In Borne is deze Antonov An-2P DM-SKG te vinden;
toestel werd verkocht. (Jan Evert Leeuw/A.D. & V.Int., 19 maart 2011)
- AERONCA:
In een container is Aeronca 7FC Tri-Traveler N9857B (7FC-183) onderweg naar ons
land. Het toestel is gekocht door de heer R. Sijben en komt op Maastricht te
staan, waar het rond 5 juni zal arriveren. De Tri-Traveller is een uitvoering
van de bekende Champion, maar dan met een neuswiel; echter tegen het eind van de
jaren ’90 werd de N9857B voorzien van een staartwiel. De totale productie van de
Tri-Traveler bedroeg 472 stuks en het model is vrij zeldzaam in Europa.
In dezelfde container bevindt zich een Cassutt 3M met een 115pk Lycoming O-235
voor de heer R. Sénéchal, die op Hoogeveen
gestald zal worden. Het is de N242BJ die gebouwd werd door Ben J. Spickes jr. en
in 1996 werd ingeschreven met c/n. 001.
De Cassutt 3M wordt in de Verenigde Staten veel gebruikt tijdens Formula One Air
Races e.d. ; het ontwerp is afgeleid van de Cassutt Special die in 1954 voor het
eerst vloog.
- ANTONOV:
De An-2P DM-SKG ligt er momenteel een beetje beroerd bij in Borne bij Van
Engelen bv, maar zou verkocht zijn en opgeknapt worden. Op het toestel is
nergens iets van een kenmerk te bespeuren.
De cockpitsectie van An-2 SP-FAX is te vinden in een studentenhuis aan de
Jufferenweg in Zwolle.
- AIRSHIP: Met een paar dagen
vertraging arriveerde op 4 mei American Blimp Corporation A-60+ G-TLEL (c/n.
003), voorzien van Goodyear-reclame, in ons land.
Het luchtschip zou eerst enkele dagen op Rotterdam komen te staan, maar dit ging
niet door vanwege de harde wind. Op 4 mei werd koers gezet naar Valkenburg, waar
vandaan het apparaat diverse promotievluchten maakte boven de regio.
Vanaf 9 mei vloog de blimp G-TLEL vanaf Hilversum en op 16 mei zou ze weer
vertrekken.
Het gevaarte was overigens al eerder in ons land en voerde toen het kenmerk
I-TIRE.
American Blimp Corp. A-60+ G-TLEL zwoegend tegen
de harde wind in op weg naar Valkenburg. (Henk Wadman, Rotterdam, 4 mei 2011)
-
AVIODROME:
De Douglas DC2 NC39165 heeft op
31 maart voor het eerst getaxied aan het begin van een nieuw vliegseizoen.
Daarbij werd ook een high speed run over de baan op Lelystad uitgevoerd.
Op 22 juni komt een van de Zwitserse Junkers Ju52’s naar Lelystad. Het toestel
arriveert uit Pontoise, zal op 24 en 25 juni enkele rondvluchten maken en
vertrekt dan omstreeks 16:00 uur naar Mönchengladbach. Er zijn nog plaatsen
beschikbaar voor de vlucht van Pontoise naar Lelystad (u wordt met de bus
gebracht) en enkele plaatsen op de rondvluchten op 25 juni. Boeken voor deze
vluchten kan via
www.aviodrome.nl.
Vanwege de kosten en de risico’s, ziet het er niet naar uit dat de Constellation
binnen afzienbare tijd gaat vliegen en datzelfde geldt voor de Friendship PH-FHF.
In beide gevallen zouden alle financiële risico’s afgedekt moeten worden door
sponsors, filmmaatschappijen o.i.d.
Voor wat betreft de aanschaf van de MK Airlines Douglas DC8, de vroegere PH-DCZ
die op Manston staat, worden de mogelijkheden momenteel bekeken. Na acht jaar
fondsenwerving is nog maar twee-derde van het vereiste bedrag binnen, terwijl MK
inmiddels failliet is.
Zo hangt Bakeng Duce N439BH er tegenwoordig bij in Enschede. (Jan Evert Leeuw/A.D.
& V.Int., 19 maart 2011)
- BAKENG DUCE:
Alweer een tijdje terug maakten we melding van een zilverkleurig tweedekkertje
in Enschede. Het bleek hier om Bakeng Duce N439BH te gaan die daarvoor te vinden
was in Crash Café
in Enschede. Sinds kort is het toestel opgehangen in de hal van Paintball
Enschede.
- BRANTLY: De Brantly B-2 D-HEBE (c/n.
40) die door R. v/d Berg uit Metslawier te koop werd aangeboden, werd eind maart
gezien op het parkeerterrein bij een huis in Best langs de A2.
- CARAVELLE: Volgens een bericht op de
site van Scramble zou Piet Smedts van PS Aero SE210 Caravelle F-BHRA (c/n. 1)
gekocht hebben.
- EAGLET: De EuroEnaer Eaglet PH-EAG,
die gestald staat in de hangaar van Sandair op Rotterdam, mist sinds eind maart
de rechtervleugel. Bij de TU Delft zullen bepaalde voorzieningen aangebracht
worden op die vleugel en daarna zal ie weer gemonteerd worden en zullen er tests
mee gedaan worden.
Mooney M20A N8382E was lange tijd opgeslagen op Lelystad en wordt in de toekomst
gerestaureerd. (Bob Rongé, Hasselt, 19 maart 2011)
De restauratie van Morane MS505 Criquet N156EB vordert gestaag. (Bob Rongé,
Hasselt, 12 maart 2011)
- EARLY BIRDS:
Ook wel bekend
als de “Vroege Vogels” op Lelystad, heeft sinds 2002 een Belgische afdeling
onder de naam “Early Birds Kiewit”. Onlangs nam men op Hasselt - Kiewit een
hangaar in gebruik en momenteel zijn daarin gestald: Mooney M20A N8382E, Morane
MS505 Criquet N156EB en Fokker Dr.I PH-EBF. De Mooney is nog in gedemonteerde
toestand en aan de Morane moet ook nog veel gebeuren.
Onlangs werd Dr.I PH-EBF over de weg aangevoerd om de vloot te versterken
(staat al vanaf 13.08.10 op Schaffen-Diest) en de op Lelystad opgeslagen Stampe
SV4C N102JW zal op Kiewit gerestaureerd worden.
In dezelfde hangaar wordt momenteel Corby Starlet CJ-1 PH-RJW afgebouwd, die te
zijner tijd op Kiewit gestationeerd zal worden.
- FOKKERS: In de Verenigde Staten werd
het kenmerk N54ND vastgelegd op 9 maart 2011 voor een Fokker D.VIII replica met
c/n. 2266; het toestel is gebouwd Norman A. Dodge.
In het Verenigd Koninkrijk werd op 7 maart de Fokker Dr.I replica G-DREI
ingeschreven met c/n. LAA238-14848 op naam van P.M. Brueggemann.
- HARVARD: AT-6D G-BMJW die samen met
een Queen Mary dieplader te koop aan werd geboden in ons land, blijkt te zijn
verkocht aan iemand in het Verenigd Koninkrijk.
- JET PROVOST: Op 13 april werd op de
A12 een trailer gezien met daarop een vliegtuig dat leek op een Jet Provost. Het
was grijs met een gele band rond de staart.
- LANCASTER: Op 4 en 5 mei was de
bekende PA474 weer in ons land en vloog over diverse begraafplaatsen en
monumenten vanaf Hoek van Holland naar onder meer Lopik, Twello, Teuge, Assen en
Eelde, om daar vervolgens te landen. Op 6 mei werd de reis voortgezet naar
Denemarken.
MiG-21 “707” in het onderkomen van Starworld in Enschede. (Jan Evert Leeuw/A.D.
& V.Int., 19 maart 2011)
- MIG’s:
De Tsjechische MiG-21PK 0403 (760403) die te koop stond bij de firma Verstappen
in Lierop, blijkt te zijn verkocht.
MiG-21 “707” (ex 24+12, NVA 250; c/n. 01685148) die van Bolsward via Hengelo
naar Starworld Enschede verhuisde, zal te zijner tijd op bokken gezet worden en
er zijn plannen voor een opknapbeurt. Voordat het toestel terecht kwam in het
pand van Starworld, lag het enige tijd achter het woonhuis van de eigenaar.
- MILITAIRE LUCHTVAART MUSEUM:
Men is van plan om alle dubbele exemplaren in de collectie af te stoten en ook
het motorenbestand wordt gesaneerd.
De firma ATN in Hoogeveen is bezig een replica van een Farman te bouwen voor het
MLM, die in 2013 klaar moet zijn.
Nog dit jaar zullen zowel de F-4E Phantom als de Cessna T-37 afgeleverd worden.
Op den duur zal ook een MLD Lynx aan de collectie worden toegevoegd. In Canada
heeft men een CT-114 Tutor kunnen regelen; het transport wordt geheel door de
Canadezen verzorgd.
Omstreeks december van het volgende jaar wordt begonnen met de bouw van het
nieuwe MLM op Soesterberg en de opening zal in oktober 2014 plaats vinden.
De F-102A Delta Dagger is het eerstvolgende vliegtuig dat een opknapbeurt zal
ondergaan en de MiG-21 zal tijdelijk op de plaats komen te staan waar de Neptune
stond.
Twee
opnames van het transport van Lockheed SP-2H Neptune 201/V van Kamp van Zeist
naar Lelystad. (Rob Dragt, 25 en 17 maart 2011)
- NEPTUNE:
De Lockheed SP-2H Neptune 201/V van het Militaire Luchtvaart Museum onderging in
de nacht van 26 op 27 maart een avontuurlijke reis van Kamp van Zeist over de
weg en later over het water, naar Lelystad. Het transport werd verzorgd door de
Koninklijke Saan en bij de firma QAPS zal het toestel opnieuw gespoten worden.
Naar verwachting zijn de behandeling tegen corrosie en een nieuwe verflaag in de
loop van mei afgerond, maar zal het toestel nog enige tijd op Lelystad
opgeslagen worden.
Op Midden Zeeland zijn romp en vleugels van MS894A Rallye Minerva OO-CCB te
vinden, waar D-EJVV voor werd gereserveerd.
(Jack Gravemaker, Midden Zeeland, 21 maart 2011)
- RALLYE:
Op Midden-Zeeland liggen sinds maart de romp en vleugels van een MS894A Rallye
Minerva in de hangaar van Vliegwerk Holland. Het gaat hier om de D-EJVV, die
daarvoor in België
actief was als OO-CCB.
Op 19 oktober 2001 verliep het BvL van de OO-CCB en pas op 26 februari 2010 werd
D-EJVV gereserveerd voor het toestel voor de periode van
één jaar.
Het toestel zal te zijner tijd gerestaureerd worden.
- ROBINSON R44: Er is iets “vreemds”
aan de hand met de in Engeland verkochte R44 PH-ELI. In Nederland werd het
kenmerk PH-ELI op 11.11.10 doorgehaald,
maar verschillende Britse spotters zagen de helikopter als PH-ELI in de UK
vliegen op 23.03.11.
De Canadair CL-13B Sabre JC+240 die vele jaren bij de legerplaats Budel te
vinden was, werd op Teuge op een paal gezet nadat het toestel opnieuw gespoten
was in een nep-USAF schema als “25012/FU-012” ; ziet er weer fris uit! (René
Schrijver, 30 april 2011)
- SABRE: De Duitse Canadair CL-13B
Sabre Mk.6 JC+240 die enige tijd op Teuge in een hangaar lag, kreeg een USAF
kleurenschema (“25012/FU-012”) en werd
onlangs op een paal geplaatst.
- STEARMAN: Na een lange tijd van
opslag en restauratie op Lelystad, ziet het er naar uit dat Boeing A75N-1/N2S-3
N60839 volgend jaar weer vliegt.
Twee van de Boeing CH-47F Chinook helikopters aan boord van het MV Dynamica:
07-08746 & 07-08748. (Pim Hesse, Tiel, 5 april 2011)
- TRANSPORT HELIKOPTERS: Reeds twee
maal vervoerde het MV Dynamica vanaf de haven van Antwerpen CH-47F helikopters
over de Rijn voor het Amerikaanse leger. Eindbestemming is de Amerikaanse basis
Coleman Barracks.
Op 28 maart stonden aan boord: |
|
07-08744 |
09-08072 |
09-08071 |
09-08070 |
07-08745 |
08-08750 |
|
En op 5 april werden gezien: |
|
07-08748 |
09-08073 |
08-08751 |
07-08747 |
08-08749 |
07-08746 |
F-16 J-232 hangt in de takels om op transport te gaan naar Aalsmeer. (Rob Dragt,
april 2011)
SOCATA TB-9 Tampico PH-TBT in afwachting van wat er gaan gebeuren. (Rob Dragt,
april 2011)
- VTOC:
De vliegtuigen
en helikopters van het VTOC Fokker te Oude Meer, werden op 20 april overgebracht
naar de nieuwe locatie: Van Cleeffkade 15 te Aalsmeer. Voor de in aanbouw zijnde
replica van de Fokker C.X is de toekomst wat onzeker geworden omdat er geen
plaats meer voor dit project is op de nieuwe locatie van het VTOC. De romp van
de C.X werd overgebracht naar de opslag van het Militaire Luchtvaart Museum in
gebouw 34 te Soesterberg en waar de romp die als voorbeeld dient (Finse FK-98)
naar toe is gebracht, is nog onbekend.
Op 28 april werd de cockpitsectie van Fokker F28 Mk0070 PH-MKC overgebracht van
de NLR-vestiging in Marknesse naar het VTOC.
Ook de Noorse Northrop F-5B 595 moest eraan geloven. (Rob Dragt, april 2011)
De twee Alouette III’s A-261 & A-522 gingen ook mee. (Rob Dragt, april 2011)
De romp van de in aanbouw zijnde replica van een
Fokker C.X werd verhuisd naar de opslag van het MLM te Kamp van Zeist. (Rob
Dragt, april 2011)
- ZWEEFVLIEGNIEUWS: Het kenmerk van Rhönlerche
II PH-240 werd onlangs doorgehaald, maar er is goed nieuws. Het zweefvliegtuig
wordt gerestaureerd op Hilversum, al kan dat nog al wat tijd in beslag gaan
nemen.
De restauratie van Siebert SIE 3 PH-522 op Lemelerveld werd afgeblazen, mede
door extra schade, veroorzaakt door een zweefvlieghanger die bezweek onder het
gewicht van sneeuw in de maand februari. Wordt nu te koop aangeboden.
Grob G102 Astir CS Jeans PH-669 lag in de winter van 2009/2010 opgeslagen in
Groningen en blijkt te zijn verkocht aan H. Zdralik in Duitsland.
Schleicher K 8B PH-333 lag een aantal jaren opgeslagen op de zolder van een
hangaar in Wieringermeer en werd overgebracht naar Oss voor restauratie door
Hans Regeer.
De container met Schleicher K7 Rhönadler
PH-821 arriveerde op 10 maart jongstleden te Paramaribo, zal daar weer
luchtwaardig gemaakt worden en ingeschreven worden als PZ-PKF.
- ABELAG: Deze Belgische
luchttaxi-operator is van plan een vestiging op Eindhoven te openen en wil daar
vandaan met twee Embraer Phenoms gaan vliegen.
- AERWIN: Deze firma die rond- en
promotievluchten met Zeppelins regelde in ons land, werd failliet verklaard.
- AIR SERVICE LIMBURG:
Vanwege financiële
problemen kwam de vliegeropleiding in gevaar. Gelukkig bracht de firma Airworks
met vestigingen in Nederland en België
uitkomst zodat de ASL Flight Academy op Maastricht-Aachen kan blijven bestaan.
- CITYJET:
Op 10 mei zakte CityJet Fokker 50 OO-VLE door haar hoofdlandingsgestel, terwijl
het toestel geparkeerd stond op E2. Volgens ingewijden werd de Fokker daarbij
flink beschadigd. Na noodzakelijke reparaties zal het toestel naar Woensdrecht
gevlogen worden.
Vrij snel na het incident met Fokker 50 OO-VLE op Rotterdam, waarbij de
hoofdwielen inklapten, werden de letters “VLE” van het kenmerk
overgeplakt en de
Air France/KLM sticker. Later werd het toestel opgetild met behulp van
een grote kraan en naar de JetNetherlands hangaar overgebracht.
(Koert Kok, Rotterdam, 11 mei 2011)
Het kenmerk van Cessna 172A PH-MVB werd in 1977 doorgehaald en het toestel doet
dienst als blikvanger voor een bandencentrum in het Belgische Stekene.
(Walter de Groot, 23 april 2011)
De Nederlandse afdeling van Corendon, Corendon Dutch Airlines, nam haar eerste
toestel in gebruik: Boeing 737-8KN PH-CDE.
(Ton Jochems, Amsterdam, 29 april 2011)
- CORENDON DUTCH AIRLINES:
Op 28 april arriveerde de eerste van vier
Boeing 737-800’s voor deze Nederlandse tak van Corendon Airlines op Schiphol:
PH-CDE. Op de romp staat in plaats van Corendon.com: Corendon.nl en het ligt in
de bedoeling dat er ieder jaar een Boeing 737 aan de vloot wordt toegevoegd.
- DHL AVIATION NETHERLANDS BV: Liet op
26 oktober 2010 twee bij Blue Dart Aviation vliegende en in India ingeschreven
Boeing 757’s op haar naam zetten:
VT-BDK |
B757-236(F) |
24267 |
VT-BDM |
B757-23N(F) |
27598 |
- KAMMAIR:
Gippsland Airvan PH-KMR krijgt bij de KLM op Schiphol een
Hoogvliegers-kleurenschema.
- KLM CITYHOPPER:
Zette een optie op vijf Embraer ERJ190’s om in een order en nam een optie
op nog eens twee exemplaren.
- PARACHUTISTEN CENTRUM MIDDEN NEDERLAND:
Nu men afscheid heeft genomen op Hilversum van turbine Cessna 206 PH-STL omdat
men niet meer op grote hoogte mag droppen, gebruikt men nog wel Cessna 182R
PH-TGC die tot een hoogte van 6.000 voet mag klimmen.
Boeing 737-8K2
PH-HSC met de slogan: “daar wordt je vrolijk van!” (Frank de Koster, Rotterdam,
23 april 2011)
-
TRANSAVIA:
Op 3 april rolde Boeing 737-8K2 PH-HSC de hangaar
uit met de slogan “daar word je vrolijk van” op de romp en de naam van de
bedenker op de neus: ”Robert van der Vlier”. Er is nogal wat veranderd in de
samenstelling van de vloot. Zo werd er het een en ander ingehuurd en keerden
diverse machines terug van de verhuur aan buitenlandse maatschappijen. Zie ook
bij het Registernieuws bij de nieuwe inschrijvingen en afleverings– en
ferryvluchten.
Vanaf 24 juni tot in augustus wordt een Boeing 737 van de KLM gehuurd en van 5
juli tot eveneens in augustus komt een Amerikaanse Boeing 737 de vloot
versterken. Overigens werden in april en mei de KLM Boeing 737’s PH-BXL en
PH-BXU al enkele malen ingezet, alsmede de SP-IGN van Air Italy Polska.
Boeing 737-8EH PH-GGW wordt voor het tweede opeenvolgende jaar van Gol
gehuurd. (Mark Sluiters, Amsterdam, 22 april 2011)
Boeing 737-8K2 PH-HZE keerde terug van verhuur aan Aero Mexico. (Mark
Sluiters, Amsterdam, 24 april 2011)
- VLIEGCLUB ROTTERDAM: Men streeft
ernaar om in de periode 2011/2012 uiteindelijk met een vloot van 14
vliegtuigen te opereren vanaf Rotterdam The Hague Airport. De samenstelling
van deze vloot zal echter een aantal wijzigingen ondergaan. Diamond DA 40 D
PH-SVR werd reeds verkocht in Frankrijk en de beide Reims/Cessna F152’s
PH-HGO & PH-JJM zullen eveneens afgestoten worden op den duur.
Tot en met 31 oktober huurt men de Cessna 172SP PH-BSA van de Aeroclub
Maritime en als het toestel bevalt, wordt het mogelijk aangeschaft.
Robin DR400/140B PH-SVT komt terug en krijgt samen met de PH-SVU een nieuwe
motor, mogelijk een 2-liter Centurion diesel. Tijdens de ombouw wordt
momenteel de DR400/140B PH-NSC gehuurd.
Piper PA28’s PH-SVH, PH-SVI en PH-VSY werden de afgelopen maanden
gereviseerd bij de firma Transal op Midden-Zeeland en kregen meteen een
nieuw kleurenschema.
- VLIEGCLUB TEUGE: Op 2 april demonstreerde Autogyro Europe MT-03 D-MNCI voor leden van de
Vliegclub Teuge.
- DEN HELDER: Met ingang van 7
maart kan men geen vliegtuigen meer toelaten op den Helder/De Kooij vanwege
de baanrenovatie. Als alles naar wens verloopt, zal
op 1 juli de baan weer open zijn. De operaties met helikopters zullen in
deze periode nog wel doorgang kunnen vinden.
CeFR182 D-EFNW en de PH-USC staan daarom tijdelijk op Lelystad en de
volgende machines zochten hun toevlucht op Texel: N14AF, PH-ACM, PH-CBD,
PH-CBG, PH-EVF & PH-ILS & PH-USC. De PH-BSA is tot en met 31 oktober aan de
Vliegclub Rotterdam verhuurd.
- AMELAND: Op 14 april werden hier
gezien: Rallye 150ST PH-EIJ, Ce172P PH-KBA, PA18-135 PH-TOK & CeF172L PH-WAA.
Solid-aiR
Cessna 550 Citation Bravo vliegt met ”zerodix” opschriften. (Frank de
Koster, Rotterdam, 8 maart 2011)
- ROTTERDAM: Er is nogal wat
gebeurd met het “residentsbestand” op Rotterdam. Verdwenen zijn PH-OAL
(vertrok als C-GKWE naar Canada), Cirrus N123AN
(naar Tsjechië), Cirrus N565CK (naar Frankrijk), Ce340A N340DD (naar
Midden-Zeeland voor verkoop). CitationJet PH-ECI zal in november voorgoed
vertrekken
naar Antwerpen. Katana PH-ACX die tijdelijk op Rotterdam bivakkeerde,
vertrok op 10 april naar Hilversum en is daar nu opnieuw gestationeerd.
Mooney M20K N231EG die aan de ketting gelegen heeft, werd weer vrij gegeven
en Cirrus PH-CRS krijgt een Amerikaans kenmerk.
Tijdelijke gasten zijn de PH-BSA en PH-NSC en traumaheli PH-ULP keerde weer
terug na onderhoud op Bonn-Hangelar. Ook Cessna 172P PH-JNA keerde weer
terug op het nest en staat weer in de voormalige Tulip Air hangaar.
Op 10 mei zakte CityJet Fokker 50 OO-VLE door haar hoofdlandingsgestel,
terwijl het toestel geparkeerd stond op E2. Volgens ingewijden werd de
Fokker daarbij flink beschadigd. Na noodzakelijke reparaties zal het toestel
naar Woensdrecht gevlogen worden.
RAS/JETNETHERLANDS: D-EKSS M20J,
EC-JCU SA227AC, EC-JYC SA226TC, G-BEOL SC7 Skyvan, G-PIGY SC7 Skyvan, HB-GPH
Be200, OO-IDE Ce525,
OO-PHI Ce525, OO-VLE Fokker 50, PH-ANH, PH-CCI, PH-DRK, PH-DRS (te koop),
PH-ECI, PH-FJK, PH-JDM, PH-JNE, PH-LSV (te koop), PH-VBG, PH-VMA.
VLIEGWERK: N123AN SRV20, N623TC
CA114TC, N4962V Ce172RG, PH-AWI, PH-CRS, PH-EAG, PH-KPR, PH-LRM, PH-LUU,
PH-RAB, PH-SKJ, PH-TSN.
- ROTTERDAM:
De geplande helihaven aan de Seattleweg bij Pernis wordt niet aangelegd
vanwege het ontbreken van voldoende financiële
middelen.
- ROTTERDAM: Tijdens de beurs
Skillmasters 2011 die van 24 tot en met 26 maart gehouden werd in Ahoy, was
de van Seppe afkomstige Grob G-115 PH-SPD te zien.
- STEENBERGEN: Op 4 mei voerde de
Rotterdamsche Aero Club weer haar jaarlijks terugkerende herdenkingsvlucht
boven Steenbergen uit. Ditmaal werden Diamond DA 40’s PH-JLK, PH-RAB &
PH-RAC gebruikt.
Osterman Helikopter AS 350 B1 Ecureuil SE-HJC scande een deel van
West-Nederland met behulp van het Top Eye systeem.
(Henk Wadman, Rotterdam, 2 april 2011)
-
HELIKOPTERVLUCHTEN: Traumaheli PH-ULP bezocht op 13 maart het Haagse
Westeinde Ziekenhuis. Op 24 maart werd EC 120 B OO-HPP gezien op Amsterdam
Heliport. Ecureuil SE-HJC was begin april actief met het Top Eye meetsysteem
boven het westen van ons land en werd op 2 april gesignaleerd op Amsterdam
Heliport en later op Rotterdam Airport.
Tijdens de Rotterdam Marathon werd gebruik gemaakt van Ecureuil PH-HHJ en
Jet Ranger PH-HWH, waarbij eerstgenoemde voorzien was van een afneembare
Wescam onder de neus. Het relaisverkeer werd onderhouden door Cessna 402B
PH-RLY, eveneens van Heli-Holland.
Politie helikopter PH-PXC landde op 10 april aan de Voorwateringweg in
Rotterdam. Op 16 april verzorgde Schweizer 269C PH-PHZ rondvluchten bij
Poortugaal en werden tijdens de Ronde van Drenthe Ecureuil PH-HHJ en Jet
Ranger PH-HWH ingezet vanaf Emmen Heliport. Traumaheli PH-ELP bezocht het
EMC in Rotterdam op 16 april en de PH-HVB landde op 21 april bij de
Rotterdamse Rijnhaven. Op dezelfde dag landde Schweizer PH-HHF tweemaal op
het Duivelseiland in Dordrecht.
Het EMC in Rotterdam kreeg op 20 april bezoek van Lynx 272 en op 28 april
van Cougar S-453.
Vanwege een grote brand in Vlaardingen, landde de PH-PXF op 14 mei op een
voetbalveld aan de Marathonweg in Vlaardingen.
Het bezoek van de koningin aan Thorn en Weert leverde Budel/Kempen Airport
de volgende helikopterbewegingen op 30 april op: Cougar S-456,
EC 155 B1 PH-EQU, AW139 PH-PXZ, EC 135 T2+ PH-PXC & PH-PXE, Alouettes A-275,
A-292 7 A-301.
’s Middag koersten de PH-EQU en “Police 26” naar Den Haag.
Het doek is gevallen voor DC10-30CF T-255: het toestel wordt verkocht! (Cor
van Gent, Eindhoven, 3 mei 2011)
- DEFENSIE:
Er gaat nogal wat wegbezuinigd worden de komende tijd. Zo zullen alle 17
Cougar helikopters verkocht worden en zullen er nog eens 19 F-16’s afgevoerd
worden. Totdat in 2012 de NH-90’s zijn afgeleverd, zullen er nog drie
Cougars in dienst blijven.
Men heeft besloten een tweede F-35/JSF testvliegtuig aan te schaffen en pas
in 2014 wordt beslist op Nederland er een aantal zal gaan bestellen. Wel is
men van plan om een systeem Medium Altitude Long Endurance met vier UAV’s
aan te schaffen.
De derde DC-10 T-255 wordt niet in gebruik genomen en zal verkocht worden.
Het einde voor de meeste Cougar helikopters van het Defensie Helikopter
Commando was in zicht toen deze foto van de S-453 gemaakt werd.
(Cor van Gent, Gilze-Rijen, 5 mei 2011)
Op 25 maart arriveerde NH-90NFH N 195 op De Kooij en in de maand maart was
de CSX81730 te zien in ons land.
De Cougar werd voor het laatst “officieel” ingezet toen diverse popmusici
met de S-440, S-453 en S-458 op 5 mei naar diverse bevrijdingsfestivals in
het hele land getransporteerd werden. Met ingang van 9 mei staan ze, op drie
na, aan de grond.
F-16AM J-876 vlak voor vertrek naar Chili. (Pieter Plomp, Volkel, 4 april
2011)
Gereed voor vertrek: F-16AM J-617. (Peter Gralla, Volkel, 4 april 2011)
F-16AM J-627. (Pieter Plomp, Volkel, 4 april 2011)
Op 4 april vertrokken vanaf Volkel
zes F-16AM’s richting Chili. Het transport werd verzorgd door een Il-76 van
Yuzmashavia: UR-78785.
In september zullen weer zes exemplaren naar Chili gaan.
Onderstaand de F-16’s die vertrokken met tussen haakjes hun toekomstige
Chileense serial.
J-627 (743), J-204 (754), J-617 (741), J-636 (744), J-648 (746) & J-867
(748)
Yuzmashavia Ilyushin Il-76TD UR-78785 diende als transportkist voor de zes
F-16s die naar Chili vertrokken. (Peter Gralla, Volkel, 4 april 2011)
Op Charleroi klapte het neuswiel in van F-16 J-640 tijdens een testvlucht op
8 april jongstleden.
Vanaf Volkel en Leeuwarden zijn in maart totaal elf F-16’s overgevlogen naar
Eielson Air Base in Alaska om daar in maart en april deel te nemen aan de
oefeningen Distant Frontier en Red Flag Alaska. Op 26 maart vertrokken zes
F-16’s naar de Italiaanse basis Decimomannu om in NAVO-verband het luchtruim
boven en rond Libië
in de gaten te houden.
Ilyushin Il-76TD RA-76842 van Aviacon-Zitotrans kwam Lynx 279 ophalen.
(Johan Hetebrij, Leeuwarden, 20 maart 2011)
Omdat we Lynx 277 wat ongelukkig verloren in Libië,
vertrok Lynx 279 op 20 maart in de laadruimte van Aviacon Zitotrans Il-76TD
RA-76842 vanaf de vliegbasis
Leeuwarden om op de HrMs Tromp gestationeerd te worden.
Begin juli beslist de overheid of Maritiem Vliegkamp De Kooy al dan niet
open blijft voor de activiteiten van het Defensie Helikopter Commando.
Fraaie opname van NH-90NFH N 175 van het Helikopter Defensie Commando. (Cor
van Gent, Gilze-Rijen, 24 april 2011)
Ballonnen |
|
|
|
|
|
Terhole |
19.03.11 |
PH-CJW |
Wezuperberg |
19.03.11 |
OO-BFN, PH-EPB, PH-IJF, PH-LBH, PH-OEM, PH-OOL,
PH-RRZ, PH-TIR, PH-TNS, PH-VIP & crossing |
|
|
overhead PH-BEC PA28RT-201T |
Harfsen |
29.03.11 |
PH-CRW, PH-IER, PH-NGN, PH-NLV |
Hoevelaken |
29.03.11 |
PH-WBO geplande bijna landing in
Hoevelaken-Oost en voer verder richting zuiden. |
Terhole |
29.03.11 |
PH-CJW |
Rotterdam |
07.04.11 |
PH-CUE (ter hoogte van de Kuip) |
Schiedam |
07.04.11 |
PH-FCB(?) (geland bij Kethel) |
Texel (EHTX) |
11.04.11 |
PH-WIN |
Teuge (EHTE) |
16.04.11 |
PH-ATN, PH-BYR, PH-CRW, PH-GAS, PH-IER, PH-JLA,
PH-LKA, PH-MEE, PH-NGN, PH-NLV |
Terhole |
13.05.11 |
PH-CJW(?) |
Rotterdam |
21.05.11 |
PH-GSB |
|