Met de uit Nederland afkomstige Antonov An-2T D-FONL/DM-SKL werden rondvluchten uitgevoerd. (Henk Wadman)
 
 

Op 6 september bezochten we Sonderlandeplatz Wershofen (EDVR) in de Eifel, waar in dat weekend voor de vierde achtereenvolgende maal een tweejaarlijks
Flugplatzfest gehouden werd, Het op een hoogte van 482 meter gelegen veld beschikt over een grasbaan van 630 meter voor gemotoriseerd verkeer en voor
zweefvliegtuigen die met behulp van een lier starten, is ongeveer 1.100 meter gras beschikbaar.
Men had een gevarieerd programma opgesteld, waarbij op gezette tijden demonstraties door verschillende vliegtuigen gegeven zouden worden, naast het
binnenkomen van bezoekende vliegtuigen en rondvluchten. Ook hier gooide het regenachtige weer roet in het eten, waardoor diverse aangemelde machines zoals
Focke Wulf Stieglitz, Tiger Moth, Chipmunk, Cessna 165 Airmaster, Cessna Birddog, Cessna Super Skymaster enz. niet op kwamen dagen.

 



Heliopolis Gomhouria Mk.6 D-EEXE start vanaf de grasbaan voor haar demo boven het veld. De Egyptische Gomhouria is een naoorlogse licentiebouw van de
bekende Bücker 181 Bestmann. (Henk Wadman)



Met Vogt Lo-100 Zwergreiher D-7163 werd een perfecte show opgevoerd; aan de vleugeluiteinden waren pods bevestigd waaruit gekleurde rook kwam.
(Henk Wadman)

 

Toch kreeg het publiek leuke demonstraties te zien van onder meer de Heliopolis Gomhouria, Ryan ST-3KR, een duo Bölkow Juniors, een duo FK12 Comets,
Stinson Reliant, modelvliegtuigen en diverse zweefvliegtuigen, waar onder een  fraaie demo met rookpotten aan de vleugeluiteinden van een Lo-100 Zwergreiher.
Op de zondag vormden de optredens van een Extra EA-300/L en een SIAI-Marchetti SF260, die samen met een model van een SF260 vloog, de hoogtepunten van de
Flugtag.
Prijzen werden uitgedeeld aan de oudste fly-in deelnemer, Stinson V77 Reliant N1943S uit 1943, en aan de eigenaar van Bölkow Junior D-EEAH die vanaf
Boscombe Down in het Verenigd Koninkrijk kwam. Vanwege het slechte weer onderweg kwam hij pas tegen de avond binnen op de eerste dag.



Binnenkomst van de Stinson AT-19 Reliant N1943S/FB735 vanaf Maastricht-Aachen. (Jan Swart)


Met Ryan ST-3KR N33GP/411 uit 1942 werden op beide dagen rondvluchten gemaakt boven de fraaie omgeving. (Henk Wadman)

 
 

Tevens hield de International Cessna 120 – 140 Association een fly-in voor oudere Cessna-modellen en werd voor de tweede maal de Nostlagisches Flieger-
Picknick georganiseerd. Van de aangemelde Cessna oldtimers kwam ongeveer de helft opdraven en vanwege het natte gras waagde niemand zich aan de picknick
in de buurt van zijn/haar vliegtuig.
De eigenaar van de glimmend gepoetste Cessna 140 NC1872V uit 1946 kreeg een prijs voor de mooiste oude Cessna en ook de uit Celle-Arloh afkomstige
Cessna 175A Skylark D-EJYZ (bouwjaar 1958) ging met een prijs naar huis.
Opvallende deelnemers waren een met staartwielonderstel tot Texas Taildragger omgebouwde Cessna 150G en een oude als een van de eerste serie door
Reims gebouwde 172’s, een Reims/Cessna F172E uit 1965, die een dubbel constructienummer heeft: eentje van Cessna en eentje van Reims Aviation.

 
 

De prijs voor de mooiste Cessna dit jaar ging naar deze uit 1946 stammende Cessna 140 NC1872V. (Henk Wadman)


Ook met deze op Wershofen gestationeerde Dyn’Aero MCR 4S F-PDAV konden rondvluchten gemaakt worden. (Henk Wadman)
 
 

Al met al was het een leuk evenement met een relatief grote diversiteit aan vliegtuigtypes. Opvallend was het dat het publiek keurig achter het dunne touwtje bleef dat
langs het hele veld gespannen was. Tegen een redelijke prijs konden rondvluchten worden gemaakt met onder meer de An-2, Ryan, Dyn’Aero,
Cherokee Challenger, Super Dimona, Astro en Diamond Twin.
Onze dank gaat uit naar de organiserende Segelfluggruppe Wershofen en in het bijzonder naar Christopher Marjan.

 

                                                                                                                                                                                            (Henk Wadman)

 
 

Obrlerchner JOB 15-180/2 D-EGRU werd gebouwd in Oostenrijk en van de JOB 15 zijn er nog maar een stuk of tien vliegwaardig. (Henk Wadman)


Ook al een zeldzaam vliegtuig: een Scheibe SF.23A-1 Sperling D-EMAW. (Henk Wadman)
 
 
 (h) = inside hangar          
           
D-EAFH SEEMS MS892A Rallye Commodore 150          
D-ECGI Bölkow BO 208C Junior          
D-ECND MBB BO 209 Monsun 160FV          
D-EDPV Cessna 172RG Cutlass RG          
D-EEAH Bölkow BO 208C Junior          
D-EEAM Cessna 170B          
D-EEXE Heliopolis Goumhouria Mk.6          
D-EFOH Klemm Kl.107C          
D-EGRU Oberlerchner JOB 15-180/2          
D-EHAC Bölkow BO 208C Junior          
D-EHRU Cessna 175 Skylark          
D-EJMB Bölkow BO 208C Junior          
D-EJYZ Cessna 175A Skylark          
D-ELYD Auster Mk.5 RAF c/s        
D-EMAW Scheibe SF.23A-1 Sperling          
D-EMQA Reims/Cessna F172E          
D-ENRA Cessna 170B          
D-EPUD MBB BO 209 Monsun 160FV          
D-EPVA Piper PA-28-180 Cherokee Challenger          
D-ETOY CASA I.131E Jungmann          
 
 

CASA I.131E Jungmann D-ETOY in de landing. (Jan Swart)


Veel belangstelling was er voor de demonstratie van de minuscule Colomban MC-15 Cri-Cri D-GKMP met zijn twee grasmaaiermotoren. (Henk Wadman)
 
 
D-EWUW Cessna 140 N89831        
D-FONL Antonov An-2T DM-SKL        
D-GKMP Colomban MC-15 Cri-Cri          
D-HNAH Robinson R44 Astro Aveo Air Svc        
D-HSHC Eurocopter EC 120 B Colibri Bundespolizei        
D-KANT Sportavia-Fournier RF4D          
D-KLTF AMS-Flight Carat A          
D-KOEJ Scheibe SF.28A Tandem Falke          
D-KUHH Scheibe SF.25C Falke          
D-KWER Diamond HK36TTC Super Dimona          
D-MDEL Vervoorst Frank VF-3 Delphin          
 
 

Van de Scheibe SF.28A Tandem Falke (D-KOEJ), waarin leerling en instructeur achter elkaar zitten, werden in de jaren ’70 slechts 119 exemplaren gebouwd.
(Henk Wadman)



Duidelijk is te zien dat de ontwerper en bouwer Frank Vervoorst van deze VF-3 Delphin D-MDEL bij de productie van de Extra EA-300 betrokken is. (Henk Wadman)
 
 
D-MEFL Ultraleichtverbund Cosmos Bi 90 (h)        
D-MLZV Solid Air Twin Diamant trike          
D-MMEN Roland Aircraft Z-602 Economy          
D-MREC Comco Ikarus C 42          
D-MSLK B&F Technik FK12 Comet          
D-MULJ Plätzer Kiebitz B4          
D-MVGW SFS Leichtflugzeugbau Vagabund          
D-MWAJ Euro-ALA Jet Fox 97          
 
 

Het ziet er een beetje vreemd uit, deze EURO-ALA Jet Fox 97 D-MWAJ. (Henk Wadman)


Uit 1962 is deze fraai beschilderde Scheibe L-Spatz 55 D-4669. (Henk Wadman)
 
 
D-MYFP Autogyro Europe Calidus          
D-0697 DG Flugzeugbau DG-1000S WI        
D-0698 Schleicher ASK 21          
D-3748 Schleicher ASK 18          
D-4578 Glaser-Dirks DG-300 Club Elan WE (h)        
D-4669 Scheibe L-Spatz 55 ZY        
D-5701 Scheicher ASK 13          
D-6128 Schleicher ASK 21 28        
D-6347 Schleicher Ka 6CR Rhönsegler          
D-7163 Vogt Lo-100 Zwergreiher          
D-7166 Schempp-Hirth Discus CS E2        
 
 

 

Twee interessante Frans geregistreerde MLA’s: Zlin Savage Cruiser 55-SK (met Duits vlaggetje) en Rans S-7 Courier 55-RQ. (Henk Wadman)
 

 
 
F-PDAV Dyn’Aero MCR 4S          
26-ACV B&F Technik FK14 Polaris F-JSEF        
55-RQ Rans S-7 Courier F-JGFT        
55-SK Zlin Savage Cruiser F- . . . .        
57-BBW Rans S-6S Coyote F-JSWT        
G-ARGY Piper PA-22-160 Tri-Pacer/Super Pacer          
HB-CMC Cessna 175 Skylark          
HB-CYV Cessna 170B          
 
 

 

Cessna 170B HB-CYV uit 1952, uitgerust met een 145 pk leverende Continental O-300 motor en een tot Texas Taildragger omgebouwde Cessna 150G N3345J, die
in 1967 de fabriek verliet met een normaal neuswielonderstel. (Henk Wadman)


 
 
N33GP Ryan ST-3KR 411        
N1872V Cessna 140 NC1872V        
N1943S Stinson AT-19 Reliant FB735        
N3345J Cessna 150G/Texas Taildragger          
N4229N Cessna 140          
N6517E Cessna 175 Skylark          
N7801H Piper PA-12 Super Cruiser          
OO-FDS Wassmer-Jodel D120A Paris-Nice          
OO-D71 B&F Technik FK9 Mk.3          
OO-F77 B&F Technik FK12 Comet          
OO-G89 B&F Technik FK14 Polaris          
 
 

 

De Cessna 175 Skylark is in wezen een 172 met een krachtiger Continental GO-300 motor die 175 pk levert en het model is vrij zeldzaam in Europa. De D-EHRU
werd in 1958 gebouwd en de eigenaar vertelde ons dat hij een speciale ontheffing had gekregen om  “D-EHRU” in een kleiner lettertype op het toestel te mogen
voeren, zoals dat vroeger gebruikelijk was. De N6517E uit 1959 kwam via Engeland in Duitsland terecht en onderging vanwege corrosie een complete
onderhoudsbeurt in 2013. De HB-CMC stamt eveneens uit 1959 en heeft als motor een Franklin 6A-350-C2, die maar liefst 215 pk levert.
Cessna 175A Skylark D-EJYZ uit 1958 is gebaseerd op de Cessna 172A en beschikt over een schuin geplaatst kielvlak en de reeds eerder genoemde Continental
GO-300 motor. (Henk Wadman)






 
 
7 september 2014          
           
Enkele machines die alleen op zondag aanwezig waren; de lijst is vermoedelijk niet compleet!    
           
D-EDUR SIAI- Marchetti SF260 “ST-26”        
D-EZOZ Extra EA-300/L          
D-KJPC HpH 304SJ Shark PC        
D-MAVL Autogyro Europe Cavalon Turbo          
D-1753 Fauvel AV-36C1          
 
 

Eén van de weinige Austers in Duitsland: Auster Mk.5 D-ELYD in Britse militaire kleuren; bouwjaar 1950. (Henk Wadman)
 
 

Flugplatz Bergheim, 6 september 2014

 

Tegen sunset kwamen we nog langs dit zweefveld, waar dit weekend een Flugplatzfest gehouden werd en alle onderstaande vliegtuigen, op één na, in de hangaar
te bewonderen waren.
 

 
D-EDMW Piper PA-18-95 Super Cub AC+515        
D-EKKL Diamond DA 40 Star          
D-MFHX Aerostyle Breezer          
D-MOHZ Autogyro Europe MTO Sport          
D-0663 Scheicher ASK 13          
D-1721 Schleicher ASK 21 21        
D-1753 Fauvel AV-36C1          
D-4507 Schempp-Hirth Duo Discus BM        
D-5563 Schleicher K 8B          
D-6059 Cumulus Cu-IIIF          
D-6980 Grob G102 Astir CS          
D-7095 Raab Doppelraab VI          
 
 

Nog zo’n vliegtuig dat oorspronkelijk een neuswielonderstel had: Piper PA-22-160 Tri-Pacer G-ARGY uit 1960, die momenteel als “Super Pacer” door het leven gaat
en in Duitsland gestationeerd is. (Henk Wadman)


Slechts 102 exemplaren van de MBB 209 Monsun werden er gebouwd begin jaren ’70 en de D-EPUD is een Monsun 160FV, wat staat voor 160pk Lycoming O-320,
Fixed (vast onderstel) en Variable. (verstelbare prop). (Henk Wadman)


 

Twee moderne tweedekkers: SFS Leichtflugzeugbau Vagabund D-MVGW en Plätzer Kiebitz B D-MULJ. (Jan Swart & Henk Wadman)




Precies 50 jaar dit jaar, Wassmer-Jodel D120A Paris-Nice OO-FDS. (Henk Wadman)


De Bundespolizei was vertegenwoordigd met Eurocopter EC 120 B Colibri D-HSHC, die van binnen en buiten bekeken kon worden. (Henk Wadman)


Met deze uit 1946 stammende Piper PA-12 Super Cruiser N7801H worden in Duitsland nog regelmatig reclamenetten gesleept. (Henk Wadman)


 

B&F Technik FK12 Comet OO-F77 gaf samen met een Duits geregistreerd exemplaar een fraaie demo, compleet met rook en van dezelfde Duitse constructeur is
deze gele FK14 Polaris OO-G89. (Henk Wadman)

 
 

Credits: Henk Duivenvoorde, Jan Swart, Rob Tempel, Henk Wadman