|
|
|
|
Pardubice ligt ongeveer 120 kilometer ten oosten van Praag en
jaarlijks wordt hier een vliegshow georganiseerd met veel aandacht
voor de historische luchtvaart.
Op 18 mei 1995 werd officieel het civiele gedeelte van deze
militaire vliegbasis in gebruik genomen. Daarvoor vlogen er vanaf
deze basis onder meer diverse
modellen MiG’s, Il-14’s & Il-28’s, Mil helikopters en Sukhoi SU-22’s
& -25’s. Het civiele medegebruik van dit veld bestaat momenteel
voornamelijk uit vluchten van
Air Bulgaria en Travel Service.
Niet alleen de vliegtuigen trokken veel aandacht; ook de entourage
werd niet vergeten . . . . . (Frank de Koster) |
|
|
De
vliegshow van dit jaar had drie verschillende thema’s:
-
105 jaar geleden dat Jan Kašpar
van Pardubice naar Praag vloog met een Demoiselle op 16 april 1910.
-
80 jaar Spitfire; eerste vlucht prototype vond plaats op 5 maart
1936.
-
75 jaar Operatie Barbarossa; de aanval van de Duitsers op de Sovjet
Unie op 22 juni 1941.
North American AT-6D Harvard IIA N696RE in Zuid-Afrikaanse kleuren
en de SNJ-5 Texan F-AZBL. (Frank de Koster)
|
|
|
De
meeste deelnemers aan het evenement waren redelijk tot goed te
fotograferen zonder hinderlijke bordjes, linten en personen die in
de weg liepen. Helaas was
het vliegende deel erg moeilijk te fotograferen vanwege tegenlicht.
Opvallend was het enorme aantal eettenten, waar gretig gebruik van
werd gemaakt door de Tsjechen, die met tienduizenden aanwezig waren.
Omdat het veld vrij
uitgestrekt is, had je niet het idee dat het erg druk was.
Op
beide dagen waren slots uitgedeeld aan in totaal ongeveer vijftig
bezoekende sportvliegtuigen, waarbij de meeste in de categorie MLA
vielen. Voor de rest was er
van alles te zien: oude militaire voertuigen, personenwagens,
motorfietsen en zelfs een Kettenkraftrad, een motorfiets met dubbele
rupsbanden. |
|
|
De uit België bekende North American T-28B Trojan N1328B. (Frank de
Koster)
Spitfire Lf XVIe G-MXIV/TE184 en full size replica Spitfire LfIXc
“MJ979”.
(Frank de Koster)
|
|
|
Onderstaande
lijst is van 28 mei en is niet 100% compleet omdat sommige
deelnemers en bezoekers niet goed te lezen waren, zoals vier
in formatie vliegende
L-29 Delfin straaltrainers. Ongeveer halverwege de vliegshow
zijn we richting Duitsland vertrokken.
BGA2770 |
Vogt Lo100 Zwergreiher |
|
|
|
D-EELE |
CASA 1.131E Jungmann |
met Lycoming O-320 |
|
|
D-EEVV |
CASA 1.131E Jungmann |
met Lycoming O-320 |
|
|
D-ESOK |
Beneś-Mráz M.1D Sokol |
|
|
|
D-FLAK |
Yakovlev YAK-3M |
|
|
|
D-HTDM |
MBB BO 105CBS-4 |
Red Bull |
|
|
D-IMTT |
Messerschmitt Me262A-1c Schwalbe |
‘501244’ |
|
|
F-AZBL |
North American SNJ-5 Texan |
‘90669/AT-669’ |
|
|
F-AZJB |
Yakovlev YAK-C11 |
‘60’ |
|
|
G-BSZC |
Beech C-45H Expeditor |
‘51-11701A/AF-258’ |
|
|
G-MXVI |
Vickers Supermarine Spitfire Lf XVIe |
‘TE184/VY’ |
|
|
G-PBYA |
Canadian Vickers PBY-5A Canso |
‘433915’ |
|
|
HB-RDG |
North American TBM-3E Avenger |
‘53319’ |
|
|
HB-IRJ |
Douglas DC-3A |
Super Constellation Flyers |
|
|
MJ979 |
Vickers Supermarine Spitfire LfIXc |
‘RY-O’; full scale replica |
|
|
|
|
|
|
North American TBM-3E Avenger HB-RDG.
(Frank de Koster)
Yakovlev YAK-3M D-FLAK en YAK-C11 F-AZJB. (Frank de Koster)
De glanzende Red Bull North American B-25J Mitchell N6123C.
(Frank de Koster)
Douglas DC-3A HB-IRJ van de Super Constellation Flyers.
(Frank de Koster) |
|
|
N43GK |
Boeing A75N1 /N2S-5 |
‘FJ934’ |
|
|
N151W |
North American P-51D Mustang |
‘4511540’ |
|
|
N241M |
Lockheed 10A Electra |
‘OK-CTB’ |
|
|
N696RE |
North American AT-6D Harvard IIA |
‘SAAF 7696’ |
|
|
N1328B |
North American T-28B Trojan |
‘55-138354’ |
|
|
N3955B |
Boeing E75/PT-17 |
|
|
|
N6123C |
North American B-25J Mitchell |
|
|
|
OE-AJM |
Boeing E75 |
|
|
|
OE-CGH |
SSH T-131PA Jungmann |
|
|
|
OE-EAS |
Vought F4U-4 Corsair |
‘RB’ |
|
|
OE-FRB |
Dornier Alpha Jet |
|
|
|
|
|
|
Een zeldzaamheid in Europa: Lockheed 10A Electra N241M/”OK-CTB”.
(Frank de Koster)
North American P-51D Mustang N151W. (Frank de Koster)
Uit Engeland was Canadian Vickers PBY-5A Canso G-PBYA overgekomen.
(Frank de Koster)
Toch wel een hoogtepunt: de nagebouwde Messerschmitt Me262A-1c
Schwalbe D-IMTT. (Frank de Koster)
CASA 1.131E Jungmann met een moderne Lycoming motor en de recent in
Polen gebouwde SSH T-131PA Jungmann OE-CGH. (Frank de Koster)
|
|
|
OK-EAA |
Beneś-Mráz Be50 Beta Minor |
|
|
|
OK-DRB |
Zlin Z.526F Trenér Master |
|
|
|
OK-DVG |
Zlin Z.126 Trenér 2 |
‘UC-38’ |
|
|
OK-FBA |
Xtreme Air XA42 |
Flying Bulls CZ |
|
|
OK-FBB |
Xtreme Air XA42 |
Flying Bulls CZ |
|
|
OK-FBC |
Xtreme Air XA42 |
Flying Bulls CZ |
|
|
OK-FBD |
Xtreme Air XA42 |
Flying Bulls CZ |
|
|
OK-HCE |
Bell B206B Jet Ranger II |
HeliCzech |
|
|
OK-HIC |
Robinson R44 Raven I |
HeliCzech |
|
|
OK-HLJ |
Zlin Z.126 Trenér 2 |
1 |
|
|
OK-JGD |
Zlin Z.126 Trenér 2 |
|
|
|
OK-JHC |
Zlin Z.126 Trenér 2 |
|
|
|
OK-JHD |
Zlin Z.126 Trenér 2 |
|
|
|
OK-JLE |
Zlin Z.126 Trenér 2 |
|
|
|
OK-JUD 4 |
Nieuport XII |
‘N1428/12’; replica |
|
|
|
|
|
Twee Beneś-Mráz producten: de Be50 Beta Minor OK-EAA uit de tweede
helft van de jaren ’30 en de wat meer bekende naoorlogse M.1D Sokol
D-ESOK.
(Frank de Koster)
De bekende Red Bull Vought F4U-4 Corsair OE-EAS. (Frank de Koster)
Polikarpov Po-2 S5-MAY/76. (Frank de Koster)
Morane Saulnier A9 replica OK-LUG 41.
(Frank de Koster) |
|
|
OK-KGB |
LET Aero 45S |
|
|
|
OK-KNG |
Zlin Z.226MS Trenér |
|
|
|
OK-KNX |
Zlin Z.226 MS Trenér |
|
|
|
OK-LUG 41 |
Morane Saulnier A9 |
‘E.I.215/15’; replica |
|
|
OK-MFP |
Zin Z.226T Trenér 6 |
|
|
|
OK-MQE |
Zlin Z.226MS Trenér |
|
|
|
OK-NUL 26 |
Sopwith Camel |
‘B7270’; replica |
|
|
OK-SON |
Extra EA 300/SR |
Red Bull |
|
|
OK-TAL 07 |
Fokker E.V |
‘153’; replica |
|
|
OK-TAU 58 |
Praga E-114M Air Baby |
|
|
|
OK-TUA 59 |
ICP Savannah XL |
|
|
|
OK-UAA 90 |
Fokker Dr.I Dreidecker |
‘142/17’; replica |
|
|
OK-XRX |
Zlin Z.526F Trenér Master |
|
|
|
OK- . . . . . |
Blériot XI |
‘76’; replica |
|
|
S5-MAY |
Polikarpov Po-2 |
‘76’ |
|
|
|
|
|
Fokker E.V replica OO-TAL 07 en Fokker Dr.I Dreidecker replica
OK-UAA 90. (Frank de Koster)
Nieuport XII replica OK-JUD 4. (Frank de Koster)
Uit de tweede helft van de jaren ’30 stamt Praga E-114M Air Baby
OK-TAU 58. (Frank de Koster)
Sopwith Camel replica OK-NUL 26. (Frank de Koster)
Zlin Z.126 Trenér 2 OK-DVG/UC-38 en Zlin Z.526F Trenér Master
OK-DRB. (Frank de Koster)
|
|
103 |
Aero Vodochody L-39C Albatros |
|
|
|
559 |
Zlin 142 CAF |
|
|
|
568 |
Zlin 142 CAF |
|
|
|
731 |
LET L-410 UVP |
|
|
|
832 |
Mil Mi-17 |
|
|
|
837 |
Mil Mi-17 |
|
|
|
2617 |
Evektor EV-97 Eurostar |
|
|
|
6060 |
Aero Vodochody L-159A |
|
|
|
9236 |
SAAB JAS-39C Gripen |
|
|
|
9428 |
Mil Mi-2 |
|
|
|
. . . . |
Aero L-29 Delfin |
(flying only) |
|
|
. . . . |
Aero L-29 Delfin |
(flying only) |
|
|
. . . . |
Aero L-29 Delfin |
(flying only) |
|
|
. . . . |
Aero L-29 Delfin |
(flying only) |
|
|
|
|
|
Heel
wat moderner dan de Zlin toestellen die in hun tijd tot de top van
de aerobatic machines behoorden, is deze Xtreme Air XA42 OK-FBD van
de Flying Bulls.cz. (Frank de Koster)
Red Bull Dornier Alpha Jet OE-FRB. (Frank de Koster)
SAAB JAS-39C Gripen 9236 van de Tsjechische Luchtmacht. (Frank de
Koster)
Aero Vodochody L-39C Albatros 0103 en de heel wat nieuwere Aero
Vodochody L-159A 6060. (Frank de Koster)
Mil Mi-2 9428 en Mi-17 0837. (Frank de Koster)
Voor lesdoeleinden gebruikt men de Evektor EV-97 Eurostar 2617 en de
Zlin 142 CAF 0559. (Frank de Koster)
|
|
|
Credits: Frank & Christa de
Koster |
|