De
maand maart 2014 zal de boeken in gaan als een bijzondere maand qua visitors aan
onze Nationale luchthaven. Dit kwam vooral door de Nuclear Security Summit (NSS)
2014, die eind maart in Den Haag werd gehouden. Staatshoofden en andere
belangrijke personen werden (voornamelijk) via Schiphol ingevlogen. Maar
daarover straks meer; nu eerst de reguliere visitors van maart.

Air
Astana kondigde aan dat zij gedurende de maand maart Airbus A321's op de
lijndienst zouden inzetten. Dit in verband met onderhoud aan de Boeing 767’s die
normaalgesproken op Schiphol verschijnen. De eerste A321-231 was de P4-KDA. De
Airbussen bevallen blijkbaar, want medio april wordt er nog steeds gebruik
gemaakt van de A321's. (Sjaak Louwen, 2 maart 2014)

Aeroflot
maakt sinds kort weer incidenteel gebruik van Boeing 737-8LJ's naast de
welbekende Airbussen. Helaas zijn ze nog niet vaak te zien op de lijndienst. De
VP-BRR was een welkome first visit op Schiphol. (Sjaak Louwen, 2 maart 2014)

De Saab
2000's in de kleuren van Ethihad Regional zijn sinds kort op Schiphol te zien.
Hoelang nog is de vraag. De bezettngsgraad op de Cambridge route was zo laag,
dat inmiddels de stekker uit deze dienst is getrokken. Op de route naar Leipzig
kun je ze nog wel tegen komen. (Sjaak Louwen, 2 maart 2014)

De
brandweer op Schiphol heeft, naar nu is gebleken, de beschikking over een heuse
Mi-2 als oefen object voor Bedrijfs Hulp Verlenings cursussen. De SP-SBG is al
een tijdje in ons land en was in het verleden te zien langs de A16 richting
Antwerpen om vervolgens via Asten in Lierop terecht te komen. Na zijn vertrek
in Lierop was deze Mi-2 een tijdje "zoek". (Ad Jan Altevogt, 22 maart 2014)

In de
februari rubriek was de A6-LRC nog in zijn Air India kleuren te zien. Eind maart
was deze Boeing 777-237 in zijn nieuwe Etihad kleuren te bewonderen.
(Ton Jochems, 26 maart 2014)

Leuke
bezoeker voor een nightstop op aflevering naar St Athan in Engeland was de
Boeing 737-430 van de Maleisische luchtvaartmaatschappij Firefly met de
registratie 9M-FZA. (Ton Jochems, 26 maart 2014)

Alitalia
heeft er weer een nieuwe logojet bij: de Airbus A320-216 EI-DSM een maakt
reclame voor de regio Calabria. (Ton Jochems, 27 maart 2014)

Terug
van de winterlease aan het Canadese Enerjet staat de Boeing 737-8K2 PH-HZE op
Schiphol -Oost te wachten totdat de Transavia titels weer op de kist geplakt
worden. (Ton Jochems, 27 maart 2014)

Het
zomer seizoen zit er weer aan te komen, dus is het weer tijd voor het inhuren
van extra capaciteit. Net als voorgaande jaren maakt Transavia gebruik van
Boeing 737-8EH's van het Braziliaanse GOL. Alleen jammer dat ze ieder jaar
gebruik maken van dezelfde GOL kisten. Bij aankomst zijn ze nog wel interessant
omdat ze dan nog van de originele kleuren van de eigenaar (met Braziliaanse
registratie) zijn voorzien, zoals hier de PR-GGW. (Remco Boudewijn, 29 maart
2014)
De Nuclear Security Summit (NSS) 2014.
Deze
top was reeds lang van te voren aangekondigd. En luchtvaartenthousiasten uit
heel Europa maakten plannen om dit evenement te bezoeken. Immers, ruim 50
deelnemende landen moest en garant staan voor een leuke serie VIP en Government
kisten uit de hele wereld. In de aanloop naar de Top bleek al snel dat het ons
niet gemakkelijk gemaakt zou worden. De polderbaan zou gebruikt gaan worden om
de bezoekende kisten te parkeren. Een ruim gebied om de polderbaan werd
aangewezen als veiligheidszone, waardoor de reguliere plekken voor de luchtvaart
enthousiasten onbereikbaar werden. Om het spotten en fotograferen helemaal te
ontmoedigen besloot de burgemeester van de gemeente Haarlemmermeer een paar
weken voor de top een geheel fotografeerverbod in de hele Haarlemmermeer af te
kondigen. Tijdens de dagen van de top was het verboden om een camera bij je te
dragen. En dan wordt het voor ons fotografen wel heel moeilijk om een plaatje te
maken . . . .
Deze
laatste maatregel was vooral in het leven geroepen om de overheidsinstanties een
stok te geven om eventueel mee te kunnen slaan, mocht e.e.a. uit de hand dreigen
te lopen. Op Google Earth werden alternatieve plekken gezocht, die net buiten
het Haarlemmermeer grondgebied lagen. Grofweg kwam het erop neer dat zolang je
aan de overkant van de Ringvaart stond, je veilig was voor wat betreft het
fotograferen . . .
In de praktijk
bleek uiteindelijk gelukkig nog wel een en ander mogelijk. De Politie en
Koninklijke Marechausse stelden zich heel positief op (Hulde hiervoor!). Zolang
de auto’s juist geparkeerd werden en er geen sprake van overlast was, werden we
op de plekken net buiten het Schiphol terrein ongemoeid gelaten. Omdat iedereen
zich aan deze regels hield en de windrichting qua baangebruik in ons voordeel
was, konden we toch onze plaatjes maken. Onderstaand een foto impressie van de
leukste bezoekers aan Schiphol in verband met de Nuclear Security Summit 2014.
Naast een serie landingplaatjes van buiten het veld ontving de redaktie ook een
mooie serie foto’s van Ralph Blok, o.a. genomen op de tijdelijk parkeerplaats op
de polderbaan. Een plek waar de vele luchtvaartenthousiasten ver van uit de
buurt bleven. Het geeft in ieder geval een mooi beeld, hoe een en ander er bij
stond.
Zaterdag 22 maart 2014
Deze dag stond in het teken van de aankomt van de Chinese delegatie. De Chinese
president kwam wat eerder, omdat er eerst een tweedaags staatsbezoek moest
worden afgewerkt. Verder werd er deze dag het wagenpark van president Obama
ingevlogen met een viertal C-17’s van de USAF.

Een van
de 4 C-17’s de 01-0188 van het 137 AS van de New York ANG in de landing op baan
27. Ter informatie: de foto werd genomen vanuit het Amsterdamse Bos. Het was
deze dag nog een beetje aftasten wat er mogelijk was. (Peter Heeneman, 22 maart
2014)

De
aankomst van de Chinese president aan boord van de B-2472, een Boeing 747-4J6
van Air China. (Peter Heeneman, 22 maart 2014)

De
limo’s en de rest van het wagenpark, net gelost vanuit de C-17A’s. (Ralph Blok,
22 maart 2014)

Overzicht van de C-17A Globemaster III’s, geparkeerd op Schiphol Oost. (Ralph
Blok, 22 maart 2014)
Zondag 23 maart 2014
Op
deze dag arriveerden vooral de delegaties die van ver moesten komen. Deze dag
was vooral baan 18C in gebruik. Net buiten de Haarlemmermeer was er een plek
gevonden waar vandaan met wat meer millimeters de kisten in de landing
gefotografeerd konden worden. In de ochtend zat het weer wat tegen, maar
gelukkig besloten de meeste delegaties in de loop van de middag aan te komen. Na
het middaguur knapte het weer gelukkig op. Dit had wel tot gevolg dat er vanaf
de ochtendplek met tegenlicht gefotografeerd moest gaan worden. Tijd om te
verkassen dus.
Hadden we in de ochtend veilig buiten de Haarlemmermeer gestaan, nu moest er een
plekje binnen het gebied van de Haarlemmermeer gevonden worden. De keuze was
gevallen op een fietspad in Zwanenburg; dit fietspad lag parallel aan de IJweg
en met name grote kisten waren goed te fotograferen. Vliegtuigen maatje bizjet
waren wat aan de kleine kant, maar goed veel keuze hadden we niet. De lokale
bewoners kwamen ons nog wel waarschuwen dat fotograferen niet was toegestaan en
dat dit ons een bekeuring van 360 Euro zou opleveren. Inmiddels waren wij er wel
achter dat de politie niet echt moeilijk deed en hadden wij onze auto’s netjes
geparkeerd. De testcase kwam een uurtje later toen een motoragent de boel kwam
verkennen. Hij kwam vrolijk knikkend over het fietspad langsrijden maar zei
verder niks. Het teken voor ons dat we de rest van de middag rustig onze
plaatjes konden maken.

De
president van de Republic of South Korea arriveerde met de 1001 (ex HL7465), een
Boeing 747-4B5 van de South Korean Air Force.
(Peter Heeneman, 23 maart 2014)

Armenië
maakte gebruik een Airbus A319-132CJ met de leuke registratie EK-RA01. (Peter
Heeneman, 23 maart 2014)

Vietnam heeft geen eigen VIP-kist maar
maakt voor dit soort gelegenheden altijd gebruik van een toestel van Vietnam
Airlines. In de ons omringende landen niet zo zeldzaam, voor Schiphol zijn ze
dat wel. Vandaar een foto van de VN-A142 een Boeing 777-2Q8. (Peter Heeneman, 23
maart 2014)
Maandag 24 maart 2014
De
dag dat de top zou beginnen en de dag dat President Obama zou arriveren. Deze
dag kwam de wind uit het noorden en was baan 06 vroeg in de ochtend in gebruik.
Er moest dus een plekje binnen de Haarlemmermeer gezocht worden. Omdat de
Airforce One op de Romeo geparkeerd zou worden, was een landing op de 06 dus de
meest voordehand liggende optie…. De Politie en Koninklijke Marechaussee waren
ook deze ochtend zeer relaxed. Ze lieten ons in de buurt van de 06 staan, zolang
er geen overlast was. Iedereen maakte zich op voor een 06 landing, maar zoals zo
vaak op Schiphol liep het anders en landde de Airforce One als enige kist die
dag op de 36R…. Na dit voor vele luchtvaartenthousiasten teleurstellende moment,
werd er de rest van de dag voornamelijk op de 27 geland. Voor ons gunstig, want
naast de Ringvaart is het prima fotograferen.

Aankomst van President Obama aan boord
van de "Airforce One" 92-9000 een VC-25A. (Peter Heeneman, 24 maart 2014)

Aangezien de tweede VC-25A in onderhoud stond en Obama toch een reserve kist
moet hebben, werd er gebruik gemaakt van een C-32A, de 98-0002.
(Rob Schleiffert, 24 maart 2014)

Op de
Romeo staat VH-60N - 163264 te wachten om President Obama als "Marine 1", naar
het Museumplein in Amsterdam te vliegen. (Ralph Blok, 24 maart 2014)

Om de
Amerikaanse president in geval van calamiteiten snel naar zijn ergens in Europa
(Griekenland tijdens deze trip) gereed staande E-4B te kunnen vervoeren, staat
er altijd een C-37B klaar: de 09-0525. (Ralph Blok, 24 maart 2014)

Polen
maakte gebruik van Embraer 175LR SP-LIG. (Peter Heeneman, 24 maart 2014)

De Italiaanse president arriveerde in Dassault Falcon
900EX MM62245. (Peter Heeneman, 24 maart 2014)

Tsjechië stuurde één van de Airbus
A319-115X's, de 2801 (Peter Heeneman, 24 maart 2014)

Het
blijft vreemd dat Litouwen zijn VIP’s in een transport kist vervoert. Maakt ons
niks uit, het blijft een leuke bezoeker een C-27J van de Litouwse luchtmacht.
(Peter Heeneman, 24 maart 2014)

Algerije
stuurde een echte bizjet in de vorm van Gulfstream IV-SP 7T-VPC. (Martijn
Koetsier, 24 maart 2014)

De
Verenigde Arabische Emiraten hadden aan één kist niet genoeg en arriveerden als
eerste met de A6-DLM een Airbus A320-232 van de Abu Dhabi Ameri Flight. (Peter
Heeneman, 24 maart 2014)

Een paar
uur later gevolgd door de A6-SIL, een Boeing 777-35R eveneens van de Abu Dhabi
Ameri Flight. (Peter Heeneman, 24 maart 2014)
Nadat iedereen was gearriveerd, werden de kisten op de polderbaan geparkeerd.
Gelukkig was Ralph Blok in de gelegenheid om e.e.a. vast te leggen Onderstaand
een selectie van visitors aan de NSS 2014 die met slecht weer of in het donker
arriveerden.

De Forca
Aerea Brasileira was aanwezig met een VC-99B, de 2585. (Ralph Blok, 24 maart
2014)

Toch wel een van de leukste bizjets was
de J-756, een Gulfstream G450 van de Pakistaanse luchtmacht. (Ralph Blok, 24
maart 2014)

In de
categorie een maatje groter de UP-A3001, een Airbus A330-243 van Kazachstan
Government. (Ralph Blok, 25 maart 2014)

De
4K-AI01, een Boeing 767-32L van de Azerbaijan Government ziet er strak uit in
zijn blauwe kleurenschema. (Ralph Blok, 25 maart 2014)

De 15001, een VIP Airbus CC-150 Polaris
van de Canadese luchtmacht heeft zijn saaie grijze jasje ingeruild tegen een
fleuriger kleurenschema.
(Ralph Blok, 25 maart 2014)

De
5N-FGT, een Boeing 737-7N6 van de Nigerian Air Force. (Ralph Blok, 25 maart
2014)

De
M53-01, een Boeing 737-7H6 van de Malysian Air Force. (Ralph Blok, 25 maart
2014)

Georgian Government maakt gebruik van een
door Air Zenia Georgian Airlines geopereerde Gulfstream G450: de 4L-GAF. (Ralph
Blok, 25 maart 2014)

President Poetin had afgezegd voor de top, maar stuurde zijn minister van
Buitenlandse Zaken die in Il96-300 RA-96019 in het donker arriveerde.
(Ralph Blok, 25 maart 2014)
Tenslotte nog een tweetal overzichtsplaatjes van de
geparkeerde kisten op de polderbaan. ( Ralph Blok, 25 maart 2014)

 |