|
|
|
|
Met de
uit Nederland afkomstige Antonov An-2T D-FONL/DM-SKL werden
rondvluchten uitgevoerd. (Henk Wadman) |
|
|
Op 6 september bezochten we
Sonderlandeplatz Wershofen (EDVR) in de Eifel, waar in dat weekend
voor de vierde achtereenvolgende maal een tweejaarlijks
Flugplatzfest gehouden werd, Het op een hoogte van 482 meter gelegen
veld beschikt over een grasbaan van 630 meter voor gemotoriseerd
verkeer en voor
zweefvliegtuigen die met behulp van een lier
starten, is ongeveer 1.100 meter gras beschikbaar.
Men had een gevarieerd programma
opgesteld, waarbij op gezette tijden demonstraties door
verschillende vliegtuigen gegeven zouden worden, naast het
binnenkomen van bezoekende vliegtuigen en rondvluchten. Ook hier
gooide het regenachtige weer roet in het eten, waardoor diverse
aangemelde machines zoals
Focke Wulf Stieglitz, Tiger Moth,
Chipmunk, Cessna 165 Airmaster, Cessna Birddog, Cessna Super
Skymaster enz. niet op kwamen dagen.
Heliopolis Gomhouria Mk.6 D-EEXE start vanaf de grasbaan voor haar
demo boven het veld. De Egyptische Gomhouria is een naoorlogse
licentiebouw van de
bekende Bücker 181 Bestmann. (Henk Wadman)
Met Vogt
Lo-100 Zwergreiher D-7163 werd een perfecte show opgevoerd; aan de
vleugeluiteinden waren pods bevestigd waaruit gekleurde rook kwam.
(Henk Wadman)
Toch kreeg het publiek leuke demonstraties te zien van onder meer de
Heliopolis Gomhouria, Ryan ST-3KR, een duo Bölkow Juniors, een duo
FK12 Comets,
Stinson Reliant, modelvliegtuigen en diverse
zweefvliegtuigen, waar onder een fraaie demo met rookpotten aan de
vleugeluiteinden van een Lo-100 Zwergreiher.
Op de zondag vormden de optredens van een Extra EA-300/L en een
SIAI-Marchetti SF260, die samen met een model van een SF260 vloog,
de hoogtepunten van de
Flugtag.
Prijzen werden uitgedeeld aan de oudste fly-in deelnemer, Stinson V77
Reliant N1943S uit 1943, en aan de eigenaar van Bölkow Junior D-EEAH
die vanaf
Boscombe Down in het Verenigd Koninkrijk kwam. Vanwege het
slechte weer onderweg kwam hij pas tegen de avond binnen op de
eerste dag.
Binnenkomst van de Stinson AT-19 Reliant N1943S/FB735 vanaf
Maastricht-Aachen. (Jan Swart)
Met Ryan
ST-3KR N33GP/411 uit 1942 werden op beide dagen rondvluchten gemaakt
boven de fraaie omgeving. (Henk Wadman) |
|
|
Tevens hield de International Cessna 120 – 140 Association een fly-in
voor oudere Cessna-modellen en werd voor de tweede maal de
Nostlagisches Flieger-
Picknick georganiseerd. Van de aangemelde
Cessna oldtimers kwam ongeveer de helft opdraven en vanwege het
natte gras waagde niemand zich aan de picknick
in de buurt van
zijn/haar vliegtuig.
De eigenaar van de glimmend gepoetste Cessna 140 NC1872V uit 1946 kreeg
een prijs voor de mooiste oude Cessna en ook de uit Celle-Arloh
afkomstige
Cessna 175A Skylark D-EJYZ (bouwjaar 1958) ging met een
prijs naar huis.
Opvallende deelnemers waren een met staartwielonderstel tot Texas
Taildragger omgebouwde Cessna 150G en een oude als een van de eerste
serie door
Reims gebouwde 172’s, een Reims/Cessna F172E uit 1965,
die een dubbel constructienummer heeft: eentje van Cessna en eentje
van Reims Aviation. |
|
|
De
prijs voor de mooiste Cessna dit jaar ging naar deze uit 1946
stammende Cessna 140 NC1872V. (Henk Wadman)
Ook met deze op Wershofen gestationeerde Dyn’Aero MCR 4S F-PDAV
konden rondvluchten gemaakt worden. (Henk Wadman) |
|
|
Al met al was het een leuk
evenement met een relatief grote diversiteit aan
vliegtuigtypes. Opvallend was het dat het publiek keurig
achter het dunne touwtje bleef dat
langs het hele veld
gespannen was. Tegen een redelijke prijs konden rondvluchten
worden gemaakt met onder meer de An-2, Ryan, Dyn’Aero,
Cherokee Challenger, Super Dimona, Astro en Diamond Twin.
Onze
dank gaat uit naar de organiserende Segelfluggruppe
Wershofen en in het bijzonder naar Christopher Marjan.
(Henk Wadman) |
|
|
|
Obrlerchner JOB 15-180/2 D-EGRU werd gebouwd in Oostenrijk en van de
JOB 15 zijn er nog maar een stuk of tien vliegwaardig. (Henk Wadman)
Ook al een zeldzaam vliegtuig: een Scheibe SF.23A-1 Sperling D-EMAW.
(Henk Wadman) |
|
|
(h) = inside hangar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D-EAFH |
SEEMS MS892A Rallye Commodore 150 |
|
|
|
|
|
D-ECGI |
Bölkow BO 208C Junior |
|
|
|
|
|
D-ECND |
MBB BO 209 Monsun 160FV |
|
|
|
|
|
D-EDPV |
Cessna 172RG Cutlass RG |
|
|
|
|
|
D-EEAH |
Bölkow BO 208C Junior |
|
|
|
|
|
D-EEAM |
Cessna 170B |
|
|
|
|
|
D-EEXE |
Heliopolis Goumhouria Mk.6 |
|
|
|
|
|
D-EFOH |
Klemm Kl.107C |
|
|
|
|
|
D-EGRU |
Oberlerchner JOB 15-180/2 |
|
|
|
|
|
D-EHAC |
Bölkow BO 208C Junior |
|
|
|
|
|
D-EHRU |
Cessna 175 Skylark |
|
|
|
|
|
D-EJMB |
Bölkow BO 208C Junior |
|
|
|
|
|
D-EJYZ |
Cessna 175A Skylark |
|
|
|
|
|
D-ELYD |
Auster Mk.5 |
RAF c/s |
|
|
|
|
D-EMAW |
Scheibe SF.23A-1 Sperling |
|
|
|
|
|
D-EMQA |
Reims/Cessna F172E |
|
|
|
|
|
D-ENRA |
Cessna 170B |
|
|
|
|
|
D-EPUD |
MBB BO 209 Monsun 160FV |
|
|
|
|
|
D-EPVA |
Piper PA-28-180 Cherokee Challenger |
|
|
|
|
|
D-ETOY |
CASA I.131E Jungmann |
|
|
|
|
|
|
|
|
CASA
I.131E Jungmann D-ETOY in de landing. (Jan Swart)
Veel belangstelling was er voor de demonstratie van de minuscule
Colomban MC-15 Cri-Cri D-GKMP met zijn twee grasmaaiermotoren. (Henk
Wadman) |
|
|
D-EWUW |
Cessna 140 |
N89831 |
|
|
|
|
D-FONL |
Antonov An-2T |
DM-SKL |
|
|
|
|
D-GKMP |
Colomban MC-15 Cri-Cri |
|
|
|
|
|
D-HNAH |
Robinson R44 Astro |
Aveo Air Svc |
|
|
|
|
D-HSHC |
Eurocopter EC 120 B Colibri |
Bundespolizei |
|
|
|
|
D-KANT |
Sportavia-Fournier RF4D |
|
|
|
|
|
D-KLTF |
AMS-Flight Carat A |
|
|
|
|
|
D-KOEJ |
Scheibe SF.28A Tandem Falke |
|
|
|
|
|
D-KUHH |
Scheibe SF.25C Falke |
|
|
|
|
|
D-KWER |
Diamond HK36TTC Super Dimona |
|
|
|
|
|
D-MDEL |
Vervoorst Frank VF-3 Delphin |
|
|
|
|
|
|
|
|
Van de Scheibe SF.28A Tandem Falke (D-KOEJ), waarin leerling en
instructeur achter elkaar zitten, werden in de jaren ’70 slechts 119
exemplaren gebouwd.
(Henk Wadman)
Duidelijk is te zien dat de ontwerper en bouwer Frank Vervoorst van
deze VF-3 Delphin D-MDEL bij de productie van de Extra EA-300
betrokken is. (Henk Wadman) |
|
|
D-MEFL |
Ultraleichtverbund Cosmos Bi 90 |
(h) |
|
|
|
|
D-MLZV |
Solid Air Twin Diamant trike |
|
|
|
|
|
D-MMEN |
Roland Aircraft Z-602 Economy |
|
|
|
|
|
D-MREC |
Comco Ikarus C 42 |
|
|
|
|
|
D-MSLK |
B&F Technik FK12 Comet |
|
|
|
|
|
D-MULJ |
Plätzer Kiebitz B4 |
|
|
|
|
|
D-MVGW |
SFS Leichtflugzeugbau Vagabund |
|
|
|
|
|
D-MWAJ |
Euro-ALA Jet Fox 97 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Het
ziet er een beetje vreemd uit, deze EURO-ALA Jet Fox 97 D-MWAJ.
(Henk Wadman)
Uit 1962 is deze fraai beschilderde Scheibe L-Spatz 55 D-4669. (Henk
Wadman) |
|
|
D-MYFP |
Autogyro Europe Calidus |
|
|
|
|
|
D-0697 |
DG Flugzeugbau DG-1000S |
WI |
|
|
|
|
D-0698 |
Schleicher ASK 21 |
|
|
|
|
|
D-3748 |
Schleicher ASK 18 |
|
|
|
|
|
D-4578 |
Glaser-Dirks DG-300 Club Elan |
WE (h) |
|
|
|
|
D-4669 |
Scheibe L-Spatz 55 |
ZY |
|
|
|
|
D-5701 |
Scheicher ASK 13 |
|
|
|
|
|
D-6128 |
Schleicher ASK 21 |
28 |
|
|
|
|
D-6347 |
Schleicher Ka 6CR Rhönsegler |
|
|
|
|
|
D-7163 |
Vogt Lo-100 Zwergreiher |
|
|
|
|
|
D-7166 |
Schempp-Hirth Discus CS |
E2 |
|
|
|
|
|
|
|
Twee interessante Frans geregistreerde
MLA’s: Zlin Savage Cruiser 55-SK (met Duits vlaggetje) en Rans S-7
Courier 55-RQ. (Henk Wadman)
|
|
F-PDAV |
Dyn’Aero MCR 4S |
|
|
|
|
|
26-ACV |
B&F Technik FK14 Polaris |
F-JSEF |
|
|
|
|
55-RQ |
Rans S-7 Courier |
F-JGFT |
|
|
|
|
55-SK |
Zlin Savage Cruiser |
F- . . . . |
|
|
|
|
57-BBW |
Rans S-6S Coyote |
F-JSWT |
|
|
|
|
G-ARGY |
Piper PA-22-160 Tri-Pacer/Super Pacer |
|
|
|
|
|
HB-CMC |
Cessna 175 Skylark |
|
|
|
|
|
HB-CYV |
Cessna 170B |
|
|
|
|
|
|
|
|
Cessna 170B
HB-CYV uit 1952, uitgerust met een 145 pk leverende Continental
O-300 motor en een tot Texas Taildragger omgebouwde Cessna 150G
N3345J, die
in 1967 de fabriek verliet met een normaal
neuswielonderstel. (Henk Wadman)
|
|
N33GP |
Ryan ST-3KR |
411 |
|
|
|
|
N1872V |
Cessna 140 |
NC1872V |
|
|
|
|
N1943S |
Stinson AT-19 Reliant |
FB735 |
|
|
|
|
N3345J |
Cessna 150G/Texas Taildragger |
|
|
|
|
|
N4229N |
Cessna 140 |
|
|
|
|
|
N6517E |
Cessna 175 Skylark |
|
|
|
|
|
N7801H |
Piper PA-12 Super Cruiser |
|
|
|
|
|
OO-FDS |
Wassmer-Jodel D120A Paris-Nice |
|
|
|
|
|
OO-D71 |
B&F Technik FK9 Mk.3 |
|
|
|
|
|
OO-F77 |
B&F Technik FK12 Comet |
|
|
|
|
|
OO-G89 |
B&F Technik FK14 Polaris |
|
|
|
|
|
|
|
|
De Cessna 175
Skylark is in wezen een 172 met een krachtiger Continental GO-300
motor die 175 pk levert en het model is vrij zeldzaam in Europa. De
D-EHRU
werd in 1958 gebouwd en de eigenaar vertelde ons dat hij een
speciale ontheffing had gekregen om “D-EHRU” in een kleiner
lettertype op het toestel te mogen
voeren, zoals dat vroeger
gebruikelijk was. De N6517E uit 1959 kwam via Engeland in Duitsland
terecht en onderging vanwege corrosie een complete
onderhoudsbeurt
in 2013. De HB-CMC stamt eveneens uit 1959 en heeft als motor een
Franklin 6A-350-C2, die maar liefst 215 pk levert.
Cessna
175A Skylark D-EJYZ uit 1958 is gebaseerd op de Cessna 172A en
beschikt over een schuin geplaatst kielvlak en de reeds eerder
genoemde Continental
GO-300 motor. (Henk Wadman)
|
|
|
7 september 2014 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Enkele machines die alleen op zondag
aanwezig waren; de lijst is vermoedelijk niet compleet! |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D-EDUR |
SIAI- Marchetti SF260 |
“ST-26” |
|
|
|
|
D-EZOZ |
Extra EA-300/L |
|
|
|
|
|
D-KJPC |
HpH 304SJ Shark |
PC |
|
|
|
|
D-MAVL |
Autogyro Europe Cavalon Turbo |
|
|
|
|
|
D-1753 |
Fauvel AV-36C1 |
|
|
|
|
|
|
|
Eén
van de weinige Austers in Duitsland: Auster Mk.5 D-ELYD in Britse
militaire kleuren; bouwjaar 1950. (Henk Wadman) |
|
|
Flugplatz Bergheim, 6 september 2014
Tegen sunset kwamen we nog langs dit
zweefveld, waar dit weekend een Flugplatzfest gehouden werd en alle
onderstaande vliegtuigen, op één na, in de hangaar
te bewonderen
waren. |
D-EDMW |
Piper PA-18-95 Super Cub |
AC+515 |
|
|
|
|
D-EKKL |
Diamond DA 40 Star |
|
|
|
|
|
D-MFHX |
Aerostyle Breezer |
|
|
|
|
|
D-MOHZ |
Autogyro Europe MTO Sport |
|
|
|
|
|
D-0663 |
Scheicher ASK 13 |
|
|
|
|
|
D-1721 |
Schleicher ASK 21 |
21 |
|
|
|
|
D-1753 |
Fauvel AV-36C1 |
|
|
|
|
|
D-4507 |
Schempp-Hirth Duo Discus |
BM |
|
|
|
|
D-5563 |
Schleicher K 8B |
|
|
|
|
|
D-6059 |
Cumulus Cu-IIIF |
|
|
|
|
|
D-6980 |
Grob G102 Astir CS |
|
|
|
|
|
D-7095 |
Raab Doppelraab VI |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nog zo’n vliegtuig dat oorspronkelijk een neuswielonderstel had:
Piper PA-22-160 Tri-Pacer G-ARGY uit 1960, die momenteel als “Super
Pacer” door het leven gaat
en in Duitsland gestationeerd is. (Henk
Wadman)
Slechts 102 exemplaren van de MBB 209 Monsun werden er gebouwd begin
jaren ’70 en de D-EPUD is een Monsun 160FV, wat staat voor 160pk
Lycoming O-320,
Fixed (vast onderstel) en Variable. (verstelbare
prop). (Henk Wadman)
Twee moderne tweedekkers: SFS Leichtflugzeugbau Vagabund D-MVGW en
Plätzer Kiebitz B D-MULJ. (Jan Swart & Henk Wadman)
Precies 50 jaar dit jaar, Wassmer-Jodel D120A Paris-Nice OO-FDS.
(Henk Wadman)
De
Bundespolizei was vertegenwoordigd met Eurocopter EC 120 B Colibri
D-HSHC, die van binnen en buiten bekeken kon worden. (Henk Wadman)
Met deze uit
1946 stammende Piper PA-12 Super Cruiser N7801H worden in Duitsland
nog regelmatig reclamenetten gesleept. (Henk Wadman)
B&F Technik FK12 Comet OO-F77 gaf
samen met een Duits geregistreerd exemplaar een fraaie demo,
compleet met rook en van dezelfde Duitse constructeur is
deze gele
FK14 Polaris OO-G89. (Henk Wadman)
|
|
|
Credits: Henk Duivenvoorde, Jan Swart, Rob Tempel,
Henk Wadman |
|