Harvard IIB B-69/FE876 is eigenlijk een samenraapsel van diverse KLu Harvards: B-69, B-179 & B-199. (Rob Dragt, Overloon, 17 augustus 2013)


- ALCYON:
De Morane MS733 Alcyon OO-MSA die vele jaren opgeslagen hing in een hangaar op Lelystad, verhuisde onlangs naar België en kreeg daarna een nieuwe Nederlandse eigenaar, die het toestel gaat restaureren: Henk Afink uit Boekelo.
In de loop van juli 2013 werd het toestel opgehaald uit het Belgische Hasselt en Afink denkt ongeveer drie jaar nodig te hebben om het uit 1957 stammende toestel weer vliegklaar te hebben.
In België vloog het toestel in Franse Marine kleuren als “178” en dat kleurenschema blijft gehandhaafd. Uiteindelijk zal de Alcyon op het Duitse vliegveld Klausheide komen te staan, waar Afink ook zijn Great Lakes PH-GLT gestationeerd heeft.
 


Antonov An-2TPS SP-FVB op Teuge in afwachting van een grondige opknapbeurt. (Bart Hoekstra, 29 juni 2013)

  
- ANTONOV: De al enige tijd op Twente opgeslagen An-2TPS SP-FVB van Clean Tech Aviation werd op 24 juni 2013 overgebracht naar Teuge. Men is van plan het toestel bij Aircraft Maintenance Netherlands weer op te bouwen en dan als ambulancevliegtuig in te richten voor gebruik in Kenya. Voorwaarde is wel dat het toestel op biobrandstof gaat vliegen.

- BIZJETS: Diverse zakenjets werden de afgelopen zomer tijdelijk voorzien van allerlei opschriften en waren op diverse luchthavens in ons land te zien:
 
D-CNMB Learjet 45XR Armin van Buuren
HB-VOO BAe125-1000A AFROJET/Summer Tour
OO-ACC Cessna 525A CitationJet 2+ Nicky Romero
PH-JND Cessna 560XL Citation Excel Activision/Bungie/DESTINY
PH-MYX Cessna 650 Citation VII DJ Antoine/Sky is the Limit/Summer Tour 2013




Cessna 525A CitationJet 2+ OO-ACC vloog voor DJ Nicky Romero, Cessna 650 Citation VII PH-MYX voor DJ Antoine en British Aerospace BAe 125-1000A werd ingezet als “Afrojet” voor Afro Jack.
(Maurits Niemeijer, Eindhoven, 13 juli 2013, Johan Hetebrij, Amsterdam, 7 juli 2013 & André Wadman, Rotterdam, 24 augustus 2013)



 
- BÖLKOW:
De MBB BO 105C PH-RPR, waarvan het kenmerk op 13 februari 2012 werd doorgehaald, werd onlangs bij de firma Helitec op Halle-Oppin gezien, waar het toestel onder meer een nieuwe staartboom kreeg.
Vanuit Spanje was de helikopter op een dieplader naar Duitsland vervoerd.

 

Bij Meliskerke is deze BO 105 helikopter te vinden, de B-71 met staartboom van de B-75. (Pieter Plomp, 2 oktober 2013)
 


 
- BRIK: Op 1 juli jongstleden werd op de "Tammer-rotonde", Amersfoortsestraat (N237) te Soesterberg het monument ter gelegenheid van het 100 jarig jubileum Militaire Luchtvaart onthuld. Het gaat hier om een full scale replica in roestvrij staal van "de Brik".
 
 
 

 
De tot sloop veroordeelde Dakota “2100847” werd voor filmopnamen een paar dagen naar Luxemburg overgebracht en uiteindelijk werd de cockpitsectie van de romp gescheiden. (Rob Dragt, Valkenburg, 2 augustus 2013 & Peter Baeten, 15 september 2013)

 
- DAKOTA’S:
Op 15 september jongstleden werd op Valkenburg “Doomsday Party” gehouden  voor het afscheid van C-47B “2100847/L4-B”.
De cockpitsectie van deze Dakota (ex F-BAIF) gaat naar de DDA toe om gerestaureerd te worden en dienst te gaan doen als Flight Simulator. Onderdelen van het toestel zullen verkocht worden via Avionart.nl van Hans Wiesman, die op 16 september begonnen is met het slopen van de Dakota.
Eerder dit jaar figureerde de Dakota in een oorlogsfilm en werd op 30 juli per dieplader overgebracht naar Luxemburg.

In Den Haag ligt sinds enige tijd de cockpitsectie van een Boliviaanse Luchtmacht Dakota (TAM-30) in een achtertuin. Deze C-47A heeft c/n. 11920 en is ex T-12,
LV-ACP, FL559, 42-9215.

 


De Aviodrome Dakota “PH-ALR” zoals ie nog steeds in gebruik is bij de musical “Soldaat van Oranje”. (Peter Heeneman, Valkenburg, 15 september 2013)


De C-47B “NO-I” (= G-AMCA en stond bij het Aviodrome beschilderd als “PH-ALR”) die gebruikt wordt voor de musical Soldaat van Oranje, blijft zeker tot en met april 2014 op Valkenburg.

Al het materieel van de DDA is verdwenen vanaf Lelystad en terug naar hangaar 10 op Schiphol. Dakota PH-DDZ is nog steeds in afwachting van een nieuwe motor, waarvoor men fondsen aan het werven is.

Classic Wings, bekend van onder meer Antonov An-2 D-FONL heeft de taak op zich genomen om Dakota G-DAKK, die al sinds 2006 op het terrein van het Aviodrome te vinden is, weer op te knappen. Dit zal de komende tijd gebeuren met behulp van onder meer bedrijven in Nederland en Duitsland (op Weeze). Als de restauratie voltooid is, zal het toestel in Amerikaanse militaire kleuren gaan vliegen.

Meer info op:
www.classicwings.nl/project-c47

 



Waar ter wereld zie je dat: een formatie van zeven Nieuw-Zeelandse Fokker Dr.I replica’s en hieronder één ervan, de ZK-JOG.
(Jan Mangelschots, Omaka, 30 maart 2013)


- FOKKER:
Fokker D.VII replica N425VT werd op 13 augustus 2013 uitgeschreven en verkocht in Rusland.
Fokker Dr.I-replica nieuws: N918JG (127/17) van J.C. Goerger werd op 3 april 2013 ingeschreven als “GOFOK DR 1”.
De N171DR met c/n. 05052013-01 werd op 22 mei 2013 ingeschreven op naam van L.D. Mueller.
Op 21 juni 2013 werd Dr.I N279SB op naam van D. Narkunas ingeschreven. Dit toestel heeft c/n. 2079 en het vreemde is dat Dr.I N454LR hetzelfde c/n. heeft. Dus mogelijk is het dezelfde machine.
Het kenmerk van Dr.I N417RB (42118) werd op 14 augustus 2013 doorgehaald als zijnde verkocht in Rusland.


- FOKKER:
De Fokker F27 Mark 500 “PH-NIV” (= N19XE) werd op 13 juni 2013 officieel gedoopt op het terrein van het Fokker Business Park. Het evenement werd opgeluisterd door de S.11’jes van de Fokker Four.

Op 2 februari 1998 werd het kenmerk PH-MKC (11243) doorgehaald en in juli 2000 werd deze Fokker F28 Mk0070 gesloopt. Maar de cockpitsectie en een deel van de romp werd bewaard, alsmede de vleugels. De staart met “FOKKER 70” erop ging naar Breda en werd later gebruikt om de romp van de A508 te completeren.|
De rechtervleugel werd in 2001 gebruikt om de F28 Mk0100 PH-MKH weer vliegwaardig te maken en uiteindelijk kwam het rompdeel van de PH-MKC terecht op Woensdrecht en werd ingezet voor instructiedoeleinden.
Op 7 juni 2013 werd een dieplader gezien, die onderweg was naar Gilze-Rijen, met daarop cockpitsectie en rompdeel van de PH-MKC, nu voorzien van het nepkenmerk “PH-GAV”. Op een aparte dieplader werden de linkervleugel en flaps getransporteerd.
De “PH-GAV” was in gebruikt bij Fokker Services Aircraft Maintenance & Training School en werd vervangen door twee “nieuwe” exemplaren: Fokker F28 Mark 4000 N800DH (11176) en F28 Mk0100 PH-OFF.


- F-16:
De bekende rondreizende F-16 J-248 was tijdens de Nationale Taptoe, die van 26 tot en met 29 september 2013 gehouden werd, opgesteld voor het Ahoy-complex in Rotterdam.

Op de vliegbasis Volkel werden begin augustus van dit jaar diverse F-16’s en onderdelen van F-16’s waargenomen. Voor hangaar 4 is de staart van een onbekend exemplaar opgesteld en het opleidingsdock in hangaar 5 bevatte de J-229 en J-268. Bij het Weapons Training Center in hangaar 5 stond een nog onbekende F-16 en daar komt de J-230 ook te staan, die wordt/werd uitgerust met de staart van de J-651.
De J-222 werd buiten gezien op het platform voor hangaar 3.
In de crewroom van 312 squadron in hangaar 7 zijn onder meer de staartvin van de J-140 en een vleugel van de J-220 te vinden.

F-16B’s J-261, J-264 en J-651 werden eerder dit jaar verschroot te Oudemolen.


- HUNTER:
G-KAXF/N-294 werd op de staart voorzien van een badge van 324 squadron en het serial “N-294” op de neus werd aangepast omdat de letters eerder te breed waren. Tijdens de baanrenovatie op Leeuwarden stonden de G-KAXF/N-294 en G-BWGL/N-321 vanaf 6 augustus op Gilze-Rijen.

- JETSTREAM:
Op het terrein van buitenhotel De Vreemde Vogel aan de Van Baerlestraat 252 in Vlaardingen, werd de romp van Jetstream PH-KJB in gebruik genomen als hotelkamer.

- KLuHV:
Tijdens een bezoek aan de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht werd het een en ander aan nieuwtjes bekend.
Fokker F27 Mark 100 PH-FBP (de voormalige C-3) zal nooit meer vliegen. De romp werd verkocht en afgezonken in een meer ten behoeve van de duiksport. Staart en vleugels worden/werden verschroot en het interieur zal verkocht worden.
Fokker S.14.1 Machtrainer L-17, waar ooit het kenmerk PH-SIY voor gereserveerd was, zal gerestaureerd worden, maar nooit meer vliegen. Het toestel krijgt na restauratie een nieuwe laag verf.
Curtiss P.6 Hawk replica “C.319” staat momenteel op Gilze en zal in de toekomst naar het Nationaal Militair Museum verhuizen.
Restauratieprojecten: Piper Super Cubs PH-GAZ en PH-JTH, waar van beide het rompframe te zien was, Fokker S.11.1 PH-HOI, Auster PH-NGK en Stinson PH-PBB. Van beide laatstgenoemde verliep het BvL enige tijd geleden.

 
 
  
  


Twee toestellen die verdwenen uit de inventaris van het ROC Hoofddorp en naar de opslag van met Nationaal Militair Museum vertrokken: NF-5A K-3020 en Fokker F27M Troopship C-10. (Rob Dragt, Hoofddorp, 18 september 2013 & 4 oktober 2013)




- NATIONAAL MILITAIR MUSEUM:
Bij de officiële sluiting van het Militaire Luchtvaartmuseum te Kamp van Zeist op 30 juni 2013, was F-16 J-248 opgesteld op het terrein. De F-16 was op 24 juni al aangekomen per dieplader.
Begin oktober stonden alleen de Fokker G-1, Fokker D.XIII, Orpheus-pod en cockpitsectie van de F-84F nog in hangaar 9; de rest was allemaal verplaatst naar hangaar 10.

Op 18 september werd NF-5A K-3020 opgehaald bij het ROC Hoofddorp om per dieplader naar de opslag van het NMM vervoerd te worden en op 4 oktober was Fokker F27M C-10 aan de beurt. Beide staan tijdelijk op Kamp van Zeist.
 


 
 
Curtiss P.6E Hawk replica “C.319” (foto Peter Heeneman, 29 september 2013) en Mitchell M-464 staan momenteel op Gilze en zal in de toekomst naar het Nationaal Militair Museum verhuizen. De Curtiss werd gebouwd bij het Cradle of Aviation Museum te Long Island, New York in opdracht van de Vrienden van het Militaire Museum.
 



Het klaarmaken voor verhuizing naar de opslag van het Nationaal Militair Museum eerder dit jaar: Hawker Hunter F4 N-144, Hawker Sea Fury 6-43, Alouette II H-4 en de Harvard IIB 099. (Rob Dragt, 24 juni/30 mei/3 juli 2013)






- NORSEMAN: Noorduyn UC-64A/S Norseman SE-CWG wordt te koop aangeboden door de huidige eigenaar, die het liefst zou zien dat het toestel in Zweden of Noorwegen blijft. Het toestel heeft c/n. 780 en is ex LN-TSN, RA-F (Norwegian AF), 44-70515 en bronnen in Noorwegen beweren dat een groepje Nederlanders interesse heeft in het toestel.

- RENSWOUDE:
Op 22 juni 2013 werd bij Renswoude een tableau onthuld ter herinnering aan het feit dat hier op 23 juni 1943 een Handley Page Halifax van No.78 squadron verongelukte. Ter gelegenheid van dit feit landde ter plaatse een AgustaWestland EH101 Merlin HC.3A van de Royal Air Force No.78 squadron: ZJ998/AE. Een dag eerder was de helikopter al gearriveerd op Rotterdam The Hague Airport.

- RYAN:
De in Australië vliegende ex-Nederlandse Ryan ST-3KR (STM-2) VH-STM (c/n. 492) werd op 6 oktober 2011 uitgeschreven en in Nieuw Zeeland verkocht als ZK-ABC. Het toestel werd daar op 29 augustus 2013 ingeschreven en is ex VH-AHC, A50-29 & S-56.
Een ander ex-Nederlands exemplaar arriveerde begin september 2013 te Nailsworth in Gloucestershire (UK). De oorspronkelijk als S-22 afgeleverde STM-S2 (c/n. 458) zal in Engeland gerestaureerd worden en was in Nederlandse dienst uitgerust met drijvers. Momenteel is het toestel ingeschreven als Ryan ST-A N17343 en het is ex (N50WR), NC17343, VH-AGV, A50-17, S-22.


- SAFIR:
SAAB 91D PH-RLH die enige tijd in Swalmen verbleef, keerde terug naar Kessel en is daar opgeslagen.

- SIKORSKY:
In de linker CHC hangaar op Den Helder stond lange tijd een ingepakte Sikorsky S-76 en rond het tweede weekend van oktober 2013 werd de helikopter ontdaan van zijn “verpakking”. Voor zover bekend gaat het hier om de vanwege een verlopen BvL uitgeschreven PH-NZV.

 
  

Grob G-115A PH-SPC lag er in augustus zo bij op Seppe. (Paul Kuster, Seppe, 24 augustus 2013)


Mil Mi-2 SP-SBG stond vroeger in Meer opgesteld als “RJ-DAW” en diende tijdens de helikopter fly-in te Stroe als speelobject voor de jeugd.
(Berend Jan Floor, Stroe, 14 september 2013)


Short SC7 Skyvan OE-FDP was tijdelijk actief met para’s in ons land. (Cor van Gent, Gilze-Rijen, 9 juli 2013)
 

- SKYVAN: Begin juni was short SC7 Skyvan 3 OE-FDP van Pink Aviation actief vanaf Gilze-Rijen en Seppe; het toestel werd gebruikt voor het droppen van para’s.

- SPITFIRE: De PH-OUQ werd eerder dit jaar op de neus voorzien van de naam “Polly Grey”, de mascotte van 322 squadron. Het squadronembleem is onder de cockpit aangebracht.

 
  

Luftwaffe Lockheed F-104G Starfighter 24+46, gefotografeerd kort na aankomst op Teuge.


- STARFIGHTER: Op 26 augustus arriveerde Lockheed F-104G 24+46 op Teuge. Er zitten wat onderdelen van andere Starfighters op het toestel omdat het in Duitsland voor Battle Damage Repair gebruikt werd. De nieuwe eigenaar, Lex Versteeg, laat de Starfighter opknappen en het toestel zal als “D-8060” tentoongesteld gaan worden.
F-104G 23+94 uit de collectie van PS Aero te Baarlo werd verkocht in Italië.


- STEARMAN:
Boeing A75N1/PT-17 N56608/”137” die een tijdje eigendom was van C.A.M.M. Neidt, werd verkocht aan een nieuwe eigenaar die het toestel of in België of in Frankrijk stationeert.

- TAMPICO:
Op Marktplaats werd het voorste rompdeel van een SOCATA TB-9 te koop aangeboden plus een Shelduck (KL83) doelvliegtuig van de Koninklijke Luchtmacht.

- TEXAS TAILDRAGGER:
Al heel wat jaren verblijft Cessna 150H N22245 in ons land. Dit is een Texas Taildragger conversie en op het constructieplaatje staat dat het een “Cessna 150N” is, een model dat nooit werd gebouwd door Cessna.
Momenteel staat het toestel opgeslagen in de Skylight-hangaar op Hilversum.


- THUNDERJET:
De vleugel van F-84E K11 die deel uit maakte van de collectie van het Deltion College in Zwolle, werd verschroot.

   
De rompen van Fuji FA200-160 Aero Subaru HB-ESS en PH-JEJ liggen opgeslagen in de hangaar van Wings over Holland. (Henk Wadman, Lelystad, 9 mei 2013)


- TIGER MOTH:
Na een restauratieperiode van twee jaar, maakte DH82A Tiger Moth CF-MAD/T-5414 haar eerste vlucht op 27 augustus 2013. Op zich niet zo bijzonder, maar het gaat hier om een voormalig Nederlands exemplaar met een nogal ingewikkelde achtergrond.
Nadat de PH-UDY (c/n. 83157) in 1958 werd afgeschreven na een ongeval op Eelde, werd eind 1966 de PH-ALG met c/n. NLS-1 ingeschreven. Deze PH-ALG bestond uit het voorste deel van de romp van de PH-UAO, het achterste deel van de PH-UDY en vleugels en onderdelen van de PH-UDZ.

Zie:
http://www.hdekker.info/registermap/MA.htm & http://www.hdekker.info/registermap/MU.htm voor respectievelijk de complete geschiedenis van de PH-ALG en de PH-UDY.


DH82A N9410, die vroeger als PH-UDZ in ons land vloog, raakte op 22 september flink beschadigd toen de motor het begaf en het toestel een voorzorgslanding op Old Rhinebeck maakte en in de bomen tot stilstand kwam. Wordt gelukkig weer gerepareerd!

N929S/”G-ACDR” werd na een ongeval op Seppe weer opgebouwd bij Gyrocopter Aviation op Midden Zeeland en wordt momenteel te koop aangeboden.

Aan de Moth Fly-in die op 17 augustus gehouden werd op het terrein van Woburn Abbey in het Verenigd Koninkrijk, deden de volgende Nederlandse machines mee, die startten vanaf Hilversum en Seppe:

G-ADGV De Havilland DH82A Tiger Moth  
G-AJHS De Havilland DH82A Tiger Moth  
N8233 De Havilland DH82A Tiger Moth  
N3651V Cessna 140  
N14395 Piper PA-18-150 Super Cub  
PH-CSL De Havilland DH82A Tiger Moth  
PH-RED Piper PA-18-125 Super Cub  
PH-VCY Piper PA-18 Super Cub  

 

De Havilland DH.82A Tiger Moth CF-MAD/T-5414 is de voormalige PH-ALG en werd vakkundig gerestaureerd in Canada.
(via Mike Dennett, Guelph Airport, 21 september 2013)
 

- TRAUMADAG: Tijdens de Nationale Traumadag op 8 september was Eurocopter EC 135 T2 PH-EMS te bezichtigen op het heliplatform van het Universitair Medisch Centrum in Utrecht. Dit platform werd al een tijd niet meer gebruikt en gaat binnenkort opnieuw dienst doen.

- TRAUMAHELI:
De traumaheli MMT "Lifeline Europe 4" voor Groningen, de aangrenzende provincies en het grensgebied van Duitsland is gestationeerd op het helidek van het UMCG te Groningen. Met ingang van 2015 verhuist de helikopter naar Groningen Airport Eelde, waar aan de rand een ambulancepost wordt ingericht waar ook de ambulances van UMCG Ambulancezorg die nu nog in Tynaarlo staan, zullen worden ondergebracht.

- WOENSDRECHT:
De restanten van de verongelukte General Avia F22B Pinguino PH-MRB, Diamond DA 40 D Star PH-TDE, Cessna 172M PH-SKJ en enkele andere toestellen werden hier onlangs waargenomen. Aan de hand van de wrakstukken doet men verder onderzoek naar de ongevallen met deze vliegtuigen.
Airbus A300B4-203 EI-EAD (c/n. 289) werd op Woensdrecht geheel gesloopt.


- ZWEEFVLIEGNIEUWS:
Schleicher ASK 13 D-6113 die gestationeerd was in ons land, werd zwaar beschadigd tijdens een ongeval in Frankrijk in de zomer van 2012. Het toestel wordt niet meer gerepareerd in ons land en is momenteel opgeslagen te Westerlee.
In Soest was gratis af te halen het verbogen frame van een Rhönlerche, mogelijk de PH-330.


- AERO CLUB VALKENBURG:
Zoals het er nu naar uit ziet, moet men weg van vliegveld Valkenburg en de nieuwe thuisbasis wordt volgens de laatste berichten: Seppe.

- AIR SERVICE LIMBURG:
Op 3 september 2013 werd Air Service Limburg Flight Academy failliet verklaard.

- AIS:
Op Lelystad werd Cessna 551 Citation II/SP D-IADV gezien, voorzien van bescheiden AIS-stickers. Jetstream LN-FAN werd kort als PH-HCI waargenomen en daarna weer als LN-FAN, Jetstream G-OAKI werd onlangs ingeschreven als PH-LCI.
Met ingang van 4 november 2013 gaat AIS met een Jetstream de dienst Münster Osnabrück – Stuttgart Echterdingen tweemaal daags vliegen op werkdagen. Tevens wil men een aantal lesvliegtuigen uit de vloot stationeren op Münster.


- ARKEFLY:
Gaat voortaan door het leven als Arke; eind 2014 hoopt men alle toestellen (737’s en 767’s) in de nieuwe kleuren te hebben gespoten, voorzien van de naam “Arke” in het rood. De eerste van drie nieuwe Boeing 787’s voor Arke wordt in mei 2014 verwacht op Schiphol.
De eerste machine in nieuwe kleuren met alleen het woord “Arke” op de romp is de Boeing 767 PH-OYI, die op 4 oktober 2013 voor het eerst met deze naam op Schiphol te zien was.
De van AirExplore gehuurde Boeing 737’s OM-AEX en OM-DEX, werden op 2 september geferried van Amsterdam naar respectievelijk Ostrava en Bratislava.


- CORENDON:
De Nederlandse tak van dit bedrijf huurde gedurende het zomerseizoen Boeing 737-8K2 CS-TQU en deze machine vloog vroeger bij Transavia als
PH-HZY! Tevens huurde men Airbus A320-212 YL-LCJ die in een grotendeels wit kleurenschema vliegt en eind september werd de SmartLynx A320-211 YL-BBC ingezet.


- DENIM:
Fokker 50 PH-JXF wordt verhuurd aan het Zweedse Gotlandsflyg en vertrok op 18 augustus vanaf Maastricht. De verhuurperiode duurt tot 25 oktober en het toestel werd voorzien van “Sverigeflyg.se” opschriften.
Men voegde twee ERJ 190’s toe aan de vloot en deze PH-DNA en PH-DNB worden verhuurd aan Royal Air Maroc. Tevens liet Denim de kenmerken PH-DND en
PH-DNE vastleggen voor nog eens twee ERJ 190’s.


- HELI HOLLAND:
Met ingang van eind juli vliegt een EC 155 B1 Dauphin helikopter van Heli-Holland vanaf Den Helder naar platforms in de Noordzee in opdracht van Oranje Nassau Energie (ONE).

- KLM:
In juni bestelde de KLM nog eens vier Boeing 737-8K2’s, wat het totale aantal van dit model in de KLM-vloot op 30 zal brengen. Air France/KLM bestelde 25 Airbus A350-900XWB toestellen en nam een optie op nog eens 25 exemplaren.
Op 11 september nam de KLM afscheid van de Fokker 100; het laatste exemplaar (PH-OFP) werd verkocht aan Air Niugini.
Ook de bij de KLM in dienst zijnde Fokker 70’s moeten er aan geloven; voorlopige uitfaseringsdata:

PH-KZV 11556 januari 2014
PH-KZG 11578 januari/februari 2014
PH-WXA 11570 februari/maart 2014
PH-JCH 11528 april 2014
PH-KZW 11558 april 2014
PH-JCT 11537 mei 2014
PH-KZH 11583 mei 2014
   
Voorlopige afleverdata van de bestelde ERJ 190’s:
   
PH-EZY 19000649 december 2013
PH-EZZ 19000654 januari 2014
PH-EXA 19000655 februari 2014
PH-EXB 19000 . . . maart 2014
PH-EXC 19000 . . . maart 2014
PH-EXD 19000 . . . april 2014

- MAASTRICHT AIRLINES: In de media verschijnen regelmatig berichten over een doorstart na het faillissement van het bedrijf. Fokker 50 PH-KVA zullen ze in ieder geval niet in dienst nemen, want die vertrok naar Griekenland. Er wordt nu gesproken van enkele CRJ-200’s.

- RECLAMESLEPEN:
Met ingang van zondag 6 oktober 2013 is het in ons land weer toegestaan om op zondagen vluchten met reclameslepen uit te voeren.

- S.P. HELICOPTER SERVICE NL:
Deze van oorsprong Duitse firma, die zich onder meer bezig houdt met het controleren van pijpleidingen in ons land, opende op Teuge een Nederlandse vestiging en is tegenwoordig dealer voor Robinson helikopters in ons land.

- TRANSAVIA:
De eerste van de van het Braziliaanse Gol gehuurde Boeing 737’s (PH-GUB) keerde begin september 2013 weer terug naar Brazilië, gevolgd door de PH-GGW (eind september) en PH-GGX (begin oktober).
De komende twee jaar wil men alle Boeing 737-7K2’s in de vloot afstoten en de eerste machine die verdwijnt, is de PH-XRW,
die in november naar het Deense bedrijf Jettime zal vertrekken.
Gedurende het winterseizoen zullen twee Boeing 737’s verhuurd worden aan Sun Country en één aan CanJet.
De aan Transavia France verhuurde Boeing 737-8K2 PH-HZD keerde op 24 september terug op Amsterdam en de van de KLM gehuurde PH-BXG ging op 12 september terug naar de KLM.

- MIDDEN ZEELAND:
Als de Provinciale Staten het plan goedkeuren op 1 november aanstaande, wil men volgend jaar een verharde baan aanleggen op Zeeland Airport.

- OOSTWOLD:
Per 25 september 2013 is het Groningse vliegveld Oostwold - Oldambt (EHOW) officieel erkend als burgerluchthaven van regionale betekenis in ons land. Jaarlijks zijn maximaal 17.500 vliegbewegingen toegestaan.






- ROTTERDAM:
SOCATA TB-10 Tobago D-EHJJ stond vanaf 30 juli een paar weken op Rotterdam en was uitgerust met een meetinstrument onder de vleugel, waarmee een nieuw anti-collision systeem getest werd. (foto: Henk Wadman, 30 juli 2013)
Sequoia F8L Falco PH-IAO maakte op 18 juni haar eerste vlucht en heeft daarna regelmatig gevlogen; TB-9 Tampico Club F-GHZS van Da Vinci Flight School werd
PH-MRT.
De lokale para’s namen afscheid van Cessna 208B Super Cargomaster PH-BSU en op 17 september arriveerde de PH-SWP vanaf Teuge. Deze Super Cargomaster werd een paar dagen gebruikt en op 27 september vervangen door de OO-SEX, die na het weekend ook alweer huiswaarts keerde. Met ingang van 5 oktober was de PH-SWP weer present en die blijft de komende maanden in gebruik bij de Flying Dutchmen; voor zover bekend tot en met april 2014.
Op 8 juli brandde de linker vleugel van DR 400/140B PH-SPZ geheel uit. Het toestel werd naar Transal op Midden Zeeland gebracht, aldaar weer vakkundig hersteld en vliegt inmiddels met ingang van 5 oktober weer bij de Vliegclub Rotterdam.
Traumaheli PH-MAA kreeg te kampen met een technisch probleem na de landing bij het Maasstadziekenhuis op 15 augustus. De helikopter werd naar Rotterdam The Hague Airport overgevlogen en de volgende dag op een dieplader afgevoerd naar Bonn Hangelar en vervangen door de PH-ULP. Begin juni werd de PH-MAA overigens ook al een poosje vervangen door de PH-ULP.




De flink gemodificeerde Piper PA-24-250 Comanche N218SA uit 1960. (Henk Wadman, Rotterdam, 2 oktober 2013)
 

Een Piper PA-24-250 Comanche behoort tot de categorie “klassiekers” en werd indertijd aangeprezen als een snel en comfortabel reisvliegtuig.
De eigenaar van de in 1960 gebouwde N218SA paste een aantal verbeteringen toe die de vliegeigenschappen nog verder verbeterden. Zo werden onder meer tientallen vortex generators op de vleugels aangebracht, kreeg de Comanche een driebladige propeller, werd de dorsal fin een flink stuk verlengd en werd de in twee delen gesplitste voorruit vervangen door eentje die uit één stuk bestaat en wat hoger doorloopt, een zogenaamd “Arapaho windshield”.
De in Engeland gestationeerde N218SA bezocht Rotterdam The Hague op 2 oktober 2013.

 


Eurocopter BK 117C-2 N745AF hoort thuis op een enorm jacht: MV Octopus. (Henk Wadman, Rotterdam, 5 oktober 2013)


Op 5 oktober kwam BK117C-2 helikopter N745AF van Vulcan Aircraft Inc. een tankstop maken op Rotterdam The Hague. Op zich niet zo bijzonder, hoewel we een BK117 hier maar zelden zien. Het interessante aan betreffende helikopter is namelijk dat de N745AF gestationeerd is op een jacht: de 126 meter lange MV Octopus van een van de mede-oprichters van Microsoft: Paul Allen. Het schip lag afgemeerd in Hamburg en de BK117 vloog van Hannover naar Rotterdam The Hague en vertrok richting Engeland.

 


Piper PA-31-310 Navajo N370RC van McPhar International, voorzien van allerlei meetinstrumenten. (André Wadman, Rotterdam, 7 oktober 2013)


Een bijzondere bezoeker was de Piper PA-31-310 Navajo N370RC van het Canadese bodemonderzoekbedrijf McPhar International. Eind september 2012 werd de Navajo overgevlogen naar Europa en werd gestationeerd op Gloucester/Staverton. Op 6 oktober 2013 arriveerde het toestel op Rotterdam The Hague, komende van Lübeck - Blankensee. De volgende dag werd koers gezet naar Gloucester via Jersey en men hoopte binnen een paar dagen in Toronto, Canada aan te komen.
Deze Navajo uit 1968 is voorzien van allerlei meetapparatuur, wat van buiten te zien is aan de aan de staart bevestigde buis en vleugelextensies met laserapparatuur.


RAS:
D-EKSS M20J, G-PIGY SC7, HB-GPH Be200, CS-DNY Ce560XL, CS-DQA Ce560XL, OO-PHI Ce525, PH-DLN, PH-DRK, PH-DTP, PH-FIS, PH-HRK, PH-HRM, PH-JND, PH-PIX, PH-TCN, PH-TXA, PH-TXI (wordt verkocht), PH-VBG
SANDAIR/VLIEGWERK:
D-EHJJ TB10, PH-ECC, PH-JUR, PH-LRM (te koop), PH-MRA, PH-PAD, PH-SEL, PH-TSN


 
  

Christen Pitts S-2B Special arriveerde vanaf Midden Zeeland. (Joshua Wolf, 5 oktober 2013)


Vanuit Hilversum kwam onder meer Zenair CH 701 D STOL PH-3U1. (Henk Wadman, 5 oktober 2013)


Nog een Hilversummer: Aeromere F8L Falco III D-ESHP, bouwjaar 1959. (Henk Wadman, 5 oktober 2013)


Eén van de twee aanwezige Van’s-Producten: RV-9A PH-RVN. (Henk Wadman, 5 oktober 2013)


- VLIEGCLUB ROTTERDAM:
Bestaat dit jaar 50 jaar en vierde dat met enkele evenementen. Allereerst organiseerde men op 14 juli een clubvlucht Rotterdam - Hilversum - Seppe - Midden Zeeland - Rotterdam, waarbij Hilversum afviel vanwege de weersomstandigheden. Aan deze vlucht deden bijna alle vliegtuigen van de VCR mee plus enkele machines die eigendom van clubleden zijn.
Op zaterdag 5 oktober werd een fly-in georganiseerd op Rotterdam The Hague, waar 33 vliegtuigen op afkwamen. Deelnemers kwamen onder meer uit Goch-Asperden, Grimbergen, Ursel, Drachten, Hoogeveen, Seppe, Hilversum, Lelystad, Midden Zeeland enz.
’s Middags gaf de Victor Romeo Formation een demonstratie met vijf Robins (PH-NCD, PH-SPZ, PH-SVQ, PH-SVU, PH-TIM) en vroeg in de avond werden para’s gedropt vanuit Cessna 208B PH-SWP.
 


SOCATA Rallye 235F D-EWCS op bezoek vanuit Seppe (Henk Wadman, 5 oktober 2013)


SAN DR 1050 Ambassadeur D-EINN. (Henk Wadman, 5 oktober 2013)


Natuurlijk trad ook de Victor Romeo Formation op tijdens de festiviteiten ter gelegenheid van 50 jaar Vliegclub Rotterdam; de formatie bestond uit vijf
Robin DR 400’s: PH-NSC, PH-TIM, PH-SPZ, PH-SVQ & PH-SVU. (Henk Wadman, 5 oktober 2013)



Cessna 208B Super Cargomaster OO-SEX (ex PH-PPS) verving één weekend de PH-SWP op Rotterdam The Hague en de PH-SWP vervangt op haar beurt weer de PH-BSU, die verkocht is. (Joshua Wolf, 28 september 2013 & André Wadman, Rotterdam, 21 september 2013)


- HELIKOPTERVLUCHTEN:



Schweizer 269C PH-PHY van Prince Helikopters verzorgde rondvluchten boven Terneuzen. (Walter de Groot, 29 juni 2013)
 

Groningen UMCG 15.06.13 R-03 AB412SP
Zaamslag 15.06.13 PH-PHA
Vlaardingen 22.06.13 PH-PHA
Amsterdam Westhaven 26.06.13 RS02 Sea King Mk.48
Terneuzen 29.06.13 PH-PHY rondvluchten
Kootwijkerbroek 12.07.13 PH-KGJ & PH-SBH rondvluchten
Nieuwerkerk 20.07.13 PH-ECR
Noordwijk Huis ter Duin 21.07.13 PH-ECD & PH-ECR
Hoek van Holland 24.07.13 PH-HHJ
Rotterdam EMC 30.07.13 R-03 AB412SP
Amsterdam Heliport 09.08.13 PH-ECR
Rotterdam Maasstad ziekenhuis 15.08.13 PH-MAA
Benthuizen 17.08.13 PH-KGJ rondvluchten
Hellevoetsluis 17.08.13 PH-PHA
Katwijk 17.08.13 PH- . . .  rondvluchten (PH-HBH of PH-RYF)
Hellevoetsluis 20.08.13 D-HMSH
Numansdorp 21.07.13 D-HULK; geland in De Kuip
Poeldijk 31.08.13 D-HGVB & PH-UNN
Den Briel 01.09.13 PH-PHA
Rotterdam 06.09.13 demo’s van N 228 & OO-NHV
Rotterdam 07.09.13 demo’s van N 228 & OO-NHV
Rotterdam 08.09.13 demo’s van N 228 & OO-NHV
Rotterdam EMC 11.09.13 S-441 AS 532 U2
Rotterdam EMC 19.09.13 S-441 AS 532 U2
Rotterdam EMC 16.10.13 D-HEOY EC 135 T1



Belgische Westland Sea King Mk.48 RS02. (Rob Dragt, Amsterdam Westhaven, 26 juni 2013)


- HARLINGEN:
Tijdens de Visserijdagen van 26 tot en met 31 augustus 2013 was de bekende reizende F-16 J-248 te zien. Op 30 augustus deed Kustwacht DO 228 PH-CGN een fly-by en gaven AB 412SP R-01 en NH90NFH N 228 een demonstratie.
Rondvluchten werden verzorgd met Robinson R44’s PH-FVD en PH-PEZ.


- HARSKAMP:
Op 28 september 2013 was er een open dag bij de heliport van Wikselaar Satellite Trading bv te Harskamp in verband met de opening van een nieuwe hangaar:

Binnen in de hangaar:    
PH-KTM  Robinson R44 Raven II   
PH-SEW  Robinson R22 Beta   
PH-ULP  EC 135 T2+  ANWB 
   
Buiten:    
PH-DWW Robinson R44 Raven II   
PH-KGJ  EC 120 B Colibri  
PH-UNN  EC 120 B Colibri  

 

Sikorsky S-76C++ D-HULK werd ingezet voor het programma Leven als een prof. (Johan Benders, Rotterdam, 2 april 2013)


- SAR meeting Katwijk:
Op zaterdag 29 juni 2013 vond de jaarlijkse rescue-meeting in Katwijk plaats. Gezegend met goed weer trok het evenement veel publiek uit de omgeving en in de directe omgeving was dan ook geen lege parkeerplaats meer te vinden.
Hoewel tal van aspecten aan de orde kwamen zoals het opereren met reddingsboten, brandweeroefeningen, strandwacht, enz., trekt de deelname van helikopters de meeste aandacht. De aankomst van grote helikopters is op zich al een belevenis en de landing vraagt van de crew behoorlijk wat ervaring en inspanning. Ze landen namelijk op de vrij smalle tweebaans kustweg met aan één kant oplopende duinen en gewoonlijk een vrij harde wind, die meestal van zee komt en dus dwars op genoemde weg staat.
Ondanks de op het laatste moment afgemelde Sea King van de Duitse Marine, landden er in de loop van de morgen een vijftal helikopters waaronder de Sikorsky S-61N G-BIMU die voor de Kustwacht vliegt vanaf Den Helder. Ook de Sea King Mk.48 RS04 van het Belgische 40 Smaldeel op Koksijde mag tot de grote jongens gerekend worden. Deze Belgische helikopters worden overigens op den duur vervangen door de NH90. Ook de kanariegele AS 365 N Dauphin SAR-heli OO-NHV van Noordzee Helikopters Vlaanderen was present.
De AgustaWestland AW139 PH-PXY van de Politie en de AB412SP R-03 van 303 squadron van de Koninklijke luchtmacht waren in de ochtend nog te bewonderen, maar werden kort na de middag weggeroepen en vertrokken in formatie om deel te nemen aan het luchtdefilé ter gelegenheid van de Veteranendag in Den Haag
Na te hebben deelgenomen aan het eerder genoemde luchtdefilé boven Den Haag liet een NH90NFH van het Defensie Helikopter Commando zich verleiden tot een korte demonstratie boven zee en een Dornier 228 van de Kustwacht gaf een indrukwekkende demo. Als sluitstuk van een geslaagde dag, gaven beide Sikorky's een reddingsdemo  boven zee en vertrokken aansluitend huiswaarts.
(Tekst: Cor van Gent)




Twee oudgedienden in actie boven de branding bij Katwijk: Sikorsky S-61N G-BIMU en Westland Sea King Mk.48 RS04 van de Bekgische Luchtmacht.
(Cor van Gent, 29 juni 2013)



De Wereldhavendagen werden opgeluisterd door demonstraties van AS 365 N3 Dauphin 2 OO-NHV en NH90NFH N 228. (Maurits Niemeijer, 6 september 2013)


- DEFENSIE


SE3160 Alouette III A-301, voorzien van opschriften “10.000 HRS”. (Cor van Gent, Volkel, 15 juni 2013)
  


- ALOUETTE III: SE3160 A-301 werd voorzien van de tekst “10.000 HRS”.

- CHINOOK:
Alweer enige tijd geleden arriveerde de laatste van zes bestelde CH-47F Chinook helikopters in ons land. Per schip arriveerde de heli in de Antwerpse haven en werd daarna overgebracht naar Woensdrecht voor een aantal modificaties.

- F-16:
Er zullen zeven F-16’s verkocht worden. Al eerder werd bekend dat er 19 stuks in de etalage stonden, waarvan er eind 2015 mogelijk 15 naar Jordanië zouden gaan. Daarover wordt binnenkort beslist.
Enkele F-16’s vliegen met speciaal beschilderde staarten: J-002 Spitfire/65 years 323/Diana, J-006 70 years 322 en J-196 met een tijgerstaart.
Tijdens de baanrenovatie op Leeuwarden stonden de F-16’s van begin augustus tot en met half oktober op Volkel en Eindhoven.


- F-35A:
Zoals het er momenteel naar uitziet, zullen er in totaal 37 exemplaren van de Joint Strike Fighter oftewel de F-35A Lightning II besteld worden; twee werden reeds voor ons land gebouwd en bevinden zich in de Verenigde Staten.
Het tweede exemplaar voor ons land, de F-002 (c/n. AN-02), maakte op 27 juni 2013 haar eerste vlucht. Zowel de F-001 als de F-002 staan momenteel in opslag op Eglin Air Force Base en zullen gedurende het testprogramma naar Edwards Air Force Base verhuizen. In december van dit jaar zullen de eerste vier Nederlandse vliegers in de Verenigde Staten op de F-35A gaan vliegen en pas in 2019 kunnen we het eerste exemplaar verwelkomen op Volkel.


- GULFSTREAM IV:
Helaas wordt de Gulfstream IV V-11 per 1 januari 2014 aan de kant gezet.



AH-64D Apache Q-17 kreeg ook extra opschriften in verband met het 100-jarig bestaan van de Koninklijke Luchtmacht. (Cor van Gent, Volkel, 15 juni 2013)


Eén van de twee bij de Coast Guard op de Antillen vliegende gehuurde DHC8-102’s: C-GRNN. (Cor van der Wal, Curaçao, (24 maart 2013)


Lockheed C-130H Hercules G-781, nu met 336 Blackbulls badge op de staart. (Maurits Niemeijer, Eindhoven, 18 september 2013)


- HERCULES:
Alle C-130’s krijgen een badge van 336 squadron in de staart; bij de G-781 werd deze onlangs al aangebracht. De G-273 vliegt alweer een poosje met een speciaal beschilderde staart met daarin het “Blackbulls” embleem van 336 squadron verwerkt.
 



Officiële overdracht van de KDC-10 T-264. (Cor van Gent, Eindhoven, 6 juni 2013)




- KDC-10: Op 6 juni jongstleden werd de derde KDC-10 T-264 “Prins Bernhard” officieel overgedragen aan de Koninklijke Luchtmacht nadat het toestel onder meer van een glass cockpit en andere modificaties voorzien was door Fokker Aircraft Services.



Pilatus PC-7 L-02 met de jubileumstaart. (Cor van Gent, Gilze-Rijen, 8 oktober 2013)


- PC-7: Pilatus PC-7 L-02 vliegt momenteel met een fraaie adelaarskop op de romp en een gele staart met daarop “131/25 years/EMVO” en een landende adelaar op een rode landingsbaan.

- VETERANENDAG:
Op 29 juni werd de jaarlijks terugkerende Veteranendag in Den Haag gehouden; op het Malieveld stond Alouette III A-366 in UN-kleuren opgesteld en boven de stad was de AS 355 F2 Ecureuil 2 PH-HHJ actief met een filmploeg.
Om 13:15 uur begon de flypast boven de stad, die dit jaar bestond uit:
 

Helikopters: AH64D’s Q-13 & Q- . .; AB412SP R-03; AW139 PH-PXY; NH90NFH N 195; AS 532 U2 S-441; CH-46D D-664
Beech D18S-3NM PH-KHV & AT-16ND Harvard IIB PH-TBR
PC-7’s L-06, L-09, L-10, L-13
B-25N PH-XXV & Spitfire PH-OUQ
DO 228 PH-CGC & KDC-10 T-235 & C-130H G-988
Hunters G-KAXF & G-BWGL
F-16’s J-513, J-515, J-644, J-879
 

- Ballonnen:

Rotterdam CTR 07.04.13 PH-DLB
Soesterberg 07.04.13 PH-SBB vanaf terrein Nationaal Militair Museum; geland bij Schalkwijk
Papendrecht 15.04.13 PH-DBV geland bij Molenaarsgraaf
Papendrecht 21.04.13 PH-DLB
Apeldoorn Colmschate 28.04.13 PH-DIN & PH-OOL
Rotterdam Zuiderpark 28.04.13 PH-SOR kwam in de bomen tijdens de start; geland bij Oud Alblas
Papendrecht 05.05.13 PH-DLB geland bij Zevenbergen
Lage Zwaluwe 05.05.13 PH-PTH geland bij Sint-Willebrord
Terhole 18.05.13 OO-BHQ (?) & PH-CJW
   
   

Cameron Z-210 OO-BAC (Walter de Groot, Terhole, 15 juli 2013) & Cameron A-300 PH-GRZ. (Bart Hoekstra, Colmschate, 13 juli 2013)

   

Ultramagic N-210 PH-TAM (Bart Hoekstra, Colmschate, 13 juli 2013) Ultramagic M65C PH-OOL (Erwin Poll, Colmschate 24 april 2013)