Na een langdurige restauratieperiode is dit het zeer fraaie resultaat geworden: Fairchild M-62A-3/PT-26-FA Cornell N58799/FV154 tijdens haar tweede
vlucht. (Ben Ullings/Aviation Photos International, 28 augustus 2010)


- ALOUETTE: De ex-KLu SE3160 A-227 (c/n. 1227) werd achtereenvolgens: N227RA, (CP- * * * * ), HC-CAH, N327TA, (SE-JII), SE-HRV, RA-05701 en
staat tegenwoordig te boek als een SA316B model.

 

Rompdeel van Antonov An-2R SP-WWI dat door het hele land reist en ingezet wordt als decorstuk bij diverse producties.
(Pieter Plomp, Utrecht, 17 juli 2010)


- AN-2: De romp van Antonov An-2 SP-WWI werd deze zomer gebruikt bij voorstellingen van De Parade, onder meer in Rotterdam, Utrecht en Amsterdam.
Op 25 augustus werd het rompdeel gezien in het Noorderplantsoen in Groningen bij het Cultureel Festival Noorderzon en twee dagen later in Den Bosch
tijdens “Boulevard”.

- AN-2: Op 31 juli startte de op biofuel vliegende Antonov An-2T N244MJ vanaf Lancaster Fox Field in Californië voor de lange tocht naar Nederland, die
via diverse tussenstops in de Verenigde Staten, Canada, Groenland, IJsland en Engeland liep. Op 21 augustus werd begonnen aan het laatste stuk van
de reis van Wick naar ons land. Omdat men geen toestemming kreeg om op de toekomstige thuisbasis Twente te landen, werd een korte stop op Teuge
gemaakt en werd doorgevlogen naar het Duitse Nordhorn – Lingen, vroeger bekend als Klausheide.



De op biofuel vliegende An-2T N244MJ hoort eigenlijk thuis op Twente, maar staat tijdelijk op Nordhorn Lingen.
(Robert Jan Bergsma, september 2010)

- ANSON: De Avro Anson VM352 die de afgelopen jaren achtereenvolgens in het Autotron te Rosmalen en de opslag van het Aviodrome op Lelystad te
vinden was als “D-26”, staat tentoongesteld in RAF-kleuren (“K6285/V”) in het Museum Canadian Allied Forces 40 – 45 aan de Ulgersmaweg 51,
9731BL Groningen. Dit museum is maar beperkt open in de zomermaanden en de toegang is gratis.
Meer info: www.canadianalliedforces.com

 

- AVIODROME: De neussectie van De Havilland DH104 Dove 6 OO-SCD
werd opgeknapt en kreeg een nieuw kleurtje. Cierva C-30A autogyro SE-AFI kreeg onlangs het kenmerk “PH-HHH” op de romp. De echte PH-HHH was ingeschreven van januari 1935 tot januari 1938; meer informatie is te vinden op: www.hdekker.info/registermap/TWEEDE.htm#PH-MAG
Aan beide Pou-du-Ciels (PH-POU & “G-AEOF”) wordt momenteel gewerkt en de Norseman staat in de T2-hangaar.
Omdat de SAAB Viggen er een beetje gehavend uit begon te zien, werd het toestel opnieuw geverfd en wel met glansverf . . . .
Fokker 100 PH-OFA moest al snel na aankomst haar motoren inleveren maar zal tijdens het winterseizoen weer van motoren voorzien worden die aan hun uren zijn.
Dakota “PH-ALR”/G-AMCA werd gedemonteerd en werd op 23 september
over de weg naar Valkenburg vervoerd om daar als decorstuk dienst te gaan doen bij de voorstellingen van Soldaat van Oranje. De DC-3 zal in
RAF-kleuren gespoten worden voor zover bekend.
Op het buitenterrein werd het nodige verplaatst. De DC-4 staat nu in het gras, de Dauphin is iets opgeschoven en de Fokker F27 stond op 18 september buiten, evenals Tracker 151. De Beech 18 werd ook een klein stukje verplaatst en ook Dakota G-DAKK staat nu ergens anders.

De neussectie van De Havilland DH104 Dove 6 OO-SCD werd voorzien van een nieuwe laag verf. (Roger Soupart, Lelystad, 1 augustus 2010)
Bowers Fly Baby PH-CVH is niet meer te vinden in het museumgebouw.
In een van de nieuwe hangaars op Lelystad stond een aanhangwagen met daarop twee vleugels van een ex-Rode Duivels Fouga CM170R.

 

De reeds grotendeels gedemonteerde Dakota G-AMCA/”PH-ALR” in afwachting van transport naar Valkenburg.
(Henk Wadman, Lelystad, 18 september 2010)
 

Op 23 september is het eindelijk zo ver en wordt de “PH-ALR” op diepladers geplaatst. (Rob Dragt, Lelystad, 23 september 2010)




Cierva C30A SE-AFI die al decennia lang deel uitmaakt van de collectie van Aviodrome, Aviodome en haar voorganger, werd voorzien van het kenmerk
"PH-HHH”. (Roger Soupart, Lelystad, 1 augustus 2010)
 

- BAARLO: De aangekondigde komst van een Griekse NF-5A ter versterking van de collectie van Piet Smedts gaat helaas niet door. Wel verdween
MiG-21 1812 naar Griekenland. Ook Fiat G-91R 99+38 zou in eerste instantie die kant op gaan, maar dat gaat ook niet door.

- BOLKOW: Vier van de Politie afkomstige BO 105-helikopters werden op 8 september van de opslagruimte bij Domeinen overgebracht naar Heli-Holland
te Emmen; het gaat om de PH-RPR, PH-RPV, PH-RPW & PH-RPZ.



Douglas C-47B F-BAIF/”2100847” kwam nogal in het nieuws omdat de Dakota zwaar beschadigd werd tijdens transport van Best naar Valkenburg.
Op de eerste foto zien we het toestel in de takels hangen te Best en op de tweede zoals de oude dame er nu in gehavende toestand bij ligt op Valkenburg.
(Rob Dragt, Best 12 augustus 2010 & Valkenburg 23 september 2010)



- DAKOTA: Het was allemaal zo goed bedoeld, maar het liep helaas verkeerd af. Voor de musical Soldaat van Oranje die opgevoerd gaat worden in een voormalige hangaar op vliegkamp Valkenburg, zou Dakota 2100847 (F-BAIF) vanuit de tuin bij Museum Bevrijdende Vleugels in Best getakeld worden en
per dieplader naar Valkenburg getransporteerd worden. Het takelen en opladen op 12 augustus verliep prima, maar tijdens het transport lette de chauffeur
van de dieplader niet op en de uitstekende vleugelwortels van de Dakota ramden de zijkant van een viaduct in de buurt van Kaag. Gevolg: aanzienlijke schade!
 


De restauratie van twee exemplaren van de Consolidated Vultee BT-13A Valiant, N56330 (boven) en N68144 (onder), bij ATN op Hoogeveen, schiet al
aardig op. (Henk Wadman, Hoogeveen, 18 september 2010)


 

- EGMOND AIRCRAFT: Een bezoekje aan Hoogeveen leverde weer de nodige nieuwtjes op. Het frame van Klemm Kl.35D G-BVXI (1981) is uitgeleend aan iemand in de buurt van Berlijn die bezig is een replica te vervaardigen van een Kl.35D. De Klemm Kl.35D D-ECCI kreeg eind augustus na lange tijd weer
haar Duitse BvL en mag dus weer vliegen.
De restauratie van twee Consolidated Vultee BT-13A Valiant lesvliegtuigen schiet al aardig op. De motoren zijn reeds gemonteerd en het wachten is op instrumenten die uit de Verenigde Staten moeten komen. Het gaat hier om de N56330 en N68144.
Men beschikt over een aardig arsenaal aan reserve-onderdelen, inclusief diverse rompdelen die in de Dutch Nostalgic Wings hangaar liggen opgeslagen.
CASA 1.131E Jungmann D-EHMT staat op dit moment bij een zoon van Jack van Egmond thuis en men hoopt het toestel over een half jaar vliegklaar te hebben.
In de werkplaats is men ook bezig aan onderdelen van het Fokker C.X-project van het Militaire Luchtvaart Museum.
SAAB 91D Safir PH-RLN staat in de DNW-hangaar en is eigendom van het Deltion College te Zwolle.

- F-5B: Op marktplaats wordt een schaal 1 : 1 replica aangeboden van een Northrop F-5B, geheel vervaardigd van kunststof.

- FAIRCHILD: De unieke Fairchild M-62A-3/PT-26A-FE Cornell N58799 op Hoogeveen, maakte op 17 juli een kort hopje tijdens taxiproeven op Hoogeveen
en op 28 augustus haar officiële eerste vlucht na restauratie. In ongeveer tien jaar tijd werd de trainer op vakkundige wijze gerestaureerd door het team van Jack van Egmond en werd een zoektocht naar geschikte onderdelen gehouden. Op de neus voert het vliegtuig de naam “Boy’s Dream”.
 

Fokker S.IV, waarvoor het kenmerk PH-SIV gereserveerd werd, in aanbouw in de loods van Dick Funke te Berkhout. (Pieter Plomp, 24 juli 2010)

Diverse bronnen beweren dat voor deze Fokker D.VII replica het kenmerk
PH-VII gereserveerd zou zijn. Dat is onzin en “PH-VII” werd in 2007 toegekend aan een Van’s RV-7A. (Pieter Plomp, Berkhout, 24 juli 2010)

- FOKKER: In een loods in Berkhout is Dick Funcke druk bezig met de bouw van een Fokker D.VII en een Fokker S.IV. Beide toestellen zullen in
vliegwaardige toestand afgeleverd worden. Eerstgenoemde is een replica en is sinds kort van de Stichting Vrienden van het Aviodrome en de S.IV (PH-SIV)
is van het Aviodrome.
In de wandelgangen werd beweerd dat het kenmerk PH-VII voor de Fokker D.VII gereserveerd zou zijn, maar dat is echter nooit daadwerkelijk gebeurd.
“PH-VII” werd in 2007 toegekend aan een Van’s RV-7A.
Aan de wand van de loods in Berkhout hing de vleugel van de PH-70, een Wolf Hirth Grunau 8 die in 1937 door NV Vliegtuigbouw Deventer werd gebouwd
met c/n. V.D.1. De vleugel dient als voorbeeld voor een nieuw te bouwen vleugel; de romp wordt in Oss gerestaureerd.

- FOKKER:
In de Verenigde Staten werd op 20 augustus een replica van een Fokker D.VI ingeschreven op naam van Richard F. Horton: N423HH
met c/n. 7537.

- HARVARD: Bij het Newark Air Museum in Engeland werd na vele omzwervingen op 24 augustus de ex-KLu Harvard IIB B-163 afgeleverd.
Er zal heel wat aan het toestel opgeknapt moeten worden, maar men is erg blij met de nieuwe aanwinst.

- HEERENVEEN: 100 Jaar geleden was Clement van Maasdijk uit Heerenveen de eerste gebrevetteerde vlieger in ons land en om dit te herdenken, is er een
tentoonstelling in het museum “Willem van Haren”. Mignet HM.1000 Balérit 59-RY, afkomstig uit het Aviodrome, maakt deel uit van de tentoonstelling.

- HOOGEVEEN: In de hangaar van Dutch Nostalgic Wings staat de reeds eerder genoemde SAAB Safir PH-RLN en ook werd hier de pas gearriveerde
Cessna 140 N3651V gezien die binnen afzienbare tijd van vleugels wordt voorzien.
Verder staan hier de Dijkman Dulkes Dijkhastar II PH-COR en Dijkhastar V helikopter “PH-WOL” die te zijner tijd onder handen genomen zullen worden.
Ook werd hier Stearman N1944S waargenomen die in eerste instantie naar Frankrijk zou gaan, maar volgens de laatste berichten toch in ons land blijft.
In een aparte hangaar werd gewerkt aan een Pietenpol Aircamper, die voorzien zal worden van een antieke Anzani stermotor en aan de vleugels van een
Murphy Rebel. Tevens is hier de Auster 6A Tugmaster G-ASIP te vinden en ook hieraan is al het nodige werk gedaan.

- LAMBERT M212: Op 13 september is men gestart vanaf Oostende voor een vlucht rond de wereld met dit sportvliegtuig van Belgische makelij.
De PH-JDK (c/n. 2) kreeg de naam “Spirit of the Silver Baheca” en de avonturen van de bemanning zijn te volgen op www.flyingjuniors.com


- LISUNOV LI-2: In het pretpark Happy Valley in het Chinese Shenzhan doet de romp van een Li-2 in een soort van KLM-kleuren dienst als object bij
een brandweerspel. De identiteit van het toestel is momenteel nog onbekend.



Gondel van een onbekende Duitse Zeppelin in het Louwman Museum (Peter Baeten, Den Haag, juli 2010)


Farman HF20 replica “LA-2”. (Peter Baeten, Den Haag, juli 2010)


Uit Engeland komt deze replica van een Blériot XI. (Peter Baeten, Den Haag, juli 2010)


- LOUWMAN MUSEUM: Begin juli werd dit nieuwe Nationaal Automobiel Museum, gelegen aan de Leidse Straatweg 57, in Den Haag geopend. Naast
meer dan 200 auto’s, bezit het museum ook enkele vliegtuigen. Te zien zijn momenteel de Farman HF-20 replica “LA-2”, een in Engeland aangeschafte
replica van een Blériot IX, de mand van een gasballon en de gondel van een Duitse Zeppelin. Meer informatie: www.louwmanmuseum.nl

- MiG: De Hongaarse MiG-21UM 3036 die te vinden was in Museum Bevrijdende Vleugels te Best, staat nu in Russische kleuren op een soort van mobiele
 lift bij de Dumpstore in Maasbracht.

- MIGNET: In een van de voorgaande afleveringen van het Nederlandse nieuws maakten we melding van het feit dan de heer Jacobs in België een
Pou-du-Ciel gekocht had met het doel het toestelletje op te knappen en wel de OO-04. Onlangs werd de Mignet echter verkocht aan Vincent Jacobs te
Brussel die er een museumstuk van wil maken.

- MiL Mi-24: In het plaatsje Notter was aan de Schapendijk 11 tot voor kort de Tsjechische Mil Mi-24D Hind 0219 op een erf te vinden. De eigenaar
gebruikte één van de motoren voor zijn tractor pulling team ’n Kiefhorst. De helikopter werd aangekocht door Piet Smedts en verhuisde naar Baarlo.
Voor een foto zie: www.airnieuws.nl/nederlandsregister/474/luchtvaartnieuws.html

 


Nadat de Dakota, F27 en F-15 haar reeds voorgingen, wordt SP-2H Neptune 201/V gedemonteerd voor een opknapbeurt en daarna een verhuizing naar
een hangaar op Soesterberg. (Henk Wadman, Kamp van Zeist, 6 augustus 2010)
 

- MLM: Na het vertrek en opknapbeurt van de Dakota, Troopship, Catalina en F-15 uit kamp van Zeist, is binnenkort de Neptune 201/V aan de beurt.
Vleugels en diverse onderdelen zijn reeds gedemonteerd.
Om de ruimte en beetje op te vullen, staan er twee oude brandweerwagens op de plaats waar eerst de Dakota stond.
In een gebouwtje achter de Neptune staat de Lockheed 12; ziet er goed uit maar is nog niet gespoten.
Op 29 september werd een zeldzame Duitse V-2 raket overgebracht vanuit het Haags Historisch Museum naar de opslag van het toekomstige
Defensiemuseum op Soesterberg.
 


Een van de weinige Duitse V-2 raketten ter wereld was tijdelijk in het Historisch Museum in Den Haag te zien. (Roger Soupart, september 2010)


- NEPTUNE: Al heel erg lang stond SP-2H Neptune 203 te verpauperen op de basis Hato op Curaçao. De staartsectie werd onlangs verwijderd en zal
dienst gaan doen als monument aan de poort van de basis.

- PAINTBALL TWENTE: Op het terrein van dit bedrijf (in Hengelo of in Enschede; men heeft twee locaties) werd onlangs een gedemonteerd zilverkleurig tweedekkertje gezien. Iemand enig idee?



Nachtopname van een vreemd gemodificeerde SOCATA Rallye op Valkenburg waarvan de identiteit vooralsnog onbekend is.
(Roger Soupart, Valkenburg, 24 september 2010)


- RALLYE: Eind september werd op voormalig MVK Valkenburg een wit gespoten SOCATA Rallye gezien met een provisorisch gemonteerde neus die
niet bepaald op het origineel lijkt. Wie weet om welk toestel het hier gaat?



Romp van Reims/Cessna F152-II PH-CBB in opslag in de Aero Service hangaar te Lelystad. (Pieter Plomp, Lelystad, 13 augustus 2010)


- RLS: Morane MS760B Paris N20DA (ex PH-MSR) & N760R (ex PH-MST) werden onlangs door Paris Jet Corporation verkocht aan nieuwe eigenaren.
Tiger Moth N42DH (ex PH-ALG en deels PH-UDY) wordt voor € 60.000,- te koop aangeboden door M. Panarelli: 00-1-6174795189.
Hopelijk is er iemand in Nederland die interesse toont om deze Tiger, die als lesvliegtuig en reclamesleper gebruikt werd, weer terug te halen naar ons land.
Reims/Cessna F152 PH-CBB liep in 2009 motorschade op en het BvL verliep op 22 september van dat jaar. Momenteel staat het toestel in opslag in een
hangaar aan de Maraboeweg op Lelystad.

- ROTORWAY: De full scale mock-up van een Rotorway Exec helikopter die jaren als blikvanger gebruikt werd, wordt te koop aangeboden door Eglass
Lambo Sportscar Center te Rijssen.

- RYAN: In de vorige aflevering plaatsten we een foto van Ryan ST-3KR F-AZZY , beschilderd als “R-089”
(zie: www.airnieuws.nl/nederlandsregister/475/luchtvaartnieuws.html). Helaas verongelukte deze fraaie machine op 4 juli.

- SABRE: Vele jaren stond Canadair CL13B Sabre JC-240 op het terrein van een Duitse kazerne bij Budel. Op 29 juli arriveerde de Sabre op twee
diepladers op Teuge en zal in de toekomst op een paal geplaatst worden voor de nieuwe hangaar van de firma Leverco. Momenteel ligt het toestel op
houten pallets in genoemde hangaar, de meest oostelijke.

- SCUD: Justin Steegh uit Venlo kocht een zeldzaam zweefvliegtuig in Engeland: een Abbott-Baynes Scud III uit 1935 met c/n. 3. Op 5 september werd
het toestel met het kenmerk BGA684/AVA afgeleverd in Nederland.
Voor meer informatie over de Scud-modellen: www.scalesoaring.co.uk/VINTAGE/Documentation/Scud/Scud.htm



Na jaren als blikvanger bij het Luchtvaart Museum Texel gestaan te hebben, werd F-104G Starfighter D-8266 overgebracht naar de opslag van het
Militaire Luchtvaart Museum. (Rob Dragt, Soesterberg, 27 september 2010)


- STARFIGHTERS: De cockpitsectie van de Belgische F-104G FX-70 werd op 24 oktober 2009 aangekocht door Wouter Heines uit Kessel.
Op 27 augustus werden diverse Starfighterstukken overgebracht van Volkel naar Gilze-Rijen voor opslag en/of sloop: D-8063, D-8084 (staart),
D-8256 (zonder cockpit).
De bij een museum in Bad Oeynhausen gestalde TF-104G D-5804 gaat naar de opslag van het Militaire Luchtvaart Museum op Soesterberg.
Datzelfde lot onderging de bij het Luchtvaartmuseum Texel staande F-104G D-8266, die op 21 en 22 september gedemonteerd werd en op 27 september arriveerde op Soesterberg.
 


Romp van SOCATA Rallye 150ST PH-AFG gefotografeerd op Hilversum, een aantal dagen voordat het vliegtuig werd overgebracht naar Teuge.
(Henk Wadman, Hilversum, 6 augustus 2010)


- TEUGE: SOCATA Rallye 150ST PH-AFG die vele jaren in de hangaar van de Vliegschool Hilversum te vinden was, werd half augustus naar Teuge
overgebracht en ligt nu in de ATAS-hangaar.
Piper Warrior PH-SVG werd na een incident op Rotterdam een aantal maanden geleden naar Teuge getransporteerd en daar opgeslagen.
Op 11 augustus werd het toestel naar een van de nieuwe hangaars overgebracht.

- ZWEEFVLIEGNIEUWS: Pilatus B4 PC11-AF PH-514 werd in een half jaar tijd vakkundig gerestaureerd en maakte in het weekend van 21 en 22 augustus
een aantal vluchten vanaf Midden-Zeeland.
Schleicher Ka 6E PH-377, waarvan het BvL verliep in 1997, ligt al 13 jaar opgeslagen bij de eigenaar thuis in Venlo. Men wil het toestel weer opknappen
en er weer mee gaan vliegen.
Schleicher ASW 20BL PH-1453 blijkt volgens de eigenaar total loss verklaard te zijn na het ongeval bij Nieuwediep op 14 juni jongstleden.
Op Midden-Zeeland werd Schleicher ASH 25M HB-2382 waargenomen en het toestel heeft een eigenaar met een Nederlandse naam: S. de Vries.
Vanwege de enorme spanwijdte staat/stond de zwever, stevig verankerd en ingepakt in een hoes, buiten.
Na 15 jaren opslag gaat men de in 1947 gebouwde Slingsby T.21B BGA646/ATL restaureren, die eigendom is van Eric Munk en drie partners.
Gezien de staat van de Slingsby Sedbergh, verwacht men er ongeveer zes jaren over te doen.

Op Vliegveld Hilversum werden twee containers gezien, gevuld met motorzwevers en zweefvliegtuigen, bestemd voor een nog op te richten museum in
Durban, Zuid-Afrika. De inhoud bestond onder meer uit:

6 x Scheibe SF-25 Falke (allemaal met schade; er worden een paar vliegwaardige exemplaren van gemaakt)
1 x Scheibe SF-25B Falke D-KAAT
1 x Mü13 (compleet; voor een museum in Zuid-Afrika)
1 x Hirth Hi26 (nooit afgebouwd prototype; wordt in Zuid-Afrika afgebouwd)
1 x Neukom Elfe 17 HB-1074 (zo goed als luchtwaardig)

- AERO SERVICE: Jarenlang had men een onderhoudsbedrijf op Eelde, daarmee is men onlangs gestopt. Aero Service heeft nog wel vestigingen op
Lelystad en Oostwold.



Amsterdam Airlines Airbus A320 PH-AAX vloog een tijdje voor Travel Service, (Peter Heeneman, Antalya, 27 augustus 2010)


- AMSTERDAM AIRLINES: Verhuurde tot en met 25 september haar Airbus A320 PH-AAX aan de Tsjechische firma Travel Service.

- GENERAL ENTERPRISES: Op Eelde arriveerde op 21 juli een nieuwe Cirrus-demonstrator in de vorm van SR22T N411MX met c/n. 0011.
Deze SR22 Turbo is uitgerust met een Teledyne Continental Motors twinturbocharged TSIO-550-K motor. Deze motor is stiller dan de tot nu toe in gebruik
zijnde modellen en levert betere prestaties. De motorbehuizing werd aangepast en er zit een lichter en beter bestuurbaar neuswiel op het nieuwe T-model.

- JETNETHERLANDS: In de vorige uitgave maakten we melding van het feit dat Citation XL PH-DRS met stickers “Armin van Buuren” en “Armin only”
gezien werd op Rotterdam; dit moet de PH-DRK zijn, die voor twee weken aan de bekende DJ verhuurd werd. Het toestel werd op 12 en 13 juli beplakt
op Rotterdam en de stickers werden er na twee weken weer afgehaald.
Men voegde wederom een toestel aan de vloot toe: Citation Mustang PH-TXA.

- KLM: Op 18 september arriveerde de zeventiende Embraer 190 voor de KLM op Schiphol: de PH-EZS.
Geplande afleverdata voor Boeing 737-modellen. Bij sommige constructienummers hadden we al eerder een kenmerk staan, maar dat kan gemakkelijk
weer veranderen omdat de volgorde van aflevering nog niet bekend is. Op 1 september werd het kenmerk PH-BCA toegekend aan c/n. 37820 die
oorspronkelijk PH-BGM zou worden.

39255 B737-7K2 (was PH-BGN) maart 2011
38125 B737-7K2   maart 2011
38126 B737-7K2   maart 2011
39443 B737-7K2   mei 2011
39256 B737-7K2 (was PH-BGO) juni 2011
39446 B737-7K2   augustus 2011
39257 B737-7K2 (was PH-BGQ) september 2011
38634 B737-7K2 (was PH-BGR) september 2011
38635 B737-7K2 (was PH-BGT) oktober 2011
38128 B737-7K2   oktober 2011
       
37820 B737-8K2 (was PH-BGM) eerste helft december 2010; wordt nu PH-BCA
38127 B737-8K2   mei 2011

Op Kemble staan Boeing 737’s PH-BDA, PH-BDC & PH-BDD te wachten op de slopers. Van de PH-BDN op Norwich werden reeds rudder, motoren en
neus verwijderd.
 


Boeing 737-306 PH-BTI, klaar voor vertrek naar Kenya als 5Y-KYN. (Peter van Stelle, Amsterdam, 22 september 2010)


- MARTINAIR: Zal zich vanaf 1 november 2011 alleen nog toeleggen op vrachtvervoer; de KLM zal reeds geplande vluchten met passagiers naar diverse bestemmingen dan overnemen.

- ORANGE AIRCRAFT LEASING: Beech 1900D PH-RNG staat al weer een poosje op Rotterdam geparkeerd en maakte tussendoor slechts één vlucht
naar Sinda. Op 18 augustus vertrok het toestel naar Le Bourget, maar keerde de 21e weer terug. De laatste tijd echter werd een aantal vluchten gemaakt
vanaf Rotterdam: op 16 september eerst naar Groningen en later naar Ibiza; op 18 september kwam de RNG terug uit Eindhoven en vertrok de volgende
dag weer naar Ibiza en kwam ’s avonds weer terug. Op 22 september ging de reis naar Sindal in Denemarken.
De machine heeft slechts kort voor het Duitse bedrijf Jetisfaction gevlogen en voert nog steeds opschriften en logo van deze firma.
In samenwerking met Fly Orange wilde men diverse diensten in Duitsland opzetten met Beech 1900D’s PH-RNG, PH-RNH (UE-360) en PH-RNI (UE-388).
Overigens werden de kenmerken PH-RNH & PH-RNI niet officieel gereserveerd bij IVW.
Oorspronkelijk zou men met Jetstream 31’s van AIS Airlines gaan vliegen, maar dat plan ging niet door.
Met de Beech 1900D wilde men op werkdagen 4 x daags de route Hannover – Köln Bonn vliegen en met ingang van september zouden er diensten tussen
Münster Osnabrück en Zürich en Poznan gevlogen gaan worden.

- RAC: De eerste Diamond Star met nieuwe dieselmotor die weer in gebruik werd genomen door de Rotterdamsche Aero Club is de PH-RAB, die op 27 juli
vanuit Lelystad arriveerde. De tweede, PH-RAC, volgde op 10 september.



De BMW-motor van Ultravia Pélican PL PH-CAQ werd vervangen door een Jabiru en daardoor diende de neus wat aangepast te worden.
(Maurits Niemeijer, Maastricht, 27 juli 2010)


Pilatus B4 PC11-AF PH-514 uit 1974 werd vakkundig gerestaureerd en vliegt weer. (Peter Strayer, Midden Zeeland, augustus 2010)
 

- SKYLINE: Verhuist van Den Helder naar Eelde met de hele vloot: Beech 200 PH-ATM (te koop), Learjet 36A N116MA en L-39’s ES-TLE, ES-YLL &
ES-YLZ. De meeste toestellen opereerden trouwens al vanaf Eelde en vinden onderdak in een hangaar van de KLS.
Morane MS760A/C-41 Paris N751PJ is te koop en heeft overigens nog steeds niet gevlogen, voor zover we weten.
De in de vorige aflevering gemelde Duits L-39V Albatros 28+49 werd onlangs in de Verenigde Staten ingeschreven als N139V.
Zie: www.airnieuws.nl/nederlandsregister/475/luchtvaartnieuws.html

- SOLID-AIR: De fraaie “Kiss” stickers op Regional Jet 100 PH-AAG werden weer verwijderd, zodat het toestel weer geheel wit met een dun streepje
rondvliegt.
Dornier 328 PH-SOX die al een aantal maanden voor de Belgische firma ASL vloog, werd inmiddels ingeschreven als OO-ELI.

- TRANSAVIA: Half september werd bekend gemaakt dat men per 1 april 2011 stopt met de Deense tak van het bedrijf: Transavia Denmark. De van Gol en
Enerjet gehuurde Boeing 737’s PH-GGW & PH-OEJ gingen terug naar hun eigenaren.

- TUI AIRLINES NEDERLAND: De Boeing 767-300’s PH-AHQ, PH-AHX en PH-AHY van ArkeFly zullen op den duur vervangen worden door nieuwere
exemplaren van de Britse moedermaatschappij; respectievelijk door PH-OYE (oktober 2011), PH-OYJ (april 2011) en PH-OYI (oktober 2010)



Twee opnames van het eerste bezoek van een Airbus A380 op Schiphol op 15 juli jongstleden: F-WWDD. De bovenste foto is van Peter Heeneman en de
onderste van Dennis Jonkers.




- AMSTERDAM: Kreeg op 15 juli onder grote publieke belangstelling bezoek van de Airbus A380 F-WWDD.

- DEN HELDER: SAR-nieuws betreffende de Sikorsky S61N helikopters. De G-BDOC werd op 15 december van het vorige jaar overgevlogen naar Engeland
en werd inmiddels verkocht in de Verenigde Staten.
Op 1 januari 2010 arriveerde de G-BPWB op Den Helder als opvolger van de G-BDOC en op 15 augustus jongst leden werd de G-BIMU overgevlogen van
Aberdeen via Newcastle naar Den Helder.

- EDE: Vanwege de Jan Hilgers Memorial Airshow die op 18 september boven de Ginkelse Hei gehouden wordt, zou er voor één dag een vliegveldje
ingericht worden in een weiland aan de N224 ten westen van de plaats Ede. Men verwachtte dat een twintigtal vliegtuigen gebruik zou maken van het
terrein. De regen gooide helaas roet in het eten want het veld werd afgekeurd.

- EELDE: Volgens berichten in de media is men in gesprek met CityJet, Wizzair en Ryanair over het uitvoeren van regelmatige vluchten naar diverse
bestemmingen. Voorwaarde is wel dat de beoogde baanverlenging eerst gerealiseerd moet zijn.



Henk Withaar uit het Drentse Dalerveen kocht begin mei Aviasud Mistral PH-2F6, waarvan het BvL al in 2005 verliep. Op 8 oktober 2007 werd de
inschrijving doorgehaald. (Herman Dekker, Dalerveen)


- GEES:
Op 3 en 4 september werd bij deze plaats een tijdelijk vliegveldje voor MLA-vliegtuigen ingericht.

- ROTTERDAM: Diamond Star PH-JKG werd verkocht in Frankrijk. Langparkeerder Beech 1900D PH-RNG vertrok op 12 juli naar Sinda (EKSN) en keerde
op 15 juli weer terug en op 18 augustus werd koers gezet naar Le Bourget om even later weer geparkeerd te worden op Rotterdam. Daarna werden nog
enkele vluchten gemaakt.
Een nieuwkomer is Saratoga IITC PH-TCS, die eerst even als N666EX op Rotterdam te zien was.
Op 2 augustus maakte Eaglet PH-EAG weer eens een vlucht na een lange periode van inactiviteit.
Nadat al eerder Diamond Star PH-RAB afgeleverd was met en nieuwe motor, volgde op 10 september de PH-RAC.
Omdat traumaheli PH-ULP toe was aan een onderhoudsbeurt, werd begin september de PH-HVB ingezet. De para’s moesten het anderhalve week doen
zonder Super Cargomaster PH-BSU en daarom werd Turbo Porter OO-PCV gehuurd, die op 10 september arriveerde.
Op 25 augustus kwam Cessna 208B D-FDAK aan uit Lelystad, maakte tijdens de Hoogvliegersdag op 4 september een aantal rondvluchten en staat
momenteel op het platform bij het KLM Jet Center geparkeerd.

AVIATION MAINTENANCE ROTTERDAM: PH-SVM
IAS/RAS/JETNETHERLANDS: D-FDAK Ce208B, D-HHLF EC120B, EC-HJC SA226TC, OO-JDK Ce525, OO-PHI Ce525, SP-ITC PA31-350, PH-PIX,
PH-RPJ, PH-TCN, PH-VDS, PH-VMA
VLIEGWERK: N340DD Ce340A, PH-CRS, PH-EAG, PH-SKJ, PH-TIM

- ROTTERDAM: De geplande aanleg van een helihaven aan de Schaardijk gaat niet door. Helinet, het bedrijf dat ervan gebruik zou gaan maken, trok de
aanvraag in en wil nu òf op de nieuw aan te leggen heliport in de Waalhaven gaan vliegen òf gewoon gebruik gaan maken van de faciliteiten op
Rotterdam The Hague Airport.
 


Westland SH14D Lynx 277 geeft een demonstratie in de buurt van de Erasmusbrug. (André Wadman, Rotterdam, 4 september)


Tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam op 3, 4 en 5 september werd dagelijks Lynx 277 ingezet tijdens demonstraties. De helikopter opereerde vanaf
het dek van de Hr.Ms. Johan de Witt. NHV Dauphin OO-NHU gaf beloodsingsdemo’s.



Een demonstratie beloodsen van schepen werd gegeven door NHV AS 365 N3 Dauphin OO-NHU. (André Wadman, Rotterdam, 4 september)


Rescue Vlissingen op 4 augustus bood de toeschouwers het volgende: demo van een F-16, Sea King RS03, Alouette III A-247, AB412SP R-01,
AS 355 F2 OO-HSN, AS 365 N3 OO-NHU, MD600N D-HKAL en AW139 PH-PXY. Tevens gaven de vanaf Midden Zeeland opererende
Royal Jordanian Falcons een show met Extra EA300L’s JY-RFA, JY-RFB, JY-RFC & JY-RFD.

Tijdens de manifestatie SAIL in de Amsterdamse haven werden van 19 t/m 21 augustus diverse helikopters gezien. Onder meer EC 135 P2+ PH-PXB,
PH-PXC, PH-PXD; AW139 PH-PXZ; Lynx 266 (demo), AS 355 F2 OO-HSM en R44 PH-WSW.



“Lifeliner 1” oftewel de EC 135 T2 traumaheli PH-EMS uit “020”. (David Booster, Rotterdam, 8 mei 2010)


De inzet van een traumaheli in Zeeuws-Vlaanderen is nogal in het nieuws geweest. Men gaat gebruik maken van de op Rotterdam Airport gestationeerde
“Lifeliner 2” en de vanaf Volkel opererende “Lifeliner 3”.
Dit stuit nogal op verzet van de plaatselijke bevolking omdat men vindt dat met name het Rotterdamse exemplaar er te lang over doet om snel ter plaatse te
zijn. Liever ziet men de inzet van de Belgische MUG heli vanuit Brugge, waarbij MUG staat voor Medische Urgentie Groep. De MUG heli maakt echter
gebruik van het Belgische Astrid communicatiesysteem, terwijl de Nederlandse hulpdiensten gebruik maken van het Nederlandse C2000 systeem.



Bell 407 D-HEAB van Heliteam Süd werd ingezet voor het doorsturen van tv-opnames van de Dutch TT. (Bert Visser, Assen, 26 juli 2010)


Politie Agusta AW139 PH-PXY landt op het parkeerterrein bij de politietoren in Assen. (Bert Visser, Assen, 24 juli 2010)


- ASSEN: Tijdens de 80th Dutch TT in Assen waren weer diverse helikopters actief; gezien werden:
 
D-HALY R44 Raven  
D-HEAB Bell 407 Heliteam Süd (cameraship)
PH-AJK R22 Beta  
PH-ECD EC 120 B  
PH-ECJ EC 130 B4  
PH-EQU EC 155 B1  
PH-HVB EC 135 T2+ MAA/ANWB
PH-KGJ EC 120 B “BMW VIP-shuttle”
PH-SEW R22 Beta  
PH-WJK R44 Raven  
PH-WRW EC 120 B “BMW VIP-shuttle”

Op het parkeerterrein van de Politietoren in Assen:
 
PH-PXA EC 135 P2+ op 25.06 (niet zeker of ie geland is)
PH-PXE EC 135 P2+ op 26.06
PH-PXY AW139 op 24.06


- KLu/MLD:


Helaas werden onze Lockheed Orions verkocht aan Duitsland; hier zien we de 60+07 die in Nederland als 311 vloog. (Peter Gralla, Wittmund, 15 juli 2010)



De nieuwe Lockheed Hercules G-781 werd op 15 juli afgeleverd van Cambridge naar Eindhoven; voor een foto zie:
www.airnieuws.nl/nederlandsregister/475/luchtvaartnieuws.html

De volgende SH-14D Lynx helikopters staan momenteel in opslag op Gilze-Rijen: 264, 268, 269, 270, 271 & 276.

Op 21 juli werd de tweede NH-90NFH helikopter afgeleverd op De Kooij: de N 164.

Op 7 september werd op het voormalige Unilever fabrieksterrein in Vlaardingen een anti-terreuroefening gehouden waarbij een Cougar en een Chinook
(D-665) werden ingezet.

Op Eindhoven werd eind augustus het EATC in gebruik genomen dat het luchttransport en de tankercapaciteit coördineert binnen Europa. Aangesloten
landen zijn momenteel België, Duitsland, Frankrijk en Nederland, terwijl Luxemburg en Spanje interesse hebben om zich aan te sluiten.

Er zullen eind dit jaar/begin volgend jaar achttien F-16’s overgevlogen worden naar Chili. Het vertrek van de eerste zes exemplaren vanaf Leeuwarden staat
momenteel gepland voor 11 november; de rest volgt in twee groepen van zes in 2011.
Het gaat om de volgende F-16’s: J-058/138/192/198/204/207/365/617/620/627/636/640/648/864/867/869/874/875.
Op 29 september werden de F-16’s reeds symbolisch overgedragen aan Chili.

Het F-16 sleepvliegtuig op Volkel (J-222) werd in het kader van de Tigermeet van een bijzonder fraai tijgerschema voorzien, inclusief een grote tijgerkop
op de staart.

Dornier 228 PH-CGC nam in de maand september deel aan Operatie Poseidon, waarbij de Egeïsche Zee tussen Griekenland en Turkije gecontroleerd werd.
Dit was de eerste maal dat een vliegtuig van de Nederlandse Kustwacht werd ingezet buiten de maritieme grenzen van Nederland.


Ballonnen:
 
Apeldoorn Mheenpark 13.07.10 PH-BAZ
Heerenveen 18.07.10 PH-DJB, PH-ESG, PH-GRN, PH-SLT, PH-YAN
Oudewater(?) 18.07.10 PH-SMR, PH- ZUI plus 2
Teuge 18.07.10 PH-VBW (geland)
Lent 20.07.10 PH-FDT, PH-JNY, PH-MGP, PH-UVE, PH-VBX
Nijmegen Oost 20.07.10 PH-DDL, PH-PKB, PH-RON
Gouda  22.07.10 PH-HDK plus 1
Waddinxveen 25.07.10 PH-DOT
Heumensoord 27.07.10 PH-RON
Rotterdam – Kralingse Bos 28.07.10 PH-FCB
Heumensoord  29.07.10 PH-SBB
Rotterdam – Zuid 31.07.10 PH- . . .
Gouda 01.08.10 PH-ATN(?)
Waddinxveen - Gouwe Bos 01.08.10 PH-DOT, PH-GSB, PH-HDK, PH-SMR plus 6
Rotterdam (ten NO van) 09.08.10 PH-HGR
Waddinxveen – Gouwe Bos 22.08.10 G-CDLB, PH-HDK, PH-ZUI
Rotterdam – Zuid 28.08.10 PH-BOZ
Rotterdam (regio) 31.08.10 G-CDLB
Waddinxveen 01.09.10 PH-VVK
Spijkenisse 04.09.10 geland: PH-WBO, PH-WBU(?)
Apeldoorn 13.09.10 PH-GSB, PH-ISS, PH-KOK, PH-LOV, PH-MNM, PH-SCC
Nijmegen – Goffertpark 13.09.10 PH-BBS, PH-WBN
Rotterdam Airport 18.09.10 PH-GSB
Capelle 22.09.10 PH-AMS, PH-CZM