
De
eerste leuke bezoeker deze maand was een door Air Berlin niet in dienst genomen
Boeing 737-86J, die op Schiphol in de kleuren werd gespoten van zijn nieuwe
werkgever, het Chinese Ruili Airlines. Tijdens de afleveringsvlucht was de kist
nog voorzien van de registratie D-ABMX. Zijn nieuwe registratie was al zichtbaar
op het neuswieldeurtje: B-1960. (Ton Jochems, 3 februari 2014)

Centurion Cargo's N901AR, een Boeing
747-4R7F, is een lastige klant om te fotograferen. Meestal is de vlucht uren
vertraagd en ook was deze Jumbo langere tijd grounded als gevolg van een schade
gevalletje op de luchthaven van Rio de Janeiro. Inmiddels vliegt de N901AR weer
en heeft ie gezelschap gekregen van de N902AR. (Ton Jochems, 3 februari 2014)

Regelmatige klant op Schiphol Oost is
Netjets. Ditmaal betrof het een bezoek van de CS-GLA, een BD700-1A10. (Peter van
Stelle, 4 februari 2014)

De eerste bezoeker voor de Nuclear
Security Summit 2014 was er in de vorm van de 05-0932, een Boeing C-40C van het
73rd AS van de Amerikaanse luchtmacht. Kwam waarschijnlijk e.e.a. voorbespreken
voor het aanstaande bezoek van de Airforce One. (Dennis Jonkers, 5 februari
2014)

Een zeldzame Cargo maatschappij op
Schiphol is Air Transport International. Vroeger nog wel eens te zien met hun
DC-8’en, tegenwoordig maken ze gebruik van de N761CX, een Boeing 767-223. (Leen
Lamers, 8 februari 2014)

Een
leuke Corporate jet was de Boeing 737-7BBJ B-5286 van het Chinese Nanshanjet.
(Peter van Stelle, 10 februari 2014)

Aan de N173PA een G-1159C Gulfstream III
van Phoenix Aviation is nog duidelijk te zien dat deze kist in een vorig leven
in dienst is geweest bij de Deense luchtmacht als F-313. (Peter van Stelle, 11
februari 2014)

Een andere niet reguliere Cargo
maatschappij is National Cargo. In februari brachten ze een bezoek met de
N919CA, een Boeing 747-428BCF.
(Dennis Jonkers, 12 februari 2014)

Ook deze
maand weer de nodige bizjets op Schiphol-Oost. Als tweede de D-IAAW, een Embraer
Phenom 100 van Arcus Air (Dennis Jonkers, 12 februari 2014)

Gevolgd
door de kleurrijke BD-700-1A10 N121RS, die waarschijnlijk voor een
doorsmeerbeurtje bij Bombardier langskwam. (André Wadman, 16 februari 2014)

China
Cargo Airlines is een regelmatige bezoeker met zijn Boeing 777's. Zo nu en dan
zetten zij ook de Boeing 747-40BF in, waaronder de B-2425.
(Peter Heeneman, 16 februari 2014)

Naast de
bekende Boeing 777-200's heeft Kenya Airlines sinds eind 2013 ook de beschikking
over een Boeing 777-36N. De 5Y-KZZ is hier te zien tijdens de landing op de 27
voor zijn first visit aan Schiphol. Waarschijnlijk zullen we deze kist komende
zomer wel vaker op de Nairobi lijndienst zien.
(André Wadman, 16 februari 2014)

Nadat de 12-9506 half september vorig
jaar via Schiphol was afgeleverd naar Afganistan, kwam deze E-11A vijf maanden
later terug voor een onderhoudsbeurtje bij Bombardier. (André Wadman, 16
februari 2014)

Kisten
uit Qatar zijn populair de laatste tijd op Schiphol. Deze keer bracht de A7-CEA,
een CL605 van Qatar Executive, een bezoek aan Schiphol-Oost.
(Peter van Stelle, 18 februari 2014)

Normaal
maakt DJ Armin van Buuren gebruik van allerlei bizjets. Ditmaal moesten er
blijkbaar wat meer spullen en mensen mee, vandaar dat ie maar gebruik maakte van
Fokker 50 PH-JXN van Denim Air. Voor de gelegenheid werd de kist voorzien van
speciale Armin’s Only Intens World Tour opschriften.
(Peter van Stelle, 19 februari 2014)

We
ontvingen ook nog een mooie nachtopname van Grundfos Falcon 2000 OY-CKN. (Peter
van Stelle, 19 februari 2014)

Het gaat
financieel niet zo goed met Air India. Een gevolg daarvan is dat deze
maatschappij een aantal kisten aan het afstoten is. Leuk is natuurlijk dat deze
toestellen dan op Schiphol in de kleuren van de nieuwe eigenaar worden gespoten.
De A6-LRC (ex VT-ALC), een Boeing 777-237, staat op Schiphol-Oost te wachten
totdat deze machine in de kleurtjes van Ethihad Airlines kan worden gespoten.
(Ton Jochems, 22 februari 2014)

Wederom een Bombardier bizjet, een BD100
met de registratie N125TM. (Andriaan Elligens, 23 februari 2014)

Air France heeft iets te vieren en heeft
daarom een aantal kisten voorzien van een 80 jaar sticker. Eén van de machines
is de Airbus A320-214 met registratie
F-HEPG. (Ad-Jan Altevogt, 24 febrauri 2014)
Deadline voor het opsturen van de Maart foto’s : 6 April 2014. (Kom maar op met
al die NSS 2014 foto's...) |