Op 28 juli 2012 werd voor de 10e
keer de Texel Airshow gehouden die, vanwege de sponsoring, nu
omgedoopt was tot "Leaseweb Texel Airshow 2012".
De airshow die oorspronkelijk al in 2010 gehouden zou worden, is
tweemaal uitgesteld omdat de baan van Den Helder niet
beschikbaar was. Den Helder dient als uitwijkhaven voor
vliegtuigen die de Texel Airshow aandoen. Ook kunnen toestellen
die niet op Texel Airport kunnen landen, op De Kooy worden
gestationeerd.
In maart werd de voor 31 juli 2010
geplande Airshow op het Waddeneiland afgeblazen toen duidelijk
werd dat Defensie op De Kooy een baanrenovatie had ingepland. De
vliegshow verschoof naar 30 juli 2011, maar omdat er vertraging
werd opgelopen bij het aanleggen van een taxibaan, werd de
renovatie van de baan uitgesteld tot het voorjaar van 2011.
Omdat de werkzaamheden enkele maanden zouden duren bleek dat op
die dag weer geen Texel Airshow mogelijk was.
Aangezien het vliegveld Texel in
2012 75 jaar zou bestaan werd besloten om de eerstvolgende
airshow op 28 juli 2012 te houden.
Ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan
werd tevens een jubileumboek samengesteld door Jan Willem de
Wijn en Jan Nieuwenhuis. Vanwege de lijndiensten in het verleden
van de KLM en het militaire vliegkamp van voor de oorlog, werd
het jubileumboek gepresenteerd door Peter Hartman
(president-directeur KLM) en Commodore Paul Mulder (Directeur
Operaties
van de luchtmacht) bij
aanvang van de Texelse airshow. Beide prominenten overhandigden
de exemplaren van het boek aan burgemeester Francine Giskes van
Texel en Martin Schröder, voorzitter van de Raad van
Commissarissen van Texel Airport NV.
Na de presentatie van het boek
startte de vliegshow om 13.00 uur met een demo van de in
Leaseweb kleuren gestoken Extra EA-300/LT PH-ZWS gevlogen door
Bert Huizinga.
Hoogtepunten in de daarop volgende
vier uur durende show waren ongetwijfeld de Agusta A109 van de
Belgische luchtmacht, de Sea Fury, de Mi35 Hind, de
spectaculaire landing van de Super Cub van Dan 'O Brien op een
rijdend platform en natuurlijk de demo van de Nederlandse F-16.
Het geheel werd afgesloten met een zeer strak gevlogen demo met
de L-39C's van het Breitling team.
Wij kunnen daarom ook niet anders
dan Ed, Marleen en Mike de Bruijn en niet te vergeten de vele
vrijwilligers die het weer voor elkaar kregen om een fantastisch
luchtvaartevenement te organiseren, van harte te bedanken voor
hun ongelofelijke inspanningen.
Als klap op de vuurpijl was er na
het evenement nog een grote verrassing voor Ed de Bruijn. Uit
handen van de burgemeester van Texel, mevrouw Francine Giskes,
kreeg hij namelijk als blijk van waardering voor het organiseren
van de niet meer weg te denken Texel Airshow in de afgelopen
deccenia, de versierselen opgespeld die horen bij de Orde van
Oranje-Nassau.
De Texel Airshow staat natuurlijk
bekend om de grote aantallen sport- en zakenvliegtuigen die op
de dag zelf naar het Waddeneiland vliegen. Die toeloop is zo
groot dat er slottijden toegewezen worden. Tussen 08.00 en 12.30
uur lokale tijd kwamen dan ook ruim 200 toestellen binnen. In
het onderstaande overzicht hebben we alle toestellen vermeld die
vanaf de eerste dag voor het spektakel arriveerden met datum van
zowel aankomst als vertrek. |