Vanuit Hoogeveen kwam Stinson L-5 Sentinel N255DB om mee te doen aan de formatievlucht. (Henk Wadman, 18 september 2021)


Voor de tweede maal organiseerde het Vliegend Museum Seppe (VMS) een fotodag speciaal voor vliegtuig spotters. Er werd een bijdrage van 15 Euro gevraagd en dat bedrag kwam geheel ten goede aan het museum. Op 18 september had men zowat alle vliegwaardige toestellen uit de collectie keurig opgelijnd buiten gezet in het gras van Breda International Airport. Na een korte toespraak van de voorzitter van het VMS konden alle fotografen zich gedurende de ochtend uitleven en de nodige plaatjes schieten. Tevens kwamen er nog wat vliegtuigen binnen vanuit België, Hilversum, Hoogeveen, Lelystad en Texel, die later werden ingezet. Aan het eind van de ochtend werden de fotografen naar de zuid kant van Breda begeleid om het vertrek van de machines die deelnamen aan een herdenkingsvlucht voor Operatie Market Garden, vast te leggen.




Twee Texans: North American AT-6A PH-TXN en AT-6A-NT N13FY. (Henk Wadman, 18 september 2021)




In de weken vooraf kon je boeken om een rondvlucht te maken in een historisch vliegtuig en de hele middag vlogen twee Tiger Moths, een Texan en een Auster Mk.V hun rondjes boven de regio. De toegezegde Boeing 75 kwam helaas niet opdagen.
 

Met dank aan bestuur en alle medewerkers van het Vliegend Museum Seppe voor de geboden faciliteiten.

Ditmaal was het overigens niet mogelijk om onder begeleiding de hangaars aan de (oude) noord zijde te bezoeken. Omdat de deuren open stonden, viel er nog wel het een en ander te noteren. (HW)




Drie Piper L-4J Grasshoppers: N29EG, N1227N & N3989B. De eerste en laatstgenoemde deden mee aan de herdenkingsvlucht.
(Henk Wadman, 18 september 2021)






(h) = inside hangar

 

D-EWCS SOCATA Rallye 235F (h)            
D-FAIR Antonov AN-2S              
F-HUAL Piper PA-28R-201 Arrow III              
G-DHCC De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22 WG321/G            
“HB-SAP” Grob G-115A (= PH-SPC; on pole)            
N13FY North American AT-6A-NT Texan 16544/FY            
N29EG Piper L-4J Grasshopper 479709/43-B            
N202PY Cessna 172N Skyhawk II              
N213GC Cessna T210M Turbo Centurion              
N255DB Stinson L-5 Sentinel 214847            
N3989B Piper L-4J Grasshopper 54809            
N14395 Piper PA-18-150 Super Cub (h)            





Drie Tiger Moths waren te bewonderen: D-EPKS, D-ELHU en G-AJHS. Eerste en laatste werden ingezet vanaf de grasstrip naast de baan voor rondvluchten.
(Henk Wadman en David Booster, 18 september 2021)





 

PH-ACH Reims/Cessna F152 II (h)            
“PH-ALT” Bölkow BO 208C Junior (wreck; = PH-KAS)            
PH-BAA Aquila AT01 (A210)              
PH-BAE Aquila AT01-100A (A211)              
PH-BAG Aquila AT01-100A (A211)              
PH-BAN Aquila AT01-100A (A211)              
PH-BAR Tecnam P 2010 MkII              
PH-BEM Czech Aircraft Works SportCruiser (h)            
PH-CJC Piper PA-28-181 Archer III              
PH-DKE Reims/Cessna F152              
PH-EFA Reims/Cessna F172M              





Chipmunk 22 G-APLO verzorgde de rondvluchten nadat samen met de uit België afkomstige G-DHCC werd deelgenomen aan de formatievlucht. (Henk Wadman, 18 september 2021)



 

PH-FLJ Piper PA-18 Super Cub 105              
PH-FMM Cirrus SR22 gts (h)            
PH-FTW Cessna 208B Super Cargo Master              
(Blackhawk XP140 conversion)              
PH-HLE Cessna 152              
PH-HLI Cessna 172S Skyhawk              
PH-JAA Zlin Z 242L Guru              
PH-KAI Slingsby T.67M-200 Firefly              
PH-KBT Cessna TR182 Turbo Skylane RG              
PH-KGJ Eurocopter EC 120 B Colibri              
PH-MJB Piper PA-28R-201 Arrow III (h)            




Auster Mk.V PH-NET vloog af en aan met tevreden passagiers. (Henk Wadman, 18 september 2021)


De van Texel overgevlogen Piper PA-18 Super Cub 105 PH-FLJ werd regelmatig ingezet voor het maken van air-to-air opnames.
(David Booster,18 september 2021)

 

PH-NCD Robin DR 400/140B Ecoflyer 2.0              
PH-PME SOCATA TB-10 Tobago (h)            
PH-ROD Piper PA-46-350P Malibu Mirage (h)            
PH-SEP Van’s RV-12              
PH-TXN North American AT-6A Texan 313            
PH-USN Van’s RV-10              
PH-VSQ Robin DR 400/140B Ecoflyer 2.0              
PH-1391 Diamond HK 36TTC Super Dimona              
PH-4L5 AutoGyro Cavalon (h)            
PH-4N9 AutoGyro MTOsport (h)            
PH-4Q7 Aerospool WT9 Dynamic              
PH-4Q8 Magni M 24 Orion (h)            
PH-4U7 Magni M 24 Orion (h)            




SAAB 91D Safir PH-RLB. (David Booster, 18 september 2021)


Luscombe 8F Silvaire N9945C. (David Booster,18 september 2021)

 

Vliegend Museum Seppe

 

D-ELHU De Havilland DH.82A Tiger Moth              
D-EPKS De Havilland DH.82A Tiger Moth R-5086            
G-AJHS De Havilland DH.82A Tiger Moth              
G-APLO De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22 8            
G-BWNT De Havilland Canada DHC-1 Chipmunk 22 WP901/B            
“N192GP” Singer-Link GAT-1  (link trainer)            
(N2893) Wickson Bensen B8M (h)            
N1227N Piper L-4J Grasshopper 55060/15-C            
N9945C Luscombe 8F Silvaire              
OO-122 Murphy Renegade Spirit (h)            
PH-DJM Denney Kitfox Mk.IV (h)            
PH-ENJ Piper PA-18-150 Super Cub R-170            
PH-NET Auster Mk.V TJ347            
PH-RLB SAAB 91D Safir              
2-KNIL Piper J3C-65 Cub R344            
(TF-ODI) Handley Page HP.137-1 Jetstream (nose section)            
15343/11 Messerschmitt Bf109G-5 (h) RJ+VH/CJ+VH            
X   Wright Flyer (replica)            
X   hangglider            
X   balloon basket            

     

Credits: David Booster, Luc van Huijgevoort, André & Henk Wadman