Messerschmitt Me Bf109G-5 15343/”CJ+VH”; aan de andere kant staat “RJ+VH”. (Henk
Wadman)
Op
4 en 5 augustus 2017 werden de Zeeuwse Luchtvaartdagen gehouden op vliegveld
Midden-Zeeland. Zo’n 8.000 betalende bezoekers bezochten het evenement en die
konden diverse moderne en historische vliegtuigen bekijken. Kinderen mochten
even in de cockpit van de tentoongestelde Messerschmitt Bf109G-5 gaan zitten en
daar werd gretig gebruik van gemaakt. Zelfs de Duitse marsmuziek ontbrak er niet
bij!
North American AT-16ND Harvard IIB PH-LSK/B-64. (Henk Wadman)
De Havilland Canada DHC.2 Beaver Mk.1 PH-DHC/S-9. (Henk Wadman)
Op gezette
tijden werden demonstraties gegeven van onder meer de brandweer, een gyrocopter
die achter een auto gesleept werd, parachutisten, zweefvliegtuigen en
modelvliegtuigen. De Kustwacht nam dit jaar ook deel met een lage fly by van een
Dornier 228 en een reddingsdemonstratie van een Dauphin helikopter.
De bouw van de
vliegende replica van een Sopwith Camel schiet al aardig op, hoewel men het
toestel reeds eind 2016 vliegklaar wilde hebben. Het nog kale frame van de romp
werd getoond met de eveneens nog onbeklede vleugels er aan vast plus de Rotec
stermotor.
Verder waren er
verschillende historische militaire voertuigen te bewonderen en de diverse
organisaties en bedrijven die vertegenwoordigd waren met een kraam, mochten ook
niet klagen over belangstelling.
De
dag begon overigens met grijs weer, gevolgd door een fikse wolkbreuk, die er
voor zorgde dat het publiek zijn toevlucht zocht in open staande hangaars.
Kleine kinderen en regen gaan goed samen met als gevolg dat er een paar
regelmatig aan de aandacht van moe ontsnapten en buiten in de plassen gingen
stampen, gevolgd door een krijsende moeder die er achter aan ging. Na de regen
werd het gelukkig prachtig weer.
Dornier 228-212 PH-CGC van de Kustwacht. (Henk Wadman)
Aérospatiale AS 365 N3 Dauphin 2 OO-NHU lag boven de baan tijdens de
demonstratie. (Henk Wadman)
L-05 Pilatus PC-7 KLu, 131 EMVO Sqn. (Rob Tempel)
Het aantal
bezoekende vliegtuigen viel – net als vorig jaar - wat tegen, maar er was
genoeg te beleven op het terrein. Men kon nu overigens al gebruik maken van de
vernieuwde grasbaan, waarbij de bestaande grondslag laag van ongeveer 30
centimeter vermengd werd met kunststofvezel, wat voor een sterkere ondergrond
zorgt. Tevens werd de drainage aangepakt zodat men in de toekomst minder hinder
zal hebben van water overlast na langdurige natte periodes.
De
lijst van 5 augustus omvat alles wat we die dag gezien hebben; vier hangaars
bleven gesloten. Voor de bezoekende vliegtuigen van 4 augustus verwijzen we naar
de movements van Midden Zeeland van die dag.
Net als in de voorgaande jaren kon er met Antonov AN-2P D-FONL/DM-SKL een
rondvlucht gemaakt worden. (Henk Wadman)
Pipistrel Virus D-MUON. (Henk Wadman)
* |
= inside hangar |
|
|
|
|
# |
= did not land |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D-EBWI* |
Beech 35-C33 Debonair |
(fuselage) |
|
|
|
D-ESHP |
Aeromere F8L Falco 3 |
|
|
|
|
D-FONL |
Antonov AN-2T |
“DM-SKL” |
|
|
|
D-KHJS |
Schleicher ASK 21Mi |
“ZZ1” |
|
|
|
D-MUON |
Pipistrel Virus |
|
|
|
|
95-AGB* |
Breezer B400 CL |
F-JAQF |
|
|
|
G-APLO* |
De Hav. Canada DHC.1 Chipmunk 22A |
“8” |
|
|
|
G-AVMF |
Reims/Cessna F150G |
|
|
|
|
(G-AXCZ)* |
SNCAN SV4C |
(remains & wings) |
|
|
|
G-BAFT* |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
|
|
G-BAJE* |
Reims/Cessna F177RG Cardinal RG |
|
|
|
|
G-BFGZ |
Reims/Cessna FRA150M Aerobat |
|
|
|
|
G-BWTG |
De Hav. Canada DHC.1 Chipmunk 22 |
“WB671/910” |
|
|
|
G-CFLL |
Evektor EV-97 Eurostar |
|
|
|
|
G-CFXX |
P & M Aviation QuikR 912S |
|
|
|
|
G-CFYS |
Aerospool (Yeoman LAC) WT9 UK Dynamic |
|
|
|
|
G-CGUU |
Best Off Skyranger Nynja 912S |
|
|
|
|
G-CHID |
Aeropro Fox Eurofox 912 |
|
|
|
|
G-GTRX |
P & M Aviation Quik GTR Explorer |
|
|
|
|
G-JFDI |
Aerospool (Yeoman LAC) WT9 UK Dynamic |
|
|
|
|
Evektor EV-97 Eurostar G-CFLL. (Henk Wadman)
P & M Aviation QuikR 912S G-CFXX. (Henk Wadman)
Aerospool (gebouwd door Yeoman Light Aircraft Company) WT9 UK Dynamic G-CFYS.
(Henk Wadman)
N13FY |
North American AT-6A Texan |
“16544/FY” |
|
|
|
N67NC |
Am. Champion Aircraft 7GCAA Sky Trac |
|
|
|
|
N311VW* |
Piper PA-31-350 Chieftain |
|
|
|
|
N756QV* |
Cessna TU206G Turbo Stationair 6 III |
|
|
|
|
N888DB |
Beech V35B Bonanza |
|
|
|
|
N989DE* |
Cessna T206H Stationair TC |
|
|
|
|
(N1428Z)* |
Van’s RV-3 |
(fuselage & wings) |
|
|
|
N2024 |
Cessna 150L |
|
|
|
|
N4962V |
Cessna 172RG Cutlass RG |
|
|
|
|
N5593Z |
Piper PA-22-135 Colt |
|
|
|
|
N9912H |
Boeing B75N-1/N2S-3 |
|
|
|
|
N20119 |
Beech C24R Sierra |
|
|
|
|
N74650 |
Boeing A75N-1/N2S-3 |
“586” |
|
|
|
(OO-CCB)* |
SOCATA MS894A Rallye Minerva |
(being rebuilt) |
|
|
|
(OO-CGZ)* |
Beech 95-B55 Baron |
(stored) |
|
|
|
(OO-EOD)* |
Beech F33A Bonanza |
(fuselage) |
|
|
|
OO-NHU# |
Aérospatiale AS 365 N3 Dauphin 2 |
NHV/Netherlands Coastguard |
|
|
OO-NZV |
Robin DR 400/140B Ecoflyer |
|
|
|
|
OO-OLI |
Grumman American AA-5A Cheetah |
|
|
|
|
OO-PRS |
Reims/Cessna F172M |
|
|
|
|
OO-VBA |
Bell 206B Jet Ranger II |
|
|
|
|
OO-F44 |
Alpi Aviation Pioneer 200WF |
|
|
|
|
OO-F97* |
Lambert Aircraft M.106 Mission Mk.1 |
(damaged tail) |
|
|
|
OO-H42 |
Pipistrel Virus SW 100P |
|
|
|
|
OO-H74 |
Aerospool WT9 Dynamic |
|
|
|
|
Best Off Skyranger Nynja 912S G-CGUU. (Henk Wadman)
Aeropro Fox Eurofox 912 G-CHID. (Henk Wadman)
Reims/Cessna FRA150M Aerobat G-BFGZ. (Rob Tempel)
PH-ADE |
Reims/Cessna F172M Skyhawk |
|
|
|
|
PH-BEH* |
Cessna 182P Skylane |
|
|
|
|
PH-CGC# |
Dornier 228-212 |
Netherlands Coastguard |
|
|
|
PH-CJO* |
SOCATA TB-20 Trinidad |
|
|
|
|
PH-CSL* |
De Havilland DH.82A Tiger Moth |
“PG-712/2” |
|
|
|
PH-DES |
Cessna 182P Skylane |
|
|
|
|
PH-DHC |
De Havill. Canada DHC.2 Beaver Mk.1 |
“S-9” |
|
|
|
PH-DKI |
Partenavia P.68C |
Zeeland Air |
|
|
|
PH-DVW |
Reims/Cessna FR172H Rocket |
|
|
|
|
PH-DYX* |
Robin DR 400/140B (DR 401/155CDi) |
|
|
|
|
PH-FAN |
Cessna 172S Skyhawk SP |
|
|
|
|
PH-FLG |
Piper PA-18-95 Super Cub |
“15445/A-445” |
|
|
|
PH-HGL |
Sequoia F8L Falco |
|
|
|
|
PH-HLE* |
Cessna 152 |
|
|
|
|
PH-HLF |
Cessna 182P Skylane |
|
|
|
|
PH-HLI |
Cessna 172S Skyhawk SP |
|
|
|
|
PH-HLR* |
Robin DR 400/140B Ecoflyer |
|
|
|
|
PH-IRM* |
Aero Designs Pulsar I |
(minus wings) |
|
|
|
PH-LCN* |
Ultravia Pélican PL |
|
|
|
|
PH-LIK |
Piper J3C-65 Cub |
“R344” |
|
|
|
PH-LIN |
Cessna 172H Skyhawk |
|
|
|
|
PH-LSK |
North American AT-16ND Harvard IIB |
“B-64” |
|
|
|
PH-MBW |
Fuji FA-200-160 Aero Subaru |
|
|
|
|
PH-MGA |
Jodel DR 1050M Excellence |
|
|
|
|
Beech V35B Bonanza N888DB hoort thuis op Midden Zeeland. (Henk Wadman)
Nog een resident: Piper PA-22-135 Colt N5593Z. (Henk Wadman)
De bekende Boeing B75N-1/N2S-3 N9912H “Old Crow” vertrekt met een rook spoor.
(Henk Wadman)
Piper J3C-65 Cub PH-LIK/R344. (Henk Wadman)
PH-NCD |
Robin DR 400/140B Ecoflyer |
|
|
|
|
PH-NEH* |
Auster J/5B Autocar |
|
|
|
|
PH-NET |
Auster AOP Mk.V |
“TJ347” |
|
|
|
PH-NSC |
Robin DR 400/140B Ecoflyer |
|
|
|
|
PH-OII |
Cessna 182P Skylane |
|
|
|
|
PH-PAZ |
Cessna T181T Skylane TC |
|
|
|
|
PH-PEJ |
Cessna 172P Skyhawk |
|
|
|
|
PH-RLB* |
SAAB 91D Safir |
|
|
|
|
(PH-RLF)* |
SAAB 91D Safir |
(fus. & wings) |
|
|
|
PH-SEL |
Cessna 172P Skyhawk |
|
|
|
|
PH-SRP* |
Piper PA-28-151 Cherokee Warrior |
|
|
|
|
PH-SSZ |
Robin DR 400/180 Régent |
|
|
|
|
PH-TES |
Tecnam P 92-JS Echo |
|
|
|
|
PH-THS |
Cessna 172N Skyhawk |
|
|
|
|
PH-UCS |
Piper J3C-65 Cub |
“54488” |
|
|
|
PH-UGO* |
SkyStar Pulsar III |
|
|
|
|
PH-VCY |
Piper PA-18 Super Cub |
|
|
|
|
PH-VIR |
Pipistrel Virus SW 121 |
|
|
|
|
PH-YAK |
Yakovlev YAK-52 |
|
|
|
|
Fuji
FA-200-160 Aero Subaru PH-MBW. (Henk Wadman)
Auster AOP Mk.V PH-NET/TJ347 maakte diverse vluchten deze dagen. (Henk Wadman)
Yakovlev YAK-52 PH-YAK. (Henk Wadman)
PH-449 |
Schleicher ASK 13 |
“MAR” |
|
|
|
PH-1045 |
Slingsby T.21B Sedbergh |
|
|
|
|
PH-1297* |
Schleicher ASH 26E |
“EPZ” |
|
|
|
PH-1325* |
Schempp-Hirth Discus b |
“DSD” |
|
|
|
PH-1448* |
Schleicher K 8B |
“LEE” |
|
|
|
PH-1467* |
Schleicher ASH 31Mi |
“31” |
|
|
|
PH-1578 |
Rolladen-Schneider LS 1-d |
|
|
|
|
PH-2M9* |
Take Off Merlin |
|
|
|
|
PH-2W2* |
TL Ultralight TL-232 Condor |
|
|
|
|
PH-3J9* |
Flight Design CT |
|
|
|
|
PH-3L9 |
Tecnam P 92 Echo |
|
|
|
|
PH-3R8* |
Aeropro Fox Eurofox |
|
|
|
|
PH-4G3 |
Aerospool WT9 Dynamic |
|
|
|
|
PH-4J9 |
Tecnam P 2002 Sierra |
|
|
|
|
PH-4L7 |
Pipistrel Alpha Trainer |
|
|
|
|
PH-4M2 |
Pipistrel Alpha Trainer |
|
|
|
|
PH-4M2 |
Pipistrel Alpha Trainer |
|
|
|
|
PH-4M3* |
Ekolot EK-5 Junior |
|
|
|
|
X |
Sopwith Camel replica |
(under construction) |
|
|
|
X |
Van As Gyroglider (twoseater) |
|
|
|
|
15343/11 |
Messerschmitt Bf109G-5 |
“RJ+VH/CJ+VH” |
|
|
|
J-248 |
General Dynamics F-16A |
KLu |
|
|
|
Twee historische zweefvliegtuigen in actie: Schleicher ASK 13 PH-449 en Slingsby
T.21B Sedbergh PH-1045. (Henk Wadman)
Vintage
gliders hangar
Ground floor (visible from outside):
BGA1118 |
Slingsby T.49B Capstan |
“BPD/N55” |
|
|
|
N2565X |
Pratt-Read PR-G1/LNE-1 |
“31521” |
|
|
|
(OY-ECG) |
Auster J/4 Archer |
(stored) |
|
|
|
PH-1452 |
Slingsby T.29 Motor Tutor |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
First floor storage room: (visible from outside) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
BGA806 |
Slingsby T.41 Skylark 3B |
BAC |
|
|
|
BGA . . . . |
Slingsby T.31B Tandem Tutor |
(fuselage; no paint) |
|
|
|
BGA . . . . |
Slingsby T.31B Tandem Tutor |
(fuselage; no paint) |
|
|
|
|
one of these two is Air Cadets Kirby Cadet T.X Mk.3 WT899 |
|
|
|
|
Een paar keer per dag werd de van een klein hulpmotortje voorziene Van As
Gyroglider voort getrokken achter een auto. (Henk Wadman)
Gyrocopter
Aviation Museum
(main hangar; visible from outside)
(G-APYW) |
Piper PA-22-150 Tri-Pacer |
(being rebuilt) |
|
|
|
PH-DAV |
Air Command Commander Elite |
|
|
|
|
“PH-RUi” |
Bensen B-8M |
|
|
|
|
“PH-RVA” |
Bensen B-8M |
(= PH- . . . ?) |
|
|
|
PH-RVB |
Air Command Commander 536 Elite Twoseater |
|
|
|
|
PH-RVC |
Parson II Tandem |
|
|
|
|
PH-RVF |
Farrington Twinstarr |
|
|
|
|
PH-RVJ |
Carter-Bensen B-8M |
|
|
|
|
PH-VPI |
Evans VP-I Volksplane |
|
|
|
|
(PH-257) |
Bensen B-7 Gyroglider |
|
|
|
|
PH-1G8 |
American Aerolights Eagle |
|
|
|
|
PH-3J7 |
Euro-ALA Jet Fox 91-D |
|
|
|
|
(N50AV) |
Cessna 150E |
|
|
|
|
N83GR |
Piper PA-18-135 Super Cub |
|
|
|
|
N929S |
De Havilland DH.82A Tiger Moth |
“G-ACDR” |
|
|
|
N2289U |
Brantly B2B |
“66-460” |
|
|
|
N4321G |
McCulloch J2 |
|
|
|
|
N8471U |
Cessna 172F |
(stored) |
|
|
|
NC19146 |
Fairchild 24G |
|
|
|
|
(N . . . .) |
Piper PA-18-135 Super Cub |
(under construction; ex R-131) |
|
|
(. . . . . .) |
Piper PA-18-135 Super Cub |
(frame; f/n 18-3762) |
|
|
|
(N . . . .) |
ProTech PT2B Prostar |
(under construction) |
|
|
|
X |
Ikarus wing |
|
|
|
|
X |
Van As Gyroglider |
(black/red) |
|
|
|
X |
Van Ommeren VO-6 Gyroglider |
|
|
|
|
X |
Van Ommeren VO-7 Gyroglider |
|
|
|
|
ATS-02 |
unknown MLA (trike; twoseater; Hirth 2702 R 03/521 cm³/no.870125) |
|
|
|
ATS-04 |
|
(wing only) |
|
|
|
|