun toestel daar meteen aan de grond te zetten. De grotere vliegtuigen maakten een 'three-sixty' om alsnog op de baan te landen. 

 
 

 

Westland Wildcat HM.2 ZZ396, de opvolger van de Lynx, waarvan we een foto van Lynx Mk.88A 83+20 plaatsen in 100 Jahre Marineflieger-kleuren. (Cor van Gent)




PZL M28B-1R Bryza 1114 van de Poolse Marine. (Cor van Gent)


De Franse Marine was present met Bréguet Atlantic 17 in speciale “100 ans” beschildering. (Cor van Gent)

 
 

Een van de hoogtepunten was ongetwijfeld de aankomst van de enige vliegende dinosaurus ter wereld: de Dornier DO 24ATT. Dit toestel dat na modificatie opnieuw haar eerste vlucht in april 1983 maakte, is oorspronkelijk een Spaanse DO 24 uit 1944. Dornier kocht het toestel en modificeerde het op eigen kosten, waarbij de romp onder meer van een onderstel werd voorzien en de vliegboot dus tot amfibie werd getransformeerd. De oude vleugel werd verwijderd en vervangen door een nieuw ontworpen moderne vleugel met drie turbinemotoren. Sindsdien heeft het toestel enkele opmerkelijke 'around the world' trips gemaakt en was lange tijd in de Pacific ondergebracht. Dornier zag een grote toekomst voor dit toestel en hoopte het in seriebouw te kunnen nemen. Tot grote teleurstelling van de bouwer, heeft al die reclame geen enkele bestelling opgeleverd. Nu was het een van de blikvangers op deze show op Nordholz. 

 
 


MBB BO 105P 86+51 van het Duitse leger, getooid met de Duitse driekleur, en de 86+49 in speciale kleuren. (Cor van Gent)






Royal Navy Westland Sea King HU5 XV670/17 en een fraai beschilderd exemplaar van de Bundesmarine: Sea King Mk.41 89+55. (Cor van Gent)

 
 

Op de static zelf waren alle toestellen op een te kleine oppervlakte opgesteld en dat maakte fotograferen erg lastig. Drie vliegtuigen, een P-3C Orion, Sea King en een Lynx waren van een speciale 100 jaar jubileumbeschildering voorzien. Meest opmerkelijk bezoekers waren ongetwijfeld twee splinternieuwe Wildcats van de Royal Navy. Deze doorontwikkelde Lynx helikopters trokken veel belangstelling. Op weg naar Duitsland hadden ze een tankstop op De Kooy gemaakt en pikten daar een Nederlandse NH-90 op. In strakke formatie kwamen ze op Nordholz aan. 

 
 

DHC8-311 SE-MAA/501 van de Zweedse Kustwacht. (Cor van Gent)


Panavia Tornado ECR 46+57. (Cor van Gent)
 
 

Tot besluit belichten we een P-3C Orion die aan de overkant in de operationele zone stond.

Het toestel was van alle markings ontdaan en voerde enkel het kleine USN serial 161007 onder het stabilo. Ter plaatse werd ons verteld dat het toestel van de Bundesmarine was en vluchten boven Afrika had gemaakt, waarbij het gebruikelijk is dat het niet geďdentificeerd kan worden. Dit klopt echter niet want het behoort niet tot de toestellen die door Nederland aan Duitsland zijn overgedaan. Op diverse websites staat het toestel ingedeeld bij de U.S. Navy. Een mysterieus toestel...! 

 
 

De mysterieuze grijze Lockheed P-3C Orion 161007. (Cor van Gent)
 
 

Credits: Cor van Gent