In de jaren zestig begon men in Duitsland volop te experimenteren met het gebruik van kunststof bij de bouw van zweefvliegtuigen. Al vrij snel volgden de eerste prototypen en het duurde niet lang voordat de eerste productievliegtuigen uit de fabrieken rolden. Bouwen met kunststof had vele voordelen ten opzichte van de tot dan gebruikelijke bouwmethode, waarbij de zweefvliegtuigen in principe gebouwd werden van hout en of staalbuis en bekleed met linnen of een andere bekleding. De ontwikkeling van de kunststofvliegtuigen ging zo snel dat – vooral in Groot Brittannië – een aantal mensen zich zorgen begon te maken over het voortbestaan van vooral de oudere houten zweefvliegtuigen. Dit leidde in 1972 tot de oprichting van de Vintage Glider Club (VGC), een internationale vereniging voor eigenaren, piloten en liefhebbers van klassieke of oldtimer zweefvliegtuigen. In het begin lag de nadruk op vliegtuigen uit de jaren dertig en veertig. Deze zijn geheel gebouwd uit hout, staalbuis en linnen. In de loop van de jaren verwelkomde de VGC steeds meer vliegtuigen die zijn bekleed met modernere materialen of waarin kunststof onderdelen zijn verwerkt. “Tupperware” (vliegtuigen van kunststof) zijn in principe nog steeds niet welkom.

 

 


De zeldzame Scott Viking I BGA416/AHU, bestemd voor het Gliding Heritage Centre. (Rob Tempel)

 
 

Vanaf de oprichting organiseert de VGC elk jaar ergens in Europa de “International Vintage Glider Rally”. Deze Rally is zeker geen wedstrijd, maar een gezellig samenzijn voor liefhebbers van deze vliegtuigen. Ook in Nederland is deze Rally al een paar keer gehouden: in 1984 en vervolgens in 1992. Van 26 juli tot 6 augustus 2015 werd de Rally voor de derde keer in Nederland gehouden. Zo'n 75 historische zweefvliegtuigen arriveerden op Terlet, waar de (Nederlandse) Vereniging Historische Zweefvliegtuigen de Rally dit jaar organiseerde. De opkomst was wat minder dan de afgelopen jaren en dit kwam voor een groot gedeelte doordat de Inspectie Leefomgeving en Transport (vroeger de RLD) strengere eisen stelt aan historische zweefvliegtuigen dan de Europese regelgeving voorschrijft. Hierdoor zijn een aantal typen zweefvliegtuigen die in heel Europa gewoon mogen vliegen, niet welkom in Nederland . . . . Andere eigenaren moesten voor 62 euro een ontheffing aanvragen. Ondanks dat was het toch een gezellige Rally die overigens met slecht weer begon. Het weer werd gelukkig steeds beter en zo konden er veel vluchtjes en langere vluchten genoteerd worden. Bijzondere deelnemers waren o.a. De EI-GLG, een Ka 6CR Rhönsegler die van 1960 tot en met 1986 in ons land was ingeschreven als PH-259. Ook waren er twee Italiaans geregistreerde deelnemers. Hoewel kunststof kisten eigenlijk niet welkom zijn, wordt er af en toe een uitzondering gemaakt. Op Terlet was namelijk de D-7100 aanwezig, het allereerste prototype van de Glaser-Dirks DG-100.

 
 

Replica van een Hütter H.28 II: D-8223. (Jan Mangelschots)


Focke-Wulf Weihe 50 D-3654. (Rob Tempel)
 
 

Tijdens de rally werd de unieke Scott Viking I, die jarenlang een Nederlandse eigenaar heeft gehad, gedoneerd aan het  Gliding Heritage Centre. Het toestel gaat deel uitmaken van de unieke collectie (Britse) historische zweefvliegtuigen dat dit op Lasham gevestigde museum bezit.

 

Onderstaand overzicht is vermoedelijk niet helemaal compleet omdat sommige zwevers maar één of enkele vluchtjes hebben gemaakt en daarna weer in hun trailers verdwenen. (RT). 

 

BGA416/AHU Scott Viking I    
BGA921/BEY Slingsby T.45 Swallow    
BGA1063/BLW Slingsby T.50 Skylark 4    
BGA3195 Slingsby T.21B Sedbergh TX1    
BGA3240/WJ306 Slingsby T.21B Sedbergh TX1 “Daisy”  
BGA3488/WZ795/FSK Slingsby T.38 Grasshopper TX1    
BGA4746/JSP Slingsby T.31B Cadet TX3    
BGA5283/XE802 Slingsby T.31B Cadet TX3    
D-0003 LET L-13 Blanik    
D-0117 Nord 1300 (Grunau Baby IIb)    
D-0455 Grunau Baby IIb    
D-0682 Focke-Wulf Kranich III    
D-1629 Scheibe L-Spatz 55    
D-1420 DFS Olympia-Meise    
D-1538 Schempp-Hirth SHK-1    
D-1977 Grunau Baby III    
D-3584 Schleicher Ka 4 Rhönlerche II    
D-3654 Focke-Wulf Weihe 50    
D-4116 Schleicher Rhönlerche II    
D-4131 Schempp-Hirth Standard Austria S    
D-5250 Schleicher K 7 Rhönadler    
D-6219/H Schleicher K 7 Rhönadler    
D-6413 Scheibe Bergfalke II/55    
D-6706/06 Schleicher Ka 6E    
 
 

EoN Olympia Series 2 OY-XEF. (Frank Mink)


PZL Bielsko SZD 22B Mucha Standard OY-XAI. (Frank Mink)


Carmam M.100S Mésange I-ALEB/BX. (Rob Tempel)


Scheibe Bergfalke II/T55 I-EVAM. (Frank Mink)
 
 
D-7042 Schleicher Ka 2B Rhönschwalbe    
D-7100 Glaser-Dirks DG-100 (prototype)  
D-7156 Grunau Baby IIb    
D-7380 DFS Olympia-Meise    
D-8008 PZL Bielsko SZD-9 Bocian    
D-8134/23 Schleicher Ka 2B Rhönschwalbe    
D-8223 Hütter H.28 II  (replica)  
D-8262 Scheibe L-Spatz 55    
D-8409 Schleicher Ka 6CR Rhönsegler    
D-8543 Focke-Wulf Kranich III    
D-8608/6H Schleicher Ka 6CR Rhönsegler    
D-8621 Schempp-Hirth SHK-1    
D-8840 Schleicher Ka 6CR Rhönsegler    
D-9008 Glasflügel H201B Standard Libelle    
D-9055 Scheibe L-Spatz 55    
D-9357 PZL Bielsko SZD 24-4A Foka 4    
D-9424 Scheibe Bergfalke III    
D-9531 Grunau Baby III    
D-EHPH Bellanca 7GCBC Citabria    
D-KAOH Scheibe SF.27M    
D-KHYL DG Flugzeugbau DG-1000T    
D-KNAR Scheibe SF.25C Falke 2000    
D-KWMW Schempp-Hirth Nimbus-4DM (no participant)  
 
 


Schleicher ASK 13 F-CEJJ kan gewoon met een dichte cockpitkap gevlogen worden, maar ook als “cabrio”. (Frank Mink & Jan Mangelschots)



 

Slingsby T.31B Cadet TX3 BGA5283/XE802. (Frank Mink)


 
Slingsby T.38 Grasshopper TX1 BGA3488/WZ795/FSK. (Rob Tempel)
 
 
EI-GLG Schleicher Ka 6CR Rhönsegler  
F-CEJJ Schleicher ASK 13  
G-DCHB/577 Schleicher Ka 6E Rhönsegler  
HB-557 Slingsby T.31B Cadet TX3  
HB-1199 Neukom Elfe S4A  
I-ALEB/BX Carmam M.100S Mésange  
I-EVAM Scheibe Bergfalke II/T55  
OO-ZHQ Nord 2000  
OY-DCX PZL Bielsko SZD 24C Foka  
OY-XAI PZL Bielsko SZD 22B Mucha Standard  
OY-XEF EoN Olympia Series 2  
OY-XWL DFS (Mraz) 108-30 Kranich II B-2  
PH-80 Göppingen Gö 3 Minimoa  
PH-110 Slingsby T.21C  
PH-190 Grunau Baby IIa  
PH-198 Slingsby T.30A Prefect  
PH-203 Slingsby T.34A-1 Sky  
PH-279 Schleicher Rhönlerche II  
PH-342/10 Schleicher Ka 6CR Rhönsegler  
PH-357 Schleicher Ka 6CR Rhönsegler  
PH-742/FJ Glaser-Dirks DG-400 (no participant)
PH-799/WB946 Slingsby T.21B Sedbergh TX1  
PH-819/CA Grob G 103T Twin Astir Trainer  
PH-853 Scheibe SF.25C Falke  
PH-1163 Slingsby T.31B Motor Cadet III Air Cadets
PH-1212 Grob G-103T Twin Astir Trainer (no participant)
PH-1424/TON Schempp-Hirth Discus-2 cT (no participant)
PH-AJF Piper PA-18-150 Super Cub  
PH-ELT Christen A-1 Husky  
PH-KNF Piper PA-18-150 Super Cub  
   
Workshop:    
D-4295/GAC Schleicher K 8B  
(CF-ZDA) Scheibe Bergfalke II/55 (forward fuselage in canteen next to workshop)
 
 


DFS (Mraz) 108-30 Kranich II B-2 OY-XWL en Focke-Wulf Kranich III D-8543. (Rob Tempel)


 
 

Credits: Jan Mangelschots, Rob Tempel, TristarAviation/Frank Mink & Patrick Dirksen