Op Twenthe werden Antonov An-2P DM-SKG en An-2TPS SP-FVB gezien. (Jan Evert Leeuw/AD & V International, 18 maart 2012)


 

- AN-2:
Op Twenthe zijn momenteel twee Antonov An-2’s te vinden. An-2P DM-SKG verhuisde van RICAS Deldenbroek via Sloperij van Engelen in Borne naar de brandweer op Twenthe, waar het toestel bij oefeningen gebruikt zal worden. Het staat momenteel in een shelter op de voormalige vliegbasis.
Buiten deze shelter staat de An-2TPS SP-FVB geparkeerd, die van Ace Aviation Academy/Clean Tech Aviation is. Deze machine heeft geen Pools BvL meer. Vanwege een geschil tussen de eigenaar van de Antonov en de luchthaven, verkaste het bedrijf naar het Duitse Klausheide bij Nordhorn. Daar staat ook hun op biofuel vliegende An-2 N244MJ. De SP-FVB zal waarschijnlijk gedemonteerd worden en over de weg naar Klausheide vervoerd worden.

- AVIODROME: Eind november geraakte het Luchtvaart Themapark in financiële problemen en op 23 december werden de deuren voor het publiek gesloten.
Gelukkig kwam er redding voor het Luchtvaart Themapark doordat de Libéma Groep de hele zaak (met uitzondering van de Constellation en de DC-2) overnam en een aantal onderdelen gaat aanpakken zodat het Aviodrome nog aantrekkelijker wordt voor bezoekers. Men wil zeven attractiezones gaan realiseren en er komt een uitkijkplatform vanwaar men het vliegverkeer op Lelystad kan bekijken. Er zal voor 5,4 miljoen Euro geïnvesteerd gaan worden de komende jaren.
Op 28 april ging het Aviodrome weer open voor het publiek en nieuw in de tentoonstelling zijn de gedeeltelijk afgebouwde Fokker S.IV en de geheel gele Harvard FT228 die de naam “Cathy” voert.

 
  


Harvard FT228 “Cathy” en de in aanbouw zijnde Fokker S.IV in het heropende Luchtvaart themapark Aviodrome. (Roger Soupart, 27 april 2012)





- BAT FK-23:
Dit Koolhoven product dat als K-123 te vinden was in het Aviodrome, verhuisde tijdelijk naar Opslag en Distributie Centrum De Nederlandse Bank aan de Albert Einsteinweg 5 op het industrieterrein Larserpoort te Lelystad.
In Zuidwolde is Gerard van der Velden met enkele andere personen bezig een replica van dit uit 1919 stammende vliegtuig te bouwen voor de Vroege Vogels op Lelystad. Nog deze zomer hoopt men de vleugels voor de FK-23 klaar te hebben. 

 
- BREDA:
Op 4 mei werden boven Breda de Beech D18s PH-KHV en Harvards PH-IIB, PH-LSK & PH-TBR in formatie gezien. 
 
- CABRI:
De Guimbal Cabri G2 PH-WTW die op 31 juli van het vorige jaar flink beschadigd werd tijdens een ongeval te Lelystad, werd ovegebracht naar Air Technology Belgium op Wevelgem voor reparatie en eventuele inschrijving in België.
 


 
 

- CHINOOK: Er is wat onduidelijkheid omtrent de identiteit van de Chinook die vanuit de USA arriveerde bij de World Class Aviation Academy te Gilze-Rijen. Op het toestel is het nummer “147666” te vinden, maar dat heeft totaal niets met de ware identiteit te maken. De helikopter werd destijds afbesteld door een onbekende klant en is een van vier stuks die door Boeing als instructional airframe gebruikt werden. Leerlingen hebben de nepserials :”147666” en “666” er indertijd op aangebracht; deze CH-47C Chinook heeft nooit operationeel gevlogen. (foto: Pieter Plomp, 3 februari 2012)

- DDA CLASSIC AIRLINES:
Op 10 maart 2012 werd op Schiphol-Oost het 30-jarig bestaan van de Dutch Dakota Association gevierd.

- F-16:
Voor het museumweekend van 14 en 15 april werd F-16A J-248 voor shelter 610 op Soesterberg geplaatst.

 
 
  

Fokker S.11.1 Instructor PH-UET/”E-42” stond jarenlang buiten op Midden Zeeland en hangt sinds kort in de kledingzaak Deto Jeans in Axel.
(Walter de Groot, 18 februari 2012)
 

- FOKKER: Na jaren in weer en wind buiten te hebben gestaan bij het Gyrocopter and Old Aircraft Museum op Midden Zeeland, werd Fokker S.11.1 Instructor
PH-UET/”E-42” opgehangen in de kledingzaak Deto Jeans in het Zeeuwse Axel.

In Nieuw Zeeland werd op 1 maart 2012 een Fokker D.VII replica ingeschreven, ie gebouwd werd door Airdrome Airplanes: ZK-FKR met c/n. NZ101 op naam
van G. Burt.

In het Verenigd Koninkrijk werd op 21 december 2011 Fokker E.III replica G-CHAW ingeschreven met c/n. GS-106 op naam van S.W.C. Duckworth.


- HARVARD:
AT-16ND B-104 (c/n. 14A-868) werd op 10 februari 1970 ingeschreven als PH-SKL en verdween op 15 september 1972 als G-BAFM naar Engeland. Daarna werd het toestel HB-RCP en uiteindelijk D-FRCP. Vanaf november 2011 wordt de Harvard IIB gerestaureerd bij de firma Meyers Motors op Bremgarten.

- JETSTREAM: Op 18/2 werd op de A15 knooppunt Benelux richting Vaanplein Jetstream PH-KJB op een dieplader gezien. Het toestel was onderweg naar de carnavalsoptocht in Oisterwijk, die de volgende dag gehouden werd.

De romp van de PH-KJB is voor evenementen te huur bij ROTA Promotions in Hoek van Holland:
www.rota.nu

  
 

Jetstream 3108 PH-KJB is te huur via vliegtuig-verhuur.nl en werd gezien tijdens de carnavalsoptocht in Oisterwijk op een dieplader van Koninklijke Saan, voorzien van onder meer de opschriften ROTA Promotions en “Oost, West, Thuis is het ook niet alles!”. (Maurits Niemeijer, 19 februari 2012)
  

Zo staat F-4E Phantom II 67-0275 er tegenwoordig bij in de opslag van het Militaire Luchtvaart Museum. (Pieter Plomp, Soesterberg, 3 maart 2012)
 

- LANCASTER:
Helaas speelde het weer het overvliegen van diverse plaatsen in België en ons land de Lancaster PA474 nogal parten en zo werd de vlucht vanaf Coningsby op 3 mei afgeblazen en vertrok het toestel pas de volgende dag. Het was de bedoeling dat er geland zou worden op zowel Rotterdam als Eelde, maar het werd uiteindelijk Schiphol-Oost. Boven België en bij binnenkomst in ons land werd de bommenwerper vergezeld door twee Belgische F-16’s. Op 6 mei keerde de PA474 vanuit Billund terug en maakte twee low passes over Texel, alvorens door te vliegen naar Coningsby.

- MI-2:
In een vorige aflevering van deze rubriek maakten we melding van de oerikelen rond Mi-2 SP-TSC in Buurmalsen. Zie:
http://www.airnieuws.nl/phregister/482/luchtvaartnieuws.html De helikopter gaat nu naar de opslag van het in oprichting zijnde IASP museum.


- MLM:
In de herfst van 2013 gaat het Militaire Luchtvaart Museum te Kamp van Zeist dicht om in oktober 2014 officieel geopend te worden als Nationaal Militair Museum op de voormalige vliegbasis Soesterberg. Diverse vliegtuigen zullen dan opgehangen worden aan de dakconstructie van de hangaars.
Eind 2012 zal de replica van de Curtiss Hawk tentoongesteld worden in het MLM.
TF-104G Starfighter D-5805 zal naar Canada verhuizen en komt in 417 squadron kleuren als CF-104D in het Alberta Aviation Museum te staan.


- MOB COMPLEX OUDEMOLEN:
Begin maart werd op Kamp Soesterberg op de dump van Domeinen het volgende waargenomen dat vrijwel zeker allemaal op korte termijn gesloopt zal worden op het MOB Complex Oudemolen:

NF-5A K-3029  
NF-5A K-3045 cockpit/front fuselage & aft fuselage section
NF-5A K-3019 aft fuselage section
NF-5A K-3 . . . aft fuselage section
NF-5A K-3 . . . aft fuselage section
F-84F P-171  
F-84F P- . . . cockpit section
F-104G D-8098  
F-104G D-8300  
F-104G “D-5805” (= D-8338)

  


Rijtje wachtend op de sloper: F-104G’s “D-5805” (= D-8338), D-8098 & NF-5A K-3029. (Peter van Kaathoven, Soesterberg, 14 april 2012); op de andere foto F-84F Thunderstreak P-171 en de neussectie van een NF-5A. (Roger Soupart, 14 april 2012)




North American P-51D-NA Mustang PH-JAT tijdens haar eerste vlucht na restauratie. (Leo van der Goot, Lelystad, 13 maart 2012)


- MUSTANG:
Op 13 maart maakte de derde in ons land geregistreerde North American Mustang (PH-JAT) haar eerste vlucht vanaf Lelystad.

- NIJVERDAL:
In het Memory International War Museum bevinden zich een aantal onderdelen van vliegtuigen, vermoedelijk van een of meerdere Vultee BT-13’s.

Binnen afzienbare tijd hoopt men een V-1 (replica?) ten toon te stellen in het museum. Zie ook:
http://www.memorymuseum.nl/homepage/


- NIPPER:
In de zomer van 2010 kocht Harry van der Meer de nooit helemaal afgebouwde Tipsy Nipper Mk.III G-BALS in Engeland. In de UK stond het toestelletje ingeschreven met c/n. PFA25-30052 tussen 22 augustus 1977 en 2 september 1991. De Nipper is te koop en staat opgeslagen in een loods in Dronten.

   
  

De nooit afgebouwde Nipper Mk.III G-BALS bij de loods in Dronten. (Harry van der Meer)


- PAL-V: Begin maart maakte het prototype van de PAL-V haar eerste vlucht vanaf Gilze-Rijen. Op 30 januari van dit jaar liet PAL-V Europe nv het toestel inschrijven als PH-PAV. Opvallend is het feit dat het toestel aangeduid wordt als Prototype 2 met c/n. 1.

Eind 2014 hoopt men het eerste toestel af te leveren; de kostprijs voor een PAL-V zal ongeveer vanaf € 250.0
00,- gaan bedragen.
 
  


De conditie van Beech D18S PH-UBX aan de Hogelandseweg in Nijmegen wordt steeds slechter en het feit dat eigenaar Autohandel Kleyngeld te koop staat, belooft ook niet veel goeds voor de toekomst. (Peter Heeneman, 1 oktober 2011)


Quickie PH-AER stamt uit 1983 maar heeft nooit daadwerkelijk gevlogen en staat nu opgesteld bij het ROC Leeuwenborgh aan de Horsterweg 13 op Maastricht-Aachen Airport. (Maurits Niemeijer, 17 maart 2012)


Mil Mi-8MTV-1 58502 in afwachting van transport naar Slowakije. (Niels Quist, Eindhoven, 8 februari 2012)


- PRŰST HOLDING:
In de tweede week van februari werden zes Mil helikopters op diepladers van Eindhoven overgebracht naar Slowakije, waar ze groot onderhoud zouden krijgen; echter op 27 april keerden ze weer terug. Zie ook bij de sectie “Afleverings- en ferryvluchten”.

- PS AERO:
F-104G Starfighter 23+76 (beschilderd als “22+90”) werd verkocht in het Duitse Winterberg.

- RALLYE:
Via een internetsite wordt een Duits geregistreerde Morane MS880 te koop aangeboden (D-ED . . ); bouwjaar 1967 en heeft tot en met 1998 gevlogen.

- STARFIGHTER:
De F-104G D-8318 werd ’s ochtends vroeg gezien op een dieplader op de A58 in de buurt van Tilburg, gaande in oostelijke richting op 28 maart.
F-104G “D-8090” wordt door Courtesy Aircraft Sales te koop aangeboden in de Verenigde Staten voor $ 89.900 zonder motor en schietstoel. Eigenlijk is dit een Belgisch exemplaar en wel de FX-81 die in Nederlandse kleuren gespoten werd. Tot voor kort maakte de Starfighter deel uit van de collectie van het Air Victory Museum in New Jersey.


- STEARMAN:
De op Oostwold verblijvende gele Boeing Stearman N56457 krijgt binnenkort een Duits kenmerk; het is ons niet bekend of het toestel daarna in Nederland blijft.

- TIGER MOTH: De Havilland DH82A PH-VMS, die onderdeel uitmaakt van het Vliegend Museum Seppe, zou binnenkort als G-ADCG ingeschreven worden,
maar een onfortuinlijke landing op 4 mei, waarbij het toestel op Seppe over de
kop sloeg en flink beschadigd werd, zal wel voor enig uitstel zorgen.

- VROEGE VOGELS: Blériot XI PH-BLE werd overgebracht naar de vestiging op het Belgische Kiewit en daar is sinds kort ook Morane MS733 Alcyon OO-MSA te vinden, die jarenlang in opslag hing bij Wings over Holland op Lelystad.

- WHIRLWIND:
Een Westland Whirlwind helikopter is een zeldzaamheid in ons land. Op 20 januari werd Whirlwind HAS.7 XM660 op een dieplader gezien op de A1 richting Amersfoort. Daarvoor stond de helikopter opgeslagen aan de Krakelweg 39 in Brugge (België) en een paar jaar geleden was de XM660 nog tentoongesteld in het RAF Millom Museum in Haverigg.


- ZWEEFVLIEGNIEUWS:
Rolladen-Schneider LS 3 D-6659 (3184) die vliegt vanaf Terlet, wordt door eigenaar T. Lurgens te koop aangeboden.

- AEROCLUB MARITIME: Deze op Den Helder gevestigde vliegclub bestelde in Duitsland een Aquila AT01 die werd ingeschreven als PH-DHA.


Aquila AT01 PH-DHA in aanbouw voor de Aeroclub Maritime.
(via A. van Osch/Aeroclub Maritime, Berlijn)

   

Jetstream series 3200 PH-DCI vliegt momenteel voor het Finse Airlink en eind maart arriveerde een derde exemplaar voor AIS op Lelystad in de vorm van de G-OAKI. (Jeroen Schonewille, Lelystad, 16 januari 2012 & 30 maart 2012)




- AIS AIRLINES: Verkreeg onlangs het Air Operator Certificate en beide Jetstream Series 3200 toestellen (PH-CCI & PH-DCI) vliegen momenteel voor het Finse bedrijf Airlink en werden voorzien van de tekst: www.airlink.fi
Op 30 maart werd een derde Jetstream voor AIS afgeleverd op Lelystad in de vorm van de G-OAKI, voorzien van bescheiden AIS Flight Academy opschriften.
Inmiddels heeft AIS Flight Academy ook een Jetstream simulator aangeschaft.


- ARKEFLY:
Boeing 737-86N PH-TFF wordt gedurende het zomerseizoen verhuurd aan het Belgische Jetairfly.

- ASL:
Ontving op 8 maart jongstleden haar Air Operator Certificate van de Inspectie Leefomgeving en Transport (nieuwe naam voor IVW).

- CORENDON:
De Nederlandse tak van dit bedrijf zal in de loop van april en tweede Boeing 737-800 in dienst nemen. Het toestel is afkomstig van Thomson
(G-CDZH) en zal eerst van winglets worden voorzien.

 



De GasUnie maakt sinds kort gebruik van helikopters van de Duitse firma SP Luftbild: onder meer de Schweizer 269D (model 333) D-HSPZ
(Henk Wadman, Teuge, 20 februari 2012) en Robinson R44 Raven II D-HHJS (Ernesto Bauer, Hilversum, 19 maart 2012)

 



- GENERAL ENTERPRISES:
Naast importeur en onderhoudscentrum voor Cirrus vliegtuigen, gaat dit op Eelde gevestigde bedrijf ook onderhoud aan Eclipse EA500 zakenjets uitvoeren.

- HELIFLITE:
Dit op Lelystad gevestigde bedrijf vliegt momenteel met Robinson R44’s D-HEAT & D-HHED en de R44’s PH-WMW & PH-WNW van Helicon.

- HELIFLY:
Op korte termijn zal dit helikopterbedrijf een hangaar in gebruik nemen op Maastricht-Aachen.

  
- HELI HOLLAND:
Aan de overkant van de weg op de thuisbasis Emmercompascuum bevindt zich een loods die gevuld is met wrakken van allerlei soorten helikopters. De Kolibrie helikopter zal in de toekomst gerestaureerd worden en in de hal van het Heli Holland onderkomen geplaatst worden.
HD.11-3 Agusta-Bell 47J-3B-1 ex Spanish Air Force
PH-NGV NHI H-3 Kolibrie  
. . . . . Hughes 269 ex Spanish
. . . . . Hughes 269 ex Spanish
. . . . . Hughes 269  
. . . . . Hughes 269  
. . . . . Hughes 269  
JA9653 AS 355 F1 (cockpitsectie in gebruik als simulator op Lelystad)
SP-SSH Schweizer 269D  
OO-KBM Bell 206B Jet Ranger II  
OH-H . Y Robinson R44  
. . . . . ?  
. . . . . ?  
. . . . . ?  
. . . . . ?  

In de hangaar waren nog drie voormalige Politie BO 105 helikopters aanwezig. PH-RPR werd vliegwaardig gemaakt en gaat naar Spanje en de PH-RPS vertrok op 14 mei naar Kazachstan en zal daar gebruikt worden als onderdelenbron. Ook de PH-RPV is verkocht en zal spoedig verdwijnen.
 
 

Boeing 777-206ER PH-BQF in KLM asia kleuren. (André Wadman, Amsterdam, 11 maart 2012)


Boeing 737-406 PH-BTG in opslag op Schiphol-Oost. (Ton Jochems, Amsterdam, 11 maart 2012)

- KLM: Op 29 februari werd de eerste Airbus A330-303 PH-AKA afgeleverd aan de KLM en die werd al snel gevolgd door de PH-AKB. Er zullen er nog twee volgen.
Boeing 777’s PH-BQF, PH-BQI, PH-BQK en PH-BQM werden voorzien van KLM asia opschriften.
De KLM biedt Fokker 100’s PH-OFL, PH-OFM en PH-OFN te koop aan en met ingang van 2013 komen daar de PH-OFO en PH-OFP bij.


- KLM AEROCLUB:
Eind 2011 werd het kleurenschema van de vliegtuigen van deze op Lelystad gevestigde vliegclub aangepast. Met ingang van 9 november hebben de Piper Archer PH-KAX en Cessna 172’s PH-JBH, PH-KBA en PH-WVO nu het normale KLM-logo op de staart met daar onder het woord “Aeroclub”. Op de neus eveneens het KLM-logo met daarachter “Aeroclub” en op de donkerblauwe band achteraan op de romp staat in witte letters “THE FLYING DUTCHMAN”.
Tijdelijk vliegt men momenteel met Aquila AT-01 F-HARN en mogelijk wordt in de toekomst een dergelijke tweezitter aangeschaft.
 
 
  

Boeing 747-412SF PH-MPS met diverse stickers die de samenwerking tussen Martinair/Air France/KLM/Kenya Airways aangeven.
(Ton Jochems, Amstersam, 21 maart 2012)
 


- MARTINAIR: Boeing 747-412BCF PH-MPS werd voorzien van grote stickers, waaruit de samenwerking onder de naam “Safari Connection” tussen Martinair Cargo, Air France Cargo, KLM Cargo en Kenya Airways Cargo blijkt.

- NHV:
Heeft het contract voor het vliegen van materiaal en personeel vanaf Den Helder naar de werkeilanden van Wintershall in de wacht gesleept en dat zal uiteraard meer bewegingen van NHV-helikopters gaan opleveren op Den Helder.

- RAC:
De Rotterdamsche Aero Club voerde met drie Diamond Stars (PH-JLK, PH-RAC & PH-RAD) herdenkingsvluchten uit boven onder meer Steenbergen en Zoetermeer op 4 mei. Een dag eerder werd een proefrondje gemaakt met dezelfde vliegtuigen.
 
 

Cessna 172P Skyhawk PH-PJL vliegt nu bij Sky Service Nederland op Teuge en werd van stickers werd voorzien met de tekst ” INSPECTIEVLUCHTEN.NL” en op de neus “Rijkswaterstaat” plus logo. (Bart Hoekstra, 11 maart 2012)
 

- SKY SERVICE NEDERLAND: Breidde haar vloot op Teuge uit met Cessna 172P PH-PJL die al snel van stickers werd voorzien met de tekst ” INSPECTIEVLUCHTEN.NL” en op de neus “Rijkswaterstaat” plus logo.

- SNPCT:
Stichting Nationaal Parachutisten Centrum Teuge  liet haar Cessna 208B Grand Caravan PH-JMP bij Jet Alliance op Siegerland voorzien van een nieuwe 900pk turbine en daarmee werd het toestel een “Supervan 900”. Voordelen van de sterkere motor zijn onder meer dat het toestel minder geluid produceert en sneller klimt. Op 28 maart keerde het toestel terug op Teuge en op 1 april werd het voor het eerst ingezet.
Mogelijk wordt de Super Cargomaster PH-SWP in de toekomst ook aangepast tot Supervan.


- STELLA AVIATION:
Per 1 februari is men op Teuge onder de naam “Piper Netherlands” dealer geworden voor Piper vliegtuigen, waarbij men zich specifiek richt op de wat duurdere modellen als de Matrix, Malibu Mirage en Meridian.

 
 

Transavia Boeing 737-7K2 PH-XRA vliegt tijdelijk in een speciaal kleurenschema. (Cor van Gent, Rotterdam, 4 februari 2012)
 

- TRANSAVIA:  Boeing 737-7K2 PH-XRA werd begin februari van grote stickers voorzien in het kader van het beach volleyball, waarvoor Transavia optreedt als sponsor. Op het toestel staat naast een fraaie afbeelding de tekst “2012 VEC Beach Volleyball European Championship Final” plus “presented by transavia.com”.
Overigens werd de tekst “Daar word je vrolijk van !” in januari verwijderd van Boeing 737-8K2 PH-HSC.
Boeing 737-8K2’s PH-HZK en PH-HZX werden op de romp voorzien van grote rode Sunweb opschriften.
Vanaf eind april tot en met oktober gaan de KLM Boeing 737’s PH-BXG en PH-BXH voor Transavia vliegen en in de maanden juli en augustus komt daar nog de
PH-BXF bij. De PH-BXH heeft een minimale sticker met de tekst “operated by transavia.com” naast de voorste instapdeur.
Tevens kwamen een aantal verhuurde machines weer terug naar Nederland (Zie de sectie reserveringen) en de nieuw bestelde Boeing 737-8K2’s PH-HSF en
PH-HSG werden onlangs aan de vloot toegevoegd.


- EELDE:
Op 15 februari deed de Raad van State een definitieve uitspraak aangaande het aanwijzingsbesluit van de luchthaven Eelde, wat betekent dat de baanverlenging gerealiseerd zal worden. Men hoopt de werkzaamheden nog voor het winterseizoen 2012/2013 afgerond te hebben.
Met ingang van 28 april start Vueling met diensten naar Barcelona El Prat; er wordt tweemaal in de week gevlogen en in het hoogseizoen drie maal. Op 2 mei start Ryanair met diensten naar Marseille, Milaan – Bergamo en Palma de Mallorca, die twee keer per week gevlogen worden.
 



Twee op Rotterdam gestationeerde Cessna’s kregen een nieuw kleurenschema: Reims/Cessna F172P Skyhawk II PH-ANH van de Vliegclub Rotterdam en Reims/Cessna F172L PH-LUU. Zoek de verschillen . . . . . (Henk Wadman, 6 april 2012)


- ROTTERDAM:
Nieuwe “residents” zijn Piaggio P180 Avanti II PH-HRK, AG-5B Tiger N46YM, Trinidad GT PH-JVD en Cirrus SR22gts PH-FMM werd in januari weer in de voormalige Politie-hangaar gezien, maar verdween al snel weer naar Seppe. Werd vervangen door Cirrus SR22T PH-VMM. King Air PH-KBB stond een tijdje op Teuge, maar werd onlangs weer in een hangaar op Rotterdam gezien en er schijnt een andere King Air naar Rotterdam te komen.
Cessna 172M PH-SKJ van Sandair vloog tijdelijk voor de Vliegclub Rotterdam omdat hun eigen Skyhawk PH-ANH in onderhoud was en een nieuw kleurenschema kreeg. Het toestel heeft tegenwoordig Sand Air oopschriften. Robin DR 400/140B PH-NSC keerde weer terug van een kort verblijf op Seppe.
Reims/Cessna F172L PH-LUU werd bij Vliegwerk op Midden Zeeland van een fraai kleurenschema voorzien en keerde op 6 april terug op Rotterdam. Ook Bölkow Junior G-BSME kwam na een onderhoudsbeurt op Goodwood terug naar Rotterdam op 6 april en op 7 mei kwam CitationJet 3 N888RK terug van een verblijf van drie weken in de Verenigde Staten.
Traumaheli PH-MAA verdween voor een maand voor wat aanpassingen en keerde op 5 maart weer terug op Rotterdam. Vervanger was de bekende PH-ULP. Eind april verving de PH-EMS de PH-MAA gedurende een paar dagen.
Eaglet PH-EAG werd in maart opgehaald en verdween op een wagen naar de TU Delft en zal voorlopig niet meer vliegen.
De Rotterdamsche Aero Club verruilde haar Diamond Star PH-RAB voor de PH-RAD. Eerstgenoemde werd verhuurd aan Wings over Holland en de in opslag staande PH-RAD verhuisde naar Rotterdam en vliegt weer voor de RAC. De PH-RAB keerde na de verhuur aan Wings over Holland, op 5 mei weer terug op Rotterdam.
 

 


De “grote hangaar” zoals ie in de volksmond genoemd werd, wordt momenteel gedemonteerd. Eind jaren vijftig werd deze voormalige Royal Air Force hangaar uit de Tweede Wereldoorlog overgebracht naar Rotterdam en daar in elkaar gezet. De officiële opening vond plaats op 19 mei 1958.
Decennia lang bood het bouwwerk onderdak aan de meest uiteenlopende typen vliegtuigen vaneen Caudron G.3 tot een Dakota, maar aan onderhoud werd niet veel geld uitgegeven. Uiteindelijk kwam de hangaar leeg te staan en werd omgebouwd tot een vrachtcentrum, maar dat was geen lang leven beschoren. Justitie nam het gebouw in dienst als uitzetcentrum voor asielzoekers en tot voor kort werd het daar nog voor gebruikt. Enkele weken geleden is men begonnen met het demonteren en de originele onderdelen (spanten, binten enz.) zullen volgens de laatste berichten verhuizen
naar Schiphol om daar weer gebruikt te gaan als overkapping voor een busstation. Eerder was er sprake van dat het bouwwerk naar Engeland zou gaan.

RAS/JETNETHERLANDS:
G-BEOL & G-PIGY SC7 Skyvan, HB-GPH Be200, N80HW, OO-PHI Ce525, PH-ANO, PH-DRK, PH-HRK, PH-HRM, PH-ICN, PH-JNE (te koop), PH-LSV (te koop), PH-MOP, PH-TXA, PH-TXI, PH-VBG (te koop), PH-VMA, PH-YMA
VLIEGWERK:
  N345RS SR20, N623TC RC114, N6065U CeT182T, PH-EAG (vertrokken per auto), PH-KMR, PH-KPR, PH-SBM, PH-TWP, PH-VMM

- WERKHOVEN: Op 30 april werd hier onder de naam “Orange Airport” een vliegstrip gerealiseerd aan de Achterdijk. Voor een verslag en foto’s verwijzen we u naar Air Events op de website.
 


Vers uit de spuiterij: EC 120 B Colibri PH-WRW van Heli Holland. (Rob Dragt, Ermelo, 20 januari 2012)



Ook opnieuw gespoten na reparatie vanwege een enorme hagelbui in Duitsland op 26 augustus 2011 werden EC 120 B Colibri’s PH-LPH (Jack Wolbrink, Emmen, 24 januari 2012) en N263CP (Jack Wolbrink, Emmen, 24 januari 2012)

 
-
HELIKOPTERVLUCHTEN:                

31.01.12               D-HDSB, EC 145 op heliplatform van het EMC te Rotterdam
21.03.12               PH-ELP & PH-PX ? Denenburg/Zuidwijk, Rotterdam
17.04.12               Cougar S-453 en AW139 PH-PXY heliport Pistoolhaven bij Hoek van Holland: “Wildcat Formation”
24.04.12               PH-ELP Amersfoort-Kattenbroek
27.04.12               PH-HHJ filmde het dakconcert van Roel van Velzen op de Delftse Poort in Rotterdam
29.04.12               Een Lynx gaf een reddingsdemo bij Den Helder tijdens de landelijke open dag van de KNRM
30.04.12               Tijdens Koninginnedag werden Dauphin PH-EQU en Alouette III’s A-247 & A-292 ingezet bij Rhenen en ook gezien op Teuge
30.04.12               PH-PHZ voerde rondvluchten uit bij Heerjansdam en PH-WRW elders in de regio Rotterdam
01.05.12               Kamov Ka32A12 HB-XKE van Heliswiss werd begin mei gebruikt om de TV-toren te repareren bij Hoogersmilde

03.05.12               Bij het ziekenhuis te Almelo werd PH-ULP waargenomen.
 


Lifeliner 4 oftewel Eurocopter EC 135 T2+ PH-MMT in actie te Delfzijl. (Joop & Vera Looije, 11 februari 2012)


Kamov Ka32A12 HB-XKE van Heliswiss in actie bij de TV-toren. (Ernesto Bauer, 1 mei 2012)



Traumaheli’s PH-ULP bij het Almelose ziekenhuis (Bauke Post, 3 mei 2012) en PH-ELP boven het water bij het Emiclear Shoppingcenter in Amersfoort – Kattenbroek. (Ernesto Bauer, 24 april 2012)




- DEFENSIE:
 



Voor oefeningen in het Noorse Rygge werd CH-47D Chinook D-664 met ski’s uitgerust als “Skinook”. (Luc Geys, Kleine Brogel, 2 februari 2012)


Na een eerste operationele missie gevlogen te hebben, keerde DC-10 T-255 op 2 februari terug op Eindhoven. Lang is er gewerkt aan het aanpassen van de cockpit van het toestel: het zogenaamde Cockpit Update Program. In 2014 zal deze bij 334 squadron in dienst zijnde DC-10 verkocht worden.

De SH14D Lynx 277 die door de Libische autoriteiten werd geconfisqueerd, werd teruggegeven aan ons land. Per vrachtwagen werd de al behoorlijk gesloopte helikopter eind februari van Sirte overgebracht naar Tripoli om vandaar per schip naar ons land te gaan en daarna verschroot te worden.
Eind april zou de Lynx arriveren in de Rotterdamse haven.
Een andere exemplaar, de 266, werd op 19 januari vanaf De Kooy op een dieplader naar Woensdrecht getransporteerd.

De Lynx simulator die jarenlang gebruikt werd op de Kooy, werd verkocht in Duitsland.

NHI NH90NFH N 227 werd op 29 maart afgeleverd op De Kooy.

De Dash 7 C-GGUL van Voyageur Airways, die door Defensie in Afghanistan ingezet wordt, onderging een onderhoudsbeurt in Canada en werd op 5 januari als “VAL700” waargenomen op Newcastle, Stornoway en Keflavik. Op 24 februari werd de DHC7 weer gezien.


De eerste F-35A voor ons land krijgt het serial F-001 en zal later dit jaar haar eerste vlucht maken; op 1 april rolde het vliegtuig de fabriek op Forth Worth, Texas uit. Het toestel zal voorlopig niet te zien zijn in Nederland omdat het eerst naar het Initial Operation Test & Evaluation Detachment op Edwards Air Force Base zal gaan.
De uiteindelijke beslissing over de aanschaf van van 35 F-35A’s zal nog even op zich laten wachten.
Het aantal F-16’s in actieve dienst wordt teruggebracht van 87 naar 68 toestellen; voor de overtollige F-16’s bestaan drie scenario’s. Ze worden alle 18 verkocht en eentje wordt gesloopt; er worden er 15 verkocht en 4 gaan gebruikt worden voor reserve-onderdelen of alle 19 worden ze voor reserve-doeleinden en -onderdelen ingezet.


Vanwege tekort aan materiële en personele capaciteit heeft Defensie besloten om dit jaar geen Apache demo in te zetten tijdens diverse evenementen.

Vanwege overdracht van het Commando Luchtstrijdkrachten op Gilze-Rijen werd op 9 maart een fly-past gehouden, waaraan onder meer deelnamen:

DO 228 PH-CGC
BeD18S-3NM PH-KHV
AT-16ND PH-TBR
DHC2 PH-DHC
 
DC-10 T-255
C-130H G-781
Gulfstream IV V-11
 
SH-14D 279
CH-47D D-101, D-664
AS532U2 S-441
AH-64A Q-08, Q-16
 
PC-7’s L-03, L-05, L-07, L-09
 
F-16’s J-002, J-008, J-013, J-063, J-199, J-362, J-515, J-630, J-644 (één reserve)
 
NH90NFH N-164 werd ook nog gezien die dag.

 


Chinook D-103 en Cougar S-445 die de hele dag gebruikt werden om met artiesten diverse Bevrijdingsfestivals te bezoeken.
(Cor van Gent, Gilze-Rijen, 5 mei 2012)




Met ingang van 30 maart is De Peel geen vliegbasis meer, maar gaat tegenwoordig door het leven als Luitenant Generaal Best kazerne. Op het terrein zijn diverse oude raketten en doelvliegtuigen te vinden en de MiG-21SPS “804” (ex 22+40, NVA 919), die er niet al te best uitziet.

Chinook D-663 werd half april ingezet bij het plaatsen van een monument in het Veluwemeer van de Stichting Monument Geallieerden; het kunstwerk stelt een neergestort vliegtuig voor.

Voor de Bevrijdingsfestivals op diverse plaatsen in ons land, vertrokken op 5 mei diverse artiesten, waar onder Go Back To The Zoo, Alain Clark en Nick & Simon vanaf Gilze-Rijen met Cougar S-445 en Chinook D-103.


 


De uit Duitsland afkomstige MIG-21SPS “804” staat er een beetje triest bij op de voormalige vliegbasis De Peel. (Pieter Plomp, 30 maart 2012); in Maasbracht is deze Hongaarse MiG-21UM 3036 te vinden aan de Industrieweg 4. (Rob Dragt, 28 maart 2012)


 


AH-64D Apache Q-25 in actie boven de Oirschotse Heide. (Niels Quist, 22 februari 2012)


Harvard IIB B-174 werd in juli 1966 uitgefaseerd bij de KLu en vliegt in de Verenigde Staten als N8994. (Roger Soupart, Lakeland, Florida, 31 maart 2012)