De “bezoeker van de dag”: North American P-51D-NA Mustang PH-JAT van de Stichting Vroege Vogels. (Henk Wadman)


Jaarlijks werd in de maand mei op vliegveld Hoogeveen het Wings & Wheels evenement georganiseerd en daar kwam heel wat publiek op af. Corona gooide zowel in 2020 als in dit jaar roet in het eten. De bij de stichting Egmond Vintage Wings aangesloten mensen besloten om toch iets te organiseren, maar dan zonder publiek en geheel conform de Corona-regels.



Veel belangstelling voor de bijzonder fraaie Fokker D.XXI PH-XXI. (Henk Wadman)


Onder de naam Trainer Meeting werden eigenaren van historische lesvliegtuigen in Nederland uitgenodigd om naar Hoogeveen te komen. Gelukkig gaven diverse mensen daar gehoor aan, hoewel er hier en daar boven ons land onweer dreigde. Dat laatste zorgde er onder meer voor dat de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht niet op kwam dagen met enkele Harvards en ook de Fokker S.11’s van de Fokker Four bleven thuis.

Grote trekpleister was de fraaie door Jack van Egmond en familieleden gebouwde Fokker D.XXI, die later dit jaar voor het eerst gaat vliegen. We konden ook nog een blik werpen op de verschillende projecten in de onderhoudshangaar van ATN. De hele dag werd er volop gevlogen door de op Hoogeveen gestationeerde historische machines en bezoekers. Veel aandacht was er voor de Mustang van de Vroege Vogels, die zowel bij aankomst als bij vertrek een spectaculaire low pass maakte.




Maar liefst vier vliegende De Havilland DH.82A Tiger Moths waren te zien: D-EPKS & G-AJHS van Breda, N8233 van Hilversum en het was een thuiswedstrijd voor de N935NL. (Henk Wadman)








Deze eerste Trainer Meeting op Hoogeveen bleek een groot succes en mogelijk komt er in 2022 een vervolg. Dank aan de mensen van de Havendienst en Egmond Vintage Wings voor de verleende faciliteiten. Enkele kleinere loodsen bleven voor ons gesloten; onder andere die waar de Stinson NC64435 in staat.
(Henk Wadman)

 

D-ECBW Piaggio P149D 92+19          
D-ECCI Klemm Kl.35D            
D-ECPU Diamond DA 20-A1 Katana (h)          
D-EEGD Piaggio P149D            
D-EHMT CASA 1.131E Jungmann (h; wings)          
(D-ELKO) Stinson L-5B-VW Sentinel (h; frame & wings)          
(Universal Aircraft Industry Vultee 76)            
D-ENMS HOAC DV 20 Katana 100 (h)          
D-EPKS De Havilland DH.82ATiger Moth            
D-EWCS SOCATA Rallye 235F            
D-3036 Schleicher K 8B (h)          
F-GKEB SNCAN SV.4C (h; fuselage & wings)          
G-AGYY Ryan ST-3KR/PT-22-RY 27          
G-AHSD Taylorcraft Plus D (h) LB323          
G-AJHS De Havilland DH.82A Tiger Moth            
G-BWTG De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22 WB671/910          
G-CUBJ Piper PA-18-150 Super Cub 18-5395/CDG          
G-XYZT Aeromot AMT-200S Super Ximango            
(HC-AEL)? Piper PA-18-150 Super Cub (h; frame & wings)          
LN-TFS Piper PA-28-181 Archer III            





Boeing E75/PT-13-BW N1944S en Boeing A75N-1/N2S-3 N74650; respectievelijk afkomstig van Texel en Breda. (Henk Wadman)




Uit Duitsland kwam de in Luftwaffe kleuren vliegende Piaggio P149D D-ECBW. (Henk Wadman)


Vooral ‘s ochtends werd er veel gevlogen met de in 1943 gebouwde Fairchild M-62A-3/PT-26A-FE Cornell N58799. (Henk Wadman)

 

N29EG Piper L-4H Grasshopper 479709/43-B          
N172PL Reims/Cessna F172E            
N207HV Piper PA-28R-201T Turbo Arrow III (h)          
N255DB Stinson L-5 Sentinel 214847          
N476E Command-Aire 3C-3 (h; fuselage & wings)          
N935NL De Havilland DH.82ATiger Moth T-9354          
N1944S Boeing E75/PT-13-BW 217701/306          
N3989B Piper L-4J Grasshopper 54809          
N5708A Cessna 172            
N7009H Piper J3C-65 Cub (h; frame & wings)          
N7600E Bellanca 14-19-2 Cruisemaster (h)          
N8233 De Havilland DH.82A Tiger Moth            
N56330 Consolidated Vultee BT-13A Valiant (h; fuselage)           
N57797 Consolidated Vultee L-5 Sentinel 298248/6C          
N58799 Fairchild M-62A-3/PT-26A-FE Cornell FV154          
N68144 Consolidated Vultee BT-13A Valiant (h; fuselage & wings)          
N68461 Boeing N2S-5/PT-13D (h) 17452          
N73077 Cessna 140 (h; fuselage & wings) NC73077          
N74650 Boeing A75N-1/N2S-3 586          
(N81255) Fairchild 24R-46a Ranger (h; frame & wings)          
OO-KCE Czech Aircraft Works PS-28 Cruiser            




Van de Klemm Kl.35D bestaan niet veel vliegende exemplaren meer. De D-ECCI werd in 1940 gebouwd voor de Zweedse Luchtmacht. (Henk Wadman)


Gebouwd in 1944: Auster Mk.V PH-NET. (Henk Wadman)


Deze CASA 1.131E Jungmann PH-PMV is een Spaanse licentiebouw uit 1951 van de Duitse Bücker 131 Jungmann. (Henk Wadman)


Begin dit jaar afgeleverd bij ATN op Hoogeveen: Piper L-4J Grasshopper N3989B uit 1945. (Henk Wadman)
 
 

PH-ARJ Cessna 150M            
PH-DLK De Havilland DH.82ATiger Moth (h)          
PH-DOO Ultravia Pélican PL (h)          
PH-ESB SOCATA TB-10 Tobago GT (touch & go)          
PH-FLJ Piper PA-18 Super Cub 105            
PH-GEN Piper J3C-65 Cub            
PH-JAT North American P-51D-NA Mustang 413578/C5-W          
PH-JMP Cessna 208B Grand Caravan/Supervan 900            
PH-JPO Reims/Cessna F172N Skyhawk            
PH-KNF Piper PA-18-135 Super Cub            
PH-MBS Beech C23 Sundowner 180  (h)          
PH-MBW Fuji FA-200-160 Aero Subaru            
PH-MSV CASA 1.131E Jungmann (h; fuselage & wings)          
PH-NDA Piper PA-12 Super Cruiser            
PH-NET Auster Mk.V TJ347          




Nog niet zo lang geleden bij ATN afgeleverd en bij dat bedrijf geassembleerd: Stinson L-5 Sentinel N255DB, de oudste nog vliegende L-5 ter wereld. Eind 1942 gebouwd en gaat mogelijk naar een Duitse eigenaar. Opvallend is de Nederlandstalige nose-art “PAS OP!” (Henk Wadman)

Inmiddels 80 jaar oud en al vele jaren gestationeerd op Hoogeveen: Ryan ST-3KR/PT-22-RY G-AGYY. (Henk Wadman)

 

PH-PJO Czech Aircraft Works SportCruiser            
PH-PLC Ultravia Pélican PL (h)          
PH-PMV CASA 1.131E Srs. 2000 Jungmann BI-005          
PH-RBL Murphy Rebel (h)          
PH-RFF Pietenpol B-4A Aircamper (h)          
PH-RGB Tecnam P 2002-JF            
PH-RIC Mudry CAP 10B (h)          
PH-RLA SAAB 91D Safir            
PH-RRR Piper PA-28-181 Archer II            
PH-RVN Van’s RV-9A            
PH-SBR Europa AL Europa XS TG (h)          
PH-TOK Piper PA-18-135 Super Cub R-114          
PH-TOT Staaken Z-21 Flitzer (h)          
PH-VRW Reims/Cessna F150K Commuter            
PH-VSN Reims/Cessna F152 II            
PH-XXI Fokker D.XXI (replica) 229          
PH-ZCR Piper PA-18-135 Super Cub            
(PH- . . .) Pietenpol B-4A Aircamper (h; frame)          





Zeldzame versie van de Piper PA-18 is deze Super Cub 105 PH-FLJ van Flying Focus en PA-18-150 PH-TOK werd onlangs gerestaureerd en ziet er weer piekfijn uit. PA-18-150 G-CUBJ vliegt vanaf Biddinghuizen in de originele Armée de Terre kleuren en was in en ver verleden in gebruik bij Reclamair als PH-MBF.
(Henk Wadman)





 

PH-714 Schleicher ASK 21 HV          
PH-844 Schleicher ASK 21 HY          
PH-1314 Scheibe SF.25C Falke 1700 (h)          
PH-1498 Schempp-Hirth Arcus M BD          
PH-1523 Rolladen-Schneider LS 4-a HL          
PH-1524 Schempp-Hirth Ventus -2 c HX           
PH-1525  DG Flugzeugbau DG-1000T HD          
PH-1546 Diamond HK 36 TTC Super Dimona            
PH-1549 Rolladen-Schneider LS 4-b HP          
PH-1580 Diamond HK 36TTC Super Dimona            
PH-1647 Rolladen-Schneider LS 4-a VIS          
PH-1655 Schempp-Hirth Discus-2 T HI          
(PH-2V2) Fisher FP-303 “Solar Spirit” (h; fuselage & wings)          
PH-2R4 Aviasud Mistral            
PH-2W1 Aviasud Mistral BRD (h)          
PH-3W5 Comco-Ikarus C 42B            
PH-4F1 Aerospool WT9 Dynamic (h)          
PH-4F4 AirLony Skylane (h)          
PH-4H1 TL Ultralight TL-3000 Sirius            
SE-GCK Piper PA-18-150 Super Cub (h) 51245          

     

Credits: Berend Jan Floor, Bert Visser, Henk Wadman, Wim Zwakhals