Twee Aeronca producten geregistreerd in Zwitserland: de in 1946 gebouwde Aeronca 7AC Champion die omgebouwd werd tot 7BCM HB-ETD en de één jaar jongere Aeronca 11AC Chief HB-UGM. De laatste begon haar carrière als OO-RDC en zou daarna PH-CMT worden, maar dat ging niet door en het restauratieproject werd in Zwitserland op vakkundige wijze gerestaureerd. (Henk Wadman)

 
 

Voor de achtste maal werden de Zeeuwse Luchtvaartdagen gehouden en wel op 7 en 8 augustus 2015. Het evenement werd georganiseerd door Wings to Victory (http://wingstovictory.nl/Wings_to_Victory) in samenwerking met Zeeland Airport bv. Gelukkig was het stralend weer en zo hadden duizenden bezoekers een prima dagje uit op het terrein van vliegveld Midden-Zeeland, dat ook wel Zeeland Airport genoemd wordt. Zelf bezochten we het evenement op de zaterdag en er was van alles te doen en te bekijken.

 
 

Fokker S.11.1 Instructor PH-HOL/E-27. (Henk Wadman)


Scintex CP CP1315C-3 Super Emeraude PH-MOT stamt uit het jaar 1963. (Henk Wadman)

 

Het publiek kon met alle facetten van de luchtvaart kennis maken; om het half uur was er ergens een activiteit op het terrein en dat werd op tijd aangekondigd door de vakkundige speaker. De luchthavenbrandweer gaf een demonstratie, er was een demonstratie met een zweefvliegtuig, parachutisten werden gedropt, er werden verhalen verteld bij de Stearman en Cub, er trad een doedelzakcorps op, diverse facetten van de luchtvaart werden uitgelegd aan belangstellenden en het was mogelijk om een rondvlucht te maken in een Cessna of een Antonov An-2. Ook de Koninklijke Luchtmacht was vertegenwoordigd met een F-16 simulator en de bekende rondreizende F-16, die op donderdag al geplaatst werd en op zaterdagavond weer met behulp van twee enorme mobiele kranen werd afgebroken en afgevoerd. Heel wat kinderen namen plaats in de cockpit en voelden zich voor even straaljagerpiloot.

Wings of Victory toonde het frame, een wiel, de motorbok en de 125pk Rotec stermotor van de Sopwith Camel replica die men aan het bouwen is. Tevens stonden diverse instellingen en verenigingen met kraampjes op het terrein met allerhande al dan niet aan de luchtvaart gerelateerde producten en memorabilia uit de oorlogsjaren.

Het Oorlogsmuseum Gdynia uit Axel was present met een aantal voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog en er werd de hele dag door gevlogen door diverse vliegtuigen. De vliegers van veel vertrekkende toestellen waren gelukkig niet te beroerd om na de start nog een keertje laag over de baan te vliegen. ’s Middags werd de Warner stermotor van de fraai gerestaureerde Fairchild 24G NC19146 uit 1937 van Richard van As even gestart en dat trok ook aardig wat belangstelling.



Uit 1974 stamt Pilatus B4-PC11AF PH-514 met toepasselijke staartcode “ALU” omdat het toestel van aluminium is. (Henk Wadman)


De uiterst zeldzame Pratt-Read PR-G1/LNE-1 N2565X in U.S. Navy kleuren als 31521.  (Henk Wadman)
 

Zowat alle bezoekende vliegtuigen kregen een plaatsje op de “static” langs het hek en vanwege het fraaie weer waren dat er heel wat. Voor een lijstje van de vrijdag verwijzen we naar de movements van Midden-Zeeland over de maand augustus, die t.z.t. elders op onze site geplaatst zullen worden. In ieder geval was de Koninklijke Luchtmacht die dag aanwezig met Pilatus PC7 L-03 en de Belgen lieten zich ook niet onbetuigd met een Siai-Marchetti SF260D ST-23.

Leuk waren de twee bezoekende Aeronca’s uit Zwitserland, die speciaal voor het evenement kwamen. Eén van de twee, de Chief HB-UGM, had in het verleden lange tijd in een hangaar op Midden-Zeeland doorgebracht omdat het toestel gerestaureerd zou worden en dan het kenmerk PH-CMT zou krijgen. Tussentijds werd het project in Zwitserland verkocht en daar verder afgemaakt en het resultaat mocht er zijn!

De Zeeuwse luchtvaartdagen bleken een uitstekende gelegenheid om het Zeeuwse publiek een kijkje te gunnen in de vele aspecten van de luchtvaart. Voor de entreeprijs hoefde je het ook niet te laten, want die bedroeg slechts 3 Euro voor volwassenen.

 

Onderstaande lijst is van de tweede dag en is inclusief alle gestationeerde vliegtuigen die we gezien hebben. Drie wat kleinere hangaars bleven gesloten.

 
 
Zaterdag, 8 augustus 2015:      
       
D-ESHP Aeromere F8L Falco III      
D-FONL Antonov An-2T DM-SKL    
D-KHJS Schleicher ASK 21M ZZ1    
03-AEF Breezer B400 UL “F-JTZI”    
G-ADGV De Havilland DH.82A Tiger Moth      
G-AJHS De Havilland DH.82A Tiger Moth      
(G-AXCZ) SNCAN SV4C (fuselage & wings)    
G-BAFT Piper PA-18-150 Super Cub      
G-BWTG DHC.1 Chipmunk 22 WB671    
G-CCKW Piper PA-18-150 Super Cub      
G-CIRU Cirrus SR20 X-edition      
G-ICGA Piper PA-28-140 Cherokee F      
HB-ETD Aeronca 7BCM Champion      
HB-UGM Aeronca 11AC Chief      
I-B953 Blackshape BS100 Prime      
LX-RCD Robin DR 400/180 Régent      
N4AQ Cessna P337H/Riley SkyRocket P.337  (stored)    
N11VD SOCATA TB-20 Trinidad GT (ex PH-JVD)    
N67NC American Champion Aircraft 7GCAA Citabria      
N87VK Piper PA-22-108 Colt      
N111KE Velocity 173RG (stored)    
N135DD SOCATA TB-20 Trinidad GT      
N202PY Cessna 172N Skyhawk II      
(N672C) Cirrus SR22 (stored; wreck)    
N929MA Cessna T206H Stationair TC      
(N1428Z) Van’s RV-3 (fuselage)    
N2024 Cessna 150L      
N2258S Cessna 210L Centurion      
N4972K Cessna P210N Pressurized Centurion      
N5593Z Piper PA-22-108 Colt (135hp engine)      
N8326Y Piper PA-30-160 Twin Comanche B      
N9912H Boeing B75N-1/N2S-3      
N14395 Piper PA-18-150 Super Cub      
N45477 Piper PA-18-150 Super Cub (frame stored; damaged)    
N74650 Boeing A75N-1/N2S-3 586    
 
 

Vreemd gezicht een Falke met een neuswiel: Scheibe SF.25C Rotax-Falke PH-1271. (Henk Wadman)


De Koninklijke Luchtmacht was present met de demontabele rond reizende F-16A J-248, die hier in de takels hangt om weer op een dieplader geplaatst te worden. (Henk Wadman)



Zie je niet zo vaak in ons land, drie De Havilland DH.82A Tiger Moths bij elkaar: G-ADGV uit 1935 (!), G-AJHS uit 1941 en de PH-CSL/PG-712/2 uit 1944.
(Henk Wadman)



 

 
(OO-CCB) SOCATA MS894A Rallye Minerva  (being rebuilt)    
(OO-CGH) Beech 95-B55 Baron (stored)    
OO-EYP Eurocopter EC 120 B Colibri      
OO-KWT Cessna 172N Skyhawk      
OO-NZF Piper PA-28-181 Archer II      
OO-NZV Robin DR 400/140B Dauphin 4      
OO-F44 Alpi Aviation Pioneer 200WF      
PH-ADE Reims/Cessna F172M Skyhawk      
PH-BZT Van’s RV-12      
PH-CJO SOCATA TB-20 Trinidad      
PH-CSL De Havilland DH.82A Tiger Moth PG-712/2    
PH-DAN Czech Aircraft Works SportCruiser      
PH-DES Cessna 182P Skylane      
PH-DKI Partenavia P.68C      
PH-DYX Robin DR 400/140B (DR 401/155CDi)      
PH-FLG Piper PA-18-95 Super Cub 15445/A-445    
PH-HGL Sequoia F8L Falco      
PH-HLE Cessna 152      
PH-HLF Cessna 182P Skylane      
PH-HLI Cessna 172S Skyhawk SP      
PH-HLR Robin DR 400/140B Dauphin 4      
PH-HOL Fokker S.11.1 Instructor E-27    
PH-IXI Van’s RV-7      
PH-JHS Rans S-6S Super Coyote II      
PH-KAX Piper PA-28-181 Archer II      
PH-KER Lancair 360      
PH-LCN Ultravia Pélican PL      
PH-LIN Cessna 172H Skyhawk      
PH-LLV Robin DR 400/500      
PH-LRM Piper PA-18-135 Super Cub      
PH-MJW Europa AL Europa XS      
PH-MOT Scintex CP1315C-3 Super Emeraude      
PH-NEH Auster J/5B Autocar      
PH-NET Auster AOP Mk.V TJ347    
PH-OIN Cameron N-100 (basket only)    
PH-PHX Christen A-1 Husky      
PH-RAB Diamond DA 40 D Star      
PH-RAD Diamond DA 40 D Star      
PH-RAY Denney Kitfox Mk.IV      
PH-RLB SAAB 91D Safir      
 
 

Boeing A75N-1/N2S-3 N74650/586 in haar element. (Henk Wadman)


Piper PA-22-108 Colt N87VK werd in het jaar 1960 gebouwd en staat vlak over de grens in Duitsland. (Henk Wadman)


Piper PA-18-150 Super Cub G-CCKW stamt uit 1954 en is gestationeerd in België; vloog ooit in Nederland als R-107, 8A-88 en PH-PVW. (Henk Wadman)


Yakovlev YAK-52 PH-YAK. (Henk Wadman)
 
 
PH-SER Piper PA-18-150 Super Cub (frame stored; damaged)    
PH-SET Piper PA-28-161 Warrior II      
PH-SKY Dyn’Aero S MCR 4S      
PH-SPO Piper PA-28-181 Archer III      
PH-SSZ Robin DR 400/180 Régent      
PH-SVN Robin R 2160      
PH-TES Tecnam P 92-JS Echo      
PH-THS Cessna 172N Skyhawk      
PH-TVB Piper PA-31-300 Navajo      
PH-UCS Piper J3C-65 Cub 45-4488    
PH-UGO SkyStar Pulsar III      
PH-VCY Piper PA-18 Super Cub      
PH-VFA Piper PA-28-161 Cadet      
PH-VII Van’s RV-7      
PH-VKL Ultravia Pélican PL      
PH-VSY Piper PA-28-161 Warrior III      
PH-VTA Czech Sport Aircraft PS-28 Cruiser      
PH-WOU Piper PA-28-181 Archer II      
PH-YAK Yakovlev YAK-52      
PH-449 Schleicher ASK 13 MAR    
PH-514 Pilatus B4-PC11AF ALU    
PH-746 Grob G-109B      
PH-944 Scheibe SF.25C Falke      
PH-945 Sportavia-Pützer RF-5B Sperber      
PH-1271 Scheibe SF.25C Rotax-Falke (nosewheel)    
PH-1287 Schempp-Hirth Duo Discus T QV    
PH-1297 Schleicher ASH 26E 6E    
PH-1325 Schempp-Hirth Discus b DSD    
PH-1467 Schleicher ASH 31 Mi 31    
PH-1475 Schleicher ASH 25 Mi PLZ    
PH-2W2 TL Ultralight TL-232 Condor      
PH-2Y6 Jora S.R.O. Jora      
PH-3L9 Tecnam P 92 Echo      
PH-3R8 Aeropro Fox Eurofox      
PH-3W8 Zenair CH 601 UL Zodiac      
PH-4C2 Zenair CH 601 XL Zodiac      
PH-4H2 Tecnam P 2002 Sierra      
PH-4L7 Pipistrel Alpha Trainer      
PH-4L8 Pipistrel Virus 912 SW100      
PH-8A3 Eurobyl Silent Twin      
PH-8Y8 Adventure M4      
PH-8Y9 Adventure Funflyer      
PH- . . . paramoteur      
       
X   Sopwith Camel (replica) (frame & Rotec engine)
J-248 General Dynamics F-16A (travelling exhibit)    
 
 


Twee populaire Van’s producten: RV-7 PH-IXI en RV-12 PH-BZT. (Henk Wadman)





Dyn’Aero S MCR 4S PH-SKY. (Henk Wadman)


Breezer B400 UL 03-AEF/“F-JTZI” is tijdelijk op Zeeland Airport gestationeerd. (Henk Wadman)


Blackshape BS100 Prime I-B953. (Henk Wadman)
 
 
Vintage gliders hangar (ground floor)      
* = on display outside      
       
BGA806 Slingsby T.43 Skylark 3B BAC    
BGA1118 Slingsby T.49B Capstan BPD/”N55”    
BGA1770 Slingsby T.8 Tutor CSL    
N2565X* Pratt-Read PR-G1/LNE-1 31521    
(OY-ECG) Auster J/4 Archer (stored)    
PH-1045 Slingsby T.21B Sedbergh      
PH-1062 DFS Olympia 51      
PH-1448* Schleicher K 8B LEE    
PH-1452* Slingsby T.29 Motor Tutor      
 
 

Richard van As van het Gyrocopter and Old Aircraft Museum was zo vriendelijk de uit 1937 stammende Fairchild 24G NC19146 buiten te zetten ’s middags de Warner stermotor even te starten. (Henk Wadman)
 
 
Gyrocopter Aviation Museum      
* = on display outside      
       
(G-APYW) Piper PA-22-150 Tri-Pacer (being rebuilt)    
PH-DAV Air Command Commander Elite      
“PH-RUi” Bensen B-8M      
“PH-RVA” Bensen B-8M (= PH- . . . ?)    
PH-RVB Air Command Commander 536 Elite Twoseater      
PH-RVC Parson II Tandem      
PH-RVF Farrington Twinstarr      
PH-RVJ Carter-Bensen B-8M      
PH-VPI Evans VP-I Volksplane      
(PH-257) Bensen B-7 Gyroglider      
PH-1G8 American Aerolights Eagle      
PH-1P8 Comco-Ikarus Fox-D      
PH-3J7 Euro-ALA Jet Fox 91-D      
N50AV Cessna 150E      
N83GR Piper PA-18-135 Super Cub      
N100EA Grumman American AA5 Traveler      
N929S De Havilland  DH.82A Tiger Moth “G-ACDR”     
N2289U Brantly B2B “66-460”    
N3279G Reims/Cessna F150L (stored)    
N4321G McCulloch J2      
N8471U Cessna 172F (stored)    
NC19146* Fairchild 24G      
N21246 Cessna 172M      
(N . . . .) Piper PA-18-135 Super Cub (under construction; ex R-131)    
(. . . . . .) Piper PA-18-135 Super Cub (frame; f/n 18-3762)    
(N . . . .) ProTech PT2B (under construction)    
X   Ikarus wing    
X   Van As Gyroglider (black/red)  
X   Van Ommeren VO-6 Gyroglider    
X   Van Ommeren VO-7 Gyroglider    
 
 

Heel wat mensen maakten gebruik van de mogelijkheid om met de Antonov An-2T D-FONL/DM-SKL een rondvlucht boven de Zeeuwse eilanden te maken.
(Henk Wadman)
 
 

Credits: Rob Tempel, Henk Wadman, met dank aan Zeeland Airport bv