Pardubice ligt ongeveer 120 kilometer ten oosten van Praag en jaarlijks wordt hier een vliegshow georganiseerd met veel aandacht voor de historische luchtvaart.
Op 18 mei 1995 werd officieel het civiele gedeelte van deze militaire vliegbasis in gebruik genomen. Daarvoor vlogen er vanaf deze basis onder meer diverse
modellen MiG’s, Il-14’s & Il-28’s, Mil helikopters en Sukhoi SU-22’s & -25’s. Het civiele medegebruik van dit veld bestaat momenteel voornamelijk uit vluchten van
Air Bulgaria en Travel Service.



Niet alleen de vliegtuigen trokken veel aandacht; ook de entourage werd niet vergeten . . . . . (Frank de Koster)

 
 

De vliegshow van dit jaar had drie verschillende thema’s:

- 105 jaar geleden dat Jan Kašpar van Pardubice naar Praag vloog met een Demoiselle op 16 april 1910.

- 80 jaar Spitfire; eerste vlucht prototype vond plaats op 5 maart 1936.

- 75 jaar Operatie Barbarossa; de aanval van de Duitsers op de Sovjet Unie op 22 juni 1941.

 



North American AT-6D Harvard IIA N696RE in Zuid-Afrikaanse kleuren en de SNJ-5 Texan F-AZBL. (Frank de Koster)

 
 

De meeste deelnemers aan het evenement waren redelijk tot goed te fotograferen zonder hinderlijke bordjes, linten en personen die in de weg liepen. Helaas was
het vliegende deel erg moeilijk te fotograferen vanwege tegenlicht.

Opvallend was het enorme aantal eettenten, waar gretig gebruik van werd gemaakt door de Tsjechen, die met tienduizenden aanwezig waren. Omdat het veld vrij
uitgestrekt is, had je niet het idee dat het erg druk was.

Op beide dagen waren slots uitgedeeld aan in totaal ongeveer vijftig bezoekende sportvliegtuigen, waarbij de meeste in de categorie MLA vielen. Voor de rest was er
van alles te zien: oude militaire voertuigen, personenwagens, motorfietsen en zelfs een Kettenkraftrad, een motorfiets met dubbele rupsbanden.

 
 

De uit België bekende North American T-28B Trojan N1328B. (Frank de Koster)



Spitfire Lf XVIe G-MXIV/TE184 en full size replica Spitfire LfIXc “MJ979”.
(Frank de Koster)

 
 

Onderstaande lijst is van 28 mei en is niet 100% compleet omdat sommige deelnemers en bezoekers niet goed te lezen waren, zoals vier in formatie vliegende
L-29 Delfin straaltrainers. Ongeveer halverwege de vliegshow zijn we richting Duitsland vertrokken.
 

BGA2770 Vogt Lo100 Zwergreiher      
D-EELE CASA 1.131E Jungmann met Lycoming O-320    
D-EEVV CASA 1.131E Jungmann met Lycoming O-320    
D-ESOK Beneś-Mráz M.1D Sokol      
D-FLAK Yakovlev YAK-3M      
D-HTDM MBB BO 105CBS-4 Red Bull    
D-IMTT Messerschmitt Me262A-1c  Schwalbe ‘501244’    
F-AZBL North American SNJ-5 Texan ‘90669/AT-669’    
F-AZJB Yakovlev YAK-C11 ‘60’    
G-BSZC Beech C-45H Expeditor ‘51-11701A/AF-258’    
G-MXVI Vickers Supermarine Spitfire Lf XVIe ‘TE184/VY’    
G-PBYA Canadian Vickers PBY-5A Canso ‘433915’    
HB-RDG North American TBM-3E Avenger ‘53319’    
HB-IRJ Douglas DC-3A Super Constellation Flyers    
MJ979 Vickers Supermarine Spitfire LfIXc ‘RY-O’; full scale replica    
 
 

North American TBM-3E Avenger HB-RDG. (Frank de Koster)



Yakovlev YAK-3M D-FLAK en YAK-C11 F-AZJB. (Frank de Koster)




De glanzende Red Bull North American B-25J Mitchell N6123C. (Frank de Koster)


Douglas DC-3A HB-IRJ van de Super Constellation Flyers. (Frank de Koster)
 
 
N43GK Boeing A75N1 /N2S-5 ‘FJ934’    
N151W North American P-51D Mustang ‘4511540’    
N241M Lockheed 10A Electra ‘OK-CTB’    
N696RE North American AT-6D Harvard IIA ‘SAAF 7696’    
N1328B North American T-28B Trojan ‘55-138354’    
N3955B Boeing E75/PT-17      
N6123C North American B-25J Mitchell      
OE-AJM Boeing E75      
OE-CGH SSH T-131PA Jungmann      
OE-EAS Vought F4U-4 Corsair ‘RB’    
OE-FRB Dornier Alpha Jet      
 
 

Een zeldzaamheid in Europa: Lockheed 10A Electra N241M/”OK-CTB”. (Frank de Koster)


North American P-51D Mustang N151W. (Frank de Koster)


Uit Engeland was Canadian Vickers PBY-5A Canso G-PBYA overgekomen. (Frank de Koster)


Toch wel een hoogtepunt: de nagebouwde Messerschmitt Me262A-1c  Schwalbe D-IMTT. (Frank de Koster)



CASA 1.131E Jungmann met een moderne Lycoming motor en de recent in Polen gebouwde SSH T-131PA Jungmann OE-CGH. (Frank de Koster)

 
 
OK-EAA Beneś-Mráz Be50 Beta Minor      
OK-DRB Zlin Z.526F Trenér Master      
OK-DVG Zlin Z.126 Trenér 2 ‘UC-38’    
OK-FBA Xtreme Air XA42 Flying Bulls CZ    
OK-FBB Xtreme Air XA42 Flying Bulls CZ    
OK-FBC Xtreme Air XA42 Flying Bulls CZ    
OK-FBD Xtreme Air XA42 Flying Bulls CZ    
OK-HCE Bell B206B Jet Ranger II HeliCzech    
OK-HIC Robinson R44 Raven I HeliCzech    
OK-HLJ Zlin Z.126 Trenér 2 1    
OK-JGD Zlin Z.126 Trenér 2      
OK-JHC Zlin Z.126 Trenér 2      
OK-JHD Zlin Z.126 Trenér 2      
OK-JLE Zlin Z.126 Trenér 2      
OK-JUD 4 Nieuport XII ‘N1428/12’; replica    
 
 

 
Twee Beneś-Mráz producten: de Be50 Beta Minor OK-EAA uit de tweede helft van de jaren ’30 en de wat meer bekende naoorlogse M.1D Sokol D-ESOK.
(Frank de Koster)





De bekende Red Bull Vought F4U-4 Corsair OE-EAS. (Frank de Koster)


Polikarpov Po-2 S5-MAY/76. (Frank de Koster)


Morane Saulnier A9 replica OK-LUG 41. (Frank de Koster)
 
 
OK-KGB LET Aero 45S      
OK-KNG Zlin Z.226MS Trenér      
OK-KNX Zlin Z.226 MS Trenér      
OK-LUG 41 Morane Saulnier A9 ‘E.I.215/15’; replica    
OK-MFP Zin Z.226T Trenér 6      
OK-MQE Zlin Z.226MS Trenér      
OK-NUL 26  Sopwith Camel ‘B7270’; replica    
OK-SON Extra EA 300/SR Red Bull    
OK-TAL 07 Fokker E.V ‘153’; replica    
OK-TAU 58 Praga E-114M Air Baby      
OK-TUA 59 ICP Savannah XL      
OK-UAA 90 Fokker Dr.I Dreidecker ‘142/17’; replica    
OK-XRX Zlin Z.526F Trenér Master      
OK- . . .  . . Blériot XI ‘76’; replica    
S5-MAY Polikarpov Po-2 ‘76’    
 
 


Fokker E.V replica OO-TAL 07 en Fokker Dr.I Dreidecker replica OK-UAA 90. (Frank de Koster)

 



Nieuport XII replica OK-JUD 4. (Frank de Koster)


Uit de tweede helft van de jaren ’30 stamt Praga E-114M Air Baby OK-TAU 58. (Frank de Koster)


Sopwith Camel replica OK-NUL 26. (Frank de Koster)



Zlin Z.126 Trenér 2 OK-DVG/UC-38 en Zlin Z.526F Trenér Master OK-DRB. (Frank de Koster)

 
 
103 Aero Vodochody L-39C Albatros      
559 Zlin 142 CAF      
568 Zlin 142 CAF      
731 LET L-410 UVP      
832 Mil Mi-17      
837 Mil Mi-17      
2617 Evektor EV-97 Eurostar      
6060 Aero Vodochody L-159A      
9236 SAAB JAS-39C Gripen      
9428 Mil Mi-2      
. . . . Aero L-29 Delfin (flying only)    
. . . . Aero L-29 Delfin (flying only)    
. . . . Aero L-29 Delfin (flying only)    
. . . . Aero L-29 Delfin (flying only)    
 
 

 Heel wat moderner dan de Zlin toestellen die in hun tijd tot de top van de aerobatic machines behoorden, is deze Xtreme Air XA42 OK-FBD van de Flying Bulls.cz. (Frank de Koster)


Red Bull Dornier Alpha Jet OE-FRB. (Frank de Koster)


SAAB JAS-39C Gripen 9236 van de Tsjechische Luchtmacht. (Frank de Koster)



Aero Vodochody L-39C Albatros 0103 en de heel wat nieuwere Aero Vodochody L-159A 6060. (Frank de Koster)





Mil Mi-2 9428 en Mi-17 0837. (Frank de Koster)





Voor lesdoeleinden gebruikt men de Evektor EV-97 Eurostar 2617 en de Zlin 142 CAF 0559. (Frank de Koster)

 
 

Credits: Frank & Christa de Koster