Dat zie je niet zo vaak, twee taxiënde Storchen: Mráz K-65 Cap D-EMAV & Fieseler
Fi.156C-2 Storch D-EKLU. (Rob Tempel)
Begin jaren '50 was de Royal Canadian Army op zoek naar een locatie om een
militair depot aan te leggen in Duitsland. De keuze viel op een groot vlak
terrein nabij Soest - Bad Sassendorf. Tot 1971 bleven de Canadezen hier, waarna
het Britse Army Air Corps de nieuwe gebruiker werd. De Britten legden een
vliegstrip aan voor hun helikopters en bouwden er enkele grote
onderhoudshangaars. Deze vliegstrip werd later ook gebruikt door een lokale
vliegclub. Na de val van de Muur vertrokken de Britten en kocht bierbrouwer
Warsteiner een groot gedeelte van het complex, inclusief de grote
onderhoudshangaars. Warsteiner gebruikt de hangaars tegenwoordig als
opslagruimte en op het buitenterrein staan duizenden kratten met (lege)
bierflesjes opgeslagen. Door de vliegclub werd de vliegstrip verbeterd en
uitgebreid tot een volwaardig sportvliegveld en er werd steeds drukker gebruik
van gemaakt. Er kwamen steeds meer toestellen op Soest - Bad Sassendorf (EDLZ)
te staan, waarvoor diverse hangaars gebouwd werden. Ook werd de baan, die toch
wel wat aan de korte kant was, verlengd tot ruim 800 meter.
Mede door de verlengde baan en de betrekkelijk afgelegen locatie is het mogelijk
om hier vliegshows te organiseren. Om de paar jaar wordt er een show
georganiseerd, waarbij de nadruk op Oldtimers en Warbirds ligt. Tijdens het
weekend van 20 en 21 augustus 2016 werd er weer een vliegshow, gecombineerd met
en Fly-In gehouden. Tussen de deelnemers aan de vliegshow zaten deze keer o.a.
een van de weinige in Europa vliegende Consolidated Vultee BT-13B's, een P-51D
Mustang en de “Nederlandse” YAK-3. Verder een Focke-Wulf FW.44J Stieglitz en
twee Fieseler Storchen; een originele Fieseler en een door Mráz in licentie
gebouwd exemplaar.
Fieseler Fi.156C-2 Storch D-EKLU en de in licentie gebouwde Mráz K-65 Cap
D-EMAV. (Rob Tempel)
Heliopolis Gomhouria Mk.6 D-EGBA; een in Egypte gebouwde Bücker 181 Bestmann.
(Rob Tempel)
Wassmer WA.52 Europa D-EMGM. (Rob Tempel)
Andere leuke deelnemers waren enkele Boeing Stearmans, twee Ryan's, twee Pilatus
P-3's, een Cessna 195 en de Beech B50 Twin Bonanza. De op het nabij gelegen
Paderborn-Lippstad gebaseerde Fouga Magister D-IFCC maakte op beide dagen enkele
low-overs en de DDA Dakota vloog zaterdag even langs. Doordat het vooral zondag
wat minder goed vliegweer was, bleef het aantal deelnemers aan de Fly-In wat
achter bij de verwachting. Op zaterdag avond werd een Warsteiner hete lucht
airship opgebouwd en vloog een aantal rondjes, voorzien van het opschrift
“WARSTEINAIR”
Met de twee DO 27's konden rondvluchten gemaakt worden en dat kon ook met één
van de aanwezige DH.104 Doves, de in LTU kleuren vliegende D-INKA. De andere
Dove is gebaseerd op Soest -Bad Sassendorf maar is op het moment niet
vliegwaardig.
Focke-Wulf FW44J Stieglitz D-EQAX. (Rob Tempel)
SNCAN Stampe SV.4C D-EQXB. (Rob Tempel)
Tot taildragger omgebouwde Piper PA-22-160 Tri-Pacer D-ERGY. (Rob Tempel)
De momenteel niet vliegwaardige De Havilland DH.104 Dove 2B D-IKUR. (Rob Tempel)
De
meeste hangaars bleven gesloten, maar eentje was even open en binnen stonden
o.a. een SIAI Marchetti SF260 en een Wassmer WA.54. Verder is er een bedrijf
gevestigd dat DO 28D’s reviseert, verhuurt en verkoopt. In een van de hangaars
staan twee gedemonteerde Skyservants, de 118 in Keniaanse kleuren en een donker
groen exemplaar zonder leesbare registratie. De van Walter turboprops voorziene
DO 28G-92 D-IMOB, die elders in gebruik is als parabak, kwam binnen voor
onderhoud.
Al
met al een leuk evenement dat zeker een bezoek waard is. Jammer is het wel dat
het voorvliegen vaak op grote afstand gebeurt. Apart is dat sommige kisten aan
de overkant van de baan voorvliegen, waarbij je last hebt van tegenlicht,
terwijl andere achter het publiek voorvliegen. Het verslag is van zaterdag en
zondag en omdat het niet altijd duidelijk is of een bepaald toestel vliegshow
deelnemer of Fly-In bezoeker was, is daar geen onderscheid in gemaakt.
Dank aan de organisatie en in het bijzonder Johannes Kleine, voor de verleende
faciliteiten.
(H) = inside hangar
# = fly by only
Soest - Bad Sassendorf 20 & 21 augustus-2016 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D-EABS |
Cessna 172P Skyhawk |
|
|
|
|
D-EAJC |
Dornier DO 27B-1 |
56+24 |
|
|
|
D-EATA |
Cessna 170A |
(H) |
|
|
|
D-EAVA |
Cessna 182M Skylane |
|
|
|
|
D-EBCR |
PA-18-150 Super Cub |
|
|
|
|
D-EBWW |
Piper PA-28-180 Cherokee D |
|
|
|
|
D-ECVT |
Reims/Cessna F150L |
|
|
|
|
D-ECZC |
CEA Jodel DR 1050 Ambassadeur |
|
|
|
|
D-EDJI |
Reims/Cessna FRA150L Aerobat |
(H) |
|
|
|
D-EELN |
SOCATA Rallye 180TS |
|
|
|
|
D-EEOV |
Robin DR 400/180 Régent |
|
|
|
|
D-EEKI |
Wassmer WA.54 Atlantic |
(H) |
|
|
|
D-EFBE |
Piper PA-18-95 Super Cub |
|
|
|
|
D-EFGJ |
HOAC DV-20 Katana |
|
|
|
|
D-EFJC |
MBB BO 209-160 Monsun |
|
|
|
|
D-EFOB |
Dornier DO 27A-4 |
56+81 |
|
|
|
D-EFPB |
Cessna 172R Skyhawk |
|
|
|
|
D-EFVH |
Beech F33A Bonanza |
|
|
|
|
D-EFYD |
Cessna 170B |
|
|
|
|
D-EGBA |
Heliopolis Gomhouria Mk.6 |
|
|
|
|
D-EGDI |
M.S. 892A Rallye Commodore 150 |
|
|
|
|
D-EGMV |
Reims/Cessna F152 |
|
|
|
|
D-EGVH |
Robin R 2160D Acrobin |
|
|
|
|
D-EIYB |
Reims/Cessna F152 |
|
|
|
|
D-EJMD |
Van's RV-4 |
|
|
|
|
D-EKLU |
Fieseler Fi.156C-2 Storch |
|
|
|
|
D-EKPH |
Aero Design Pulsar XP |
|
|
|
|
“WARSTEINAIR” Gefa Flug AS105GD hot airship D-OWLS. (Rob Tempel)
Fauvell AV 36C D-3506. (Rob Tempel)
Agusta Bell 206B Jet Ranger III D-HAFI. (Rob Tempel)
De nog steeds niet boven Nederlands grondgebied mogen vliegende Yakovlev YAK-3
UPW F-AZZK/48 in de start. (Rob Tempel)
D-ELWD |
Robin R 3000/160 |
|
|
|
|
D-ELYP |
Robin R 2160D |
|
|
|
|
D-EMAV |
Mráz K-65 Cap |
|
|
|
|
D-EMGM |
Wassmer WA.52 Europa |
|
|
|
|
D-EMUM |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
|
|
D-ENDT |
Reims/Cessna F150M |
|
|
|
|
D-EODG |
SIAI Marchetti SF260 |
(H) |
|
|
|
D-EPPK |
Robin R 2160D Alpha Sport |
|
|
|
|
D-EPTA |
Robin DR 400/140B Dauphin 4 |
|
|
|
|
D-EPVA |
Piper PA-28-180 Cherokee Challenger |
|
|
|
|
D-EQAX |
Focke-Wulf FW44J Stieglitz |
|
|
|
|
D-EQXB |
SNCAN Stampe SV.4C |
86 |
|
|
|
D-ERGY |
Piper PA-22-160 Tri-Pacer |
(tailwheel) |
|
|
|
D-ERJP |
Cessna 172P Skyhawk |
|
|
|
|
D-ERSO |
Mooney M.20J |
|
|
|
|
D-ERVI |
Van's RV-8 |
|
|
|
|
D-ETIV |
Piper PA-28-181 Archer III |
|
|
|
|
D-EVOX |
HOAC DV-20 Katana |
(H) |
|
|
|
D-EXHP |
Aerotek Pitts S-2A |
|
|
|
|
D-FUKK |
CCF Harvard 4 |
|
|
|
|
D-GMUP |
Tecnam P 2006T |
|
|
|
|
D-HAFI |
Agusta Bell 206B Jet Ranger III |
|
|
|
|
D-IFCC |
Fouga CM.170R Magister |
LW c/s |
# |
|
|
D-IMOB |
Dornier DO 28G-92 Skyservant |
|
|
|
|
D-INKA |
De Havilland DH.104 Dove 5 |
LTU c/s |
|
|
|
D-IKJH |
Cessna T303 Crusader |
|
|
|
|
D-IKUR |
De Havilland DH.104 Dove 2B |
|
|
|
|
Eén van de vier aanwezige Italiaanse Alpi Aviation Pioneer 300’s: I-A690/4. (Rob
Tempel)
Cessna 195A N195RS. (Rob Tempel)
Beech B50 Twin Bonanza N3670B. (Rob Tempel)
Beech F35 Bonanza N6F. (Rob Tempel)
D-KCAA |
Scheibe SF-25C Falke |
|
|
|
|
D-KDCH |
Scheibe SF.25E Super Falke |
|
|
|
|
D-KGFR |
Grob G-109B |
|
|
|
|
D-KGTI |
Diamond HK.36TTC Super Dimona 115 |
|
|
|
|
D-KTDH |
Schempp-Hirth Duo-Discus T |
|
|
|
|
D-MCSK |
Plätzer Kiebitz B |
|
|
|
|
D-MFVE |
Comco-Ikarus C 42B |
|
|
|
|
D-MHON |
Aeropro Eurofox |
|
|
|
|
D-MHSD |
Alpi Aviation Pioneer 300STD |
|
|
|
|
D-MLSC |
Zenair CH-601D Zodiac |
|
|
|
|
D-MNLG |
B&F Technik FK-9 TG Mk.II |
(H) |
|
|
|
D-MOGL |
Murphy Renegade Spirit |
|
|
|
|
D-MPAP |
Comco Ikarus Fox-22 |
|
|
|
|
D-MQQR |
Comco Ikarus C 42B |
|
|
|
|
D-MSAP |
Alpi Aviation Pioneer . . . . |
|
|
|
|
D-MTAP |
B&F Technik FK-12 Comet |
|
|
|
|
D-MUDS |
Comco Ikarus C 42B |
|
|
|
|
D-MULJ |
Plätzer Kiebitz-B4 |
|
|
|
|
D-MWTL |
TL Ultralight TL-232 Condor Plus |
|
|
|
|
D-MXPS |
Comco Ikarus C 42B |
|
|
|
|
D-MYYY |
Plätzer Kiebitz B4 |
|
|
|
|
D-OWLS |
Gefa Flug AS105GD hot airship |
WARSTEINAIR |
|
|
|
D-3506 |
Fauvel AV 36C |
|
|
|
|
F-AZNO |
Ryan ST-3KR/PT-22A |
647 |
|
|
|
F-AZPU |
Pilatus P-3-05 |
3182/82 |
|
|
|
F-AZQQ |
Pilatus P-3-05 |
A-864 |
|
|
|
F-AZZK |
Yakovlev YAK-3 UPW |
48 |
|
|
|
G-APIH |
De Havilland DH.82A Tiger Moth |
|
|
|
|
G-BRVB |
Stolp SA.300 Starduster Too |
|
|
|
|
HB-RBY |
Pilatus P-3-05 |
A-872 |
|
|
|
I-A596/2 |
Alpi Aviaton Pioneer 300 |
|
|
|
|
I-A688/1 |
Alpi Aviaton Pioneer 300 |
|
|
|
|
I-A690/4 |
Alpi Aviaton Pioneer 300 |
|
|
|
|
I-B524/3 |
Alpi Aviaton Pioneer 300 |
|
|
|
|
LY-YES |
Yakovlev YAK-52 |
|
|
|
|
Een sterk op een Pitts gelijkende Raven Aircraft Raven 2XS N651RA. Het toestel
is in Canada ontworpen en wordt als kit of een set tekeningen aan de man
gebracht. (Rob Tempel)
North American P-51D Mustang N6328T. (Rob Tempel)
Consolidated Vultee BT-13B (SNV-2) Valiant N71502 in een saai kleurenschema.
(Rob Tempel)
N33GP |
Ryan ST-3KR |
411 |
|
|
|
N25LM |
Pitts S-1S |
|
|
|
|
N195RS |
Cessna 195A |
|
|
|
|
N3670B |
Beech B50 Twin Bonanza |
|
|
|
|
N6F |
Beech F35 Bonanza |
|
|
|
|
N60GL |
Great Lakes 2T-1A-2 |
|
|
|
|
N651RA |
Raven Aircraft Raven 2XS |
|
|
|
|
N6136P |
Piper PA-24-250 Comanche |
|
|
|
|
N6328T |
North American P-51D Mustang |
473254/R-B7 |
|
|
|
N6554B |
Tiger Aircraft AG-5B Tiger |
|
|
|
|
N740GB |
Van's RV-4 |
|
|
|
|
N71502 |
Consolidated Vultee BT-13B (SNV-2) Valiant |
|
|
|
|
N78306 |
Globe GC-1B Swift |
NC78306 |
|
|
|
N831A |
Piper PA-22-125 Tri-Pacer |
(tailwheel) |
|
|
|
N8132E |
Piper PA-28-181 Archer II |
|
|
|
|
N9054H |
Boeing E75 |
|
|
|
|
N9912H |
Boeing B75N-1/N2S-3 |
|
|
|
|
N98825 |
Cessna 172P Skyhawk |
|
|
|
|
OE-AKJ |
Boeing PT-13D |
207 |
|
|
|
OO-EBU |
Piper PA-28-161 Cadet |
|
|
|
|
OO-TAB |
SOCATA TB-9 Tobago |
(H) |
|
|
|
OO-VMC |
Piper PA-28-161 Warrior III |
|
|
|
|
PH-4B8 |
B&F Technik FK-9 MkIV |
|
|
|
|
PH-4H9 |
Murphy Renegade Spirit |
|
|
|
|
PH-ARV |
ARV Super 2 |
|
|
|
|
PH-ERD |
Jodel FDR 250T |
|
|
|
|
PH-PBA |
Douglas DC-3C |
KLM c/s |
# |
|
|
SP-HOG |
Yakovlev YAK-18T |
|
|
|
|
118 |
Dornier DO 28-D4 Skyservant |
(H; Kenya AF c/s; fuselage) |
|
|
. . . |
Dornier DO 28D Skyservant |
(H; fuselage; stored) |
|
|
|
Globe GC-1B Swift NC78306. (Rob Tempel)
Yakovlev YAK-18T SP-HOG. (Rob Tempel) |