Een aantal jaren geleden kwam men op het idee om op Hemelvaartsdag een evenement voor mensen uit de regio te organiseren, waarbij de nadruk op klassieke vliegtuigen en historische automobielen kwam te liggen. Dat bleek een schot in de roos en dit jaar werd alweer de vijftiende editie van Wings & Wheels gehouden. Johan Bos van restaurant Fly & Food organiseerde voor de eerste maal het hele evenement met zijn team van vrijwilligers en gezien de meer dan 10.000 betalende bezoekers, was het een groot succes!




Hoogtepunt van de dag: het voorvliegen door baron von Dreckhosen van de Staaken Z-21 Flitzer PH-TOT. (Henk Wadman)


Na vele jaren van noeste arbeid, werden de werkzaamheden aan Pietenpol B-4A Aircamper PH-RFF afgerond. (Henk Wadman)


Boeing A75N1/PT-17 Kaydet N545WP kwam op bezoek vanaf Teuge. (Henk Wadman)


Hoogeveen biedt onderdak aan verschillende historische vliegtuigen en een groot deel daarvan wordt tijdens Wings & Wheels zo opgesteld dat het publiek er omheen kan lopen en de toestellen goed kan bekijken van dichtbij. Wat het evenement zo leuk maakt voor de bezoekers, is dat diverse van deze machines de hele dag door het luchtruim kiezen, aangevuld met bezoekende vliegtuigen van andere vliegvelden. Tot de op Hoogeveen gestationeerde historische vliegtuigen behoren onder meer een Klemm Kl.35D, Focke-Wulf FWP.149D, Piper Cub, Aeronca Champion, CASA Jungmann, Cessna 150D, Bellanca Cruisemaster, Pietenpol Aircamper, Stinson L-5, Fairchild Cornell, Ryan ST-3KR, Staaken Flitzer, Stinson AT-19 Reliant enz. In de hangaar van de firma ATN, die gespecialiseerd is in onderhoud aan historische vliegtuigen, wordt momenteel gewerkt aan een Stinson Reliant, twee Vultee Valiants en een replica van een Fokker D.XXI. Een groot deel van de dag was het weer nogal grijs en in sommige delen van het land regende het af en toe en dat was zeker van invloed op het aantal bezoekende toestellen.



Eén van de op Hoogeveen gestationeerde Focke Wulf FWP149D’s in actie: D-EFTU. (Henk Wadman)


Robinson R44 Raven II D-HGVB van HeliFlight voerde de hele dag rondvluchten uit. (Henk Wadman)

 
Eén type vliegtuig gaan we wat nader belichten. Het ziet er uit als een Duits vliegtuigje uit 1929, maar dat is het zeker niet! De Brit Lyn Williams ontwierp het toestel en bracht het op de markt als Staaken Flitzer. Hoewel de eerste vlucht pas in het voorjaar van 1995 plaats vond, verkreeg de bijna complete romp al in 1991 een design award tijdens de PFA Rally te Wroughton. De Flitzer trok veel aandacht in binnen- en buitenland en momenteel moeten er al meer dan 40 exemplaren òf al vlieg klaar zijn òf in aanbouw zijn in onder meer Nieuw Zeeland, Australië, Canada, Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Er zijn verschillende versies van de Flitzer te bouwen en in principe was het de bedoeling dat het toestel een Volkswagen motor zou krijgen. Diverse bouwers weken hier van af en sommigen pasten onder meer een ROTEC stermotor of een Belgische UL260i motor van 95pk toe. Ontwerper Williams nam de luchtvaartwereld destijds aardig in het ootje door in een roman, die hij schreef, te beweren dat de Staaken Flitzer destijds als Luftschiffparasit werd ingezet. Het vliegtuigje werd dan zogenaamd gelanceerd vanuit een Zeppelin. Ten tijde van de Weimar republiek zouden verkenningsvluchten uitgevoerd zijn boven de Noorse Zee, waarbij men op zoek was naar geschikte locaties waar Duitse onderzeeërs en vliegtuigen op trans-Atlantische vluchten zouden kunnen tanken. Allemaal fictie dus, hoewel de Duitse vliegtuigbouwer Staaken wel echt heeft bestaan. Sinds kort vliegt de PH-TOT in ons land en die werd oorspronkelijk door de Brit G.L. Brown gebouwd als G-FLIZ. Het Nederlandse exemplaar wordt gevlogen door ‘Baron von Dreckhosen’, beter bekend op Hoogeveen als R. Sénéchal. Meer informatie op: www.flitzerbiplane.com.
 

 

Line-up van de vier Fokker S.11.1 Instructors van Fokker Four. (Henk Wadman)


Fokker S.11.1 Instructor PH-HOK/E-29. (Henk Wadman)


Aeronca 7AC Champion PH-FUN uit 1946! (Henk Wadman)

 
 

Niet alleen de liefhebbers van vliegtuigen komen aan hun trekken, maar ook de autofanaten. Het aanbod varieert nogal per jaar en ditmaal zagen we bijvoorbeeld maar weinig tractoren in vergelijking met voorgaande jaren. Wel waren er nu veel Auto Union/Audi modellen aanwezig.

Omdat men er naar streeft om van een bezoek aan Wings & Wheels een uitje voor het hele gezin te maken, zijn er voor kinderen diverse attracties. Men had voor het eerst een Voorjaarsbeurs in een grote tent op het terrein ingericht, waarbij bedrijven en instellingen uit de regio Hoogeveen zich konden presenteren door middel van stands en presentaties. Tevens was er de hele dag live muziek aanwezig op het terrein. De entreeprijzen voor het evenement waren overigens zeker niet aan de hoge kant: 5 Euro per volwassene en 2,50 Euro voor kinderen tot en met 12 jaar; parkeren was geheel gratis.
 
 

Pottier P.220S Koala PH-IBL. (Henk Wadman)


CASA 1.131E Srs.2000 Jungmann G-BUOR werd gerestaureerd na een ongeval en ingeschreven als PH-MSV. (Henk Wadman)


Lancair Super ES PH-ROS. (Henk Wadman)


Vanuit Lelystad kwam Slingsby T.67C-3 Firefly PH-SGG. (Henk Wadman)



Wings & Wheels is beslist geen vliegshow met alle bijbehorende strenge veiligheidseisen van tegenwoordig, maar gewoon een gezellig evenement waarbij er van alles te zien is. Leuk waren de formatie vluchten van de Seagull Formation met drie Piaggio’s en de vier Fokker S.11’s van Fokker Four. De hele dag door werd er gevlogen en regelmatig werden er parachutisten gedropt boven het terrein. Het zweefvliegen vanaf de zuidzijde ging ook de hele dag door en nadat het Super Dimona sleepvliegtuig een zwever had opgetrokken, kwamen beide regelmatig even met zijn tweeën laag boven de baan langs vliegen. Op gezette tijden werd het vliegverkeer even stil gelegd en mochten de leden van R.M.V. Phoenix hun kunsten vertonen met hun prachtige radiografisch bestuurde modellen als een Fokker S.11, Spitfire enz. Ook de drones kwamen aan bod. Rondvluchten werden uitgevoerd met Cessna 172’s, de Robinson R44 Raven II helikopter van HeliFlight en met de Antonov AN-2T van de firma Classic Wings. Het hoogtepunt van de dag voor veel bezoekers is altijd de parade van vliegtuigen en auto’s, waarbij een deel van de aanwezige vliegtuigen en automobielen langzaam in één lange rij over de startbaan rijdt, nadat het vliegverkeer weer stil is gelegd.
 



Yakovlev YAK-52 PH-YAX in de landing. (Henk Wadman)


Aero AT-3 R100 PH-ZVA. (Henk Wadman)


Beech C23 Sundowner 180 PH-MBS maakte deel uit van de static show. (Henk Wadman)


De Havilland DH.82A Tiger Moth N935NL maakte enkele lokale vluchten vandaag. (Henk Wadman)

 

(h) = inside hangar          
           
D-EAGY SOCATA M.S.883 Rallye 115 (h)        
D-EAWZ Reims/Cessna F172M Skyhawk II          
D-ECCI Klemm Kl.35D          
D-ECPU Diamond DA 20-A1 Katana (h)        
D-EEGD Piaggio P149D          
D-EERP Piaggio P149D          
D-EFTU Focke Wulf FWP149D          
D-EIFE Focke Wulf FWP149D          
D-EIPB Beech B24R Sierra (h; fuselage part)        
D-EMIC OMF-100-160 Symphony (h)        
D-FONL Antonov AN-2T DM-SKL        
D-HGVB Robinson R44 Raven II          
D-MEIG Moyes Dragonfly (h)        
G-ASIP Auster 6A Tugmaster (h; fuselage)        
G-BUVN CASA 1.131E Srs. 2000 Jungmann BI-005        




De onvolprezen Fairchild M-62A/PT-26A-FE Cornell N58799. (Henk Wadman)


Scheibe SF.25C Falke 1700 PH-1314. (Henk Wadman)

 

N29EG Piper L-4H Cub 479709/43-B        
N545WP Boeing A75N1/PT-17 Kaydet          
N935NL De Havilland DH.82A Tiger Moth T-9354        
(N1027G) Maule M-7-235B Super Rocket (h)        
N7600E Bellanca 14-19-2 Cruisemaster (h)        
N8121W Piper PA-28-180 Cherokee C          
N57797 Consolidated Vultee L-5 Sentinel 298248/6C        
N58799 Fairchild M-62A-3/PT-26A-FE Cornell FV154        
NC64435 Stinson Vultee V-77 Reliant (h; overhaul)        
N68461 Boeing N2S-5/PT-13D 004 (h)        
PH-AFS Fokker S.11.1 Instructor E-14        
PH-FUN Aeronca 7AC Champion          
PH-HNE Cessna 150D          
PH-HOG Fokker S.11.1 Instructor E-39        
PH-HOK Fokker S.11.1 Instructor E-29        
PH-HOL Fokker S.11.1 Instructor E-27        
PH-IBL Pottier P.220S Koala          
PH-IXI Van’s RV-7          
PH-JBF Reims/Cessna F172N Skyhawk          
PH-JMP Cessna 208B Grand Caravan/Supervan 900          
PH-JPO Reims/Cessna F172N Skyhawk          
PH-LDS Reims/Cessna F172M Skyhawk II          
PH-MBS Beech C23 Sundowner 180           
PH-MSV CASA 1.131E Srs.2000 Jungmann          
PH-OHM SOCATA TB-9 Tampico          
PH-POP Europa AL Europa          
PH- RFF Pietenpol B-4A Aircamper        




Schleicher ASK 21 PH-686/JL en DG Flugzeugbau DG-1000T PH-1525/HD. (Henk Wadman)

 

 

 

PH-ROS Lancair Super ES          
PH-RTC Evektor SportStar RTC          
PH-SGG Slingsby T.67C-3 Firefly          
PH-TOT Staaken Z-21 Flitzer          
PH-VES Reims/Cessna F172P Skyhawk (diesel)        
PH-VMT Piper PA-28-140 Cherokee B          
PH-VSN Reims/Cessna F152 II          
(PH-XXI) Fokker D.XXI (replica) (h; under construction)        
PH-YAX Yakovlev YAK-52          
PH-ZCR Piper PA-18-135 Super Cub (h)        
PH-ZVA Aero AT-3 R100          
(PH- . . .) Pietenpol B-4A Aircamper (h; frame)        
(PH- . . .) Murphy Rebel (h; under construction)        
PH-686 Schleicher ASK 21 JL        
PH-698 Rolladen-Schneider LS 4 HA (h)        
PH-844 Schleicher ASK 21 HY        
PH-1093 Schempp-Hirth (SH Vyroba)Discus cS HJ (h)        
PH-1314 Scheibe SF.25C Falke 1700          
PH-1523  Rolladen-Schneider LS 4-a HL        
PH-1524 Schempp-Hirth Ventus -2 c HX (h)        
PH-1525  DG Flugzeugbau DG-1000T HD        
PH-1580 Diamond HK 36TTC Super Dimona          



AutoGyro Cavalon PH-4P8. (Henk Wadman)

 

Kappa KP 2U-SOVA PH-3V2. (Henk Wadman)

 
 

PH-1V2 Comco-Ikarus Fox C 22          
PH-2K9 Light Aero Avid Flyer Mk.IV          
PH-2T6 TL-Ultralight TL-132 Condor          
PH-2W1 Aviasud Mistral BRD          
PH-3M6 Aeropro Fox Eurofox          
PH-3N8 Aeropro Fox Eurofox          
PH-3V2 Kappa KP 2U-SOVA          
PH-3W8 Zenair CH 601 UL Zodiac          
PH-4C2 Zenair CH 601 XL Zodiac          
PH-4D6 Aerospool WT9 Dynamic          
PH-4E3 Comco-Ikarus C 42B          
PH-4E7 Aerospool WT9 Dynamic          
PH-4E8 Aerospool WT9 Dynamic          
PH-4G4 Aerospool WT9 Dynamic          
PH-4G9 Comco-Ikarus C 42B          
PH-4K4 Aerospool WT9 Dynamic          
PH-4M6 Tecnam P 92 Echo Classic de Luxe          
PH-4N5 TL-Ultralight TL-3000 Sirius          
PH-4P8 AutoGyro Cavalon          
PH-4R1 Tecnam P 92 Echo Classic de Luxe          
ZU-RAW Rotorway A600 Talon (h; stored)        




Aerospool WT9 Dynamic PH-4K4. (Henk Wadman)


Aeropro Fox Eurofox PH-3N8. (Henk Wadman)



Tecnam P 92 Echo Classic de Luxe PH-4R1. (Henk Wadman)


     

Credits: Johan Hetebrij, Henk Wadman, Wim Zwakhals; met dank aan de havenmeester voor de verleende faciliteiten.