Fokker
S.11.1 Instructor PH-HOL/E-27. (Henk Wadman)
Scintex CP CP1315C-3 Super Emeraude
PH-MOT stamt uit het jaar 1963. (Henk Wadman)
Het publiek kon met alle facetten van
de luchtvaart kennis maken; om het half uur was er ergens een
activiteit op het terrein en dat werd op tijd aangekondigd door de
vakkundige speaker. De luchthavenbrandweer gaf een demonstratie, er
was een demonstratie met een zweefvliegtuig, parachutisten werden
gedropt, er werden verhalen verteld bij de Stearman en Cub, er trad
een doedelzakcorps op, diverse facetten van de luchtvaart werden
uitgelegd aan belangstellenden en het was mogelijk om een rondvlucht
te maken in een Cessna of een Antonov An-2. Ook de Koninklijke
Luchtmacht was vertegenwoordigd met een F-16 simulator en de bekende
rondreizende F-16, die op donderdag al geplaatst werd en op
zaterdagavond weer met behulp van twee enorme mobiele kranen werd
afgebroken en afgevoerd. Heel wat kinderen namen plaats in de
cockpit en voelden zich voor even straaljagerpiloot.
Wings of Victory toonde het frame, een
wiel, de motorbok en de 125pk Rotec stermotor van de Sopwith Camel
replica die men aan het bouwen is. Tevens stonden diverse
instellingen en verenigingen met kraampjes op het terrein met
allerhande al dan niet aan de luchtvaart gerelateerde producten en
memorabilia uit de oorlogsjaren.
Het Oorlogsmuseum Gdynia uit Axel was
present met een aantal voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog en er
werd de hele dag door gevlogen door diverse vliegtuigen. De vliegers
van veel vertrekkende toestellen waren gelukkig niet te beroerd om
na de start nog een keertje laag over de baan te vliegen. ’s Middags
werd de Warner stermotor van de fraai gerestaureerde Fairchild 24G
NC19146 uit 1937 van Richard van As even gestart en dat trok ook
aardig wat belangstelling.
Uit
1974 stamt Pilatus B4-PC11AF PH-514 met toepasselijke staartcode
“ALU” omdat het toestel van aluminium is. (Henk Wadman)
De
uiterst zeldzame Pratt-Read PR-G1/LNE-1 N2565X in U.S. Navy kleuren
als 31521. (Henk Wadman)
Zowat alle bezoekende vliegtuigen
kregen een plaatsje op de “static” langs het hek en vanwege het
fraaie weer waren dat er heel wat. Voor een lijstje van de vrijdag
verwijzen we naar de movements van Midden-Zeeland over de maand
augustus, die t.z.t. elders op onze site geplaatst zullen worden. In
ieder geval was de Koninklijke Luchtmacht die dag aanwezig met
Pilatus PC7 L-03 en de Belgen lieten zich ook niet onbetuigd met een
Siai-Marchetti SF260D ST-23.
Leuk waren de twee bezoekende
Aeronca’s uit Zwitserland, die speciaal voor het evenement kwamen.
Eén van de twee, de Chief HB-UGM, had in het verleden lange tijd in
een hangaar op Midden-Zeeland doorgebracht omdat het toestel
gerestaureerd zou worden en dan het kenmerk PH-CMT zou krijgen.
Tussentijds werd het project in Zwitserland verkocht en daar verder
afgemaakt en het resultaat mocht er zijn!
De Zeeuwse luchtvaartdagen bleken een
uitstekende gelegenheid om het Zeeuwse publiek een kijkje te gunnen
in de vele aspecten van de luchtvaart. Voor de entreeprijs hoefde je
het ook niet te laten, want die bedroeg slechts 3 Euro voor
volwassenen.
Onderstaande lijst is van de tweede
dag en is inclusief alle gestationeerde vliegtuigen die we gezien
hebben. Drie wat kleinere hangaars bleven gesloten. |