De restauratie van Auster III PH-NIN is bijna afgerond; het toestel staat als NX537/G in het museum op vliegbasis Deelen.
(Pieter Plomp, Deelen, november 2009) 

 

- DAKOTA: De bekende DC-3C N473DC werd op het terrein van het Aviodrome voorzien van een “nieuwe“ motor nummer 1 op 2 december.
Op 5 december werd een testvlucht gemaakt en de dag erna verdween de Dakota weer naar het Verenigd Koninkrijk.

- DC-8: Hoewel men nog een aardig bedrag kan gebruiken, is men inmiddels begonnen met het ontmantelen op Manston van de Douglas DC-8-55CF
die per schip naar ons land gebracht zal worden en in KLM-kleuren als PH-DCZ op het terrein van het Aviodrome.

- DEELEN: De restauratie van de Auster III PH-NIN (c/n. 462; ex R-7, 8A-10, R-7, NX537) schiet aardig op in het Museum Vliegbasis Deelen. De vleugels moeten nog bekleed worden en men heeft gekozen voor een kleurenschema met het Britse serial NX537/G. de PH-NIN was betrokken bij een ongeval bij Beilen op 27 juni 1964 en het kenmerk werd op 6 april 1965 doorgehaald.
Zie ook: www.hdekker.info/registermap/derde.html
Voor de restauratie van de Auster III werd destijds een frame aangekocht waarop het framenummer TAY-614B werd aangetroffen. Het restant van dit
frame werd verkocht aan Alfons Merlin in Doetinchem die van het voorste deel (cockpit) een flightsim wil maken.
Met veel originele onderdelen werd een replica van een Fieseler Fi103 oftewel een V-1 vliegende bom gemaakt die nu tentoongesteld wordt.

- DIJKMAN DULKES: Na het overlijden van deze Nederlandse vliegtuigconstructeur was er wat onzekerheid over het wel en wee van de door hem geproduceerde vliegtuigen. In  onze vorige aflevering plaatsten we een lijstje en daar zaten wat onvolkomenheden in, die we hier recht zetten.
Zie ook:
www.hdekker.info/registermap/derde.html

Eigenaresse van alle modellen is mevrouw W.I. Dijkman Dulkes - Hornstra.

“PH-COR” Bravo tentoongesteld in het luchtvaartmuseum Texel; de aanduiding “Fb25” op het toestel schijnt nergens op 
  te slaan en zal verwijderd worden.
PH-COR Dijkhastar II zal op Hoogeveen worden gerestaureerd, een nieuw BvL krijgen en weer gaan vliegen
PH-KOR Dijkhastar III opslag Lelystad
PH-CDD Dijkhastar IV is naar Deltion College in Zwolle gegaan om daar een ereplaats te krijgen.
(PH-WOL) Dijkhastar V opslag op Hoogeveen en wordt mogelijk verder afgebouwd.

- FOKKER FOUR: Op 28 november werden enkele rondjes ter hoogte van de Erasmusbrug in Rotterdam gedraaid door Safir PH-RLA en twee
Fokker S.11 Instructors: PH-HOL & PH- * * *. Later volgde een fly by over Rotterdam-Airport.

- FOUGA: De CM-170 Fouga Magister F-GSHG (045) van de DHJA, die op 29 augustus flink beschadigd werd op Den Helder toen het onderstel inklapte, werd op 2 oktober 2009 uitgeschreven in Frankrijk als zijnde verkocht in Nederland. Natuurlijk komt er geen PH-kenmerk op de straaltrainer (helaas),
want het toestel maakt al weer een aantal maanden deel uit van de collectie van het Militaire Luchtvaart Museum en is beschilderd in Belgische kleuren
als “MT-51”.

- F-16: Op 29 november 2009 werd de bekende “reizende” F-16 geplaatst bij de wervingsstand van Defensie in de jaarbeurs te Utrecht.

 
 

Hotelsuites.nl opende in december haar tot hotel verbouwde Ilyushin Il.18 DDR-STD. (Dennis Jonkers, Teuge, 30 november 2009)
 
 

- IL-18: Op 4 december werd de als hotel ingerichte Ilyushin Il-18 DDR-STD van Hotelsuites.nl officieel geopend op de luchthaven Teuge.

- JETSTREAM: Nadat eerder al BAe3108 Jetstream PH-KJB na lange tijd van opslag werd afgevoerd vanaf Rotterdam, was het nu de beurt aan de
PH-KJG (c/n. 690) die in Tulip Air kleuren op Eindhoven stond opgeslagen. Op 25 maart 2005 werd de inschrijving PH-KJG doorgehaald en werd het
toestel in Engeland ingeschreven als G-JXTC op 21 juni 2006, maar dat heeft er nooit opgestaan. Het kenmerk G-JXTC staat overigens nog steeds ingeschreven bij de Britse CAA.
Tegen 6 december 2009 werd de PH-KJG gedeeltelijk uit elkaar gehaald op Eindhoven en vertrok op 7 december op een trailer naar de University of Glamorgan/University of South Wales om daar als instructional airframe dienst te gaan doen.

 
 


Het Militaire Luchtvaart Museum te Kamp van Zeist is een fraaie replica rijker: Koolhoven F.K.51 “429” (Roger Soupart, 10 januari 2010)

 

- KOOLHOVEN: Er is lang aan gewerkt, maar het resultaat is er dan ook naar. Begin januari werd de replica van de Koolhoven F.K.51 overgebracht
naar hangaar 7 en later naar de Generaal Snijdershal van het Militaire Luchtvaart Museum en op 11 januari werd het toestel officieel onthuld.
Het serial dat de Koolhoven voert is “429”.
 

- MIL: De Tsjechische Mil Mi-2 B-2910 die te zien was op het dak van een bedrijf bij Maasdijk, blijkt te zijn verdwenen.

- MITCHELL: Het is er nu eindelijk van gekomen, de Nederlandse B-25N Mitchell N320SQ werd op 19 januari ingeschreven als PH-XXV;
het Amerikaanse kenmerk N320SQ werd op 17 december 2009 al doorgehaald. In de loop van april gaat de B-25 voor het eerst de lucht in als PH-XXV.
 


F-15A Eagle “77-0132” klaar voor transport naar de spuiterij in Friesland. (Rob Dragt, Kamp van Zeist, 12 december 2009)



- MLM:
F-15A “77-0132/CR” (= 74-0083) ging op 9 december 2009 dan eindelijk op transport naar de spuiterij van de firma Elzinga te Irnsum.
De Eagle krijgt daar hetzelfde kleurenschema en gaat na terugkeer de opslaghangaar van het Militaire Luchtvaart Museum in.

- NORSEMAN: De Noorduyn Norseman van het Aviodrome werd bij QAPS op Schiphol van en nieuwe verflaag voorzien en werd op 14 januari per vrachtwagen terug gebracht naar Lelystad.
 


Iets vergroot Horsa-rompdeel in het museum Hartenstein te Oosterbeek. (Roger Soupart, Oosterbeek, oktober 2009)


- OOSTERBEEK: Het Airborne museum hier heeft alle wrakstukken van WACO CG-4’s, Horsa’s, Dakota’s en Short Stirling opgeslagen. Er is een nieuw diorama gemaakt waarin een romp en vleugel van een Horsa zweefvliegtuig is te vinden. Omdat dit rompdeel functioneert als ingang naar het diorama,
werd ervoor gekozen om het 30 tot 50% groter te maken dan het oorspronkelijke ontwerp.

De geleende onderdelen uit de zweefvliegtuigencollectie van Paul Hendriks werden teruggegeven en werden opgeslagen in Wolfheze.

- OOSTWOLD: Fuji FA200-160 Aero Subaru PH-MBM (c/n.FA200-260), waarvan het kenmerk al op 4 november 2005 werd doorgehaald, werd als poortwachter opgesteld bij het vliegveld Oostwold.

- SABRE:  Voor de meest oostelijk gesitueerde hangaar op de uitbreiding van het bedrijventerrein op Teuge komt Canadair CL.13B Sabre Mk.6 JC+240 medio mei 2010 op een paal te staan. Voorheen behoorde het toestel tot de omvangrijke collectie van PS Aero en daarvóór stond de Sabre jarenlang op
het terrein van de Duitse legerplaats in Budel.

- STARLINER: Op het eiland Texel is een groepje mensen al een paar jaar bezig om een replica van een cockpit van een Lockheed L-1649A Starliner te reconstrueren die op den duur in het Luchtvaartmuseum Texel zal komen te staan. In de cockpitsectie zijn diverse onderdelen van de op Anchorage gesloopte N7315C (c/n. 1017) te vinden plus een aantal onderdelen die uit toestellen van de KLM komen.
 

 
 

Alweer een “nieuwe”  Stearman voor een Nederlandse eigenaar: Boeing E75/PT-13D N1944S wordt ingeschreven als . . . . .???
(Bert Visser, Hoogeveen, 16 december 2009)

 
- STEARMAN: Op Hoogeveen arriveerde in het laatste kwartaal van 2009 de Boeing E75/PT-13-BW N1944S en werd ter plaatse geassembleerd. Het Amerikaanse kenmerk werd inmiddels doorgehaald en het toestel zal voor een Nederlandse eigenaar vanaf een strip in Frankrijk gaan vliegen.

De (voormalige) N1944S is van een Lycoming R680 voorzien die 225pk levert. In 1990 kreeg deze uit 1944 stammende Stearman de titel “EAA Antique/Classic Grand Champion”  toebedeeld.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd constructienummer 75-5864 als Boeing E75 gebouwd en kwam in dienst bij de USAAC als PT-13D-BW 42-17701.
Na de militaire dienst duurde het even voordat het toestel in het Amerikaanse register op naam van King and Erwin Frye uit Chickasha, Oklahoma zou verschijnen. In maart 1948 werd de PT-17 als N5181N ingeschreven, maar het duurde nog een aantal jaren voordat het toestel een geldig BvL kreeg. De familie Frye bleef tot eind mei 1965 eigenaar van het toestel. Op 25 mei 1965 werd Aerobatics Inc. uit Oklahoma City eigenaar en werd het kenmerk veranderd in N1944S.

Op 30 november 2009 werd dit kenmerk doorgehaald met de vermelding  “Export To: Holland”.
 


Rompdeel van een echte Britse Airspeed Horsa, dat op den duur tentoongesteld zal worden. (Pieter Plomp, Wolfheze, november 2009)



- WOLFHEZE:
Paul Hendriks heeft op het terrein van Camping & Chaletpark Lindenhof aan de Wolfhezerweg 111/113 een schuur in gebruik met allerlei onderdelen e.d. van zweefvliegtuigen die gebruikt zijn tijdens operatie Market Garden. Het merendeel is afkomstig van Britse Horsa zweefvliegtuigen en
er zijn wat grotere overblijfselen van Horsa’s, Hamilcars en WACO CG-4A’s. Het belangrijkste stuk uit de collectie is een rompdeel van ongeveer
4 meter lang van een Horsa I dat uit Engeland afkomstig is. Van drie framedelen wil de heer Hendriks in de toekomst een complete CG-4A construeren.

Op den duur hoopt hij een museum over de luchtlandingen met zweefvliegtuigen te kunnen realiseren op een nieuwe locatie onder de naam “Gliderborne”.

- AIS AIRLINES: Al eerder schreven we over deze tak van de op Lelystad gevestigde A.I.S. Flight Academy, die met een Cessna Crusader en diverse TB9’s, TB10’s en een TB20 vliegt. Men is van plan is om met enkele Jetstreams lesvluchten voor haar studenten te gaan uitvoeren en deze vliegtuigen
aan te bieden op de wetlease markt. Zelfs overweegt men om vanaf Lelystad lijndiensten op te gaan starten in de toekomst. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat er drie Jetstreams uit Canada zouden komen, maar onlangs werd bekend dat het in eerste instantie om twee exemplaren uit Israël zal
gaan. Beide machines zullen worden ingeschreven in ons land als PH-CCI en PH-DCI.

- AMSTERDAM AIRLINES: Zal nog voor het zomerseizoen een derde Airbus A320 in gebruik gaan nemen, die het kenmerk PH-AAZ krijgt.
Airbus A320 PH-AAX zal dan een C-check ondergaan.

- ANWB: Vanaf 31 december 2009 vervangt EC 135 T2+ PH-HVB tijdelijk de in Groningen opererende D-HSAN als “Lifeliner 4”.
De Duitse traumaheli keerde terug naar Duitsland en medio februari wordt de PH-HVB in Groningen vervangen door de PH-MMT.

- JETNETHERLANDS: Maakte eind december 2009 bekend dat men zich in 2010 alleen nog gaat bezighouden met beheer en exploitatie van zakenvliegtuigen voor derden. Men biedt inmiddels een Citation XLS en een CitationJet 2 te koop aan en verkocht onlangs al een Citation XLS.

 


Tijdens de Kerstvakantie werd Aviodrome Boeing 747-206M PH-BUK fraai verlicht. (Klaas Reinder Sluis, Lelystad, 12 december 2009)


Grob G-102 Astir CS Jeans D-1068 van Gliding Adventures Europe stond opgesteld op het terrein van het Aviodrome tijdens de luchtvaartbeurs.
Het toestel vloog voorheen als PH-1086. (Arno Landewers, Lelystad, 21 november 2009)



- KLM:
Men maakte bekend dat op 27 maart de laatste lijnvlucht met een Fokker 50 van KLM Cityhopper bv zal worden uitgevoerd, waarmee een einde
komt aan het propellertijdperk bij de KLM.

- KLPD: Bölkow BO 105 CB helikopter PH-RPW die op 14 juni 1976 in dienst kwam bij de politie, maakte op 31 december 2009 haar laatste vlucht en
zal via Domeinen verkocht worden.
De nieuwe Eurocopter EC 135’s zullen niet alleen ingezet worden vanaf Schiphol-Oost, maar er komt ook een vaste standplaats op Volkel en eentje op Teuge. Het ligt zelfs in de bedoeling om op den duur op Teuge een Cessna 182R en twee EC 135’s te stationeren. De AW139’s, die ook geschikt zijn
om er ’s nachts mee te kunnen vliegen, houden Schiphol als thuisbasis..

- SKY-TAXI: Dat met twee Citation Mustangs vloog vanaf Amsterdam en Rotterdam, werd vlak voor Kerst 2009 failliet verklaard. De vliegtuigen gaan
terug naar de instelling die de bizjets financierde en men sluit niet uit dat er in de loop van 2010 een doorstart gemaakt gaat worden. Mogelijk met een Citation Mustang en tweemotorige turboprops.

- TRANSAVIA: Er komen binnenkort weer twee fabrieksnieuwe Boeing 737-8K2’s de vloot versterken: PH-HSB en PH-HSC. Twee series 800's gingen
weer tijdelijk naar Sun Country: PH-HZC en PH-HZI.

- EINDHOVEN: Voor 2010 heeft men toestemming gekregen om het aantal vliegbewegingen te verhogen van 18.000 naar 23.300.
 


De romp van Grob G-103 Twin Astir PH-671 wordt op Lemelerveld omgebouwd tot vluchtsimulator. (Eric Munk, 28 december 2009)


Light Aero Avid Flyer Mk.IV PH-2H7. (Hugo Teugels, Büllingen, 1 augustus 2009)


Mooney M20K-305TSE Rocket PH-VDS, een snelle uitvoering van de Mooney M20. (Henk Wadman, Rotterdam, 9 november 2009)



- LELYSTAD:
De Bedrijvenkring Lelystad maakte bekend dat de luchthaven een verzoek heeft ingediend bij het Ministerie van IVW om ervoor te zorgen
dat Lelystad nog vóór
het einde van 2010 kan beschikken over luchtverkeersleiding. Tevens heeft de Bedrijvenkring contact gezocht met Ryanair om
alvast te bekijken wat de eventuele mogelijkheden voor deze luchtvaartmaatschappij op Lelystad zouden kunnen zijn.

- ROTTERDAM: Alle drie de Falcon 7X bizjets van Shell zijn nu afgeleverd en omdat ze zo’n grote spanwijdte hebben, heeft men in de zijkant van de hangaar een extra deur gemaakt.
Met ingang van 26 november staat Flying Focus Cessna 172M PH-PBL weer op Rotterdam ter vervanging van de Super Cub.
Gedurende de maand november opereerde Cessna 550 PH-LAB een aantal weken vanaf Rotterdam en keerde op 1 december weer terug naar
Schiphol-Oost.
De door de Rotterdamsche Aero Club gehuurde Piper Cherokee 140F PH-WSF keerde eind december terug naar de eigenaar op Lelystad en het
ziet er naar uit dat een ander exemplaar gehuurd gaat worden. De RAC nam ook afscheid van Arrow IV PH-SYD die begin januari naar Hongarije vertrok.
Half januari werd “resident” Piper Saratoga D-ETSW geveild door BVA-Auctions en stond daartoe opgesteld op het platform van het Jet Center.

IAS/RAS/JETNETHERLANDS: (nov/dec):, EC-GVE SA227AC, G-BEOL SC7, G-PIGY SC7, N274JC G200, N712PR CL604, OO-IDE Ce525,
OO-PHI Ce525, PH-AML, PH-DLN, PH-DRS, PH-HZW, PH-JDM, PH-JNE, PH-RPH, PH-RPJ

VLIEGWERK:
  D-EWIT Ce172R, PH-AWI, PH-992

- TEXEL: Texel International Airport verwerkte over 2009 in totaal 28.423 vliegbewegingen. Op 8 december nam men een IVECO brandweerwagen in gebruik.

- HELIKOPTERVLUCHTEN: De bekende Ostermans AS 350 B1 SE-HJC was eind 2009 weer in ons land, voorzien van een Top Eye-systeem onder de romp en dat is een “heli-based airborne topography scanner system”. De Ecureuil werd onder meer op Rotterdam gezien en was eerder dit jaar een tijdje actief vanaf Lelystad.
Bij Spijkenisse landde op 28 november Hughes 269C PH-OKE; op 28 december landde Lifeliner 4 (D-HSAN) op het helidek van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam.

 


De “nieuwe” Lockheed C-130H Hercules G-988 tijdens een testvlucht op Eindhoven. (Frank Kramer, Eindhoven, 1 december 2009)



- KLu/MLD: De door Marshalls of Cambridge te leveren Lockheed C-130H Hercules G-988 kwam in het kader van het testprogramma op 3 december
naar Eindhoven en verdween de volgende dag weer naar Cambridge. In de loop van januari wordt de G-988 afgeleverd aan 336 squadron op Eindhoven.

Gulfstream IV V-11 maakte in de maand december het 10.000e vlieguur vol tijdens een vlucht van Afghanistan naar Nederland. Uiteraard komt een deel hiervan voor rekening van de vorige eigenaar.

Op 27 november jongstleden werd het 30-jarig jubileum van het F-16 Solo Display Team op Volkel gevierd. ’s Middags werd een jubileum demovlucht uitgevoerd met de oranje J-015. Met ingang van 2010 zal een Leeuwarden F-16 het uitvoeren van demonstratievluchten in binnen- en buitenland gaan verzorgen.

De in Afghanistan door de Nederlanders gebruikte DHC7 C-GULL (c/n.70) keerde na een onderhoudsbeurt in Canada op 19 oktober weer terug naar Afghanistan als “VAL700” en vloog onder meer de route CYYR - CUAK – BIRK.

Een KDC-10 (T-284?) van de Koninklijke Luchtmacht tankte op 23 november voor de eerste maal een C-17 van de Heavy Airlift Wing bij in de lucht.

Een Nederlandse Cougar helikopter die na te zijn beschoten, een voorzorgslanding moest maken bij Tarin Kowt, werd op 21 december hangend onder
Mil M-26T RA-06274 overgebracht naar de Nederlandse basis bij Kandahar. Vandaar zal de Cougar naar ons land getransporteerd worden voor reparatie.

- OPEN DAGEN:
Vanwege bezuinigingen bij Defensie worden er dit jaar geen open dagen bij de Koninklijke Marine in Den Helder gehouden.
Wel bij de landmacht op 29 en 30 mei te Havelte en bij de Luchtmacht op Gilze-Rijen op 18 en 19 juni. In 2011 is de Marine weer aan de beurt en
zal een ander krijgsmachtonderdeel een jaar overslaan.
 



AS 355 F1 Ecureuil 2 PH-HVH in dienst van de Kustwacht op Curaçao. (P.Stolk, Playa Kenepa Grandi, Curaçao, 3 december 2009)

 
Ex KLu-Starfighters in Griekenland


6666 Lockheed F-104G Starfighter van de Griekse Luchtmacht. (Frank Kramer, Agrinion, 7 november 2009)


6670 Lockheed F-104G Starfighter van de Griekse Luchtmacht. (Frank Kramer, Agrinion, 7 november 2009)


In 1982 ontving de Elleniki Polemiki Aeroporia of Griekse Luchtmacht in totaal tien Starfighters van de KLu. Deze tien toestellen, alle gebouwd door FIAT
in Italië, waren in het kader van het Mutual Defence Assistance Program (MDAP) met Amerikaans geld betaald en werden op verzoek van de
Amerikanen overgedragen. Het ging hierbij om de D-6666, D-6668, D-6670, D-6680, D-6681, D-6684, D-6695, D-6697, D-6699 en de D-6700.
De Griekse registratie was, na weghalen van de “D-“, dezelfde als de originele Nederlandse registratie. Voor zover bekend hebben 9 van de 10 toestellen
ook daadwerkelijk in operationele Griekse dienst gevlogen; alleen de D-6684 werd direct als onderdelenbron gebruikt. In de loop van de jaren negentig werden de Starfighters buiten gebruik gesteld.

De 4Aviation trip naar de Open Dagen van de Griekse Luchtmacht in november 2009 vormde een mooie gelegenheid om, 27 jaar na levering, te kijken
wat er met “onze” Starfighters is gebeurd.

Tijdens deze trip werden niet minder dan zes ex-Nederlandse Starfighters gevonden: 3 op het opslagveld Agrinion, 1 aan de poort op Larissa, 1 op het museumveld Dekelia-Tatoi en 1 in het War Museum in Athene. Met uitzondering van de poortwachter op Larissa, konden ze allemaal worden
gefotografeerd. Geen slechte buit!

Overzicht van aan Griekenland geleverde FIAT F-104G Starfighters:

In het onderstaande worden per toestel naast de afleverdatum de laatst bekende locatie, de laatst bekende waarneming en eventuele opmerkingen
op een rijtje gezet.
 

Regi afgeleverd locatie laatste waarneming opmerkingen
6666 23.07.1982 Agrinion 11.2009 in stukken, slechte staat
6668 23.07.1982 Larissa 11.2009 poortwachter, op paal
6670 07.05.1982 Agrinion 11.2009 in stukken, slechte staat
6680 23.07.1982 Corfu - Kerkyra 08.2006 alleen romp, nu?
6681 23.07.1982 Athene - Hellenikon 11.2000 geen staart, nu?
6684 07.05.1982     gebruikt voor spares
6695 07.05.1982 Athene 11.2009 War Museum
6697 07.05.1982 Araxos 04.1996 toen wfu, nu?
6699 23.07.1982 Dekelia - Tatoi 11.2009 museumopslag, “compleet”
6700 23.07.1982 Agrinion 11.2009 in stukken, slechte staat



6695 Lockheed F-104G Starfighter van de Griekse Luchtmacht. (Frank Kramer, Athens War Museum, 10 november 2009)


6699 Lockheed F-104G Starfighter van de Griekse Luchtmacht. (Frank Kramer, Dekelia, 8 november 2009)

Credits: Frank Kramer, Jan Swart, 4Aviation, Vliegend in Nederland 2 (Flash), Scramble database

 
 
Ballonnen
 

De uit 1981 stammende Thunder Ax7-77 Golfball PH-TEE werd verkocht in Thailand en zal daar als static balloon gebruikt gaan worden.
Cameron Cow 110 PH-KOE (c/n. 1811), waarvan het kenmerk al op 2 oktober 1998 verviel, ging op 30 juli 2009 over in handen van J. Wijngaard en ligt al weer enige tijd opgeslagen bij de Old Balloon Club Joure te Nijehaske.

Den Bosch 01.01.09 PH-NBB
 
 

Ruschmeyer R90-230RG PH-JDL, een vrij zeldzaam en supersnel type reisvliegtuig. (Frank de Koster, Rotterdam, 14 oktober 2009)
 

Eurocopter EC 130 B4 PH-ECZ vliegt in Spanje in Ascari Club uitmonstering. (Bert Visser, Eelde, 20 november 2009)


Cessna 177 Cardinal G-BAJE vliegt alweer enige tijd voor Polder Aviation vanaf Lelystad. (Hugo Teugels, Lelystad, 11 september 2009)