CASA 1.131E Jungmann D-EFQP en D-ELEB. (Rob Tempel)



 

Midden in de Eifel is het vliegveldje Wershofen te vinden. Wershofen is een zweefvliegveld met een grasbaan van ruim 1 kilometer. Door de lokale zweefvlieg-club wordt één keer in de twee jaar een groot Flugplatzfest inclusief Nostalgic Air-Picnic georganiseerd. Hier zijn alle motorvliegtuigen welkom, maar de nadruk ligt toch wel op oldtimers. We bezochten dit gezellige en gastvrije evenement op zaterdag 1 september.



Oudste Cessna was deze Cessna 145 Airmaster D-EUCP/NC19495 uit 1939. (Rob Tempel)


Op zaterdag is het hoofdzakelijk een fly-in waarbij er tussendoor af en toe wordt voorgevlogen. 's Zondags ligt de nadruk meer op het voorvliegen. Ook wordt er op zaterdag een Classic Cessna-Meeting gehouden. Daarbij denk je vooral aan staartwiel Cessna's en die waren inderdaad ruim vertegenwoordigd, maar de eerste Cessna 150’s en 172’s rolden overigens aan het eind van de jaren vijftig al van de band. Die mogen ondertussen ook gerust tot de classics gerekend worden. De meeste deelnemende Cessna's waren voorzien van een staartwiel; van de kleine 120 tot de dikke 195's. Van dit laatste type waren er niet minder dan drie aanwezig. Ook waren er een paar vroege Cessna 172's en een 150G die omgebouwd was naar Texas Taildragger met staartwiel.




Uit 1946 stamt deze Cessna 140 N89109/NC89109 en iets jonger is deze in 1955 gebouwde Cessna 170B D-EBUB. (Rob Tempel)




Behalve oude Cessna's was er nog veel meer moois te zien. De QUAX-Flieger met als thuisbasis Paderborn-Lippstadt kwamen met een aantal toestellen naar Wershofen. Hiertussen zaten de min of meer bekende Stieglitz en de glimmend gepoetste Cessna 195 en Beech 50. Ook kwam er een Aero Commander 200 mee. Dit bijzondere toestel behoort tegenwoordig ook bij het QUAX gebeuren. Van dit type zijn er sowieso niet al te veel gebouwd en in Europa kom je ze bijna niet meer tegen. Een andere opvallende bezoeker was de Klemm L.25D. Dit toestel is een exacte replica, gebouwd naar de oude tekeningen en ziet er prachtig uit.

Iets heel anders was de D-MLEU. Deze AutoGyro Calidus gyrocopter is voorzien van een soort U.S. Coast Guard kleurenschema. De Johanniter Luftrettung kwam langs met de D-HFSG, een rood/witte Dauphin 2 met in grote letters Notarzt op de romp.



AutoGyro Calidus D-MLEU in US Coast Guard kleuren. (Rob Tempel)


Aérospatiale AS 365 N3 Dauphin 2 D-HFSG van Johanniter Luftrettung. (Rob Tempel)


Op een door een zweefvliegclub georganiseerd evenement kunnen de zweefvliegtuigen natuurlijk niet ontbreken. Naast een hele vloot plastic waren er ook diverse oldtimers te bewonderen. De oudste was een SG-38 Schulgleiter, een echte houtje touwtje kist. De aanwezige Habicht is een replica van deze prestatiezwever uit de jaren 30. Toen het vanaf 1951 weer was toegestaan om zweefvliegtuigen te bouwen in Duitsland was de Raab Doppelraab een van de eerste lestoestellen die beschikbaar kwamen. Van dit type, eigenlijk een anderhalf zitter waarin leerling en instructeur wel heel dicht achter elkaar zitten, waren er twee aanwezig.



SG-38 Schulgleiter D-5452 werd tussen 1944 en 1953 gebouwd en afgebouwd door de firma Herfort und Schlaak in 1953. (Jan Swart)


In de loop van de middag werd er door een aantal van de aanwezige toestellen voorgevlogen. Bij de solo demo's vielen vooral de vuurrode Christen Eagle en de Super Decathlon op. Af en toe nogal losse formaties werden gevlogen door o.a. de CASA Jungmann met twee Cubs en de Nederlandse Chipmunk samen met de Tiger Moth. Een maatje groter waren de Harvard N13FY en Stinson N1943S, ook al in Nederland gebaseerd. In de loop van de middag kwamen de "Nederlandse" YAK-3 en de Boomerang uit België even langs. Die stonden voor zondag gepland, maar gaven alvast een demonstratie. Vooral de piloot van de YAK liet goed zien tot wat zijn toestel allemaal in staat was; de demo van de Boomerang viel een beetje tegen. Beide toestellen zijn niet geland; vermoedelijk zijn ze naar Dahlemer Binz gevlogen om daar te gaan tanken.




Twee Cessna 195A’s uit respectievelijk 1950 en 1947: N195RS & N3446V. (Rob Tempel)




Er konden tegen redelijke prijzen rondvluchten gemaakt worden met verschillende vliegtuigen waaronder diverse oldtimers. Wij hebben natuurlijk gebruik gemaakt van deze mogelijkheid en alleen al daarom zou je al naar Wershofen gaan.

Hartelijk dank aan Uwe Bodenheim en alle andere vrijwilligers voor de ons geboden faciliteiten en graag tot de volgende keer. (RT).




Cessna 172 D-EROQ werd in 1959 gebouwd en de als een Cessna T-41 Mescalero beschilderde Reims/Cessna FR172H Rocket D-EMZF met nepserial 69-00667 dat verwijst naar het constructienummer, in 1969. (Rob Tempel)



 

* = flying only

(h) = inside hangar

 

D-0697 DG Flugzeugbau DG-1000S “WI”        
D-0698 Schleicher ASK 21 “98“        
D-3748 Schleicher ASK 18          
D-4578 Glaser-Dirks DG-300 Club Elan “WE“ (h)      
D-5436 Doppelraab V          
D-5452 SG-38 Schulgleiter          
D-5701 Scheicher ASK 13 “Provinzial“        
D-6128 Schleicher ASK 21 “28”        
D-6356 Scheibe Zugvogel IIIB          
D-7095 Raab Doppelraab VI          
D-7166 Schempp-Hirth Discus CS “E2”        
D-8002 DFS Habicht E   (Replica)      





In 1963 zag Cessna 180F Skywagon D-EDSA het levenslicht en Cessna 185E N185ZA stamt uit 1965. Met deze machine konden rondvluchten worden gemaakt.
(Rob Tempel & Jan Swart)



 

D-EAIG MBB BO 209 Monsun 160RV          
D-EARP SOCATA M.S. 880B Rallye Club          
D-EBUB Cessna 170B          
D-EBUG Piper J-3C-90 Cub   USAAF c/s      
D-ECDW Aero Commander 200D          
D-ECKF Reims/Cessna F177RG Cardinal RG          
D-ECKY  SOCATA M.S. 893E Rallye 180GT          
D-EDLV Reims/Cessna FR172E Rocket          
D-EDMW Piper PA-18-95 Super Cub “AC+515”        
D-EDPW Cessna 170B          
D-EDSA Cessna 180F Skywagon          
D-EEAD Stark/Piel CP.301A Emeraude          
D-EECO Beech V35B Bonanza          
D-EEMM Christen Eagle II          
D-EEXE Heliopolis Goumhouria Mk.6          
D-EFDD SAN Jodel DR 1050 Sicile          
D-EFJK Bölkow BO 209 Monsun 160RV          
D-EFLC Piper PA-18-95 Super Cub          
D-EFQP CASA 1.131E Jungmann          
D-EGBR Focke-Wulf FW44J Stieglitz “FW+PR”        




Pilatus P-3-05 F-AZQQ/A-864. (Rob Tempel)


Zeldzaam type  in Europa: Aero Commander 200D D-ECDW uit 1966. (Rob Tempel)


Boeing E75N1 D-EMFL/744. (Rob Tempel)
 
 

D-EGNH SOCATA M.S. 893E Rallye 180GT          
D-EGRU Oberlerchner JOB 15-180/2          
D-EHGS Cessna 172S Skyhawk SP          
D-EHPO Cessna 172C          
D-EJFK Piper PA-28-181 Archer II          
D-EJWU Reims/Cessna F172H          
D-EKDJ Klemm L25D   (Replica)      
D-EKTO Reims/Cessna F172G          
D-EKWA Cessna 182P Skylane          
D-ELBB SAN Jodel D 150 Mascaret          
D-ELEB CASA 1.131E Jungmann          
D-ELYD Auster Mk.5 “36”; RAF c/s        
D-EMFL Boeing E75N1 “744“        
D-EMQA Reims/Cessna F172E          
D-EMZF Reims/Cessna FR172H Rocket “69-00667”        
D-ENLK Piper PA-19-95 Super Cub          
D-EOUW SOCATA M.S. 893E Rallye 180GT          
D-EPRI Robin R 2160D          
D-EPVA Piper PA-28-180 Cherokee Challenger          
D-EPXP Aero Designs Pulsar XP          




Ook zo langzamerhand een zeldzaamheid in Europa: de in 1954 gebouwde Beech B50 Twin Bonanza N3670B. (Jan Swart)


Oberlerchner JOB 15-180/2 D-EGRU werd ingezet voor rondvluchten. (Jan Swart)


Scheibe Zugvogel IIIB D-6356 stamt uit het jaar 1960 en was voorheen in België ingeschreven als OO-ZPK. (Rob Tempel)

 

D-EQXB SNCAN Stampe SV.4C “86/OO-SVF“        
D-ERMF American Champion 8KCAB Super Decathlon          
D-EROQ Cessna 172          
D-EUCP Cessna 145 Airmaster “NC19495“        
D-EVKO Cessna 140          
D-EVRF Van's RV-7          
D-EWUW Cessna 140 “N89831”        
D-EZAW Cirrus SR20          
D-EZKI Van's RV-7WJ          
D-GKMP Colomban MC-15 Cri-Cri          
D-HFSG Aérospatiale AS 365 N3 Dauphin 2   Johanniter Luftrettung/Notarzt      
D-HJPF Schweizer 269C          
D-KGAN Valentin Taifun 17E          
D-KURA Technoflug Piccolo B          
D-KWAB Schempp-Hirth Quintus M “XAB“        
D-KWER Diamond HK 36TTC Super Dimona TC-115          
D-MCEH Comco Ikarus C 42          
D-MFSK Plätzer Kiebitz          
D-MLEU AutoGyro Calidus   USCG-c/s      
D-MNNN Flight Design CT SW          
D-MORT Tecnam P 92S Echo          
D-MSCQ Comco-Ikarus C 42B          
D-MSZR Plätzer Kiebitz          




Van’s RV-7WJ D-EZKI. (Rob Tempel)


B&F Technik FK-14B LeMans OO-H39. (Rob Tempel)

 

F-AYAC Cessna L-19E Bird Dog   ALAT c/s      
F-AZQQ Pilatus P-3-05 “A-864“        
F-AZZK* Yakovlev YAK-3 UPW "48"         
F-PCOR SNCAN SV.4L          
G-BWTG De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 “WB671/710”        
BGA1354 Slingsby T.21B Sedbergh “BZA“        
HB-CKA Cessna 170A          
N13FY North American AT-6A Texan “16544/FY”        
N69HG Cessna 150G/Texas Taildragger ”N3345J”        
N185ZA Cessna 185E          
N1943S Stinson AT-19 Reliant ”FB735”        
N195RS Cessna 195A          
N2154N Cessna 140 “NC2145N”        
N3081B Cessna 195B “NC3081B”        
N3446V Cessna 195A          
N3670B Beech B50 Twin Bonanza          
N8233 De Havilland DH.82A Tiger Moth   RLS c/s      
N89039 Cessna 140          
N9912H Boeing B75N1 “Old Crow“        
N89109 Cessna 140 “NC89109”        
NX32CS* Commonwealth CA-13 Boomerang “A46-139“        
OO-G65 DTA Combo 912S Magic          
OO-H39 B&F Funk FK-14B2 Le Mans          
PH-EMG Skystar Kitfox V Vixen          





Twee Rallye modellen: SOCATA M.S. 880B Rallye Club D-EARP uit 1972 en M.S. 893E Rallye 180GT D-EOUW uit 1977. (Rob Tempel)

 


     

Credits: Jan Swart, Rob Tempel