Westland Sea King Mk.48 RS04 gaf een reddingsdemo boven het terrein en was op de
neus voorzien van een sticker met “FAREWELL TOUR BELGIAN AIR FORCE 40 SQN
SEAKING 1976-2019”.
Van 10 tot en met 12 augustus vond weer de jaarlijkse Oldtimer Fly & Drive-in op
Schaffen-Diest plaats.
Op de vrijdag
verschenen er nog niet veel deelnemers vanwege de weersomstandigheden en dat
weerhield ook een aantal Engelsen ervan om Het Kanaal over te steken. Zaterdag
was het wisselend bewolkt en bleef het gelukkig de hele dag droog en ook zondag
mocht men niet klagen.
We telden in
totaal 228 vliegtuigen (inclusief inhoud hangaars) die ingeschreven waren in 9
verschillende landen. Echter de laatste jaren staan er steeds meer buitenlands
geregistreerde toestellen in België, zodat diverse zogenaamde “buitenlanders”
gewoon een Belgische eigenaar hebben. Het aanbod in verschillende types was
behoorlijk groot dit jaar. Wel ontbraken een aantal vaste klanten en zagen we
geen Luscombes, geen PA-22’s, weinig Austers en Jodel-varianten. Het aantal
Nederlanders viel ook een beetje tegen en we hebben ook niet veel Duitsers
gezien. Gelukkig was er genoeg ander fraais te bewonderen tijdens het weekend.
Een drietal wordt hier onder wat uitgebreider besproken.
Opvallend was
het aantal Pitts varianten; maar liefst zeven stuks! Drie arriveerden in
formatie boven het vliegveld en andere formaties die we zagen, waren onder meer
drie Super Cubs, drie Stampes en de demo van The Swallows met vier SF260’s. De
Belgische Sea King was bezig aan een soort van afscheidstournee omdat het type
volgend jaar afgestoten wordt. Na twee doorvluchten, werd een
reddingsdemonstratie gegeven.
De op Schaffen
gestationeerde motorvliegtuigen en zweefvliegtuigen bleven bijna allemaal in de
hangaars en waren dan ook niet te zien voor het publiek. Ook dit jaar waren er
weer heel veel auto’s, tractoren en motoren te bezichtigen op het terrein.
Auster J/1N Alpha G-ARRL stamt uit het jaar 1946. (Cor van Gent)
De leukste
bezoeker aan de fly-in was de in Tsjecho-Slowakije gebouwde Praga E-114M Air
Baby HB-UAF. De eerste Air Baby vloog al in 1934 en voor de oorlog werden er
63 door motorenfabriek ČKD-Praga (ČKD = Českomoravské Kolben – Danӗk) gebouwd,
voorzien van eigen Praga B motoren van 40 tot 45 pk. In Engeland werden er nog
eens 39 in licentie gebouwd als Hillson Praga. Na de Tweede Wereldoorlog besloot
de fabriek een verbeterde versie op de markt te brengen met een 60pk motor,
versterkte romp, aangepaste vleugel, vergrote staart en een andere voorruit.
Nadat er tien E-114D’s geproduceerd waren, besloot men zich te concentreren op
de E-114M, uitgerust met een Walter Mikron motor van 65pk. ČKD Praga leverde 95
exemplaren af en de firma Letov fabriceerde er nog eens 26. De Air Baby werd ook
in het buitenland verkocht; onder meer in Frankrijk, Zwitserland, Italië,
Roemenië, Finland, Saarland, Australië. De Keizerlijke Iraanse Luchtmacht had er
eentje in dienst en er vlogen er een paar bij de Tsjechoslowaakse luchtmacht.
Het toestel is
van hout en linnen en het instappen in de cockpit is een avontuur op zich: de
zijramen klappen naar beneden en de voorruit klapt omhoog; daarna stap je op het
wiel en vervolgens ga je via de voetsteun onder aan de neus de cockpit in.
De
HB-UAF die te zien was op Schaffen, werd in 1947 gebouwd en samen met de van een
Continental motor voorziene E-114C OK-TAU 58 zijn dit de enige twee
vliegwaardige Air Baby’s ter wereld.
Praga E-114M Air Baby HB-UAF uit 1947 kreeg de prijs voor de Best Vintage. (Henk
Wadman)
In 2015 bezocht de Miles M.11A
Whitney Straight G-AERV uit 1936 het evenement op Schaffen al eens en ging
naar huis met de prijs voor de Best Vintage. We herhalen nog even wat ik
destijds over dit toestel schreef. De Miles M.11A werd in de jaren dertig
ontworpen door Fred & George Miles in samenwerking met Grand Prix coureur en
eigenaar van enkele vliegscholen Whitney Straight. Men had als doel een
comfortabele tweezitter op de markt te brengen met een gesloten cockpit, waarin
vlieger en passagier naast elkaar konden zitten. De meeste vliegtuigen hadden
destijds nog een open cockpit en de zitplaatsen achter elkaar. De constructie
bestond voor het grootste deel uit hout en als motor diende een De Havilland
Gipsy Major I, die 130pk leverde. Opvallende vernieuwing in die tijd was het uit
één stuk bestaande windscreen zonder spijlen.
Het prototype
vloog voor het eerst op 14 mei 1936 en toen de productie een jaar later al weer
stopte, waren er 50 exemplaren gebouwd. Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog
werden er 23 gebruikt door de Royal Air Force als verbindingsvliegtuig en er
kwam zelfs een exemplaar terecht in Egypte en eentje in India. De Fleet Air Arm
had er ook nog eentje in dienst van 1940 tot en met 1943 en drie kwamen terecht
bij de Royal New Zealand Air Force. De Miles op Schaffen vloog overigens tijdens
de oorlog met het militaire serial EM999.
Helaas zijn er
nog maar weinig Whitney Straights bewaard gebleven en ze zijn allemaal van het
model M.11A; van de M.11B en M.11C, die beide een andere motor hadden, werd
slecht één exemplaar gebouwd.
Er staan er
nog twee ingeschreven in het Britse register: de G-AERV (c/n. 307) en de G-AEUJ
(c/n. 313) die in opslag staat.
In
Nederland hebben we nooit een M.11A gehad, daarentegen telde het Belgische
register er twee: OO-UMK (c/n. 306) en de OO-ZUT (c/n. 343), die eind jaren
dertig slechts kort ingeschreven waren.
Oldest Plane was de Miles M.11A Whitney Straight G-AERV uit 1936 die in 2015 al
eens huiswaarts ging met de Best Vintage prijs. De prijs voor Best Classic ging
naar de in 1947 gebouwde Miles M.65 Gemini 1A G-AKHP. (Henk Wadman) (Henk
Wadman)
Een ander
Miles product tijdens de fly-in was de Miles M.65 Gemini 1A G-AKHP uit
1947 en dat is eigenlijk een tweemotorige Miles M.38 Messenger en die zagen we
in voorgaande jaren ook al eens op Schaffen verschijnen. Naast de twee Blackburn
Cirrus Minor II motoren die 100pk leverden, verschilde de Gemini met de
Messenger doordat het vliegtuig een elektrisch intrekbaar onderstel had en twee
in plaats van drie staartvinnen. De G-AKHP is een Gemini 1A en daar zijn er de
meeste van gebouwd: 133 stuks plus nog een handvol modellen met andere
(sterkere) motoren.
De houten
Gemini bleek een populair reisvliegtuig te zijn en er waren zelfs Britse
luchtvaartmaatschappijen die het toestel gebruikten voor charterdoeleinden. Ook
werd het vliegtuig ingezet bij de indertijd in Engeland populaire luchtraces.
Diverse exemplaren van de vierzitter werden verkocht in onder andere Australië,
Nieuw Zeeland en andere Gemene Bestlanden. In Engeland zijn er nog zes
exemplaren ingeschreven, waarvan er momenteel maar twee vliegwaardig zijn voor
zover ik kan nagaan. Buiten het Verenigd Koninkrijk vliegt alleen in Zweden een
Miles M.65, de SE-AYM. In België en Belgisch Congo was de Gemini ruimschoots
vertegenwoordigd met maar liefst twaalf exemplaren, waarbij aangetekend moet
worden dat ongeveer de helft vernield werd tijdens ongelukken. Er zijn er nog
twee over: OO-RLD en de OO-RVE van het Brusselse AELR museum. De laatstgenoemde
is mogelijk gesloopt. In Nederland werd er nooit een ingeschreven, alhoewel er
voor Gemini 1A G-AISD in 1953 het kenmerk PH-RLD zou zijn aangevraagd. Dit werd
geweigerd door de toenmalige Rijksluchtvaartdienst en het toestel werd
ingeschreven als OO-RLD. Voor verdere info over deze machine, zie ook:
http://www.hdekker.info/registermap/MR.htm
(HW)
SNCAN SV.4C OO-AFJ kreeg terecht de titel Best Stampe. (Henk Wadman)
Prijswinnaars: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Best Vintage |
HB-UAF |
Praga E-114M Air Baby |
André Moser |
|
Best Classic |
G-AKHP |
Miles M.65 Gemini 1A |
Stu Blanchard |
|
Best Biplane |
OO-PAX |
Stampe & Vertongen SV.4B |
Laurence Leeman |
|
Best Stampe |
OO-AFJ |
SNCAN SV.4C |
Raymond Cuypers |
|
Best Frati |
D-ECZA |
Procaer F15B Picchio |
Michael Stohl |
|
Oldest Plane |
G-AERV |
Miles M.11A Whitney Straight |
Peter Bishop |
|
Longest Distance |
G-CIGH |
Max Holste MH.1521M Broussard |
Charles Sunter |
|
Youngest Pilot |
N52571 |
Piaggio P149D |
Santino Sanghi |
|
Procaer F15B Picchio D-ECZA ontving de prijs voor het beste Frati ontwerp. (Cor
van Gent)
Ingenieur Stelio Frati (links op de foto), ontwerper van onder meer de F8L Falco
en haar voorgangers en opvolgers, zien we hier tijdens een eerder evenement.
(GAVS)
Voor het gemak hebben we alle deelnemers over de drie dagen achter elkaar gezet;
sommige waren twee of drie dagen aanwezig.
$ |
= based |
|
|
|
(h) |
= inside hangar |
|
|
|
D-EAAM |
MBB BO 209 Monsun 160RV |
|
|
|
D-EAIG |
MBB BO 209 Monsun 160RV |
|
|
|
D-EBFU |
Piper PA-18-95 Super Cub |
|
|
|
D-EBVV |
Stampe & Vertongen SV.4B |
58 |
|
|
D-EBZR |
Piper PA-18-135 Super Cub |
|
|
|
D-ECMQ |
Reims/Cessna FR172H Rocket |
|
|
|
D-ECUJ |
Reims/Cessna FRA150L Aerobat |
|
|
|
D-ECZA |
Procaer F15B Picchio |
|
|
|
D-EGPG |
Robin DR 400/120B Dauphin |
|
|
|
D-EEAD |
Piel (Stark) CP.301A Emeraude |
|
|
|
D-EHCB |
Piper PA-18-95 Super Cub |
OL-L45 |
|
|
D-EHMM |
Great Lakes 2T-1A-2 |
|
|
|
D-EIJH |
Piper PA-28-181 Archer II |
|
|
|
D-EJIN |
Piper J3C-90 Cub/PA-11 Cub Special |
|
|
|
D-EKCI |
Oberlerchner Job-15/180/2 |
|
|
|
D-ELOU |
Beech A23A Musketeer |
|
|
|
D-ELQY |
Piper PA-18-95 Super Cub |
|
|
|
D-ELSM |
SAN Jodel D 117A Gran Tourisme |
|
|
|
D-EPCI |
Pilatus P-3-05 |
53 (fly by) |
|
|
D-ERKD |
Robin DR 400/140B Ecoflyer 2.0 |
|
|
|
D-ESHP |
Aeromere F8L Falco III |
|
|
|
D-ESTS |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
|
D-EXIT |
SOCATA TB-20 Trinidad |
|
|
|
D-KDBD |
Scheibe SF.25E Super Falke |
|
|
|
D-KEIV |
Diamond HK.36TC Super Dimona |
|
|
|
D-KFBW |
Aeromot AMT-200 Super Ximango |
|
|
|
D-KWER |
Diamond HK.36TTC Super Dimona |
|
|
|
D-MRGX |
Remos GX |
|
|
|
D-MTBT |
B&F Technik FK12 Comet |
|
|
|
Niet echt oud deze in Polen gebouwde SSH T-131PA Bücker Jungmann replica, maar
wel fraai in deze vooroorlogse “Duitse” kleuren met onder op de staart de
opschriften: “Reichs-Motorfliegerschule Rangsdorf-Berlin Nr.115 Deutscher
Aeroclub”. (Henk Wadman)
Op
de staart van ex-Luftwaffe Piaggio P149D N52571/92+03 staat dat het een FWP149D
is maar dat klopt dus niet. Het toestel vloog tot voor kort nog in de Verenigde
Staten. (Henk Wadman)
De
dikke Wright stermotor van North American T-28B Trojan N1328B, die arriveerde in
formatie met PC-7 N60LT, verspreidde een aardige “sound” tijdens de start vanaf
de grasbaan op Schaffen. (André Wadman)
Beech E17L Staggerwing N18785/NC18785 kwam ‘s zondags op bezoek vanaf Keiheuvel.
(Cor van Gent)
F-AYAC |
Cessna 305C/L-19E Birddog |
|
|
|
F-AZMX |
Cessna 305C/L-19E Birddog |
16744 |
|
|
F-GSRB |
Robin R 2160i Alpha Sport |
|
|
|
F-GTDO |
Robin R 2160 Alpha Sport |
|
|
|
F-HBBV |
Flight Design CTLSi |
|
|
|
F-PCOR |
SNCAN SV.4L |
(h)$ |
|
|
F-PDHZ |
Verhees Delta 2B |
|
|
|
F-PTBG |
Van’s RV-4 |
|
|
|
F-PZSM |
Jodel DR 1053M Sicile Record |
|
|
|
F-WRUH |
Yakovlev YAK-52 |
|
|
|
08-ET |
Pipistrel Sinus |
F-JGHM |
|
|
08-GT |
Rans S-6ES Coyote II |
F-JTTL |
|
|
51-OG |
Zenair CH 601 XL Zodiac |
F-JZPH |
|
|
59-CGK |
Tipsy T.66 Nipper II |
F-JFMU |
|
|
59-CTR |
Rans S-6ES Coyote II |
F-JXFP |
|
|
59-CZD |
Zenair CH 601 HD Zodiac |
F-JRDY |
|
|
59-DAR |
AirLony Skylane UL |
F-JRSY |
|
|
59-DJI |
Aeropro Fox Eurofox |
F-JVJG (h) |
|
|
59-DJN |
JMB Aircraft VL3 Evolution |
F-JUWZ |
|
|
59-DPP |
ATEC 212 Solo iO |
F-J . . . |
|
|
59-DRB |
JMB Aircraft VL3 Evolution |
F-JBFC |
|
|
59-DRK |
ELA Aviacion ELA-10 Eclipse |
F-JBZD |
|
|
59-TM |
Zenair CH 601 UL Zodiac |
F-JCXO; 5-8 |
|
|
60-VE |
Colomban MC-30 Luciole |
F-JUDC |
|
|
62-APW |
B&F Technik FK9 Mark IV |
F-JUYY |
|
|
67-BLM |
Aerospool WT9 Dynamic |
F-JWOF |
|
|
Twee Cessna 305C/L-19E Birddogs uit Luxemburg: F-AYAC en de in Canadian Army
kleuren vliegende F-AZMX/16744. (Luc Geys)
Boeing A75N1/PT-17 N545WP vertrekt naar thuisbasis Teuge. (Henk Wadman)
De
Havilland DH.82A Tiger Moth G-AJHS behoort tot de collectie van het Vliegend
Museum Seppe. (Henk Wadman)
G-AERV |
Miles M.11A Whitney Straight |
|
|
|
G-AHAM |
Auster V J/1 Autocrat |
|
|
|
G-AJHS |
De Havilland DH.82A Tiger Moth |
|
|
|
G-AKHP |
Miles M.65 Gemini 1A |
|
|
|
G-AOJR |
De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 |
|
|
|
G-ARRL |
Auster J/1N Alpha |
|
|
|
G-ATTR |
Bölkow BO 208C Junior |
|
|
|
G-AWEF |
SNCAN SV.4C |
|
|
|
G-AYFC |
Druine (Rollason) D.62B Condor |
|
|
|
G-AZVA |
MBB BO 209 Monsun 150FF |
|
|
|
G-BJOT |
SAN Jodel D 117 |
|
|
|
G-BKGC |
Maule M-6-235C Super Rocket |
|
|
|
G-BRPS |
Cessna 177B Cardinal |
|
|
|
G-BSME |
Bölkow BO 208C Junior |
|
|
|
G-BTWY |
Aero Designs Pulsar |
|
|
|
G-BUCO |
Pietenpol Air Camper |
|
|
|
G-BVDP |
Sequoia F8L Falco |
|
|
|
G-BYFM |
Jodel DR 1050-M1 Excellence |
(replica) |
|
|
G-BZRV |
Van’s RV-6 |
|
|
|
G-CCKW |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
|
G-CFIU |
Czech Aircraft Works SportCruiser |
|
|
|
G-CIGH |
Max Holste MH.1521M Broussard |
255/5-ML |
|
|
G-CYLL |
Sequoia F8L Falco |
|
|
|
G-ECGO |
Bölkow BO 208C Junior |
|
|
|
G-INDI |
Aviat Pitts S-2C |
|
|
|
G-NETY |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
|
G-OSZS |
Aviat Pitts S-2S |
|
|
|
SNCAN SV.4C G-AWEF uit 1947 vliegt al decennia in deze kleuren van de Tiger Club
en de wat jongere Stampe & Vertongen SV.4B D-EBVV/58 uit 1954.
(Henk Wadman)
In
1960 werd Max Holste MH.1521M Broussard G-CIGH/255/5-ML gebouwd voor de Franse
Luchtmacht. (Cor van Gent)
Sequoia F8L Falco G-CYLL, de amateurbouwversie van de bekende Italiaanse Falco.
(Henk Wadman)
HB-COR |
Cessna 140A |
|
|
|
HB-OIA |
Piper J3C-90 Cub |
|
|
|
HB-OQB |
Piper PA-18-180M Super Cub |
|
|
|
HB-UAF |
Praga E-114M Air Baby |
|
|
|
HB-YLK |
Brändli BX-2 Cherry |
|
|
|
HB-YLY |
Pottier P 80 S |
|
|
|
LX-AIR |
Piper PA-28-235 Cherokee |
|
|
|
N51PS |
Aviat Pitts S-2C |
|
|
|
N60LT |
Pilatus PC-7 |
|
|
|
N246TB |
Reims/Cessna F172N Skyhawk II |
|
|
|
N545WP |
Boeing A75N1/PT-17 Kaydet |
|
|
|
N1138F |
Piper PA-28R-200 Cherokee Arrow |
|
|
|
N1328B |
North American T-28B Trojan |
55-138354 |
|
|
N1331H |
Aeronca 15AC Sedan |
|
|
|
N2454Y |
Cessna 182S Skylane |
|
|
|
N5323N |
Boeing E75/PT-13D/N2S-5 |
700 |
|
|
N5329X |
Aerotek Pitts S-2B |
|
|
|
N55001 |
Maule MX-7-180AC Sportplane |
|
|
|
N6089U |
Aviat Pitts S-2B |
|
|
|
N18785 |
Beech E17L Staggerwing |
NC18785 |
|
|
N52571 |
Piaggio P149D |
92+03 |
|
|
OE-ACS |
SSH T-131PA Jungmann |
|
|
|
OE-CFG |
SSH T-131PA Jungmann |
|
|
|
Maule M-6-235C Super Rocket G-BKGC en MX-7-180AC Sportplane N55001. (Henk
Wadman)
In
1961 bij de Duitse firma Flugzeugbau Stark KG vervaardigde Piel CP.301A Emeraude
D-EEAD. (Henk Wadman)
Aviat Pitts S-2B N6089U. (Henk Wadman)
OO-ACK |
Piper PA-18-95 Super Cub |
|
|
|
OO-ADO |
Reims/Cessna FR172H Rocket |
|
|
|
OO-AET |
Grumman-American AA-5 Traveler |
|
|
|
OO-AFJ |
SNCAN SV.4C |
17 |
|
|
OO-BPL |
Stampe & Vertongen SV.4B |
|
|
|
OO-BUR |
Cameron V-77 |
|
|
|
OO-CFC |
Piper PA-38-112 Tomahawk |
|
|
|
OO-CNH |
Reims/Cessna FR172H Rocket |
(h)$ |
|
|
OO-DAC |
Schweizer SGU-2-22 |
(h)$ wreck |
|
|
OO-DAN |
Wassmer Jodel D 112 Club |
|
|
|
OO-DSA |
Robin DR 400/180R Remorqueur |
|
|
|
OO-EVH |
Cessna 172S Skyhawk SP |
|
|
|
OO-GTX |
Robin DR 400/140B (DR 401/155CDi) |
|
|
|
OO-HBG |
Piper PA-18-95 Super Cub |
|
|
|
OO-HBQ |
Piper PA-18-95 Super Cub |
OL-L56 |
|
|
OO-HCP |
Robinson R44 Raven I |
|
|
|
OO-HFE |
Reims/Cessna F152 II |
|
|
|
OO-JCM |
Piper PA-28-181 Archer II |
|
|
|
OO-JFT |
Cirrus SR20 g2 |
|
|
|
OO-KAT |
SNCAN SV.4E |
|
|
|
OO-KCE |
Czech Aircraft Works PS28 Cruiser |
|
|
|
OO-KLX |
Piper PA-28-181 Archer III |
|
|
|
OO-KPA |
Cessna 172R Skyhawk |
|
|
|
OO-KWR |
Tecnam P 2008-JC |
|
|
|
OO-KWS |
Cessna 152 |
|
|
|
OO-KWT |
Cessna 172N |
|
|
|
OO-LOT |
Piper PA-18-95 Super Cub |
L144 |
|
|
OO-LVN |
Piper PA-25-235 Pawnee D |
$ |
|
|
De
unieke tweezits Verhees Delta 2B F-PDHZ. (Henk Wadman)
Drie Jodelproducten: Wassmer Jodel D 112 Club OO-DAN, de in 1957 gebouwde SAN
Jodel D 117 G-BJOT en Jodel DR 1053M Sicile Record F-PZSM die in 1984 door
Christian Rohrer gefabriceerd werd. (Henk Wadman)
Van’s RV-4 F-PTBG en RV-7 OO-161. (Henk Wadman)
OO-MAM |
Reims/Cessna F182Q Skylane |
|
|
|
OO-MLV |
Scheibe SF.25C Falke |
$ |
|
|
OO-MNM |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
|
OO-MTA |
Alpavia Fournier RF-3 |
(h)$ |
|
|
OO-NVM |
SOCATA MS.894A Minerva 220 |
|
|
|
OO-PAX |
Stampe & Vertongen SV.4B |
5 |
|
|
OO-PVI |
Christen Pitts S-2B |
|
|
|
OO-RYL |
North American TF-51D Mustang |
44-72922/L2-W (fly by) |
|
|
OO-SDC |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
|
OO-SDJ |
Extra EA 330SC |
|
|
|
OO-SPG |
Piper PA-18-95 Super Cub |
OL-L47 |
|
|
OO-SPJ |
Piper PA-18-95 Super Cub |
|
|
|
OO-SVG |
Stampe & Vertongen SV.4B |
V21 |
|
|
OO-TIM |
Piper PA-18-95 Super Cub |
|
|
|
OO-TVO |
Piper PA-28-140 Cherokee F |
|
|
|
OO-TWJ |
Aeronca 7AC Champion |
|
|
|
OO-VCK |
Cessna 172S Skyhawk SP |
|
|
|
OO-VCL |
Reims/Cessna FA152 Aerobat |
|
|
|
OO-VCM |
Cessna 152 |
|
|
|
OO-VIW |
Piper PA-18-95 Super Cub |
L33 |
|
|
OO-WIL |
Stampe & Vertongen SV.4B |
V42 |
|
|
OO-YDU |
Schempp-Hirth Duo Discus |
DUO (h)$ |
|
|
OO-YJA |
Grob G-102 Astir CS Jeans |
17 (h)$ |
|
|
OO-YTW |
Grob G-103 Twin II |
ST (h)$ |
|
|
OO-YOL |
Piper J3C-65 Cub |
|
|
|
(OO-ZDQ) |
Slingsby T.31B Cadet TX.3 |
(h)$ |
|
|
(OO-ZSG) |
Grob G-103 Twin Astir (flightsim) |
(h)$ fuselage |
|
|
OO-ZTY |
Schleicher K 7 Rhönadler |
(h)$ |
|
|
Extra EA 330SC OO-SDJ maakte eerst een “lage doorvlucht”, zoals men dat in
België noemt, met rook en landde vervolgens. (André Wadman)
Beide Pipers kregen tijdens hun carrière een 30pk sterkere motor: Piper J3C-90
Cub HB-OIA uit 1944 en de PA-18-180M Super Cub HB-OQB. De laatste had tevens een
vierbladige prop en een soort van ski bij het staartwiel. (Henk Wadman & André
Wadman)
OO-161 |
Van’s RV-7 |
|
|
|
OO-162 |
Silence Aircraft Twister |
|
|
|
OO-646 |
Fulmar Trident |
(on trailer) |
|
|
OO-916 |
Air Création GT BI/SX 16 |
|
|
|
OO-A53 |
Rans S-6 Coyote II |
|
|
|
OO-C31 |
Rans S-6ES Coyote II |
|
|
|
OO-C89 |
Murphy Maverick |
|
|
|
OO-D22 |
Zenair CH-701 STOL |
|
|
|
OO-D59 |
Fly Synthesis Storch |
(on trailer) |
|
|
OO-D80 |
Impulse 100 |
|
|
|
OO-D88 |
Aeropro Fox Eurofox |
|
|
|
OO-E04 |
Chapelet Big Bang Lazer |
|
|
|
OO-E21 |
Aeropro Fox Eurofox |
|
|
|
OO-E26 |
Jabiru UL-450 |
|
|
|
OO-E51 |
Alpi Aviation Pioneer 200WF |
|
|
|
OO-E90 |
Aeropro Fox Eurofox |
|
|
|
OO-F22 |
B&F Technik FK9 Mark IV Utility |
|
|
|
OO-F50 |
Rans S-6S Coyote II |
|
|
|
OO-F60 |
Rainbow Aircraft Cheetah XLS |
|
|
|
OO-F85 |
Rans S-6ES Coyote II |
(h)$ (+ local flt) |
|
|
OO-F93 |
Aeropro Fox Eurofox |
|
|
|
OO-G03 |
B&F Technik FK9 Mark IV |
|
|
|
OO-G17 |
Fly Synthesis Storch HS |
|
|
|
OO-G54 |
Tecnam P 2002 Sierra De Luxe P |
|
|
|
OO-G67 |
Dyn’Aero MCR-01 ULC |
|
|
|
OO-G74 |
B&F Technik FK14B Polaris |
|
|
|
OO-G77 |
Rans S-6ES Coyote II |
|
|
|
OO-G89 |
B&F Technik FK14B2 Polaris |
|
|
|
OO-H05 |
Tecnam P 92 Echo Classic de Luxe |
|
|
|
OO-H07 |
Dyn’Aero MCR-01 ULC |
|
|
|
OO-H28 |
Halley Apollo Fox |
|
|
|
OO-H37 |
Tecnam P 92 Echo Classic de Luxe |
|
|
|
OO-H42 |
Pipistrel Virus 912 SW 100P |
|
|
|
OO-H49 |
Tecnam P 2002 Sierra |
|
|
|
OO-H50 |
Aeropro Fox Eurofox |
|
|
|
OO-H57 |
Dyn’Aero MCR UL |
|
|
|
OO-H60 |
B&F Technik FK9 ELA SW 912 CS/P |
|
|
|
OO-H62 |
Flight Design CTSW |
|
|
|
OO-H66 |
Distar Samba XXL |
|
|
|
OO-H67 |
B&F Technik FK9 Mark IV Utility |
|
|
|
OO-H69 |
JMB Aircraft VL3 Evolution |
|
|
|
OO-H74 |
Aerospool WT9 Dynamic |
|
|
|
Twee in Zwitserland gebouwde amateurbouw vliegtuigen: Brändli BX2 Cherry HB-YLK
en Pottier P 80 S HB-YLY. (Henk Wadman)
De piloot van de Pilatus P-3-05 D-EPCI/53 landde niet en hield het bij een lage
doorvlucht met rook op de zaterdag en op de zondag deed de vlieger van North
American TF-51D Mustang OO-RYL hetzelfde, maar dan zonder rook.(Henk Wadman &
Luc Geys)
PH-AMD |
Europa AL Europa TG |
|
|
|
PH-DON |
Cessna 172P Skyhawk |
|
|
|
PH-DRV |
Van’s RV-12 |
|
|
|
PH-FAN |
Cessna 172S Skyhawk SP |
|
|
|
PH-FCO |
Sequoia F8L Falco |
|
|
|
PH-FLG |
Piper PA-18-95 Super Cub |
51-15445 |
|
|
PH-LFC |
Fuji FA-200-160 Aero Subaru |
|
|
|
PH-LMJ |
Reims/Cessna FA150L Aerobat |
|
|
|
PH-MJS |
Beech A23A Musketeer Custom III |
|
|
|
PH-RPI |
Cessna 182R Skylane |
|
|
|
PH-SRN |
Piper PA-28-151 Cherokee Warrior |
|
|
|
PH-TGV |
Reims/Cessna F172N Skyhawk |
|
|
|
PH-VMT |
Piper PA-28-140 Cherokee B |
|
|
|
PH-VSQ |
Robin DR 400/140B Ecoflyer 2.0 |
|
|
|
PH-VTB |
Cessna 172S Skyhawk |
|
|
|
PH-VVV |
Czech Aircraft Works SportCruiser |
|
|
|
PH-2Y6 |
Jora S.P.O. Jora |
|
|
|
PH-3G4 |
Air Création Clipper 582 XP |
|
|
|
PH-4G3 |
Aerospool WT9 Dynamic |
|
|
|
|
|
|
|
|
FA-05 |
General Dynamics F-16A |
(static exhibit) |
|
|
RS04 |
Westland Sea King Mk.48 |
|
|
|
ST-02 |
SIAI-Marchetti SF260MB |
“The Swallows” |
|
|
ST-22 |
SIAI-Marchetti SF260MB |
“The Swallows” |
|
|
ST-31 |
SIAI-Marchetti SF260MB |
“The Swallows” |
|
|
ST-34 |
SIAI-Marchetti SF260MB |
“The Swallows” |
|
|
ST-35 |
SIAI-Marchetti SF260MB |
“The Swallows” |
|
|
Rainbow Aircraft Cheetah XLS OO-F60 (Henk Wadman)
Distar Samba XXL OO-H66. (Henk Wadman)
JMB Aircraft VL3 Evolution OO-H69. (Henk Wadman)
|