|
|
 |
|
|
 |
De Belgische F-16AM
FA-110/GE-X scheurt een keer laag over. (Kees van Boven, 17 augustus 2012) |
|
|
Al een aantal jaren houdt de
Aero Para Club der Kempen jaarlijks een fly-in op de door bos en
heide omgeven voormalige militaire vliegbasis Oostmalle/Zoersel.
Tegenwoordig wordt dit evenement gekoppeld aan de activiteiten
van de Air to Air Academy, een initiatief van de Belgische
luchtvaartfotograaf Eric Coeckelberghs.
In een paar dagen tijd krijgen
cursisten uit diverse landen niet alleen een theoriecursus
vliegtuigen fotograferen, maar gaan ook daadwerkelijk de lucht
in om air-to-air opnames te maken en zelfs het fotograferen van
aardig uitziende dames behoort tot het programma. Er werden ook
dit jaar verschillende vliegtuigen gebruikt van waar uit de
fotografen hun opnames konden schieten, zoals een Chipmunk,
Texan, Nanchang CJ-5, YAK-52, Jet Ranger, enz. Vanaf de laadklep
van een Short Skyvan kan een hele groep fotografen tegelijk aan
het werk. Gedurende de hele dag komen dan verschillende typen
vliegtuigen achter deze Skyvan “hangen”.
Volgend jaar vindt de cursus plaats van 21 t/m 25 augustus
(inlichtingen:
www.air2air-academy.com)
en de voor het publiek toegankelijke Photoflying Days & Fly-in
van 23 tot en met 25 augustus 2013 (www.photoflyingdays.com
) |
|
|

Maar liefst twee Grumman
Avengers waren aanwezig: TBM-3E F-AZJA (Kees van Boven, 17 augustus
2012) en TBM-3R HB-RDG (Henk Wadman, 18 augustus 2012)
 |
|
|
Ook in 2012 waren de warbirds ruim
vertegenwoordigd. We zagen onder meer een Franse en Zwitserse
Avenger, Oostenrijkse Corsair, Britse Spitfire en Hurricane, Franse
Pilatus P3, een Mustang, Stinson Reliant, T-28’s, Texan, etc.
Twee grote trekpleisters moesten
helaas verstek laten gaan vanwege technische mankementen: de
Breitling Super Constellation en de door Red Bull gesponsorde
Lockheed Lightning.
Ter vervanging van de Connie werd de
Breitling Dakota gestuurd en Red Bull zorgde ervoor dat de Corsair
aanwezig was. Tevens werden rondvluchten uitgevoerd met DDA Dakota
PH-PBA.
De replica van de Sikorsky S-38B was
net als vorig jaar weer aanwezig en dit was de laatste keer dat het
unieke toestel te bewonderen was omdat het verkocht is aan de
bekende vliegtuigverzamelaar Kermit Weeks in de Verenigde Staten. |
|
|

Vickers Supermarine VS349 Spitfire LF.Vb
G-MKVB/BM597 (Kees van Boven, 17 augustus 2012) en Hawker Hurricane
XIIA (IIB) G-HURI/Z5140.
(Mark Sluiters, 17 augustus 2012)
 |
|
|
Vooral op de zaterdag bezochten veel
vliegtuigen het evenement en daar zaten ook weer fraaie exemplaren
tussen als de Ercoupe, Extra 400, Stampes, Slingsby Firefly,
Nippers, enz. Het overgrote deel van deze bezoekende vliegtuigen is
overigens in België gestationeerd en sommige kwamen uit de
omringende landen. Tot aan sunset werd er veel gevlogen door
verschillende typen vliegtuigen.
Dit jaar moest er toegang betaald
worden voor het evenement en voor spotters was het mogelijk om tegen
betaling van speciale faciliteiten gebruik te kunnen maken. Zo kon
je deelnemen aan een fotoshoot waarbij nachtopnames gemaakt konden
worden en was er langs de baan een speciale plaats voor fotografen
gecreëerd.
Je
moest overigens wel wat over hebben voor je hobby want ik heb me
laten vertellen dat er ‘s middags een temperatuur van 39 graden
gemeten werd op grashoogte . . . . en dan lust je ‘s avonds wel een
biertje!
(Henk Wadman) |
|
|

Twee Dakota’s
luisterden het evenement op: de PH-PBA (Henk Wadman, 18 augustus
2012) voerde een aantal rondvluchten uit en de Breitling Dakota
HB-IRJ was statisch te bewonderen. (Mark Sluiters, 17 augustus 2012)
 |
|
|
Gezien op 16 t/m 19 augustus,
waarbij aangetekend dient te worden dat de lijst van 16, 17 en 19
augustus niet compleet is en in een van de groene hangaars
aan de overkant lagen op zolder twee niet geïdentificeerde rompen.
(h) = parked near or
inside hangar
* = did not land at EBZR |
|
|

De
gepolijste Beech G-18S N45CF uit 1959 tijdens de landing. (Kees van
Boven, 17 augustus 2012) |
|
D-ECQA |
Piper PA-18-95 Super Cub |
|
|
D-EDOL |
Wassmer Jodel D120A |
|
|
D-EFXT |
Piper PA-28-161 Cadet |
|
|
D-EGPG |
Robin DR 400/120B Petit Prince |
|
|
D-EMMV |
Piper J3C-90 Cub |
|
|
D-ENQO |
Piper PA-18-150 Super Cub |
(h) |
|
D-ENWG |
Gyroflug SC01B-160 Speed Canard GT |
|
|
D-ESRR |
Cessna 172R Skyhawk |
|
|
D-EXKV |
Extra EA300/L |
|
|
D-EZWG |
Commander Aircraft 114B |
|
|
D-GVCC |
Diamond DA 42 Twin Star |
|
|
D-HEOY |
Eurocopter EC 135 T2 |
|
|
D-HHTM |
Agusta A109E Power |
|
|
D-KEFJ |
Scheibe SF25C Falke |
|
|
D-KHOM |
Scheibe SF25C Falke |
|
|
EI-ABI |
De Havilland DH84 Dragon 2 |
|
|
F-AZHG |
Pilatus P3-03 |
A-805 |
|
F-AZJA |
Grumman TBM-3E Avenger |
|
|
F-AZJV |
OGMA DHC1 Chipmunk |
1375 |
|
F-BSOC |
Robin DR 300/108 2+2 |
|
|
F-GAEJ |
Robin DR 400/180 Régent |
|
|
F-GOFC |
Piper PA-38-112 Tomahawk |
|
|
F-GTZE |
Robin HR 200/120B |
|
|
F-PNDF |
Fournier RF47 |
|
|
F-PVYN |
Jodel D18T |
(h) |
|
F-WECT |
Flight Design CTLS |
|
|
32-LL |
Flight Design CT . . |
(h) |
|
55-PK |
Fisher FP404 Biplane |
(h) |
|
59-CQE |
TEAM Minimax |
(h) |
|
59-CZA |
Aveko VL-3 Sprint |
F-JYRU; (h) |
|
59-DGM |
Tomark Aero Viper SD-4 |
F-J . . . |
|
67-BLM |
Aerospool WT9 Dynamic |
F-JWOF |
|
|
|
|

De
Havilland DH84 Dragon 2 EI-ABI “Iolar” uit 1936.
(Mark Sluiters, 17 augustus 2012)

De door Red Bull gesponsorde Chance Vought F4U-4 Corsair OE-EAS/96995.
(Mark Sluiters, 17 augustus 2012)

Natuurlijk ontbraken ook de North American T-28B’s niet en hier zien
we Trojan NX777WW/13777 tijdens een nachtopname (Kees van Boven, 17
augustus 2012) |
|
G-AIYG |
Stampe SV4B |
|
|
G-AOJR |
DHC1 Chipmunk 22 |
|
|
G-BARS |
DHC1 Chipmunk 22 |
1377 |
|
G-BEOL |
Short SC7 Skyvan 3 Variant 100 |
Invicta |
|
G-BIBW |
Reims/Cessna F172N Skyhawk |
|
|
G-BRDB |
Zenair CH701 |
(wings) |
|
G-BWXD |
Slingsby T.67M-260 Firefly |
|
|
G-BXKW |
Slingsby T.67M-200 Firefly |
HKG-13 |
|
G-CBJJ |
Scottish Aviation Bulldog srs120 model
121 |
XX525/03 |
|
G-CBSS |
IAv YAK-52 |
|
|
G-HURI |
Hawker Hurricane XIIA (IIB) |
Z5140/HA-C |
|
G-INDI |
Aviat Pitts S-2C |
|
|
G-JPVA |
BAe Jet Provost T5A |
XW289/73 * |
|
G-MGMM |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
G-MKVB |
Vickers-Supermarine VS349 Spitfire
LF.Vb |
BM597/JH-C |
|
HA-DRP |
Sukhoi Su26MX |
|
|
HA-YAT |
Sukhoi Su29 |
|
|
HB-IRJ |
Douglas DC-3A Dakota |
Breitling |
|
HB-RDG |
Grumman TBM-3R Avenger |
53319/19 |
|
LX-AIL |
Bellanca 7ECA Citabria |
|
|
LX-MAC |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
N2XR |
Piper PA-34-200T Seneca II |
|
|
N13FY |
North American AT-6A Texan |
78-6922/FY |
|
N28V |
Sikorsky S-38B (replica) |
NC-28V |
|
N45CF |
Beech G-18S |
|
|
N121AG |
Extra EA400 |
|
|
N158FJ |
Piper PA-18-180 Super Cub |
|
|
N164LL |
Piper PA-32-260 Cherokee Six |
|
|
N295BS |
Beech YC-43 Staggerwing |
|
|
N300PP |
Beech 300 Super King Air |
* |
|
N343NA |
North American T-28B Trojan |
138343/212 |
|
N377WW |
North American T-28B Trojan |
NX377WW/137777/863/KV |
|
N511MF |
Christen Pitts S-2B |
|
|
N910LC |
Reims/Cessna F172M Skyhawk |
|
|
N1943S |
Stinson AT-19 Reliant |
FB735 |
|
N3458V |
Cessna 195 |
7159 |
|
N4212A |
Piper PA-32RT-300 Lance II |
|
|
N45543 |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
N56200 |
Boeing N2S-3 |
200 |
|
N56608 |
Boeing A75N1 |
137 |
|
N86974 |
Bellanca 8KCAB Decathlon |
|
|
OE-EAS |
Chance Vought F4U-4 Corsair |
96995/37/RB |
|
|
|
|

De Havilland Canada DHC1 Chipmunk 22 G-BARS vliegt in de kleuren van
de Portugese Luchtmacht als “1377”, maar was daar nooit werkelijk in
dienst.
(Henk Wadman, 18 augustus 2012)

Een wel heel oud model Piper Aztec uit het begin van de jaren zestig
is deze PA-23-250 OO-SAB, nog voorzien van een korte Apache-neus.
Het toestel was ooit het bedrijfsvliegtuig van de Belgische
luchtvaartfirma SABCA. (Henk Wadman, 18 augustus 2012)

Amateurbouw helikopter: Rotorway A600 Talon OO-152. (Henk Wadman, 18
augustus 2012) |
|
OO-ANM |
Cessna 152-II |
|
|
OO-ATN |
MS880B Rallye Club |
|
|
OO-AZM |
Christen A-1 Husky |
(h) |
|
OO-CCD |
CEA DR220A/2+2 |
|
|
OO-CEU |
Cessna 172S Skyhawk |
|
|
OO-CHE |
Robinson R44 Raven II |
|
|
OO-CNC |
Reims/Cessna F172M |
|
|
OO-CQD |
Robin DR 400/120 Dauphin 2+2 |
|
|
OO-CVE |
Cessna 172R Skyhawk |
|
|
OO-DPG |
Grumman American AA5 Traveller |
|
|
OO-EFC |
Cirrus SR 22 X |
|
|
OO-EOK |
Cessna 150M |
|
|
OO-FLC |
Reims/Cessna F152 |
|
|
OO-FLM |
Piper PA-28-181 Archer II |
|
|
OO-GTS |
Robin DR 400/140 Dauphin 4 |
|
|
OO-GWA |
SNCAN Stampe SV4C |
V66 |
|
OO-GWB |
Stampe SV4B |
29 |
|
OO-GYL |
Mooney M20R Ovation 2DX |
|
|
OO-HBG |
Piper PA-18-95 Super Cub |
|
|
OO-IAK |
Nanchang CJ-5 |
1 |
|
OO-JMC |
Piper PA-28-181 Archer II |
|
|
OO-JVM |
Scheibe SF24B Motorspatz |
(h; fus&wings) |
|
OO-KAJ |
PZL-110 Koliber 150 |
|
|
OO-KGB |
Robin DR 400/140 Dauphin 2+2 |
|
|
OO-KMN |
Robinson R44 Raven II |
|
|
OO-KMP |
Cessna 152 |
|
|
OO-KPA |
Cessna 172R Skyhawk |
|
|
OO-KWT |
Cessna 172N Skyhawk |
|
|
|
|
|

Slingsby
T.67M-260 Firefly G-BWXD hoort thuis in België. (Henk Wadman, 18
augustus 2012)

Tomark Aero Viper SD-4 59-DGM en dat stond alleen onder de vleugel
van dit Slowaakse ontwerp. (Henk Wadman, 18 augustus 2012)

Beech YC-43 Staggerwing N295BS, afkomstig van Eindhoven. (Mark
Sluiters, 17 augustus 2012) |
|
|
OO-LEO |
Cobelavia-Tipsy T66S Nipper Mk.II |
|
|
OO-LGB |
Piper PA-18-95 super Cub |
OL-L49 |
|
OO-LNC |
Reims/Cessna F172M Skyhawk |
|
|
OO-LUK |
Stampe SV4B |
V41 |
|
OO-MAP |
Cessna 404 Titan |
|
|
OO-MNM |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
OO-MTM |
Robinson R44 Raven II |
|
|
OO-OMA |
Cessna 172N Skyhawk (diesel) |
|
|
OO-PAX |
Stampe SV4B |
5 |
|
OO-PEG |
Piper PA-28-161 Warrior III |
|
|
OO-PRS |
Reims/Cessna F172M Skyhawk |
|
|
OO-PVA |
Slingsby T66 Nipper Mk.III |
|
|
OO-RSJ |
Reims/Cessna FA150L Aerobat |
|
|
OO-SAA |
Diamond DA 20 C-1 Eclipse |
|
|
OO-SAB |
Piper PA-23-250 Aztec |
|
|
OO-SAG |
Piper PA-28-181 Archer III |
|
|
OO-SHB |
Reims/Cessna F152 |
|
|
OO-SLQ |
Robinson R44 Raven II |
|
|
OO-SPM |
SNCAN Stampe SV4C |
349 |
|
OO-TMI |
Piper PA-28-161 Warrior III |
|
|
OO-TAB |
SOCATA TB9 Tampico |
|
|
OO-TMI |
Piper PA-28-161 Warrior III |
|
|
OO-TOB |
SOCATA TB10 Tobago |
|
|
OO-TRJ |
Reims/Cessna F172P Skyhawk |
|
|
OO-TVB |
Reims/Cessna F150L |
|
|
OO-TWJ |
Aeronca 7AC Champion |
|
|
|
|

Cessna
195 N3458V vliegt al een tijdje in dit USAF schema als LC-126A
“07159”. (Henk Wadman, 18 augustus 2012)

Twee Hongaars geregistreerde Sukhoi’s
uit Nederland: Su26MX HA-DRP (André Wadman, 18 augustus 2012) en
Su29 HA-YAT.
(André
Wadman, 18 augustus 2012)
 |
|
|
OO-VAD |
Slingsby T-67M Firefly |
|
|
OO-VBA |
Bell 206B Jet Ranger III |
|
|
OO-VCR |
Cessna 152-II |
|
|
OO-VCW |
Cessna 172R Skyhawk |
|
|
OO-VIW |
Piper PA-18-95 Super Cub |
L33 |
|
OO-VMH |
Focke Wulf FWP149D |
90+16 |
|
OO-VPE |
Robin DR 400/140B Dauphin 4 |
|
|
OO-VRE |
Reims/Cessna F172M Skyhawk |
|
|
OO-VVF |
Piper PA-18-150 Super Cub |
|
|
OO-WAN |
Grumman American AA5 Traveller |
|
|
OO-WIL |
Stampe SV4B |
V42 |
|
OO-WOT |
Cobelavia-Tipsy T66S Nipper Mk.IIB |
|
|
OO-YAO |
Reims/Cessna F172H Skyhawk |
|
|
OO-YZM |
PZL-Bielsko PW-5 Smyk |
C4 |
|
OO-29 |
Pottier P-80S |
(h) |
|
OO-99 |
Monnet Sonerai IIL |
(h) |
|
OO-126 |
Stoddard-Hamilton Glasair III |
|
|
OO-147 |
Stoddard-Hamilton Glasair IIS-RG |
|
|
OO-152 |
Rotorway A600 Talon |
|
|
OO-153 |
Rotorway A600 Talon |
|
|
OO-156 |
Van’s RV-9A |
(h) |
|
OO-C42 |
Rans S-6ES Coyote II |
(h) |
|
OO-C89 |
Murphy Maverick |
(h) |
|
OO-D10 |
Murphy Renegade Spirit |
|
|
OO-D80 |
Impulse 100 |
|
|
OO-E24 |
Flight design CT-2K |
|
|
OO-E33 |
B&F Funk FK9 Mk.3 |
|
|
OO-E37 |
Dyn’Aero MCR UL |
|
|
OO-E90 |
Aeropro Fox Eurofox |
|
|
OO-F03 |
Impulse 100TD |
|
|
OO-F22 |
B&F FunkFK9 Mark IV Utility |
|
|
OO-F44 |
Alpi Aviation Pioneer 200WF |
|
|
OO-F69 |
Fly Synthesis Storch HS |
|
|
OO-F93 |
Aeropro Fox Eurofox |
|
|
OO-G59 |
Zenair CH601XL Zodiac |
(h) |
|
OO-G86 |
Apollo Fox |
|
|
OO-G83 |
Tecnam P92 Echo Classic de Luxe |
|
|
OO-H07 |
Dyn’Aero MCR UL |
|
|
|
|

Fly-in
bezoeker: Bellanca 8KCAB Decathlon N86974. (Henk Wadman, 18 augustus
2012)

Poolse versie van de bekende Rallye: PZL 110 Koliber OO-KAJ. (Henk
Wadman, 18 augustus 2012)

Het was maar een kort vluchtje vanaf Antwerpen voor Extra EA400
N121AG. (Henk Wadman, 18 augustus 2012) |
|
|
PH-AML |
Cessna 182R Skylane |
|
|
PH-ANF |
Piper PA-28RT-201 Arrow IV |
|
|
PH-BEM |
CzAW SportCruiser |
|
|
PH-BRT |
SOCATA TB9 Tampico |
(tiger-c/s) |
|
PH-DRT |
Piper PA-28-181 Archer II |
|
|
PH-ENJ |
Piper PA-18-150 Super Cub |
R-170 |
|
PH-GRB |
Fokker S11.1 Instructor |
E-20 |
|
PH-HGL |
Sequoia F8L Falco |
|
|
PH-MRA |
Cessna 172M Skyhawk |
|
|
PH-PBA |
Douglas DC-3C |
DDA (KLM-c/s) |
|
PH-PLG |
Piper PA-28-181 Archer II |
|
|
PH-SKN |
Cessna 172M Skyhawk |
|
|
PH-SVT |
Robin DR 400/140B Dauphin 4 |
|
|
PH-TEY |
Gyroflug SC01 B-160 Speed Canard |
|
|
PH-TWP |
Piper PA-28RT-201 Arrow IV |
|
|
PH-VDF |
North American TF-P-51D-25NA Mustang |
472922/L2-W |
|
PH-3N9 |
TL Ultralight TL 2000 Sting |
|
|
PH-3S7 |
Kappa KP-2UR Sova |
|
|
PH-3V5 |
Tecnam P92-S Echo 80 |
|
|
|
|
|
|
(FA-05) |
General Dynamics F-16A |
Belgian AF (static exhibit) |
|
FA-87 |
General Dynamics F-16AM |
Belgian AF * |
|
FA-110 |
General Dynamics F-16AM |
Belgian AF * |
|
FA- . . . |
General Dynamics F-16AM |
Belgian AF * |
|
ST-19 |
SIAI-Marchetti SF260M+ |
Belgian AF |
|
ST-41 |
SIAI-Marchetti SF260D |
Belgian AF |
|
|
|

SIAI-Marchetti SF260M+ ST-19 van de Belgische Strijdkrachten. (Henk
Wadman, 18 augustus 2012)

North American TF-P-51D-25NA Mustang PH-VDF start voor de
terugvlucht naar Antwerpen. (Henk Wadman, 18 augustus 2012) |
|
|
Credits:
Kees van
Boven, Pim Hesse, Jan Mangelschots, Pieter Plomp, Mark Sluiters, Gerben
Tornij,
Jos Vervoort, André Wadman, Henk Wadman |
|