Hoogtepunt van de dag: het voorvliegen door baron von Dreckhosen van de Staaken
Z-21 Flitzer PH-TOT. (Henk Wadman)
Na vele jaren van noeste arbeid, werden de werkzaamheden aan Pietenpol B-4A
Aircamper PH-RFF afgerond. (Henk Wadman)
Boeing A75N1/PT-17 Kaydet N545WP kwam op bezoek vanaf Teuge. (Henk Wadman)
Hoogeveen biedt onderdak aan verschillende historische vliegtuigen en een groot
deel daarvan wordt tijdens Wings & Wheels zo opgesteld dat het publiek er omheen
kan lopen en de toestellen goed kan bekijken van dichtbij. Wat het evenement zo
leuk maakt voor de bezoekers, is dat diverse van deze machines de hele dag door
het luchtruim kiezen, aangevuld met bezoekende vliegtuigen van andere
vliegvelden. Tot de op Hoogeveen gestationeerde historische vliegtuigen behoren
onder meer een Klemm Kl.35D, Focke-Wulf FWP.149D, Piper Cub, Aeronca Champion,
CASA Jungmann, Cessna 150D, Bellanca Cruisemaster, Pietenpol Aircamper, Stinson
L-5, Fairchild Cornell, Ryan ST-3KR, Staaken Flitzer, Stinson AT-19 Reliant enz.
In de hangaar van de firma ATN, die gespecialiseerd is in onderhoud aan
historische vliegtuigen, wordt momenteel gewerkt aan een Stinson Reliant, twee
Vultee Valiants en een replica van een Fokker D.XXI. Een groot deel van de dag
was het weer nogal grijs en in sommige delen van het land regende het af en toe
en dat was zeker van invloed op het aantal bezoekende toestellen.
Eén van de op Hoogeveen gestationeerde Focke Wulf FWP149D’s in actie: D-EFTU.
(Henk Wadman)
Robinson R44 Raven II D-HGVB van HeliFlight voerde de hele dag rondvluchten uit.
(Henk Wadman)
Eén type vliegtuig gaan we wat nader belichten. Het ziet er uit als een Duits
vliegtuigje uit 1929, maar dat is het zeker niet! De Brit Lyn Williams ontwierp
het toestel en bracht het op de markt als Staaken Flitzer. Hoewel de eerste
vlucht pas in het voorjaar van 1995 plaats vond, verkreeg de bijna complete romp
al in 1991 een design award tijdens de PFA Rally te Wroughton. De Flitzer trok
veel aandacht in binnen- en buitenland en momenteel moeten er al meer dan 40
exemplaren òf al vlieg klaar zijn òf in aanbouw zijn in onder meer Nieuw
Zeeland, Australië, Canada, Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk en het
Verenigd Koninkrijk. Er zijn verschillende versies van de Flitzer te bouwen en
in principe was het de bedoeling dat het toestel een Volkswagen motor zou
krijgen. Diverse bouwers weken hier van af en sommigen pasten onder meer een
ROTEC stermotor of een Belgische UL260i motor van 95pk toe. Ontwerper Williams
nam de luchtvaartwereld destijds aardig in het ootje door in een roman, die hij
schreef, te beweren dat de Staaken Flitzer destijds als Luftschiffparasit werd
ingezet. Het vliegtuigje werd dan zogenaamd gelanceerd vanuit een Zeppelin. Ten
tijde van de Weimar republiek zouden verkenningsvluchten uitgevoerd zijn boven
de Noorse Zee, waarbij men op zoek was naar geschikte locaties waar Duitse
onderzeeërs en vliegtuigen op trans-Atlantische vluchten zouden kunnen tanken.
Allemaal fictie dus, hoewel de Duitse vliegtuigbouwer Staaken wel echt heeft
bestaan. Sinds kort vliegt de PH-TOT in ons land en die werd oorspronkelijk door
de Brit G.L. Brown gebouwd als G-FLIZ. Het Nederlandse exemplaar wordt gevlogen
door ‘Baron von Dreckhosen’, beter bekend op Hoogeveen als R. Sénéchal. Meer
informatie op: www.flitzerbiplane.com.
Line-up van de vier Fokker S.11.1 Instructors van Fokker Four. (Henk Wadman)
Fokker S.11.1 Instructor PH-HOK/E-29. (Henk Wadman)
Aeronca 7AC Champion PH-FUN uit 1946! (Henk Wadman)
Niet alleen de liefhebbers van vliegtuigen komen aan hun trekken,
maar ook de autofanaten. Het aanbod varieert nogal per jaar en ditmaal zagen we
bijvoorbeeld maar weinig tractoren in vergelijking met voorgaande jaren. Wel
waren er nu veel Auto Union/Audi modellen aanwezig.
Omdat men er naar streeft om van een bezoek aan Wings & Wheels een uitje voor
het hele gezin te maken, zijn er voor kinderen diverse attracties. Men had voor
het eerst een Voorjaarsbeurs in een grote tent op het terrein ingericht, waarbij
bedrijven en instellingen uit de regio Hoogeveen zich konden presenteren door
middel van stands en presentaties. Tevens was er de hele dag live muziek
aanwezig op het terrein. De entreeprijzen voor het evenement waren overigens
zeker niet aan de hoge kant: 5 Euro per volwassene en 2,50 Euro voor kinderen
tot en met 12 jaar; parkeren was geheel gratis.
Pottier P.220S Koala PH-IBL. (Henk Wadman)
CASA 1.131E Srs.2000 Jungmann G-BUOR werd gerestaureerd na een ongeval en
ingeschreven als PH-MSV. (Henk Wadman)
Lancair Super ES PH-ROS. (Henk Wadman)
Vanuit Lelystad kwam Slingsby T.67C-3 Firefly PH-SGG. (Henk Wadman)
Wings & Wheels is beslist geen vliegshow met alle bijbehorende strenge
veiligheidseisen van tegenwoordig, maar gewoon een gezellig evenement waarbij er
van alles te zien is. Leuk waren de formatie vluchten van de Seagull Formation
met drie Piaggio’s en de vier Fokker S.11’s van Fokker Four. De hele dag door
werd er gevlogen en regelmatig werden er parachutisten gedropt boven het
terrein. Het zweefvliegen vanaf de zuidzijde ging ook de hele dag door en nadat
het Super Dimona sleepvliegtuig een zwever had opgetrokken, kwamen beide
regelmatig even met zijn tweeën laag boven de baan langs vliegen. Op gezette
tijden werd het vliegverkeer even stil gelegd en mochten de leden van R.M.V.
Phoenix hun kunsten vertonen met hun prachtige radiografisch bestuurde modellen
als een Fokker S.11, Spitfire enz. Ook de drones kwamen aan bod. Rondvluchten
werden uitgevoerd met Cessna 172’s, de Robinson R44 Raven II helikopter van
HeliFlight en met de Antonov AN-2T van de firma Classic Wings. Het hoogtepunt
van de dag voor veel bezoekers is altijd de parade van vliegtuigen en auto’s,
waarbij een deel van de aanwezige vliegtuigen en automobielen langzaam in één
lange rij over de startbaan rijdt, nadat het vliegverkeer weer stil is gelegd.
Yakovlev YAK-52 PH-YAX in de landing. (Henk Wadman)
Aero AT-3 R100 PH-ZVA. (Henk Wadman)
Beech C23 Sundowner 180 PH-MBS maakte deel uit van de static show. (Henk Wadman)
De Havilland DH.82A Tiger Moth N935NL maakte enkele lokale vluchten vandaag.
(Henk Wadman)
(h) = inside hangar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D-EAGY |
SOCATA M.S.883 Rallye 115 |
(h) |
|
|
|
|
D-EAWZ |
Reims/Cessna F172M Skyhawk II |
|
|
|
|
|
D-ECCI |
Klemm Kl.35D |
|
|
|
|
|
D-ECPU |
Diamond DA 20-A1 Katana |
(h) |
|
|
|
|
D-EEGD |
Piaggio P149D |
|
|
|
|
|
D-EERP |
Piaggio P149D |
|
|
|
|
|
D-EFTU |
Focke Wulf FWP149D |
|
|
|
|
|
D-EIFE |
Focke Wulf FWP149D |
|
|
|
|
|
D-EIPB |
Beech B24R Sierra |
(h; fuselage part) |
|
|
|
|
D-EMIC |
OMF-100-160 Symphony |
(h) |
|
|
|
|
D-FONL |
Antonov AN-2T |
DM-SKL |
|
|
|
|
D-HGVB |
Robinson R44 Raven II |
|
|
|
|
|
D-MEIG |
Moyes Dragonfly |
(h) |
|
|
|
|
G-ASIP |
Auster 6A Tugmaster |
(h; fuselage) |
|
|
|
|
G-BUVN |
CASA 1.131E Srs. 2000 Jungmann |
BI-005 |
|
|
|
|
De onvolprezen Fairchild M-62A/PT-26A-FE Cornell N58799. (Henk Wadman)
Scheibe SF.25C Falke 1700 PH-1314. (Henk Wadman)
N29EG |
Piper L-4H Cub |
479709/43-B |
|
|
|
|
N545WP |
Boeing A75N1/PT-17 Kaydet |
|
|
|
|
|
N935NL |
De Havilland DH.82A Tiger Moth |
T-9354 |
|
|
|
|
(N1027G) |
Maule M-7-235B Super Rocket |
(h) |
|
|
|
|
N7600E |
Bellanca 14-19-2 Cruisemaster |
(h) |
|
|
|
|
N8121W |
Piper PA-28-180 Cherokee C |
|
|
|
|
|
N57797 |
Consolidated Vultee L-5 Sentinel |
298248/6C |
|
|
|
|
N58799 |
Fairchild M-62A-3/PT-26A-FE Cornell |
FV154 |
|
|
|
|
NC64435 |
Stinson Vultee V-77 Reliant |
(h; overhaul) |
|
|
|
|
N68461 |
Boeing N2S-5/PT-13D |
004 (h) |
|
|
|
|
PH-AFS |
Fokker S.11.1 Instructor |
E-14 |
|
|
|
|
PH-FUN |
Aeronca 7AC Champion |
|
|
|
|
|
PH-HNE |
Cessna 150D |
|
|
|
|
|
PH-HOG |
Fokker S.11.1 Instructor |
E-39 |
|
|
|
|
PH-HOK |
Fokker S.11.1 Instructor |
E-29 |
|
|
|
|
PH-HOL |
Fokker S.11.1 Instructor |
E-27 |
|
|
|
|
PH-IBL |
Pottier P.220S Koala |
|
|
|
|
|
PH-IXI |
Van’s RV-7 |
|
|
|
|
|
PH-JBF |
Reims/Cessna F172N Skyhawk |
|
|
|
|
|
PH-JMP |
Cessna 208B Grand Caravan/Supervan 900 |
|
|
|
|
|
PH-JPO |
Reims/Cessna F172N Skyhawk |
|
|
|
|
|
PH-LDS |
Reims/Cessna F172M Skyhawk II |
|
|
|
|
|
PH-MBS |
Beech C23 Sundowner 180 |
|
|
|
|
|
PH-MSV |
CASA 1.131E Srs.2000 Jungmann |
|
|
|
|
|
PH-OHM |
SOCATA TB-9 Tampico |
|
|
|
|
|
PH-POP |
Europa AL Europa |
|
|
|
|
|
PH- |
RFF |
Pietenpol B-4A Aircamper |
|
|
|
|
Schleicher ASK 21 PH-686/JL en DG Flugzeugbau DG-1000T PH-1525/HD. (Henk Wadman)
PH-ROS |
Lancair Super ES |
|
|
|
|
|
PH-RTC |
Evektor SportStar RTC |
|
|
|
|
|
PH-SGG |
Slingsby T.67C-3 Firefly |
|
|
|
|
|
PH-TOT |
Staaken Z-21 Flitzer |
|
|
|
|
|
PH-VES |
Reims/Cessna F172P Skyhawk |
(diesel) |
|
|
|
|
PH-VMT |
Piper PA-28-140 Cherokee B |
|
|
|
|
|
PH-VSN |
Reims/Cessna F152 II |
|
|
|
|
|
(PH-XXI) |
Fokker D.XXI (replica) |
(h; under construction) |
|
|
|
|
PH-YAX |
Yakovlev YAK-52 |
|
|
|
|
|
PH-ZCR |
Piper PA-18-135 Super Cub |
(h) |
|
|
|
|
PH-ZVA |
Aero AT-3 R100 |
|
|
|
|
|
(PH- . . .) |
Pietenpol B-4A Aircamper |
(h; frame) |
|
|
|
|
(PH- . . .) |
Murphy Rebel |
(h; under construction) |
|
|
|
|
PH-686 |
Schleicher ASK 21 |
JL |
|
|
|
|
PH-698 |
Rolladen-Schneider LS 4 |
HA (h) |
|
|
|
|
PH-844 |
Schleicher ASK 21 |
HY |
|
|
|
|
PH-1093 |
Schempp-Hirth (SH Vyroba)Discus cS |
HJ (h) |
|
|
|
|
PH-1314 |
Scheibe SF.25C Falke 1700 |
|
|
|
|
|
PH-1523 |
Rolladen-Schneider LS 4-a |
HL |
|
|
|
|
PH-1524 |
Schempp-Hirth Ventus -2 c |
HX (h) |
|
|
|
|
PH-1525 |
DG Flugzeugbau DG-1000T |
HD |
|
|
|
|
PH-1580 |
Diamond HK 36TTC Super Dimona |
|
|
|
|
|
AutoGyro Cavalon PH-4P8. (Henk Wadman)
Kappa KP 2U-SOVA PH-3V2. (Henk Wadman)
PH-1V2 |
Comco-Ikarus Fox C 22 |
|
|
|
|
|
PH-2K9 |
Light Aero Avid Flyer Mk.IV |
|
|
|
|
|
PH-2T6 |
TL-Ultralight TL-132 Condor |
|
|
|
|
|
PH-2W1 |
Aviasud Mistral BRD |
|
|
|
|
|
PH-3M6 |
Aeropro Fox Eurofox |
|
|
|
|
|
PH-3N8 |
Aeropro Fox Eurofox |
|
|
|
|
|
PH-3V2 |
Kappa KP 2U-SOVA |
|
|
|
|
|
PH-3W8 |
Zenair CH 601 UL Zodiac |
|
|
|
|
|
PH-4C2 |
Zenair CH 601 XL Zodiac |
|
|
|
|
|
PH-4D6 |
Aerospool WT9 Dynamic |
|
|
|
|
|
PH-4E3 |
Comco-Ikarus C 42B |
|
|
|
|
|
PH-4E7 |
Aerospool WT9 Dynamic |
|
|
|
|
|
PH-4E8 |
Aerospool WT9 Dynamic |
|
|
|
|
|
PH-4G4 |
Aerospool WT9 Dynamic |
|
|
|
|
|
PH-4G9 |
Comco-Ikarus C 42B |
|
|
|
|
|
PH-4K4 |
Aerospool WT9 Dynamic |
|
|
|
|
|
PH-4M6 |
Tecnam P 92 Echo Classic de Luxe |
|
|
|
|
|
PH-4N5 |
TL-Ultralight TL-3000 Sirius |
|
|
|
|
|
PH-4P8 |
AutoGyro Cavalon |
|
|
|
|
|
PH-4R1 |
Tecnam P 92 Echo Classic de Luxe |
|
|
|
|
|
ZU-RAW |
Rotorway A600 Talon |
(h; stored) |
|
|
|
|
Aerospool WT9 Dynamic PH-4K4. (Henk Wadman)
Aeropro Fox Eurofox PH-3N8. (Henk Wadman)
Tecnam P 92 Echo Classic de Luxe PH-4R1. (Henk Wadman)
|