Na jaren van opslag in de Skyline-hangaar op Den Helder, is men begonnen om Aero Vodochody L-39V Albatros 28+49 weer vliegklaar te maken. Ongetwijfeld zal deze machine in Estland ingeschreven worden, net zoals dat gebeurde bij de andere Albatrossen van Skyline.
(Pieter Plomp, Den Helder, 13 mei 2010)
 

- ALBATROS: L-39V 28+49 die al heel wat jaren in de Skyline hangaar op Den Helder lag, staat weer op haar wielen. Men is druk bezig de Albatros weer vliegklaar te krijgen.

- AN-2: Af en toe wordt een stuk romp van Antonov An-2T SP-WWI gebruikt bij toneelprojecten; eind juni werd het rompdeel gebruikt tijdens de Parade en het was te zien in het Museumpark te Rotterdam. 

- AVIODROME: Op 23 juni kreeg het Aviodrome de Fokker F28 Mk0100 PH-OFA afgeleverd en na de landing werd het toestel officieel overhandigd
door de KLM.

- BLERIOT: De Blériot IX replica PH-BLẾ van de Stichting Vroege Vogels op Lelystad vloog op 20 mei op eigen kracht over Het Kanaal samen met een Luxemburgs exemplaar, de LX-TEC. De vlucht werd uitgevoerd ter herinnering aan Jacques de Lesseps, die in 1910 als tweede persoon de overtocht van Frankrijk naar Engeland maakte.

- CATALINA: De bekende PH-PBY zal dit jaar niet vliegen tijdens evenementen en zal ook geen rondvluchten uitvoeren. Dit omdat de benodigde vergunningen, ontheffingen en certificaten die het mogelijk maken om legaal met de Catalina te kunnen vliegen, niet op tijd binnen zijn gekomen.
 


Al meer dan 40 jaar is Harvard IIB B-193 te vinden op camping Duinrand in het Zeeuwse Burgh-Haamstede / Westenschouwen.
(Peter Heeneman, 10 maart 2010)


- CESSNA BOBCAT:
Het verhaal over de Nederlandse Bobcats dat we in de vorige aflevering (april/mei) publiceerden, klopte niet helemaal.
Inmiddels zijn er wat meer gegevens bekend over de na de Tweede Wereldoorlog geïmporteerde exemplaren en hun lot.
Zie: http://www.hdekker.info/registermap/TWEEDE.htm#PH-NCM

- C003: Het C003 amateurbouwtoestel OK-NUL-43 van Joost Conijn startte in juni aan een avontuurlijke tocht vanaf Lelystad naar Afrika. Onderweg
werden diverse tussenstops onder meer op Brasschaat, in Frankrijk en op Muxamel in Spanje gemaakt. Vlak voor het oversteken van de Pyreneeën op
of rond 15 juni, kampte men met motorproblemen en die werden ter plaatse opgelost. Inmiddels is het toestel in Marokko gearriveerd.
Het Tsjechische kenmerk OK-NUL-43 schijnt als volgt te zijn opgebouwd: de “N” is van het jaar van goedkeuring (2008), “UL” zijn de letters die horen bij
een bepaalde inspecteur die het vliegtuig goedkeurde en “43” betekent dat dit het 43e toestel is dat genoemde inspecteur dat jaar goedkeurde.

- DAKOTA: Volgens de laatste berichten zal Dakota PH-PBA binnenkort een KLM kleurenschema uit de jaren zestig krijgen; momenteel vliegt het toestel
nog in KLM/Air France kleuren.

- FOKKER: Wederom werden in de Verenigde Staten twee replica’s van oude Fokkervliegtuigen ingeschreven en een Brits exemplaar verdween naar Frankrijk.

F-AZPQ Fokker Dr.I 002 Lers Casques de Cuir Ass - 28.05.10 gebouwd als G-ATJM door Bitz Flugzeugbau in
      Collection Salis   1969 voor “The Blue Max" film
N383L Fokker D.VI 49119 J.A. Underwood 26.05.10 uitgeschreven; reden onbekend
N918AG Fokker D.VI 1638/18 Allen E Goerges 05.04.10  als type wordt opgegeven: “GOFOK DVI”
N77155 Fokker D.VII 1007 Mark T. Hymer 18.06.10  



Voor onderhoud op Hoogeveen: North American AT-16ND Harvard IIB/Sk16A SE-BII/”7”. (Bert Visser, Hoogeveen, 23 juni 2010)


- HARVARD IIB:
Bij ATN op Hoogeveen onderging de nog niet zo lang in Zweden ingeschreven North American AT-16ND/Sk16A Harvard IIB SE-BII “7/CHECK’ER TAIL” haar eerste 50-uurs inspectie. De in 1942 gebouwde Harvard heeft c/n. 14-245 en werd achtereenvolgens 42-708, FE511 (RCAF) en 16128 (SwedAF) met de codes 28, 128 en 84. Op 29 juni werd het toestel teruggevlogen naar Zweden. 

- K 8B: Schleicher K 8B PH-359 die begin 1998 uit de takels gevallen was en waarvan de restanten op Axel te vinden waren, werd in het weekend van
22 en 23 mei overgebracht naar Ballum op Ameland en zal daar in restaurant De Wijde Blik opgehangen worden. De rechter vleugel is afkomstig van
een andere K 8B: PH-414.
Het toestel werd opgemerkt op het terrein van camping Roosduunen te Ballum.

- MiG: De Hongaarse MiG-21UM 3036 die een aantal jaren te vinden was in het Museum Bevrijdende vleugels te Best, werd verkocht en overgebracht
naar het terrein van handelsfirma Valkenpower aan de A2 te Maasbracht.
 

- MIL: Enige tijd geleden maakten we melding van het feit dat Mil Mi-2 B-2910 niet meer te vinden was op het dak van het bedrijf AlWeCo te Maasdijk.
De helikopter blijkt te zijn verplaatst naar de tuin van de eigenaar, eveneens in Maasdijk.

- HUNTER:
KLu Hawker Hunter T7 N-303 met c/n. HABL003361/41H-693452 ging destijds naar de luchtmacht van Singapore als 500 en werd vervolgens N91167 en C- * * * *. Het toestel wordt momenteel aangeduid als een Hunter TMk.75.
 


Harvard IIB B-165 die jaren als “50/A” gebruikt werd als instructiemodel in het ROC Amsterdam en haar voorganger, werd op 1 juni over de weg naar
de opslag van het Militaire luchtvaart Museum gebracht. (Rob Dragt, 1 juni 2010)


Ook Lockheed T-33A M-50 werd overgebracht van het ROC Amsterdam naar de opslag van het Militaire Luchtvaart Museum (Rob Dragt, 2 juni 2010)


De Dakota van het Militaire Luchtvaart Museum verruilde bij QAPS het camouflageschema (“X-5”) voor een zilverkleurig en kreeg het serial “T-443”.
(Rob Dragt, Soesterberg, 7 juli 2010)


- MLM: Vanuit het ROC Amsterdam werden begin juni Lockheed T33A M-50 en Harvard IIB B-165 (“50/A”) overgebracht naar de opslag van het Militaire Luchtvaart Museum op Soesterberg. Fokker F27M C-10 werd in de nacht van 7 op 8 juni over de weg naar het ROC te Hoofddorp gebracht en zal de komende jaren opgeknapt worden en dienst doen als lesobject.
Dakota “X-5” werd bij QAPS op Schiphol voorzien van een zilverkleurig Luchtmacht schema met het serial “T-443” en op 7 juli arriveerde het toestel op diepladers bij de opslaghangaar op Soesterberg.
 


SAAB 91D Safir PH-RLN op Hoogeveen tijdens het uitvoeren van motortests. (Bert Visser, Hoogeveen, 22 juni 2010)


- SAFIR: Op Hoogeveen werd SAAB 91D Safir PH-RLN nagenoeg vliegklaar gemaakt en op 22 juni werd de motor weer voor het eerst gestart. Over enige
tijd gaat de Safir naar het Deltion College in Zwolle en die zien het helaas niet zitten om er een vliegend exemplaar van te (laten) maken.
 
- SPITFIRE: Op of rond 4 mei maakte de PH-OUQ een eerste testvlucht vanaf Gilze-Rijen na reparatiewerkzaamheden. Op 10 mei deed de Spitfire een fly-past over het monument in de wijk Ypenburg, waar vroeger het vliegveld Ypenburg lag. Na afloop werd Rotterdam Airport op een low pass getrakteerd.
Spitfire T.IXc G-CCCA die een tijdje in Nederlandse kleuren als “H-98” vloog, kreeg Royal Air Force kleuren met de code “QV-I”.
Op Gilze-Rijen werd in de maand mei een plastic replica van een Spitfire in Nederlands kleuren gespoten als H-60/NH238.

- STARFIGHTER: Lockheed F-104G KG+101 die op Niederrhein te vinden was, werd op 9 juni overgebracht naar de collectie van Piet Smedts te Baarlo.

- STEARMAN: Op 30 november 2009 werd het kenmerk N1944S van Boeing E75 met c/n. 75-5864 doorgehaald in het Amerikaanse register.
Per 30 april 2010 zou het toestel geëxporteerd zijn naar Nederland, maar het kenmerk N1944S werd inmiddels weer toegekend.
Al eerder berichtten we over deze machine die eind 2009 op Hoogeveen geassembleerd werd.
Een Nederlandse eigenaar heeft de Stearman gekocht en gaat ermee vliegen van een strip in Frankrijk. 
Het staat er eindelijk op! PH-XXV op de B-25N Mitchell. Het Amerikaanse kenmerk N320SQ werd eenvoudig weg aangepast door een sticker over de “N”  te plakken.
(Coert Munk, Gilze Rijen, 1 juni 2010)

- TIGER MOTH: DH82A PH-UDX (83607) werd in 1965 uitgeschreven en dook in de Verenigde Staten op als N8692. Op 13 mei 2010 werd het toestel overgeschreven op naam van R.B. Wiggins in Texas.

- ZANDVOORT: Frank Versteegh landde met zijn Extra D-EZOZ op 6 juni op het circuit van Zandvoort en steeg later weer op.



Schleicher Ka 6CR Rhönsegler PH-357, bouwjaar 1966. (John van Boven, Wieringermeer, 5 mei 2010)


Deze Duitse Schleicher Ka 6CR Rhönsegler D-5520 hoort thuis op Wieringermeer. (John van Boven, Wieringermeer, 5 mei 2010)


Schempp-Hirth Discus b PH-1325/DSD. (Jack Gravemaker, Midden-Zeeland, 27 april 2010)


- ZWEEFVLIEGNIEUWS:
Rolladen-Schneider LS 4a PH-1061 die op 20 september 1998 zwaar beschadigd werd tijdens een ongeval in Aosta, werd door
het Service Center Terlet gerestaureerd en is inmiddels bijna vliegklaar. Men heeft de vleugel van LS 4a PH-941 gebruikt, die op 10 augustus 1993 verongelukte te Wesel.
Jarenlang was Schleicher Ka 2B Rhönschwalbe OO-ZQB in ons land gestationeerd, de laatste tijd op Midden-Zeeland. Deze antieke zwever werd onlangs
in Duitsland verkocht.



Arkefly huurt deze zomer twee Amerikaanse Boeing 737-8Q8 vliegtuigen, een ervan is de N738MA. (Ton Jochems, Amsterdam, 5 juli 2010)


- ARKEFLY:
Eind juni werden de twee gehuurde Boeing 737-8Q8 vliegtuigen (N738MA & N739MA) voor Arkefly afgeleverd op Schiphol; beide vliegen in Miami Air kleuren, met grote Arkefly-opschriften. 

- FUGRO: Eén van de Fugro machines op Teuge vliegt voor een tijdje in Dubai en daarom heeft men op Teuge de Scankort Chieftain OY-NJV gehuurd,
die op 22 mei arriveerde. Op 17 juni werd het toestel afgelost door een ander exemplaar: OY-BHF en later verscheen de OY-NJV weer.
 

- INTERSTATE: De ATR42 PH-ISA die alweer een flinke poos werkeloos op Maastricht bivakkeert, werd ontdaan van props en alle stickers en was een korte periode geheel wit. Onlangs werd de PH-ISA gezien in de kleuren van Halcyon Air, gevestigd op de Kaapverdische eilanden: http://www.flyhalcyonair.com/. De ATR werd hier ingeschreven als D4-CBW en kreeg op Maastricht tevens andere propellerbladen.

- JET NETHERLANDS: Cessna 560XLS Citation XLS PH-ANO werd begin juni voor vier maanden verhuurd aan DJ Tiësto en van een speciaal kleurenschema voorzien. Ook de PH-DRS werd verhuurd aan een DJ en werd op 13 juli voor het eerst gezien op Rotterdam met de opschriften
“Armin van Buuren” en “Armin only”.




DJ Tiësto huurt voor een paar maanden Cessna 560XLS Citation XLS PH-ANO; de rechterkant (Frank de Koster, Düsseldorf, 3 juni 2010), ziet er iets
anders uit dan de linkerkant. (Pim Hesse, Rotterdam, 3 juni 2010)


- KAMMAIR: Staakte helaas haar commerciële activiteiten met Gippsland Airvan PH-KMR. De nieuwe Europese regelgeving bepaalde namelijk dat vliegers van 60 jaar en ouder niet meer commercieel single pilot mogen vliegen en aangezien vlieger/eigenaar Cees Kamminga in die leeftijdscategorie valt, houdt
het voor hem op. Niet commerciële vluchten mag hij nog wel maken.

- KLM:
Boeing 737-9K2 PH-BXO werd alweer een aantal weken geleden in Skyteam-kleuren gespoten.



KLM Boeing 737-9K2 PH-BXO werd onlangs in Skyteam-kleuren gespoten. (Ton Jochems, Amsterdam, 10 juli 2010)



Na voorzien te zijn van een nieuwe dieselmotor, wordt Diamond DA 40 D Star PH-RAB weer opgebouwd bij Wings over Holland op Lelystad en zal binnenkort weer gaan vliegen voor de Rotterdamsche Aero Club. (Paul Kuster, Lelystad, 28 mei 2010)


- RAC:
De Rotterdamsche Aero Club laat de op Lelystad opgeslagen Diamond DA 40 D’s PH-RAB, PH-RAC & PH-RAD van nieuwe dieselmotoren
voorzien. De eerste machine die weer in gebruik genomen gaat worden, is de PH-RAB. De andere twee volgen een paar weken later.

- SOLID-AIR: Liet een aantal van haar bizjets voorzien van het opschrift “Orange Dream Team”. Gezien werden onder meer Falcon 900 PH-LCG en
Citation Bravo PH-DYN.

 


Solid-aiR Falcon 900 PH-LCG met “Orange Dream Team” opschriften; het heeft helaas niet mogen helpen . . . . . (Henk Wadman, Rotterdam, 9 juli 2010)


- TRANSAVIA:
Op 21 juni arriveerde GOL Boeing 737-8EH PR-GGW op Schiphol en deze machine zal gedurende de zomer ingezet worden op
Transavia-vluchten als PH-GGW. De van de KLM gehuurde Boeings hebben een minuscuul stickertje naast de instapdeur met
daarop “operated by Transavia”.



Van het Braziliaanse Gol wordt deze Boeing 737-8EH PH-GGW door Transavia gehuurd. (Henk Wadman, Rotterdam, 4 juli 2010)


- AMSTERDAM:
Op 26 juni werd een Hoogvliegersdag gehouden op Schiphol-Oost. Diverse toestellen werden ingezet voor rondvluchten met ernstig
zieke en gehandicapte kinderen:

N1927H PA-28R-201 PH-KAX PA-28-181
N34937 Ce177B PH-KBA Ce172P
G-WARH PA-28-161 PH-KMR GA8 Airvan
PH-BSX CeF177RG PH-MRA Ce172M
PH-BVL CeF172N PH-SRP PA-28-151
PH-CJC PA-28-181 PH-SVI PA-28-161
PH-CVT Ce172P PH-SVP PA-28-181
PH-EAH PA-28-181 PH-SVR DA 40 D
PH-EAM CeF172N PH-WKB PA-28-181
PH-JAI Europa XS Tri-gear    



Op Gilze-Rijen was men half mei bezig een plastic Spitfire replica te voorzien van Nederlandse kleuren. (T. Grobbendonk, Gilze-Rijen, 18 mei 2010)


- DEN HELDER: Momenteel beschikt de Kustwacht over een andere SAR-heli: Sikorsky S.61N Mk.II G-BPWB, die van Bristow Helicopters gehuurd wordt. Dit omdat de G-BIMU in onderhoud is.
In hangaar 5 is tegenwoordig Eurocopter EC 155 B1 OO-NHJ van Noordzee Helicopters Vlaanderen te vinden.
Deze hangaar, die plaats biedt aan 7 helikopters, werd op 2 juli officieel in gebruik genomen. Het vloeroppervlak van 1588 m² kan desgewenst uitgebreid worden met 458 m².
DanCopter heeft momenteel geen helikopters meer op Den Helder staan, maar kan wel op aanvraag op ieder gewenst moment een helikopter inzetten
voor allerlei doeleinden.

- EINDHOVEN: Door uitbreiding van het aantal toegestane vluchten en het oprekken van de openingstijden, wil men passagiers aantrekken die anders
vanaf Niederrhein/Weeze en Charleroi vliegen. Men streeft ernaar om de grootste regionale luchthaven van ons land te worden.

- ELSHOF: Bij deze plaats werd van 11 tot en met 13 juni een tijdelijk vliegveld ingericht dat uitsluitend gebruikt mocht worden door parapentes, schermvliegers en MLA’s. Tevens zou er een aantal ballonnen opstijgen. Het hele evenement werd “Elshof Fly-in”  genoemd en maakte deel uit van het Elshoffeest.

- EMMER-COMPASCUUM: Bij zijn boerderij heeft de heer Snuverink al enige tijd een grasstrip in gebruik voor zijn Zenair CH601XL Zodiac PH-4A6.
De strip is gelegen aan Kanaal B NZ 27 en gebruik ervan is alleen toegestaan voor MLA-vliegtuigen. Wekelijks mogen maximaal drie starts en landingen gemaakt worden en jaarlijks worden 160 starts en landingen toegestaan.



Auster III PH-POL, de tweede Auster met dit kenmerk, vloog een jaar of acht voor de politie en belandde uiteindelijk in Engeland en vliegt daar
momenteel als G-BUDL/NX534. (Paul Massey, Wolverhampton/Halfpenny Green,13 april 2009)


Na een ongeval in de Noordzee in 1997, kwam Sikorsky S76B PH-KHB bij het RISC op de Maasvlakte en voert tegenwoordig het kenmerk “PHF010” op
de romp. (Peter Heeneman, Maasvlakte, 10 maart 2010)


Bij Halfweg is deze Mil Mi-2S 94+82 te vinden. (Peter Heeneman, Halfweg, 2 april 2010)

Bij Oosterland in Zeeland is al jaren Reims/Cessna F172H PH-JWS te
vinden die ruim tien jaar ingeschreven is geweest vanaf 1970.
(Peter Heeneman, Oosterland, 10 maart 2010)

Tevens staat hier opgesteld als blikvanger Lockheed F-104G Starfighter
“D-8030” en dat is eigenlijk een Belgische machine: de FX-45.
(Peter Heeneman,Oosterland, 10 maart 2010)


- KATWIJK: Op 9 juni namen leerlingen van de Visserijschool, onderdeel van het Scheepvaart- en Transportcollege, deel aan een reddingsactie voor de kust, waarbij Sikorsky S61N G-BIMU ingezet werd.

- NIEUW-AMSTERDAM: Aan de Siepeldijk heeft de heer Charlton toestemming gekregen om vanaf een grasstrip te vliegen met schermvliegtuigen met hulpmotor. Wekelijks zijn twee starts en landingen toegestaan en op jaarbasis 100.

- NOORDWIJK: Op 17 mei werd boven deze plaats een fly-past gehouden vanwege een conferentie over luchtvaart, waaraan deelnamen: DC3 PH-DDZ, Do228 PH-CGC en de Beech formation, bestaande uit D-18S PH-KHV en Harvards PH-MLM & PH-TBR. Geplande overvluchten van een KLM Boeing 737
en Hawker Hunter gingen niet door.
 


Hoewel Ryan ST-3KR/PT-22 F-AZZY nooit in Nederlandse kleuren heeft gevlogen, ziet ie er toch fraai uit als “R-089”.
(Roger Soupart, La Ferté Alais, 24 mei 2010)


Spitfire T.IX G-CCCA vloog enige tijd als “H-98” in Nederlandse kleuren, maar verruilde dit kleurenschema voor dat van een RAF-eexmplaar met de
code QV-I. (Hugo Teugels, Antwerpen, 15 mei 2010)


- ORANGE AIRPORT: Onder deze naam werd van 3 t/m 5 mei een tijdelijke vliegstrip ingericht bij Hei- en Boeicop door mensen van het Vliegend Museum Seppe, de plaatselijke Oranjevereniging en de heer Kooijmans uit Vianen, verzamelaar van historische militaire voertuigen.
Inmiddels ontvingen we een volledig overzicht van de vliegbewegingen, waarbij we alleen de dag van aankomst melden:
 
3-mei-10    
G-AJHS DH82A Tiger Moth  
PH-GEN Piper J3C-65  
PH-UCS Piper J3C-65 “R345”
PH-VCY Piper PA18  
PH-VMS DH82A Tiger Moth  
   
4-mei-10    
NC724V Brewster Fleet 7  
   
5-mei-10    
N929S DH82A Tiger Moth “G-ACDR”
N8233 DH82A Tiger Moth  
N9945C Luscombe 8F  
OO-EFA Nipper Mk.II  
OO-PVA Nipper Mk.III  
OO-WOT Nipper Mk.IIB  
OO-YUG Zlin Z526M  
PH-DLK DH82A Tiger Moth  
PH-ENJ PA-18-135 “R-170”
PH-LIK Piper J3C-65 “R344”
PH-RLD SAAB 91D Safir (fly by only)
PH-UCI Piper J3C-65  
PH-VSQ DR400/140 (fly by only)



Een leuke bezoeker op Lelystad was deze Stoddard Hamilton SH-1 Glastar SE-XVG. (John van Boven, Lelystad, 10 april 2010)


- ROTTERDAM:
Verdwenen naar Eelde is de Beech C23 N326H, die ingeruild werd voor Cirrus SRV20 N123AN. Cessna 340A PH-ACC werd weer
N340DD en Broussard F-GIBN kwam begin juni terug uit Lelystad omdat er een potentiële koper uit Engeland kwam kijken. De verkoop ging niet door en uiteindelijk werd een Duitser de gelukkige nieuwe eigenaar en vertrok de Broussard op 20 juni.
Reims/Cessna F152-II PH-CBF vertrok via Midden-Zeeland naar Frankrijk en een nieuwkomer is Cirrus SR22GTS PH-FMM.
Uit Hamburg arriveerde op 27 juni Commander 114TC N623TC en die blijft op Rotterdam.
Tijdelijk gestald voor een paar dagen in de voormalige Schreiner/Politiehangaar was de van Aachen afkomstige Extra EA300/LP D-EXRA.



Tijdelijk vliegend vanaf Rotterdam: Extra EA300LP D-EXRA. (Frank de Koster, Rotterdam, 23 juni 2010)


De Vliegclub Rotterdam maakt met ingang van 22 juni weer tijdelijk gebruik van een oudgediende uit haar vloot: PA28-151 PH-SRP. Op Warrior PH-VSY
is het nieuwe logo aangebracht.
Sand Air CeF172N PH-SBM vloog in juni een viertal dagen met Rabobank stickers op de romp.

Voor het KPN reclamefilmpje “Zaak op zak” werd Hawker 800XP VP-CXP gebruikt. In de commercial is het toestel beschilderd als “VB-QXP”.
Op 17 juni vertrok de Hawker overigens naar Hawarden (EGNR); het vliegtuig stond al enkele maanden te koop in een hangaar van het KLM Jet Center op Rotterdam.

Op 19 mei arriveerde Cessna 560XL N54XL (560-5054) van de Cessna Aircraft Co. vanuit het Zweedse Lidköping (ESGL). Het toestel was eerder te zien
op de EBACE in Genève en kwam demonstreren voor de firma Heerema.

Op 19 mei vertrok Fokker F27 Mark 500 VH-EWP na een noodgedwongen verblijf op Rotterdam van bijna twee weken. Eerst werd koers gezet naar Maastricht voor wat onderhoud en op 21 mei ging het via Edinburgh naar IJsland. Uiteindelijk reisdoel was het Caraïbisch gebied en later dit jaar wachtte
de bemanning nog oceaanbodem onderzoek in de Malediven.

AVIATION MAINTENANCE ROTTERDAM: PH-HGO, PH-SVM, PH-SVQ, PH-SVU

IAS/RAS/JETNETHERLANDS: D-HHLF EC120B, EC-HCH SA227AC, G-PIGY SC7, HB-GPH Be200, N274JC GA200, OO-CJP Ce414A (vertrokken op 28 juni), OO-PHI Ce525, SP-ITC PA31-350, PH-ANO, PH-ICN,  PH-PIX, PH-TCN, PH-VBG, PH-VDS

VLIEGWERK:  PH-EAG, PH-TSN


- ROTTERDAM TOUR DE FRANCE:
Le Grand Départ du Tour de France leverde begin juli heel wat vliegverkeer op: een aantal bizjets, enkele chartervluchten, een Zeppelin, diverse helikopters en relaisvliegtuigen.
 


Pas op 21 juni kwam Zeppelin LZ-N07-100 D-LZZF voor het eerst de hangaar uit op Friedrichshafen, beplakt met Goodyear-stickers.
Vanaf Rotterdam Airport werden diverse rondvluchten gemaakt. (Henk Wadman, Rotterdam, 27 juni 2010)


De Zeppelin NT D-LZZF kwam al op 27 juni aan uit Grimbergen en begon meteen aan een hele reeks rondvluchten boven de regio. Dit had ook te maken
met de Grand Départ van de Tour de France. Het apparaat is momenteel voorzien van Goodyear-reclame en vertrok op 4 juli naar Grimbergen in België.
Op 1 juli arriveerden vroeg in de avond maar liefst negen helikopters van Helicoptères de France en Arkata Aviation. De vier die als cameraship dienden hadden reeds stickers met “Télévisions France” en “France 2/France 3/France4” op romp en staartboom. De overige vijf kregen op het KLM Jet Center
hun stickers opgeplakt: het Tour de France logo op neus en romp en op de staart www.letour.fr. Tevens werden stickers aangebracht met de
teksten “VIP 1” tot en met “VIP 5”.
De twee dagen na aankomst werd er wat gesleuteld aan diverse heli’s en werden ze getankt. Pas op 4 juli werden rond 11:30 uur de motoren gestart
en eerst stegen een voor een de vier TV-helikopters op, gevolgd door de vijf VIP-machines. Een indrukwekkend schouwspel!



Op de dag van de start van de Tour de France kwam Exair Falcon 900EX F-GSNA nog een aantal VIP’s brengen. (David Booster, Rotterdam, 4 juli 2010)


Aero-Sotravia BN2A-9 Islander F-GDHD heeft aan de linkerkant een grote uitvouwbare antenne hangen. (Henk Wadman, Rotterdam, 4 juli 2010)


Cessna 404 Titan F-GXAS met nog even snel aangebrachte Aero-Sotravia-stickers vertrekt. (André Wadman, Rotterdam, 4 juli 2010)


Piper PA34-200T Seneca II relaisvliegtuig F-GCPO op weg naar het tankeiland. (Henk Wadman, Rotterdam, 3 juli 2010)


Voor het realiseren van de verbindingen tussen de TV-helikopters en grondstations, arriveerden op 2 juli vier Franse twins, waarvan de Islander en
Cessna Titan met grote uitvouwbare antennes waren uitgerust. De Cessna Titan maakte op 3 juli een testvlucht boven de regio en de dag erna werden nog “Aero-Sotravia”  stickers aangebracht op het toestel. Ook de Seneca II F-GSMR kreeg nog even snel Aero-Sotravia-stickers.
Op de vierde vertrokken de relaisvliegtuigen in de loop van de ochtend en vroeg in de middag werden ze aangevuld met Cessna 402B PH-RLY van Heli Holland, die voorzien was van bescheiden NOS-stickers en ingezet werd voor de radioverbindingen.

Net zoals in voorgaande jaren, vliegt er dagelijks een Cessna Citation voor de Rabobank tussen Rotterdam en de dichtstbijzijnde Tourfinishplaats in Frankrijk. Momenteel wordt Triple Alpha Cessna 560 Citation V D-CAMS daarvoor gebruikt, helaas zonder Rabobank-stickers.

D-LZZF Zeppelin LZ-N07-100 Deutsche Zeppelin-Reederei; “Goodyear”
   
F-GECM AS 350 BA VIP 4
F-GJRP AS 350 BA VIP 1
F-GKMB AS 350 B2 VIP 2
F-GLFM AS 350 BA VIP 3
F-GMBA AS 355 N  
F-GMBL AS 355 N  
F-GRAC AS 350 B2  
F-GTVE AS 355 F2 VIP 5
F-GXPE AS 350 B2  
PH-HVB EC 135 T2+ ANWB/Lifeliner 5
PH-PXA EC 135 P2+ Politie
PH-ULP EC 135 T2 ANWB/Lifeliner 2
   
F-GCPO PA34-200T Seneca II Aero-Sotravia
F-GDHD BN2A-9 Islander Aero-Sotravia
F-GSMR PA34-200T Seneca II Aero-Sotravia
F-GXAS Cessna 404 Titan Aero-Sotravia
PH-RLY Cessna 402B Heli Holland Holding/NOS



Aérospatiale AS 355 F2 Ecureuil 2 F-GTVE “VIP 5” van Arkata Aviation. (Henk Wadman, Rotterdam, 4 juli 2010)


Helicoptères de France leverde diverse helikopters voor de TV-opnames en straalverbindingen, zoals deze AS 355 N Ecureuil 2 F-GMBA
(David Booster, Rotterdam, 4 juli 2010)


AS 350 B2 Ecureuil F-GRAC, eveneens in gebruik bij Helicoptères de France. (Henk Wadman, Rotterdam, 4 juli 2010)


- SEPPE:
Er zijn plannen in de maak om vliegveld Seppe uit te gaan breiden met onder meer een luchtvaart gerelateerd bedrijventerrein, gelegen tussen
de landingsbaan en de A58. Tevens wil men een terminal en kantoren realiseren.



Nieuw in ons land: TL Ultralight TL-3000 Sirius PH-4F9. (Jack Wolbrink, Stadskanaal, 4 juni 2010)


- STADSKANAAL:
Op 4 juni arriveerde hier de eerste van drie nieuwe TL Ultralight TL-3000 Sirius vliegtuigen: PH-4F9.

- STEENBERGEN: De jaarlijkse herdenkingsvlucht op 4 mei door de Rotterdamsche Aero Club over het oorlogsmonument werd dit jaar uitgevoerd door PA28-181’s PH-PAD & PH-SVP plus Cessna 172M PH-ACT.



Short SC7 Skyvan OE-FDN van Pink Aviation was een paar weken actief vanaf Teuge. (René Schrijver, Teuge, 29 mei 2010)


- TEUGE:  Op 27 mei arriveerde Pink Aviation Short SC7 Skyvan OE-FDN op Teuge die tot en met 13 juni werd ingezet voor de para’s. 

- TEXEL: In de periode dat Den Helder gesloten is voor vleugelvliegtuigen, zal de SAR Lynx van de marine dagelijks tussen 08:00 en 18:00 uur vanaf Texel vliegen. Dit omdat men verwacht op explosieven uit de Tweede Wereldoorlog te stuiten tijdens de baanrenovatie op den Helder. 

- TWENTHE: De Provinciale Staten van Overijssel en de gemeente Enschede hebben hun goedkeuring gegeven aan een doorstart van vliegveld Twenthe. Ook militair gebruik van de luchthaven wordt weer mogelijk: men is van plan om eens in de vijf jaar voor een periode van zes maanden 14 F-16’s op
Twenthe te stationeren en ook wordt overwogen om een onderhoudscentrum voor gevechtsvliegtuigen in te richten en het toestaan van oefenvluchten
met deze toestellen.



Voor de Giro d’Italia werden drie Italiaanse helikopters ingezet die vanaf Schiphol, Hilversum en Midden-Zeeland vlogen: AS 355 F1 I-AMLT en AS 350 B2’s I-BLUX & I-ISAR. (Dennis Jonkers, Amsterdam, 6 mei 2010)

 


- HELIKOPTERVLUCHTEN: In verband met technische problemen met traumaheli PH-MMT op Eelde, nam de PH-HVB met ingang van 9 april de
honneurs waar.
Aanvulling 30 april: EC 155 B1 PH-EQU was tijdens het bezoek van de koningin aan Middelburg aanwezig in genoemde plaats.
Voor de Giro d’Italia arriveerden op 6 mei drie Italiaanse helikopters op Schiphol: AS355F1 I-AMLT, AS350B2’s I-BLUX en I-ISAR, die op 9 en 10 mei ook op Hilversum en Midden-Zeeland gesignaleerd werden.
Tijdens de doorkomst van de Giro in Schiedam en Vlaardingen op 10 mei, cirkelde Politie helikopter PH-PXA boven Schiedam en Vlaardingen. Ook de PH-PXF werd ingezet en voor het relais-werk maakte men gebruik van Piper Cheyenne I-CGAT, die vanaf Rotterdam opereerde.
Op 13 mei landde traumaheli PH-EMS ter hoogte van de Rodenrijselaan in Rotterdam.
Robinson R44 D-HNOC voerde op 22 mei rondvluchten uit vanaf De Witte Raaf in Zoetermeer en was op 25 juni te zien in Spijkenisse.
Robinson R44 D-HGVW was op 2 juni actief in Rotterdam en op 14 juni werd EC 155 B1 PH-EQU gezien bij Hotel New York in Rotterdam; later vloog de machine naar Rotterdam-Airport.
Hoek van Holland was op 10 juni de landingsplaats voor Eurocopters PH-ECR en PH-KGJ; twee dagen eerder landde Alouette III A-247 in de buurt van het Stena Line-terrein i.v.m. met de doop van een nieuw ferryschip.
AS 355 F2 PH-HHJ werd gebruikt bij de jaarlijkse open dag van Feyenoord op 10 juli jongstleden.

De huldiging van het Nederlands elftal in Amsterdam op 13 juli zorgde voor het nodige helikopterverkeer. Chinook D-101 en Cougar S-438 zorgden voor het transport van het team van Den Haag naar Amsterdam, waarbij de Cougar net achter het KLu-roundel een groot oranje KNVB-logo had. Boven de stad waren verder de volgende helikopters actief: EC 135 P2+ PH-PXA, AW139 PH-PXZ, Alouette III A-247, R44’s D-HGVW & D-HNOC, Hughes 269C PH-OKE, Ecureuil PH-HHJ, Long Ranger PH-HHK en Jet Ranger PH-HWH. Verder waren diverse reclameslepers te zien en werd Cessna 182R PH-RPH als fotovliegtuig gebruikt. 

Half juni werd het Greenpeace schip Arctic Sunrise waargenomen ter hoogte van Malta en aan boord stond EC 120 B Colibri PH-ECD.
 

Twee foto’s van de restanten van de opgegraven Luftwaffe Junkers Ju88A die tijdens de Tweede Wereldoorlog verongelukte bij Ouderijn: links de beide propellers en rechts een van de Jumo-motoren. (Rob Dragt, Ouderijn, 21 mei 2010)

- KLu/MLD:



De G-781 is de vierde Lockheed C-130 Hercules van de KLu en werd op 15 juli van Cambridge naar  Eindhoven overgevlogen.
(Maurits Niemeijer,  Eindhoven, 15 juli 2010)


Na het uitfaseren van de diverse Lynx helikopters de komende twee jaar zullen diverse exemplaren bewaard blijven in ons land. Momenteel zijn er
overigens nog 15 in gebruik.
Exemplaren zullen gaan naar Technische Universiteit Delft, NLR, poortwachter de Kooij, Traditiekamer MLD De Kooij, Militaire Luchtvaart Museum,
JAR De Kooij, JAR Gilze-Rijen. De rest wordt gesloopt.
Op Gilze Rijen arriveerde de 269 op 6 juli voor opslag en mogelijk zijn er al meer Lynxen opgeslagen.

Op 20 april raakte Lynx 281 in de problemen: komende vanaf het UMCG in Groningen, werd een landing gemaakt op Eelde en daar bleek dat er - volgens zeggen - asdeeltjes in de motoren zaten. Op 23 april werd de helikopter over de weg naar De Kooij vervoerd



Lynx 269 werd per dieplader op Gilze afgeleverd en gaat voorlopig de opslag in. (Jimmy van Drunen, Gilze-Rijen, 6 juli 2010)


Eind mei werd de tweede NH-90NFH helikopter overhandigd in Vergiate en deze CSX.81720/N 102 arriveerde op 17 mei op De Kooij om een dag later weer terug te gaan naar Italië. De helikopter was overigens al eerder in ons land te zien met het testkenmerk CSX.81720.
In totaal zullen er 12 NH-90’s van de NFH-versie (met SONAR) op de Kooij komen te staan en 8 van de TNFH-uitvoering op Gilze bij 300 squadron. De helikopters zullen overigens niet voorzien worden van de teksten “Koninklijke Marine” en “Koninklijke Luchtmacht”.
In 2012 gaat de NH90 tevens het patiëntenvervoer tussen de Waddeneilanden en het vasteland overnemen van de AB412SP en Lynx.

Tijdens de Landmachtdagen op het terrein bij de Johannes Postkazerne op 29 en 30 mei jongstleden, waren in Havelte de volgende helikopters te zien:
Cougars S-441, S-459, Chinooks D-661 & D-666, Apaches Q-19, Q-23 en Q-25. Op het terrein was verder de bekende F-16A J-248 opgesteld en er werd een Politie helikopter gezien: PH-PXD. Para’s werden gedropt uit Skyvan OE-FDN en F-16 J-009 deed een schijnaanval.



Fraai bestickerde demo-Apache Q-19; de eerste helikopter ter wereld die deels op biobrandstof vloog. (Roger Soupart, Gilze-Rijen, juni 2010)


Apache AH-64D Q-19 was op 16 juni jongstleden de eerste helikopter ter wereld die deels op biobrandstof vloog.
Eén van de 2 motoren van de Apache draaide tijdens de vlucht op een mengsel van fossiele en biokerosine. 90 Procent van deze biologische kerosine is afkomstig uit afgewerkte frituurolie en 10 procent uit algenolie.
Deze zelfde Q-19 wordt ingezet voor het geven van demonstraties tijdens evenementen en is voor die gelegenheid van fraaie stickers voorzien.

Op 26 juni werd de jaarlijks terugkerende Veteranendag in Den Haag gehouden. De dag ervoor werden para’s gedropt en op de dag zelf was er een
flypast van vliegtuigen met onder meer AH64A Q-25, CH47D D-666, AS532U2 S-457, Spitfire PH-OUQ/MK732, Beech 3NM PH-KHV/G-29,
Harvard IIB’s PH-IIB/B-118, PH-LSK/B-64 & PH-MLM/B-71. Ook was er sprake van een KDC-10, Gulfstream IV V-11, Hercules, Fokker 50,
Hawker Hunter G-KAXF/N-294, vier PC7’s, vier F16’s (J-144, J-202, J-631, J-873) en een Lynx van de Marine. Aanvullingen welkom!

Tijdens het binnenvliegen van het Nederlandse luchtruim op 12 juli van Boeing 777 PH-BQG met aan boord het Nederlands elftal, gaven twee F16’s een escorte naar Schiphol.


Ballonnen

 

Cameron A-400 PH-GRD (ex OO-BZM) en Cameron A-300 PH-CZM, beide te Bussloo. (Jan Hetebrij, 20 mei 2010)
 

Medias, Roemenië 08.05.10 PH-BIB, PH-SPK
Schiedam 13.05.10 PH-KLS (geland bij Rhoon)
Waddinxveen 13.05.10 PH-GSB, PH-ZUI plus 1
Alphen a/d Rijn 14.05.10 PH-DOT
Apeldoorn Bussloo 20.05.10 PH-CZM, PH-GRD, PH-GRR, PH-GRV, PH-GRW, PH-GRX, PH-GRZ, PH-SND, PH-ZSC
Waddinxveen Gouwebos 23.05.10 PH-DLB, PH-SMR
Waddinxveen Zevenplas 23.05.10 PH-GSB
Capelle a/d IJssel 28.05.10 PH-GRR, PH-SND
Waddinxveen 28.05.10 PH-HDK
Zwolle Weezenlanden 01.06.10 PH-RNW
Gouda 07.06.10 PH-RKC
Waddinxveen 07.06.10 PH-CDA
Waddinxveen 23.06.10 PH-GSB
Waddinxveen Zuidplas 23.06.10 PH-BAF, PH-PAP
Gouda 24.06.10 PH-HDK, PH-SMR
Sint Jansteen 25.06.10 OO-BNZ
Terhole 26.06.10 OO-BGS, OO-BJC
Capelle a/d IJssel 29.06.10 PH-GSB, PH-VBX
Vlaardingen 29.06.10 PH-KUB(?); geland bij Delft
Gouda 30.06.10 PH-ARR, PH . . . /Warsteiner, PH- . . . /A3 plus 1
Waddinxveen 30.06.10 PH-SMR plus 4
Gouda  01.07.10 PH-SMR plus 1
Waddinxveen 09.07.10 PH-HDK, PH-SMR, PH-ZUI
Tilburg 11.07.10 PH-VBX (na 53 minuten varen geland te Hilvarenbeek)