Vanaf half maart 2015 heeft de op Wevelgem gestationeerde CCF Harvard 4 G-BRLV/93542 weer een Brits BvL; in het verleden was het toestel ook al eens te zien op Schaffen. (Luc Geys, 16 augustus 2015)
 
 

Helaas zorgde het beroerde weer ervoor dat de opkomst gedurende de 32e fly-in flink tegenviel. Vrijdag waren er al wat toestellen gearriveerd, zaterdag groeide dat
aan tot ongeveer 40 stuks en omdat het weer zondag wat verbeterde, kon men nog eens ongeveer 60 vliegtuigen verwelkomen.
Omdat het in Duitsland erg slecht weer was zondagmiddag, bleven de Miles en een aantal Duitse toestellen op Diest steken en vertrokken op een andere dag. Bölkow Junior G-ECGO had te kampen met motorproblemen en bleef samen met de G-ATTR nog langer staan op Diest en vertrok pas op donderdag de 20e, net als
de D-EHAC.

Op het vliegveld van Keiheuvel stonden zondagavond ook nog Bellanca Citabria D-EHPH en Great Lakes PH-GLT, die eerst niet op Diest geraakt waren en nadien niet terug naar Duitsland konden.

 

Ondanks de wat mindere opkomst, was de kwaliteit meer dan goed! Tot de hoogtepunten behoorden de uit 1936 stammende Miles Whitney Straight, twee CERVA
Guépards, de in België thuis horende en in Monaco ingeschreven PZL-104 Wilga 35A, de Franse Stinson die tijdens een fikse regenbui landde en natuurlijk de in
Gambia ingeschreven Cessna 180, die van een Zwitserse eigenaar is.
Laten we ook niet vergeten om het viertal Austers te vermelden, waarvan de G-AHAM in België gestationeerd is. Na jaren van afwezigheid kwam Harvard G-BRLV
weer eens opdagen en er kwamen ook twee T-28’s (waarvan er maar één landde) langs.
De Belgische Luchtmacht toonde niet alleen de bekende rondreizende F-16, maar ook de nieuwe NHI NH90 TTH helikopter, waar het publiek in mocht.
 

We gaan even wat nader in op enkele types:
 



De zeldzaamste bezoeker aan de fly-in was deze uit 1936 stammende Miles M.11A Whitney Straight G-AERV, de enige nog vliegwaardige van de 50 gebouwde exemplaren. (Henk Wadman, 15 augustus 2015)

 
 

Allereerst de unieke Miles M.11A Whitney Straight G-AERV uit 1936. Dit toestel werd in de jaren dertig ontworpen door Fred & George Miles in samenwerking met
Grand Prix coureur en eigenaar van enkele vliegscholen Whitney Straight. Men had als doel een comfortabele tweezitter op de markt te brengen met een gesloten
cockpit, waarin vlieger en passagier naast elkaar konden zitten. De meeste vliegtuigen hadden destijds nog een open cockpit en de zitplaatsen achter elkaar. De
constructie bestond voor het grootste deel uit hout en als motor diende een De Havilland Gipsy Major I, die 130pk leverde. Opvallende vernieuwing in die tijd was het
uit één stuk bestaande windscreen zonder spijlen.

 

Het prototype vloog voor het eerst op 14 mei 1936 en toen de productie in 1937 stopte, waren er 50 exemplaren gebouwd. Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog
werden er 23 gebruikt door de Royal Air Force als verbindingsvliegtuig en er kwam zelfs een exemplaar terecht in Egypte en eentje in India. De Fleet Air Arm had er
ook nog eentje in dienst van 1940 tot en met 1943 en drie kwamen terecht bij de Royal New Zealand Air Force. De Miles op Diest vloog tijdens de oorlog met het
militaire serial EM999.

 

Helaas zijn er nog maar weinig Whitney Straights bewaard gebleven en ze zijn allemaal van het model M.11A; van de M.11B en M.11C, die beide een andere motor
hadden, werd slecht één exemplaar gebouwd. De laatste M.11A die van de productielijn liep, bevindt zich in Canada in het Reynolds Aviation Museum te Wetaskiwin,
Alberta en staat in militaire kleuren als CF-FGK (c/n. 509) tentoongesteld.  Er staan er nog twee ingeschreven in het Britse register: de G-AERV (c/n. 307) en de
G-AEUJ (c/n. 313) die in opslag staat.
 

In Nederland hebben we nooit een M.11A gehad, daarentegen telde het Belgische register er twee: OO-UMK (c/n. 306) en de OO-ZUT (c/n. 343), die eind jaren dertig
slechts kort ingeschreven waren.

 
 

Maar liefst twee exemplaren van de CERVA CE43 Guépard waren present op Diest, de D-EERA was er een van. (David Booster, 16 augustus 2015)
 
 

Uit Duitsland kwamen dit jaar twee exemplaren van de bijzonder fraai ogende CERVA CE.43 Guépard, een metalen versie van de Franse Wassmer WA.41-250 (ook
wel aangeduid als WA.4/21), waarvan het prototype in maart 1967 haar eerste vlucht maakte. De constructie van deze WA.41-250 bestond uit een frame van metalen
buizen dat bespannen was met doek; de vleugels waren geheel van hout. Société Wassmer besloot om een geheel metalen versie met een iets gewijzigde staart
op de markt te brengen en deed dat samen met de Société Siren onder de naam Consortium Européen de Réalisation et de Ventes d’Avions, kortweg CERVA. De
WA.4/21 en de CE.43 Guépard hebben dezelfde afmetingen, maar de metalen CE.43 is uiteraard een stuk zwaarder en vloog in mei 1971 voor de eerste keer.

 

De Franse regering plaatste een order voor vijf exemplaren voor de Service de la Formation Aéronautique (SFA) en achttien stuks voor het Centre d’Essais en Vol
(CEV) van de Franse Luchtmacht.In 1975 vonden de eerste leveringen aan privé eigenaren plaats en een jaar later werd de productie beëindigd nadat in totaal 44
Guépards afgeleverd waren. De firma Siren in Argenton-sur-Creuse maakte de meeste onderdelen voor de CE.43 en het toestel werd geassembleerd en
ingevlogen bij Wassmer op Issoire. De CE.43 Guépard beschikt over een Lycoming motor die 250pk levert en men heeft nog geëxperimenteerd met de
CE.44 Couguar die een Continental Tiara van 285pk had en de nooit gebouwde CE.45 Léopard zou een Avco Lycoming van 310pk krijgen. Helaas bleef het hier
bij één prototype van de CE.44 omdat de firma Wassmer in september 1977 failliet ging. Begin 1978 nam Issoire Aviation de activiteiten van Wassmer over, maar
beperkte zich in eerste instantie tot het leveren van onderdelen aan reeds gebouwde toestellen en de productie van zweefvliegtuigen.

 
 

Eén van de leukste bezoekers aan de fly-in was deze PZL-104 Wilga 35A 3A-MPC, die in België gestationeerd is. (Henk Wadman, 15 augustus 2015)
 
 

Voor het eerst verscheen een PZL-104 Wilga 35A op Schaffen. Meer dan 1.000 exemplaren werden er tussen 1962 en 2006 gebouwd van dit Poolse ontwerp dat
over uitstekende STOL eigenschappen beschikt.

Op 24 april 1962 maakte de eerste Wilga Mark 1 haar eerste vlucht, uitgerust met een Poolse PZL WN-6RB boxermotor van 190pk. Het toestel werd gemaakt in de
fabriek van PZL Warzwawa-Okęcie en de Wilga was ontworpen als een robuust vliegtuig dat ingezet kon worden voor allerlei doeleinden, waar onder het droppen van
parachutisten en het opslepen van zweefvliegtuigen. Naar aanleiding van een aantal problemen die men tegenkwam in de testfase, werd het ontwerp hier en daar
flink aangepast. Die aanpassingen bestonden onder meer uit een slankere verstevigde romp en dat de zijdeuren nu naar boven klapten in plaats van opzij.

Op 1 augustus 1963 vloog de verbeterde Wilga Mark 2 voor het eerst en deze versie werd in productie genomen, maar die bleef beperkt tot slechts 12 stuks. Daarvan
gingen er 7 naar Indonesië en die werden uitgerust met een Continental boxermotor die 230pk leverde.

In de daarop volgende jaren kwam PZL met verschillende uitvoeringen op de markt, die allemaal een andere aanduiding kregen vanwege de aan het toestel
toebedeelde rol als bijvoorbeeld sproeivliegtuig, watervliegtuig, enz. Er werden modificaties uitgevoerd aan onder meer het onderstel, de instapbeugels voor
passagiers, uitlaat en het type motor verschilde hier en daar.

Vanaf de Wilga 3 werd veelal de door PZL gebouwde negen cilinder Ivchenko AI-14RA stermotor van 260pk toegepast en dat is ook de krachtbron die op de meest
gebouwde versie, de Wilga 35A, werd gebruikt.

Nadat er 13 Wilga 3’s gebouwd waren, besloot men de afstand tussen de wielen met 61 centimeter te vergroten om de stabiliteit te verbeteren en na nog wat
aanpassingen verscheen in 1967 het succesnummer, de Wilga 35A, op de markt

 

Het exemplaar op Schaffen is ingeschreven in het register van Monaco en is gestationeerd in België. Ooit was er eentje ingeschreven in België als OO-SUD en in
Nederland bleef het helaas alleen bij plannen voor de aanschaf van een PZL-104.

De Wilga (Pools voor Wielewaal) is over de hele wereld te vinden en vloog (een vliegt nog) bij diverse luchtmachten, instanties en privé eigenaren. Hoewel het toestel
uitstekende vliegeigenschappen heeft, is de nogal dorstige stermotor wel een beetje een probleem voor de eigenaren. In Indonesië werd een kleine serie gebouwd
als “Gelatik” met een Continental boxermotor.

 
 

Stinson L-5 Sentinel F-AYLV/42-99107 ging naar huis met de prijs voor de langst gevlogen afstand. (David Booster, 16 augustus 2015)
 
 
De prijswinnaars:      
     
Best vintage: G-AERV Miles M.11A Whitney Straight (1936) Peter Bishop
Best classic: G-AIBW Auster J/1N Alpha Charles Sunter
Longest distance flown: F-AYLV Stinson L-5 Sentinel Arnaud Bazin
Oldest pilot: D-EHAC Bölkow BO 208C Junior Gunther Butterweck
Youngest pilot 3A-MPC PZL-104 Wilga 35A Charles Ponchau
     
$ = based      
(h) = inside hangar      
+  = fly by only      
14 = Friday 14th only      
 
 


Twee klassieke Cessna’s: Cessna 170A D-EHRK uit 1949 en de in 1955 gebouwde en in Gambia ingeschreven Cessna 180 C5-CRB, die van een Zwitserse eigenaar is. (Henk Wadman, 15 augustus 2015)


 
 
15 augustus 2015        
       
C5-CRB Cessna 180      
D-EDOL Wassmer-Jodel D 120A      
D-EERA CERVA CE.43 Guépard      
D-EFJC MBB BO 209 Monsun 160RV      
D-EGEP CERVA CE.43 Guépard      
D-EHAC Bölkow BO 208C Junior      
D-EHHE Aeromere F8L Falco III      
D-EHRK Cessna 170A      
D-EKCI Oberlerchner Job-15-180/2      
D-EPFN Van’s RV-7      
D-EQWN Mudry CAP 10BK      
D-EWRA Christen Pitts S-2B      
D-MOHI Aeropro Fox Eurofox      
D-MTEH Tecnam P 96 Golf 100S      
D-2815 Schempp-Hirth Janus C AE  (h) $  
 
 

 
Van’s RV-7 D-EPFN vertrekt naar huis. (Luc Geys, 16 augustus 2015) en RV-7 OO-161. (David Booster, 16 augustus 2015)

 
 
F-AYLV Stinson L-5 Sentinel 42-99107    
F-GSRB Robin R 2160 Alpha Sport   +  
59-DII Zenair CH 601 XL II Zodiac F-JUKQ    
G-AERV Miles M.11A Whitney Straight      
G-AHAM Auster V J/1 Autocrat      
G-AHCL Auster J/1N Alpha (“J1Y-150”)      
G-AIBW Auster J/1N Alpha      
G-ALXZ Taylorcraft J Auster 5-150 NJ689    
G-ATTR Bölkow BO 208C Junior      
G-ECGO Bölkow BO 208C Junior      
HB-ZWO Robinson R44 Raven II   14  
N90VK Piper PA-24-250 Comanche C      
N1943S Stinson AT-19 Reliant FB735    
 
 

Sinds kort gestationeerd op Keiheuvel: Boeing E75/PT-13D/N2S-5 N5323N/700. (David Booster, 16 augustus 2015)
 

North American T-28B Trojan N1328B/55-138354. (Luc Geys, 16 augustus 2015)


Van de houten Ambrosini F4 Rondone I, de voorloper van de F8L Falco, werden slechts 9 exemplaren gebouwd en nog eens 9 van de Rondone II. Op Diest was de Rondone I F-PGTU te bewonderen. (David Booster, 16 augustus 2015)
 
 
OO-ADO Reims/Cessna FR172H Rocket   14  
OO-AEV Robinson R44 Raven II      
OO-LGB Piper PA-18-95 Super Cub OL-L49    
OO-LVN Piper PA-25-235 Pawnee D      
OO-LVZ Piper PA-18-95 Super cub   14  
OO-MLV Scheibe SF.25C Falke   $  
OO-YDU Schempp-Hirth Duo Discus DUO  (h) $  
OO-YJA Grob G-102 Astir CS Jeans   (h) $  
OO-YTW Grob G-103 Twin II ST  (h) $  
(OO-ZSG) Grob G-103 Twin Astir (fuselage) flightsim (h) $  
OO-C31 Rans S6ES Coyote II      
OO-D22 Zenair CH 701 STOL      
OO-D61 Aeropro Fox Eurofox      
OO-E46 Flight Design CT2K      
OO-E53 Rans S6ES Coyote II      
OO-F05 B&F Technik FK9 Mk.3 Utility      
OO-F22 B&F Technik FK9 Mk.IV Utility      
OO-G95 Tecnam P 92 Echo Classic de Luxe      
OO-H18 Tecnam P 92 Echo Classic de Luxe      
PH-FLG Piper PA-18-95 Super Cub 51-15445    
PH-GRH Cessna 172P Skyhawk      
PH-JAJ Glasair Sportsman 2+2      
PH-RWY MBB BO 105DBS-4      
PH-XYZ Robin DR 400/140B (DR 401/155CDi)      
3A-MPC PZL-104 Wilga 35A      
       
FA-05 General Dynamics F-16A Belgian Air Force (static exhibit)    
RN-08 NHI NH90 TTH Belgian Air Force    
 
 

 

Piper PA-18-95 Super Cub D-EFYK bracht het overgrote deel van zijn bestaan door in Duitse militaire dienst en Piper PA-18-150 Super Cub D-ENQO.
(David Booster, 16 augustus 2015)


 
 
Arrivals & some based aircraft, 16 augustus 2015:      
       
D-EFAH Klemm Kl107C (h) $    
D-EFYK Piper PA-18-95 Super Cub      
D-EIFP Cessna 152      
D-ELFB Cessna 172S Skyhawk SP      
D-ENQO Piper PA-18-150 Super Cub      
D-KDBD Scheibe SF.25E Super Falke      
D-MMRS Aquilair      
 
 

Yakovlev YAK-52 G-YYAK is van een Belgische eigenaar. (David Booster, 16 augustus 2015)



Bölkow BO 208C G-ECGO Junior moest noodgedwongen wat langer blijven; de enige MBB BO 209 Monsun dit jaar was deze D-EFJC.
(Henk Wadman, 15 augustus 2015)

 
 
F-BCOR SNCAN SV4C (fuselage part) (h) $    
F-BULT Procaer F15A Picchio      
F-PCOR SCNAN/Stampe SV-4L $    
F-PGTU Ambrosini F.4 Rondone I      
F-PVYN Jodel D 19T      
07-NQ Air Création Tanarg BioniX F-JSTX    
33-AJD Colomban MC30 Luciole      
59-CTN P&M Aviation Quik GT450 F-JTLY    
59-DAB Lambert Mission M106 F-JRMD    
59-DJI Aeropro Fox Eurofox F-JVJG    
59-DJK B&F Funk FK-12 Comet      
59-TM Zenair CH-601UL Zodiac F-JDEI    
G-BMJA Piper PA-32R-301 Saratoga SP      
G-BRLV CCF Harvard 4 93542    
G-BRPS Cessna 177B Cardinal      
G-INDI Aviat Pitts S-2C Special      
G-NETY Piper PA-18-150 Super Cub      
G-YYAK Yakovlev YAK-52      
 
 

Mudry CAP 10BK D-EQWN wordt binnen afzienbare tijd gestationeerd op een Spaans vliegveld. (Henk Wadman, 15 augustus 2015)


Leuke bezoeker was de van Lelystad afkomstige MBB BO 105DBS-4 PH-RWY. (Henk Wadman, 15 augustus 2015)


Robinson R44 Raven II HB-ZWO heeft een Belgische eigenaar. (Rob Tempel, 14 augustus 2015)
 
 
N51PS Aviat Pitts S-2C Special      
N60LT Pilatus PC-7      
N126CD Cirrus SR20      
N158FJ Piper PA-18-180 Super Cub      
N246TB Reims/Cessna F172N Skyhawk II      
NX377WW North American T-28B Trojan 137777 +  
N381FG Beech A36TC Bonanza      
N555GJ Eurocopter EC 120 B Colibri      
N1328B North American T-28B Trojan 55-138354    
N4212A Piper PA-32RT-300 Lance II      
N5323N Boeing E75/PT-13D/N2S-5 700    
OE-ACS Historic Aircraft Service  T-131PA Jungmann      
 
 

 

Vier Austers wisten de weg naar Schaffen te vinden: Auster V J/1 Autocrat G-AHAM (Henk Wadman, (15 augustus 2015), Auster J/1N Alpha’s G-AHCL (gemodificeerd tot J1Y-150) & G-AIBW plus Taylorcraft J Auster 5-150 G-ALXZ/NJ689, gespoten in woestijncamouflage kleuren. (David Booster, 16 augustus 2015)





 
 
OO-APC Cessna 150M Commuter      
OO-CEK Piper J3C-65 Cub      
OO-CEU Cessna 172S Skyhawk      
OO-CNH Reims/Cessna FR172K Hawk XP      
OO-FFB Cessna 208B Super Cargomaster      
OO-HBQ Piper PA-18-95 Super Cub OL-L56    
OO-ILS Piper PA-28-181 Archer II      
OO-KAT SNCAN SV.4E      
OO-KMP Cessna 152      
OO-KWS Cessna 152      
OO-LOT Piper PA-18-95 Super Cub L144    
OO-LVC Cessna 152      
(OO-MAX) Benes-Mráz M.1C Sokol (fuselage) (h) $    
OO-MTA Alpavia Fournier RF3 (h) $    
OO-NTF Reims/Cessna FR172H Rocket      
OO-PVI Christen Pitts S-2B Special      
OO-RFF Robinson R44 Raven II      
OO-SPG Piper PA-18-95 Super Cub OL-L47    
OO-TBG SOCATA TB-10 Tobago      
OO-WAR Piper PA-28-161 Warrior III      
OO-WIL Stampe SV.4B V-42    
 
 

Aeropro Fox Eurofox D-MOHI. (Henk Wadman, 15 augustus 2015)


Colomban MC30 Luciole 33-AJD. (David Booster, 16 augustus 2015)


Ultracraft Calypso 2A OO-G32 . (David Booster, 16 augustus 2015)



B&F Technik FK14 Polaris OO-G74 (Luc Geys, 16 augustus 2015) & FK12 Comet 59-DJK (David Booster, 16 augustus 2015)

 
 
OO-161 Van's RV-7      
OO-646 Fulmar Trident      
OO-916 Air Création GT BI  SX 16      
OO-C89 Murphy Maverick      
OO-D95 Flight Design CT2K      
OO-E12 Aeropro Fox Eurofox      
OO-E51 Alpi Aviation Pioneer 200WF      
OO-E90 Aeropro Fox Eurofox      
OO-F44 Alpi Aviation Pioneer 200      
OO-F50 Rans S-6S Coyote II      
OO-F55 Impulse 100FIX      
OO-FFB Cessna 208B Super Cargomaster      
OO-G03 B&F Technik FK9 Mk.IV      
OO-G05 Aveko VL-3 Sprint      
OO-G26 Ultracraft Calypso 2A      
OO-G32 Ultracraft Calypso 2A      
OO-G57 Air Création Tanarg 912-ES/BioniX 15      
OO-G74 B&F Technik FK14 Polaris      
OO-G83 Tecnam P 92 Echo Classic de Luxe      
OO-G86 Halley Apollo Fox      
OO-H01 Aeroprakt A-22L Vision      
OO-H25 B&F Technik FK9 ELA Shortwing 912S CS-P      
OO-H28 Halley Apollo Fox      
PH-AVT Piper PA-28-181 Archer II      
PH-REP Czech Aircraft Works SportCruiser      
PH-2Y6 Jora S.R.O. Jora      
PH-3G4 Air Création GTE Clipper 582S XP-15      
PH-3K3 Air Création GTE Mild 582 ES      
PH-4L8 Pipistrel Virus 912 SW 100      
 
 

Aeroprakt A-22L Vision OO-H01 van de Vliegclub Moorsele. (David Booster, 16 augustus 2015)


Christen Pitts S-2B D-EWRA. (Henk Wadman, 15 augustus 2015)


Altijd een welkome bezoeker: Stinson AT-19 Reliant N1943S/FB735. (Henk Wadman, 15 augustus 2015)


De Belgische strijdkrachten toonden NHI NH90 TTH RN-08 aan het publiek. (Henk Wadman, 15 augustus 2015)
 
 

Credits: David & Mineke Booster, Jan Mangelschots, Hans & Rob Tempel, Guy Valvekens,
Henk Wadman, Wim Zwakhals