|
|
|
|
|
In de jaren zestig begon men in
Duitsland volop te experimenteren met het gebruik van
kunststof bij de bouw van zweefvliegtuigen. Al vrij snel
volgden de eerste prototypen en het duurde niet lang voordat
de eerste productievliegtuigen uit de fabrieken rolden.
Bouwen met kunststof had vele voordelen ten opzichte van de
tot dan gebruikelijke bouwmethode, waarbij de
zweefvliegtuigen in principe gebouwd werden van hout en of
staalbuis en bekleed met linnen of een andere bekleding. De
ontwikkeling van de kunststofvliegtuigen ging zo snel dat –
vooral in Groot Brittannië – een aantal mensen zich zorgen
begon te maken over het voortbestaan van vooral de oudere
houten zweefvliegtuigen. Dit leidde in 1972 tot de
oprichting van de Vintage Glider Club (VGC), een
internationale vereniging voor eigenaren, piloten en
liefhebbers van klassieke of oldtimer zweefvliegtuigen. In
het begin lag de nadruk op vliegtuigen uit de jaren dertig
en veertig. Deze zijn geheel gebouwd uit hout, staalbuis en
linnen. In de loop van de jaren verwelkomde de VGC steeds
meer vliegtuigen die zijn bekleed met modernere materialen
of waarin kunststof onderdelen zijn verwerkt. “Tupperware”
(vliegtuigen van kunststof) zijn in principe nog steeds niet
welkom.
|
De
zeldzame Scott Viking I BGA416/AHU, bestemd voor het Gliding
Heritage Centre. (Rob Tempel) |
|
|
Vanaf de oprichting organiseert de VGC
elk jaar ergens in Europa de “International Vintage Glider Rally”.
Deze Rally is zeker geen wedstrijd, maar een gezellig samenzijn voor
liefhebbers van deze vliegtuigen. Ook in Nederland is deze Rally al
een paar keer gehouden: in 1984 en vervolgens in 1992. Van 26 juli
tot 6 augustus 2015 werd de Rally voor de derde keer in Nederland
gehouden. Zo'n 75 historische zweefvliegtuigen arriveerden op
Terlet, waar de (Nederlandse) Vereniging Historische
Zweefvliegtuigen de Rally dit jaar organiseerde. De opkomst was wat
minder dan de afgelopen jaren en dit kwam voor een groot gedeelte
doordat de Inspectie Leefomgeving en Transport (vroeger de RLD)
strengere eisen stelt aan historische zweefvliegtuigen dan de
Europese regelgeving voorschrijft. Hierdoor zijn een aantal typen
zweefvliegtuigen die in heel Europa gewoon mogen vliegen, niet
welkom in Nederland . . . . Andere eigenaren moesten voor 62 euro
een ontheffing aanvragen. Ondanks dat was het toch een gezellige
Rally die overigens met slecht weer begon. Het weer werd gelukkig
steeds beter en zo konden er veel vluchtjes en langere vluchten
genoteerd worden. Bijzondere deelnemers waren o.a. De EI-GLG, een Ka
6CR Rhönsegler die van 1960 tot en met 1986 in ons land was
ingeschreven als PH-259. Ook waren er twee Italiaans geregistreerde
deelnemers. Hoewel kunststof kisten eigenlijk niet welkom zijn,
wordt er af en toe een uitzondering gemaakt. Op Terlet was namelijk
de D-7100 aanwezig, het allereerste prototype van de Glaser-Dirks
DG-100. |
|
|
Replica van een Hütter H.28 II: D-8223. (Jan Mangelschots)
Focke-Wulf Weihe 50 D-3654. (Rob Tempel) |
|
|
Tijdens de rally werd de unieke Scott
Viking I, die jarenlang een Nederlandse eigenaar heeft gehad,
gedoneerd aan het Gliding Heritage Centre. Het toestel gaat deel
uitmaken van de unieke collectie (Britse) historische
zweefvliegtuigen dat dit op Lasham gevestigde museum bezit.
Onderstaand overzicht is vermoedelijk
niet helemaal compleet omdat sommige zwevers maar één of enkele
vluchtjes hebben gemaakt en daarna weer in hun trailers verdwenen.
(RT).
BGA416/AHU |
Scott Viking I |
|
|
BGA921/BEY |
Slingsby T.45 Swallow |
|
|
BGA1063/BLW |
Slingsby T.50 Skylark 4 |
|
|
BGA3195 |
Slingsby T.21B Sedbergh TX1 |
|
|
BGA3240/WJ306 |
Slingsby T.21B Sedbergh TX1 |
“Daisy” |
|
BGA3488/WZ795/FSK |
Slingsby T.38 Grasshopper TX1 |
|
|
BGA4746/JSP |
Slingsby T.31B Cadet TX3 |
|
|
BGA5283/XE802 |
Slingsby T.31B Cadet TX3 |
|
|
D-0003 |
LET L-13 Blanik |
|
|
D-0117 |
Nord 1300 (Grunau Baby IIb) |
|
|
D-0455 |
Grunau Baby IIb |
|
|
D-0682 |
Focke-Wulf Kranich III |
|
|
D-1629 |
Scheibe L-Spatz 55 |
|
|
D-1420 |
DFS Olympia-Meise |
|
|
D-1538 |
Schempp-Hirth SHK-1 |
|
|
D-1977 |
Grunau Baby III |
|
|
D-3584 |
Schleicher Ka 4 Rhönlerche II |
|
|
D-3654 |
Focke-Wulf Weihe 50 |
|
|
D-4116 |
Schleicher Rhönlerche II |
|
|
D-4131 |
Schempp-Hirth Standard Austria S |
|
|
D-5250 |
Schleicher K 7 Rhönadler |
|
|
D-6219/H |
Schleicher K 7 Rhönadler |
|
|
D-6413 |
Scheibe Bergfalke II/55 |
|
|
D-6706/06 |
Schleicher Ka 6E |
|
|
|
|
|
EoN Olympia Series 2 OY-XEF. (Frank Mink)
PZL Bielsko SZD 22B Mucha Standard OY-XAI.
(Frank Mink)
Carmam M.100S Mésange I-ALEB/BX. (Rob Tempel)
Scheibe Bergfalke II/T55
I-EVAM. (Frank Mink) |
|
|
D-7042 |
Schleicher Ka 2B Rhönschwalbe |
|
|
D-7100 |
Glaser-Dirks DG-100 |
(prototype) |
|
D-7156 |
Grunau Baby IIb |
|
|
D-7380 |
DFS Olympia-Meise |
|
|
D-8008 |
PZL Bielsko SZD-9 Bocian |
|
|
D-8134/23 |
Schleicher Ka 2B Rhönschwalbe |
|
|
D-8223 |
Hütter H.28 II |
(replica) |
|
D-8262 |
Scheibe L-Spatz 55 |
|
|
D-8409 |
Schleicher Ka 6CR Rhönsegler |
|
|
D-8543 |
Focke-Wulf Kranich III |
|
|
D-8608/6H |
Schleicher Ka 6CR Rhönsegler |
|
|
D-8621 |
Schempp-Hirth SHK-1 |
|
|
D-8840 |
Schleicher Ka 6CR Rhönsegler |
|
|
D-9008 |
Glasflügel H201B Standard Libelle |
|
|
D-9055 |
Scheibe L-Spatz 55 |
|
|
D-9357 |
PZL Bielsko SZD 24-4A Foka 4 |
|
|
D-9424 |
Scheibe Bergfalke III |
|
|
D-9531 |
Grunau Baby III |
|
|
D-EHPH |
Bellanca 7GCBC Citabria |
|
|
D-KAOH |
Scheibe SF.27M |
|
|
D-KHYL |
DG Flugzeugbau DG-1000T |
|
|
D-KNAR |
Scheibe SF.25C Falke 2000 |
|
|
D-KWMW |
Schempp-Hirth Nimbus-4DM |
(no participant) |
|
|
|
|
Schleicher ASK 13 F-CEJJ kan gewoon met een dichte cockpitkap
gevlogen worden, maar ook als “cabrio”. (Frank Mink & Jan
Mangelschots)
Slingsby T.31B Cadet TX3 BGA5283/XE802. (Frank Mink)
Slingsby
T.38 Grasshopper TX1 BGA3488/WZ795/FSK. (Rob Tempel) |
|
EI-GLG |
Schleicher Ka 6CR Rhönsegler |
|
F-CEJJ |
Schleicher ASK 13 |
|
G-DCHB/577 |
Schleicher Ka 6E Rhönsegler |
|
HB-557 |
Slingsby T.31B Cadet TX3 |
|
HB-1199 |
Neukom Elfe S4A |
|
I-ALEB/BX |
Carmam M.100S Mésange |
|
I-EVAM |
Scheibe Bergfalke II/T55 |
|
OO-ZHQ |
Nord 2000 |
|
OY-DCX |
PZL Bielsko SZD 24C Foka |
|
OY-XAI |
PZL Bielsko SZD 22B Mucha Standard |
|
OY-XEF |
EoN Olympia Series 2 |
|
OY-XWL |
DFS (Mraz) 108-30 Kranich II B-2 |
|
PH-80 |
Göppingen Gö 3 Minimoa |
|
PH-110 |
Slingsby T.21C |
|
PH-190 |
Grunau Baby IIa |
|
PH-198 |
Slingsby T.30A Prefect |
|
PH-203 |
Slingsby T.34A-1 Sky |
|
PH-279 |
Schleicher Rhönlerche II |
|
PH-342/10 |
Schleicher Ka 6CR Rhönsegler |
|
PH-357 |
Schleicher Ka 6CR Rhönsegler |
|
PH-742/FJ |
Glaser-Dirks DG-400 |
(no participant) |
PH-799/WB946 |
Slingsby T.21B Sedbergh TX1 |
|
PH-819/CA |
Grob G 103T Twin Astir Trainer |
|
PH-853 |
Scheibe SF.25C Falke |
|
PH-1163 |
Slingsby T.31B Motor Cadet III |
Air Cadets |
PH-1212 |
Grob G-103T Twin Astir Trainer |
(no participant) |
PH-1424/TON |
Schempp-Hirth Discus-2 cT |
(no participant) |
PH-AJF |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
PH-ELT |
Christen A-1 Husky |
|
PH-KNF |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
|
|
Workshop: |
|
|
D-4295/GAC |
Schleicher K 8B |
|
(CF-ZDA) |
Scheibe Bergfalke II/55 |
(forward fuselage in canteen next to workshop) |
|
|
|
DFS (Mraz) 108-30 Kranich II B-2 OY-XWL en Focke-Wulf Kranich III
D-8543. (Rob Tempel)
|
|
|
Credits: Jan Mangelschots,
Rob Tempel, TristarAviation/Frank Mink & Patrick Dirksen |
|