Landing van Cessna 195 N3458V, voorzien van een nep-USAF serial “07159”. (Henk Wadman, 16 augustus 2014) 
 
 

De teller bleef dit jaar steken op 154 vliegtuigen, geregistreerd in 9 verschillende landen. Dat is inclusief 7 gestationeerde toestellen en zonder enkele vliegtuigen in de oude hangaars aan de overkant van de weg.
Het redelijk goede weer in België op zaterdag zorgde ervoor dat toch nog een flink aantal vliegtuigen de 31e editie van de fly-in Schaffen - Diest kon bezoeken. Helaas moesten vooral de meeste Engelsen verstek laten gaan omdat het weer niet al te best was aan de overkant van Het Kanaal en er nogal wat regen en wind verwacht werd. De meeste bezoekende toestellen (inclusief diverse in het buitenland geregistreerde) kwamen dan ook uit België zelf plus een bescheiden aantal uit de omringende landen. In tegenstelling tot voorgaande jaren, zagen we in 2014 geen enkele Tiger Moth, YAK-52, Harvard/Texan, Stearman. Bölkow Junior en Jungmann en er waren slechts drie Frati-ontwerpen.
Twee kleine incidenten deden zich voor: Rans S6 Coyote OO-E58 maakte een wat ongelukkige landing en kwam op zijn neus terecht. De propeller werd versplinterd en het linker hoofdwiel brak af. Na reparatie ter plaatse, vertrok het toestel ’s avonds weer naar zijn thuisbasis. Scheibe SF.25C OO-MLV verloor tijdens het taxiën het linker steunwieltje dat onder de vleugel bevestigd is.

Enkele hoogtepunten bespreken we wat nader hieronder.
 



De restauratie van Aeromere F8L Falco III EI-BCJ uit 1959 nam maar liefst tien jaar in beslag en in maart 2014 werd de eerste vlucht gemaakt. Michael P. McLoughin is de trotse eigenaar van dit Italiaanse raspaardje.
De firma Aviamilano bouwde in het midden van de jaren vijftig 21 Falco’s en Aeromere nam de productie over en vervaardigde er 36. Tot slot werden er vanaf 1964 nog eens 20 gemaakt in de fabriek van Laverda.

De EI-BCJ is uitgerust met een Lycoming O-320 die 160pk levert en het toestel verliet destijds de fabriek als D-ENYB en werd begin 1965 ingeschreven als G-ATAK in het Verenigd Koninkrijk. In november 1976 werd de Falco verkocht in Ierland als EI-BCJ. (foto: Henk Wadman, 16 augustus 2014)



Max Holste MH1521C Broussard F-BNEX in de kleuren van de Franse Marine. Gedurende een aantal jaren stond dit in 1958 gebouwde toestel op Lelystad gestationeerd. Nog niet zo heel lang geleden verhuisde de Broussard naar een strip in Duitsland en vervolgens werd de Belg François Vuylsteke de nieuwe eigenaar. Het vliegtuig werd in eerste instantie gestald bij Raymond’s Aircraft Restoration te Antwerpen en de eigenaar was van plan om de motor voor een Boeing Stearman te gaan gebruiken. Daar zag hij (gelukkig) van af en vliegt momenteel met het toestel vanaf Wevelgem.
(foto: Henk Wadman, 16 augustus 2014)



Slechts 22 exemplaren werden er in Oostenrijk gebouwd van de Oberlerchner JOB 15 en daarvan zijn er nog een stuk of 12 over, waarvan er nog 10 vliegwaardig zijn. De D-EKCI zag in 1965 voor het eerst het levenslicht en werd onlangs vakkundig gerestaureerd door Raymond’s Aircraft Restoration. Vrijwel alle productiemachines hadden een 150pk Lycoming motor, maar drie kregen later een 180pk Lycoming en kregen de aanduiding JOB 15-180/2.
(foto: Henk Wadman, 16 augustus 2014)



Opvallende nieuwkomer in de Franse amateurbouwsectie dit jaar was de Protech PT-2 Prostar F-PEDB, die eind vorig jaar ingeschreven werd op naam van Erik de Bisschop en gestationeerd staat op Valenciennes. Van 16 januari 2009 tot 17 december 2013 stond deze PT-2 ingeschreven in Nederland als PH-EDB en nadat het BvL verlopen was op 31 oktober 2012, werd het kenmerk PH-EDB na ongeveer anderhalve maand doorgehaald en werd de Prostar ingeschreven in Frankrijk als F-PEDB. (foto: Henk Wadman, 16 augustus 2014)
Eind jaren ‘80/begin jaren ’90 leverde de Amerikaanse firma Protech Aircraft een aantal kits van de PT-2 Prostar  (ook wel “Sassy” genaamd) af, een tweezitter met STOL-eigenschappen. De bouwer kon zelf kiezen wat voor motor er in geplaatst werd tot een maximum vermogen van 160pk.

In 1991 kwam men met de PT-2B en PT-2C modellen op de markt, die een aantal modificaties hadden ondergaan.
 
 
De prijswinnaars:        
       
Best vintage: D-EKCJ Oberlerchner Job-15-180/2 Raymond Cuypers
Best Falco EI-BCJ Aeromere F8L Falco III Mike McLaughlin
Oldest plane: D-EMMV Piper J3C-90 Cub (1944) Paul Mombers
Longest distance flown: G-AJWB Miles M38 Messenger 2A Peter Bishop
         
$ =  based      
h =  inside hangar      
* = did not land      
(17) =  Sunday, august 17th only      
 
 

Slechts twee Falco’s waren er dit jaar te zien en deze Laverda F8L Falco IV HB-UOD stamt uit 1964 . (Henk Wadman, 16 augustus 2014)


Nog niet zo lang ingeschreven in België: Avions Fairey T66S Nipper Series 3 OO-KOC, die werd geïmporteerd uit het Verenigd Koninkrijk. Het toestel heeft een Jabiru 2200A motor en werd in 1960 in België gebouwd. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)
 
 
De lijst van 16 augustus 2014, aangevuld met toestellen die alleen op zondag  (17) te zien waren.  
       
D-ECMQ Reims/Cessna FR172H Rocket (17)    
D-EDOL Wassmer-Jodel D120A      
D-EEDW SNCAN SV4C 245    
D-EEIP MBB 209 Monsun 160RV (17)    
D-EFTB Piper PA-18-95 Super Cub 96+31    
D-EHBI Reims/Cessna F152      
D-EHCB Piper PA-18-95 Super Cub OL-L45    
D-EHMM Great Lakes 2T-1A-2 (17)    
D-EHPH Bellanca 7GCBC Citabria      
D-EIFP Reims/Cessna F152      
D-EKCI Oberlerchner Job-15-180/2      
D-EKKN Reims/Cessna FR172G Rocket      
D-EKMV SOCATA TB-20 Trinidad (17)    
D-EMMV Piper J3C-90 Cub      
D-EMUR Sportavia-Pützer RS-180 Sportsman    
D-ENSY Piper PA-28-181 Archer II      
D-ERDI Cessna 170      
D-EZAR Aviat A-1 Husky      
D-MBCD Dallach Sunrise IIA      
D-MIPU Aerospool WT9 Dynamic      
D-MTEH Tecnam P 96 Golf 100S      
D-2815 Schempp-Hirth Janus C $    
EI-BCJ Aeromere F8L Falco III      
 
 


De op Zeeland Airport thuis horende Piper J3C-65 Cub PH-UCS is tegenwoordig beschilderd als “45-4488”  en de Deens geregistreerde J3C-65 Cub OY-ALR heeft Antwerpen als thuisbasis. De eerste werd in 1945 gebouwd en de tweede in 1944. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)

 
 
F-AZJV OGMA DHC.1 Chipmunk 22 1375    
F-BJPV Jodel D112      
F-BNEX Max Holste MH1521C Broussard 108/50S9    
F-BULT Procaer F15A Picchio      
F-GKBJ Piper PA-12 Super Cruiser      
F-PAMD Brugger MB2 Colibri      
F-PDHV Verhees Delta      
F-PEDB Protech PT-2 Prostar      
F-PKRL Europa AL Europa XS      
F-PNDF Fournier RF47      
F-WECT Flight Design CTLS      
07-MY Air Création Tanarg 912ES iXess 13 F-JZRJ    
07-NQ Air Création Tanarg BioniX F-JSTX    
32-LL  Flight Design CT2K F-JUAR; “F 32LL”    
59-CNB Zenair CH 601 UL Zodiac F-JPLO    
59-CTN P&M Aviation Quik GT-450      
59-DAB Lambert M106 Mission F-JRMD  (17)    
59-DII Zenair CH 601 XL II Zodiac F-JUKQ    
59-DJI Aeropro Fox Eurofox F-JVJG    
 
 

Op bezoek vanuit Hoogeveen: Consolidated Vultee L-5 Sentinel N57797/42-98248, bouwjaar 1943. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)


Publiekstrekker bij uitstek: North American Rockwell OV-10B Bronco G-ONAA/99+18. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)
 
 
G-AJWB Miles M38 Messenger 2A      
G-BKXN ICA IS-28M2/80HP      
G-BTUL Aerotek Pitts S-2A Special      
G-BWTG De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 WB671    
G-CCKW Piper PA-18-150 Super Cub      
G-CFPG AMS-Flight Carat A      
G-DHCC De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 WG321    
G-MFHI Europa AL Europa TG      
G-NETY Piper PA-18-150 Super Cub      
G-ONAA North American Rockwell OV-10B Bronco 99+18    
HB-UOD Laverda F8L Falco IV      
N60LT Pilatus PC-7 (17)    
N90VK Piper PA-24-250 Comanche C      
N298SQ Piper PA-18-95 Super Cub 8A-33    
N408JN Champion 7ECA Citabria      
N1085H Piper PA-28-181 Archer II (17)    
N2070P Bell 47G-3B-1      
N2454Y Cessna 182S Skylane      
N3458V Cessna 195 7159    
N9945C Luscombe 8F Silvaire      
N57797 Consolidated Vultee L-5 Sentinel 42-98248    
N99280 Ercoupe 415C      
 
 

In het verleden zagen we hele hordes Jodeltjes op Schaffen, maar dit jaar waren er maar drie, waar onder deze Wassmer-Jodel D120A Paris-Nice OO-FDS uit 1964, die thuishoort op Aachen. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)


De op Hasselt gestationeerde Brugger MB2 Colibri F-PAMD, voorzien van een VW-motortje dat 50pk levert. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)
 
 
OO-ACK Piper PA-18-95 Super Cub      
OO-AET Grumman-American AA5 Traveler      
OO-CEK Piper J3C-65 Cub      
OO-CEU Cessna 172S Skyhawk      
OO-CFC Piper PA-38-112 Tomahawk      
OO-CIR Cessna 172N Skyhawk      
OO-CJD Robin HR 200/120B      
OO-CNH Reims/Cessna FR172K Hawk XP      
OO-ESV Stampe SV4B V23    
OO-FDS Wassmer-Jodel D120A Paris-Nice    
OO-GTS Robin DR 400/140B Dauphin 4      
OO-HBQ Piper PA-18-95 Super Cub OL-L56    
OO-IWA Piper PA-38-112 Tomahawk      
OO-JBO Robin R 2160 Alpha Sport (17)    
OO-JEE Cessna 208B Grand Caravan #  (17)    
OO-JGA Piper PA-28-181 Archer II      
OO-KAT SNCAN SV4C/E      
OO-KMP Cessna 152 II      
OO-KOC Avions Fairey T66S Nipper Series 3    
OO-LEO Cobelavia-Tipsy T66S Nipper Mk.II    
OO-LOT Piper PA-18-95 Super Cub      
OO-LVN Piper PA-25-235 Pawnee D $    
 
 

 
Twee interessante Engels geregistreerde motorzwevers: ICA IS-28M2/80HP G-BKXN, waarbij ICA staat voor het Roemeense Intreprinderaea de Constructi Aeronautici - Brasov en de door het Duitse Technoflug ontwikkelde, maar in Slovenië gebouwde AMS-Flight Carat A G-CFPG, waarbij de propeller naar voren opvouwt als ie niet gebruikt wordt. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)

 
 
OO-MLV Scheibe SF.25C Falke $    
OO-MNM Piper PA-18-150 Super Cub      
OO-MOK Agusta-Bell 206B Jet Ranger III      
OO-NTF Reims/Cessna FR172H Rocket      
OO-PRS Reims/Cessna F172M      
OO-RJP Robinson R22 Beta      
OO-SZW Hoffmann H36 Dimona      
OO-TMI Piper PA-28-161 Warrior III      
OO-TMK Piper PA-28-161 Warrior III      
OO-TOM Robinson R44 Raven I      
OO-TRJ Reims/Cessna F172P (17)    
OO-TVO Piper PA-28-140 Cherokee F      
OO-VCL Reims/Cessna FA152 Aerobat      
OO-VCR Cessna 152 II      
OO-VMS Robin DR 400/160 Chevalier      
OO-VPE Robin DR 400/140B Dauphin 4 (17)    
OO-VRE Reims/Cessna F172M      
OO-WAN Grumman-American AA5 Traveler      
OO-WAR Piper PA-28-161 Warrior III      
OO-YDU Schempp-Hirth Duo Discus (h) $    
OO-YTW Grob G-103 Twin II (h) $    
OO-ZEN Schleicher K 8B (h) $    
 
 

Duidelijk geïnspireerd op de Piper (Super) Cub, deze in Tsjechië gebouwde Zlin Savage Cub OO-H16. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)
 

Ziet er niet zo oud uit, maar stamt al weer uit 1966, deze Champion 7ECA Citabria N408JN. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)
 
 
OO-665 Microbel SL277 (on trailer)    
OO-916 Air Création GT BI SX16      
OO-C31 Rans S6ES Coyote II      
OO-D22 Zenair CH 701 STOL      
OO-D61 Aeropro Fox Eurofox      
OO-D66 Fly Synthesis Storch      
OO-E21 Aeropro Fox Eurofox OQ-BKM    
OO-E26 Jabiru UL-450      
OO-E46 Flight Design CT2K *    
OO-E51 Alpi Aviation Pioneer 200WF      
OO-E53 Rans S6ES Coyote II      
OO-E58 Rans S6 Coyote II      
OO-E90 Aeropro Fox Eurofox      
OO-F05 B&F Technik Funk FK9 Mk.IV Utility    
OO-F22 B&F Technik Funk FK9 Mk.IV Utility    
OO-F24 Fly Synthesis Storch HS      
OO-F44 Alpi Aviation Pioneer 200      
OO-G03 B&F Technik Funk FK9 Mk.IV      
OO-G05 Aveko VL-3-B Sprint (17)    
OO-G86 Halley Apollo Fox      
OO-G91 Aveko VL-3-B Sprint      
OO-G93 Rans S6S Coyote II      
OO-H16 Zlin Savage Cub      
OO-H25  B&F Technik FK9 ELA Shortwing 912S    
OO-H28 Halley Apollo Fox      
OO-H32 B&F Technik FK14 Polaris      
OO-H37 Tecnam P 92 Echo Classic Deluxe (17)    
 
 

Eén van de drie Stampes dit jaar was deze fraaie SNCAN SV4C D-EEDW/245. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)


Aerotek Pitts S-2A Special G-BTUL is van een Belgische eigenaar. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)
 
 
OY-ALR Piper J3C-65 Cub      
PH-BVT Piper PA-28-181 Archer II      
PH-EIJ SOCATA Rallye 150ST      
PH-FLG Piper PA-18-95 Super Cub 51-15445    
PH-JAJ Glasair Sportsman 2+2      
PH-LIK Piper J3C-65 Cub R344    
PH-MJS Beech A23A Musketeer Custom III (17)    
PH-NDA Piper PA-12 Super Cruiser      
PH-RJW Corby Starlet CJ-1      
PH-SKC Cessna 172P Skyhawk      
PH-UCS Piper J3C-65 Cub 45-4488    
PH-VRW Reims/Cessna F150K Commuter    
PH-ZVC Piper PA-18-150 Super Cub      
PH-1452 Slingsby T.29 Motor Tutor      
PH-3A7 Air Création GTE Clipper 582S XP-15    
PH-3G4 Air Création GTE Clipper 582S XP-15    
PH-3R7 Air Création Clipper 582XP      
PH-4G3 Aerospool WT9 Dynamic      
         
(OO-ZSG) Grob G-103 Twin Astir (cockpitsection) (Flightsim) (h)    
FA-05 General Dynamics F-16A (static exhibit)    
 
 

Vanaf Lelystad kwam deze uit 1946 stammende Ercoupe 415C N99280. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)


Regelmatige bezoeker van de fly-in: Miles M38 Messenger 2A G-AJWB uit 1946. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)
 
 

Credits: Luc Geys, Johan Hetebrij, , Loet Kuipers, Jan Mangelschots, Jan Swart, Hans & Rob Tempel,
Guy Valvekens, Henk Wadman, Wim Zwakhals