Van As Gyroglider, voortgetrokken door een auto. (David Booster)
Op
9, 10 en 11 augustus 2019 werden de Zeeuwse Vliegdagen (voorheen Zeeuwse
Luchtvaartdagen) gehouden op vliegveld Midden Zeeland. Op de eerste dag werd er
in de avond (vanaf 18:00 uur) nog wel gevlogen, maar omdat het op de zaterdag
verschrikkelijk slecht weer was met een stormachtige wind, werd het evenement
voor die dag afgelast. Op de zondag was het weer een stuk beter en bezochten
heel wat belangstellenden het evenement en die konden diverse moderne en enkele
historische vliegtuigen bekijken.
Sonex Onex PH-VDK kwam op bezoek uit België. (Henk Wadman)
Nog een bezoeker uit België: Focke Wulf FWP149D D-EMPI. (Henk Wadman)
.
Op gezette
tijden werden demonstraties gegeven van onder meer een gyroglider die achter een
auto gesleept werd, parachutisten, zweefvliegtuigen en modelvliegtuigen. Het
Nederlands Kampioenschap Droneracen ging vanwege de harde wind niet door. De
Kustwacht nam dit jaar ook weer deel aan het evenement met een Dauphin
helikopter. Na een flyby landde de heli met call-sign “Coast Guard 12” en kreeg
het publiek de gelegenheid om er even in te kunnen kijken, wat een lange
wachtrij opleverde.
In enkele
hangaars werd informatie gegeven over de modelvliegerij en het vliegen met
zweefvliegtuigen.
Diverse organisaties en bedrijven waren vertegenwoordigd met een stand en ook
zij mochten niet klagen over gebrek aan belangstelling. Er werden tevens volop
rondvluchten uitgevoerd met een Piper Warrior, Cessna Stationair en diverse
Cessna Skyhawks.
Hel lijkt oud, maar is het niet: B&F Technik FK-14 LeMans OO-H86. (Henk Wadman)
ELA Aviacion ELA-10 Eclipse 59-DRK met call-sign “F-JBZD”. (David Booster)
Het aantal
bezoekende vliegtuigen viel ondanks de stevige wind reuze mee, maar de echte
oude vliegtuigen lieten het afweten vandaag. Op de vrijdag was onder meer Tiger
Moth N8233 langs geweest, maar die vertrok dezelfde dag nog naar Hilversum
vanwege het naderende slechte weer. Gelukkig waren er wel diverse “klassiekers”
te bewonderen.
De lijst is van
zondag 11 augustus omvat alles wat er die dag geweest is en wat we zelf
genoteerd hebben aan gestationeerde vliegtuigen en toestellen in onderhoud; een
vijftal hangaars bleef gesloten.
(h) = inside hangar
In 1966 gebouwd: Beech 35-C33A Debonair N66DR. (Ronald Vermeulen)
Van’s RV-12 PH-DRV.(Henk Wadman)
D-EMPI |
Focke Wulf FWP149D |
|
|
|
D-ESHP |
Aeromere F8L Falco III |
|
|
|
D-KHJS |
Schleicher ASK 21Mi |
|
ZZ1 |
|
D-MWPW |
Aviasud AE-209 Albatros |
|
|
|
F-GIRP |
Piper PA-28-161 Warrior II |
(h) |
|
|
59-DGY |
Tomark Aero SD-4 Viper |
|
“F-JUHX” |
|
59-DRK |
ELA Aviacion ELA-10 Eclipse |
|
“F-JBZD” |
|
(G-AXCZ) |
SNCAN SV.4C |
(h; part of fuselage) |
|
|
G-BAJE |
Cessna 177 Cardinal |
|
|
|
G-BWTG |
De Havilland Canada DHC.1 Chipmunk 22 |
(h) |
WB671/910 |
|
G-CKZL |
Piper PA-28RT-201 Arrow IV |
|
|
|
G-CUBJ |
Piper PA-18-150 Super Cub |
(h) |
CDG |
|
G-LASR |
Stoddard Hamilton Glasair IIS RG |
|
|
|
G-OZIE |
Avtech Jabiru J400 |
|
|
|
NHV/Kustwacht Aérospatiale AS 365 N3 Dauphin 2 OO-NHX. (Ronald Vermeulen)
Pas later in de middag kwam Aviat Pitts S-2B N65PS uit de hangaar te voorschijn.
(Henk Wadman)
Schleicher ASH 31Mi PH-1467/31 & Rolladen-Schneider LS 1-d PH-1578/LSD. (Henk
Wadman & David Booster)
N65PS |
Aviat Pitts S-2B |
|
|
|
N66DR |
Beech 35-C33A Debonair |
|
|
|
N67NC |
Am. Champion Aircraft 7GCAA Sky Trac |
(h; fus. & wings) |
|
|
N90VK |
Piper PA-24-260 Comanche C |
(h; fus. & wings) |
|
|
N192H |
Beech UC-43/GB-2/D17S Staggerwing |
(h; under construction) |
|
|
N210EU |
Cessna T210L Turbo Centurion |
|
|
|
N226BB |
Cirrus SR22 gts Turbo |
|
|
|
N311VW |
Piper PA-31-350 Chieftain |
(h) |
|
|
N830CD |
Cirrus SR22 |
|
|
|
N888DB |
Beech V35B Bonanza |
(h) |
|
|
(N1428Z) |
Van’s RV-3 |
(h; fus. & wings) |
|
|
N2024 |
Cessna 150L |
(h) |
|
|
N910LC |
Reims/Cessna F172M Skyhawk |
|
|
|
N2673D |
Cessna 340A/O&N Aircraft Silver Eagle II |
|
|
|
N8326Y |
Piper PA-30-160 Twin Comanche B |
(h) |
|
|
N8289A |
Piper PA-28-161 Warrior II |
|
|
|
Amateurbouw Stoddard Hamilton Glasair IIS-RG G-LASR. (David Booster)
Jabiru J400 G-OZIE, een amateurbouw ontwerp uit Australië. (Henk Wadman)
Evektor SportStar RTC OO-VMD. (Henk Wadman)
Piper PA-18-135 Super Cub OO-CUB vloog vroeger in ons and als R-107 en PH-PVW.
(Henk Wadman)
OO-ALD |
Reims/Cessna F150L |
|
|
|
OO-AWT |
Reims/Cessna F172M Skyhawk |
|
|
|
OO-CUB |
Piper PA-18-135 Super Cub |
|
|
|
OO-CVE |
Cessna 172R Skyhawk |
|
|
|
(OO-EOD) |
Beech F33A Bonanza |
(h; fuselage) |
|
|
OO-JET |
Piper PA-28-161 Warrior III |
|
|
|
OO-NHX |
Aérospatiale AS 365 N3 Dauphin 2 |
NHV/Netherlands Coastguard |
|
|
OO-KLX |
Piper PA-28-181 Archer III |
|
|
|
OO-LPE |
Grumman American AA-5B Tiger |
|
|
|
OO-NZC |
Cessna 172S Skyhawk SP |
|
|
|
OO-PKP |
Piper PA-34-200T Seneca II |
(h; fuselage) |
|
|
OO-TVO |
Piper PA-28-140 Cherokee F |
|
|
|
OO-VBA |
Bell 206B Jet Ranger III |
|
|
|
OO-VMD |
Evektor SportStar RTC |
|
|
|
OO-VSB |
Tecnam P 2006T SMP |
(h) |
|
|
OO-F13 |
B&F Technik FK-14B Polaris |
|
|
|
OO-H86 |
B&F Technik FK-14 LeMans |
|
|
|
Aerospool WT9 Dynamic PH-4R6 met “JT1” opschriften en dat schijnt een
designfirma te zijn. (David Booster)
Grumman-American AA-5B Tiger OO-LPE. (David Booster)
Piper PA-28-140 Cherokee F OO-TVO stamt uit 1973. (Ronald Vermeulen)
De op Hilversum gestationeerde Cessna 177 Cardinal G-BAJE uit 1968. (Henk
Wadman)
PH-ADE |
Reims/Cessna F172M Skyhawk |
(h) |
|
|
PH-CJO |
SOCATA TB-20 Trinidad |
(h) |
|
|
PH-DES |
Cessna 182P Skylane |
|
|
|
PH-DRV |
Van’s RV-12 |
|
|
|
PH-DYX |
Robin DR 400/140B (DR 401/155CDi) |
(h) |
|
|
PH-FAN |
Cessna 172S Skyhawk SP |
|
|
|
PH-HGL |
Sequoia F8L Falco |
|
|
|
PH-HLE |
Cessna 152 |
|
|
|
PH-HLF |
Cessna 182P Skylane |
|
|
|
PH-HLI |
Cessna 172S Skyhawk SP |
|
|
|
PH-IRM |
Aero Designs Pulsar I |
(h) |
|
|
PH-JAC |
Piper PA-28-161 Warrior II |
|
|
|
PH-JBC |
Reims/Cessna F172M |
|
|
|
PH-JBY |
Cessna U206F Stationair |
|
|
|
PH-KPR |
Beech A36 Bonanza |
(h) |
|
|
PH-LCN |
Ultravia Pélican PL |
(h) |
|
|
PH-LLV |
Robin DR 400/500 |
(h) |
|
|
PH-MDF |
Reims/Cessna F172N Skyhawk |
|
|
|
PH-NDA |
Piper PA-12 Super Cruiser |
|
|
|
PH-NEH |
Auster J/5B Autocar |
(h) |
|
|
PH-PAD |
Piper PA-28-181 Archer II |
(h) |
|
|
PH-PJL |
Cessna 172P Skyhawk |
|
|
|
PH-RLB |
SAAB 91D Safir |
(h; fuselage) |
|
|
(PH-RLF) |
SAAB 91D Safir |
(h; fus. & wings) |
|
|
PH-RP? |
Cessna 182R Skylane II |
(h; PH-RPI or RPJ?) |
|
|
PH-SPZ |
Robin DR 400/140B Ecoflyer 2.0 |
|
|
|
PH-SRP |
Piper PA-28-151 Cherokee Warrior |
|
|
|
PH-SSZ |
Robin DR 400/180 Régent |
|
|
|
PH-SVN |
Robin R 2160 |
|
|
|
PH-SVU |
Robin DR 400/140B Ecoflyer 2.0 |
|
|
|
PH-TDB |
Rand Robinson KR.2S |
(h) |
|
|
PH-TES |
Tecnam P 92-JS Echo |
|
|
|
PH-UCS |
Piper J3C-65 Cub |
(h) |
54488 |
|
PH-VDK |
Sonex Onex |
|
|
|
PH-VFL |
Pipistrel Virus SW 121 |
|
|
|
PH-VSS |
Reims/Cessna F172P Skyhawk II |
(h) |
|
|
PH-ZLV |
Czech Sport Aircraft PS-28 Cruiser |
|
|
|
Robin R2160 PH-SVN, afkomstig van Rotterdam The Hague. (Henk Wadman)
Het bekende Falco duo uit Hilversum: Aeromere F8L Falco III D-ESHP en Sequoia
F8L Falco PH-HGL. (Henk Wadman)
PH-449 |
Schleicher ASK 13 |
|
MAR |
|
PH-875 |
Schempp-Hirth Discus bT |
(h) |
CP |
|
PH-1252 |
Schempp-Hirth HS.6 Janus B |
|
VZ |
|
PH-1325 |
Schempp-Hirth Discus b |
(h) |
DSD |
|
PH-1452 |
Slingsby T.29 Motor Tutor |
|
|
|
PH-1475 |
Schleicher ASH 25Mi |
(h) |
PLZ |
|
PH-1467 |
Schleicher ASH 31Mi |
|
31 |
|
PH-1509 |
Schempp-Hirth Ventus cT |
(h) |
CD |
|
PH-1578 |
Rolladen-Schneider LS 1-d |
|
LSD |
|
PH-1612 |
Schempp-Hirth Discus bT |
(h) |
2J |
|
PH-2M9 |
Take Off Merlin |
(h) |
|
|
PH-3L9 |
Tecnam P 92 Echo |
(h) |
|
|
PH-3R8 |
Aeropro Fox Eurofox |
|
|
|
PH-4M3 |
Ekolot EK-5 Junior |
(h) |
|
|
PH-4R6 |
Aerospool WT9 Dynamic JT1 |
|
|
|
X |
|
Van As Gyroglider (twoseater) |
|
|
X |
|
hot air balloon basket |
|
|
Czech Sport Aircraft PS-28 Cruiser PH-ZLV arriveerde vanuit Eindhoven. (Henk
Wadman)
Piper PA-28RT-201 Arrow IV PH-TWP vliegt tegenwoordig als G-CKZL. (David
Booster)
Vintage gliders hangar |
|
|
|
Ground floor (visible from outside): |
|
|
|
|
|
|
|
|
BGA1118 |
Slingsby T.49B Capstan |
|
BPD/N55 |
|
N2565X |
Pratt-Read PR-G1/LNE-1 |
|
31521 |
|
(OY-ECG) |
Auster J/4 Archer |
(frame & wings) |
|
|
PH-1045 |
Slingsby T.21B Sedbergh |
|
|
|
PH-1448 |
Schleicher K 8B |
|
LEE |
|
G-DCCX |
Schleicher ASK 13 |
(frame & wings) |
|
|
? |
|
glider |
|
|
? |
|
glider |
|
|
|
|
|
|
|
First floor storage room: (visible from outside) |
|
|
|
|
|
|
|
|
BGA806 |
Slingsby T.41 Skylark 3B |
|
BAC |
|
BGA . . . . |
Slingsby T.31B Tandem Tutor |
(fuselage; no paint) |
|
|
BGA . . . . |
Slingsby T.31B Tandem Tutor |
(fuselage; no paint) |
|
|
|
|
one of these two is Air Cadets Kirby Cadet T.X Mk.3 WT899 |
|
|
Gyrocopter Aviation Museum |
|
|
|
(G-APYW) |
Piper PA-22-150 Tri-Pacer |
|
|
|
PH-DAV |
Air Command Commander Elite |
|
|
|
“PH-RUi” |
Bensen B-8M |
|
|
|
“PH-RVA” |
Bensen B-8M |
(= PH- . . . ?) |
|
|
PH-RVB |
Air Command Commander 536 Elite Twoseater |
|
|
|
PH-RVC |
Parson II Tandem |
|
|
|
PH-RVF |
Farrington Twinstarr |
|
|
|
PH-RVJ |
Carter-Bensen B-8M |
|
|
|
PH-VPI |
Evans VP-I Volksplane |
|
|
|
PH-1G8 |
American Aerolights Eagle |
|
|
|
PH-3J7 |
Euro-ALA Jet Fox 91-D |
|
|
|
(N50AV) |
Cessna 150E |
|
|
|
N83GR |
Piper PA-18-135 Super Cub |
|
|
|
N929S |
De Havilland DH.82A Tiger Moth |
G-ACDR |
|
|
N2289U |
Brantly B2B |
66-460 |
|
|
N4321G |
McCulloch J2 |
|
|
|
N8471U |
Cessna 172F |
(stored) |
|
|
N19146 |
Fairchild 24G |
NC19146 |
|
|
N21246 |
Cessna 172M Skyhawk |
|
|
|
(N . . . .) |
ProTech PT2B Prostar |
|
|
|
X |
Sopwith Camel replica |
(h; under construction) |
|
|
X |
Ikarus wing |
|
|
|
X |
Van As Gyroglider |
(black/red) |
|
|
X |
Gyrocopter |
(red) |
|
|
X |
Van Ommeren VO-5 Gyroglider |
|
|
|
|