
CASA 1.131E Jungmann D-EFQP en D-ELEB. (Rob Tempel)

Midden in de Eifel is het vliegveldje Wershofen te vinden. Wershofen is een
zweefvliegveld met een grasbaan van ruim 1 kilometer. Door de lokale
zweefvlieg-club wordt één keer in de twee jaar een groot Flugplatzfest inclusief
Nostalgic Air-Picnic georganiseerd. Hier zijn alle motorvliegtuigen welkom, maar
de nadruk ligt toch wel op oldtimers. We bezochten dit gezellige en gastvrije
evenement op zaterdag 1 september.

Oudste Cessna was deze Cessna 145 Airmaster D-EUCP/NC19495 uit 1939. (Rob
Tempel)
Op
zaterdag is het hoofdzakelijk een fly-in waarbij er tussendoor af en toe wordt
voorgevlogen. 's Zondags ligt de nadruk meer op het voorvliegen. Ook wordt er op
zaterdag een Classic Cessna-Meeting gehouden. Daarbij denk je vooral aan
staartwiel Cessna's en die waren inderdaad ruim vertegenwoordigd, maar de eerste
Cessna 150’s en 172’s rolden overigens aan het eind van de jaren vijftig al van
de band. Die mogen ondertussen ook gerust tot de classics gerekend worden. De
meeste deelnemende Cessna's waren voorzien van een staartwiel; van de kleine 120
tot de dikke 195's. Van dit laatste type waren er niet minder dan drie aanwezig.
Ook waren er een paar vroege Cessna 172's en een 150G die omgebouwd was naar
Texas Taildragger met staartwiel.

Uit 1946 stamt deze Cessna 140 N89109/NC89109 en iets jonger is deze in 1955
gebouwde Cessna 170B D-EBUB. (Rob Tempel)

Behalve oude Cessna's was er nog veel meer moois te zien. De QUAX-Flieger met
als thuisbasis Paderborn-Lippstadt kwamen met een aantal toestellen naar
Wershofen. Hiertussen zaten de min of meer bekende Stieglitz en de glimmend
gepoetste Cessna 195 en Beech 50. Ook kwam er een Aero Commander 200 mee. Dit
bijzondere toestel behoort tegenwoordig ook bij het QUAX gebeuren. Van dit type
zijn er sowieso niet al te veel gebouwd en in Europa kom je ze bijna niet meer
tegen. Een andere opvallende bezoeker was de Klemm L.25D. Dit toestel is een
exacte replica, gebouwd naar de oude tekeningen en ziet er prachtig uit.
Iets heel anders was de D-MLEU. Deze AutoGyro Calidus gyrocopter is voorzien van
een soort U.S. Coast Guard kleurenschema. De Johanniter Luftrettung kwam langs
met de D-HFSG, een rood/witte Dauphin 2 met in grote letters Notarzt op de romp.

AutoGyro Calidus D-MLEU in US Coast Guard kleuren. (Rob Tempel)

Aérospatiale AS 365 N3 Dauphin 2 D-HFSG van Johanniter Luftrettung. (Rob Tempel)
Op
een door een zweefvliegclub georganiseerd evenement kunnen de zweefvliegtuigen
natuurlijk niet ontbreken. Naast een hele vloot plastic waren er ook diverse
oldtimers te bewonderen. De oudste was een SG-38 Schulgleiter, een echte houtje
touwtje kist. De aanwezige Habicht is een replica van deze prestatiezwever uit
de jaren 30. Toen het vanaf 1951 weer was toegestaan om zweefvliegtuigen te
bouwen in Duitsland was de Raab Doppelraab een van de eerste lestoestellen die
beschikbaar kwamen. Van dit type, eigenlijk een anderhalf zitter waarin leerling
en instructeur wel heel dicht achter elkaar zitten, waren er twee aanwezig.

SG-38 Schulgleiter D-5452 werd tussen 1944 en 1953 gebouwd en afgebouwd door de
firma Herfort und Schlaak in 1953. (Jan Swart)
In
de loop van de middag werd er door een aantal van de aanwezige toestellen
voorgevlogen. Bij de solo demo's vielen vooral de vuurrode Christen Eagle en de
Super Decathlon op. Af en toe nogal losse formaties werden gevlogen door o.a. de
CASA Jungmann met twee Cubs en de Nederlandse Chipmunk samen met de Tiger Moth.
Een maatje groter waren de Harvard N13FY en Stinson N1943S, ook al in Nederland
gebaseerd. In de loop van de middag kwamen de "Nederlandse" YAK-3 en de
Boomerang uit België even langs. Die stonden voor zondag gepland, maar gaven
alvast een demonstratie. Vooral de piloot van de YAK liet goed zien tot wat zijn
toestel allemaal in staat was; de demo van de Boomerang viel een beetje tegen.
Beide toestellen zijn niet geland; vermoedelijk zijn ze naar Dahlemer Binz
gevlogen om daar te gaan tanken.

Twee Cessna 195A’s uit respectievelijk 1950 en 1947: N195RS & N3446V. (Rob
Tempel)

Er konden tegen redelijke prijzen rondvluchten gemaakt worden met verschillende
vliegtuigen waaronder diverse oldtimers. Wij hebben natuurlijk gebruik gemaakt
van deze mogelijkheid en alleen al daarom zou je al naar Wershofen gaan.
Hartelijk dank aan Uwe Bodenheim en alle andere vrijwilligers voor de ons
geboden faciliteiten en graag tot de volgende keer. (RT).

Cessna 172 D-EROQ werd in 1959 gebouwd en de als een Cessna T-41 Mescalero
beschilderde Reims/Cessna FR172H Rocket D-EMZF met nepserial 69-00667 dat
verwijst naar het constructienummer, in 1969. (Rob Tempel)

* = flying
only
(h) = inside hangar
D-0697 |
DG Flugzeugbau DG-1000S |
“WI” |
|
|
|
|
D-0698 |
Schleicher ASK 21 |
“98“ |
|
|
|
|
D-3748 |
Schleicher ASK 18 |
|
|
|
|
|
D-4578 |
Glaser-Dirks DG-300 Club Elan |
“WE“ |
(h) |
|
|
|
D-5436 |
Doppelraab V |
|
|
|
|
|
D-5452 |
SG-38 Schulgleiter |
|
|
|
|
|
D-5701 |
Scheicher ASK 13 |
“Provinzial“ |
|
|
|
|
D-6128 |
Schleicher ASK 21 |
“28” |
|
|
|
|
D-6356 |
Scheibe Zugvogel IIIB |
|
|
|
|
|
D-7095 |
Raab Doppelraab VI |
|
|
|
|
|
D-7166 |
Schempp-Hirth Discus CS |
“E2” |
|
|
|
|
D-8002 |
DFS Habicht E |
|
(Replica) |
|
|
|

In 1963 zag Cessna 180F Skywagon D-EDSA het levenslicht en Cessna 185E N185ZA
stamt uit 1965. Met deze machine konden rondvluchten worden gemaakt.
(Rob Tempel & Jan Swart)

D-EAIG |
MBB BO 209 Monsun 160RV |
|
|
|
|
|
D-EARP |
SOCATA M.S. 880B Rallye Club |
|
|
|
|
|
D-EBUB |
Cessna 170B |
|
|
|
|
|
D-EBUG |
Piper J-3C-90 Cub |
|
USAAF c/s |
|
|
|
D-ECDW |
Aero Commander 200D |
|
|
|
|
|
D-ECKF |
Reims/Cessna F177RG Cardinal RG |
|
|
|
|
|
D-ECKY |
SOCATA M.S. 893E Rallye 180GT |
|
|
|
|
|
D-EDLV |
Reims/Cessna FR172E Rocket |
|
|
|
|
|
D-EDMW |
Piper PA-18-95 Super Cub |
“AC+515” |
|
|
|
|
D-EDPW |
Cessna 170B |
|
|
|
|
|
D-EDSA |
Cessna 180F Skywagon |
|
|
|
|
|
D-EEAD |
Stark/Piel CP.301A Emeraude |
|
|
|
|
|
D-EECO |
Beech V35B Bonanza |
|
|
|
|
|
D-EEMM |
Christen Eagle II |
|
|
|
|
|
D-EEXE |
Heliopolis Goumhouria Mk.6 |
|
|
|
|
|
D-EFDD |
SAN Jodel DR 1050 Sicile |
|
|
|
|
|
D-EFJK |
Bölkow BO 209 Monsun 160RV |
|
|
|
|
|
D-EFLC |
Piper PA-18-95 Super Cub |
|
|
|
|
|
D-EFQP |
CASA 1.131E Jungmann |
|
|
|
|
|
D-EGBR |
Focke-Wulf FW44J Stieglitz |
“FW+PR” |
|
|
|
|

Pilatus P-3-05 F-AZQQ/A-864. (Rob Tempel)

Zeldzaam type in Europa: Aero Commander 200D D-ECDW uit 1966. (Rob Tempel)

Boeing E75N1 D-EMFL/744. (Rob Tempel)
D-EGNH |
SOCATA M.S. 893E Rallye 180GT |
|
|
|
|
|
D-EGRU |
Oberlerchner JOB 15-180/2 |
|
|
|
|
|
D-EHGS |
Cessna 172S Skyhawk SP |
|
|
|
|
|
D-EHPO |
Cessna 172C |
|
|
|
|
|
D-EJFK |
Piper PA-28-181 Archer II |
|
|
|
|
|
D-EJWU |
Reims/Cessna F172H |
|
|
|
|
|
D-EKDJ |
Klemm L25D |
|
(Replica) |
|
|
|
D-EKTO |
Reims/Cessna F172G |
|
|
|
|
|
D-EKWA |
Cessna 182P Skylane |
|
|
|
|
|
D-ELBB |
SAN Jodel D 150 Mascaret |
|
|
|
|
|
D-ELEB |
CASA 1.131E Jungmann |
|
|
|
|
|
D-ELYD |
Auster Mk.5 |
“36”; RAF c/s |
|
|
|
|
D-EMFL |
Boeing E75N1 |
“744“ |
|
|
|
|
D-EMQA |
Reims/Cessna F172E |
|
|
|
|
|
D-EMZF |
Reims/Cessna FR172H Rocket |
“69-00667” |
|
|
|
|
D-ENLK |
Piper PA-19-95 Super Cub |
|
|
|
|
|
D-EOUW |
SOCATA M.S. 893E Rallye 180GT |
|
|
|
|
|
D-EPRI |
Robin R 2160D |
|
|
|
|
|
D-EPVA |
Piper PA-28-180 Cherokee Challenger |
|
|
|
|
|
D-EPXP |
Aero Designs Pulsar XP |
|
|
|
|
|

Ook zo langzamerhand een zeldzaamheid in Europa: de in 1954 gebouwde Beech B50
Twin Bonanza N3670B. (Jan Swart)

Oberlerchner JOB 15-180/2 D-EGRU werd ingezet voor rondvluchten. (Jan Swart)

Scheibe Zugvogel IIIB D-6356 stamt uit het jaar 1960 en was voorheen in België
ingeschreven als OO-ZPK. (Rob Tempel)
D-EQXB |
SNCAN Stampe SV.4C |
“86/OO-SVF“ |
|
|
|
|
D-ERMF |
American Champion 8KCAB Super Decathlon |
|
|
|
|
|
D-EROQ |
Cessna 172 |
|
|
|
|
|
D-EUCP |
Cessna 145 Airmaster |
“NC19495“ |
|
|
|
|
D-EVKO |
Cessna 140 |
|
|
|
|
|
D-EVRF |
Van's RV-7 |
|
|
|
|
|
D-EWUW |
Cessna 140 |
“N89831” |
|
|
|
|
D-EZAW |
Cirrus SR20 |
|
|
|
|
|
D-EZKI |
Van's RV-7WJ |
|
|
|
|
|
D-GKMP |
Colomban MC-15 Cri-Cri |
|
|
|
|
|
D-HFSG |
Aérospatiale AS 365 N3 Dauphin 2 |
|
Johanniter Luftrettung/Notarzt |
|
|
|
D-HJPF |
Schweizer 269C |
|
|
|
|
|
D-KGAN |
Valentin Taifun 17E |
|
|
|
|
|
D-KURA |
Technoflug Piccolo B |
|
|
|
|
|
D-KWAB |
Schempp-Hirth Quintus M |
“XAB“ |
|
|
|
|
D-KWER |
Diamond HK 36TTC Super Dimona TC-115 |
|
|
|
|
|
D-MCEH |
Comco Ikarus C 42 |
|
|
|
|
|
D-MFSK |
Plätzer Kiebitz |
|
|
|
|
|
D-MLEU |
AutoGyro Calidus |
|
USCG-c/s |
|
|
|
D-MNNN |
Flight Design CT SW |
|
|
|
|
|
D-MORT |
Tecnam P 92S Echo |
|
|
|
|
|
D-MSCQ |
Comco-Ikarus C 42B |
|
|
|
|
|
D-MSZR |
Plätzer Kiebitz |
|
|
|
|
|

Van’s RV-7WJ D-EZKI. (Rob Tempel)

B&F Technik FK-14B LeMans OO-H39. (Rob Tempel)
F-AYAC |
Cessna L-19E Bird Dog |
|
ALAT c/s |
|
|
|
F-AZQQ |
Pilatus P-3-05 |
“A-864“ |
|
|
|
|
F-AZZK* |
Yakovlev YAK-3 UPW |
"48" |
|
|
|
|
F-PCOR |
SNCAN SV.4L |
|
|
|
|
|
G-BWTG |
De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 |
“WB671/710” |
|
|
|
|
BGA1354 |
Slingsby T.21B Sedbergh |
“BZA“ |
|
|
|
|
HB-CKA |
Cessna 170A |
|
|
|
|
|
N13FY |
North American AT-6A Texan |
“16544/FY” |
|
|
|
|
N69HG |
Cessna 150G/Texas Taildragger |
”N3345J” |
|
|
|
|
N185ZA |
Cessna 185E |
|
|
|
|
|
N1943S |
Stinson AT-19 Reliant |
”FB735” |
|
|
|
|
N195RS |
Cessna 195A |
|
|
|
|
|
N2154N |
Cessna 140 |
“NC2145N” |
|
|
|
|
N3081B |
Cessna 195B |
“NC3081B” |
|
|
|
|
N3446V |
Cessna 195A |
|
|
|
|
|
N3670B |
Beech B50 Twin Bonanza |
|
|
|
|
|
N8233 |
De Havilland DH.82A Tiger Moth |
|
RLS c/s |
|
|
|
N89039 |
Cessna 140 |
|
|
|
|
|
N9912H |
Boeing B75N1 |
“Old Crow“ |
|
|
|
|
N89109 |
Cessna 140 |
“NC89109” |
|
|
|
|
NX32CS* |
Commonwealth CA-13 Boomerang |
“A46-139“ |
|
|
|
|
OO-G65 |
DTA Combo 912S Magic |
|
|
|
|
|
OO-H39 |
B&F Funk FK-14B2 Le Mans |
|
|
|
|
|
PH-EMG |
Skystar Kitfox V Vixen |
|
|
|
|
|

Twee Rallye modellen: SOCATA M.S. 880B Rallye Club D-EARP uit 1972 en M.S. 893E
Rallye 180GT D-EOUW uit 1977. (Rob Tempel)

|