De door de brandweer op Eelde gebruikte Fokker F27 Friendship SE-KZD liep enige schade aan de staart op tijdens de storm van 23 op 24 december 2013.
(Kas van Zonneveld, 29 december 2013)



- AERO SERVICE: Op Lelystad biedt dit bedrijf restauratieprojecten van een Boeing B75 Stearman en een Cessna 195 te koop aan. Het is ook mogelijk te participeren in een groep eigenaren van een van deze toestellen.
Bij de Stearman handelt het zich waarschijnlijk om de A75N-1/N2S-5 N64384 (75-6454), waarvan het kenmerk op 10 september 2013 werd doorgehaald in de Verenigde Staten.

- BESTMANN: Op ebay werd eind 2013 de cockpitsectie van een Bücker 181C-3 te koop aangeboden. Volgens de verkoper in het Belgische Gent gaat het hier om een in 1944 door Fokker gebouwd exemplaar met c/n. 110258. Als de verstrekte gegevens kloppen, is het toestel ex F-BBLV, VM259, FR-87 en mogelijk SJ+SD.
Fokker bouwde tijdens de oorlogsjaren overigens maar liefst 708 Bücker 181’s.

- BLACKSHAPE PRIME: Vliegschool Zelf Vliegen op Lelystad is importeur voor ons land geworden van de Italiaanse Blackshape Prime tweezitter. In mei wordt de eerste Prime voor een Nederlandse klant op Lelystad verwacht. Zie ook: http://www.blackshapeaircraft.com/

- BROUSSARD:
Max Holste MH1521M Broussard OO-MPJ (195), die in Nederland te koop werd aangeboden en eind april 2012 naar een nieuwe Nederlandse eigenaar op Antwerpen werd overgebracht, blijkt uiteindelijk medio augustus 2013 te zijn verkocht in Canada.
 


Dakota G-DAKK wordt van Lelystad overgebracht naar Weeze. (Rob Dragt, 6 november 2013)

 
- DAKOTA’S: Classic Wings, bekend van onder meer Antonov An-2 D-FONL heeft de taak op zich genomen om Dakota G-DAKK, die al sinds 2006 op het terrein van het Aviodrome te vinden was, weer op te knappen. Op 6 november 2013 werd het geheel van verf ontdane toestel per dieplader overgebracht van Lelystad naar Weeze. Daar gaat men bekijken of de G-DAKK weer vliegwaardig te maken is.
Meer info op:
www.classicwings.nl/project-c47




Enkele opnames van de tijdens een storm op Valkenburg zwaar beschadigde Dakota G-AMCA/”NO-I”.
(Roger Soupart, 28 december 2013 & Peter Baeten, 24 december 2013)




De op Valkenburg bij de musical Soldaat van Oranje in gebruik zijnde Dakota (G-AMCA) werd flink beschadigd doordat een aantal balken en dakplaten die van de theaterhangaar werden geblazen tijdens een hevige storm in de nacht van 23 op 24 december 2013 op het toestel terecht kwamen. Vooral de staart en rechtervleugel moesten het ontgelden en ook de romp heeft ter hoogte van de centersectie een flinke tik gekregen.


- FALCON 900:
De Dassault Falcon 900 PH-LCG (143) van vastgoedhandelaar Roger Lips werd op 25 januari 2013 geveild in de Verenigde Staten voor $ 2.700.000. Op 23 december 2011 werd het kenmerk PH-LCG doorgehaald in ons land omdat het toestel niet meer aan de eisen voldeed. Sinds september 2011 stond de Falcon overigens al aan de grond en vanaf die tijd is er geen onderhoud meer aan gepleegd.

- FLYING DUTCHMAN FOUNDATION:
Werd in het leven geroepen door een driemanschap, bestaande uit de heren Groeneveld, den Hartigh en Scheffmann en men besloot eind vorig jaar om de in Zuid-Afrika opgeslagen DDA Douglas DC4 ZS-AUA (ex PH-DDS) aan te kopen en een plan voor restauratie op te stellen. Bekeken wordt of het toestel de komende twee jaren weer vliegklaar gemaakt kan worden, dan wel een andere bestemming zal krijgen.





Twee opnames van een Nieuw-Zeelandse Fokker Dr.I replica: ZK-JOB & ZK-JOC. (Jan Mangelschots, Omaka, 29 maart 2013)

 
- FOKKER: Op 4 september 2013 werd Fokker D.VII replica N113TH met c/n. 031411 ingeschreven op naam van Thomas P. Hishon.
Fokker E.III G-CHFS (LAA279-14805) verongelukte op 24 april 2013 te Middle Wallop en werd op 9 november 2013 uitgeschreven uit het Britse register.
Ingeschreven op 15 oktober 2013 werd de G-JUNO, een replica van een Fokker D.VII (LAA 387-15228) op naam van David Allen Graham.

 

Deze replica van een Fokker D.VII (ZK-FOD) werd in 1966 door Rousseau Aviation in Frankrijk gebouwd voor de film Blue Max. in Nieuw Zeeland werd het toestel door Vintage Aviator herbouwd en de D.VII is uitgerust met een 200pk De Havilland Gipsy Queen motor. (Jan Mangelschots, Omaka, 29 maart 2013)


- GENERAL ENTERPRISES:
De op Eelde gevestigde Cirrus-dealer verkocht haar Cirrus SR22 g3 gts demonstrator N214CL (3830) in Duitsland.

- HARVARD:
AT-16ND Harvard IIB PH-KLU, die al enige tijd te koop wordt aangeboden, maakte op 6 oktober 2013 een lokale vlucht vanaf thuisbasis Antwerpen. Tot aan die datum was het toestel op 21 maart 2012 voor het laatst de lucht in geweest.

- HUNTER: Nadat de F-104G Starfighter op de vliegbasis was opgeknapt, werd vorig jaar de Hunter F4 N-138 onder handen genomen en opnieuw gespoten. Het toestel draagt nu het serial “4R-15” van het toenmalige 325 squadron.
De Spitfire mock-up op Leeuwarden liep flinke schade op tijdens de storm die eind december 2013 over ons land raasde.

- HUP-2: De vroeger bij de Franse marine in gebruik zijnde Piasecki HUP-2 Retriever helikopter 130076 stond een aantal jaren op het terrein van Baris aan de Charloisse Lagedijk in Rotterdam-Zuid. Onlangs werd de helikopter op een rotonde geplaatst, gelegen aan de nieuw aangelegde verbindingsweg tussen Metrostation Slinge en Albrandswaard, die onder de A15 doorloopt.
Op het toestel is het opschrift "Baris Business Park" geplaatst.

- JET PROVOST: Op Marktplaats wordt de in 1970 gebouwde Royal Air Force BAe Jet Provost T5 XW301 te koop of te ruil aangeboden.
Inlichtingen: www.berendbootje.nl
; locatie Dronten.

 

“Nieuw” op Lelystad is deze uit de Verenigde Staten geïmporteerde Luscombe 8A N25366, bouwjaar 1940. (Henk Wadman, Rotterdam, 30 oktober 2013)

 

- LUSCOMBE:
Op 11 augustus 2013 begon voor de uit 1940 stammende Luscombe 8A N25366 de lange tocht vanuit Phoenix Chandler in de Verenigde Staten naar Lelystad. In vijf dagen werd het toestel door de nieuwe eigenaar Rob den Hartog overgevlogen naar Lakeland, waarbij in totaal 23 uur en 10 minuten vliegtijd geklokt werd. Vervolgens werd het toestel ingepakt in een container en vanuit Miami naar de Rotterdamse haven verscheept. Op 2 oktober arriveerde de container op Lelystad.

In ons land is het aantal Luscombes met een Nederlandse eigenaar maar zeer beperkt; slechts vier exemplaren konden we traceren:

PH-UDW   Luscombe 8A c/n. 6532 bouwjaar 194?; ingeschreven tussen 16.08.49 – 01.10.56
PH-LUS Luscombe 8A c/n. 1863 bouwjaar 1941; ingeschreven 30.06.06 – heden; staat op Lelystad
N25366 Luscombe 8A c/n. 1242 bouwjaar 1940; vanaf oktober 2013 op Lelystad te vinden
N9945C Luscombe 8F c/n. S-49 bouwjaar 1959; staat op Seppe


- LYNX: De 264 werd in oktober op een dieplader gezien op de A27 en tot op heden is onbekend waar de helikopter gebleven is.
Er zijn inmiddels twee andere transporten geweest, waarbij steeds drie opgeslagen Lynx helikopters zijn afgevoerd. Bij het tweede transport op 17 december 2013 werden de drie helikopters naar HKS Metals in ‘s- Gravendeel gebracht, waar ze inmiddels verschroot werden.


- MD-11:
Een groep mensen die de bij de KLM vliegende MD-11 een warm hart toedraagt, zet zich in voor het behoud van één exemplaar in passagiersuitvoering van dit vliegtuig voor ons land.

- MiG-15:
Bij een boerderij aan de Koningspade 36 te Hoogwoud staat al jaren een MiG-15bis temidden van allerlei voertuigen. Deze boerderij, bekend onder de naam Controversy Tram Inn, wordt momenteel te koop aangeboden inclusief de MiG, tramstellen, bus etc. Genoemde MiG is overigens met bouwjaar 1947 de oudste straaljager in ons land en vloog bij de Tsjechoslowaakse Luchtmacht als 8810.

 
 
 

De Fieseler Fi-103, oftewel V-1, gaat op transport naar Engeland. (Rob Dragt, 18 november 2013)

Diverse toestellen werden eind november en begin 2014 overgebracht van het voormalig Militaire Luchtvaart Museum naar de opslag van het Nationaal Militair Museum op Soesterberg. We zien onder meer: neus van SP-2H Neptune 218 met ervoor de Spitfire H-1, Alouette II “H-4”, de romp van de Koolhoven F.K.51 replica “429”, de DH89A Dominie V-3 en Hawker Hunter F4 N-144. (Rob Dragt, 21 & 18 november 2013 & 13 januari 2014)










- NMM:
Op 18 november werd een Duitse V-1 op een dieplader geladen en overgebracht van de opslag van het Nationaal Militair Museum naar RAF Stafford.
Hawker Hunter F4 N-144 werd op 14 januari per dieplader van het Kamp van Zeist naar de opslag van het NMM op de voormalige vliegbasis Soesterberg getransporteerd en op 27 januari waren de Sea Fury, Sea Hawk en Starfighter aan de beurt.


Het laden van de trailers van de firma van der Vlist bij het Militaire Luchtvaart Museum te Kamp van Zeist: Sea Fury 6-43, Sea Hawk “131/D” en
F-104G Starfighter D-8022. (Rob Dragt, 27 januari 2014)








Lockheed TF-104G Starfighter D-5804 werd teruggehaald uit Bad Oeynhausen en is helaas bestemd voor de schroothoop!.
(Rob Dragt, Kamp van Zeist, 13 december 2013)


- SAFIR:
SAAB 91D PH-RLB die enige tijd in opslag lag te Sion, Zwitserland, werd aangekocht door Philip Musch, die het toestel naar Midden-Zeeland over liet brengen. Voor zover bekend zal de PH-RLB, die op 20 oktober in ons land arriveerde, als onderdelenbron voor de PH-RLD gaan dienen
SAAB 91D PH-RLN die de laatste jaren op Hoogeveen stond, werd op 26 november 2013 naar het Aviodrome over gebracht en staat nu in de T2-hangaar. Op 28 augustus 1979 werd het kenmerk PH-RLN reeds doorgehaald.



SAAB 91D Safir PH-RLN heeft al heel wat meegemaakt en kwam via het Deltion College en opslag op Hoogeveen terecht bij het Aviodrome op Lelystad.
(Minze Veenstra, Lelystad, 3 december 2013)



- PIAGGIO:
Focke Wulf FwP149D OO-FWP (059; ex D-EEHH, 90+45, JD+390, BF+702, BC+702, AS+486) ligt opgeslagen bij J. Simons te Roggel. Het toestel werd op 25 april 1989 ingeschreven in België, maar heeft nog nooit als OO-FWP gevlogen.
 


Beech D-17S Staggerwing N9885H. (Hugo Teugels, Antwerpen, 20 december 2013)

 
- STAGGERWING: Op Antwerpen wordt momenteel een uit de Verenigde Staten geïmporteerde Beech D17S Staggerwing in elkaar gezet voor een Nederlandse eigenaar. De N9885H arriveerde op 13 november 2013, heeft een rijke historie en was al eens eerder in ons land te bewonderen!
In 1942 werd constructienummer 3091 als GB-2 wegens plaatsgebrek in een tent gebouwd voor de US Navy met serial BuNo.12334. Op 30 oktober 1946 werd het toestel afgevoerd uit militaire dienst en te koop aangeboden. Op 13 maart 1956 werd de Staggerwing ingeschreven als N9885H, in 1973 werd dat NC9885H en tegenwoordig staat er weer gewoon N9885H op.
Op 18 september 1970 werd N9885H vierde tijdens de enige Staggerwing race die ooit gehouden werd in Reno, Nevada.
Diverse lange trips werden met de Beech, destijds voorzien van de naam “Humming Bird” gemaakt en in 1976 startte de toenmalige eigenaar in Seattle voor een trip rond de wereld, die via Groenland en onder meer Griekenland zou lopen. Het liep echter even anders dan gepland.

Op 6 augustus 1976 bezocht de NC9885H Rotterdam, komende vanaf Luton. Later dat jaar werd koers gezet naar Corfu in Griekenland, waar een wheels-up landing werd gemaakt. Een beschadigde vleugel werd met een vliegtuig
naar Engeland overgebracht en de rest van het vliegtuig ging per schip. In Engeland werd de Staggerwing gerepareerd bij een bedrijf op Manston maar dat gebeurde niet geheel naar de zin van de eigenaar en later werd dat nog eens dunnetjes overgedaan aan de andere kant van de plas.

In 1979 werd koers gezet vanuit Engeland naar Australië en vandaar via Midway naar Seattle. De afgelopen jaren werd de Beech vakkundig gerestaureerd na een wheels-up landing en volgens de toenmalige Amerikaanse eigenaar was ie “beter dan nieuw uit de fabriek”.
In november 2013 werd N9885H verscheept naar Antwerpen, waar het toestel bij de firma Fast Aero weer geassembleerd wordt. Volgens de laatste berichten komt het vliegtuig op Lelystad te staan.


- SUPER CUB:
In Groot Brittannië werd de Piper PA-18-135 Super Cub G-BLIH opnieuw ingeschreven op 12 september 2013 en dit is de ex (PH-KNG), (PH-KNJ), (PH-GRC), R-138, 54-2428.

 
 
  
  

De Royal New Zealand Air Force maakt nog steeds gebruik van ex-Transavia Boeing 757-2K2 NZ7572 (ex PH-TKB). (Jan Mangelschots, Omaka, 30 maart 2013)


- SVV: De Stichting Vroege Vogels op Lelystad werkt momenteel aan de reconstructie van de tweede B.A.T. F.K.23 Bantam in ons land. Destijds werden de overblijfselen van twee exemplaren vanuit Engeland naar ons land gehaald en één exemplaar is momenteel in het Rijksmuseum te bewonderen.
Het tweede exemplaar G-EAFN (c/n. FK.23-18; ex K-155, F1657) zal echt gaan vliegen en krijgt in plaats van de destijds gebruikte ABC Wasp motor, een Amerikaanse Warner stermotor van 145pk. Men tracht zoveel mogelijk originele onderdelen te gebruiken in het toestel.


- TU DELFT:
De staartsectie van Grumman Tracker 193 en enkele onderdelen van andere vliegtuigen werden op 24 oktober 2013 afgevoerd naar sloopbedrijf Puffelen Metaal Recycling te Rijswijk en verschroot. De Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht op Gilze kreeg de cockpitsectie van een Duitse F27 en het landingsgestel van een Gloster Meteor.

De huidige collectie in de vliegtuighal bestaat momenteel uit:

J-256 General Dynamics F-16A UN-markings
A-366 SE 3160 Alouette III  
PH-1Z1 Aériane Sirocco  
PH-EAG EuroEnaer EE-10 Eaglet  
D-EBEW Extra EA-400 (romp)
   
Buiten zijn te vinden:    
   
OO-SID Aero Commander 680  
PH-LIZ Grumman G-164A Super Ag-Cat (romp onder dekzeil)
x Fokker F28 Mk0100 (cockpitsectie; c/n.11525)

 

Cessna 340A PH-HNK vliegt momenteel als OE-FLI. (Jan Mangelschots, Memmingen, 25 oktober 2013)


- YAK: De op Lelystad gestationeerde YAK-3UPW F-AZZK van Rian Holding staat alweer een aantal maanden op Antwerpen om onbekende redenen.

- ZWEEFVLIEGNIEUWS:
Schleicher Ka 6CR Rhönsegler PH-261 (664) wordt momenteel gerestaureerd op Deelen; Slingsby T.38 Grasshopper PH-885 (754) wordt op Midden Zeeland weer vliegwaardig gemaakt en Scheibe Bergfalke II/55 PH-1279 (344) wordt onderhanden genomen op Biddinghuizen.


 


AIS Airlines BAe Jetstream Series 3200 PH-DCI in dienst van het Noorse Krohn Air. (Helge Nyhus, Stavanger – Sola, 25 oktober 2013)


- AIS:
Is de laatste tijd haar activiteiten aardig aan het uitbreiden. Met eigen Jetstreams wordt de lijndienst Münster Osnabrück – Stuttgart Echterdingen gevlogen en per 13 januari vliegt men vijf keer in de week tussen Münster en Zürich. De eerste vlucht werd uitgevoerd met Jetstream PH-DCI.
Ook Bremen Neuenland is een kandidaat voor een nieuw te openen lijndienst vanaf Münster Osnabrück.
AIS werkt nauw samen met Avies uit Estland en voor het Zweedse Direktflyg wordt vanaf half oktober 2013 de lijndienst tussen Borlänge en Göteborg gevlogen. 
Drie Jetstreams van deze Zweedse firma kregen overigens Nederlandse kenmerken: PH-NCI, PH-OCI & PH-RCI
In de loop van 2014 hoopt men de eerste Jetstream 41 aan de vloot toe te kunnen voegen.
Mogelijk heeft dat te maken met het feit dat men voor de Britse maatschappij Eastern de vluchten tussen Birmingham en Newcastle gaat vliegen: dagelijks twee retourvluchten in een dagrandverbinding.
Cessna Citation II/SP D-IADV, die een aantal weken met “AIS Airlines” stickers rondvloog, werd eind november op Lelystad gezien zonder deze stickers. Op de achterste hangaar (airside, kijkend in zuidwestelijke richting) staat inmiddels de tekst “AIS Jet Service”.
Onlangs werd ook nog de AIS Helicopter Academy in het leven geroepen, een geïntegreerde opleiding voor aankomende helikopterpiloten.



Cessna 551 Citation IISP D-IADV vloog een aantal weken met AIS Airlines opschriften. (Henk Wadman, Rotterdam, 24 oktober 2013)


- AviaNoord
: de leden van de op Eelde gevestigde vliegclub hebben op 13 november 2013 besloten de vereniging op te heffen. De vereffenaars leggen de laatste hand aan de ontbinding van de vereniging.

- CHC:
Nam op Den Helder de eerste in Nederland ingeschreven Sikorsky S-92A helikopter in gebruik: PH-EUI. Het toestel vloog eerst enige tijd als OY-HKA vanaf Den Helder en daarna als G-WNSF.

- CNE AIR:
Dit op Midden Zeeland gevestigde reclamesleepbedrijf kocht de op het Belgische Schaffen-Diest opgeslagen Piper PA-25-235 Pawnee C OO-PAW (c/n. 25-5396; ex N8932L) met de bedoeling het toestel weer vliegwaardig te maken.

- CORENDON:
In het kader va de actie “movember” vloog Boeing 737 PH-CDF eind 2013 enige tijd met een snor onder de neus.

- DENIM:
ERJ 190’s PH-DNA en PH-DNB werden verhuurd aan Royal Air Maroc, doch beide machines keerden al snel weer terug en gingen naar TAME in Ecuador en werden daar respectievelijk ingeschreven als HC-COX & HC-COY.
Het Noorse Fly NonStop beëindigde haar activiteiten en dat betekende dat ERJ 190 PH-FNS terug ging naar Denim en in Engeland werd ingeschreven als G-CIDI.

- EAC: De Eindhovense Aero Club afdeling motorvliegen bestelde twee PS-28 Cruiser tweezitters bij de Nederlandse importeur SkyCastle, die in mei zullen worden geleverd.




Cessna 560XL Citation Excel PH-JND voorzien van “TIËSTO” opschrift. (Joshua Wolf, Rotterdam, 26 december 2013)
 

- JETNETHERLANDS: Cessna 560XL Citation Excel PH-JND werd half oktober voor een tv-programma van Johnny de Mol voorzien van “schipholtickets.nl” stickers.
In de maand december werd de PH-JND aan de bekende DJ Tiësto verhuurd en de naam “Tiësto” werd daarom voor een korte periode op de romp aangebracht.


- KLM:
Om de huidige vloot beter te kunnen benutten, overweegt de KLM om in de toekomst de Boeing 737’s onder te brengen bij KLM Cityhopper bv. De vakbonden zijn hier niet zo blij mee omdat dat betekent dat met name het cabinepersoneel er dan weer op achteruit gaat en die hebben al genoeg offers moeten gebracht de afgelopen tijd.

- KLM UK ENGINEERING:
Liet op 22 oktober 2013 Boeing 737-3Q8 G-OBMP (24963) op haar naam zetten; het toestel stond reeds enige tijd in opslag op Norwich.




PapTeam PAP ROS 125 GB PH-8Q1 en PapTeam PAP 1400F2 PH-8X2 in actie. (Berend Jan Floor, Almere, 6 juli 2013)
 

- JET AIR MAINTENANCE:
Nog dit voorjaar hoopt men op Lelystad een nieuwe vestiging in gebruik te nemen, waar onderhoud aan zakenvliegtuigen tot het formaat van een Fokker 100 uitgevoerd kan worden. In het jaar 2015 wil men een nieuwe hangaar neerzetten op Lelystad, tot die tijd maakt men gebruik van reeds bestaande hangaar ruimte.
Er gaat samengewerkt worden met Specto, dat een gebouw voor reparatie aan vliegtuigonderdelen neer laat zetten in de buurt van het hotel, en met vliegtuigspuiter QAPS.

- JETCENTER LELYSTAD: Onder deze naam gaat Aero Service zich bezig houden met onderhoud en het afhandelen van zakenvliegtuigen op Lelystad.

- MARTINAIR:
Nam per 5 december 2013 Boeing 747-406F PH-CKD over van de KLM.

- SEPPE AIR SERVICE:
Is druk bezig te vloot te vernieuwen. Drie Grob G-115’s werden aan de kant gezet (PH-KND, PH-SPH, PH-SPV) en men maakt per 1 november 2013 gebruik van één Aquila AT01 (G-GAEA) en daar komt er in de loop van februari nog eentje van bij.

- TRANSAVIA:
De komende twee jaar wil men alle Boeing 737-7K2’s in de vloot afstoten en de eerste machine die verdween, is de PH-XRW, die in november naar het Deense bedrijf Jettime vertrok als OY-JTS.
Gedurende het winterseizoen worden twee Boeing 737’s (PH-HZG en PH-HZJ) verhuurd aan Sun Country, één aan EnerJet (PH-HZE) en
eentje aan CanJet (PH-HZL).
De Franse tak verhuurt Boeing 737-8GJ’s F-GZHA en F-GZHB aan CanJet en beide machines werden respectievelijk op 5 november en 9 december 2013 overgevlogen van Paris - Orly naar Montreal.

 
  

Cessna 172P Skyhawk EC-HYZ staat opgeslagen na het faillissement van de eigenaar; de Cessna was in het verleden in ons land actief als PH-ILU.
(Jan Mangelschots, Sabadell, 20 oktober 2013)


Cirrus SR22 gts PH-DVD vliegt tegenwoordig als D-EOMO vanaf Memmingen. (Jan Mangelschots, Memmingen, 25 oktober 2013)


- BREDA INTERNATIONAL AIRPORT:
Wordt de nieuwe naam voor Seppe per 1 maart 2014. Men is van plan om een aantal vliegtuigloodsen erbij te bouwen op het terrein.

- DEN HELDER:
Per 1 januari 2014 is het NOGEPA SAR-contract met Bristow Helicopters op Den Helder opgezegd. Dit betekent het einde voor de Sikorsky S.61N in ons land; beide machines (G-BIMU & G-BPWB) vertrokken begin januari naar Engeland en zullen worden verkocht.
Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) nam het contract over en zal Dauphin helikopters OO-NHU en OO-NHV inzetten vanaf Den Helder plus een reservemachine uit de Pistoolhaven bij Hoek van Holland.
Het SAR-contract met NOGEPA is voorlopig afgesloten voor de eerste zes maanden van 2014.
Op 25 november 2013 demonstreerde de nieuwe Eurocopter EC 175 F-WMXB voor Noordzee Helikopters Vlaanderen op Den Helder. Men heeft tien stuks in bestelling, waarvan de eerste medio oktober 2014 geleverd wordt.


- EMMER COMPASCUUM:
Gedeputeerde Henk Brink heeft op 30 oktober 2013 in Emmer Compascuum het Luchthavenbesluit overhandigd aan directeur René Haring van Heli Holland.
De provincie Drenthe is hiermee de eerste provincie in Nederland die een Luchthavenbesluit heeft vastgesteld voor een helihaven.
Luchthavenbesluiten (LHB) vloeien voort uit de Regeling Burgerluchthavens en Militaire luchthavens. Deze is in 2009 in werking getreden en bepaalt dat provincies de taken en bevoegdheden van de kleine luchtvaart van het Rijk overnemen. In een Luchthavenbesluit staat welk gebied bestemd is voor een luchthaven. Ook staan er regels voor en afspraken in over het gebruik van de luchthaven. Het is te vergelijken met een bestemmingsplan.


- MIDDEN ZEELAND:
Men was van plan nog dit jaar een verharde baan aan te leggen op Zeeland Airport. Er zou dan een gewijzigde aanvliegroute komen om omwonenden zo weinig mogelijk overlast te bezorgen. Voor zover nu bekend, zijn de plannen voorlopig even opgeborgen in de ijskast.
Tevens wil men het jaarlijks aantal toegestane vluchten met helikopters uitbreiden.



Diamond DA 40 Star D-EZRP vloog ongeveer 11 jaar in ons land als PH-USK. (Jan Mangelschots, Keiheuvel, 4 augustus 2013)


Piper PA-28-180 Cherokee C G-BABG werd in 1964 gebouwd en was jarenlang actief vanaf Rotterdam, eerst als N7978W en later als PH-APU.
(Hugo Teugels, Antwerpen, 9 augustus 2013)



- ROTTERDAM:
Ter hoogte van het Uitzetcentrum is men begonnen met het bouwrijp maken van het terrein waar de replica van het restaurant van het vooroorlogse Waalhaven moet verschijnen. Er wordt ook druk gewerkt op het terrein naast het terminalgebouw aan het daar te bouwen hotel.
Cessna 510 Citation Mustang PH-TXI vertrok op 4 december 2013 naar een nieuwe eigenaar in Spanje. Ook Piper PA-18-135 Super Cub PH-LRM werd verkocht en verliet Rotterdam. Falco PH-IAO verdween helaas naar Teuge en zo missen we ineens drie interessante toestellen bij de “residents”.
De Vliegclub Rotterdam stootte aan het eind van haar jubileumjaar vier vliegtuigen af uit haar omvangrijke vloot: Piper Seminole PH-VKA, Piper Cadet PH-SVH en Piper Warrior II PH-SVI en Robin DR 400/160 Major PH-SVQ vertrokken alle vier naar Frankrijk. Om cursisten de gelegenheid te geven hun twin rating te kunnen behalen, dan wel bij te houden, werd Piper Twin Comanche N8326Y met ingang van 16 december 2013 voor ongeveer drie maanden gehuurd van Transal.
 
 
 

Cirrus SR22T N380LD, een nieuwe “resident” op Rotterdam The Hague. (Henk Wadman, 7 november 2013)
 


Cirrus SR20 N747LD vertrok naar Eelde en werd verkocht in Duitsland. Het toestel werd ingeruild voor Cirrus SR22T N380LD.
Citation XLS+ PH-HRM liep op 25 oktober 2013 op Malaga schade op en werd op 18 november naar Rotterdam geferried voor verdere reparaties. De firma Heerema huurt daarom tijdelijk Citation XLS+ LX-FGB van LuxAviation.
Reims/Cessna F172M PH-AWI verhuisde van de opslag naar de Sandair/Vliegwerk hangaar en gedurende de wintermaanden is daar ook met ingang van 1 december 2013 de Reims/Cessna F172N PH-LEN van Aerophoto Schiphol te vinden, die in het voorjaar weer naar Hilversum zal vertrekken.
Cessna 208B PH-BSU wordt ook weer in deze hangaar gestald. Het toestel was eind 2013 naar Zwartberg vertrokken om te worden verkocht, maar die verkoop ging niet door en op 1 november 2013 keerde de PH-BSU weer terug op Rotterdam en vliegt weer trouw haar rondjes met de para’s.

RAS:
D-EKSS M20J, F-GLLO SA226T, HB-GPH Be200, OO-PHI Ce525, PH-DLN, PH-FIS, PH-HRK, PH-HRM, PH-JND, PH-PIX, PH-TCN, PH-TXA, PH-TXI (werd verkocht), PH-VBG
SANDAIR/VLIEGWERK:
N4962V Ce172RG, PH-AWI, PH-LEN, PH-MRA, PH-SEL, PH-TSN
 


De brandweer op Rotterdam The Hague knutselde een vliegtuigje in elkaar waarop men kan oefenen. Het toestelletje kreeg het nepkenmerk “PH-BRW”; de echte PH-BRW was een Reims/Cessna F150L en die werd vanaf Teuge gebruikt door de brandweer om bosbranden op te sporen vanuit de lucht.
(Henk Wadman, Rotterdam, 21 november 2013)



- TEUGE:
Men streeft ernaar om gedurende het eerste kwartaal van dit jaar het nieuwe onderkomen voor de havendienst te kunnen realiseren. Verder zijn er plannen om baanverlichting en een GPS-systeem te installeren.

- TWENTE:
De Raad van State bepaalde eind oktober 2013 dat de luchthaven Enschede – Twente gebruikt mag worden als burgerluchtvaartterrein. Pas gedurende de eerste helft van 2016 zou men de eerste chartervlucht kunnen verwachten.



HELIKOPTERVLUCHTEN
 
Emmen 24.10.13 N35YY AS 350 B2
Vlaardingen Broekpolder 19.10.13 PH-KGJ
Scheveningen 20.10.13 PH-OKE
Leidschendam 21.10.13 PH-KGJ
Emmen 24.10.13 SP-SOO Hughes 369E op aflevering naar Polen
Diverse locaties in NL 25.10.13 PH-UNN, bracht bestellingen rond, voorzien van MAKRO/Lipton Ice stickers
Groningen UMCG 30.10.13 OO-NHU
Delft bij Prins Clausplein 08.11.13 PH-ENK rondvluchten
Nieuwerkerk a/d IJssel 13.11.13 PH-HHB
Rotterdam EMC 13.11.13 OO-NHU 
Rotterdam Charlois 15.11.13 PH-RWY; vertrok op 17.11.13
Kaag – Vlissingen 19.11.13 OO-HSM
Amersfoort 25.11.13 Agusta A109BA H30 (2x)


 
DEFENSIE



Twee poortwachters op het terrein van de vliegbasis Eindhoven: F-84G Thunderjet “K-167/TB-22” en F-84F Thunderstreak P-231.
(Maurits Niemeijer, Eindhoven, 10 oktober 2013)


Nederland en België zijn overeengekomen om gezamenlijk het luchtruim boven de Benelux te gaan bewaken. Medio 2016 zal de samenwerking een feit worden.
Ter gelegenheid van de viering 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden op het strand bij Scheveningen werd op 30 november 2013 voorgevlogen door drie F-16’s
(J-015, J-196, J-882), NH 90NFH N 228 & AS 532 U2 S-445.


- AB 412SP:
De drie gele SAR helikopters R-01, R-02 & R-03 zullen in ieder geval tot 1 januari 2015 in dienst blijven bij het Defensie Helikopter Commando.

- APACHE:
Defensie stuurt Nederlandse militairen naar Mali. Ter ondersteuning zullen er vier AH-64D Apache helikopters naar Mali gaan en momenteel wordt nog bekeken of er eventueel nog transporthelikopters meegaan.

- CHINOOK:
CH-47F’s N1004AW (M8890) en N1154T (M8895) werden op 28 oktober uitgeschreven uit het Amerikaanse register en kregen respectievelijk bij de KLu de serials D-890 & D-895.
Er zal een CH-47 simulator aangeschaft worden voor de opleiding van Chinook-vliegers.


- COUGAR:
De S-547 werd op 8 januari 2014 in de haven van Antwerpen aan boord gebracht van een schip dat de helikopter naar Curaçao zal brengen. Hier zal de Cougar tot eind november dienst gaan doen als boordhelikopter op een Nederlands marineschip dat ingezet wordt voor kustwachttaken en het opsporen van drugstransporten. Eigenlijk zou een nieuwe NH 90NFH helikopter deze taken op zich nemen, maar omdat nog niet alle NH 90’s inzetbaar zijn, neemt de Cougar dit tijdelijk over.


 
  

MBB BO 105CB B-77 nog steeds in speciale kleuren. (Rob Dragt, KNSM-terrein, Amsterdam, 6 november 2013)


- F-16:
Tijdens een wervingsdag voor Defensie personeel, die op 6 november 2013 op het terrein van de voormalige KNSM werf bij Amsterdam gehouden werd, stonden F-16 J-266 en BO 105 B-77 opgesteld.

- F-35A:
Eind oktober is de Operationele Test & Evaluatie (OT&E) Opleiding voor de F-35A gestart op Eglin Air Force Base en op 18 december 2013 heeft een Nederlandse vlieger voor het eerst een vlucht in de F-001 gemaakt.

- GULFSTREAM IV:
De V-11 zou per 1 januari 2013 niet meer ingezet worden, maar men heeft de datum van uitfasering enkele maanden opgeschoven.

- NH90:
Op 28 augustus 2013 arriveerde de NH 90NFH N 258 op De Kooij.



BALLONNEN
 

Terhole 12.01.14  OO-BGV



Cameron A-210 OO-BGV. (Walter de Groot, Terhole, 12 januari 2014)