De restauratie van Auster III PH-NIN is bijna
afgerond; het toestel staat als NX537/G in het museum op vliegbasis Deelen.
(Pieter Plomp, Deelen, november 2009)
|
-
DAKOTA: De bekende DC-3C N473DC werd op het terrein
van het Aviodrome voorzien van een “nieuwe“ motor nummer 1 op 2 december.
Op 5 december werd een testvlucht gemaakt en de dag erna verdween de Dakota weer
naar het Verenigd Koninkrijk.
-
DC-8: Hoewel
men nog een aardig bedrag kan gebruiken, is men inmiddels begonnen met het
ontmantelen op Manston van de Douglas DC-8-55CF
die per schip naar ons land gebracht zal worden en in KLM-kleuren als PH-DCZ op
het terrein van het Aviodrome.
-
DEELEN: De restauratie van de Auster III PH-NIN (c/n.
462; ex R-7, 8A-10, R-7, NX537) schiet aardig op in het Museum Vliegbasis Deelen.
De vleugels moeten nog bekleed worden en men heeft gekozen voor een
kleurenschema met het Britse serial NX537/G. de PH-NIN was betrokken bij een
ongeval bij Beilen op 27 juni 1964 en het kenmerk werd op 6 april 1965
doorgehaald.
Zie ook:
www.hdekker.info/registermap/derde.html
Voor de restauratie van de Auster
III werd destijds een frame aangekocht waarop het framenummer TAY-614B werd
aangetroffen. Het restant van dit
frame werd verkocht aan Alfons Merlin in Doetinchem die van het voorste deel
(cockpit) een flightsim wil maken.
Met veel originele onderdelen werd een replica van een Fieseler Fi103 oftewel
een V-1 vliegende bom gemaakt die nu tentoongesteld wordt.
-
DIJKMAN DULKES: Na het overlijden van
deze Nederlandse vliegtuigconstructeur was er wat onzekerheid over het wel en
wee van de door hem geproduceerde vliegtuigen. In onze vorige aflevering
plaatsten we een lijstje en daar zaten wat onvolkomenheden in, die we hier recht
zetten.
Zie ook:
www.hdekker.info/registermap/derde.html
Eigenaresse van
alle modellen is mevrouw W.I. Dijkman Dulkes - Hornstra.
“PH-COR” |
Bravo |
tentoongesteld in het luchtvaartmuseum Texel; de
aanduiding “Fb25” op het toestel schijnt nergens op |
|
|
te slaan en zal verwijderd worden. |
PH-COR |
Dijkhastar II |
zal op Hoogeveen worden gerestaureerd, een nieuw BvL
krijgen en weer gaan vliegen |
PH-KOR |
Dijkhastar III |
opslag Lelystad |
PH-CDD |
Dijkhastar IV |
is naar Deltion College in Zwolle gegaan om daar een
ereplaats te krijgen. |
(PH-WOL) |
Dijkhastar V |
opslag op Hoogeveen en wordt mogelijk verder afgebouwd. |
-
FOKKER FOUR: Op 28 november werden enkele rondjes ter
hoogte van de Erasmusbrug in Rotterdam gedraaid door Safir PH-RLA en twee
Fokker S.11 Instructors: PH-HOL & PH- * * *. Later volgde een fly by over
Rotterdam-Airport.
-
FOUGA: De CM-170 Fouga Magister F-GSHG (045) van de
DHJA, die op 29 augustus flink beschadigd werd op Den Helder toen het onderstel
inklapte, werd op 2 oktober 2009 uitgeschreven in Frankrijk als zijnde verkocht
in Nederland. Natuurlijk komt er geen PH-kenmerk op de straaltrainer (helaas),
want het toestel maakt al weer een aantal maanden deel uit van de collectie van
het Militaire Luchtvaart Museum en is beschilderd in Belgische kleuren
als “MT-51”.
-
F-16: Op 29 november 2009 werd de bekende “reizende”
F-16 geplaatst bij de wervingsstand van Defensie in de jaarbeurs te Utrecht. |
Hotelsuites.nl opende in
december haar tot hotel verbouwde Ilyushin Il.18 DDR-STD. (Dennis Jonkers,
Teuge, 30 november 2009) |
-
IL-18: Op 4 december werd de als hotel ingerichte
Ilyushin Il-18 DDR-STD van Hotelsuites.nl officieel geopend op de luchthaven
Teuge.
-
JETSTREAM: Nadat eerder al BAe3108 Jetstream PH-KJB na
lange tijd van opslag werd afgevoerd vanaf Rotterdam, was het nu de beurt aan de
PH-KJG (c/n. 690) die in Tulip Air kleuren op Eindhoven stond opgeslagen. Op 25
maart 2005 werd de inschrijving PH-KJG doorgehaald en werd het
toestel in Engeland ingeschreven als G-JXTC op 21 juni 2006, maar dat heeft er
nooit opgestaan. Het kenmerk G-JXTC staat overigens nog steeds ingeschreven bij
de Britse CAA.
Tegen 6 december 2009
werd de PH-KJG gedeeltelijk uit elkaar gehaald op Eindhoven en vertrok op 7
december op een trailer naar de University of Glamorgan/University of South
Wales om daar als instructional airframe dienst te gaan doen. |
Het Militaire Luchtvaart
Museum te Kamp van Zeist is een fraaie replica rijker: Koolhoven F.K.51
“429” (Roger Soupart, 10 januari 2010) |
|
-
KOOLHOVEN: Er is lang aan gewerkt, maar het resultaat
is er dan ook naar. Begin januari werd de replica van de Koolhoven F.K.51
overgebracht
naar hangaar 7 en later naar de Generaal Snijdershal van het Militaire
Luchtvaart Museum en op 11 januari werd het toestel officieel onthuld.
Het serial dat de Koolhoven voert is “429”.
- MIL:
De Tsjechische Mil Mi-2 B-2910 die te zien was op het dak van een bedrijf bij
Maasdijk, blijkt te zijn verdwenen.
-
MITCHELL: Het is er nu eindelijk van gekomen, de
Nederlandse B-25N Mitchell N320SQ werd op 19 januari ingeschreven als PH-XXV;
het Amerikaanse kenmerk N320SQ werd op 17 december 2009 al doorgehaald. In de
loop van april gaat de B-25 voor het eerst de lucht in als PH-XXV.
F-15A Eagle “77-0132”
klaar voor transport naar de spuiterij in Friesland. (Rob Dragt, Kamp van
Zeist, 12 december 2009) |
- MLM:
F-15A “77-0132/CR” (= 74-0083) ging op 9 december 2009 dan eindelijk op transport
naar de spuiterij van de firma Elzinga te Irnsum.
De Eagle krijgt daar hetzelfde
kleurenschema en gaat na terugkeer de opslaghangaar van het Militaire Luchtvaart
Museum in.
- NORSEMAN:
De Noorduyn Norseman van het Aviodrome werd bij QAPS op Schiphol van en nieuwe
verflaag voorzien en werd op 14 januari per vrachtwagen terug gebracht naar
Lelystad.
Iets vergroot
Horsa-rompdeel in het museum Hartenstein te Oosterbeek. (Roger Soupart,
Oosterbeek, oktober 2009)
- OOSTERBEEK:
Het Airborne museum hier heeft alle wrakstukken van WACO CG-4’s, Horsa’s,
Dakota’s en Short Stirling opgeslagen. Er is een nieuw diorama gemaakt waarin
een romp en vleugel van een Horsa zweefvliegtuig is te vinden. Omdat dit
rompdeel functioneert als ingang naar het diorama,
werd ervoor gekozen om het 30 tot 50% groter te maken dan het oorspronkelijke
ontwerp.
De geleende onderdelen uit de zweefvliegtuigencollectie van Paul Hendriks
werden teruggegeven en werden opgeslagen in Wolfheze.
-
OOSTWOLD: Fuji FA200-160 Aero Subaru PH-MBM
(c/n.FA200-260), waarvan het kenmerk al op 4 november 2005 werd doorgehaald,
werd als poortwachter opgesteld bij het vliegveld Oostwold.
-
SABRE: Voor de meest oostelijk gesitueerde hangaar
op de uitbreiding van het bedrijventerrein op Teuge komt Canadair CL.13B Sabre
Mk.6 JC+240 medio mei 2010 op een paal te staan. Voorheen behoorde het toestel
tot de omvangrijke collectie van PS Aero en daarvóór stond de Sabre jarenlang
op
het terrein van de Duitse legerplaats in Budel.
-
STARLINER: Op het eiland Texel is een groepje mensen
al een paar jaar bezig om een replica van een cockpit van een Lockheed L-1649A
Starliner te reconstrueren die op den duur in het Luchtvaartmuseum Texel zal
komen te staan. In de cockpitsectie zijn diverse onderdelen van de op
Anchorage gesloopte N7315C (c/n. 1017) te vinden plus een aantal onderdelen
die uit toestellen van de KLM komen.
|
Alweer een
“nieuwe” Stearman voor een Nederlandse eigenaar: Boeing E75/PT-13D N1944S wordt
ingeschreven als . . . . .???
(Bert Visser, Hoogeveen, 16 december 2009)
- STEARMAN:
Op Hoogeveen arriveerde in het laatste kwartaal van 2009 de
Boeing E75/PT-13-BW N1944S en werd ter plaatse geassembleerd. Het Amerikaanse
kenmerk werd inmiddels doorgehaald en het toestel zal voor een Nederlandse
eigenaar vanaf een strip in Frankrijk gaan vliegen.
De (voormalige) N1944S is van een Lycoming R680 voorzien die 225pk levert. In
1990 kreeg deze uit 1944 stammende Stearman de titel “EAA Antique/Classic Grand
Champion” toebedeeld.
Tijdens de
Tweede Wereldoorlog werd constructienummer 75-5864 als Boeing E75 gebouwd en
kwam in dienst bij de USAAC als PT-13D-BW 42-17701.
Na de militaire dienst duurde het even voordat het toestel in het Amerikaanse
register op naam van King and Erwin Frye uit Chickasha, Oklahoma zou verschijnen.
In maart 1948 werd de PT-17 als N5181N ingeschreven, maar het duurde nog een
aantal jaren voordat het toestel een geldig BvL kreeg. De familie Frye bleef tot
eind mei 1965 eigenaar van het toestel. Op 25 mei 1965 werd Aerobatics Inc. uit
Oklahoma City eigenaar en werd het kenmerk veranderd in N1944S.
Op 30 november
2009 werd dit kenmerk doorgehaald met de vermelding “Export To: Holland”.
Rompdeel van een echte
Britse Airspeed Horsa, dat op den duur tentoongesteld zal worden. (Pieter
Plomp, Wolfheze, november 2009) |
- WOLFHEZE: Paul Hendriks heeft op het terrein van
Camping & Chaletpark Lindenhof aan de Wolfhezerweg 111/113 een schuur in gebruik
met allerlei onderdelen e.d. van zweefvliegtuigen die gebruikt zijn tijdens
operatie Market Garden. Het merendeel is afkomstig van Britse Horsa
zweefvliegtuigen en
er zijn wat grotere overblijfselen van Horsa’s, Hamilcars en WACO CG-4A’s. Het
belangrijkste stuk uit de collectie is een rompdeel van ongeveer
4 meter lang van een Horsa I dat uit Engeland afkomstig is. Van drie framedelen
wil de heer Hendriks in de toekomst een complete CG-4A construeren.
Op den duur hoopt hij een museum over de luchtlandingen met zweefvliegtuigen te
kunnen realiseren op een nieuwe locatie onder de naam “Gliderborne”.
- AIS
AIRLINES: Al eerder schreven we over deze tak van de
op Lelystad gevestigde A.I.S. Flight Academy, die met een Cessna Crusader en
diverse TB9’s, TB10’s en een TB20 vliegt. Men is van plan is om met enkele
Jetstreams lesvluchten voor haar studenten te gaan uitvoeren en deze vliegtuigen
aan te bieden op de wetlease markt. Zelfs overweegt men om vanaf Lelystad
lijndiensten op te gaan starten in de toekomst. Oorspronkelijk was het de
bedoeling dat er drie Jetstreams uit Canada zouden komen, maar onlangs werd
bekend dat het in eerste instantie om twee exemplaren uit Israël zal
gaan. Beide machines zullen worden ingeschreven in ons land als PH-CCI en PH-DCI.
-
AMSTERDAM AIRLINES: Zal nog voor het zomerseizoen een
derde Airbus A320 in gebruik gaan nemen, die het kenmerk PH-AAZ krijgt.
Airbus A320 PH-AAX zal dan een C-check ondergaan.
- ANWB:
Vanaf 31 december 2009 vervangt EC 135 T2+ PH-HVB
tijdelijk de in Groningen opererende D-HSAN als “Lifeliner 4”.
De Duitse traumaheli keerde terug naar Duitsland en medio februari wordt de PH-HVB
in Groningen vervangen door de PH-MMT.
-
JETNETHERLANDS: Maakte eind december 2009 bekend dat
men zich in 2010 alleen nog gaat bezighouden met beheer en exploitatie van
zakenvliegtuigen voor derden. Men biedt inmiddels een Citation XLS en een
CitationJet 2 te koop aan en verkocht onlangs al een Citation XLS.
|
|
Tijdens de Kerstvakantie
werd Aviodrome Boeing 747-206M PH-BUK fraai verlicht. (Klaas Reinder Sluis,
Lelystad, 12 december 2009)
Grob G-102 Astir CS
Jeans D-1068 van Gliding Adventures Europe stond opgesteld op het terrein van
het Aviodrome tijdens de luchtvaartbeurs.
Het toestel vloog voorheen als PH-1086. (Arno Landewers, Lelystad, 21 november
2009) |
- KLM: Men maakte bekend dat op 27 maart de laatste
lijnvlucht met een Fokker 50 van KLM Cityhopper bv zal worden uitgevoerd,
waarmee een einde
komt aan het propellertijdperk bij de KLM.
- KLPD:
Bölkow BO 105 CB helikopter PH-RPW die op 14 juni 1976 in dienst kwam bij de
politie, maakte op 31 december 2009 haar laatste vlucht en
zal via Domeinen verkocht worden.
De nieuwe Eurocopter EC 135’s zullen niet alleen ingezet worden vanaf
Schiphol-Oost, maar er komt ook een vaste standplaats op Volkel en eentje op
Teuge. Het ligt zelfs in de bedoeling om op den duur op Teuge een Cessna 182R en
twee EC 135’s te stationeren. De AW139’s, die ook geschikt zijn
om er ’s nachts mee te kunnen vliegen, houden Schiphol als thuisbasis..
-
SKY-TAXI: Dat met twee Citation Mustangs vloog vanaf
Amsterdam en Rotterdam, werd vlak voor Kerst 2009 failliet verklaard. De
vliegtuigen gaan
terug naar de instelling die de bizjets financierde en men sluit niet uit dat er
in de loop van 2010 een doorstart gemaakt gaat worden. Mogelijk met een Citation
Mustang en tweemotorige turboprops.
-
TRANSAVIA: Er komen binnenkort weer twee
fabrieksnieuwe Boeing 737-8K2’s de vloot versterken: PH-HSB en PH-HSC. Twee
series 800's gingen
weer tijdelijk naar Sun Country: PH-HZC en PH-HZI.
-
EINDHOVEN: Voor 2010 heeft men toestemming gekregen om
het aantal vliegbewegingen te verhogen van 18.000 naar 23.300.
- LELYSTAD:
De Bedrijvenkring Lelystad
maakte bekend dat de luchthaven een verzoek heeft ingediend bij het Ministerie
van IVW om ervoor te zorgen
dat Lelystad nog vóór het einde van 2010 kan beschikken
over luchtverkeersleiding. Tevens heeft de Bedrijvenkring contact gezocht met
Ryanair om
alvast te bekijken wat de eventuele mogelijkheden voor deze
luchtvaartmaatschappij op Lelystad zouden kunnen zijn.
-
ROTTERDAM: Alle drie de Falcon 7X bizjets van Shell
zijn nu afgeleverd en omdat ze zo’n grote spanwijdte hebben, heeft men in de
zijkant van de hangaar een extra deur gemaakt.
Met ingang van 26 november staat Flying Focus Cessna 172M PH-PBL weer op
Rotterdam ter vervanging van de Super Cub.
Gedurende de maand november opereerde Cessna 550 PH-LAB een aantal weken vanaf
Rotterdam en keerde op 1 december weer terug naar
Schiphol-Oost.
De door de Rotterdamsche Aero Club gehuurde Piper Cherokee 140F PH-WSF keerde
eind december terug naar de eigenaar op Lelystad en het
ziet er naar uit dat een ander exemplaar gehuurd gaat worden. De RAC nam ook
afscheid van Arrow IV PH-SYD die begin januari naar Hongarije vertrok.
Half januari werd “resident” Piper Saratoga D-ETSW geveild door BVA-Auctions en
stond daartoe opgesteld op het platform van het Jet Center.
IAS/RAS/JETNETHERLANDS:
(nov/dec):, EC-GVE SA227AC, G-BEOL SC7, G-PIGY SC7, N274JC G200, N712PR CL604,
OO-IDE Ce525,
OO-PHI Ce525, PH-AML, PH-DLN, PH-DRS, PH-HZW, PH-JDM, PH-JNE, PH-RPH, PH-RPJ
VLIEGWERK: D-EWIT Ce172R, PH-AWI, PH-992
-
TEXEL: Texel International Airport verwerkte over 2009
in totaal 28.423 vliegbewegingen. Op 8 december nam men een IVECO brandweerwagen
in gebruik.
-
HELIKOPTERVLUCHTEN: De bekende Ostermans AS 350 B1 SE-HJC was eind 2009
weer in ons land, voorzien van een Top Eye-systeem onder de romp en dat is een
“heli-based airborne topography scanner system”. De Ecureuil werd onder meer op
Rotterdam gezien en was eerder dit jaar een tijdje actief vanaf Lelystad.
Bij Spijkenisse landde op 28 november Hughes 269C PH-OKE; op 28 december landde
Lifeliner 4 (D-HSAN) op het helidek van het Erasmus Medisch Centrum in
Rotterdam.
De “nieuwe” Lockheed
C-130H Hercules G-988 tijdens een testvlucht op Eindhoven. (Frank Kramer,
Eindhoven, 1 december 2009) |
- KLu/MLD:
De door Marshalls of Cambridge te leveren Lockheed C-130H Hercules G-988 kwam in
het kader van het testprogramma op 3 december
naar Eindhoven en verdween de volgende dag weer naar Cambridge. In de loop van
januari wordt de G-988 afgeleverd aan 336 squadron op Eindhoven.
Gulfstream IV V-11 maakte in de maand december het 10.000e vlieguur
vol tijdens een vlucht van Afghanistan naar Nederland. Uiteraard komt een deel
hiervan voor rekening van de vorige eigenaar.
Op 27 november jongstleden werd het 30-jarig jubileum van het F-16 Solo Display
Team op Volkel gevierd. ’s Middags werd een jubileum demovlucht uitgevoerd met
de oranje J-015. Met ingang van 2010 zal een Leeuwarden F-16 het uitvoeren van
demonstratievluchten in binnen- en buitenland gaan verzorgen.
De in Afghanistan door de Nederlanders gebruikte DHC7 C-GULL (c/n.70) keerde na
een onderhoudsbeurt in Canada op 19 oktober weer terug naar Afghanistan als
“VAL700” en vloog onder meer de route CYYR - CUAK – BIRK.
Een KDC-10 (T-284?) van de Koninklijke Luchtmacht tankte op 23 november voor de
eerste maal een C-17 van de Heavy Airlift Wing bij in de lucht.
Een Nederlandse Cougar helikopter die na te zijn beschoten, een voorzorgslanding
moest maken bij Tarin Kowt, werd op 21 december hangend onder
Mil M-26T RA-06274 overgebracht naar de Nederlandse basis bij Kandahar. Vandaar
zal de Cougar naar ons land getransporteerd worden voor reparatie.
- OPEN DAGEN: Vanwege bezuinigingen bij Defensie
worden er dit jaar geen open dagen bij de Koninklijke Marine in Den Helder
gehouden.
Wel bij de landmacht op 29 en 30 mei te Havelte en bij de Luchtmacht op
Gilze-Rijen op 18 en 19 juni. In 2011 is de Marine weer aan de beurt en
zal een ander krijgsmachtonderdeel een jaar overslaan.
AS 355 F1 Ecureuil 2 PH-HVH
in dienst van de Kustwacht op Curaçao. (P.Stolk, Playa Kenepa Grandi, Curaçao,
3 december 2009) |
Ex KLu-Starfighters in Griekenland |
6666 Lockheed
F-104G Starfighter van de Griekse Luchtmacht.
(Frank Kramer, Agrinion, 7 november 2009)
6670 Lockheed F-104G
Starfighter van de Griekse Luchtmacht. (Frank Kramer, Agrinion, 7 november
2009)
In 1982 ontving de Elleniki
Polemiki Aeroporia of Griekse Luchtmacht in totaal tien Starfighters van de
KLu. Deze tien toestellen, alle gebouwd door FIAT
in Italië, waren in het kader van het Mutual Defence Assistance Program (MDAP)
met Amerikaans geld betaald en werden op verzoek van de
Amerikanen overgedragen. Het ging hierbij om de D-6666, D-6668, D-6670,
D-6680, D-6681, D-6684, D-6695, D-6697, D-6699 en de D-6700.
De Griekse registratie was, na weghalen van de “D-“, dezelfde als de originele
Nederlandse registratie. Voor zover bekend hebben 9 van de 10 toestellen
ook daadwerkelijk in operationele Griekse dienst gevlogen; alleen de D-6684
werd direct als onderdelenbron gebruikt. In de loop van de jaren negentig
werden de Starfighters buiten gebruik gesteld.
De 4Aviation
trip naar de Open Dagen van de Griekse Luchtmacht in november 2009 vormde een
mooie gelegenheid om, 27 jaar na levering, te kijken
wat er met “onze” Starfighters is gebeurd.
Tijdens deze
trip werden niet minder dan zes ex-Nederlandse Starfighters gevonden: 3 op het
opslagveld Agrinion, 1 aan de poort op Larissa, 1 op het museumveld
Dekelia-Tatoi en 1 in het War Museum in Athene. Met uitzondering van de
poortwachter op Larissa, konden ze allemaal worden
gefotografeerd. Geen slechte buit!
Overzicht van aan Griekenland geleverde FIAT F-104G Starfighters:
In het
onderstaande worden per toestel naast de afleverdatum de laatst bekende
locatie, de laatst bekende waarneming en eventuele opmerkingen
op een rijtje gezet.
Regi |
afgeleverd |
locatie |
laatste waarneming |
opmerkingen |
6666 |
23.07.1982 |
Agrinion |
11.2009 |
in stukken, slechte staat |
6668 |
23.07.1982 |
Larissa |
11.2009 |
poortwachter, op paal |
6670 |
07.05.1982 |
Agrinion |
11.2009 |
in stukken, slechte staat |
6680 |
23.07.1982 |
Corfu - Kerkyra |
08.2006 |
alleen romp, nu? |
6681 |
23.07.1982 |
Athene - Hellenikon |
11.2000 |
geen staart, nu? |
6684 |
07.05.1982 |
|
|
gebruikt voor spares |
6695 |
07.05.1982 |
Athene |
11.2009 |
War Museum |
6697 |
07.05.1982 |
Araxos |
04.1996 |
toen wfu, nu? |
6699 |
23.07.1982 |
Dekelia - Tatoi |
11.2009 |
museumopslag, “compleet” |
6700 |
23.07.1982 |
Agrinion |
11.2009 |
in stukken, slechte staat |
6695 Lockheed
F-104G Starfighter van de Griekse Luchtmacht.
(Frank Kramer, Athens War Museum, 10 november 2009)
6699 Lockheed F-104G
Starfighter van de Griekse Luchtmacht. (Frank Kramer, Dekelia, 8 november
2009)
Credits: Frank Kramer, Jan Swart, 4Aviation, Vliegend in Nederland 2 (Flash),
Scramble database |
|
|
Ballonnen |
|
De uit 1981
stammende Thunder Ax7-77 Golfball PH-TEE werd verkocht in Thailand en zal daar
als static balloon gebruikt gaan worden.
Cameron Cow 110 PH-KOE (c/n. 1811), waarvan het kenmerk al op 2 oktober 1998
verviel, ging op 30 juli 2009 over in handen van J. Wijngaard en ligt al weer
enige tijd opgeslagen bij de Old Balloon Club Joure te Nijehaske.
Den Bosch |
01.01.09 |
PH-NBB |
|
Ruschmeyer R90-230RG PH-JDL,
een vrij zeldzaam en supersnel type reisvliegtuig. (Frank de Koster,
Rotterdam, 14 oktober 2009)
Eurocopter EC 130 B4 PH-ECZ
vliegt in Spanje in Ascari Club uitmonstering. (Bert Visser, Eelde, 20
november 2009)
Cessna 177 Cardinal G-BAJE
vliegt alweer enige tijd voor Polder Aviation vanaf Lelystad. (Hugo
Teugels, Lelystad, 11 september 2009) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|