Rijtje met zes Agusta A109BA helikopters, afkomstig van de Belgische Landmacht. (Walter de Groot, Nieuwerkerk a/d IJssel, 16 februari 2010) 

 

- AGUSTA: Van Vliet Trucks te Nieuwerkerk aan de IJssel had in het verleden regelmatig tijdelijk afgedankte vliegtuigen op haar terrein staan.
Sinds kort heeft men acht Agusta A109BA helikopters van het Belgische leger in de aanbieding die uit de opslag komen. De eerste serie die
vermoedelijk begin februari uit Zutendaal arriveerde, bestond uit H09, H11, H18 & H34.

Op 15 en 16 februari volgden in totaal nog vier exemplaren, waarvan er twee ingepakt waren in plastic: H12 & H15 en H10 & H13. Inmiddels staan alle helikopters binnen in een loods van Van Vliet aan de Groenendijk.

 
 

Agusta A109BA H09 een paar dagen voordat ie de hal aan de Groenendijk in ging. (Peter Heeneman, Nieuwerkerk a/d IJssel, 13 februari 2010)


Aankomst op dieplader van Agusta A109BA H12 bij Van Vliet Trucks. (Walter de Groot, Nieuwerkerk a/d IJssel, 16 februari 2010)
 


Agusta A109BA H34 een paar dagen voordat ie de hal aan de Groenendijk in ging. (Peter Heeneman, Nieuwerkerk a/d IJssel, 13 februari 2010)
 
 

- ALOUETTE III: Constructienummer 1227, beter bekend als KLu Alouette III A-227, werd achtereenvolgens N227RA, N327TA, (SE-JII), SE-HRV en op
17 december verkocht in Rusland als RA- * * * *. 

- BO 105: Eén van de buiten dienst gestelde Bölkow helikopters van de Politie, zal naar het Nederlands Politiemuseum in Apeldoorn gaan.
Dit museum is overigens het gehele jaar nog gesloten.
Op 9 maart werd er weer een BO 105CB per dieplader afgevoerd met onbekende bestemming: PH-RPV.

 
 


Een archiefopname uit 1975 van Coopavia CP301A Emeraude OO-PJC die tegenwoordig tot de collectie van het Vliegend Museum Seppe behoort.
(Hugo Teugels, Grimbergen, 18 mei 1975)


 

- EMERAUDE: Na vele jaren van opslag, op het laatst bij Raymond’s Aircraft Restoration op Antwerpen, werd Coopavia Emeraude OO-PJC op 11 januari 2010 via de weg van Antwerpen naar het Vliegend Museum op Seppe getransporteerd.
Deze CP301A productieversie van de amateurbouw CP-30 Emeraude van Claude Piel is er een uit een serie van 96 stuks die destijds door Coopavia in Frankrijk werden gebouwd.
De romp is onbekleed en wordt momenteel tentoongesteld. Men is zich nog aan het beraden over de toekomst van deze nieuwe aanwinst die in 1957 werd gebouwd.
In ons land was slechts een beperkt aantal Emeraudes actief: CP.30 PH-SKR en CP.301A PH-CWD & PH-VKT. De daarvan afgeleide Scintex CP.1315C-3 Super Emeraude bracht het tot vier exemplaren: PH-CPW, PH-MOT, PH-ORD en PH-VRF (CP.1330).
Momenteel staan alleen nog de Super Emeraude PH-MOT en de door Roland van Haarlem gebouwde CP.328 PH-RVH ingeschreven, waarbij de eerstgenoemde op Midden-Zeeland staat en de ander op Lelystad.
Een verdere ontwikkeling, geschikt voor aerobatics, is de Mudry CAP.10B en daarvan hadden we er vier in ons land: F-BUDI, PH-GCT, PH-RIC & PH-STV.
Daarvan zijn de laatste twee nog ingeschreven; beide andere verongelukten helaas.
 


Leuke opname van de besneeuwde MiG-21SPS “804” (ex 22+40, NVA 919) op De Peel. (Pieter Plomp, De Peel, 14 januari 2010)



- FOKKER E.III:
In Engeland werd op 19 januari Fokker E.III replica G-CGJF (GAS-102) ingeschreven op naam van I. Brewster.
Het toestel valt in de klasse Microlight.

- FOKKER 100: In de loop van de maand mei krijgt het Aviodrome de beschikking over Fokker F28 Mk0100 PH-OFA, die nu nog opgeslagen staat op Schiphol.

- FOKKER F27: Op 3 februari werd de Fokker F27 SE-KZD (10245) die in Oudehaske als oefenobject voor rampenbestrijding stond opgesteld, door de Bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht gedemonteerd en overgebracht naar Eelde. De luchthavenbrandweer zal de Friendship gaan gebruiken voor evacuatieoefeningen e.d.  Zie ook: http://www.airnieuws.nl/fokkernieuws/FOKKERfleetlist-live%20dmt/fokkerfleetlist.html voor foto’s en meer informatie.

- GILZE-RIJEN: Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakte de Luftwaffe intensief gebruik van Gilze en installeerde daar in 1940 onder meer een
360° draaibare houten kompas-compenseerschijf voor het herijken van vliegtuigkompassen.
Onlangs wees minister Plasterk de in een drie meter diepe gemetselde stenen put geïnstalleerde Navigations Drehscheibe als beschermd
monument aan.

- HUNTER: Op Exeter krijgt Hawker Hunter F.6A G-KAXF/N-294 van de Stichting Dutch Hunter Foundation winter onderhoud en op 19 februari
jongstleden werd de motor proefgedraaid.

 


Aan Fokker S.11.1 PH-HOI moet nog het nodige gebeuren, zo te zien. (Roger Soupart, Gilze-Rijen, januari 2010)


- KLuHV: Op Gilze Rijen bij de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht wordt hard gewerkt aan diverse toestellen uit de vloot.
Nog voor de KLu Open Dagen wil men de Ryan STM PH-STM/S-16 vliegklaar hebben en ook de restauratie van de beschadigde Spitfire PH-OUQ
moet dan afgerond zijn. Er wordt zelfs gesproken van een ander kleurenschema dan het huidige.
Aan Piper Super Cub PH-JTH moet nog een hoop gebeuren en verder worden Fokker S.11.1 Instructors PH-GRY en PH-HOI onder handen genomen.
 
 
 

Onderhoud aan Fokker S.11.1 PH-GRY/178/K bij de KLu Historische Vlucht is nagenoeg afgerond. (Roger Soupart, Gilze-Rijen, januari 2010)


- MiG:
De Tsjechische MiG-21 0210 die te vinden was bij Sint-Maartensvlotbrug, blijkt een stuk opgeschoven te zijn en is nu te vinden aan de
Belkmerweg te Schagerbrug ter hoogte van het dierencrematorium Majesta.

 


De al vrij bejaarde Mignet HM290 Pou-du-Ciel OO-04 ligt tijdelijk in opslag, maar zal gerestaureerd worden de komende jaren.
(Hans Jacobs, 22 december 2009)



- MIGNET: De “Pou-du-Ciel” van Henri Mignet is eigenlijk nooit zo populair geweest in ons land. Gelukkig kocht de heer Jacobs een Belgisch exemplaar (OO-04) dat hij de komende jaren gaat restaureren en ermee vliegen vanaf Geilenkirchen.
Op 21 december werd het toestelletje overgebracht naar een tijdelijke opslagplaats.

- MIL: Onderweg op een dieplader van Polen naar een Brits museum, werd op 3 februari bij truckstop Wouwse Tol aan de A58 een Poolse Mil Mi-8P helikopter gezien. Het serial was verwijderd, maar vermoedelijk gaat het om de 618.

 


Een niet al te best gelijkende Lynx mock-up “268” in de Rambaldohal. (Pieter Plomp, Kamp van Zeist, 11 februari 2010)


Zweefvliegsimulator gemaakt van Rolladen-Schneider LS 4S PH-941. (Pieter Plomp, Kamp van Zeist, 11 februari 2010)



- MLM: Op 10 februari werd in de Rambaldohal in gebouw 14 op kamp van Zeist het Flight Center officieel geopend. SAR heli AB412HP R-03 kwam de
code van de deur brengen en binnen zijn onder meer te zien: staart en vleugel van F-84E K-8, cockpitsectie F-84F, cockpitsectie LS-4S PH-941, cockpitsectie F-16 Flightsim en een familiarisatiecockpit van een F-16.
Tevens heeft men een houten MLD Lynx in elkaar geknutseld met het serial “268”.

Men is begin maart begonnen met de demontage van de Dakota, die na een spuitbeurt bij QAPS naar de opslag op Soesterberg gaat en daarna is
de Neptune 201 aan de beurt. De F-27 gaat naar het ROC op Schiphol en zal daarna ook de opslag in gaan op Soesterberg.
Voor foto’s zie:
http://www.airnieuws.nl/fokkernieuws/FOKKERfleetlist-live%20dmt/fokkerfleetlist.html
 


Voorzichtig is men op het terrein van het MLM begonnen aan de ontmanteling van Douglas C-47A “X-5”, die na een spuitbeurt opgeslagen zal worden
op Soesterberg. (Roger Soupart, Kamp van Zeist, 20 februari 2010)


F-15A Eagle “77-0132” werd na een spuitbeurt weer afgeleverd op Soesterberg. (Pieter Plomp, Soesterberg, 26 februari 2010)



De opnieuw gespoten F-15 “77-0132”  werd op 26 februari afgeleverd in hangaar 2 op Soesterberg. Nadat het toestel weer in elkaar is gezet, gaat het
naar hangaar 7 voor opslag. Ook TF-104G D-5805 uit Best (zie foto iets verderop), de T-33A en RF-84F zullen in hangaar 7 worden opgeslagen.
 


Noorduyn Norseman Mk.V N4474 werd voorzien van Amerikaanse kleuren. (Pieter Plomp, Lelystad, 19 februari 2010)



- NORSEMAN:
Al eerder plaatsten wij een foto van Noorduijn UC-64A Norseman Mk.V N4474, die in de T2-hangaar van het Aviodrome gerestaureerd
wordt. Inmiddels is het toestel in Amerikaanse militaire kleuren gespoten met het oorspronkelijke serial “470509” op de staart.
 



Vanuit België werd in december deze Aviat/Pitts S-2B N55H gehaald die weer opgebouwd wordt na een ongelukkige landing in Darmstadt in 2006.
(Jack Gravemaker, Midden-Zeeland, 25 januari 2010)


- PITTS:
Op Midden-Zeeland wordt hard gewerkt aan de restauratie van Aviat Pitts S-2B N55H, afkomstig uit België. Na een ongelukkige landing te Darmstadt op 5 juni 2006 kwam het toestel eind 2008 uiteindelijk terecht bij Raymond’s Aircraft Restoration op Antwerpen en eind december 2009
werd het overgebracht naar Transal Aero Services op Midden-Zeeland.

- SLINGSBY: Op het Britse Abbots Bromley is nog steeds de romp te vinden van Slingsby T.61F Venture (in UK gebouwde Scheibe SF.25 Falke) PH-940. Op 22 juli 2004 werd het toestel onherstelbaar beschadigd bij een ongeval en op 26 juni 2007 werd het kenmerk PH-940 doorgehaald.



Lockheed TF-104G D-5805 wordt weggehaald bij Museum Bevrijdende Vleugels te Best en gaat naar de opslag van het Militaire Luchtvaart Museum te Soesterberg. (Rob Dragt, Best, 28 januari 2010)


- STARFIGHTER:
De Lockheed TF-104G D-5805 die tentoongesteld stond op het terrein van het museum Bevrijdende Vleugels te Best, werd op
28 januari opgehaald door de Bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht en getransporteerd naar de opslag van het Militaire Luchtvaart Museum
te Soesterberg.
 

 De neussectie van Dakota N10005 (14082/25527) werd onlangs geheel
 olijfgroen gespoten.
 (Rob Dragt, Museum Bevrijdende Vleugels, Best, 28 januari 2010)


- TIGER MOTH: Al vele jaren hangt de romp van De Havilland DH82A Tiger Moth G-ALBD in de hangaar van het Gyrocopter and Old Aircraft Museum
op Midden Zeeland. Met ingang van 23 augustus 1977 werd C.H. Schoonbeek eigenaar van de G-ALBD en vloog er voornamelijk mee
vanaf Leopoldsburg. Op 24 mei 1981 raakte de Tiger flink beschadigd bij een ongeval op genoemd vliegveld en pas op 26 januari 2010 werd de
Britse inschrijving doorgehaald!

- ZWEEFVLIEGNIEUWS: Op het vliegveld van Gariep Dam in Zuid-Afrika werd Nimbus-4DM PH-1340/UFO (26/37) gezien, die aldaar gestationeerd is.
Pilatus B4-PC11AF PH-514 (178) die al ruim 5 jaar opgeslagen was op Lemelerveld, werd op 7 februari overgebracht naar Midden-Zeeland om daar
weer teruggebracht te worden tot vliegwaardige staat.

- ARKE FLY: Gaat de komende twee jaar twee Boeing 767-300’s door nieuwere exemplaren die afkomstig zijn van het Britse bedrijf Thomson Airways.
In 2014 hoopt men drie nieuwe Boeing 787’s in gebruik te kunnen nemen.



Dornier Do 328 PH-SOX  vliegt momenteel voor de Belgische firma ASL en zal later dit jaar OO-ELI worden.
(Joop & Vera Looije, Amsterdam, 27 februari 2010)
 

- ASL: Deze Belgische firma uit Antwerpen nam begin 2010 Dornier 328 PH-SOX “Paloma Blanca” op in haar vloot en vliegt vanaf 11 januari dagelijks
tussen München en Milaan voor rekening van een Duitse financiële instelling. Later dit jaar wordt het kenmerk PH-SOX veranderd in OO-ELI.

- DENIM: Eigenaar van een behoorlijke vloot Dash 8’en, Fokker 50’s en een Fokker 100 die voornamelijk verhuurd werden aan diverse luchtvaartmaatschappijen, werd onlangs failliet verklaard. Er zal een doorstart gemaakt worden met slechts twee Fokker 50’s.
Begin maart werden de Nederlandse kenmerken van vier Dash 8 vliegtuigen doorgehaald als zijnde verkocht in Spanje.



Air Nostrum/Iberia DHC8-315 PH-DXC, één van de vele Dash 8’en in de Denim-vloot, werd onlangs uitgeschreven als zijnde verkocht in Spanje.
(Ton Jochems, Palma de Mallorca, 16 augustus 2009)


- KLM:
Eind vorig jaar werden “asia” opschriften aangebracht op KLM Boeing 747-406BC PH-BFY.

Geplande afleverdata voor nieuwe Boeing 737-7K2’s:

PH-BGL 09.2010
PH-BGM 12.2010
PH-BGN 03.2011
PH-BGO 06.2011
PH-BGQ 09.2011
PH-BGR 09.2011
PH-BGT 10.2011

Zie ook de reserveringen elders op de site; er is nogal wat geschoven met de constructienummers.

- MARTINAIR VLIEGSCHOOL: Maakt al geruime tijd gebruik van SOCATA TB20 Trinidad PH-ESD.



Voorzien van de Schreiner “S” werd Aero Contractors of Nigeria EC 225 LP 5N-BKG afgeleverd naar Aberdeen. (Steve Martin, Aberdeen, 8 maart 2010)


Laatste aanwinst voor SkyService Netherlands op Teuge is deze ex-Martinair Vliegschool CeF172N PH-MDF. (Johan Hetebrij, Teuge, 7 maart 2010)


- SKYSERVICE NETHERLANDS:
Dit op Teuge gevestigde bedrijf dat met R44’s PH-CHC & PH-UUB plus Cessna 172’s PH-MBV & PH-TGV vliegt,
voegde op 1 maart een derde Skyhawk aan haar vloot toe: PH-MDF. 

- TRANSAVIA: Boeing 737-8K2 PH-HSW vloog in februari korte tijd bij Caribbean Airlines als 9Y-TJR. Hij vertrok op 1 februari vanaf Amsterdam via
Santa Maria op de Azoren naar Port of Spain in Trinidad. Inmiddels is hij al weer als PH-HSW ingeschreven.

- LELYSTAD: Er worden twee grote hangaars gebouwd met een oppervlakte van 2000 m². In één ervan wordt een van beide DDA Dakota’s gestald
samen met de Catalina PH-PBY en de andere gaat onderdak bieden aan onderhouds- en spuitbedrijf QAPS. Hier zullen voornamelijk turboprops
onder handen genomen worden en jets tot en met het formaat van een Fokker 100.

- OOSTWOLD: Men is van plan nieuwe houten gebouwen neer te zetten waarin een kantine en kantoren gehuisvest zullen worden.
 


De Havilland DH82A Tiger Moth N8224 is de vroegere PH-UAT die met
een zogenaamde Fokkerstaart haar laatste jaren in Nederland sleet als reclamesleper vanaf Rotterdam.
(Dave Welch, Wild Rose - Idlewild, Wisconsin, 18 september 2009)

Ryan STM-S2/ST-A Special N8146 vliegt al weer een aantal jaren in deze originele Nederlandse kleuren als S-21; bouwjaar is 1940.
(Dave Welch, Brodhead, Wisconsin, 12 september 2009)
 


- ROTTERDAM: Na diverse naamsveranderingen is de kogel dan eindelijk door de kerk. Rotterdam  Airport heet tegenwoordig “Rotterdam The Hague Airport”. Al ver vóór de Tweede Wereldoorlog waren er al diverse perikelen tussen Den Haag en Rotterdam (Waalhaven) en een aantal jaren geleden zou
de naam Den Haag al toegevoegd worden aan Rotterdam Airport. Op 10 februari werd de nieuwe naam op het dak van het stationsgebouw officieel
onthuld door burgemeesters uit beide steden en tevens werd Transavia Boeing 737-7K2 met die naam gedoopt.

In de volksmond wordt echter nog vaak de oude naam “Zestienhoven” of het meer algemeen klinkende “Luchthaven Rotterdam” gebruikt. Nadat de Rotterdamse luchthaven onder de paraplu van de Schiphol Group kwam, was men zelfs eventjes bang om “Schiphol Zuid” te gaan heten. Zover is het gelukkig nooit gekomen . . . .
In het boek “Woorden en daden in de geschiedenis van de Rotterdamse luchtvaart” van Jan Willem de Wijn is meer te vinden over de vroegere rivaliteit
op luchtvaartgebied tussen Den Haag en Rotterdam.

 Op 31 januari maakte een Transavia captain zijn laatste vlucht voor Transavia en zijn collega’s hadden bedacht om hem nog een keer “groen”  te laten worden in Pitts PH-PEP. Die werd dan ook voor de neus van de Boeing geparkeerd en ging met de Transavia captain de lucht in voor
een aantal aerobatic manoeuvres compleet met rook. De volgende dag vertrok de Pitts weer naar Lelystad.



Piaggio P180 Avanti PH-TCN werd ontdaan van het TCN-logo. (Frank de Koster, Rotterdam, 5 februari 2010)


Zowel Falcon 900EX VP-BSO als VP-BSP vertrokken naar een nieuwe eigenaar. Eerstgenoemde ging naar Shell USA en de tweede naar TAG Aviation (UK) Ltd als
G-EGVO.
Robinson R44 PH-AJL gaat tegenwoordig door het leven als N944AR en staat afwisselend op Antwerpen en Rotterdam en werd ingeruild tegen de bekende R44 PH-AJR, die verdween naar een andere locatie in ons land.
Cessna 182Q PH-BSM werd N449WA en datzelfde lot onderging Mooney M20K PH-PRW, die N231EG werd.
Het TCN-logo werd uit de staart van Piaggio P180 Avanti PH-TCN verwijderd begin februari. Tecnam P92J PH-EWK staat sinds kort op Rotterdam gestationeerd.
In februari en maart stond Osterman AS 350 B1 Ecureuil SE-HJC, voorzien van een Top Eye systeem onder de romp op Rotterdam en maakte enkele vluchten in de regio.

IAS/RAS/JETNETHERLANDS: (jan/feb): G-BEOL SC7, G-JETO Ce550, G-PIGY SC7, N274JC G200, OO-CJP Ce414A, OO-PHL Ce525, SP-ITC PA31-350, PH-CRM, PH-DRS, PH-JDM, PH-RPH, PH-SFT, PH-TCN
VLIEGWERK:  D-EWIT Ce172R, PH-992

- ROTTERDAM - INDIA: Op 8 maart vertrok Paul Veger met twee collega-vliegers met de Piper PA46-350P Malibu Mirage/JetProp DLX PH-LUX vanaf Rotterdam voor de 17.000 kilometer lange vlucht naar Poona in India. Dit in het kader van het project Bringing Minds Together waarbij kinderen uit Nederland en India samen over
de toekomst dromen. Meer info en reisverslag op:
http://www.flightofimagination.nl/



Leuke bezoeker op Teuge: Diamond DA42MPP LZ-FMR, speciaal bedoeld voor het uitvoeren van meetvluchten e.d. (Erwin Poll, Teuge, 7 maart 2010)


- TEUGE: Op Teuge arriveerde op 7 maart een interessant meetvliegtuig: een Bulgaars geregistreerde Diamond DA42MPP LZ-FRM met c/n. 42.293.         

- HELIKOPTERVLUCHTEN: Nog een nagekomen bericht. In verband met een zoekactie bij Delftse Hout, landden naast de plas EC 135 T2+ PH-ULP
en Politie BO 105 PH-RPY.

Op 22 januari vloog Schweizer 269D PH-HHB van Waddinxveen via Duivelseiland in Dordrecht naar ’s-Gravendeel. Lifeliner 3 bezocht op 27 januari het helidek van het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam en op 30 januari deed de PH-ULP hetzelfde, komende vanuit Maassluis.
Een Lynx helikopter van de marine bezocht op 10 maart het helidek van het MRC Zuiderziekenhuis te Rotterdam.



Defensie huurde deze fraaie Douglas C-54G N406WA van Florida Air Transport voor vluchten tussen Curaçao en Haïti.
(Felix Martina, Hato, 15 januari 2010)


- KLu/MLD: Defensie huurde in januari een paar keer Douglas C-54G N406WA van Florida Air Transport om hulpgoederen over te brengen van Curaçao
naar Port-au-Prince op Haïti.

- C-130H: op 2 maart werd de derde Lockheed Hercules G-988 toegevoegd aan de transportvloot van de Koninklijke Luchtmacht.
Na een test- en evaluatieperiode van ongeveer drie maanden is het toestel volledig operationeel inzetbaar.

- F16: Op 22 februari werd F-16 J-248 afgeleverd in de Jaarbeurs te Utrecht om weer te fungeren als publiekstrekker bij de wervingsstand van Defensie.

- F16: Op Leeuwarden voerde men begin februari een testprogramma uit, waarbij water onder extreem hoge druk in de hete uitlaatgassen van een F-16 gespoten werd, teneinde onderzoek te doen naar het terugdringen van het geluid dat een F-16-motor produceert.
De F-16 die hierbij gebruikt werd, was de J-644.

- FOKKER: Eind februari werden beide in opslag staande Fokker F27 Mk0604MPA vliegtuigen verkocht aan Peru; het gaat om de U-01 en U-03. 
Zie ook
http://www.airnieuws.nl/fokkernieuws/FOKKERfleetlist-live%20dmt/fokkerfleetlist.html

- LYNX: Vanwege de vertraging in de levering van de nieuwe NH90 helikopters, werd in 2003 besloten de levensduur van tien Westland SH14D Lynx helikopters te verlengen met 1.000 uur per helikopter tot 8.000 uur. Begin dit jaar werd de laatste opgewaardeerde machine door Agusta Westland overgedragen.
Naar verwachting zullen de laatste Lynxen in 2013 afgestoten worden en vervangen door de NH90.

- IJMUIDEN: Op 9 maart oefende de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten van de Koninklijke Marechaussee in IJmuiden, waarbij een Cougar
helikopter werd ’s avonds gebruikt om duikers af te zetten op het Forteiland en een arrestatieteam op het dak van de Keetbergflat.

 
 
Ballonnen
 
Zoetermeer 14.02.10 PH-JEL (geland)