Dit jaar werd alweer de zestiende editie van Wings & Wheels gehouden op vliegveld Hoogeveen en gezien de vele betalende bezoekers, was het weer een groot succes!




”Dutch Rush” Sukhoi Su-26MX PH-SMX. (Henk Wadman)

 
Hoogeveen biedt onderdak aan verschillende historische vliegtuigen en een groot deel daarvan wordt tijdens Wings & Wheels zo opgesteld dat het publiek er omheen kan lopen en de toestellen goed kan bekijken van dichtbij. Vanwege het minder goede weer gebeurde er ’s ochtends niet veel, maar toen het weer wat opklaarde, arriveerden er bezoekende vliegtuigen van andere velden.

In de hangaar van de firma ATN Aircraft Division, die gespecialiseerd is in onderhoud aan historische vliegtuigen, wordt nog steeds gewerkt aan een onder meer Stinson Reliant en men beschikt over twee Vultee Valiants die nog afgebouwd dienen te worden. Datzelfde geldt voor een unieke replica van een Fokker D.XXI, die vandaag tijdens een officiële roll out het middelpunt was van veel aandacht.
 



Er moet nog het nodige aan gebeuren maar het eind aan de restauratie van de Fokker D.XXI replica PH-XXI komt al aardig in zicht. (Henk Wadman)

 
Onder grote belangstelling en onder de klanken van het Wilhelmus volgde precies op 11:00 uur de officiële roll out van de onder leiding van Jack van Egmond bij ATN Aircraft Division gebouwde replica van een Fokker D.XXI, waarvan men hoopt dat het toestel eind 2020/begin 2021 haar eerste vlucht kan maken. In 2014 is men begonnen met de bouw van deze fraaie machine en tijdens de presentatie was te zien dat de bouw al behoorlijk ver gevorderd was. Naar schatting moeten er nog zeker ongeveer 2.000 manuren aan werk in gestoken worden. Omdat het nogal prijzig was om een zeldzame Bristol Mercury motor, die oorspronkelijk op veel D.XXI’s gebruikt werd, is er voor gekozen om een Wright GR-1820-F52 Cyclone te installeren, die 840 pk gaat leveren. Het toestel is al gedeeltelijk geschilderd en de oranje driehoeken zijn reeds op de vleugels aangebracht. Bij IL&T is het toepasselijke kenmerk PH-XXI aangevraagd, het constructienummer is 5502-1 en het LVA-serial gaat 229 worden. Het wrak van de èchte 229 is overigens te bewonderen in het Crash Luchtoorlog- en Verzetsmuseum 40-45 in Aalsmeerderbrug.

 

Leukste bezoeker aan het evenement was deze Consolidated Vultee BT-13A N313BT Valiant 42-43210/350 van de Stichting Vroege Vogels uit Lelystad.
(Henk Wadman)
 

Boeing A75N1/PT-17 Kaydet N545WP kwam op bezoek vanaf Teuge. (Henk Wadman)


In een aparte hangaar waren Pietenpol B-4A Aircamper PH-RFF, Staaken Flitzer PH-TOT en de onlangs ingeschreven Murphy Rebel PH-RBL te bezichtigen. In een aparte ruimte stond het houten frame van een tweede Aircamper, die te zijner tijd voorzien wordt van een Ford motor.

Niet alleen de liefhebbers van vliegtuigen komen aan hun trekken, maar ook de autofanaten. Het aanbod varieert nogal per jaar, maar er zijn ook vaste bezoekers van het evenement. Omdat men er naar streeft om van een bezoek aan Wings & Wheels een uitje voor het hele gezin te maken, zijn er voor kinderen diverse attracties en men had nu voor de tweede maal een Voorjaarsbeurs in een grote tent op het terrein ingericht, waarin bedrijven en instellingen uit de regio Hoogeveen zich konden presenteren door middel van stands en presentaties. Tevens was er de hele dag live muziek van de coverband Route 66 te horen op het terrein. De entreeprijzen voor het evenement waren dit jaar een schappelijke 7,50 Euro per volwassene en 5 Euro voor kinderen van 5 tot en met 11 jaar; parkeren was geheel gratis. Wel moesten de bezoekers nu parkeren op diverse terreinen in de buurt en werden dan met pendelbussen naar het vliegveld vervoerd. Voor de bezoekers per vliegtuig werd vandaag geen landingsgeld gerekend.



Fokker S.11.1 Instructor PH-AFS van de Fokker Four. (Henk Wadman)



Consolidated Vultee L-5 Sentinel N57797/298248/6C werd met enkele andere vliegtuigen helaas zwaar beschadigd tijdens een hevige storm op Hoogeveen in de nacht van 4 op 5 juni. (Henk Wadman)


Yakovlev YAK-52 PH-KWI, tegenwoordig met nummer “71/white” op de neus in de landing op Hoogeveen. (Henk Wadman)


Wings & Wheels is beslist geen vliegshow met alle bijbehorende strenge veiligheidseisen van tegenwoordig, maar gewoon een gezellig evenement waarbij er van alles te zien is. Men had speciale toestemming verkregen voor een spectaculaire demonstratie van “Dutch Rush” oftewel Frank van Houten met zijn Sukhoi Su-26MX PH-SMX. Tijdens deze demo werd het vliegverkeer stil gelegd, net zoals tijdens het voorvliegen van diverse drones.
Vanwege het al genoemde mindere weer, werden er geen para’s gedropt en gingen er pas ’s middags enkele zweefvliegtuigen achter een Super Dimona de lucht in. Rondvluchten werden uitgevoerd met Cessna 172’s en de Robinson R44 Raven II helikopter van HeliFlight. Het hoogtepunt van de dag voor veel bezoekers is altijd de parade van vliegtuigen en auto’s, waarbij een deel van de aanwezige vliegtuigen en automobielen langzaam in één lange rij over de startbaan rijdt, nadat het vliegverkeer weer is stil gelegd.




Aeromere F8L Falco II D-ESHP uit 1959 en de amateurbouw versie: Sequoia F8L Falco PH-HGL; beide zijn gestationeerd op Hilversum. (Henk Wadman)





Duidelijk is de uitklapbare hulpmotor te zien op DG Flugzeugbau DG-1000T PH-1525/HD en in een andere hangaar zagen we Schleicher K 8B D-3036.
(Henk Wadman)




 

Gezien op 30 mei op Hoogeveen, waar een aantal hangaars gesloten bleef:

(h) = inside hangar

 
 

D-EAGY SOCATA M.S.883 Rallye 115 (h; wfu)        
D-ECCI Klemm Kl.35D          
D-ECPU Diamond DA 20-A1 Katana (h)        
D-EECT Flight Design CTLS          
D-EEGD Piaggio P149D          
D-EERP Piaggio P149D (h)        
D-EFZW HOAC DV 20 Katana          
D-ELHU De Havilland DH.82A Tiger Moth (h)        
D-EMIC OMF-100-160 Symphony          
D-ESHP Aeromere F8L Falco III          
D-HGVB Robinson R44 Raven II          
D-MGCK AutoGyro MTOsport          
D-MOTT B&F Technik FK9 Mk.III          
D-3036 Schleicher K 8B (h)        




Vanaf Teuge arriveerde AutoGyro MTOsport D-MGCK. (Johan Hetebrij)


B&F Technik FK9 Mk.III D-MOTT (Henk Wadman)

 

(G-A . . .) Auster III (h; part of frame)        
G-AGYY Ryan ST-3KR/PT-22-RY 27        
G-BUVN CASA 1.131E Srs. 2000 Jungmann BI-005        
N29EG Piper L-4H Cub 479709/43-B        
N172PL Reims/Cessna F172E          
N207HV Piper PA-28R-201T Turbo Arrow III          
N313BT Consolidated Vultee BT-13A Valiant 42-43210/350        
N545WP Boeing A75N1/PT-17 Kaydet          
N5708A Cessna 172          
N56330 Consolidated Vultee BT-1A Valiant (h)         
N57797 Consolidated Vultee L-5 Sentinel 298248/6C        
N58799 Fairchild M-62A-3/PT-26A-FE Cornell FV154        
NC64435 Stinson Vultee V-77 Reliant (h; overhaul)        
N68144 Consolidated Vultee BT-13A Valiant (h)        




 

Twee fraaie “ouwe Cessna’s”: uit 1957 stamt Cessna 172 PH-ABM en Cessna 175C Skylark PH-WBR werd in 1962 gebouwd. (Henk Wadman)



 

PH-ABM Cessna 172          
PH-AFS Fokker S.11.1 Instructor E-14        
PH-FUN Aeronca 7AC Champion          
PH-HGL Sequoia F8L Falco          
PH-HNE Cessna 150D          
PH-HOK Fokker S.11.1 Instructor E-29        
PH-HOL Fokker S.11.1 Instructor E-27        
PH-IXI Van’s RV-7          
PH-JMP Cessna 208B Grand Caravan/Supervan 900          
PH-JPO Reims/Cessna F172N Skyhawk          
PH-KWI Yakovlev YAK-52 71        
PH-LDS Reims/Cessna F172M Skyhawk II (h)        
PH-MBS Beech C23 Sundowner 180           
PH-RBL Murphy Rebel (h)        
PH-RFF Pietenpol B-4A Aircamper (h)        
PH-RIC Mudry CAP 10B 02 (h)        


 

Tweemaal een Van’s RV-7: PH-VII en de PH-IXI. (Henk Wadman)



 

PH-SBR Europa AL Europa XS TG (h)        
PH-SMX Sukhoi Su-26MX          
PH-TOT Staaken Z-21 Flitzer (h)        
(PH-VFC) Piper PA-28-161 Cadet (h; overhaul)        
PH-VII Van’s RV-7          
PH-VMT Piper PA-28-140 Cherokee B          
PH-VSN Reims/Cessna F152 II          
PH-WBR Cessna 175C Skylark          
PH-WCM Reims/Cessna F172M Skyhawk          
(PH-XXI) Fokker D.XXI (replica) (roll-out)        
PH-YAX Yakovlev YAK-52          
(PH- . . .) Pietenpol B-4A Aircamper (h; frame)        



Flight Design CTSW D-EECT. (Henk Wadman)

 


Evektor EV 97 Eurostar Model 2000 PH-3M8. (Henk Wadman)

 

 

PH-686 Schleicher ASK 21 JL        
PH-698 Rolladen-Schneider LS 4 HA         
PH-844 Schleicher ASK 21 HY        
PH-1093 Schempp-Hirth (SH Vyroba)Discus cS NJ (h)        
PH-1314 Scheibe SF.25C Falke 1700          
PH-1524 Schempp-Hirth Ventus -2 c HX (h)        
PH-1525  DG Flugzeugbau DG-1000T HD        
PH-1580 Diamond HK 36TTC Super Dimona          
PH-1V2 Comco-Ikarus Fox C 22 (h)        
PH-2R4 Aviasud Mistral          
PH-2W1 Aviasud Mistral BRD          
PH-3M8 Evektor EV 97 Eurostar Model 2000          
PH-3W8 Zenair CH 601 UL Zodiac          
PH-4E7 Aerospool WT9 Dynamic          
PH-4F1 Aerospool WT9 Dynamic (h)        
ZU-RAW Rotorway A600 Talon (h; stored)        



OMF-100-160 Symphony D-EMIC is eigenlijk een gemodificeerde Stoddard-Hamilton GlaStar; er werden 40 stuks geproduceerd door de Ostmecklenburgische Flugzeugbau in Neubrandenburg. (Henk Wadman)



Mudry CAP 10B PH-RIC. (Johan Hetebrij)


     

Credits: Johan Hetebrij, Henk Wadman, Wim Zwakhals; met dank aan de havenmeester Freek Dijkstra voor de verleende faciliteiten en aan
Jack van Egmond Sr. voor de rondleiding.