De
door de brandweer op Eelde gebruikte Fokker F27 Friendship SE-KZD liep enige
schade aan de staart op tijdens de storm van 23 op 24 december 2013.
(Kas van Zonneveld, 29 december 2013)
- AERO SERVICE:
Op Lelystad biedt dit bedrijf restauratieprojecten van een Boeing B75 Stearman
en een Cessna 195 te koop aan. Het is ook mogelijk te participeren in een groep
eigenaren van een van deze toestellen.
Bij de Stearman handelt het zich waarschijnlijk om de A75N-1/N2S-5 N64384
(75-6454), waarvan het kenmerk op 10 september 2013 werd doorgehaald in de
Verenigde Staten.
- BESTMANN:
Op ebay werd eind 2013 de cockpitsectie van een Bücker 181C-3 te koop
aangeboden. Volgens de verkoper in het Belgische Gent gaat het hier om een in
1944 door Fokker gebouwd exemplaar met c/n. 110258. Als de verstrekte gegevens
kloppen, is het toestel ex F-BBLV, VM259, FR-87 en mogelijk SJ+SD.
Fokker bouwde tijdens de oorlogsjaren overigens maar liefst 708 Bücker 181’s.
- BLACKSHAPE PRIME: Vliegschool Zelf Vliegen op Lelystad is importeur voor ons land geworden
van de Italiaanse Blackshape Prime tweezitter. In mei wordt de eerste Prime voor
een Nederlandse klant op Lelystad verwacht. Zie ook:
http://www.blackshapeaircraft.com/
- BROUSSARD: Max Holste MH1521M
Broussard OO-MPJ (195), die in Nederland te koop werd aangeboden en eind april
2012 naar een nieuwe Nederlandse eigenaar op Antwerpen werd overgebracht, blijkt
uiteindelijk medio augustus 2013 te zijn verkocht in Canada.
Dakota G-DAKK wordt van Lelystad
overgebracht naar Weeze. (Rob Dragt, 6 november 2013) |
-
DAKOTA’S: Classic Wings, bekend van
onder meer Antonov An-2 D-FONL heeft de taak op zich genomen om Dakota
G-DAKK, die al sinds 2006 op het terrein van het Aviodrome te vinden was,
weer op te knappen. Op 6 november 2013 werd het geheel van verf ontdane
toestel per dieplader overgebracht van Lelystad naar Weeze. Daar gaat men
bekijken of de G-DAKK weer vliegwaardig te maken is.
Meer info op:
www.classicwings.nl/project-c47
Enkele opnames van de tijdens een storm op Valkenburg zwaar beschadigde Dakota
G-AMCA/”NO-I”.
(Roger Soupart, 28 december 2013 & Peter Baeten, 24 december 2013)
De op Valkenburg bij de musical Soldaat van
Oranje in gebruik zijnde Dakota (G-AMCA) werd flink beschadigd doordat een
aantal balken en dakplaten die van de theaterhangaar werden geblazen tijdens een
hevige storm in de nacht van 23 op 24 december 2013 op het toestel terecht
kwamen. Vooral de staart en rechtervleugel moesten het ontgelden en ook de romp
heeft ter hoogte van de centersectie een flinke tik gekregen.
- FALCON 900: De Dassault Falcon 900
PH-LCG (143) van vastgoedhandelaar Roger Lips werd op 25 januari 2013 geveild in
de Verenigde Staten voor $ 2.700.000. Op 23 december 2011 werd het kenmerk
PH-LCG doorgehaald in ons land omdat het toestel niet meer aan de eisen voldeed.
Sinds september 2011 stond de Falcon overigens al aan de grond en vanaf die tijd
is er geen onderhoud meer aan gepleegd.
- FLYING DUTCHMAN FOUNDATION: Werd in
het leven geroepen door een driemanschap, bestaande uit de heren Groeneveld, den
Hartigh en Scheffmann en men besloot eind vorig jaar om de in Zuid-Afrika
opgeslagen DDA Douglas DC4 ZS-AUA (ex PH-DDS) aan te kopen en een plan voor
restauratie op te stellen. Bekeken wordt of het toestel de komende twee jaren
weer vliegklaar gemaakt kan worden, dan wel een andere bestemming zal krijgen.
Twee opnames van een
Nieuw-Zeelandse Fokker Dr.I replica: ZK-JOB & ZK-JOC. (Jan Mangelschots, Omaka,
29 maart 2013)
- FOKKER:
Op 4 september 2013 werd Fokker D.VII replica
N113TH met c/n. 031411 ingeschreven op naam van Thomas P. Hishon.
Fokker E.III G-CHFS (LAA279-14805) verongelukte op 24 april 2013 te Middle
Wallop en werd op 9 november 2013 uitgeschreven uit het Britse register.
Ingeschreven op 15 oktober 2013 werd de G-JUNO, een replica van een Fokker D.VII
(LAA 387-15228) op naam van David Allen Graham.
Deze
replica van een Fokker D.VII (ZK-FOD) werd in 1966 door Rousseau Aviation in
Frankrijk gebouwd voor de film Blue Max. in Nieuw Zeeland werd het toestel door
Vintage Aviator herbouwd en de D.VII is uitgerust met een 200pk De Havilland
Gipsy Queen motor. (Jan Mangelschots, Omaka, 29 maart 2013)
- GENERAL ENTERPRISES: De op Eelde
gevestigde Cirrus-dealer verkocht haar Cirrus SR22 g3 gts demonstrator N214CL
(3830) in Duitsland.
- HARVARD: AT-16ND Harvard IIB PH-KLU,
die al enige tijd te koop wordt aangeboden, maakte op 6 oktober 2013 een lokale
vlucht vanaf thuisbasis Antwerpen. Tot aan die datum was het toestel op 21 maart
2012 voor het laatst de lucht in geweest.
- HUNTER:
Nadat de F-104G Starfighter op de vliegbasis was
opgeknapt, werd vorig jaar de Hunter F4 N-138 onder handen genomen en opnieuw
gespoten. Het toestel draagt nu het serial “4R-15” van het toenmalige 325
squadron.
De Spitfire mock-up op Leeuwarden liep flinke schade op tijdens de storm die
eind december 2013 over ons land raasde.
- HUP-2:
De vroeger bij de Franse marine in gebruik zijnde Piasecki HUP-2 Retriever
helikopter 130076 stond een aantal jaren op het terrein van Baris aan de
Charloisse Lagedijk in Rotterdam-Zuid. Onlangs werd de helikopter op een rotonde
geplaatst, gelegen aan de nieuw aangelegde verbindingsweg tussen Metrostation
Slinge en Albrandswaard, die onder de A15 doorloopt.
Op het toestel is het opschrift "Baris Business Park" geplaatst.
- JET PROVOST:
Op Marktplaats wordt de in 1970 gebouwde Royal Air Force BAe Jet Provost T5
XW301 te koop of te ruil aangeboden.
Inlichtingen:
www.berendbootje.nl
; locatie Dronten.
“Nieuw” op Lelystad is deze uit de Verenigde Staten geïmporteerde Luscombe 8A
N25366, bouwjaar 1940. (Henk Wadman, Rotterdam, 30 oktober 2013)
- LUSCOMBE: Op 11 augustus 2013 begon
voor de uit 1940 stammende Luscombe 8A N25366 de lange tocht vanuit Phoenix
Chandler in de Verenigde Staten naar Lelystad. In vijf dagen werd het toestel
door de nieuwe eigenaar Rob den Hartog overgevlogen naar Lakeland, waarbij in
totaal 23 uur en 10 minuten vliegtijd geklokt werd. Vervolgens werd het toestel
ingepakt in een container en vanuit Miami naar de Rotterdamse haven verscheept.
Op 2 oktober arriveerde de container op Lelystad.
In ons land is het aantal Luscombes met een Nederlandse eigenaar maar zeer
beperkt; slechts vier exemplaren konden we traceren:
PH-UDW |
Luscombe 8A |
c/n. 6532 |
bouwjaar 194?; ingeschreven tussen
16.08.49 – 01.10.56 |
PH-LUS |
Luscombe 8A |
c/n. 1863 |
bouwjaar 1941; ingeschreven 30.06.06 – heden; staat op Lelystad |
N25366 |
Luscombe 8A |
c/n. 1242 |
bouwjaar 1940; vanaf oktober 2013 op
Lelystad te vinden |
N9945C |
Luscombe 8F |
c/n. S-49 |
bouwjaar 1959; staat op Seppe |
- LYNX:
De 264 werd in oktober op een dieplader gezien op de A27 en tot op heden is
onbekend waar de helikopter gebleven is.
Er zijn inmiddels twee andere transporten geweest, waarbij steeds drie
opgeslagen Lynx helikopters zijn afgevoerd. Bij het tweede transport op 17
december 2013 werden de drie helikopters naar HKS Metals in ‘s- Gravendeel
gebracht, waar ze inmiddels verschroot werden.
- MD-11: Een groep mensen die de bij de
KLM vliegende MD-11 een warm hart toedraagt, zet zich in voor het behoud van één
exemplaar in passagiersuitvoering van dit vliegtuig voor ons land.
- MiG-15: Bij een boerderij aan de
Koningspade 36 te Hoogwoud staat al jaren een MiG-15bis temidden van allerlei
voertuigen. Deze boerderij, bekend onder de naam Controversy Tram Inn, wordt
momenteel te koop aangeboden inclusief de MiG, tramstellen, bus etc. Genoemde
MiG is overigens met bouwjaar 1947 de oudste straaljager in ons land en vloog
bij de Tsjechoslowaakse Luchtmacht als 8810.
De Fieseler
Fi-103, oftewel V-1, gaat op transport naar Engeland. (Rob Dragt, 18 november
2013)
Diverse toestellen werden eind november en begin
2014 overgebracht van het voormalig Militaire Luchtvaart Museum naar de opslag
van het Nationaal Militair Museum op Soesterberg. We zien onder meer: neus van
SP-2H Neptune 218 met ervoor de Spitfire H-1, Alouette II “H-4”, de romp van
de Koolhoven F.K.51 replica “429”, de DH89A Dominie V-3 en Hawker Hunter F4
N-144. (Rob Dragt, 21 & 18 november 2013 & 13 januari 2014)
- NMM:
Op 18 november
werd een Duitse V-1 op een dieplader geladen en overgebracht van de opslag van
het Nationaal Militair Museum naar RAF Stafford.
Hawker Hunter F4 N-144 werd op 14 januari per dieplader van het Kamp van Zeist
naar de opslag van het NMM op de voormalige vliegbasis Soesterberg
getransporteerd en op 27 januari waren de Sea Fury, Sea Hawk en Starfighter aan
de beurt.
Het laden van de trailers van de firma van der Vlist bij het Militaire
Luchtvaart Museum te Kamp van Zeist: Sea Fury 6-43, Sea Hawk “131/D” en
F-104G Starfighter D-8022. (Rob Dragt, 27 januari 2014)
Lockheed TF-104G Starfighter D-5804 werd teruggehaald uit Bad Oeynhausen en is
helaas bestemd voor de schroothoop!.
(Rob Dragt, Kamp van Zeist, 13 december 2013)
- SAFIR: SAAB 91D PH-RLB die enige tijd
in opslag lag te Sion, Zwitserland, werd aangekocht door Philip Musch, die het
toestel naar Midden-Zeeland over liet brengen. Voor zover bekend zal de PH-RLB,
die op 20 oktober in ons land arriveerde, als onderdelenbron voor de PH-RLD gaan
dienen
SAAB 91D PH-RLN die de laatste jaren op Hoogeveen stond, werd op 26 november
2013 naar het Aviodrome over gebracht en staat nu in de T2-hangaar. Op 28
augustus 1979 werd het kenmerk PH-RLN reeds doorgehaald.
SAAB 91D Safir PH-RLN heeft al heel wat meegemaakt en kwam via het Deltion
College en opslag op Hoogeveen terecht bij het Aviodrome op Lelystad.
(Minze Veenstra, Lelystad, 3 december 2013)
- PIAGGIO: Focke Wulf FwP149D OO-FWP
(059; ex D-EEHH, 90+45, JD+390, BF+702, BC+702, AS+486) ligt opgeslagen bij J.
Simons te Roggel. Het toestel werd op 25 april 1989 ingeschreven in België, maar
heeft nog nooit als OO-FWP gevlogen.
Beech D-17S Staggerwing
N9885H. (Hugo Teugels, Antwerpen, 20 december 2013)
- STAGGERWING:
Op Antwerpen wordt momenteel een uit de Verenigde
Staten geïmporteerde Beech D17S Staggerwing in elkaar gezet voor een Nederlandse
eigenaar. De N9885H arriveerde op 13 november 2013, heeft een rijke historie en
was al eens eerder in ons land te bewonderen!
In 1942 werd constructienummer 3091 als GB-2 wegens plaatsgebrek in een tent
gebouwd voor de US Navy met serial BuNo.12334. Op 30 oktober 1946 werd het
toestel afgevoerd uit militaire dienst en te koop aangeboden. Op 13 maart 1956
werd de Staggerwing ingeschreven als N9885H, in 1973 werd dat NC9885H en
tegenwoordig staat er weer gewoon N9885H op.
Op 18 september 1970 werd N9885H vierde tijdens de enige Staggerwing race die
ooit gehouden werd in Reno, Nevada.
Diverse lange trips werden met de Beech, destijds voorzien van de naam “Humming
Bird” gemaakt en in 1976 startte de toenmalige eigenaar in Seattle voor een trip
rond de wereld, die via Groenland en onder meer Griekenland zou lopen. Het liep
echter even anders dan gepland.
Op 6 augustus 1976 bezocht de NC9885H Rotterdam, komende vanaf Luton. Later dat
jaar werd koers gezet naar Corfu in Griekenland, waar een wheels-up landing werd
gemaakt. Een beschadigde vleugel werd met een vliegtuig
naar Engeland overgebracht en de rest van het
vliegtuig ging per schip. In Engeland werd de Staggerwing gerepareerd bij een
bedrijf op Manston maar dat gebeurde niet geheel naar de zin van de eigenaar en
later werd dat nog eens dunnetjes overgedaan aan de andere kant van de plas.
In 1979 werd koers gezet vanuit Engeland naar Australië en vandaar via Midway
naar Seattle. De afgelopen jaren werd de Beech vakkundig gerestaureerd na een
wheels-up landing en volgens de toenmalige Amerikaanse eigenaar was ie “beter
dan nieuw uit de fabriek”.
In november 2013 werd N9885H verscheept naar Antwerpen, waar het toestel bij de
firma Fast Aero weer geassembleerd wordt. Volgens de laatste berichten komt het
vliegtuig op Lelystad te staan.
- SUPER CUB: In Groot Brittannië werd
de Piper PA-18-135 Super Cub G-BLIH opnieuw ingeschreven op 12 september 2013 en
dit is de ex (PH-KNG), (PH-KNJ), (PH-GRC), R-138, 54-2428.
De
Royal New Zealand Air Force maakt nog steeds gebruik van ex-Transavia Boeing
757-2K2 NZ7572 (ex PH-TKB). (Jan Mangelschots, Omaka, 30 maart 2013)
-
SVV: De Stichting Vroege Vogels op
Lelystad werkt momenteel aan de reconstructie van de tweede B.A.T. F.K.23 Bantam
in ons land. Destijds werden de overblijfselen van twee exemplaren vanuit
Engeland naar ons land gehaald en één exemplaar is momenteel in het Rijksmuseum
te bewonderen.
Het tweede exemplaar G-EAFN (c/n. FK.23-18; ex K-155, F1657) zal echt gaan
vliegen en krijgt in plaats van de destijds gebruikte ABC Wasp motor, een
Amerikaanse Warner stermotor van 145pk. Men tracht zoveel mogelijk originele
onderdelen te gebruiken in het toestel.
- TU DELFT: De staartsectie van Grumman
Tracker 193 en enkele onderdelen van andere vliegtuigen werden op 24 oktober
2013 afgevoerd naar sloopbedrijf Puffelen Metaal Recycling te Rijswijk en
verschroot. De
Stichting Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht op Gilze kreeg de
cockpitsectie van een Duitse F27 en het landingsgestel van een Gloster Meteor.
De huidige collectie in de vliegtuighal bestaat momenteel uit:
J-256 |
General Dynamics F-16A |
UN-markings |
A-366 |
SE 3160 Alouette III |
|
PH-1Z1 |
Aériane Sirocco |
|
PH-EAG |
EuroEnaer EE-10 Eaglet |
|
D-EBEW |
Extra EA-400 |
(romp) |
|
|
|
Buiten zijn te vinden: |
|
|
|
|
|
OO-SID |
Aero Commander 680 |
|
PH-LIZ |
Grumman G-164A Super Ag-Cat |
(romp onder dekzeil) |
x |
Fokker F28 Mk0100 |
(cockpitsectie; c/n.11525) |
Cessna 340A PH-HNK
vliegt momenteel als OE-FLI. (Jan Mangelschots, Memmingen, 25 oktober 2013)
- YAK:
De op Lelystad gestationeerde YAK-3UPW F-AZZK van Rian Holding staat alweer een
aantal maanden op Antwerpen om onbekende redenen.
- ZWEEFVLIEGNIEUWS: Schleicher Ka 6CR Rhönsegler PH-261 (664) wordt momenteel gerestaureerd
op Deelen; Slingsby T.38 Grasshopper PH-885 (754) wordt op Midden Zeeland weer
vliegwaardig gemaakt en Scheibe Bergfalke II/55 PH-1279 (344) wordt onderhanden
genomen op Biddinghuizen.
AIS
Airlines BAe Jetstream Series 3200 PH-DCI in dienst van het Noorse Krohn Air.
(Helge Nyhus, Stavanger – Sola, 25 oktober 2013)
- AIS: Is de laatste tijd haar
activiteiten aardig aan het uitbreiden. Met eigen Jetstreams wordt de lijndienst
Münster Osnabrück – Stuttgart Echterdingen gevlogen en per 13 januari vliegt men
vijf keer in de week tussen Münster en Zürich. De eerste vlucht werd uitgevoerd
met Jetstream PH-DCI.
Ook Bremen Neuenland is een kandidaat voor een nieuw te openen lijndienst vanaf
Münster Osnabrück.
AIS werkt nauw samen met Avies uit Estland en voor het Zweedse Direktflyg wordt
vanaf half oktober 2013 de lijndienst tussen Borlänge en Göteborg gevlogen.
Drie Jetstreams van deze Zweedse firma kregen overigens Nederlandse kenmerken:
PH-NCI, PH-OCI & PH-RCI
In de loop van 2014 hoopt men de eerste Jetstream 41 aan de vloot toe te kunnen
voegen.
Mogelijk heeft dat te maken met het feit dat men voor de Britse maatschappij
Eastern de vluchten tussen Birmingham en Newcastle gaat vliegen: dagelijks twee
retourvluchten in een dagrandverbinding.
Cessna Citation II/SP D-IADV, die een aantal weken met “AIS Airlines” stickers
rondvloog, werd eind november op Lelystad gezien zonder deze stickers. Op de
achterste hangaar (airside, kijkend in zuidwestelijke richting) staat inmiddels
de tekst “AIS Jet Service”.
Onlangs werd ook nog de AIS Helicopter Academy in het leven geroepen, een
geïntegreerde opleiding voor aankomende helikopterpiloten.
Cessna 551
Citation IISP D-IADV vloog een aantal weken met AIS Airlines opschriften. (Henk
Wadman, Rotterdam, 24 oktober 2013)
- AviaNoord:
de leden van de op Eelde gevestigde vliegclub hebben op 13 november 2013
besloten de vereniging op te heffen. De vereffenaars leggen de laatste hand aan
de ontbinding van de vereniging.
- CHC: Nam op Den Helder de eerste in
Nederland ingeschreven Sikorsky S-92A helikopter in gebruik: PH-EUI. Het
toestel vloog eerst enige tijd als OY-HKA vanaf Den Helder en daarna als G-WNSF.
- CNE AIR: Dit op Midden Zeeland
gevestigde reclamesleepbedrijf kocht de op het Belgische Schaffen-Diest
opgeslagen Piper PA-25-235 Pawnee C OO-PAW (c/n. 25-5396; ex N8932L) met de
bedoeling het toestel weer vliegwaardig te maken.
- CORENDON: In het kader va de actie
“movember” vloog Boeing 737 PH-CDF eind 2013 enige tijd met een snor onder de
neus.
- DENIM: ERJ 190’s PH-DNA en PH-DNB
werden verhuurd aan Royal Air Maroc, doch beide machines keerden al snel weer
terug en gingen naar TAME in Ecuador en werden daar respectievelijk ingeschreven
als HC-COX & HC-COY.
Het Noorse Fly NonStop beëindigde haar activiteiten en dat betekende dat ERJ 190
PH-FNS terug ging naar Denim en in Engeland werd ingeschreven als G-CIDI.
- EAC:
De Eindhovense Aero Club afdeling motorvliegen bestelde twee PS-28 Cruiser
tweezitters bij de Nederlandse importeur SkyCastle, die in mei zullen worden
geleverd.
Cessna 560XL
Citation Excel PH-JND voorzien van “TIËSTO” opschrift. (Joshua Wolf, Rotterdam,
26 december 2013)
- JETNETHERLANDS: Cessna 560XL Citation Excel PH-JND werd half oktober voor een
tv-programma van Johnny de Mol voorzien van “schipholtickets.nl” stickers.
In de maand december werd de PH-JND aan de bekende DJ Tiësto verhuurd en de naam
“Tiësto” werd daarom voor een korte periode op de romp aangebracht.
- KLM: Om de huidige vloot beter te
kunnen benutten, overweegt de KLM om in de toekomst de Boeing 737’s onder te
brengen bij KLM Cityhopper bv. De vakbonden zijn hier niet zo blij mee omdat dat
betekent dat met name het cabinepersoneel er dan weer op achteruit gaat en die
hebben al genoeg offers moeten gebracht de afgelopen tijd.
- KLM UK ENGINEERING: Liet op 22 oktober 2013 Boeing 737-3Q8 G-OBMP (24963) op haar naam
zetten; het toestel stond reeds enige tijd in opslag op Norwich.
PapTeam PAP ROS
125 GB PH-8Q1 en PapTeam PAP 1400F2 PH-8X2 in actie. (Berend Jan Floor, Almere,
6 juli 2013)
- JET AIR MAINTENANCE: Nog dit voorjaar
hoopt men op Lelystad een nieuwe vestiging in gebruik te nemen, waar onderhoud
aan zakenvliegtuigen tot het formaat van een Fokker 100 uitgevoerd kan worden.
In het jaar 2015 wil men een nieuwe hangaar neerzetten op Lelystad, tot die tijd
maakt men gebruik van reeds bestaande hangaar ruimte.
Er gaat samengewerkt worden met Specto, dat een gebouw voor reparatie aan
vliegtuigonderdelen neer laat zetten in de buurt van het hotel, en met
vliegtuigspuiter QAPS.
- JETCENTER LELYSTAD: Onder deze naam gaat Aero Service zich bezig houden met onderhoud en het
afhandelen van zakenvliegtuigen op Lelystad.
- MARTINAIR: Nam per 5 december 2013
Boeing 747-406F PH-CKD over van de KLM.
- SEPPE AIR SERVICE: Is druk bezig te vloot te vernieuwen. Drie Grob G-115’s werden aan de
kant gezet (PH-KND, PH-SPH, PH-SPV) en men maakt per 1 november 2013 gebruik van
één Aquila AT01 (G-GAEA) en daar komt er in de loop van februari nog eentje van
bij.
- TRANSAVIA: De komende twee jaar wil
men alle Boeing 737-7K2’s in de vloot afstoten en de eerste machine die
verdween, is de PH-XRW, die in november naar het Deense bedrijf Jettime vertrok
als OY-JTS.
Gedurende het winterseizoen worden twee Boeing 737’s (PH-HZG en PH-HZJ) verhuurd
aan Sun Country, één aan EnerJet (PH-HZE) en
eentje aan CanJet (PH-HZL).
De Franse tak verhuurt Boeing 737-8GJ’s F-GZHA en F-GZHB aan CanJet en beide
machines werden respectievelijk op 5 november en 9 december 2013 overgevlogen
van Paris - Orly naar Montreal.
Cessna 172P Skyhawk EC-HYZ staat opgeslagen na het faillissement van de
eigenaar; de Cessna was in het verleden in ons land actief als PH-ILU.
(Jan Mangelschots, Sabadell, 20 oktober 2013)
Cirrus SR22 gts PH-DVD vliegt tegenwoordig als D-EOMO
vanaf Memmingen.
(Jan Mangelschots, Memmingen, 25 oktober 2013)
- BREDA INTERNATIONAL AIRPORT: Wordt de
nieuwe naam voor Seppe per 1 maart 2014. Men is van plan om een aantal
vliegtuigloodsen erbij te bouwen op het terrein.
- DEN HELDER: Per 1 januari 2014 is het
NOGEPA SAR-contract met Bristow Helicopters op Den Helder opgezegd. Dit betekent
het einde voor de Sikorsky S.61N in ons land; beide machines (G-BIMU & G-BPWB)
vertrokken begin januari naar Engeland en zullen worden verkocht.
Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) nam het contract over en zal Dauphin
helikopters OO-NHU en OO-NHV inzetten vanaf Den Helder plus een reservemachine
uit de Pistoolhaven bij Hoek van Holland.
Het SAR-contract met NOGEPA is voorlopig afgesloten voor de eerste zes maanden
van 2014.
Op 25 november 2013 demonstreerde de nieuwe Eurocopter EC 175 F-WMXB voor
Noordzee Helikopters Vlaanderen op Den Helder. Men heeft tien stuks in
bestelling, waarvan de eerste medio oktober 2014 geleverd wordt.
- EMMER COMPASCUUM: Gedeputeerde Henk Brink heeft op 30 oktober 2013 in Emmer Compascuum het
Luchthavenbesluit overhandigd aan directeur René Haring van Heli Holland.
De provincie Drenthe is hiermee de eerste provincie in Nederland die een
Luchthavenbesluit heeft vastgesteld voor een helihaven.
Luchthavenbesluiten (LHB) vloeien voort uit de Regeling Burgerluchthavens en
Militaire luchthavens. Deze is in 2009 in werking getreden en bepaalt dat
provincies de taken en bevoegdheden van de kleine luchtvaart van het Rijk
overnemen. In een Luchthavenbesluit staat welk gebied bestemd is voor een
luchthaven. Ook staan er regels voor en afspraken in over het gebruik van de
luchthaven. Het is te vergelijken met een bestemmingsplan.
- MIDDEN ZEELAND: Men was van plan nog dit jaar een verharde baan aan te leggen op Zeeland
Airport. Er zou dan een gewijzigde aanvliegroute komen om omwonenden zo weinig
mogelijk overlast te bezorgen. Voor zover nu bekend, zijn de plannen voorlopig
even opgeborgen in de ijskast.
Tevens wil men het jaarlijks aantal toegestane vluchten met helikopters
uitbreiden.
Diamond DA 40 Star
D-EZRP vloog ongeveer 11 jaar in ons land als PH-USK. (Jan Mangelschots,
Keiheuvel, 4 augustus 2013)
Piper PA-28-180 Cherokee C
G-BABG werd in 1964 gebouwd en was jarenlang actief vanaf Rotterdam, eerst als
N7978W en later als PH-APU.
(Hugo Teugels, Antwerpen, 9 augustus 2013)
- ROTTERDAM: Ter hoogte van het
Uitzetcentrum is men begonnen met het bouwrijp maken van het terrein waar de
replica van het restaurant van het vooroorlogse Waalhaven moet verschijnen. Er
wordt ook druk gewerkt op het terrein naast het terminalgebouw aan het daar te
bouwen hotel.
Cessna 510 Citation Mustang PH-TXI vertrok op 4 december 2013 naar een
nieuwe eigenaar in Spanje. Ook Piper PA-18-135 Super Cub
PH-LRM werd verkocht en verliet Rotterdam. Falco PH-IAO verdween helaas naar
Teuge en zo missen we ineens drie interessante toestellen bij de “residents”.
De Vliegclub Rotterdam stootte aan het eind van haar jubileumjaar vier
vliegtuigen af uit haar omvangrijke vloot: Piper Seminole PH-VKA, Piper Cadet
PH-SVH en Piper Warrior II PH-SVI en Robin DR 400/160 Major PH-SVQ vertrokken
alle vier naar Frankrijk. Om cursisten de gelegenheid te geven hun twin rating
te kunnen behalen, dan wel bij te houden, werd Piper Twin Comanche N8326Y met
ingang van 16 december 2013 voor ongeveer drie maanden gehuurd van Transal.
Cirrus SR22T N380LD, een nieuwe “resident” op Rotterdam The Hague. (Henk Wadman,
7 november 2013)
Cirrus SR20 N747LD vertrok naar Eelde en werd verkocht in Duitsland. Het toestel
werd ingeruild voor Cirrus SR22T N380LD.
Citation XLS+ PH-HRM liep op 25 oktober 2013 op Malaga schade op en werd op 18
november naar Rotterdam geferried voor verdere reparaties. De firma Heerema
huurt daarom tijdelijk Citation XLS+ LX-FGB van LuxAviation.
Reims/Cessna F172M PH-AWI verhuisde van de opslag naar de Sandair/Vliegwerk
hangaar en gedurende de wintermaanden is daar ook met ingang van 1 december 2013
de Reims/Cessna F172N PH-LEN van Aerophoto Schiphol te vinden, die in het
voorjaar weer naar Hilversum zal vertrekken.
Cessna 208B PH-BSU wordt ook weer in deze hangaar gestald. Het toestel was eind
2013 naar Zwartberg vertrokken om te worden verkocht, maar die verkoop ging niet
door en op 1 november 2013 keerde de PH-BSU weer terug op Rotterdam en vliegt
weer trouw haar rondjes met de para’s.
RAS: D-EKSS M20J, F-GLLO SA226T, HB-GPH
Be200, OO-PHI Ce525, PH-DLN, PH-FIS, PH-HRK, PH-HRM, PH-JND, PH-PIX, PH-TCN,
PH-TXA, PH-TXI (werd verkocht), PH-VBG
SANDAIR/VLIEGWERK: N4962V Ce172RG,
PH-AWI, PH-LEN, PH-MRA, PH-SEL, PH-TSN
De
brandweer op Rotterdam The Hague knutselde een vliegtuigje in elkaar waarop men
kan oefenen. Het toestelletje kreeg het nepkenmerk “PH-BRW”; de echte PH-BRW was
een Reims/Cessna F150L en die werd vanaf Teuge gebruikt door de brandweer om
bosbranden op te sporen vanuit de lucht.
(Henk Wadman, Rotterdam, 21 november 2013)
- TEUGE: Men streeft ernaar om
gedurende het eerste kwartaal van dit jaar het nieuwe onderkomen voor de
havendienst te kunnen realiseren. Verder zijn er plannen om baanverlichting en
een GPS-systeem te installeren.
- TWENTE: De Raad van State bepaalde
eind oktober 2013 dat de luchthaven Enschede – Twente gebruikt mag worden als
burgerluchtvaartterrein. Pas gedurende de eerste helft van 2016 zou men de
eerste chartervlucht kunnen verwachten.
HELIKOPTERVLUCHTEN
Emmen |
24.10.13 |
N35YY AS 350 B2 |
Vlaardingen Broekpolder |
19.10.13 |
PH-KGJ |
Scheveningen |
20.10.13 |
PH-OKE |
Leidschendam |
21.10.13 |
PH-KGJ |
Emmen |
24.10.13 |
SP-SOO Hughes 369E op aflevering naar Polen |
Diverse locaties in NL |
25.10.13 |
PH-UNN, bracht bestellingen rond, voorzien van
MAKRO/Lipton Ice stickers |
Groningen UMCG |
30.10.13 |
OO-NHU |
Delft bij Prins Clausplein |
08.11.13 |
PH-ENK rondvluchten |
Nieuwerkerk a/d IJssel |
13.11.13 |
PH-HHB |
Rotterdam EMC |
13.11.13 |
OO-NHU |
Rotterdam Charlois |
15.11.13 |
PH-RWY; vertrok op 17.11.13 |
Kaag – Vlissingen |
19.11.13 |
OO-HSM |
Amersfoort |
25.11.13 |
Agusta A109BA H30 (2x) |
DEFENSIE
Twee poortwachters op het terrein van de vliegbasis Eindhoven: F-84G Thunderjet
“K-167/TB-22” en F-84F Thunderstreak P-231.
(Maurits Niemeijer, Eindhoven, 10 oktober 2013)
Nederland en België zijn overeengekomen om gezamenlijk het luchtruim boven de
Benelux te gaan bewaken. Medio 2016 zal de samenwerking een feit worden.
Ter gelegenheid van de viering 200 jaar Koninkrijk der Nederlanden op het strand
bij Scheveningen werd op 30 november 2013 voorgevlogen door drie F-16’s
(J-015, J-196, J-882), NH 90NFH N 228 & AS 532 U2 S-445.
- AB 412SP: De drie gele SAR
helikopters R-01, R-02 & R-03 zullen in ieder geval tot 1 januari 2015 in dienst
blijven bij het Defensie Helikopter Commando.
- APACHE: Defensie stuurt Nederlandse
militairen naar Mali. Ter ondersteuning zullen er vier AH-64D Apache helikopters
naar Mali gaan en momenteel wordt nog bekeken of er eventueel nog
transporthelikopters meegaan.
- CHINOOK: CH-47F’s N1004AW (M8890) en
N1154T (M8895) werden op 28 oktober uitgeschreven uit het Amerikaanse register
en kregen respectievelijk bij de KLu de serials D-890 & D-895.
Er zal een CH-47 simulator aangeschaft worden voor de opleiding van
Chinook-vliegers.
- COUGAR: De S-547 werd op 8 januari
2014 in de haven van Antwerpen aan boord gebracht van een schip dat de
helikopter naar Curaçao zal brengen. Hier zal de Cougar tot eind november dienst
gaan doen als boordhelikopter op een Nederlands marineschip dat ingezet wordt
voor kustwachttaken en het opsporen van drugstransporten. Eigenlijk zou een
nieuwe NH 90NFH helikopter deze taken op zich nemen, maar omdat nog niet alle NH
90’s inzetbaar zijn, neemt de Cougar dit tijdelijk over.
MBB BO 105CB B-77 nog steeds
in speciale kleuren. (Rob Dragt, KNSM-terrein, Amsterdam, 6 november 2013)
- F-16: Tijdens een wervingsdag voor
Defensie personeel, die op 6 november 2013 op het terrein van de voormalige KNSM
werf bij Amsterdam gehouden werd, stonden F-16 J-266 en BO 105 B-77 opgesteld.
- F-35A: Eind oktober is de
Operationele Test & Evaluatie (OT&E) Opleiding voor de F-35A gestart op Eglin
Air Force Base en op 18 december 2013 heeft een Nederlandse vlieger voor het
eerst een vlucht in de F-001 gemaakt.
- GULFSTREAM IV: De V-11 zou per 1
januari 2013 niet meer ingezet worden, maar men heeft de datum van uitfasering
enkele maanden opgeschoven.
- NH90: Op 28 augustus 2013 arriveerde
de NH 90NFH N 258 op De Kooij.
BALLONNEN
Cameron A-210
OO-BGV. (Walter de Groot, Terhole, 12 januari 2014)
|