
”Dutch Rush” Sukhoi Su-26MX PH-SMX. (Henk Wadman)
Hoogeveen biedt onderdak aan verschillende historische vliegtuigen en een groot
deel daarvan wordt tijdens Wings & Wheels zo opgesteld dat het publiek er omheen
kan lopen en de toestellen goed kan bekijken van dichtbij. Vanwege het minder
goede weer gebeurde er ’s ochtends niet veel, maar toen het weer wat opklaarde,
arriveerden er bezoekende vliegtuigen van andere velden.
In de hangaar van de firma ATN Aircraft Division, die gespecialiseerd is in
onderhoud aan historische vliegtuigen, wordt nog steeds gewerkt aan een onder
meer Stinson Reliant en men beschikt over twee Vultee Valiants die nog afgebouwd
dienen te worden. Datzelfde geldt voor een unieke replica van een Fokker D.XXI,
die vandaag tijdens een officiële roll out het middelpunt was van veel aandacht.

Er moet nog het nodige aan gebeuren maar het eind aan de restauratie van de
Fokker D.XXI replica PH-XXI komt al aardig in zicht. (Henk Wadman)
Onder grote belangstelling en onder de klanken van het Wilhelmus volgde precies
op 11:00 uur de officiële roll out van de onder leiding van Jack van Egmond bij
ATN Aircraft Division gebouwde replica van een Fokker D.XXI, waarvan men hoopt
dat het toestel eind 2020/begin 2021 haar eerste vlucht kan maken. In 2014 is
men begonnen met de bouw van deze fraaie machine en tijdens de presentatie was
te zien dat de bouw al behoorlijk ver gevorderd was. Naar schatting moeten er
nog zeker ongeveer 2.000 manuren aan werk in gestoken worden. Omdat het nogal
prijzig was om een zeldzame Bristol Mercury motor, die oorspronkelijk op veel
D.XXI’s gebruikt werd, is er voor gekozen om een Wright GR-1820-F52 Cyclone te
installeren, die 840 pk gaat leveren. Het toestel is al gedeeltelijk geschilderd
en de oranje driehoeken zijn reeds op de vleugels aangebracht. Bij IL&T is het
toepasselijke kenmerk PH-XXI aangevraagd, het constructienummer is 5502-1 en het
LVA-serial gaat 229 worden. Het wrak van de èchte 229 is overigens te bewonderen
in het Crash Luchtoorlog- en Verzetsmuseum 40-45 in Aalsmeerderbrug.

Leukste bezoeker aan het evenement was deze Consolidated Vultee BT-13A N313BT
Valiant 42-43210/350 van de Stichting Vroege Vogels uit Lelystad.
(Henk Wadman)

Boeing A75N1/PT-17 Kaydet N545WP kwam op bezoek vanaf Teuge. (Henk Wadman)
In
een aparte hangaar waren Pietenpol B-4A Aircamper PH-RFF, Staaken Flitzer PH-TOT
en de onlangs ingeschreven Murphy Rebel PH-RBL te bezichtigen. In een aparte
ruimte stond het houten frame van een tweede Aircamper, die te zijner tijd
voorzien wordt van een Ford motor.
Niet alleen de liefhebbers van vliegtuigen komen aan hun trekken, maar ook de
autofanaten. Het aanbod varieert nogal per jaar, maar er zijn ook vaste
bezoekers van het evenement. Omdat men er naar streeft om van een bezoek aan
Wings & Wheels een uitje voor het hele gezin te maken, zijn er voor kinderen
diverse attracties en men had nu voor de tweede maal een Voorjaarsbeurs in een
grote tent op het terrein ingericht, waarin bedrijven en instellingen uit de
regio Hoogeveen zich konden presenteren door middel van stands en presentaties.
Tevens was er de hele dag live muziek van de coverband Route 66 te horen op het
terrein. De entreeprijzen voor het evenement waren dit jaar een schappelijke
7,50 Euro per volwassene en 5 Euro voor kinderen van 5 tot en met 11 jaar;
parkeren was geheel gratis. Wel moesten de bezoekers nu parkeren op diverse
terreinen in de buurt en werden dan met pendelbussen naar het vliegveld
vervoerd. Voor de bezoekers per vliegtuig werd vandaag geen landingsgeld
gerekend.

Fokker S.11.1 Instructor PH-AFS van de Fokker Four. (Henk Wadman)

Consolidated Vultee L-5 Sentinel N57797/298248/6C werd met enkele andere
vliegtuigen helaas zwaar beschadigd tijdens een hevige storm op Hoogeveen in de
nacht van 4 op 5 juni. (Henk Wadman)

Yakovlev YAK-52 PH-KWI, tegenwoordig met nummer “71/white” op de neus in de
landing op Hoogeveen. (Henk Wadman)
Wings & Wheels is beslist geen vliegshow met alle bijbehorende strenge
veiligheidseisen van tegenwoordig, maar gewoon een gezellig evenement waarbij er
van alles te zien is. Men had speciale toestemming verkregen voor een
spectaculaire demonstratie van “Dutch Rush” oftewel Frank van Houten met zijn
Sukhoi Su-26MX PH-SMX. Tijdens deze demo werd het vliegverkeer stil gelegd, net
zoals tijdens het voorvliegen van diverse drones.
Vanwege het al genoemde mindere weer, werden er geen para’s gedropt en gingen er
pas ’s middags enkele zweefvliegtuigen achter een Super Dimona de lucht in.
Rondvluchten werden uitgevoerd met Cessna 172’s en de Robinson R44 Raven II
helikopter van HeliFlight. Het hoogtepunt van de dag voor veel bezoekers is
altijd de parade van vliegtuigen en auto’s, waarbij een deel van de aanwezige
vliegtuigen en automobielen langzaam in één lange rij over de startbaan rijdt,
nadat het vliegverkeer weer is stil gelegd.

Aeromere F8L Falco II D-ESHP uit 1959 en de amateurbouw versie: Sequoia F8L
Falco PH-HGL; beide zijn gestationeerd op Hilversum. (Henk Wadman)


Duidelijk is de uitklapbare hulpmotor te zien op DG Flugzeugbau DG-1000T
PH-1525/HD en in een andere hangaar zagen we Schleicher K 8B D-3036.
(Henk Wadman)

Gezien op 30
mei op Hoogeveen, waar een aantal hangaars gesloten bleef:
(h) = inside hangar
D-EAGY |
SOCATA M.S.883 Rallye 115 |
(h; wfu) |
|
|
|
|
D-ECCI |
Klemm Kl.35D |
|
|
|
|
|
D-ECPU |
Diamond DA 20-A1 Katana |
(h) |
|
|
|
|
D-EECT |
Flight Design CTLS |
|
|
|
|
|
D-EEGD |
Piaggio P149D |
|
|
|
|
|
D-EERP |
Piaggio P149D |
(h) |
|
|
|
|
D-EFZW |
HOAC DV 20 Katana |
|
|
|
|
|
D-ELHU |
De Havilland DH.82A Tiger Moth |
(h) |
|
|
|
|
D-EMIC |
OMF-100-160 Symphony |
|
|
|
|
|
D-ESHP |
Aeromere F8L Falco III |
|
|
|
|
|
D-HGVB |
Robinson R44 Raven II |
|
|
|
|
|
D-MGCK |
AutoGyro MTOsport |
|
|
|
|
|
D-MOTT |
B&F Technik FK9 Mk.III |
|
|
|
|
|
D-3036 |
Schleicher K 8B |
(h) |
|
|
|
|

Vanaf Teuge arriveerde AutoGyro MTOsport D-MGCK. (Johan Hetebrij)

B&F Technik FK9 Mk.III D-MOTT (Henk Wadman)
(G-A . . .) |
Auster III |
(h; part of frame) |
|
|
|
|
G-AGYY |
Ryan ST-3KR/PT-22-RY |
27 |
|
|
|
|
G-BUVN |
CASA 1.131E Srs. 2000 Jungmann |
BI-005 |
|
|
|
|
N29EG |
Piper L-4H Cub |
479709/43-B |
|
|
|
|
N172PL |
Reims/Cessna F172E |
|
|
|
|
|
N207HV |
Piper PA-28R-201T Turbo Arrow III |
|
|
|
|
|
N313BT |
Consolidated Vultee BT-13A Valiant |
42-43210/350 |
|
|
|
|
N545WP |
Boeing A75N1/PT-17 Kaydet |
|
|
|
|
|
N5708A |
Cessna 172 |
|
|
|
|
|
N56330 |
Consolidated Vultee BT-1A Valiant |
(h) |
|
|
|
|
N57797 |
Consolidated Vultee L-5 Sentinel |
298248/6C |
|
|
|
|
N58799 |
Fairchild M-62A-3/PT-26A-FE Cornell |
FV154 |
|
|
|
|
NC64435 |
Stinson Vultee V-77 Reliant |
(h; overhaul) |
|
|
|
|
N68144 |
Consolidated Vultee BT-13A Valiant |
(h) |
|
|
|
|

Twee fraaie “ouwe Cessna’s”: uit 1957 stamt Cessna 172 PH-ABM en Cessna 175C
Skylark PH-WBR werd in 1962 gebouwd. (Henk Wadman)

PH-ABM |
Cessna 172 |
|
|
|
|
|
PH-AFS |
Fokker S.11.1 Instructor |
E-14 |
|
|
|
|
PH-FUN |
Aeronca 7AC Champion |
|
|
|
|
|
PH-HGL |
Sequoia F8L Falco |
|
|
|
|
|
PH-HNE |
Cessna 150D |
|
|
|
|
|
PH-HOK |
Fokker S.11.1 Instructor |
E-29 |
|
|
|
|
PH-HOL |
Fokker S.11.1 Instructor |
E-27 |
|
|
|
|
PH-IXI |
Van’s RV-7 |
|
|
|
|
|
PH-JMP |
Cessna 208B Grand Caravan/Supervan 900 |
|
|
|
|
|
PH-JPO |
Reims/Cessna F172N Skyhawk |
|
|
|
|
|
PH-KWI |
Yakovlev YAK-52 |
71 |
|
|
|
|
PH-LDS |
Reims/Cessna F172M Skyhawk II |
(h) |
|
|
|
|
PH-MBS |
Beech C23 Sundowner 180 |
|
|
|
|
|
PH-RBL |
Murphy Rebel |
(h) |
|
|
|
|
PH-RFF |
Pietenpol B-4A Aircamper |
(h) |
|
|
|
|
PH-RIC |
Mudry CAP 10B |
02 (h) |
|
|
|
|

Tweemaal een Van’s RV-7: PH-VII en de PH-IXI. (Henk Wadman)

PH-SBR |
Europa AL Europa XS TG |
(h) |
|
|
|
|
PH-SMX |
Sukhoi Su-26MX |
|
|
|
|
|
PH-TOT |
Staaken Z-21 Flitzer |
(h) |
|
|
|
|
(PH-VFC) |
Piper PA-28-161 Cadet |
(h; overhaul) |
|
|
|
|
PH-VII |
Van’s RV-7 |
|
|
|
|
|
PH-VMT |
Piper PA-28-140 Cherokee B |
|
|
|
|
|
PH-VSN |
Reims/Cessna F152 II |
|
|
|
|
|
PH-WBR |
Cessna 175C Skylark |
|
|
|
|
|
PH-WCM |
Reims/Cessna F172M Skyhawk |
|
|
|
|
|
(PH-XXI) |
Fokker D.XXI (replica) |
(roll-out) |
|
|
|
|
PH-YAX |
Yakovlev YAK-52 |
|
|
|
|
|
(PH- . . .) |
Pietenpol B-4A Aircamper |
(h; frame) |
|
|
|
|

Flight Design CTSW D-EECT. (Henk Wadman)

Evektor EV 97 Eurostar Model 2000 PH-3M8. (Henk Wadman)
PH-686 |
Schleicher ASK 21 |
JL |
|
|
|
|
PH-698 |
Rolladen-Schneider LS 4 |
HA |
|
|
|
|
PH-844 |
Schleicher ASK 21 |
HY |
|
|
|
|
PH-1093 |
Schempp-Hirth (SH Vyroba)Discus cS |
NJ (h) |
|
|
|
|
PH-1314 |
Scheibe SF.25C Falke 1700 |
|
|
|
|
|
PH-1524 |
Schempp-Hirth Ventus -2 c |
HX (h) |
|
|
|
|
PH-1525 |
DG Flugzeugbau DG-1000T |
HD |
|
|
|
|
PH-1580 |
Diamond HK 36TTC Super Dimona |
|
|
|
|
|
PH-1V2 |
Comco-Ikarus Fox C 22 |
(h) |
|
|
|
|
PH-2R4 |
Aviasud Mistral |
|
|
|
|
|
PH-2W1 |
Aviasud Mistral BRD |
|
|
|
|
|
PH-3M8 |
Evektor EV 97 Eurostar Model 2000 |
|
|
|
|
|
PH-3W8 |
Zenair CH 601 UL Zodiac |
|
|
|
|
|
PH-4E7 |
Aerospool WT9 Dynamic |
|
|
|
|
|
PH-4F1 |
Aerospool WT9 Dynamic |
(h) |
|
|
|
|
ZU-RAW |
Rotorway A600 Talon |
(h; stored) |
|
|
|
|

OMF-100-160 Symphony D-EMIC is eigenlijk een gemodificeerde Stoddard-Hamilton
GlaStar; er werden 40 stuks geproduceerd door de Ostmecklenburgische Flugzeugbau
in Neubrandenburg. (Henk Wadman)

Mudry CAP 10B PH-RIC. (Johan Hetebrij)
|