SAR Alouette III H-20 werd voor een beurs tijdelijk overgebracht van Soesterberg naar de IJsselhallen in Zwolle. (Rob Dragt, Soesterberg, 12 oktober 2010)


- ALOUETTES: SE3160 A-391 die tentoongesteld stond op Soesterberg, wordt de nieuwe poortwachter in Grasshoppers-kleuren op Gilze Rijen.
Alouette III H-20 werd op 12 oktober overgebracht van Soesterberg naar de IJssellandhallen te Zwolle, waar een Lego-beurs gehouden werd. 

- BOLKOW: Vier van de Politie afkomstige BO 105-helikopters werden op 8 september van de opslagruimte bij Domeinen overgebracht naar Heli-Holland te
Emmen: de PH-RPR, PH-RPV, PH-RPW & PH-RPZ. Een paar dagen later volgden de PH-RPS, PH-RPX & PH-RPY. Alle Zeven werden ze begin november overgeschreven op naam van B.M. Aviation bv.


Eén van de twee ex-Duitse BO 105 helikopters in het ROC Schiphol werd wit gespoten en heeft de tekst “Lufthansa Technical Training” in gele letters op de staartboom gekregen.


 

Na lange tijd te zijn gebruikt als opslagplaats voor hout op een boerderij in Overasselt, werd dit cockpitgedeelte van een WACO CG-4A zweefvliegtuig gered en is
te vinden in het Nationaal Bevrijdingsmuseum 1940 – 1945 te Groesbeek. (Roger Soupart, november 2010)


- CATALINA: Na noodgedwongen te zijn ondergebracht in een hangaar op Weeze, werd Catalina PH-PBY op 12 oktober geferried naar Lelystad, waar de nieuwe hangaar officieel in gebruik werd genomen. IVW had voor deze gelegenheid een ontheffing afgegeven.

- CHIEFTAIN: De geheel van verf ontdane PA31-350 Navajo Chieftain in de hangaar van Transal op Midden Zeeland blijkt de ex G-LYDB te zijn. Vanaf 23 januari 2006 tot en met 3 maart 2010 stond het toestel met c/n. 31-8052107 ingeschreven in Engeland als G-LYDB, maar dat heeft er naar alle waarschijnlijkheid nooit op gestaan. Gedurende lange tijd stond de PA31 buiten op Midden Zeeland als TI-PAI.
Volgens de Britse CAA werd het kenmerk G-LYDB op 3 maart van dit jaar doorgehaald met als reden “permanently withdrawn from use”.

- CONSTELLATION: Zoals het er nu voor staat, zal de Lockheed Constellation N749NL niet vliegen in 2011. De ICAO heeft nieuwe richtlijnen uitgevaardigd en dat vergt nogal wat papierwerk. Men hoopt nu in 2012 met het toestel te kunnen gaan vliegen.
 


Dakota G-AMCA/”PH-ALR” kort na aankomst op Valkenburg. (Peter Baeten, Valkenburg, 24 september 2010)
 


Dezelfde “PH-ALR”, maar nu in Royal Air Force uitmonstering met code “NQ-I”. (Peter Baeten, Valkenburg, 24 september 2010)
 


De onfortuinlijke Dakota “2100847” uit Best werd op betonnen platen gezet, (Peter Baeten, Valkenburg, 2 oktober 2010)
 

- DAKOTA’S: De van het Aviodrome voor de musical Soldaat van Oranje gehuurde oranje Dakota G-AMCA/”PH-ALR” werd helemaal olijfgroen geverfd, kreeg Britse roundels en finflashes en aan de linkerkant de code “NQ-I” in rode letters. De code “NQ” werd in de oorlogsjaren door No.24 squadron van de Royal Air Force gebruikt.
Er werden houten propellers gemonteerd die kunnen draaien en om te kunnen taxiën werden wielen van een gierkar gemonteerd die middels kettingen via een hydraulisch systeem aangedreven worden.
Over ongeveer anderhalf jaar gaat de G-AMCA terug naar Lelystad en krijgt dan mogelijk de beschildering van een KLM Dakota die in de oorlogsjaren tussen Engeland en Lissabon vloog voor de BOAC.

Het beschadigde exemplaar uit Best werd op Valkenburg op betonnen platen gezet en verbeeldt een gecrashte Dakota.

Dakota PH-PBA kreeg het KLM kleurenschema met de schuine streepjes in de staart. Op 7 december werd de Dakota op Schiphol-Oost gedoopt
als “Prinses Amalia”.


Op 7 december werd Dakota PH-PBA op Schiphol-Oost gedoopt als “Prinses Amalia”. (Roger Soupart, Schiphol, 7 december 2010) 
  

Men is van plan de nooit afgebouwde Dijkman Dulkes Dijkhastar V “PH-WOL” in de toekomst te voltooien. (Henk Wadman, Hoogeveen, 18 september 2010)
 
 
- EGMOND AIRCRAFT: In de vorige aflevering maakten we melding van CASA 1.131E Jungmann D-EHMT die thuis opgeknapt wordt door een zoon van Jack van Egmond. Voor dit toestel is al enige tijd geleden het nieuwe kenmerk D-EMND vastgelegd.
 
 
 

De restauratie van Auster 6A Tugmaster G-ASIP schiet al aardig op. (Henk Wadman, Hoogeveen, 18 september 2010)


- FOKKER: De in 1978 door Williams Flugzeugbau vervaardigde replica van Fokker D.VII D-EAWM (c/n. 0033) werd achtereenvolgens G-BFPL, I-BFPL en op 16 september jongstleden ingeschreven als N425VT van Training Services Inc. Het toestel is uitgerust met een Ranger-motor.

- FOKKER: Fokker S.11.1 PH-GRY kreeg op Gilze Rijen een complete overhaul en werd weer in de kleuren van de Koninklijke Marine gespoten als “197/K”.
De al enige tijd geleden naar Zuid Afrika verscheepte Belgische Fokker S.11.1 Instructor OO-PCH (6199) werd op 15 september 2010 ingeschreven als ZU-FJT.

- FOKKER: Men is van plan Fokker Friendship D-BAKC over te laten brengen op diepladers van Mönchengladbach naar Schiphol en het toestel daarna tentoon te stellen in fabriekskleuren als “PH-NIV” op het Anthony Fokker Business Park te Oude Meer bij Schiphol.
Genoemde F27 maakte op 6 februari 1962 haar eerste vlucht als een F27 Mark 200 en werd in de loop van 1977 omgebouwd tot Mark 600. Op 13 november 2008 werd de D-BAKC doorgehaald in het Duitse register en staat sindsdien opgeslagen.
De F27 SE-KZD van de brandweer op Eelde, werd op 17 november door de Bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht en de Genie in elkaar gezet. Voor een foto zie: Fokker Fleetlist

Een soortgelijke rol is weggelegd voor Fokker F28 Mk0100 PH-OFE (11260): in de loop van 2011 wil men het toestel op een van de promenades op Schiphol plaatsen, evenwel zonder motoren.



Uit 1956 stamt deze Hawker Hunter F6A G-KAXF/”N-294” die vanaf Leeuwarden vliegt. (Joop & Vera Looije, Gilze-Rijen, 17 juni 2010)


- HARVARD:
In Zevenhuizen wordt door een verzamelaar van militaire voertuigen een Harvard inclusief Commer trekker uit 1939 en Queen Mary dieplader te koop aangeboden. Het gaat hier om een toestel dat uit verschillende machines is opgebouwd. De romp komt van de EZ259, de staart van de KF487 en de motorbeplating van de ex-KLu Harvard B-69. In Engeland was dit toestel ingeschreven als G-BMJW tusen 28 november 1985 en 2 september 1991 en voert een metaalkleurig nep Amerikaans schema met onder meer “353FG” op de romp.

- HUNTER: In de vorige aflevering maakten we melding van het feit dat Hawker Hunter T7 N-315 stond weg te rotten op Long Marston. Gelukkig is het toestel gered en zal de nadagen van haar leven gaan slijten als blikvanger bij het motoren onderhoudsbedrijf Albe Power in Schotland. Het ligt in de bedoeling om de Hunter in RAF camouflagekleuren te gaan spuiten.

- MITCHELL: Op 23 oktober jongstleden kwamen de besturen van de Duke of Brabant Air Force en Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht op Gilze-Rijen overeen dat de DBAF Mitchell PH-XXV overdraagt aan de SKHV en op 23 november werd dat officieel vastgelegd bij IVW. De DBAF wordt opgeheven.
Overigens heeft de Mitchell nog steeds niet gevlogen als PH-XXV.
 

- MUSTANG: Op 17 november werd voor het eerst proefgedraaid met P-51D-NA Mustang N6395, waarvoor PH-JAT gereserveerd werd, op Lelystad. Binnen enkele maanden hoopt men de eerste vlucht na restauratie met het toestel te kunnen maken.



Voor North American P-51D-NA Mustang N6395 werd het kenmerk PH-JAT gereserveerd; de motor draaide voor het eerst na 20 jaar op 17 november jongst leden.
(Leo van der Goot, Lelystad, 20 november 2010)


- COCKPITSECTIES: Op 29 november werd een dieplader met daarop een neussectie van een F28 gezien op de A12 ter hoogte van Zoetermeer, rijdend in oostelijke richting
Een paar dagen later, op 3 december, werd een dieplader gezien met twee neussecties op de A9 bij Amstelveen, richting A2 Utrecht.

- PRESSURIZED NAVAJO: Piper PA31P-425 PH-CRL (31P-7300136) was ingeschreven in ons land tot en met 4 oktober 2005. al op 17 juli 2004 was het BvL verlopen van deze machine. Op de FAA site wordt 11 maart 2009 aangegeven als Certificate Issue Date voor het kenmerk N168MD op naam van Aircraft Guaranty Corp Trustee.
Echter het toestel staat nog steeds als “PH-CRL” in opslag op Lelystad.

- ROBINSON: R22 Beta PH-THB (2333) werd in oktober op de veilingsite van van Beusekom aangeboden.

- SENECA: Piper PA34-220T PH-EGC (34-8133115) werd in oktober ter veiling aangeboden door BVA Auctions en gekocht door J.T. van der Pal Beheer bv.



In 1950 werd deze SAAB 91A Safir ingeschreven als PH-UED en vanaf 1980 is het toestel te vinden op het terrein van een vakantiepark aan de Schaarshoekweg
te Wijhe, vlakbij Heino. Helaas ziet de Safir er belabberd uit. (Henk Wadman, 18 september 2010)



Een al wat oudere opname van Sikorsky S61N PH-NZD tijdens het uitvoeren van rondvluchten. (Henk Wadman, Den Helder, 15 september 2007)


- SIKORSKY: Begin januari 2011 verdwijnt na bijna 40 jaar trouwe dienst de laatste Sikorsky S61N Mk.II met een Nederlands kenmerk uit ons land: PH-NZD, die dan bijna 30 jaar oud is en er ongeveer 33.000 uren en 77.000 landingen op heeft zitten.
Eind 1967 nam het toenmalige KLM Noordzee Helikopters de S61N PH-NZA in gebruik en in totaal heeft dit bedrijf (en haar opvolgers KLM Noordzee Helicopters, KLM Helikopters, KLM/ERA Helicopters, Schreiner Northsea Helicopters & CHC Helicopters Netherlands) negen stuks in dienst gehad: PH-NZA, PH-NZC, PH-NZD, PH-NZF, PH-NZG, PH-NZI, PH-NZK, PH-NZL en G-BEWL. Zij werden met name voor offshore-doeleinden ingezet en een veelheid aan andere taken: rondvluchten, vervoer VIP’s, beloodsing, vliegende kraan enz. Een aantal helikopters werd een tijdje uitgeleend aan zusterbedrijven en kreeg tijdelijk een Brits, Noors of Iers kenmerk; twee vlogen zelfs een poosje als “UN191” in opdracht van de United Nations in voormalig Joegoslavië en de PH-NZK in de Filippijnen.
Een andere gebruiker van de S61N was Schreiner-BEA Helicopters die in de jaren 1968/1969 gebruik maakte van twee exemplaren: G-ASNM/PH-SBC en
G-ASNL/PH-SBH.
Alleen voor SAR-taken zal vanaf Den Helder voorlopig nog een Britse S61N ingezet worden.

- STARFIGHTERS: TF-104G D-5810 en F-104G D-8244 werden onlangs verscheept naar de Verenigde Staten. De D-8300 die in de plaats Uithuizen te vinden is, zou naar de opslag van het MLM op Soesterberg verhuizen.



In het Overijsselse Hasselt is bij de firma Schagen aan de Hanzeweg deze Lockheed F-104G Starfighter te vinden. Hoewel er “D-8029” op staat, is het in werkelijkheid de 26+02 van de Luftwaffe. (Henk Wadman, 18 september 2010)


- STEARMAN: Nadat eerst het kenmerk van de op Hoogeveen aanwezige Stearman N1944S was doorgehaald, werd dit op 28 oktober 2010 weer toegekend aan de Boeing E75/PT-13D-BW met c/n. 75-5864.

- STORCH: Onlangs kregen we een recente foto van de bekende uit 1942 stammende Fieseler Fi156C-3 Storch D-EDEC (156-5802; ex I-FAGG, MM12822, “SU+LL”) die een aantal jaren op Rotterdam gevlogen heeft als reclamesleper en daarna lange tijd opgeslagen werd in de “grote hangaar”. Via allerlei omzwervingen kwam het toestel op Gilze terecht en uiteindelijk werd het in Engeland gerestaureerd en ingeschreven in 1983 als G-FIST. Men zag er uiteindelijk vanaf om er een vliegend toestel van te maken en er werd dan ook geen Brits BvL afgegeven.
In 1995 werd de Storch verkocht aan het Italiaanse Museo Storico dell’Aeronautica Militare in Vigna di Valle. Daar werd de Fieseler in Italiaanse kleuren gespoten
als MM12822/20. Tegenwoordig is de rechtervleugel opgeklapt langs de romp, vermoedelijk om ruimte te winnen.
Van deze machine wordt beweerd dat het toestel destijds ingezet werd om op spectaculaire wijze Mussolini vanaf de berg Gran Sasso te halen.



De uit 1942 stammende Fieseler Fi156C-3 Storch MM12822/20/(ex G-FIST) met Rotterdamse roots. (John Wickenden, Vigna di Valle, 5 augustus 2010)


- ZWEEFVLIEGNIEUWS:
Al eerder maakten we melding over de containerlading vliegtuigen die vanaf Vliegveld Hilversum naar Zuid-Afrika verscheept zou worden.
De beschadigde set vleugels van Schneider Grunau Baby IIb PH-151, die opgeslagen lag op Hilversum, werd eveneens met deze zending meegestuurd.

Op Twente ligt Ka 6CR PH-261 in beschadigde toestand opgeslagen. Wordt mogelijk in de toekomst gerestaureerd.
Musger Mg.23SL Steinadler OE-0598 ligt al weer heel wat jaren in opslag op Hilversum en binnenkort hoopt men aan de restauratie te beginnen. Het kenmerk PH-1346 is reeds gereserveerd voor dit Oostenrijkse zweefvliegtuig.
Een ander exemplaar in ons land van hetzelfde type, is de OE-0752 die ook op Hilversum opgeslagen zou liggen.

Op Marktplaats wordt de niet vliegwaardige Schleicher K 8B PH-311 inclusief trailer aangeboden. Het constructienummer van deze uit 1963 stammende zwever is 8143 en op 25 mei 2009 verliep het BvL, gevolgd door uitschrijving op 3 december 2009. Het toestel ligt overigens in Breda.

Het wrak van Slingsby T.21B Sedbergh PH-811 (c/n. 604) is tegenwoordig te vinden op het Duitse vliegveld Lünen. Met de romp van de PH-811 en de vleugels van een Brits exemplaar hoopt men er weer een complete Sedbergh van te maken. Het BvL van de PH-811 verliep op 17 juli 1991 en het kenmerk werd op 28 april 1993 doorgehaald.
Overigens is men van plan van de restanten van beide zweefvliegtuigen ook weer een compleet vliegtuig te maken.
PH-811 werd 13.08.89 beschadigd Bourges(F). Terwijl het toestel naar de startplaats werd geduwd werd het door een harde windvlaag op de rug geworpen.
Zwaar beschadigd. Het is sindsdien in opslag.




Deze zeldzame nooit afgebouwde Hirth Hi-26 Mose II werd vanaf Hilversum verscheept naar Zuid-Afrika. (Kees van Aggelen, Hilversum, 21 september 2010)


- ANWB:
Men gaat een proefperiode instellen waarin zwaargewonde Nederlandse patiënten van uit België, Luxemburg, het noorden van Frankrijk en het noordwesten van Duitsland met een Nederlandse traumaheli overgebracht worden naar ziekenhuizen in ons land.

- ARKEFLY: Huurde de tweede helft van oktober af en toe wat materiaal in zoals de Air Finland Boeing 757-28A OH-AFJ en Boeing 767-341ER OO-JAS &
Boeing 737-7K5 OO-TUC van de Belgische zusterfirma. Laatstgenoemde werd in de maand november ook een paar maal gebruikt.

- HELINET: De firma die wilde plannen had om helikopterdiensten tussen diverse Belgische en Nederlandse steden uit te gaan voeren, werd op 16 november 2010 failliet verklaard.

- JETNETHERLANDS: Begin oktober werden de DJ Tiësto stickers weer verwijderd van Cessna 560XLS PH-ANO. Naast de instapdeur staat “powered by JetNetherlands”.

- KLM: Het toekennen van kenmerken aan de nieuwe Boeing 737’s wordt nog ingewikkelder dan het al was omdat bij een bepaald constructienummer steeds een ander kenmerk komt te staan. We wagen ons dan ook niet meer aan een overzicht.
Begin november stonden op Kemble/Cotswold Airport de PH-BDA, PH-BDC en PH-BDD te wachten op de sloper.

- SKYLINE: Huurde in november voor twee weken L-39C Albatros ES-TLC/”8” van het Breitling Jet Team. De L-39C arriveerde op 12 november op Gilze-Rijen en werd ingezet voor de oefening Advance Windmill die van 15 tot en met 19 november plaats vond op de Peel.



Eurocopter EC 135 T2+ PH-HVB verving tijdelijk de op Rotterdam gestationeerde PH-ULP. (Annemarie Wadman, Bachplein - Schiedam, 12 oktober 2010)




Twee Transavia Boeing 737-8K2’s werden verhuurd aan AeroMexico: PH-HZD en PH-HZF. (Peter van Stelle, Amsterdam, 12 november 2010 & 6 november 2010)




- TRANSAVIA: Boeing 737-8K2’s PH-HZD & PH-HZF verdwenen voor een tijdje naar Aero Mexico en de PH-HSW vliegt weer als 9Y-TJR deze winter, vergezeld door de PH-HSA die 9Y-TJS werd. Boeing 737-7K2 PH-XRC en 737-8K2 PH-HZY kwamen beide  terug van Transavia Denmark.
De PH-HZI en PH-HZJ vliegen deze winter voor Sun Country en de PH-HZB verdween naar  Comair/Kulula in Zuid-Afrika als ZS-ZWQ. Vanaf 6 december zou de
PH-HZC voor Jet2 gaan vliegen.




Transavia Boeing 737-8K2 PH-HZB verdween naar Zuid-Afrika als ZS-ZWQ. (Peter van Stelle, Amsterdam, 24 november 2010)


Schiphol kreeg bezoek van de nieuwe Boeing 787 Dreamliner N787ZA. (Peter van Stelle, Amsterdam, 6 november 2010)


- AMSTERDAM:
Na eerder de Airbus A380 op bezoek te hebben gehad, kreeg Schiphol op 5 en 6 november bezoek van de nieuwe Boeing 787 Dreamliner N787ZA. 

- DEN HELDER: In de tweede helft van september werden de volgende Britse helikopters gezien op Den Helder  die daar op dat moment gestationeerd waren: Dauphins G-ISSU, G-IISV & G-ISSW plus de S61N’s G-BIMU & G-BPWB.
Zoals het er nu naar uitziet, zal de baanrenovatie plaats vinden tussen maart 2011 en 1 juli van dat jaar. Als noodvoorziening voor het drukke helikopterverkeer werd een tijdelijke parallelbaan aangelegd, die na 1 juli dienst gaat doen als taxitrack.




Piper PA23-250 Aztec B 5N-AEZ werd op 4 augustus 1977 op Rotterdam afgeleverd en geschonken aan de Anthony Fokker School in Den Haag. Via diverse omzwervingen belandde het toestel, dat drie jaar als PH-EDG in ons land vloog, op het dak van de Fabrique aan de West Kanaalweg te Utrecht/Maarssen.
(Henk Wadman, 6 augustus 2010)


- ROTTERDAM: Traumaheli PH-HVB die de honneurs waarnam voor de PH-ULP, die in onderhoud was, vertrok weer nadat de PH-ULP teruggekeerd was vanuit Bonn-Hangelar op 13 oktober. Flying Focus stalde tijdelijk Super Cub 105 PH-FLJ op Rotterdam vanaf 19 oktober en deze zou afgelost gaan worden door Cessna 172M PH-PBL.

Na het strandavontuur van de CeF172N PH-JNA verdween het toestel via Lelystad naar Texel voor een onderhoudsbeurt. Het is ons onbekend of de Cessna nog terugkomt naar Rotterdam, zeker aangezien het te koop wordt aangeboden. Piper Archer III I-MACA werd onlangs ingeschreven als PH-OWL.
Cessna 208B D-FDAK staat tegenwoordig op Rotterdam; stond eerst op Lelystad.
Van Piper Navajo PH-OAL die al lange tijd opgeslagen staat op platform “Foxtrot”, werden op 17 november de motoren gestart. Het toestel werd op
20 augustus 2009 uitgeschreven nadat al op 13 juni 2008 het BvL verlopen was. Mogelijk is de PA31 verkocht.



NHI NH90-NFH N 164 tijdens een trainingsvlucht op Rotterdam. (Joop& Vera Looije, Rotterdam, 15 oktober 2010)


- HELIKOPTERVLUCHTEN:  

Tijdens de Visserijdagen die van 25 t/m 28 augustus in Harlingen gehouden werden, werden demonstraties gegeven door Lynx 261, AB412HP R-01,
DO 228 PH-CGC en AW139 PH-PXY.
Op 18 oktober landde de traumaheli PH-ELP op het heliplatform van het UMC te Utrecht en op de 21e waren PH-ELP & PH-ULP te zien aan de Hooifdrift in het centrum van Rotterdam.
R44 D-HGVW was op 6 november op de grond te zien in Wateringen en Nieuw-Beijerland. Bij de laatstgenoemde plaats was de Robinson opnieuw in de weer met rondvluchten op 13 november.
Agusta AW139 PH-PXY landde op 12 november aan de Voorwateringweg te Nieuw Terbregge bij Rotterdam en op 23 november werd EC 135 P2+ PH-PXE daar gezien. De PH-PXE landde er twee maal op 28 november en op dezelfde dag werd de PH-PXF gezien.
R44 PH-CHC werd op 13 november op Teuge gezien met grote “Sintercopter” opschriften en een geel kruis op de rotorconsole ter ere van de intocht van Sinterklaas.
Op de weg achter de Heli Holland hangaars en kantoor te Emmercompascuum (Kanaal B ZZ) landde op 23 november de Duitse SAR UH-1D 71+02, die al vrij snel weer vertrok.
Bij Waddinxveen landde op 1 december Schweizer 269D PH-HHB.

- KLu/MLD:

Van een aantal voor Chili bedoelde F-16’s werd het nieuwe serial bekend: J-636 wordt 744, J-058 wordt 758, J-365 wordt 756. in de maand juni vertrok de J-255 per boot naar Chili om daar als instructie vliegtuig dienst te gaan doen.




F-16AM’s J-138 en J-207 klaar voor vertrek naar het verre Chili. (Peter van Kaathoven, Leeuwarden, 5 november 2010)




Als support voor de F-16’s ging deze Volga Dnepr Ilyushin Il-76TD-90VD RA-76952 mee naar Chili. (Peter van Kaathoven, Leeuwarden, 5 november 2010)


Op 5 november vertrokken er zes F-16AM’s van Leeuwarden naar de Chileense basis Antofagasta, via Portugal en Gran Canaria.

J-138              “NAF81”                         werd 757
J-192              “NAF82”                         werd 752
J-198              “NAF83”                         werd 753
J-207              “NAF84”                         werd 755
J-864              “NAF85”                         werd 747
J-869              “NAF86”                         werd 749 

Als support vloog Ilyushin Il-76TD-90VD RA76952 mee en vanaf Eindhoven KDC-10 T-235 voor het tanken in de lucht als “NAF49”. F-16 J-207 vloog mee als reservetoestel. 

Op 12 oktober arriveerde de eerste van een serie Antonov 124-vluchten met materieel uit Afghanistan op Gilze-Rijen. De UR-82009 bracht onder meer twee Chinook helikopters terug. Op de 14e volgde de tweede An-124: UR-82007.
De vijf Apaches zouden eerst in oktober ook terugkeren, maar de missie in Uruzgan werd met een maand verlengd. Ze werden respectievelijk op 25 november en
1 december naar Gilze gebracht met An-124’s UR-82008 en UR-82072.



In de Traditiekamer op Gilze-Rijen is deze halve BO 105DB G-AZTI te vinden, beschilderd als “B-00”. (Roger Soupart, Gilze-Rijen, 16 september 2010)


De restanten van NF-5A K-3044 liggen er zo bij op Gilze-Rijen. (Pim Hesse, Gilze-Rijen, 17 juni 2010)


Op Eindhoven werden eind november de Herculessen G-781 en G-988 gedoopt; ze kregen respectievelijk de namen “Bob van der Stok” en “Willem den Toom”.

Half oktober voerde 303 squadron op Leeuwarden de 4500e reddingsvlucht uit met een Agusta-Bell AB412HP; een patiënt werd vanaf Vlieland naar het Medisch Centrum Leeuwarden vervoerd.

Op 4 december vertrokken Cougars S-433, S-444 & S-456 en Chinook D-103 vanaf Gilze richting Israël om daar te gaan helpen bij het bestrijden van bosbranden, maar op zondag werden de helikopters al weer teruggeroepen omdat de branden onder controle waren.

NH90NFH N 088 arriveerde op 29 oktober op De Kooij, voorzien van het testkenmerk CSX81697. Met de helikopter werden tests gedaan; onder meer het afwerpen van torpedo’s.
Voor de stalling van de NH90’s werd een nieuwe hangaar opgetrokken en het dak van de onderhoudshangaar op De Kooij werd verhoogd. Vanaf 2014 wordt het platform vergroot en op den duur zal de hoofdingang worden verplaatst.


De laatste twee Fokker 60’s van de Koninklijke Luchtmacht werden op Woensdrecht aangepast voor de marine van Peru. De U-02 werd AE 565 en de U-04 AE 566. Zie ook:
Fokker Nieuws

Op 3 december vertrokken beide machines vanaf Woensdrecht voor de lange reis naar Peru.



Zo staat de Poolse MiG-21MF 7902 er tegenwoordig bij aan de Voltaweg/Willem Dreesstraat in Barneveld. (Henk Wadman, 6 augustus 2010)

Ballonnen 

Rotterdam-Ommoord           30.10.10     PH-BOZ & PH- * * * (geland ten noorden van Waddinxveen)