Messerschmitt Me Bf109G-5 15343/”CJ+VH”; aan de andere kant staat “RJ+VH”. (Henk Wadman)

 

Op 4 en 5 augustus 2017 werden de Zeeuwse Luchtvaartdagen gehouden op vliegveld Midden-Zeeland. Zo’n 8.000 betalende bezoekers bezochten het evenement en die konden diverse moderne en historische vliegtuigen bekijken. Kinderen mochten even in de cockpit van de tentoongestelde Messerschmitt Bf109G-5 gaan zitten en daar werd gretig gebruik van gemaakt. Zelfs de Duitse marsmuziek ontbrak er niet bij!


North American AT-16ND Harvard IIB PH-LSK/B-64. (Henk Wadman)


De Havilland Canada DHC.2 Beaver Mk.1 PH-DHC/S-9. (Henk Wadman)

 

Op gezette tijden werden demonstraties gegeven van onder meer de brandweer, een gyrocopter die achter een auto gesleept werd, parachutisten, zweefvliegtuigen en modelvliegtuigen. De Kustwacht nam dit jaar ook deel met een lage fly by van een Dornier 228 en een reddingsdemonstratie van een Dauphin helikopter.

De bouw van de vliegende replica van een Sopwith Camel schiet al aardig op, hoewel men het toestel reeds eind 2016 vliegklaar wilde hebben. Het nog kale frame van de romp werd getoond met de eveneens nog onbeklede vleugels er aan vast plus de Rotec stermotor.

Verder waren er verschillende historische militaire voertuigen te bewonderen en de diverse organisaties en bedrijven die vertegenwoordigd waren met een kraam, mochten ook niet klagen over belangstelling.

De dag begon overigens met grijs weer, gevolgd door een fikse wolkbreuk, die er voor zorgde dat het publiek zijn toevlucht zocht in open staande hangaars. Kleine kinderen en regen gaan goed samen met als gevolg dat er een paar regelmatig aan de aandacht van moe ontsnapten en buiten in de plassen gingen stampen, gevolgd door een krijsende moeder die er achter aan ging. Na de regen werd het gelukkig prachtig weer.




Dornier 228-212 PH-CGC van de Kustwacht. (Henk Wadman)


Aérospatiale AS 365 N3 Dauphin 2 OO-NHU lag boven de baan tijdens de demonstratie. (Henk Wadman)


L-05 Pilatus PC-7 KLu, 131 EMVO Sqn. (Rob Tempel)
 

 

Het aantal bezoekende vliegtuigen viel – net als vorig jaar -  wat tegen, maar er was genoeg te beleven op het terrein. Men kon nu overigens al gebruik maken van de vernieuwde grasbaan, waarbij de bestaande grondslag laag van ongeveer 30 centimeter vermengd werd met kunststofvezel, wat voor een sterkere ondergrond zorgt. Tevens werd de drainage aangepakt zodat men in de toekomst minder hinder zal hebben van water overlast na langdurige natte periodes.

 

De lijst van 5 augustus omvat alles wat we die dag gezien hebben; vier hangaars bleven gesloten. Voor de bezoekende vliegtuigen van 4 augustus verwijzen we naar de movements van Midden Zeeland van die dag.



Net als in de voorgaande jaren kon er met Antonov AN-2P D-FONL/DM-SKL een rondvlucht gemaakt worden. (Henk Wadman)


Pipistrel Virus D-MUON. (Henk Wadman)

 

 = inside hangar        
 = did not land        
         
D-EBWI* Beech 35-C33 Debonair (fuselage)      
D-ESHP Aeromere F8L Falco 3        
D-FONL Antonov AN-2T “DM-SKL”      
D-KHJS Schleicher ASK 21Mi “ZZ1”      
D-MUON Pipistrel Virus        
95-AGB* Breezer B400 CL F-JAQF      
G-APLO* De Hav. Canada DHC.1 Chipmunk 22A “8”      
G-AVMF Reims/Cessna F150G        
(G-AXCZ)* SNCAN SV4C (remains & wings)      
G-BAFT* Piper PA-18-150 Super Cub        
G-BAJE* Reims/Cessna F177RG Cardinal RG        
G-BFGZ Reims/Cessna FRA150M Aerobat        
G-BWTG De Hav. Canada DHC.1 Chipmunk 22 “WB671/910”      
G-CFLL Evektor EV-97 Eurostar        
G-CFXX P & M Aviation QuikR 912S        
G-CFYS Aerospool (Yeoman LAC) WT9 UK Dynamic        
G-CGUU Best Off Skyranger Nynja 912S        
G-CHID Aeropro Fox Eurofox 912        
G-GTRX P & M Aviation Quik GTR Explorer        
G-JFDI Aerospool (Yeoman LAC) WT9 UK Dynamic        




Evektor EV-97 Eurostar G-CFLL. (Henk Wadman)


P & M Aviation QuikR 912S G-CFXX. (Henk Wadman)


Aerospool (gebouwd door Yeoman Light Aircraft Company) WT9 UK Dynamic G-CFYS. (Henk Wadman)

 

N13FY North American AT-6A Texan “16544/FY”      
N67NC Am. Champion Aircraft 7GCAA Sky Trac        
N311VW* Piper PA-31-350 Chieftain        
N756QV* Cessna TU206G Turbo Stationair 6 III        
N888DB Beech V35B Bonanza        
N989DE* Cessna T206H Stationair TC        
(N1428Z)* Van’s RV-3 (fuselage & wings)      
N2024 Cessna 150L        
N4962V Cessna 172RG Cutlass RG        
N5593Z Piper PA-22-135 Colt        
N9912H Boeing B75N-1/N2S-3        
N20119 Beech C24R Sierra        
N74650 Boeing A75N-1/N2S-3 “586”      
(OO-CCB)* SOCATA MS894A Rallye Minerva  (being rebuilt)      
(OO-CGZ)* Beech 95-B55 Baron (stored)      
(OO-EOD)* Beech F33A Bonanza (fuselage)      
OO-NHU# Aérospatiale AS 365 N3 Dauphin 2 NHV/Netherlands Coastguard    
OO-NZV Robin DR 400/140B Ecoflyer        
OO-OLI Grumman American AA-5A Cheetah        
OO-PRS Reims/Cessna F172M        
OO-VBA Bell 206B Jet Ranger II        
OO-F44 Alpi Aviation Pioneer 200WF        
OO-F97* Lambert Aircraft M.106 Mission Mk.1 (damaged tail)      
OO-H42 Pipistrel Virus SW 100P        
OO-H74 Aerospool WT9 Dynamic        




Best Off Skyranger Nynja 912S G-CGUU. (Henk Wadman)


Aeropro Fox Eurofox 912 G-CHID. (Henk Wadman)


Reims/Cessna FRA150M Aerobat G-BFGZ. (Rob Tempel)

 

PH-ADE Reims/Cessna F172M Skyhawk        
PH-BEH* Cessna 182P Skylane        
PH-CGC# Dornier 228-212 Netherlands Coastguard      
PH-CJO* SOCATA TB-20 Trinidad        
PH-CSL* De Havilland DH.82A Tiger Moth “PG-712/2”      
PH-DES Cessna 182P Skylane        
PH-DHC De Havill. Canada DHC.2 Beaver Mk.1 “S-9”      
PH-DKI Partenavia P.68C Zeeland Air      
PH-DVW Reims/Cessna FR172H Rocket        
PH-DYX* Robin DR 400/140B (DR 401/155CDi)        
PH-FAN Cessna 172S Skyhawk SP        
PH-FLG Piper PA-18-95 Super Cub “15445/A-445”      
PH-HGL Sequoia F8L Falco        
PH-HLE* Cessna 152        
PH-HLF Cessna 182P Skylane        
PH-HLI Cessna 172S Skyhawk SP        
PH-HLR* Robin DR 400/140B Ecoflyer        
PH-IRM* Aero Designs Pulsar I (minus wings)      
PH-LCN* Ultravia Pélican PL        
PH-LIK Piper J3C-65 Cub “R344”      
PH-LIN Cessna 172H Skyhawk        
PH-LSK North American AT-16ND Harvard IIB “B-64”      
PH-MBW Fuji FA-200-160 Aero Subaru        
PH-MGA Jodel DR 1050M Excellence        



Beech V35B Bonanza N888DB hoort thuis op Midden Zeeland. (Henk Wadman)


Nog een resident: Piper PA-22-135 Colt N5593Z. (Henk Wadman)


De bekende Boeing B75N-1/N2S-3 N9912H “Old Crow” vertrekt met een rook spoor.  (Henk Wadman)


Piper J3C-65 Cub PH-LIK/R344. (Henk Wadman)

 

PH-NCD Robin DR 400/140B Ecoflyer        
PH-NEH* Auster J/5B Autocar        
PH-NET Auster AOP Mk.V “TJ347”      
PH-NSC Robin DR 400/140B Ecoflyer        
PH-OII Cessna 182P Skylane        
PH-PAZ Cessna T181T Skylane TC        
PH-PEJ Cessna 172P Skyhawk        
PH-RLB* SAAB 91D Safir        
(PH-RLF)* SAAB 91D Safir (fus. & wings)      
PH-SEL Cessna 172P Skyhawk        
PH-SRP* Piper PA-28-151 Cherokee Warrior        
PH-SSZ Robin DR 400/180 Régent        
PH-TES Tecnam P 92-JS Echo        
PH-THS Cessna 172N Skyhawk        
PH-UCS Piper J3C-65 Cub “54488”      
PH-UGO* SkyStar Pulsar III        
PH-VCY Piper PA-18 Super Cub        
PH-VIR Pipistrel Virus SW 121        
PH-YAK Yakovlev YAK-52        



Fuji FA-200-160 Aero Subaru PH-MBW. (Henk Wadman)

 

Auster AOP Mk.V PH-NET/TJ347 maakte diverse vluchten deze dagen. (Henk Wadman)

 

Yakovlev YAK-52 PH-YAK. (Henk Wadman)

 

 

PH-449 Schleicher ASK 13 “MAR”      
PH-1045 Slingsby T.21B Sedbergh        
PH-1297* Schleicher ASH 26E “EPZ”      
PH-1325* Schempp-Hirth Discus b “DSD”      
PH-1448* Schleicher K 8B “LEE”      
PH-1467* Schleicher ASH 31Mi “31”      
PH-1578 Rolladen-Schneider LS 1-d        
PH-2M9* Take Off Merlin        
PH-2W2* TL Ultralight TL-232 Condor        
PH-3J9* Flight Design CT        
PH-3L9 Tecnam P 92 Echo        
PH-3R8* Aeropro Fox Eurofox        
PH-4G3 Aerospool WT9 Dynamic        
PH-4J9 Tecnam P 2002 Sierra        
PH-4L7 Pipistrel Alpha Trainer        
PH-4M2 Pipistrel Alpha Trainer        
PH-4M2 Pipistrel Alpha Trainer        
PH-4M3* Ekolot EK-5 Junior        
X Sopwith Camel replica (under construction)      
X Van As Gyroglider (twoseater)        
15343/11 Messerschmitt Bf109G-5 “RJ+VH/CJ+VH”      
J-248 General Dynamics F-16A KLu      



 

Twee historische zweefvliegtuigen in actie: Schleicher ASK 13 PH-449 en Slingsby T.21B Sedbergh PH-1045. (Henk Wadman)





 

Vintage gliders hangar

Ground floor (visible from outside):

 

BGA1118 Slingsby T.49B Capstan “BPD/N55”      
N2565X Pratt-Read PR-G1/LNE-1 “31521”      
(OY-ECG) Auster J/4 Archer (stored)      
PH-1452 Slingsby T.29 Motor Tutor        
         
First floor storage room: (visible from outside)        
         
BGA806 Slingsby T.41 Skylark 3B BAC      
BGA . . . . Slingsby T.31B Tandem Tutor (fuselage; no paint)      
BGA . . . .  Slingsby T.31B Tandem Tutor (fuselage; no paint)      
one of these two is Air Cadets Kirby Cadet T.X Mk.3 WT899        



Een paar keer per dag werd de van een klein hulpmotortje voorziene Van As Gyroglider voort getrokken achter een auto. (Henk Wadman)

 

 

Gyrocopter Aviation Museum

(main hangar; visible from outside)

 

(G-APYW) Piper PA-22-150 Tri-Pacer (being rebuilt)      
PH-DAV Air Command Commander Elite        
“PH-RUi” Bensen B-8M        
“PH-RVA” Bensen B-8M (= PH- . . . ?)      
PH-RVB Air Command Commander 536 Elite Twoseater        
PH-RVC Parson II Tandem        
PH-RVF Farrington Twinstarr        
PH-RVJ Carter-Bensen B-8M        
PH-VPI Evans VP-I Volksplane        
(PH-257) Bensen B-7 Gyroglider        
PH-1G8 American Aerolights Eagle        
PH-3J7 Euro-ALA Jet Fox 91-D        
(N50AV) Cessna 150E        
N83GR Piper PA-18-135 Super Cub        
N929S De Havilland  DH.82A Tiger Moth “G-ACDR”       
N2289U Brantly B2B “66-460”      
N4321G McCulloch J2        
N8471U Cessna 172F (stored)      
NC19146 Fairchild 24G        
(N . . . .) Piper PA-18-135 Super Cub (under construction; ex R-131)    
(. . . . . .) Piper PA-18-135 Super Cub (frame; f/n 18-3762)      
(N . . . .) ProTech PT2B Prostar (under construction)      
X Ikarus wing        
X Van As Gyroglider (black/red)      
X Van Ommeren VO-6 Gyroglider        
X Van Ommeren VO-7 Gyroglider        
ATS-02 unknown MLA (trike; twoseater; Hirth 2702 R 03/521 cm³/no.870125)      
ATS-04   (wing only)      

     

Credits: Rob Tempel, Henk Wadman, Wim Zwakhals, met dank aan Zeeland Airport