27th International Oldtimer Fly-in, Schaffen-Diest, 13 t/m 15 augustus 2010
|
De klapper dit jaar was wel Fieseler Fi156C-7 Storch D-EVDB. Oorspronkelijk een Storch met een Fieseler-werknummer, die werd afgebouwd door Morane Saulnier als MS500 met een eigen constructienummer. Later aangepast tot MS502 met een stermotor en werd uiteindelijk een MS505, eveneens met stermotor, en wel de bekende OO-STO. In Duitsland weer helemaal teruggebracht naar het standaard model. (Henk Wadman, 14 augustus 2010)
|
De teller bleef dit jaar steken op 222 vliegtuigen, geregistreerd in 10 landen, als we goed geteld hebben. Dat is inclusief een handvol gestationeerde toestellen en exclusief een stuk of vijf ongeregistreerde paramotors. En laten we ook de vele historische automobielen, tractoren, motoren en militaire voertuigen niet vergeten.
Ook deze editie van dit populaire evenement had weer een aantal hoogtepunten op vliegtuiggebied in petto zoals de Fieseler Storch, de Miles Falcon Major uit 1936, de tien jaar jongere Miles Messenger uit 1946, Beagle Terrier, Auster AOP.9 & J/1B Aiglet, Duitse Tiger Moth & Chipmunk, Italiaanse Bölkow 207 uit Lelystad, Nederlandse Great Lakes met een Continental W670-M stermotor, Thorp T211 enz.
Natuurlijk ontbraken de bekende Frati-ontwerpen niet en we zagen een Nibbio, een Picchio, diverse Falco’s en een SF260.
Het blijft ook altijd een vreemd gezicht om een toestel met drijvers te zien landen op de grasbaan van Schaffen: Cessna 185 PH-DUK was weer eens present dit jaar.
Het slechte weer in delen van Europa en de vooruitzichten daarop zorgden ervoor dat diverse aangekondigde Zwitsers, Duitsers, Engelsen en landgenoten thuis bleven. Op de zaterdag was het in ieder geval prima weer, pas tegen het einde van de middag begon het te betrekken en te regenen. Op zondag werden geen nieuwe fly-in bezoekers genoteerd.
|
|
|
|
Best vintage: | G-AJWB | Miles Messenger |
Best biplane: | D-EKIF | Tiger Moth |
Best Frati-design: | D-ENOB | Falco |
Best classic: | G-AMKU | Auster Aiglet |
Best Stampe: | OO-SVB | SV4B |
Best Piper: | N298SQ | Super Cub |
Oldest aircraft: | G-AEEG | Miles Falcon Major (1936) |
Longest distance: | G-AJWB | Miles Messenger |
Oldest pilot: | LX-AIL | Montaigu Camille |
# = did not land
% = based
h = inside hangar
(13/08) = only present on Friday
|
Ja ja, zelfs amfibievliegtuigen landen op de grasmat van Schaffen: Cessna 185 Skywagon PH-DUK. (André Wadman, 14 augustus 2010)
|
De Havilland DH82A Tiger Moth D-EKIF, voorheen voorzien van Jaguar-reclame en nu in RAF-kleuren als R-5216. (Hugo Teugels, 14 augustus 2010)
|
Een fraai gerestaureerde klassieker met een Nederlandse eigenares: Piper PA22-160 Tri Pacer D-EDCH. (Henk Wadman, 14 augustus 2010)
|
Italiaans geregistreerde vliegtuigen zie je niet vaak op Diest; deze Bölkow 207 I-ARAM is afkomstig van Lelystad. (André Wadman, 14 augustus 2010)
|
|
|
|
D-EDCH | PA22-160 Tri-Pacer | |
D-EDDN | Mooney M20C Mark 21 | |
D-EDKO | Cessna 172D | |
D-EDOL | Wassmer Jodel D120A | |
D-EEHF | Grumman-American AA5 Traveler | |
D-EFRS | Robin DR400/120D | |
D-EFTB | PA18-95 | |
D-EFTW | Robin DR400/180 | |
D-EGHE | PA24-260 Comanche B | |
D-EGPG | DR400/120D | |
D-EHAC | BO208C | |
D-EHHE | Aeromere F8L Falco III | |
D-EHVY | Mooney M20D Master | |
D-EINN | SAN DR1050 | |
D-EKDT | Aero Design Pulsar XP | |
D-EKIF | De Havilland DH82A Tiger Moth | R-5216 |
D-EKMK | Aeromere F8L Falco | |
D-ELAM | PA28RT-201 | |
D-ELJC | PA28-181 | |
D-ELQY | PA18-95 | |
D-ELRI | Piel CP301E Emeraude | |
D-EMFU | BO208C | |
D-EMUR | Sportavia-Pützer RS180 Sportsman | |
D-ENOB | Aeromere F8L Falco III | |
D-ENWG | Gyroflug SC01B-160 Speed Canard | |
D-EOMP | PA28-181 | (13/08) |
D-EPAK | DHC1 Chipmunk 22 | WD388 |
D-ESHP | Aeromere F8L Falco III | |
D-ESRR | Cessna 172R | |
D-EVDB | Fieseler Fi156C-7 Storch | “EV+DB” |
D-EZAR | Aviat A-1 Husky | |
D-KDRK | Diamond HK36TTC Super Dimona | |
D-KIAF | Scheibe SF25C Falke 2000 | |
D-KLPH | HOAC HK36R Super Dimona | |
D-KODO | Scheibe SF25B Falke | |
D-MBCD | Dallach Sunrise IIA | |
D-MOPU | Rans S6SXL Coyote II | |
D-MWPG | Comco Ikarus C42 Cyclone | |
D-2894/2G | Rolladen Schneider LS 3A | (trailer) |
F-BULT | Procaer F15A Picchio | |
F-GHJK | CeF150L | |
F-GOFC | PA38-112 Tomahawk | |
F-PNDF | Fournier RF47 | |
F-PVYN | Jodel D.18T | |
51-OG | Zenair CH601XL Zodiac | F-JZPH |
59-RR | Rans S6 Coyote II | F-JZBA |
59-CGK | Tipsy T66 Nipper Mk.II | F-JFMU |
59-CMG | Aeropro Fox Eurofox | |
59-CZA | Aveko VL-3 | |
Het ontwerp van de Thorp T-211, de T-11, stamt al uit 1946(!) en is nog steeds populair, zeker omdat de T-211 in de Verenigde Staten door de FAA als eerste model werd geclassificeerd in de Light Sport Aircraft-categorie. In Europa zijn er maar weinig exemplaren van de T-211 en daar is deze N2501A er eentje van. (Kees van Boven, 14 augustus 2010)
|
De uit 1959 stammende Aeromere F8L Falco III D-ENOB verruilde het saaie grijze kleurenschema voor dit flitsend blauwe kleurtje en sleepte de prijs voor het beste Frati-ontwerp in de wacht. (Henk Wadman, 14 augustus 2010)
|
Nog zo’n Italiaans raspaard: Laverda F8L Falco IV HB-UOD uit 1964. (Henk Wadman, 14 augustus 2010)
|
Een bijzonder fraai geluid zit er in de Continental stermotor van Great Lakes 2T-1A-1 PH-GLT. (André Wadman, 14 augustus 2010)
|
|
|
|
G-AEEG | Miles M.3A Falcon Major | |
G-AJHS | De Havilland DH82A Tiger Moth | |
G-AJWB | Miles M.38 Messenger 2A | |
G-AMKU | Auster V J/1B Aiglet | |
G-AMUF | DHC1 Chipmunk 21 | |
G-AOJR | DHC1 Chipmunk 22 | |
G-ARNO | Beagle A.61 Terrier 1 | VX113 |
G-ATCD | Beagle D.5/180 Husky | |
G-BCPU | DHC1 Chipmunk 22 | |
G-BIYR | PA18-150 | R-151 |
G-BKVK | Auster AOP.9 | WZ662 |
G-BWTG | DHC1 Chipmunk 22 | WB671/910 |
G-BXKW | Slingsby T67M-200 | HKG-13 |
G-BYFM | Jodel DR1050-M1 Excellence (replica) | |
G-INDI | Aviat Pitts S-2C | |
G-OWYN | Aviamilano F14 Nibbio | |
G-RVUK | Van’s RV-7 | |
HB-UOD | Laverda F8L Falco IV | |
I-ARAM | BO207 | |
LX-AIL |
Bellanca 7ECA Citabria | |
N51AF | Christen Pitts S-2B | |
N90VK | PA24-260 Comanche C | |
N158FJ | PA18-150 | |
N177SL | Cessna 177RG Cardinal RG | |
N298SQ | PA18-95 | 8A-33 |
N929S | De Havilland DH82A Tiger Moth | “G-ACDR” |
N11118 | Cessna 180F | |
N1943S | Stinson AT-19 Reliant | FB735 |
N2501A | Thorp T211 | |
N4173T | Cessna 320D Skynight | |
N4212A | PA32R-300 Lance II | |
N5360H | PA16 Clipper | |
N9945C | Luscombe 8F Silvaire | |
N56200 | Boeing B75N1/N2S-3 | 200 |
OE-ACG | HOAC DV20 Katana | |
Beagle A.61Terrier 1 G-ARNO, vliegend als VX113 van het Army Air Corps. (Robert Jan Bergsma, 14 augustus 2010)
|
Een eventuele prijs voor het lelijkste toestel zou ongetwijfeld naar deze Auster AOP.9 G-BKVK/WZ662 zijn gegaan. (Robert Jan Bergsma, 14 augustus 2010)
|
Net als vorig jaar, was ook nu weer de uit 1936 stammende Miles M.3A Falcon Major G-AEEG present. (Henk Wadman, 14 augustus 2010)
|
Duits geregistreerde Chipmunks zijn er niet zo veel: DHC1 Chipmunk 22 D-EPAK/WD388. (Kees van Boven, 14 augustus 2010)
|
|
|
|
OO-ACK | PA18-95 | |
OO-ASE | Beech 77 Skipper | |
OO-ATY | PA18-125 | |
OO-AWC | CeF152 | |
OO-AWT | CeF172M | (13/08) |
OO-CCD | CEA DR220A/2+2 | |
OO-CEK | Piper J3C-65 Cub | |
OO-CFB | Diamond DA 42 Twin Star | # |
OO-CIR | Cessna 172N | |
OO-CNH | CeFR172K | |
OO-COV | CeFR182 | |
OO-EEJ | Siai SF260 | |
OO-EOD | Beech F33A | |
OO-GVF | Beech 77 Skipper | |
OO-GWC | Stampe SV4C | |
OO-GZM | CeFR182 | |
OO-HBQ | PA18-95 | OL-L56 |
OO-HBU | CeF172N | |
OO-HSM | AS 355 F1 Ecureuil 2 | |
OO-JEE | Cessna 208B Grand Caravan | |
OO-KAT | Stampe SV4E | |
OO-KGB | Robin DR400/120 | |
OO-KWS | Cessna 152 | |
OO-LOT | PA18-95 | |
OO-LUS | Fournier RF4D | |
OO-LVA | Ce172SP | |
OO-LVJ | CeFA152 | |
OO-LVN | PA25-235 Pawnee D | % |
OO-LVT | Mooney M20J-205 | # |
OO-LYR | SNCAN Stampe SV4C | |
OO-MAH | PA28-161 | |
OO-MAM | CeF182Q | |
OO-MDM | Aeronca 7AC Champion | |
OO-MLD | Tipsy T66S Nipper Mk.III | |
OO-MLV | Scheibe SF25C Falke | % |
OO-MVG | CeF172M | |
OO-NTF | CeFR172H | |
OO-PAW | PA25-235 Pawnee C | h% (dismantled) |
OO-PCV | Pilatus PC6/B2-H4 Turbo Porter | |
OO-PMN | Robinson R44 Raven I | |
OO-PRG | CeF150M | |
OO-PRS | CeF172M | |
OO-PVI | Christen Pitts S-2B | |
OO-RJP | Robinson R22 Beta | |
OO-RSJ | CeFA150L | |
OO-RTN | Varga 2150A Kachina | |
Van dit Belgisch ontwerp, de Ultracraft Calypso 2A vliegen inmiddels diverse exemplaren: OO-G26. (Henk Wadman, 14 augustus 2010)
|
De oudste piloot kwam opdraven met de enige Luxemburgse bezoeker: Bellanca 7ECA Citabria LX-AIL. (Henk Wadman, 14 augustus 2010)
|
De Tsjechische Aveko VL-3 59-CZA is een zeer snelle machine. (Henk Wadman, 14 augustus 2010)
|
|
|
|
OO-SHD | CeF172N | (13/08) |
OO-SPG | PA18-95 | OL-L47 |
OO-SPJ | PA18-95 | |
OO-STX | Eurocopter EC 120 B Colibri | |
OO-SVA | Stampe SV4B | V49 h/% |
OO-SVB | Stampe SV4B | 43 |
OO-SVS | SNCAN Stampe SV4C | |
OO-SVT | SNCAN Stampe SV4E | |
OO-TMD | CeF152 | |
OO-TMF | PA28-161 | |
OO-TMP | PA28-161 | |
OO-TVO | PA28-140F | |
OO-VCL | CeFA152 | |
OO-VCR | Cessna 152 | |
OO-VIW | PA18-95 | L33 |
OO-VMH | Focke-Wulf FwP149D | “90+16” |
OO-VRE | CeF172M | |
OO-VSV | SNCAN Stampe SV4C | |
OO-WAR | PA28-161 | |
OO-WIL | Stampe SV4B | V42 |
OO-YAS | Schleicher Ka 6E | h% (dismantled) |
OO-YTW | Grob G103 Twin Astir II | h% |
OO-ZAN | Schleicher K7 Rhönadler | h% |
OO-ZOV | Schempp-Hirth Janus C | h% |
OO-ZRU | Schleicher K 8B | h% |
OO-43 | Breezy RLU-1 | (13/08) |
OO-147 | Stoddard Hamilton Glasair IIS-RG | (13/08) |
OO-646 | Fulmar Trident | (trailer) |
OO-916 | Air Création GT BI SX16 | |
OO-A53 | Rans S6 Coyote II | |
OO-C31 | Rans S6ES Coyote II | |
OO-C89 | Murphy Maverick | |
OO-D22 | Zenair CH701 STOL | |
OO-D54 | Ultracraft Calypso 2A | |
OO-D61 | Aeropro Fox Eurofox | |
OO-D94 | B&F Funk Technik FK9 Mk.III | |
OO-E20 | Murphy Maverick | |
OO-E21 | Aeropro Fox Eurofox | OQ-BKM |
OO-E26 | Jabiru UL-450 | |
OO-E41 | Aeropro Fox Eurofox | OQ-BNE |
OO-E46 | Flight Design CT-2K | |
OO-E53 | Rans S6ES Coyote II | |
OO-E58 | Rans S6 Coyote II | |
OO-E64 | Dyn’Aéro MCR UL | |
OO-E73 | Air Création GTE 582S XP15 | |
OO-E87 | B&F Technik Funk FK9 Mk.IV Utility | |
OO-E90 | Aeropro Fox Eurofox | |
OO-F03 | Impulse 100TD | |
OO-F05 | B&F Technik Funk FK9 Mk.IV Utility | |
OO-F18 | Ultracraft Calypso 2A | |
OO-F22 | B&F Technik Funk FK9 Mk.IV Utility | |
OO-F50 | Rans S6S Coyote II | |
OO-F79 | Zenair CH601 Zodiac | |
OO-G17 | Fly Synthesis Storch HS | |
OO-G26 | Ultracraft Calypso 2 | |
OO-G32 | Ultracraft Calypso 2A | |
OO-G45 | Tecnam P92 Echo Classic | |
OO-G47 | Zenair CH601 Zodiac | |
OO-G51 | Flight Design CT2K | NN (under wing) |
OO-G57 | Air Création Tanarg | |
Slechts twee Van’s-Modellen waren er dit jaar, waar onder deze RV-7 G-RVUK. (Henk Wadman, 14 augustus 2010)
|
Replica(!) van een Jodel Dr1050-M1 Excellence F-BYFM. (Henk Wadman, 14 augustus 2010)
|
SNCAN Stampe SV4E OO-SVT, voorzien van een moderne motor. (Henk Wadman, 14 augustus 2010)
|
|
|
|
PH-AEE | PA28-181 | |
PH-DAN | CzAW SportCruiser | |
PH-DUK | Cessna 185 (floatplane) | |
PH-EBF | Fokker Dr.I (replica) | 155/17 |
PH-EIJ | SOCATA Rallye 150ST | |
PH-FLG | PA18-95 | 15455/A-455 |
PH-GAZ | PA18-135 | R-109 |
PH-GLT | Great Lakes 2T-1A-2 | |
PH-HGL | Sequioa F8L Falco | |
PH-JAJ | Glasair Sportsman 2+2 | |
PH-JBH | CeF172M | |
PH-KAX | PA28-181 | |
PH-KNF | PA18-150 | |
PH-MIJ | Rand Robinson KR.2S | |
PH-POP | Europa AL Europa | |
PH-PPW | PA18-135 | R-122 |
PH-PWP | Van’s RV7A | |
PH-REP | CzAW SportCruiser | |
PH-RLA | SAAB 91D Safir | |
PH-SKN | Cessna 172M | |
PH-SVM | Robin DR400/120 | |
PH-TWP | PA28RT-201 | |
PH-VKB | CeF150J | |
PH-2Y6 | JORA Jora | |
PH-3N3 | Aerospool Dynamic WT9 | |
PH-3U1 | Zenair CH701 STOL | |
PH-3W8 | Zenair CH601UL Zodiac | |
PH-4G3 | Aerospool Dynamic WT9 | |
RA1771K | Aerostar YAK-52 | |
RA3085K | Aerostar YAK-52 | |
RA3411K | Aerostar YAK-52 | 62 |
RA3480K | Aerostar YAK-52 | 48 |
RA3513K | Aerostar YAK-52 | |
Veel bekijks trok de op Sanit-Ghislain thuis horende ex Royal Hongkong Auxiliary Air Force Slingsby T67M-200 G-BXKW/HKG-13. (Henk Wadman, 14 augustus 2010)
|
Vaak uitgescholden voor Super Cub, maar de D-EZAR is een Aviat A-1 Husky. (Henk Wadman, 14 augustus 2010)
|
Credits: ASA, Jan & Johan Hetebrij, Jan Mangelschots, Jan Swart, Bob Rongé, Guy Valvekens, Henk Wadman
|
|