Dat zie je niet zo vaak, twee taxiënde Storchen: Mráz K-65 Cap D-EMAV & Fieseler Fi.156C-2 Storch D-EKLU. (Rob Tempel)

 

Begin jaren '50 was de Royal Canadian Army op zoek naar een locatie om een militair depot aan te leggen in Duitsland. De keuze viel op een groot vlak terrein nabij Soest - Bad Sassendorf. Tot 1971 bleven de Canadezen hier, waarna het Britse Army Air Corps de nieuwe gebruiker werd. De Britten legden een vliegstrip aan voor hun helikopters en bouwden er enkele grote onderhoudshangaars. Deze vliegstrip werd later ook gebruikt door een lokale vliegclub. Na de val van de Muur vertrokken de Britten en kocht bierbrouwer Warsteiner een groot gedeelte van het complex, inclusief de grote onderhoudshangaars. Warsteiner gebruikt de hangaars tegenwoordig als opslagruimte en op het buitenterrein staan duizenden kratten met (lege) bierflesjes opgeslagen. Door de vliegclub werd de vliegstrip verbeterd en uitgebreid tot een volwaardig sportvliegveld en er werd steeds drukker gebruik van gemaakt. Er kwamen steeds meer toestellen op Soest - Bad Sassendorf (EDLZ) te staan, waarvoor diverse hangaars gebouwd werden. Ook werd de baan, die toch wel wat aan de korte kant was, verlengd tot ruim 800 meter.

Mede door de verlengde baan en de betrekkelijk afgelegen locatie is het mogelijk om hier vliegshows te organiseren. Om de paar jaar wordt er een show georganiseerd, waarbij de nadruk op Oldtimers en Warbirds ligt. Tijdens het weekend van 20 en 21 augustus 2016 werd er weer een vliegshow, gecombineerd met en Fly-In gehouden. Tussen de deelnemers aan de vliegshow zaten deze keer o.a. een van de weinige in Europa vliegende Consolidated Vultee BT-13B's, een P-51D Mustang en de “Nederlandse” YAK-3. Verder een Focke-Wulf FW.44J Stieglitz en twee Fieseler Storchen; een originele Fieseler en een door Mráz in licentie gebouwd exemplaar.




Fieseler Fi.156C-2 Storch D-EKLU en de in licentie gebouwde Mráz K-65 Cap D-EMAV. (Rob Tempel)




Heliopolis Gomhouria Mk.6 D-EGBA; een in Egypte gebouwde Bücker 181 Bestmann. (Rob Tempel)


Wassmer WA.52 Europa D-EMGM. (Rob Tempel)


Andere leuke deelnemers waren enkele Boeing Stearmans, twee Ryan's, twee Pilatus P-3's, een Cessna 195 en de Beech B50 Twin Bonanza. De op het nabij gelegen Paderborn-Lippstad gebaseerde Fouga Magister D-IFCC maakte op beide dagen enkele low-overs en de DDA Dakota vloog zaterdag even langs. Doordat het vooral zondag wat minder goed vliegweer was, bleef het aantal deelnemers aan de Fly-In wat achter bij de verwachting. Op zaterdag avond werd een Warsteiner hete lucht airship opgebouwd en vloog een aantal rondjes, voorzien van het opschrift “WARSTEINAIR
 

Met de twee DO 27's konden rondvluchten gemaakt worden en dat kon ook met één van de aanwezige DH.104 Doves, de in LTU kleuren vliegende D-INKA. De andere Dove is gebaseerd op Soest -Bad Sassendorf maar is op het moment niet vliegwaardig.



Focke-Wulf FW44J Stieglitz D-EQAX.  (Rob Tempel)


SNCAN Stampe SV.4C D-EQXB. (Rob Tempel)


Tot taildragger omgebouwde Piper PA-22-160 Tri-Pacer D-ERGY. (Rob Tempel)


De momenteel niet vliegwaardige De Havilland DH.104 Dove 2B D-IKUR. (Rob Tempel)

 
De meeste hangaars bleven gesloten, maar eentje was even open en binnen stonden o.a. een SIAI Marchetti SF260 en een Wassmer WA.54. Verder is er een bedrijf gevestigd dat DO 28D’s reviseert, verhuurt en verkoopt. In een van de hangaars staan twee gedemonteerde Skyservants, de 118 in Keniaanse kleuren en een donker groen exemplaar zonder leesbare registratie. De van Walter turboprops voorziene DO 28G-92 D-IMOB, die elders in gebruik is als parabak, kwam binnen voor onderhoud.

 

Al met al een leuk evenement dat zeker een bezoek waard is. Jammer is het wel dat het voorvliegen vaak op grote afstand gebeurt. Apart is dat sommige kisten aan de overkant van de baan voorvliegen, waarbij je last hebt van tegenlicht, terwijl andere achter het publiek voorvliegen. Het verslag is van zaterdag en zondag en omdat het niet altijd duidelijk is of een bepaald toestel vliegshow deelnemer of Fly-In bezoeker was, is daar geen onderscheid in gemaakt.


Dank aan de organisatie en in het bijzonder Johannes Kleine, voor de verleende faciliteiten.

(H)          = inside hangar
#             = fly by only

 

Soest - Bad Sassendorf 20 & 21 augustus-2016        
         
D-EABS Cessna 172P Skyhawk        
D-EAJC Dornier DO 27B-1 56+24      
D-EATA Cessna 170A (H)      
D-EAVA Cessna 182M Skylane        
D-EBCR PA-18-150 Super Cub        
D-EBWW Piper PA-28-180 Cherokee D        
D-ECVT Reims/Cessna F150L        
D-ECZC CEA Jodel DR 1050 Ambassadeur        
D-EDJI Reims/Cessna FRA150L Aerobat (H)      
D-EELN SOCATA Rallye 180TS        
D-EEOV Robin DR 400/180 Régent        
D-EEKI Wassmer WA.54 Atlantic (H)      
D-EFBE Piper PA-18-95 Super Cub        
D-EFGJ HOAC DV-20 Katana        
D-EFJC MBB BO 209-160 Monsun        
D-EFOB Dornier DO 27A-4 56+81      
D-EFPB Cessna 172R Skyhawk        
D-EFVH Beech F33A Bonanza        
D-EFYD Cessna 170B        
D-EGBA Heliopolis Gomhouria Mk.6        
D-EGDI M.S. 892A Rallye Commodore 150        
D-EGMV Reims/Cessna F152        
D-EGVH Robin R 2160D Acrobin        
D-EIYB Reims/Cessna F152        
D-EJMD Van's RV-4        
D-EKLU Fieseler Fi.156C-2 Storch         
D-EKPH Aero Design Pulsar XP        




“WARSTEINAIR” Gefa Flug AS105GD hot airship D-OWLS. (Rob Tempel)


Fauvell AV 36C D-3506. (Rob Tempel)


Agusta Bell 206B Jet Ranger III D-HAFI. (Rob Tempel)


De nog steeds niet boven Nederlands grondgebied mogen vliegende Yakovlev YAK-3 UPW F-AZZK/48 in de start. (Rob Tempel)

 

D-ELWD Robin R 3000/160        
D-ELYP Robin R 2160D         
D-EMAV  Mráz K-65 Cap        
D-EMGM Wassmer WA.52 Europa        
D-EMUM Piper PA-18-150 Super Cub        
D-ENDT Reims/Cessna F150M        
D-EODG SIAI Marchetti SF260 (H)      
D-EPPK Robin R 2160D Alpha Sport        
D-EPTA Robin DR 400/140B Dauphin 4        
D-EPVA Piper PA-28-180 Cherokee Challenger        
D-EQAX Focke-Wulf FW44J Stieglitz        
D-EQXB SNCAN Stampe SV.4C 86      
D-ERGY Piper PA-22-160 Tri-Pacer (tailwheel)      
D-ERJP Cessna 172P Skyhawk        
D-ERSO Mooney M.20J        
D-ERVI Van's RV-8        
D-ETIV Piper PA-28-181 Archer III        
D-EVOX HOAC DV-20 Katana (H)      
D-EXHP Aerotek Pitts S-2A        
D-FUKK CCF Harvard 4        
D-GMUP Tecnam P 2006T        
D-HAFI Agusta Bell 206B Jet Ranger III        
D-IFCC Fouga CM.170R Magister LW c/s #    
D-IMOB Dornier DO 28G-92 Skyservant        
D-INKA De Havilland DH.104 Dove 5 LTU c/s      
D-IKJH Cessna T303 Crusader        
D-IKUR De Havilland DH.104 Dove 2B        




Eén van de vier aanwezige Italiaanse Alpi Aviation Pioneer 300’s: I-A690/4. (Rob Tempel)


Cessna 195A N195RS. (Rob Tempel)


Beech B50 Twin Bonanza N3670B. (Rob Tempel)


Beech F35 Bonanza N6F. (Rob Tempel)

 

D-KCAA Scheibe SF-25C Falke        
D-KDCH Scheibe SF.25E Super Falke        
D-KGFR Grob G-109B        
D-KGTI Diamond HK.36TTC Super Dimona 115        
D-KTDH Schempp-Hirth Duo-Discus T        
D-MCSK Plätzer Kiebitz B        
D-MFVE Comco-Ikarus C 42B        
D-MHON Aeropro Eurofox        
D-MHSD Alpi Aviation Pioneer 300STD        
D-MLSC Zenair CH-601D Zodiac        
D-MNLG B&F Technik FK-9 TG Mk.II (H)      
D-MOGL Murphy Renegade Spirit        
D-MPAP Comco Ikarus Fox-22        
D-MQQR Comco Ikarus C 42B        
D-MSAP Alpi Aviation Pioneer . . . .        
D-MTAP B&F Technik FK-12 Comet        
D-MUDS Comco Ikarus C 42B        
D-MULJ Plätzer Kiebitz-B4        
D-MWTL TL Ultralight TL-232 Condor Plus        
D-MXPS Comco Ikarus C 42B        
D-MYYY Plätzer Kiebitz B4        
D-OWLS Gefa Flug AS105GD hot airship  WARSTEINAIR      
D-3506   Fauvel AV 36C        
F-AZNO Ryan ST-3KR/PT-22A 647      
F-AZPU Pilatus P-3-05 3182/82      
F-AZQQ Pilatus P-3-05 A-864      
F-AZZK Yakovlev YAK-3 UPW 48      
G-APIH De Havilland DH.82A Tiger Moth        
G-BRVB Stolp SA.300 Starduster Too        
HB-RBY Pilatus P-3-05 A-872      
I-A596/2 Alpi Aviaton Pioneer 300        
I-A688/1 Alpi Aviaton Pioneer 300        
I-A690/4 Alpi Aviaton Pioneer 300        
I-B524/3 Alpi Aviaton Pioneer 300        
LY-YES Yakovlev YAK-52        




Een sterk op een Pitts gelijkende Raven Aircraft Raven 2XS N651RA. Het toestel is in Canada ontworpen en wordt als kit of een set tekeningen aan de man gebracht. (Rob Tempel)


North American P-51D Mustang N6328T. (Rob Tempel)


Consolidated Vultee BT-13B (SNV-2) Valiant N71502 in een saai kleurenschema. (Rob Tempel)

 

N33GP Ryan ST-3KR 411      
N25LM Pitts S-1S        
N195RS Cessna 195A        
N3670B Beech B50 Twin Bonanza        
N6F Beech F35 Bonanza        
N60GL Great Lakes 2T-1A-2        
N651RA Raven Aircraft Raven 2XS        
N6136P Piper PA-24-250 Comanche        
N6328T North American P-51D Mustang 473254/R-B7      
N6554B Tiger Aircraft AG-5B Tiger        
N740GB Van's RV-4        
N71502 Consolidated Vultee BT-13B (SNV-2) Valiant        
N78306 Globe GC-1B Swift NC78306      
N831A  Piper PA-22-125 Tri-Pacer  (tailwheel)      
N8132E Piper PA-28-181 Archer II        
N9054H Boeing E75         
N9912H Boeing B75N-1/N2S-3        
N98825 Cessna 172P Skyhawk        
OE-AKJ Boeing PT-13D 207      
OO-EBU Piper PA-28-161 Cadet        
OO-TAB SOCATA TB-9 Tobago (H)      
OO-VMC Piper PA-28-161 Warrior III        
PH-4B8 B&F Technik FK-9 MkIV        
PH-4H9 Murphy Renegade Spirit        
PH-ARV ARV Super 2        
PH-ERD Jodel FDR 250T        
PH-PBA Douglas DC-3C KLM c/s #    
SP-HOG  Yakovlev YAK-18T        
118 Dornier DO 28-D4 Skyservant (H; Kenya AF c/s; fuselage)    
. . . Dornier DO 28D Skyservant (H; fuselage; stored)      


 


Globe GC-1B Swift NC78306. (Rob Tempel)
 

Yakovlev YAK-18T SP-HOG. (Rob Tempel)

     

Credit: Rob Tempel