|
|
|
|
Landing van Cessna 195 N3458V, voorzien van een nep-USAF serial
“07159”. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)
|
|
|
De teller bleef dit jaar steken op 154 vliegtuigen, geregistreerd in
9 verschillende landen. Dat is inclusief 7 gestationeerde toestellen
en zonder enkele vliegtuigen in de oude hangaars aan de overkant van
de weg.
Het redelijk goede weer in België op zaterdag zorgde ervoor dat toch
nog een flink aantal vliegtuigen de 31e editie van de
fly-in Schaffen - Diest kon bezoeken. Helaas moesten vooral de
meeste Engelsen verstek laten gaan omdat het weer niet al te best
was aan de overkant van Het Kanaal en er nogal wat regen en wind
verwacht werd. De meeste bezoekende toestellen (inclusief diverse in
het buitenland geregistreerde) kwamen dan ook uit België zelf plus
een bescheiden aantal uit de omringende landen. In tegenstelling tot
voorgaande jaren, zagen we in 2014 geen enkele Tiger Moth, YAK-52,
Harvard/Texan, Stearman. Bölkow Junior en Jungmann en er waren
slechts drie Frati-ontwerpen.
Twee kleine incidenten deden zich voor: Rans S6 Coyote OO-E58 maakte
een wat ongelukkige landing en kwam op zijn neus terecht. De
propeller werd versplinterd en het linker hoofdwiel brak af. Na
reparatie ter plaatse, vertrok het toestel ’s avonds weer naar zijn
thuisbasis. Scheibe SF.25C OO-MLV verloor tijdens het taxiën het
linker steunwieltje dat onder de vleugel bevestigd is.
Enkele hoogtepunten bespreken we wat nader hieronder.
De restauratie van Aeromere F8L Falco III EI-BCJ uit 1959 nam maar
liefst tien jaar in beslag en in maart 2014 werd de eerste vlucht
gemaakt. Michael P. McLoughin is de trotse eigenaar van dit
Italiaanse raspaardje.
De firma Aviamilano bouwde in het midden van de jaren vijftig 21
Falco’s en Aeromere nam de productie over en vervaardigde er 36. Tot
slot werden er vanaf 1964 nog eens 20 gemaakt in de fabriek van
Laverda.
De EI-BCJ is uitgerust met een Lycoming O-320 die 160pk levert en
het toestel verliet destijds de fabriek als D-ENYB en werd begin
1965 ingeschreven als G-ATAK in het Verenigd Koninkrijk. In november
1976 werd de Falco verkocht in Ierland als EI-BCJ. (foto: Henk
Wadman, 16 augustus 2014)
Max Holste MH1521C Broussard F-BNEX in de kleuren van de Franse
Marine. Gedurende een aantal jaren stond dit in 1958 gebouwde
toestel op Lelystad gestationeerd. Nog niet zo heel lang geleden
verhuisde de Broussard naar een strip in Duitsland en vervolgens
werd de Belg François Vuylsteke de nieuwe eigenaar. Het vliegtuig
werd in eerste instantie gestald bij Raymond’s Aircraft Restoration
te Antwerpen en de eigenaar was van plan om de motor voor een Boeing
Stearman te gaan gebruiken. Daar zag hij (gelukkig) van af en vliegt
momenteel met het toestel vanaf Wevelgem.
(foto: Henk Wadman, 16 augustus 2014)
Slechts 22 exemplaren werden er in Oostenrijk gebouwd van de
Oberlerchner JOB 15 en daarvan zijn er nog een stuk of 12 over,
waarvan er nog 10 vliegwaardig zijn. De D-EKCI zag in 1965 voor het
eerst het levenslicht en werd onlangs vakkundig gerestaureerd door
Raymond’s Aircraft Restoration. Vrijwel alle productiemachines
hadden een 150pk Lycoming motor, maar drie kregen later een 180pk
Lycoming en kregen de aanduiding JOB 15-180/2.
(foto: Henk Wadman, 16 augustus 2014)
Opvallende nieuwkomer in de Franse amateurbouwsectie dit jaar was de
Protech PT-2 Prostar F-PEDB, die eind vorig jaar ingeschreven werd
op naam van Erik de Bisschop en gestationeerd staat op Valenciennes.
Van 16 januari 2009 tot 17 december 2013 stond deze PT-2
ingeschreven in Nederland als PH-EDB en nadat het BvL verlopen was
op 31 oktober 2012, werd het kenmerk PH-EDB na ongeveer anderhalve
maand doorgehaald en werd de Prostar ingeschreven in Frankrijk als
F-PEDB. (foto: Henk Wadman, 16 augustus 2014)
Eind jaren ‘80/begin jaren ’90 leverde de Amerikaanse firma Protech
Aircraft een aantal kits van de PT-2 Prostar (ook wel “Sassy”
genaamd) af, een tweezitter met STOL-eigenschappen. De bouwer kon
zelf kiezen wat voor motor er in geplaatst werd tot een maximum
vermogen van 160pk.
In 1991 kwam men met de PT-2B en PT-2C modellen op de markt, die een
aantal modificaties hadden ondergaan. |
|
|
De prijswinnaars: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Best vintage: |
D-EKCJ |
Oberlerchner Job-15-180/2 |
Raymond Cuypers |
Best Falco |
EI-BCJ |
Aeromere F8L Falco III |
Mike McLaughlin |
Oldest plane: |
D-EMMV |
Piper J3C-90 Cub (1944) |
Paul Mombers |
Longest distance flown: |
G-AJWB |
Miles M38 Messenger 2A |
Peter Bishop |
|
|
|
|
|
$ = |
based |
|
|
|
h = |
inside hangar |
|
|
|
* = |
did not land |
|
|
|
(17) = |
Sunday, august 17th only |
|
|
|
|
|
|
Slechts twee Falco’s waren er dit jaar te zien en deze Laverda F8L
Falco IV HB-UOD stamt uit 1964 . (Henk Wadman, 16 augustus 2014)
Nog niet zo lang ingeschreven in België: Avions Fairey T66S Nipper
Series 3 OO-KOC, die werd geïmporteerd uit het Verenigd Koninkrijk.
Het toestel heeft een Jabiru 2200A motor en werd in 1960 in België
gebouwd. (Henk Wadman, 16 augustus 2014) |
|
|
De lijst van 16 augustus 2014,
aangevuld met toestellen die alleen op zondag (17)
te zien waren. |
|
|
|
|
|
|
D-ECMQ |
Reims/Cessna FR172H Rocket |
(17) |
|
|
D-EDOL |
Wassmer-Jodel D120A |
|
|
|
D-EEDW |
SNCAN SV4C |
245 |
|
|
D-EEIP |
MBB 209 Monsun 160RV |
(17) |
|
|
D-EFTB |
Piper PA-18-95 Super Cub |
96+31 |
|
|
D-EHBI |
Reims/Cessna F152 |
|
|
|
D-EHCB |
Piper PA-18-95 Super Cub |
OL-L45 |
|
|
D-EHMM |
Great Lakes 2T-1A-2 |
(17) |
|
|
D-EHPH |
Bellanca 7GCBC Citabria |
|
|
|
D-EIFP |
Reims/Cessna F152 |
|
|
|
D-EKCI |
Oberlerchner Job-15-180/2 |
|
|
|
D-EKKN |
Reims/Cessna FR172G Rocket |
|
|
|
D-EKMV |
SOCATA TB-20 Trinidad |
(17) |
|
|
D-EMMV |
Piper J3C-90 Cub |
|
|
|
D-EMUR |
Sportavia-Pützer RS-180
Sportsman |
|
|
D-ENSY |
Piper PA-28-181 Archer II |
|
|
|
D-ERDI |
Cessna 170 |
|
|
|
D-EZAR |
Aviat A-1 Husky |
|
|
|
D-MBCD |
Dallach Sunrise IIA |
|
|
|
D-MIPU |
Aerospool WT9 Dynamic |
|
|
|
D-MTEH |
Tecnam P 96 Golf 100S |
|
|
|
D-2815 |
Schempp-Hirth Janus C |
$ |
|
|
EI-BCJ |
Aeromere F8L Falco III |
|
|
|
|
|
|
|
De op Zeeland Airport thuis horende Piper J3C-65 Cub PH-UCS is
tegenwoordig beschilderd als “45-4488” en de Deens geregistreerde
J3C-65 Cub OY-ALR heeft Antwerpen als thuisbasis. De eerste werd in
1945 gebouwd en de tweede in 1944. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)
|
|
|
F-AZJV |
OGMA DHC.1 Chipmunk 22 |
1375 |
|
|
F-BJPV |
Jodel D112 |
|
|
|
F-BNEX |
Max Holste MH1521C Broussard |
108/50S9 |
|
|
F-BULT |
Procaer F15A Picchio |
|
|
|
F-GKBJ |
Piper PA-12 Super Cruiser |
|
|
|
F-PAMD |
Brugger MB2 Colibri |
|
|
|
F-PDHV |
Verhees Delta |
|
|
|
F-PEDB |
Protech PT-2 Prostar |
|
|
|
F-PKRL |
Europa AL Europa XS |
|
|
|
F-PNDF |
Fournier RF47 |
|
|
|
F-WECT |
Flight Design CTLS |
|
|
|
07-MY |
Air Création Tanarg 912ES iXess 13 |
F-JZRJ |
|
|
07-NQ |
Air Création Tanarg BioniX |
F-JSTX |
|
|
32-LL |
Flight Design CT2K |
F-JUAR; “F 32LL” |
|
|
59-CNB |
Zenair CH 601 UL Zodiac |
F-JPLO |
|
|
59-CTN |
P&M Aviation Quik GT-450 |
|
|
|
59-DAB |
Lambert M106 Mission |
F-JRMD (17) |
|
|
59-DII |
Zenair CH 601 XL II Zodiac |
F-JUKQ |
|
|
59-DJI |
Aeropro Fox Eurofox |
F-JVJG |
|
|
|
|
|
Op bezoek vanuit Hoogeveen: Consolidated Vultee L-5 Sentinel
N57797/42-98248, bouwjaar 1943. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)
Publiekstrekker bij uitstek: North American Rockwell OV-10B Bronco
G-ONAA/99+18. (Henk Wadman, 16 augustus 2014) |
|
|
G-AJWB |
Miles M38 Messenger 2A |
|
|
|
G-BKXN |
ICA IS-28M2/80HP |
|
|
|
G-BTUL |
Aerotek Pitts S-2A Special |
|
|
|
G-BWTG |
De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 |
WB671 |
|
|
G-CCKW |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
|
G-CFPG |
AMS-Flight Carat A |
|
|
|
G-DHCC |
De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 |
WG321 |
|
|
G-MFHI |
Europa AL Europa TG |
|
|
|
G-NETY |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
|
G-ONAA |
North American Rockwell OV-10B Bronco |
99+18 |
|
|
HB-UOD |
Laverda F8L Falco IV |
|
|
|
N60LT |
Pilatus PC-7 |
(17) |
|
|
N90VK |
Piper PA-24-250 Comanche C |
|
|
|
N298SQ |
Piper PA-18-95 Super Cub |
8A-33 |
|
|
N408JN |
Champion 7ECA Citabria |
|
|
|
N1085H |
Piper PA-28-181 Archer II |
(17) |
|
|
N2070P |
Bell 47G-3B-1 |
|
|
|
N2454Y |
Cessna 182S Skylane |
|
|
|
N3458V |
Cessna 195 |
7159 |
|
|
N9945C |
Luscombe 8F Silvaire |
|
|
|
N57797 |
Consolidated Vultee L-5 Sentinel |
42-98248 |
|
|
N99280 |
Ercoupe 415C |
|
|
|
|
|
|
In het verleden zagen we hele hordes Jodeltjes op Schaffen, maar dit
jaar waren er maar drie, waar onder deze Wassmer-Jodel D120A
Paris-Nice OO-FDS uit 1964, die thuishoort op Aachen. (Henk Wadman,
16 augustus 2014)
De op Hasselt gestationeerde Brugger MB2 Colibri F-PAMD, voorzien
van een VW-motortje dat 50pk levert. (Henk Wadman, 16 augustus 2014) |
|
|
OO-ACK |
Piper PA-18-95 Super Cub |
|
|
|
OO-AET |
Grumman-American AA5 Traveler |
|
|
|
OO-CEK |
Piper J3C-65 Cub |
|
|
|
OO-CEU |
Cessna 172S Skyhawk |
|
|
|
OO-CFC |
Piper PA-38-112 Tomahawk |
|
|
|
OO-CIR |
Cessna 172N Skyhawk |
|
|
|
OO-CJD |
Robin HR 200/120B |
|
|
|
OO-CNH |
Reims/Cessna FR172K Hawk XP |
|
|
|
OO-ESV |
Stampe SV4B |
V23 |
|
|
OO-FDS |
Wassmer-Jodel D120A Paris-Nice |
|
|
OO-GTS |
Robin DR 400/140B Dauphin 4 |
|
|
|
OO-HBQ |
Piper PA-18-95 Super Cub |
OL-L56 |
|
|
OO-IWA |
Piper PA-38-112 Tomahawk |
|
|
|
OO-JBO |
Robin R 2160 Alpha Sport |
(17) |
|
|
OO-JEE |
Cessna 208B Grand Caravan |
# (17) |
|
|
OO-JGA |
Piper PA-28-181 Archer II |
|
|
|
OO-KAT |
SNCAN SV4C/E |
|
|
|
OO-KMP |
Cessna 152 II |
|
|
|
OO-KOC |
Avions Fairey T66S Nipper Series 3 |
|
|
OO-LEO |
Cobelavia-Tipsy T66S Nipper Mk.II |
|
|
OO-LOT |
Piper PA-18-95 Super Cub |
|
|
|
OO-LVN |
Piper PA-25-235 Pawnee D |
$ |
|
|
|
|
|
Twee interessante Engels geregistreerde motorzwevers: ICA
IS-28M2/80HP G-BKXN, waarbij ICA staat voor het Roemeense
Intreprinderaea de Constructi Aeronautici - Brasov en de door het
Duitse Technoflug ontwikkelde, maar in Slovenië gebouwde AMS-Flight
Carat A G-CFPG, waarbij de propeller naar voren opvouwt als ie niet
gebruikt wordt. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)
|
|
|
OO-MLV |
Scheibe SF.25C Falke |
$ |
|
|
OO-MNM |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
|
OO-MOK |
Agusta-Bell 206B Jet Ranger III |
|
|
|
OO-NTF |
Reims/Cessna FR172H Rocket |
|
|
|
OO-PRS |
Reims/Cessna F172M |
|
|
|
OO-RJP |
Robinson R22 Beta |
|
|
|
OO-SZW |
Hoffmann H36 Dimona |
|
|
|
OO-TMI |
Piper PA-28-161 Warrior III |
|
|
|
OO-TMK |
Piper PA-28-161 Warrior III |
|
|
|
OO-TOM |
Robinson R44 Raven I |
|
|
|
OO-TRJ |
Reims/Cessna F172P |
(17) |
|
|
OO-TVO |
Piper PA-28-140 Cherokee F |
|
|
|
OO-VCL |
Reims/Cessna FA152 Aerobat |
|
|
|
OO-VCR |
Cessna 152 II |
|
|
|
OO-VMS |
Robin DR 400/160 Chevalier |
|
|
|
OO-VPE |
Robin DR 400/140B Dauphin 4 |
(17) |
|
|
OO-VRE |
Reims/Cessna F172M |
|
|
|
OO-WAN |
Grumman-American AA5 Traveler |
|
|
|
OO-WAR |
Piper PA-28-161 Warrior III |
|
|
|
OO-YDU |
Schempp-Hirth Duo Discus |
(h) $ |
|
|
OO-YTW |
Grob G-103 Twin II |
(h) $ |
|
|
OO-ZEN |
Schleicher K 8B |
(h) $ |
|
|
|
|
|
Duidelijk geïnspireerd op de Piper (Super) Cub, deze in Tsjechië
gebouwde Zlin Savage Cub OO-H16. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)
Ziet er niet zo oud uit, maar stamt al weer uit 1966, deze Champion
7ECA Citabria N408JN. (Henk Wadman, 16 augustus 2014) |
|
OO-665 |
Microbel SL277 |
(on trailer) |
|
|
OO-916 |
Air Création GT BI SX16 |
|
|
|
OO-C31 |
Rans S6ES Coyote II |
|
|
|
OO-D22 |
Zenair CH 701 STOL |
|
|
|
OO-D61 |
Aeropro Fox Eurofox |
|
|
|
OO-D66 |
Fly Synthesis Storch |
|
|
|
OO-E21 |
Aeropro Fox Eurofox |
OQ-BKM |
|
|
OO-E26 |
Jabiru UL-450 |
|
|
|
OO-E46 |
Flight Design CT2K |
* |
|
|
OO-E51 |
Alpi Aviation Pioneer 200WF |
|
|
|
OO-E53 |
Rans S6ES Coyote II |
|
|
|
OO-E58 |
Rans S6 Coyote II |
|
|
|
OO-E90 |
Aeropro Fox Eurofox |
|
|
|
OO-F05 |
B&F Technik Funk FK9 Mk.IV Utility |
|
|
OO-F22 |
B&F Technik Funk FK9 Mk.IV Utility |
|
|
OO-F24 |
Fly Synthesis Storch HS |
|
|
|
OO-F44 |
Alpi Aviation Pioneer 200 |
|
|
|
OO-G03 |
B&F Technik Funk FK9 Mk.IV |
|
|
|
OO-G05 |
Aveko VL-3-B Sprint |
(17) |
|
|
OO-G86 |
Halley Apollo Fox |
|
|
|
OO-G91 |
Aveko VL-3-B Sprint |
|
|
|
OO-G93 |
Rans S6S Coyote II |
|
|
|
OO-H16 |
Zlin Savage Cub |
|
|
|
OO-H25 |
B&F Technik FK9 ELA Shortwing 912S |
|
|
OO-H28 |
Halley Apollo Fox |
|
|
|
OO-H32 |
B&F Technik FK14 Polaris |
|
|
|
OO-H37 |
Tecnam P 92 Echo Classic Deluxe |
(17) |
|
|
|
|
|
Eén van de drie Stampes dit jaar was deze fraaie SNCAN SV4C
D-EEDW/245. (Henk Wadman, 16 augustus 2014)
Aerotek Pitts S-2A Special G-BTUL is van een
Belgische eigenaar. (Henk Wadman, 16 augustus 2014) |
|
|
OY-ALR |
Piper J3C-65 Cub |
|
|
|
PH-BVT |
Piper PA-28-181 Archer II |
|
|
|
PH-EIJ |
SOCATA Rallye 150ST |
|
|
|
PH-FLG |
Piper PA-18-95 Super Cub |
51-15445 |
|
|
PH-JAJ |
Glasair Sportsman 2+2 |
|
|
|
PH-LIK |
Piper J3C-65 Cub |
R344 |
|
|
PH-MJS |
Beech A23A Musketeer Custom III |
(17) |
|
|
PH-NDA |
Piper PA-12 Super Cruiser |
|
|
|
PH-RJW |
Corby Starlet CJ-1 |
|
|
|
PH-SKC |
Cessna 172P Skyhawk |
|
|
|
PH-UCS |
Piper J3C-65 Cub |
45-4488 |
|
|
PH-VRW |
Reims/Cessna F150K Commuter |
|
|
PH-ZVC |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
|
PH-1452 |
Slingsby T.29 Motor Tutor |
|
|
|
PH-3A7 |
Air Création GTE Clipper 582S XP-15 |
|
|
PH-3G4 |
Air Création GTE Clipper 582S XP-15 |
|
|
PH-3R7 |
Air Création Clipper 582XP |
|
|
|
PH-4G3 |
Aerospool WT9 Dynamic |
|
|
|
|
|
|
|
|
(OO-ZSG) |
Grob G-103 Twin Astir (cockpitsection) |
(Flightsim) (h) |
|
|
FA-05 |
General Dynamics F-16A |
(static exhibit) |
|
|
|
|
Vanaf Lelystad kwam deze uit 1946 stammende Ercoupe 415C N99280.
(Henk Wadman, 16 augustus 2014)
Regelmatige bezoeker van de fly-in: Miles M38 Messenger 2A G-AJWB
uit 1946. (Henk Wadman, 16 augustus 2014) |
|
|
Credits: Luc Geys, Johan Hetebrij,
, Loet Kuipers, Jan Mangelschots, Jan Swart, Hans & Rob Tempel,
Guy Valvekens,
Henk Wadman, Wim Zwakhals |
|