Na een (te) lange onderbreking gelukkig weer een nieuwe update van het Nederlands Luchtvaartnieuws.
Onze verontschuldigingen voor deze vertraging, onder meer veroorzaakt door PC-problemen.

 


Auster AOP Mk.V PH-NET (aan de rechterkant niet meer leesbaar) van het Wings to Victory Museum. (Henk Wadman, Midden Zeeland, 26 mei 2012)
 
  
- AVIODROME:
De tot Nimrod simulator omgebouwde romp van De Havilland Comet G-ALYW werd onlangs weer gesignaleerd bij Van Vliet trucks te Nieuwerkerk aan de IJssel.

- BEST: Al eerder waren hier diverse helikopters te zien langs de A2 bij het woonhuis van P. van Zutphen; onlangs werd hier Eurocopter EC 130 B4 OO-EVL waargenomen.

- BO 105: Alle Bölkow BO 105CB helikopters, die voorheen bij het Korps Landelijke Politie Diensten in gebruik waren, zijn nu verdwenen uit de hangaar van Heli Holland te Emmercompascuum: PH-RPR ging in vliegklare toestand naar Spanje en de PH-RPS vertrok op 14 mei op een vrachtwagen richting Kazachstan, waar deze helikopter als onderdelenbron dienst gaat doen.
De PH-RPX wordt te koop aangeboden en de PH-RPV werd verkocht als 4L-QOR en vertrok op 12 september richting Georgië.

- BROUSSARD: Op Antwerpen stalt Nederlander H. de Jongh zijn Pilatus P3-03 F-AZHG aan de noordkant van de luchthaven en deze persoon kocht onlangs de in Nederland te koop aangeboden Max Holste MH1521M Broussard OO-MPJ. Tegen het eind van april arriveerde de Broussard op een oplegger op Antwerpen en mogelijk wordt het toestel gerestaureerd.
Het uit 1952 stammende toestel werd voor om en nabij € 10.000,- te koop aangeboden door de firma Sky Unlimited te Hezup.

- CATALINA: Op 13 augustus jongstleden werden voor het eerst sinds lange tijd weer test- en trainingsvluchten met Catalina PH-PBY uitgevoerd vanaf Lelystad.

- CESSNA: Een Nederlandse autohandelaar kocht onlangs Reims/Cessna F150J OO-BEA (F1500506), waarvan het BvL al op 18 juli 2002 verlopen was.
Op 12 maart 2012 werd het kenmerk OO-BEA doorgehaald in België en de Cessna zou in het bedrijf van de autohandelaar aan het plafond hangen.
 

   

De mock-up van de Cirrus SR20 op een trailer. (Richard Poeser, Lelystad, 12 september 2012)
 

 
- CIRRUS:
Al sinds 1999 is op Eelde een romp (mock-up) van een Cirrus SR20 aanwezig die op beurzen e.d. gebruikt wordt. Op 11 september werd de romp op Lelystad ingezet bij een brandweeroefening.

- DAKOTA’S:
Op 12 september arriveerde Dakota 9Q-CUK vanuit Zweden op Lelystad; het toestel was op doorreis naar het Britse Goodwood. Een dag later arriveerde Dakota N473DC om op 14 en 15 september para’s te droppen boven respectievelijk de Renkumse Heide en bij Dreil. Tevens werd op de 15e ’s ochtends de Heldair show op Den Helder aangedaan.

- DELFIN: Op 23 mei werd L-29 Delfin G-DLFN (c/n. 294872; ex RA-3413K) op een trailer gezien op de A2 tussen Eindhoven en Best. Het transport was onderweg van Siegerland naar St. Athan.

- DEURNINGEN: De bij een woonhuis aan de Vliegveldstraat opgestelde Rotorway Exec “PH-RBL” brandde op 7 juni jongstleden geheel uit.
   

 


Raytheon 390 Premier I van ASL bv vliegt/vloog weer tijdelijk voor de bekende dj Afro Jack met “Afrojet” opschriften en bestickerde motoren.
(Joshua Wolf, Rotterdam, 4 augustus 2012 & Henk Wadman, 26 juli 2012)



 

- DJ BIZJETS: Citation VII PH-MYX werd eind juli gezien met the DJ “axwell” opschriften en logo en Premier I PH-JCI vloog enige tijd met “Afrojet” en afbeelding van
DJ Afro Jack op de motoren en later kwam daar nog “Afrojet” op de romp bij.
Eerder dit jaar, in mei, werd de PH-MYX gezien met “Orange Dream Team” opschriften en een oranje leeuw. Het heeft niet geholpen . . . .

  
  
  





Drie in 1940 gebouwde Ryans in Nederlandse kleuren: Ryan STM N466WA/S-30 met c/n. 466 op Gillespie Field, CA (Jan Mangelschots, 30 april 2012), Ryan STA N7779/S-2 met c/n. 476 te Murietta French Valley, CA (Jan Mangelschots, 3 mei 2012) en tot slot Ryan STM-2 VH-AWG/S-23. (Dave Welch, Tyabb, Victoria, Australia, 14 maart 2012)
De typeaanduidingen zijn zoals ze officieel geregistreerd staan.

 
- DOMEINEN:
De inventaris van het vliegtuigkerkhof van Domeinen op het terrein van Soesterberg is nogal veranderd sinds het in de vorige aflevering van het Nederlandse nieuws vermelde overzicht.
Begin september was de romp van F-84F P-171 verdwenen; alleen vleugels en wat onderdelen waren nog aanwezig. Van de Starfighters was alleen de staart van de D-8338 nog aanwezig.


- FOKKER:
Op 13 april 2012 werd in de UK ingeschreven: Fokker E.III replica G-CHFS met c/n, LAA 279-14805 op naam van J.G. Day.
Op het Franse Biscarosse - Parentis is sinds kort ook een replica van een Fokker E.III te vinden, die officieel te boek staat als een Fokker E-III 912S en dat laatste duidt op de Rotaxmotor die het als 40-KI geregistreerde toestel heeft. Verder staat er “fok E01” op het vliegtuig.
De derde E.III replica is de door OMOF gebouwde N13FE die op 25 juli werd ingeschreven op naam van Hisey Aviation LLC met c/n. 0002R.
In de Verenigde Staten is men weer twee Fokker D.VII replica’s rijker: op 25 april werd op naam van Darrell O. Porter de N2466C met c/n. 111022 ingeschreven en op 9 juli de door Roger Freeman gebouwde N5118F met c/n. RFDVII-4, die op naam van Fred W. Toengen staat.
Helaas verongelukte een Fokker Dr.I replica te Couhé - Vérac op 22 juli 2012, waarbij de vlieger om het leven kwam.
Het ging hier om de bekende F-AZAQ met c/n. 01.

  
 

Fokker F27 Mark 500 N19XE staat als “PH-NIV” op haar tijdelijke parkeerplaats. (Ton Smulders, Amsterdam, 12 juli 2012)
 
 

- FOKKER:
Op 11 juli werd de in prototypekleuren gespoten Fokker F27 “PH-NIV” (= N19XE) per dieplader naar de tijdelijke plek op het Fokker Logistics terrein bij Schiphol-Oost getransporteerd. Op den duur komt de Friendship op een sokkel te staan in het water op het Fokker Business Park, links van de plek waar het toestel nu tijdelijk geparkeerd is.

- FOX:
Comco-Ikarus Fox C 22 PH-2N9 werd op een trailer in een hangaar gezien op het Belgische vliegveld van Maillen. Het toestel was te koop en is mogelijk in België verkocht.

- F16:
De bekende rondreizende F-16 J-248 werd op 24 augustus op Seppe in elkaar gezet om de static op te fleuren tijdens de airshow de volgende dag.
Op 29 augustus werd de J-248 opgesteld in de buurt van de vuurtoren van Noordwijk, tezamen met een model van het ruimtevaartuig waarmee vermogende lieden eventjes in de ruimte kunnen vliegen.


- LEEUWARDEN:
Eind maart werd de opgestelde Starfighter D-8051 vervangen door de D-8318.

- LOON OP ZAND:
Evenementen locatie Experience Island ’t Blauwe Meer, waar Reims/Cessna F150L OO-NZO als duikobject te vinden is, kreeg de beschikking over delen van Vickers Varsity T.1 WJ944 (identiteit nog niet 100% zeker): vleugels, deel van de neus en motorbeplating.

  

Aeropro Fox Eurofox PH-3P2 met staartwiel. (John van Boven, Middenmeer 30 april 2012)


- MISTRAL:
De op 2 november 2009 uitgeschreven Aviasud Mistral BRD PH-2W5 staat opgeslagen bij autohandel/sloperij gebroeders Prins in Erica.

- PIAGGIO:
Focke Wulf FwP149D OO-LWG die al jaren in ons land op diverse locaties te zien was, werd onlangs verkocht aan Martin v/d Poel uit Apeldoorn, die het toestel zal gaan inzetten tijdens reenactment bijeenkomsten.
Helaas verongelukte de Piaggio P149D D-EGIT op 4 augustus bij Hollandscheveld. Dit toestel maakte deel uit van de bekende Seagull Formation die met P149’s vanaf Hoogeveen opereert.


- PIPER:
Op Marktplaats werden enige tijd terug de staartsectie en vleugels van een onbekende Piper PA-28 te koop aangeboden in de omgeving van Utrecht. Tevens worden in Utrecht het achterste rompdeel en vleugels van PA-28-161 Warrior II PH-SRU te koop aangeboden. Vermoedelijk gaat het hier om hetzelfde toestel.

- PS AERO:
Onlangs werd Alpha Jet 40+23 aan de collectie in Baarlo toegevoegd.

- RALLYE:
Mark van Dijken uit Schildwolde was al in het bezit van Scheibe SF.25C Falke PH-641 (uitgeschreven op 28 april 2008) en kocht onlangs de niet vliegwaardige MS892A Rallye Commodore 150 D-EOAA (c/n. 10589).

- SLIEDRECHT:
Op 16 en 17 juni werd een calamiteitenoefening gehouden op het grasveld achter zwembad de Lockhorst. Hierbij werden NF-5A K-3044 gebruikt en de bekende Jetstream PH-KJB, voorzien van Univé opschriften.

   
  

Lockheed F-104G Starfighter D-8300 op transport; gefotografeerd op een basis in het zuiden van het land op14 augustus 2012.


- STARFIGHTER:
De F-104G D-8300 die jarenlang bij de woning van kunstenares Marthe Roling gestaan heeft, werd op 14 augustus op een trailer waargenomen.

- STEARMAN: De tot voor kort op Oostwold verblijvende gele Boeing Stearman N56457 werd onlangs ingeschreven als D-EQXL.

- STICHTING KLu HISTORISCHE VLUCHT:
Men had in juni tweemaal wat te vieren op Gilze-Rijen want op 10 juni maakte Ryan STM-2 PH-STM/S-16 haar eerste vlucht na een grondige restauratie. Vier dagen later, op 14 juni, werd het Bewijs van Luchtwaardigheid ontvangen voor de North American B-25N Mitchell PH-XXV.
Harvards PH-IIB en PH-TBR maakten op 10 mei drie maal een low pass over het monument bij de voormalige vliegbasis Ypenburg.


- SUPER CUB:
Piper PA-18-95 R-55 (18-2066) van de Koninklijke Luchtmacht werd achtereenvolgens D-ENWI en G-BLMI. Het Britse kenmerk werd op 23 maart 2012 doorgehaald door de CAA, maar op 18 april werd de G-BLMI opnieuw ingeschreven op naam van T.F.F. van Erck met een adres in België. Momenteel wordt het toestel gerestaureerd bij Raymond’s Aircraft Restoration te Antwerpen.

- TAMPICO:
Op Marktplaats biedt iemand uit Almere een Flighsimulator aan die gemaakt is van de romp van een SOCATA TB9 Tampico.

 
  


Hunting Jet Provost T3 XM369 in Roelofarendsveen. (Pieter Plomp, 1 augustus 2012)


F-4E Phantom II 67-2075 in het zonnetje tijdens de voor de laatste keer geopende opslag van het Militaire Luchtvaartmuseum.
(Peter van Kaathoven, Soesterberg, 14 april 2012)


Ter gelegenheid van de Open Museum Dagen werd F-16A J-248 voor een shelter neergezet op Soesterberg. (Rob Dragt, 13 april 2012)


- VLIEGEND MUSEUM SEPPE:
Er is de laatste tijd nogal wat veranderd binnen de collectie van dit museum. DH60GMW Moth G-AAMY verdween in het voorjaar naar Engeland en volgens geruchten uit de UK komt het toestel misschien terug naar Seppe. De Moth werd in ieder geval uitvoerig getest in Engeland.
Piper Cub PH-GEN werd verkocht  en ook de beschadigde Tiger Moth PH-VMS werd verkocht, en wel aan een piloot van de SAS die de Tiger op wil knappen.
YAK-52 RA-3326K kreeg het kenmerk “PH-YAK” in kleine letters op de staart en op 16 september arriveerde YAK-52 RA-3085K. YAK-50 RA-2005K komt mogelijk terug als F-AZUK en Super Cub N14395 is een nieuwe bewoner van het museum.


- VROEGE VOGELS:
Wil enkele toestellen uit haar vloot opnieuw in laten schrijven bij de Amerikaanse FAA. Het gaat hier om de Monocoupe N542W,
Sopwith Camel-replica N1917K en Fairchild 24R-9 Argus III N165EB, die overigens momenteel als PH-FAI ingeschreven is in ons land.


- VTOC FOKKER:
Men had jaren de beschikking over de neussectie van een Fokker F28 Mk0100 die ooit voor allerlei testdoeleinden gebruikt werd. Omdat men de neus niet meer nodig had, werd deze geschonken aan NG Aircraft.

- WESSEX:
Op 30 augustus werd op de A12 richting Utrecht een Royal Navy Wessex op een trailer gezien met het nummer “23” zichtbaar.

   
Schleicher ASW 19B PH-1491/AC. (Eric Munk, Lemelerveld, 27 mei 2012)


Rolladen Schneider LS 4-a PH-1505/SW van de Aero Club “Salland”. (Eric Munk, Lemelerveld, 5 mei 2012)


- ZWEEFVLIEGNIEUWS:
Bergfalke II/55 CF-ZDA bleek niet meer te restaureren en verdween van Midden-Zeeland naar het clubhuis van de Gelderse Zweefvliegclub te Terlet.
Tot 2009 stond Slingsby Tandem Tutor BGA4926/KAA op Castricum; op 5 mei 2012 kwam het toestel in botsing met een PA-25 sleepvliegtuig te Buno - Bonnevaux en verongelukte.
Rhönlerche PH-240, die op Hilversum gerestaureerd wordt, is bijna klaar; de PH-246 is in vliegwaardige toestand opgeslagen op Hilversum en de restauratie van de PH-354 zal nog enige tijd in beslag nemen.

 


Schempp-Hirth Ventus bT PH-1512/HR. (Bert Visser, Hoogeveen, 12 mei 2012)
 

- AIS AIRLINES:
Verhuurt één van haar Jetstreams aan Manx2 en op 16 juli vertrok de onlangs aangekochte G-OAKI van Lelystad naar Tallinn om daar te gaan vliegen voor een onbekende firma.
De PH-DCI keerde op 13 augustus terug van verhuur aan Manx2.


- ANWB:
Traumaheli PH-ULP werd in augustus op Bonn Hangelar waargenomen, waar de installatie van een IBF-systeem plaatsvond.

- ARKEFLY:
Huurde gedurende het zomerseizoen opnieuw twee Boeing 737-800’s uit de Verenigde Staten: N738MA & N739MA.

- EUROPORT EXPRESS:
Profileert zich als een nieuwe luchtvaartmaatschappij die van plan is om met Fokker 50 en Jetstream 32 vanaf Rotterdam The Hague Airport te gaan vliegen naar diverse Europese bestemmingen. Op hun verlanglijstje staan Geneve, Hamburg, Southend, Humberside, Manchester, Dublin, Aberdeen en Durham Tees Valley.

Met ingang van 17 september zou met de eerste dienst naar een (nog) onbekende bestemming gestart worden. Op www.europortexpress.com word je nog niet veel wijzer . . . . . en op 17 september gebeurde er niets!

- HELICON:
Dit helikopterbedrijf werd op 28 augustus 2012 failliet verklaard. Als een van de oorzaken wordt aangegeven dat het contract voor pijpleidingencontrole van de GasUnie naar een Duitse firma ging.

  
 


Boeing 777-206ER PH-BQG met tijdelijke “Flying on biofuel” opschriften (Peter van Stelle, Amsterdam, 20 juni 2012) en de PH-BQI met extra “asia” opschriften. (Andr
é Wadman, Amsterdam, 11 maart 2012)





- KLM:
Inmiddels werden ook Boeing 777’s PH-BGH, PH-BQL & PH-BQN voorzien van extra “asia” opschriften en bij Boeing 747 PH-BFC werd dit opschrift verwijderd. Op Boeing 777-306ER’s PH-BVB en PH-BVC staat nu ook “ASIA”, maar dan in hoofdletters.
Boeing 777 PH-BQG vloog met aan de rechterkant het opschrift “Flying on biofuel” voor een vlucht van Amsterdam naar Rio de Janeiro op 19 juni. Op de motoren was in het groen te lezen: “KL takes care”.
De MD-11P’s zullen zo langzamerhand uitgefaseerd worden de komende tijd; voorlopige data:
 
PH-KCH 02-07-2012 vertrok op 30/07/12 naar Victorville in de Verenigde Staten.
PH-KCI 17-09-2012  
PH-KCF 28-10-2012  
PH-KCC 27-10-2013  
PH-KCK 27-10-2013  
PH-KCE 27-10-2013  
PH-KCA 26-10-2014  
PH-KCB 26-10-2014  
PH-KCD 26-10-2014  
PH-KCG 26-10-2014  

De PH-KCH voerde gedurende twee dagen aan de linkerkant de naam “Gilles van Hoevell tot Westerflier” en dat schijnt er op 24 juli weer afgehaald te zijn.
 
 
  

MD-11P PH-KCH werd als eerste MD-11P ontdaan van KLM-opschriften en logo’s en overgevlogen naar Victorville om daar gesloopt te worden.
(Ad Jan Altevogt, Amsterdam, 25 juli 2012)
 


- SAND AIR: Met ingang van heden is het mogelijk om op Rotterdam The Hague Airport helikoptervluchten te boeken om bijvoorbeeld een rondvlucht boven de Rotterdamse regio te maken. Inlichtingen: 010-4377877 / 06-53206229 of via info@sandair.nl
Gevlogen wordt met Enstrom 480 PH-PHA.


- STAR Airservice:
Het op Teuge gevestigde Star Airservice, dat onder meer onderhoud aan helikopters en vliegtuigen uitvoerde, werd op 24 juli failliet verklaard, maar maakt een doorstart onder dezelfde vertrouwde naam.
 
 
 

De opnieuw van Gol gehuurde Boeing 737-8EH PH-GGW kreeg na een paar weken een laagje witte verf over de buitenkanten van de oranje winglets.
(Henk Wadman, Rotterdam)


Een van de nieuwste Transavia Boeing 737-8K2’s PH-HSG. (Frank de Koster, Rotterdam, 7 mei 2012)


Twee Transavia Boeing 737-8K2’s kregen grote Sunweb-opschriften, waar onder deze PH-HZK. (Frank de Koster, Rotterdam, 7 mei 2012)


- TRANSAVIA:
De vloot werd weer flink aangevuld de laatste maanden met onder meer de terugkeer van diverse uitgeleende machines zoals de PH-HZB en extra capaciteit werd ingehuurd bij Fly Dubai, wat de PH-FDD opleverde.
De PH-HZB vliegt met een witte rudder en “PH-HZB” is met iets dikkere letters aangebracht op de romp. Op de neus staat niets, terwijl alle andere Transavia Boeings dat wel hebben.
De Beachvolley stickers werden verwijderd van Boeing 737-7K2 PH-XRA, zodat deze machine weer in de gewone Transavia-kleuren vliegt.
Boeing 737-8K2’s PH-HZK en PH-HZX werden eind april beide voorzien van grote rode Sunweb-opschriften op de romp en een kleinere versie op de motoren.
De PH-HZO vertrok op 13 april al naar Transavia France en uit Canada kreeg deze Franse tak de F-GZHA en F-GZHB terug van verhuur aan CanJet.
De eerste van twee van Gol gehuurde Boeing 737’s (PH-GGZ) vertrok op 13 september weer naar Brazilië.


- EELDE:
Van 10 tot en met 23 april 2014 zal de baan op Eelde gesloten zijn omdat deze tot 2500 meter verlengd en opnieuw geasfalteerd wordt. Het platform zal verder vergroot worden, er komt een taxibaan bij en verlichting en navigatiesystemen zullen aangepakt worden.

 
 

Heliswiss Kamov Ka-32A11BC LZ-KBH keerde terug van een verblijf in Venezuela. (Henk Wadman, Rotterdam, 26 juli 2012)


- ROTTERDAM:
De historische T2-hangaar die als laatste dienst deed als uitzetcentrum voor asielzoekers, is nu helemaal verdwenen. In juli werd de fundering gesloopt en het terrein geëgaliseerd.
Nieuwe “resident” is Cessna 182P OO-FJZ en traumaheli PH-MAA werd opnieuw enige tijd vervangen door de PH-ULP. Ter vervanging van de PH-SBM, die tijdelijk op Midden-Zeeland staat, vliegt Sandair half september met de CeF172N PH-RES vanaf Rotterdam.
Reims/Cessna F172N (diesel) PH-VZV verhuisde naar Lelystad en Saratoga PH-TCS vertrok naar Antwerpen. Daarvoor in de plaats komt binnenkort een Sequoia F8L Falco: PH-IAO.
Super Cargomaster PH-BSU vloog gedurende het Hemelvaartweekend met Reviva Group stickers aan de linkerkant en op de onderkant van de romp. Omdat de
PH-BSU van 15 t/m 18 juni in gebruik was op Hoogeveen, vlogen de Rotterdamse para’s met Turbo 207 PH-ZZF.
Op 14 juni werd de eerste officiële rondvlucht met Enstrom 480 PH-PHA van Prince Helikopters door Sandair uitgevoerd vanaf Rotterdam.
(zie hierboven bij “SAND AIR”).  

Op 26 juli arriveerde met enige vertraging Kamov Ka-32A11BC LZ-KBH (c/n. 8807/016) uit de haven voor een tankstop op Rotterdam. De helikopter was begin dit jaar via Antwerpen en de Antwerpse haven naar Venezuela getransporteerd om daar ingezet te worden bij het installeren en/of repareren van liften in wintersportgebieden. Per schip arriveerde de Kamov in de Rotterdamse Waalhaven en vloog daar vandaan naar de luchthaven. Eerstvolgende stop was Metz-Nancy Lorraine Airport en de volgende dag zou koers gezet worden naar de Heliswiss thuisbasis Bern. Enkele dagen daarna werd het toestel geferried naar de eigenaar in Bulgarije omdat Heliswiss International de helikopter niet meer nodig had.

Ieder jaar maakt de Rabobank gebruik van een Cessna Citation om genodigden naar de aankomstplaatsen van de Tour de France te vliegen; dit jaar was Cessna 550 OY-CYV de gelukkige. Dezelfde bank charterde SAAB 2000 G-CFLV van Eastern voor een aantal vluchten naar de Olympische Spelen in London. Naast de instapdeur was en sticker met het Rabobank-logo aangebracht.


Autodealer Pon zorgde voor een aantal vluchten met Danish Air Transport ATR72-202 OY-RUB die voor de gelegenheid aan de linkerkant een grote London 2012 sticker met het Pon-logo kreeg opgeplakt.
 


Zeppelin LZ-N07-100 D-LZFN maakte een aantal meetvluchten boven ons land. (Henk Wadman, Rotterdam, 19 mei 2012)


Zeppelin LZ-N07-100 D-LZFN verscheen half mei op Rotterdam voor een aantal meetvluchten boven ons land. Bij een aantal ervan werd tevens gebruik gemaakt van de op Teuge gestationeerde Sky Arrow PH-WUR. Het onderzoek richtte zich met name op stofdeeltjes in luchtlagen die mogelijk een koelend effect op het klimaat hebben.
RAS/JETNETHERLANDS:
G-PIGY SC7 Skyvan, OO-ITC PA31-350, OO-PHI Ce525, PH-DLN, PH-DRK, PH-DTP, PH-FJK, PH-HRK, PH-HRM, PH-ICN, PH-JND,
PH-JNE (te koop), PH-PIX, PH-SET, PH-TXA, PH-TXI, PH-VBG, PH-VMA

VLIEGWERK:
  F-GHZS TB9C, N4267V Ce172RG, PH-PAD, PH-SBM, PH-TSN


- VLISSINGEN:
Tijdens de manifestatie Rescue Vlissingen die op 10 augustus ter hoogte van de Boulevard en het Badstrand gehouden werd, werd het volgende vliegend materieel genoteerd:

89+60 Sea King Mk.41  
A-247 SE3160 Alouette III  
D-EXML Extra EA-300/L  
D-HEOY EC 135 T1 “Medic 1”
N196JR Aerotek Pitts S-1T  
OO-HSN AS 355 F2 Ecureuil 2  
OO-NHV AS 365 N3 Dauphin 2 SAR
PH-CGN Dornier 228-212  
PH-EMS EC 135 T  
PH-IIB AT-16ND Harvard IIB B-118
PH-TBR AT-16ND Harvard IIB B-182
RA-1771K YAK-52  
RA-3411K YAK-52  
RA-3480K YAK-52  
RA-3513K YAK-52  

  

Heliswiss Kamov Ka-32A12 HB-XKE voerde reparatiewerkzaamheden uit aan de zendmast te Hoogersmilde. (Ernesto Bauer, 1 mei 2012)

Zie ook:
http://www.airnieuws.nl/tripreports/hoogersmilde/index.html


Heli-Holland Eurocopter EC 120 B Colibri PH-ECR te Schuddebeurs. (Ron van de Roer, 22 juni 2012)


Leuke bezoeker voor onderhoud op Emmen was deze in Polen gestationeerde AS 355 FX2 Twin Star C-FXGO. (Jack Wolbrink, 4 september 2012)
 

- HELIKOPTERVLUCHTEN:
   
09.06.12 PH-UNN voerde diverse vluchten uit vanaf een terrein in Bergschenhoek
14.06.12 PH-ECR vloog voor Rijkswaterstaat en landde op Duivelseiland in Dordrecht
16.06.12 PH-ECR Maasvlakte
16.06.12 PH-PHZ rondvluchten vanaf Delflandsedijk, Vlaardingen
16.06.12 PH-UNN rondvluchten Soest
22.06.12 PH-ECR Schuddebeurs
23.06.12 PH-PHZ rondvluchten tijdens Havendagen in Terneuzen
26.06.12 PH-PXZ Politie-oefening, waarbij vanaf een terrein bij Lentiz College gevlogen werd en ME’ers aan en touw naar
  beneden gelaten
  werden op het dak van de Stadsgehoorzaal
30.06.12 R-02 tijdens het SAR-evenement bij het strand
04.07.12 PH-EQR Maasvlakte & bij Hotel New York, Rotterdam. PH-HHJ filmde het afsluiten van Maasvlakte 2
10.07.12 R-03 haalde zieke zeeman vanaf MV Wappen von Augsburg ter hoogte van Neeltje Jans van boord en bracht hem naar
  het EMC te Rotterdam
13.07.12 D-HOAR AS 365 N2 Emmen Heliport
14.07.12 PH-HVB platform EMC, Rotterdam
19.07.12 PH-OKE Delft & Pernis
22.07.12 D-HMGX in (tijdelijke) ASR-kleuren landde met nieuwe Feyenoordaanwinsten in De Kuip
31.07.12 PH-ECR Hoek van Holland
10.08.12 PH-OKE Nieuwerkerk a/d IJssel
25.08.12 PH-ELP op heliplatform van het EMC te Rotterdam
30.08.12 D-HAAN op de Maasvlakte
01.09.12 PH-JFC Poeldijk
01.09.12 PH-PHZ Westmaas
04.09.12 C-FXGO AS 355 FX2 Twin Star c/n. 5473 Emmen Heliport
07.09.12 t/m 09.09.12 Wereldhavendagen Rotterdam; demo’s door Dauphin OO-NHU, NH90NFH N 228 en SH-14D Lynx 283. 
  Rondvluchten op zaterdag en zondag met PH-FVD vanuit Rozenburg, EIC terrein aan de Noordzeeweg 6
08.09.12 OO-NHV op het heliplatform van het EMC te Rotterdam

 





SH-14D Lynx 283 (André Wadman, 9 september 2012) treedt voor het laatst op tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam en ook NH90NFH N 228 (Ernesto Bauer, 9 september 2012) en Dauphin OO-NHU lieten een fraaie demo zien aan het in groten getale toegestroomde publiek. (André Wadman, 9 september 2012)


- DEFENSIE:

Het aantal F-16’s in actieve dienst wordt teruggebracht van 87 naar 68 toestellen; voor de overtollige F-16’s bestaan drie scenario’s. Ze worden alle 18 verkocht en eentje wordt gesloopt; er worden er 15 verkocht en 4 gaan gebruikt worden voor reserve-onderdelen of alle 19 worden ze voor reserve-doeleinden en -onderdelen ingezet.
De eerste voor ons land bestemde JSF (F-001) maakte een aantal weken geleden haar eerste vlucht in de Verenigde Staten.
Men wil in totaal elf Boeing CH-47F Chinook helikopters aanschaffen ter vervanging van de CH-47D’s; de Cougars worden verkocht, evenals de DC-10.
Momenteel zijn er reeds zes CH-47F’s (zie lijstje) in bestelling, waarvan er twee bestemd zijn als vervangers voor twee reeds afgeschreven CH-47D’s.
Als er voldoende geld vrij komt, zullen nog drie CH-47F’s besteld worden en is er sprake van een modificatieprogramma voor de resterende elf CH-47D’s.
Het idee aangaande de bestelling van nog eens elf exemplaren, die de verouderde CH-47D’s zouden moeten vervangen, werd op 16 mei voorgesteld aan de Tweede Kamer.

N1004W   M8890 wordt D-890
N1074E cx 17.08.12 M8891 wordt D-891
N1098X cx 17.08.12 M8892 wordt D-892
N1122R cx 17.08.12 M8893 wordt D-893
N1149Z   M8894 wordt D-894
N1154T   M8895 wordt D-895

 
Apache Q-14 was de eerste van dit type die een deklanding uitvoerde en wel in de tweede week van mei op Hr.Ms. Rotterdam.

Op 8 augustus nam de Koninklijke Luchtmacht officieel afscheid van haar beide Fokker F27 Mk050’s U-05 & U-06. Op 5 september werd de U-05 geferried naar Lelystad voor opslag en mogelijk een spuitbeurt bij QAPS en op 7 september volgde de U-06.

Helaas heeft men besloten de uit Libië afkomstige Lynx helikopter 277 te laten verschroten bij HKD Metals in Amersfoort; had een leuk museumstuk kunnen zijn . . . . De Minister van Defensie had in februari geopperd dat de helikopter naar een museum zou gaan, mogelijk op De Kooij.

Op 17 augustus arriveerde Lynx 261 vanaf De Kooij op Rotterdam en de 283 kwam vanaf de Hr.Ms. Evertsen via Southend. De 261 verruilde op Rotterdam de zwart-wit geblokte motorbeplating voor die van de 283 en samen vlogen ze naar De Kooij. De 283 vloog in een aangepast kleurenschema met allerlei opschriften, Lynxkop op de neus, cartoons van alle karakters die ooit op een Lynx gestaan hebben en op de staart de namen van zowel vliegende als grondcrews van de laatste jaren. Tevens waren aan de linkerkant Pink Panther kopjes aangebracht met een piraten-ooglap en gekruiste botten er achter. Deze gaven het aantal onderschepte piratenbootjes in Somalische wateren aan.
Een week voor de ferry vanuit Southend naar Rotterdam werd de allerlaatste deklanding met een Lynx gemaakt.

Ook de 261 met staartcode “AD” kreeg op De Kooij het afscheidskleurenschema.

 
 

De “andere” Lynx in speciale afscheidskleuren is de 261/AD. (Cor van Gent, Den Helder, 15 september 2012)


Op 11 september werd de laatste officiële vlucht met een Lynx uitgevoerd op MVK De Kooij. Een paar dagen eerder nam een Lynx voor het laatst deel aan de Wereldhavendagen te Rotterdam. Op 7 september arriveerde de in speciale kleuren gestoken 283 opnieuw op Rotterdam The Hague Airport om gedurende het weekend diverse demonstraties te verzorgen in de buurt van de Wilhelminakade. De Lynx werd vergezeld van NH90NFH N 228 die op zaterdag kapot ging en aan de grond bleef.
De laatste drie vliegende exemplaren van de Nederlandse Lynx-helikopters waren de 261, 273 & 283 en op 11 september werd officieel afscheid genomen op De Kooij met een formatie, bestaande uit alle in Nederland bij DHC vliegende typen helikopters.

Kustwacht Caribisch Gebied: van het Britse FBH Heliservices huurt men twee Agusta AW139 helikopters: PH-DCG en PH-FBH. Beide helikopters werden/worden per schip vervoerd vanuit Engeland naar Curaçao. Op 12 juli kwam de romp van de PH-DCG aan op Hato en in de loop van augustus was de eerste helikopter vliegklaar.
Vreemd is dat de reservering voor PH-DCG weer werd doorgehaald en dat de helikopter op 4 juli weer G-CFVD (was doorgehaald op 30 juni) werd.
Volgens ooggetuigen stond er al wel PH-DCG op bij aankomst in Curaçao!


Hr.Ms. Tromp kreeg in mei een aantal weken een Belgische Alouette III aan boord bij het bestrijden van drugshandel en andere criminele activiteiten in de wateren rond de Antillen.
 


SE3160 Alouette III (A-253). (Rob Dragt, Oirschot, 11 mei 2012)


CH-47D Chinook D-662 “Lady Liberty”. (Rob Dragt, Oirschot, 11 mei 2012)
 

- DEFENSIE EVENEMENTEN:  
     
Open Dagen Landmacht op 12 en 13 mei te Oirschot:  
(A-253) SE3160 Alouette III  
D-662 CH-47D Chinook  
J-248 F-16A  
KL-87 KD2R-5 Shelduck (drone; hangend aan een kraan)
PH-1416/DPZ DG Flugzeugbau DG-1000T  
PH-SBB Ultramagic N-180  
T2/4988 BTT-3 Banshee (drone; hangend aan een kraan)
307 MQM-143 RPVT (drone)
2008 BTT-3 Banshee (drone; hull)
     
Vliegdemo:    
D-102, D-666 CH-47D Chinook  
J- . . . F-16  
Q-15 AH-64D Apache  
Q-18 AH-64D Apache  
OE-FDN SC7 Skyvan 3 (para’s)

 

KD-2R5 Shelduck KL87. (Rob Dragt, Oirschot, 11 mei 2012)


DG Flugzeugbau DG-1000T PH-1416 van KLu Zweefvliegclub De Peel. (Rob Dragt, Oirschot, 11 mei 2012)
 

Veteranendag Den Haag, Malieveld, 30 juni:  
(A-253) SE3160 Alouette III (static)
J-248 F-16A (static; met sticker: “1913/2013 de tijd vliegt”)
Formaties bestaande uit:
AH-64A Q- . ., Q- . .  
AS532U2 S-454?, S- . . .
CH47D D-101, D- . . .  
AW139 PH-PXY  
AB412SP R-02  
AT-16ND PH-IIB/B-118 & PH-TBR/B-182
PC-7 L-02, L-07, L-09, L-10  
KDC-10 T-255
C-130H G-781  
Dornier 228 PH-CGC
Hawker Hunter G-BWGL/”N-321”  
F-16 J- . . ., J- . . ., J- . . ., J- . . .
AS 355 F2 PH-HHJ (maakte luchtopnames)

 

 

F-16A J-248 op het Malieveld met “1913-2012/100/de tijd vliegt” sticker op de staart. (Rob Dragt, Den Haag, 28 juni 2012)
 


 

Marinedagen Den Helder, 6 & 7 juli 2012:  
A-247 SE3160  
N 195 NH90NFH landde op 6 juli op de Hr.Ms. Holland
Q- . . AH-64D Apache  
R-01 AB412SP  
261/AD SH14D  

  


Op Woensdrecht zijn al heel wat jaren deze twee oudgedienden te bewonderen: AT-16ND Harvard IIB “B-77” (= B-177) en T-33A “M-51” (= M-54) in Whisky-4 kleuren. (Cor van Gent, 19 juni 2012)


 


- BALLONNEN

Cameron A-300 PH-GRD (Jan Hetebrij, Bussloo 1 juni 2012) & PH-PGU Lindstrand LBL 105A met de nieuwe “envelope” (Jan Hetebrij, Olen, 22 juli 2012)
 
 
Apeldoorn-Mheenpark 01.06.12 PH-GRD, PH-GRK, PH-GRM, PH-GRR
Colmschate 01.06.12 PH-FDT
Deventer 01.06.12 PH-WIJ
Waddinxveen 02.06.12 PH-BOZ
Terhole 02.06.12 PH-CJW
Zoetermeer 18.06.12 PH-ARR
Terhole 25.06.12 PH-CJW
Capelle a/d IJssel 29.06.12 PH- * IT
Vriescheloo 07.07.12 D-OCLP
Bleiswijk 23.07.12 PH-SCC
Hulst 23.07.12 PH-CJW
Terhole 24.07.12 PH-CJW
Terhole 25.07.12 PH-CJW
Ottoland 26.07.12 PH-VIP (geland)
Capelle - Schollebos 04.08.12 PH-WBI (geland bij Stolwijk)
Hulst 20.08.12 PH-CJW (geland)
Rotterdam - De Kuip 21.08.12 PH-DLB & PH-SOR
Rotterdam - Zuiderpark 23.08.12 PH-SOR
Houten 24.08.12 PH-OFV (eerste vaart), PH-PVO
Moordrecht 24.08.12 PH-GSB & PH- * BI
Terhole 27.08.12 OO-BGV (geland)
Kuitaart 28.08.12 PH-CJW
Rotterdam The Hague Airport 28.08.12 PH-GSB
Rotterdam - Zuiderpark 29.08.12 PH-GSB
Capelle - Schollebos 06.09.12 PH-ARR, PH-GSB & G-CDLB
Zevenhuizen 06.09.12 PH-SOR
Zoetermeer 06.09.12 PH-EVE
   
   

Lindstrand LBL Lion PH-HBG (Jan Hetebrij, Olen, 22 juli 2012) & PH-NVZ Ultramagic N-180. (Jan Hetebrij, Hardenberg, 29 juni 2012)