SNCAN SV4C N102JW
van de Stichting Vroege Vogels is niet vaak buiten de hangaar te zien. (Berend
Jan Floor, 19 april 2014)
- ALBATROS:
Aero Vodochody L-39ZO Albatros ES-YLL die geruime tijd voor Skyline vanaf Den
Helder en later Eelde vloog, werd N139ZB en vorig jaar werd het kenmerk D-FJET
voor deze straaltrainer gereserveerd.
- ALOUETTE:
Het ROC Tilburg kreeg op 6 maart de beschikking over SE 3160 A-260; voorheen
was deze helikopter in gebruik als instructional airframe te Gilze-Rijen.
(foto: Pieter Plomp, 6 maart
2014)
Begin juli verhuisde de A-366 van de TU Delft naar
Gilze-Rijen en mogelijk betrof dit een tijdelijke verhuizing.
- APACHE:
De afgelopen jaren stond in de para-hangaar op Zeeland Airport een blauwe
Piper PA-23-160 Apache stof te happen, de N772MM. Deze machine werd in 1961
gebouwd en achtereenvolgens ingeschreven als N4464P, 5N-ADA, 5N-AAT, G-ASMN
& N772MM. Met dit laatste Amerikaanse kenmerk was deze PA-23 actief in
Nederland en België op naam van Mid Atlantic Resources Inc. en kwam
uiteindelijk een aantal jaren geleden in de genoemde hangaar op Zeeland
Airport terecht. Op 10 februari 2014 werd het kenmerk N772MM doorgehaald met
de vermelding dat het toestel geëxporteerd was naar Australië en daar zal
het als VH-EMM gaan vliegen.
Nieuport 11 replica N.220 stond korte tijd in Nederlandse kleuren in het
Aviodrome en ziet er nu uit zoals op de onderste foto.
(Pieter Plomp, 15 maart 2014 & Roger Soupart, 29 mei 2014)
- AVIODROME: Ter gelegenheid van het
uitbrengen van de Disney film “Planes 2” werd Dauphin “PH-SAW” vermomd als het
karakter Blade Ranger uit genoemde film.
De in Frankrijk gebouwde replica van een Nieuport 11, die in Rosmalen in de
opslag van de Louwman collectie lag, verhuisde naar het Aviodrome en was korte
tijd te zien als “N.220”. Al snel werd het toestel in een Frans militair schema
gespoten en tentoongesteld met het serial “N1347”.
De
constructie van de replica van Mignet Pou-du-Ciel PH-EDO schijnt momenteel even
stil te liggen. (Roger Soupart, Lelystad, 13 april 2014)
- AZTEC: Via Marktplaats wordt de
neussectie van een onbekende Piper PA-23-250 Aztec B te koop aangeboden in de
omgeving van Amsterdam.
Nog
niet voorzien van een “serial” staat deze Beech D18S er weer fraai bij; vroeger
vloog dit toestel als PH-UBX bij de RLS. (Roger Soupart, februari 2014)
- BEECH:
De ex-RLS Beech D18S PH-UBX die sinds het begin van de jaren zeventig bij een
autohandelaar in Nijmegen stond opgesteld, werd aan het Arnhems oorlog Museum
verkocht en na een opknapbeurt is het toestel, geschilderd in een
camouflageschema, te vinden in Schaarsbergen.
- BOBCAT:
De restauratie van Cessna UC-78B Bobcat N58147 vindt plaats in een loods op het
Hembrugterrein in Zaanstad.
- BOEING 737:
In het in aanbouw zijnde Amsterdam Sloten Corendon Vitality Hotel, dat tegen het
einde van dit jaar open gaat, zal één ruimte worden ingericht met de neus- en
rompsectie van een ex Air Italy Boeing 737-3Q8. Het gaat hier om
constructienummer 24299 en dat is de ex I-AIGM, SE-RCS, N299NY, S7-RGM, N611F,
PP-SFM, N956WP, EC-FER, EC-594, EC-ELI, EC-189, die in 1988 gebouwd werd. Op 17
april 2012 werd deze Boeing officieel buiten dienst gesteld en later grotendeels
gesloopt op het Britse Bruntingthorpe.
North
American Rockwell OV-10B Bronco G-ONAA/”99+18” kort na de roll-out bij de firma
Transal op Midden-Zeeland. (Henk Wadman, 1 maart 2014)
-
BRONCO: Op 1 maart 2014 beleefde de van
een nieuwe laag verf voorziene North American Rockwell OV-10B Bronco G-ONAA,
beschilderd als 99+18 van de Luftwaffe, haar roll-out uit de Transal hangaar op
Zeeland Airport.
Deze G-ONAA staat op naam van Invicta Aviation Ltd. en wordt ingezet ten behoeve
van het Bronco Demo Team, gevestigd op de luchthaven van Kortrijk - Wevelgem en
werd op 2 maart geferried van Midden Zeeland naar de nieuwe thuisbasis.
Op 26 mei 2012 maakte deze OV-10B haar eerste vlucht als G-ONAA vanaf
Schwenningen in Duitsland, waar het vliegtuig tentoon gesteld stond in een
museum. Vervolgens werd op Manston in Engeland groot onderhoud gepleegd en op 10
december 2013 arriveerde het toestel op Midden Zeeland voor een spuitbeurt en
montage van een aantal instrumenten.
Het Bronco Demo Team beschikte tot 10 juli 2012 over nog een exemplaar, de
G-BZGK/99+32, dat helaas op deze datum tijdens het oefenen van de routine voor
vliegshows op het Britse vliegveld Kemble verongelukte. Een derde Bronco van
Invicta Aviation is de G-BZGL/99+26 die momenteel gerestaureerd wordt in
Engeland en naar verluidt wordt voorzien van een Vietnam camouflageschema.
- BROUSSARD: Max Holste MH1521C F-BNEX
(108) die een aantal jaren op Lelystad gestationeerd stond en de laatste tijd op
een strip in Duitsland, werd op 12 maart 2014 overgevlogen naar Antwerpen. Op 1
juli 2014 vertrok het toestel via Ursel naar de nieuwe thuisbasis Kortrijk -
Wevelgem.
- BUDEL:
In het gebouw waar
onder meer de havendienst gevestigd zit, is de FSL/Bede BD-5T
PH-TEI van de onlangs verongelukte vliegtuigbouwer Toon Jacobs opgehangen als
een eerbetoon aan deze productieve amateurbouwer.
Het toestel heeft overigens nooit daadwerkelijk gevlogen als PH-TEI.
(foto: Willem Rongé, 20 maart 2014)
De in 1944
gebouwde Cessna UC-78B Bobcat N58147 wordt gerestaureerd in een hal in Zaanstad.
(Pieter Plomp, 15 maart 2014
- CESSNA:
In een hangaar op Hoogeveen liggen de romp en vleugels van de in 1956 gebouwde
Cessna 172 N5708A. Mogelijk wordt het toestel weer opgebouwd in de toekomst.
De uit 1965
stammende Cessna 172 N5708A (Bert Visser, Hoogeveen, 29 maart 2014) en de nog
onbekend gebleven zwarte Cessna 172 die in een Carnavalsoptocht te zien was in
maart van dit jaar. (Berend jan Floor, Tubbergen, 1 maart 2014)
- CESSNA: Tijdens de Carnavalsoptocht
in Tubbergen op 1 maart maakte een zwart gespoten ouder model Cessna 172 deel
uit van de optocht. Het toestel voerde de opschriften “Brokkenpiloten” en
“Totaal de weg kwijt” en we zijn nog steeds niet achter de identiteit van deze
Cessna.
- CESSNA:
Het kenmerk van Cessna 152 PH-WEE (c/n. 15280083) werd vanwege de vondst van
corrosie op 24 juni 2013 doorgehaald en de firma Special Air Services op Teuge
is van plan het toestel op te knappen en op een paal bij hun hangaar op Teuge te
plaatsen met het nep-kenmerk “PH-SAS”.
- CESSNA 140:
Na lange tijd van opslag in een hangaar op Texel, werden Cessna 140 PH-COA
onlangs weer taxiënd gezien op Texel. Op 7 februari 2009 verliep het BvL van de
PH-COA en op 7 januari 2014 werd het toestel uitgeschreven.
- CESSNA 310R:
Eind februari/begin maart 2014 arriveerde op Maastricht Aachen op een
vrachtwagen Cessna 310R N372K (310R0920). Stella Maintenance zal de Cessna 310R
uit 1977 weer in vliegwaardige toestand brengen nadat het toestel vijf jaar
heeft stil gestaan. Op 21 mei 2013 werd het kenmerk “N372K” doorgehaald in de
Verenigde Staten.
- DAKOTA: De vleugels, staart en
propellers van de Dakota G-DAKK die op het Duitse vliegveld Weeze gerestaureerd
wordt, zijn momenteel te vinden in een hangaar op Teuge. Wanneer het toestel
helemaal klaar is, wordt het in Amerikaanse militaire kleuren uit de Tweede
Wereldoorlog gespoten en zal het op Teuge gestationeerd worden.
- DC-8:
De voormalige KLM DC-8-55 PH-DCZ die haar actieve leven beëindigde in de opslag
op Manston als 9G-MKA, werd helaas eind december 2013 gesloopt. Een aantal jaren
geleden werden er nog pogingen gedaan om het toestel te redden en over te
brengen naar het Aviodrome op Lelystad. Helaas is dat niet gelukt.
- DORDRECHT:
Sinds kort is op het dak van het kantoorgebouw van
Trust dat naast Trust Heliport (gelegen aan de A16) staat, een nep-helikopter
geplaatst. Het kunstwerk lijkt veel op een soortgelijk exemplaar dat tot voor
kort op het dak van het kantoor van de Free Record Shop langs de A20 te vinden
was.
- EXEC:
De firma Peetoom Winkel vof aan de Dorpsstraat 52 te Winkel biedt al geruime
tijd op haar site
www.peetoom.com
een ongeregistreerde Rotorway Exec 90 helikopter te koop aan. Op de foto’s en
het filmpje op de site is in ieder geval geen kenmerk te ontdekken; op de staart
staan onder elkaar de letters “PT”. De Exec zou reeds 150 vlieguren hebben.
F-16A J-215 onderweg naar het Nationaal Militair Museum en de F-16B J-263 na
aankomst bij het (oude) Militaire Luchtvaart Museum te Kamp van Zeist.
(Dirk Walraven via Wim Verkerk, 24 maart 2014 & Rob Dragt, 27 mei 2014)
-
F-16: Bij Van Pelt recycling aan de
Klompenmakerstaart in Ridderkerk werd begin februari van dit jaar een onbekende
Belgische F-16 waargenomen.
Op 27 mei werd F-16B J-263 overgebracht van Gilze-Rijen naar Kamp van Zeist. Het
Nationaal Militair Museum wil het toestel in de toekomst gaan gebruiken bij
kinderfeestjes, open depotdagen e.d.
Recent
ingeschreven in Frankrijk: Fokker Dr.I replica F-AYDR. (Jan Mangelschots, La
Ferté Alais, 7 juni 2014)
- FOKKER: Op 9 december 2013 werd
Airdrome Aeroplanes Fokker D.VII replica ZK-MKE (NZ006) ingeschreven op naam van
M.H. Kindon, een maand later op 9 januari 2014 gevolgd door Fokker Dr.I replica
ZK-FKD (CAS02) van Classic Aircraft Sales Ltd.
In de Verenigde Staten werd op 15 april 2014 werd op naam van de bouwer John D.
Crisp de N727JC ingeschreven, een Fokker Dr.I replica met c/n. CRISP072767. Als
motor wordt een Great Plains VW-motor opgegeven!
Fokker FF Dr.I N425CR (11178) werd verkocht in Frankrijk als F-AYDR; het
Amerikaanse kenmerk werd op 10 april doorgehaald bij de FAA.
-FOKKER:
De romp van de F27M Troopship C-7 ligt al enige tijd in de buurt van de
verkeerstoren op het militaire deel van de vliegbasis Eindhoven.
Op Marktplaats wordt sinds begin juli door de firma Aircraft End-of-Life
Solutions de neussectie van een in SonAir kleuren gespoten Fokker F27 Mk050
aangeboden voor € 8.000,-.
- GYROPLANE: A.G.W. Davis uit Den Haag
werd eigenaar van Speich Air Command Gyroplane G-BPGC en deze gyrocopter werd op
een trailer gezien op de N59 in de buurt van Den Briel, richting Oude Tonge.
Zo stond CASA 2.111B c/n. 125 er een aantal jaren geleden bij als “G1+AD” in
Uetersen. (archief Wim Zwakhals)
- HEINKEL:
Vanwege een in mei 2015 te houden groots
opgezette tentoonstelling over het bombardement van Rotterdam, zal een Heinkel
111 van het Militär Historisches Museum der Bundeswehr worden opgeknapt in
Duitsland en begin volgend jaar naar Rotterdam komen.
Het gaat hier om een door de Spaanse Luchtmacht geschonken CASA 2.111B met
c/n.125, die in Spaanse dienst respectievelijk de serials B.2H-109 en B.2I-117
voerde.
Van 1972 tot 1995 stond de bommenwerper bij het Luftwaffe Museum in Uetersen en
kreeg daar Duitse kleuren met de code “G1+AD”. In de loop van 1995 werd de romp,
hangende onder een Sikorsky CH-53G, overgebracht naar de nieuwe locatie van het
museum te Berlijn – Gatow. Hier werd de Heinkel zonder vleugels opgeslagen in
depot 8 van het Militär Historisches Museum der Bundeswehr en momenteel wordt
hard gewerkt aan de restauratie van het vliegtuig.
Het ligt in de bedoeling dat de bommenwerper na de tentoonstelling in Rotterdam,
naar een soortgelijk evenement in Dresden getransporteerd zal worden. Men weet
overigens nog niet op welke locatie in Rotterdam het toestel te zien zal zijn.
Van de Heinkel 111 bestaan er niet veel meer: over de gehele wereld zijn er nog
6 door Heinkel gebouwde exemplaren te vinden en ongeveer 18 die in licentie door
de Spaanse firma CASA gebouwd werden.
- HOOGERHEIDE: Op 13 juni werden er
door Fokker en KLM twee toestellen overhandigd aan de Aircraft Maintenance &
Training School in Hoogerheide. Fokker schonk een F28 (N800DH) en KLM een Fokker
100 (PH-OFF). De toestellen gaan dienen als lesmateriaal voor studenten van de
Aircraft Maintenance & Training School.
- HOOGEVEEN:
Op het dak van een garage op Vliegveld Hoogeveen komt Dijkman Dulkes Dijkhastar
IV PH-CDD als blikvanger te staan.
- JET PROVOST:
In totaal werden recentelijk vier British Aerospace Jet Provost T.5
straaltrainers geïmporteerd in ons land, waarvan er in ieder geval drie op 18
januari 2014 per vrachtwagen arriveerden. De XW318/78 ging op 12 maart vanuit
Nunspeet naar de Stichting Postbellum op Teuge en staat geheel gemonteerd in de
door hen gebruikte Skydeck hangaar.
De XW301, die in Dronten te vinden was, verkaste naar de privé woning van de
heer Vink aan de Wennecopperweg 40 te Barneveld en wordt te koop aangeboden. De
firma Berendbootje in Dronten heeft ook de Jet Provost T.5A XW425 in de
aanbieding. Ook is het mogelijk om alleen de cockpitsectie te kopen. Het derde
exemplaar (XW361/81) staat in Nunspeet bij Prins Esclosivo aan de Galvaniweg 1.
Drie werden er in ieder geval gekocht bij de Britse firma Jet Art Aviation Ltd.,
die zich specialiseert in de handel in oude vliegtuigen en onderdelen.
British Aerospace Jet Provost T.5A XW301/63, verhuisde van Willems Classics in
Uithoorn naar Barneveld (Pieter Plomp, 3 juli 2014) en zo staat de XW318/78 er
tegenwoordig bij op Teuge. (Henk Wadman, 26 april 2014)
- JUNKERS: Op 23 juli arriveerde tegen
het eind van de middag de Junkers Ju52/3m D-CDLH (beschilderd als D-AQUI) op
Rotterdam The Hague Airport. Het toestel van de Deutsche Lufthansa Berlin
Stiftung kwam uit Duitsland om passagiers af te zetten en te tanken.
Het was begin april 50 jaar geleden dat er weer een lijndienst tussen Duitsland
en Nederland geopend werd na de Tweede Wereldoorlog. Op 3 april 1964 landde
namelijk Vickers Viscount 814 D-ANAD als eerste naoorlogse Lufthansa-vliegtuig
op Schiphol.
Ter gelegenheid van dit jubileum organiseerde Lufthansa Nederland enkele
rondvluchten vanaf Schiphol voor genodigden. Een probleem daarbij was echter dat
er op Schiphol geen Avgas meer voorradig is en dus uitgeweken moest worden naar
Rotterdam The Hague, dat over een tankinstallatie beschikt, die Avgas levert.
Deze tankplaats is bedoeld en ingericht voor gebruik door één- en tweemotorige
sport- en zakenvliegtuigen en daar past dus een Junkers met zijn enorme
spanwijdte niet op. Slepen achter een trekker bleek geen optie en dus werden de
drie motoren gestart en taxiede “Tante Ju” op eigen kracht naar het tankeiland
met de neus richting de pompen. Nadat de dorst gelest was, moest het 10,2 ton
zware vliegtuig door een aantal personen met de hand naar achteren geduwd
worden. Nadat nieuwe passagiers plaats genomen hadden aan boord, werden de
motoren opnieuw gestart en werd er koers gezet naar Schiphol.
De volgende dag werd ‘s middags wederom getankt op Rotterdam The Hague, waarna
de reis werd voortgezet naar Keulen.
Junkers Ju52/3m D-CDLH/”D-AQUI” tijdens
haar bezoek aan Rotterdam The Hague Airport. (Henk Wadman, 23 juni 2014)
De hierboven genoemde Junkers werd in 1936 gebouwd met werknummer 5489 en
afgeleverd aan de Deutsche Luft Hansa (zo heette het bedrijf vroeger) met het
kenmerk D-AQUI en is het oudste nog bestaande vliegende exemplaar, hoewel dat
niet helemaal waar is (zie verderop). Indertijd was deze Junkers overigens
voorzien van drijvers en werd op 1 juli 1936 in Noorwegen verkocht als LN-DAH
“Falken” aan DNL Fred Olsen & Bergenske A/S. In april 1940 werd het toestel
geïnterneerd door de Duitse bezetters en weer ingezet als D-AQUI van de Deutsche
Luft Hansa.
Na de oorlog gaven de Geallieerden het vliegtuig terug aan de Noren en het werd
18 mei 1946 ingeschreven als LN-KAF “Askeladden” op naam van DDL oftewel Det
Norske Luftfartsselskap A/S, wat later deel uit ging maken van SAS, Scandinavian
Airlines.
In 1946 werd de Ju52 herbouwd met de uit 1943 stammende romp van werknummer
130714, die in dienst was geweest bij de Luftwaffe als 8A+?K, en de rechter
vleugel komt van werknummer 2982, die in dienst was geweest bij de Duitsers als
NO+IO. De linkervleugel is eigenlijk het enige grote onderdeel dat daadwerkelijk
van de originele D-AQUI werd gebruikt.
Op 25 oktober 1956 werd de LN-KAF na een jaar van opslag op Oslo – Fornebu,
verkocht aan de Zuid-Amerikaanse firma Transportes Aereos del Orientes, die met
de Junkers vanuit Ecuador opereerde met het kenmerk HC-ABS. In 1963 werd de
HC-ABS na een tijd in opslag gestaan te hebben op Quito, verkocht aan een
Amerikaan en ingeschreven als N130LV. In 1975 liet een nieuwe eigenaar het
toestel inschrijven met het toepasselijke kenmerk N52JU en de inmiddels bijna 40
jaar oude machine werd een publiekstrekker op diverse luchtvaartevenementen in
de Verenigde Staten.
In december 1984 kocht Lufthansa de Junkers en in 1985 werd het toestel als
D-CDLH ingeschreven op naam van de Deutsche Lufthansa Berlin Stiftung en voert
regelmatig promotievluchten uit binnen Europa. Men koos er bewust voor om het
toestel te beschilderen als “D-AQUI” omdat de echte D-AQUI al vóór de oorlog
werd gebouwd in 1936 en omdat die machine geen militair (Nazi) verleden had.
Van Johan Lemmers ontvingen we bijgaande
unieke foto’s van de zes toestellen die voor de filmopnames gebruikt werden:
achteervolgens Spitfire PH-OUQ, Harvard IIB PH-TBR, Beaver PH-DHC en Super Cubs
PH-GAZ, PH-PSC & PH-PPW. (Gilze-Rijen, 5 april 2014)
- KLuHV:
Op Gilze-Rijen figureerden op 5 april zes vliegtuigen van de KLu Historische
Vlucht tijdens filmopnamen van “La Guerre des Ondes”. Voor de film werden de
kleurenschema’s van de toestellen enigszins aangepast: Harvard IIB PH-TBR kreeg
Franse roundels en embleem en Beaver PH-DHC kreeg RAF roundels, code “LH-Y” op
de romp en de naam “Eager Beaver”. Ook Spitfire PH-OUQ kreeg Franse kleuren met
het serial “B5501” en drie Piper Super Cubs kregen RAF roundels en codes:
PH-GAZ/IW-A, PH-PSC/IW-B & PH-PPW/IW-C.
Zoals op de foto’s te zien is werden de eventuele dayglow panelen overgeverfd en
dat geldt ook voor de serials, emblemen e.d. op de starten van de vliegtuigen.
- LANCASTER:
Op 4 en 5 mei was de bekende Royal Air Force Lancaster PA474 boven diverse
plaatsen in ons land te zien. Het toestel opereerde vanaf Eindhoven. Tijdens de
open dagen op Gilze-Rijen was de historische bommenwerper weer present.
- LYNX:
Nog wat nieuws betreffende de niet verschrote Lynx helikopters: de 261 werd nog
gezien tijdens de Open Dagen op Gilze en zou bestemd zijn voor het Brussels Air
Museum; de 264 is voor de brandweer op Leeuwarden en de 281 voor de brandweer op
de Kooy, waar in april ook de romp (zonder staartboom) van de 274 gezien werd.
Op 20 februari werd de 273 afgeleverd bij het ROC Leeuwenborgh op Maastricht
Aachen om dienst te doen als instructional airframe.
Bij
dumphandel Valkenburg in Maasbracht werden deze “F27” neus en Lim-5
cockpitsectie waargenomen. (Pieter Plomp, 3 juli 2014)
- MAASBRACHT: Bij dumphandel Valkenburg
aan de Industrieweg 4 werden onlangs de cockpitsecties van een op een Fokker F27
gelijkend toestel en die van een onbekende MiG Lim-5 aangetroffen. De
“Fokkerneus” lijkt ons niet afkomstig van een echt vliegtuig.
- MESSERSCHMITT:
Op Marktplaats werd een full scale replica van de romp van een
Messerschmitt Bf109 G-5 aangeboden door iemand uit Uitgeest. Het toestel is
beschilderd als “7 + - “ in de kleuren van JG3 Udet, zoals gebruikt op Schiphol
in oktober 1943.
- MIG: De
Poolse MiG-21UM 6509, die bij Aeolus in Sexbierum aanwezig was, werd verplaatst
naar De Fabrique in Maarssen en zal daar als decorstuk bij lasergames gebruikt
gaan worden.
Mil Mi-2
SP-SBG dient nu als oefenobject voor de brandweer van Schiphol en werd boven op
een gebouw geplaatst Pieter Plomp, (Rob Dragt, 18 juni 2014); de blauw gespoten
Mil Mi-2 op het schip in Zaandam is de voormalige 94+52. (Pieter Plomp, april
2014)
- MIL Mi-2: Op de brandweeroefenplaats
op Schiphol staat sinds enige tijd de Mil Mi-2 SP-SBG. De helikopter zal
gebruikt worden bij evacuatie-oefeningen en dergelijke en werd onlangs op het
dak van een gebouw geplaatst. Deze Mil was een aantal jaren geheel rood gespoten
en deed toen dienst als blikvanger bij de grensplaats Meer en voerde de
nep-registratie “RJ-DAW”. In Polen vloog het toestel indertijd als SP-SBG en het
c/n. is 525143027.
Een andere Mil Mi-2 in ons land is een geheel blauw gespoten exemplaar met c/n.
56340544 dat eerst dienst heeft gedaan bij de NVA als 305 en daarna bij de
Luftwaffe terecht kwam als 94+52. Daarna stond de helikopter als blikvanger
opgesteld langs de A27 ter hoogte van Oosterhout.
Ook dit toestel wordt gebruikt voor rampenbestrijding en reddingsoefeningen en
is geplaatst op een schip: MS Lingepoort. Dat schip ligt momenteel (tijdelijk?)
afgemeerd in de Nieuwe Zeehaven te Zaandam en is eigendom van Maritime Training
Center Amsterdam.
De derde Mi-2 die een andere plaats kreeg, is de SP-TSC. Deze helikopter
verhuisde van Buurmalsen (geheel groen met de tekst TEA-4-2) naar Vakantiepark
't Akkertien aan de Noordwal 3 te Vollenhove. Op dit park is het mogelijk om te
overnachten in de Mil, die geheel oranje gespoten is met zwarte strepen en de
registratie SP-TSC voert en op de staartboom staat akkertien.nl.
- NAVAJO CHIEFTAIN: In de hal van Indoor Paintball Rotterdam aan de Bergse Linker Rottekade
20 is de romp van Piper PA-31-350 Navajo Chieftain PH-GYN te vinden.
Diverse toestellen werden gedurende de eerste
helft van 2014 overgebracht van het voormalig Militaire Luchtvaart Museum naar
het Nationaal Militair Museum op Soesterberg en een aantal werd reeds opgehangen
in de nieuwe hal. We zien onder meer: de Dornier Do.24T “X-24”, Sikorsky UH-34J
134, Spitfire H-1, B-25J Mitchell M-464, de romp van de Koolhoven F.K.51 replica
“429”, Gloster Meteor F.4 I-69, Hawker Hunter F4 N-144 en Bréguet Atlantic
“250”. (Rob Dragt, 26 mei & 5 & 12 & 13 & 14 juni 2014)
Replica van Farman HF.20 “4” in aanbouw bij de firma ATN te Hoogeveen, waar
ook de Fokker C.X replica gezien werd. (Bert Visser, Hoogeveen, 29 maart
2014)
- NMM: de
opening van het op de voormalige vliegbasis Soesterberg gevestigde nationaal
militair Museum is uitgesteld tot december 2014. Men heeft echter de afgelopen
tijd niet stil gezeten. De Atlantic werd versleept naar een nieuwe plek en
diverse vliegtuigen werden opgehangen in de nieuwe hal.
- QUICKSILVER:
Eipper Quicksilver MX.II OO-571, sinds juni 2013 eigendom van M.A. de Bruin uit
Friesland, wordt met een aantal onderdelen en de richtingsroeren van de OO-607
en OO-993 te koop aangeboden.
- ROADRUNNER:
Op 21 mei 2014 werd omstreeks
10:00 uur op de A7 in noordelijke richting boven Hoorn een oplegger gezien met
daarop de romp en de vleugels van LET L-410A OK-ADQ, die voorheen te vinden was
op het terrein van PS Aero te Baarlo. Voor zover bekend gaat het toestel dienst
doen als blikvanger.
SAAB 91B Safir F-AZRK, beschilderd als “Fv50099”. (Jan Mangelschots,
Toussus-le-Noble, 5 maart 2014)
- SAFIR: De Zweedse vliegtuigfabriek
SAAB liet in de jaren 1952 tot en met 1955 door NV Koninklijke maatschappij “De
Schelde” in Dordrecht 120 SAAB 91 Safir lesvliegtuigen bouwen. De toestellen
werden van Dordrecht naar vliegveld Ypenburg overgebracht voor testvluchten en
aflevering naar de klanten.
De door De Schelde gebouwde exemplaren van de typen SAAB 91B en 91C kwamen onder
meer terecht bij de luchtmachten van Ethiopië, Finland, Noorwegen, Tunesië en
Zweden en de vliegscholen van Lufthansa, SABENA en een staatsvliegschool in
Indonesië.
De Aéro-Club Air France bestelde eveneens een aantal Safirs van de B-versie en
op het vliegveld van Toussus-le-Noble werd onlangs een gerestaureerd exemplaar
van een Franse SAAB 91B aangetroffen: F-AZRK in een Zweeds militair schema met
het serial 50099, waarbij men het laatste deel van constructienummer 91.299 in
dit fictieve serial heeft verwerkt. Dit toestel vloog nooit in dienst va de
Zweedse Luchtmacht, maar werd destijds na enkele testvluchten als SE-XAI, als
F-BHAK afgeleverd en na jaren van opslag gerestaureerd. Op 14 augustus 2013 werd
de SAAB opnieuw ingeschreven in Frankrijk als F-AZRK op naam van J. & I. Fellon.
SAAB 91D Safir
PH-RLB werd weer naar Nederland gehaald. (Henk Wadman, Midden-Zeeland, 23 juni
2014)
- SENECA: Al ruim 10 jaar stond in een
hangaar op Rotterdam Airport een Piper PA-34-200T Seneca II met het kenmerk
N7210Y stof te happen. Begin februari 2014 werd het toestel overgebracht naar de
hangaar van Rijnmond Air Services en daar werden de motoren en alle nog
bruikbare onderdelen verwijderd.
Op 6 maart werd het vliegtuig afgevoerd en zal als blikvanger in de buurt van
Moordrecht haar laatste jaren slijten.
De Seneca II op
Rotterdam werd in 1976 door de Britse Piper-importeur CSE Aviation naar Europa
gehaald en had toen het kenmerk N7305C. Na ongeveer vijf maanden werd het
toestel verkocht en ingeschreven in Engeland als G-BDWI en deed dienst als
zakenvliegtuig voor onder meer een garagebedrijf en een
investeringsmaatschappij. Eind 1984 verhuisde de Piper naar Nederland en werd
als PH-SUN op Rotterdam Airport gestationeerd en kwam uiteindelijk bij de
luchtvaartmaatschappij Kroonduif terecht. Met de PH-SUN werden met name taxi- en
rondvluchten uitgevoerd.
In juni 1990 werd het toestel zakenvliegtuig van de op Rotterdam gevestigde
firma KOM Activity en die liet de Seneca in maart 1994 inschrijven in het
Amerikaanse register als N7210Y. De eigenaar stapte na een aantal jaren over op
een veel snellere Cessna CitationJet en de Seneca werd niet meer gebruikt en
kreeg een steeds dikkere laag stof.
- SKYLANE:
Op Seppe werd in 2013 de Reims/Cessna F182Q
Skylane N212TZ (F1820050) in beschadigde toestand aangetroffen. Op 14 augustus
2013 werd het kenmerk N212TZ doorgehaald door de FAA. Er stond bij “sale
reported” en de toenmalige eigenaar/houder had een adres in Brussel.
De Cessna 182Q Skylanes van de Nationale Politie (PH-RPH, PH-RPI & PH-RPJ)
werden na jaren van trouwe dienst te koop gezet en eind mei verliet het laatste
exemplaar Schiphol-Oost. De PH-RPH wordt momenteel te koop aangeboden door de
firma AirVan.
- SPYKER:
In het Aviodrome is sinds een aantal weken een in aanbouw zijnde replica van een
Spyker V.2 lesvliegtuig te zien, dat het militaire serial C-16 zal krijgen. Het
toestel krijgt een originele Thulin motor van 80pk.
De replica, die eigenlijk van een Sopwith Pup is, werd in de Verenigde Staten
gemaakt en wordt in het Aviodrome wat aangepast en in elkaar gezet.
Lockheed F-104G Starfighter ging op transport vanaf de legerplaats Budel. (Rob
Dragt, 19 februari 2014)
- STARFIGHTER:
Op 19 april 2014 arriveerde Lockheed F-104G Starfighter D-8282 per dieplader op
de vliegbasis Woensdrecht. Het toestel is afkomstig van de legerplaats Budel en
zou na een poosje van opslag op Woensdrecht uiteindelijk voor een klant in
Spanje bestemd zijn.
Cessna 560XL Citation XLS PH-JND vlak
voor dat de Martin Garrix stickers verwijderd zouden worden, Learjet 45 G-DDDJ
die tijdelijk met Armin van Buuren opschriften vliegt en de Learjet 45 D-CNMB
die gebruikt wordt door het duo Showtek. (Henk Wadman, Rotterdam 16 juli 2014 &
David Booster, 14 juli 2014)
- STICKERS: Een aantal internationaal
befaamde Nederlandse DJ’s gaat weer tijdelijk gebruik maken van een zakenjet.
Armin van Buuren liet in de RAS hangaar op Rotterdam op 10 juli zijn naam
plakken op Learjet 45 G-DDDJ en op de winglets was het logo te zien van David
Lewis, die de productie en boekingen voor zijn rekening neemt. Op dezelfde dag
werd Citation XLS PH-JND op Amsterdam voorzien van stickers ten behoeve van de
tour die Martin Garrix zou gaan maken; op 17 juli werden de stickers weer
verwijderd bij de RAS op Rotterdam en vervangen door die van Armin van Buuren
voorop de romp en David Lewis op de staart. In de loop van augustus zal Armin
van Buuren de Britse Learjet weer gaan gebruiken.
Op Eindhoven werd Citation VI PH-MFX gezien met de naam “FEDDE LEGRAND” in rode
letters en Learjet 45 D-CNMB vliegt vanaf Rotterdam The Hague voor het duo
Showtek.
Beide Learjet 45’s vliegen deze zomer overigens voor JetNetherlands, zolang de
contracten met de DJ’s lopen.
- TECNAM:
Op
Drachten is in een hangaar de romp van Tecnam P 92-S Echo PH-4C8 te vinden, die
daar op 1 mei 2012 verongelukte en waarvan het kenmerk op 5 juni van hetzelfde
jaar werd doorgehaald. (foto: Johan
Hetebrij, 18 juli 2014)
De romp van P 92-JS Echo PH-TES, die schade opliep tijdens een voorzorgslanding
in de buurt van Grootegast op 5 mei 2013, werd op 5 juni bij het Antwerpse
bedrijf Styl Aviation afgeleverd voor verder herstel. De romp had de opschriften
Aero Lin Vliegschool.
De romp van Hawker Tempest Mk.V
EJ693/SA-I zoals ie er destijds bij lag in de hal van de Technische Hogeschool
te Delft. (Wim Zwakhals)
- TEMPEST:
De romp van Hawker Tempest Mk.V
EJ693/SA-I was na de Tweede Wereldoorlog jarenlang te vinden in de hal van de TH
Delft aan de Kluyverweg 1 in Delft. Via het Royal Air Force Museum kwam de EJ693
in 1987 terecht bij de zogenaamde Tangmere Flight op Chichester, waar men in die
tijd zes ex Indian Air Force Tempest II’s in opslag had. Eentje ervan werd
geruild tegen het “Nederlandse” exemplaar en uiteindelijk werd deze machine in
1992 verkocht aan het Weeks Air Museum te Tamiami, Florida. Het Britse bedrijf
PPS (Personal Plane Services) op Wycombe Air Park nam de langdurige restauratie
voor haar rekening en het toestel werd reeds op 26 april 1993 ingeschreven in de
Verenigde Staten als N7027E, op naam van Kermit Weeks.
Omdat alleen de romp van de EJ693 voorhanden was, zullen vleugels van een
Tempest II gemonteerd worden en men moest de motorbeplating en radiator inlaten
speciaal laten maken, waarbij Tempest TT5 NV778 van het RAF Museum als voorbeeld
gebruikt werd.
De 24 cilinder vloeistof gekoelde Napier Sabre II motor is eigenlijk het
grootste en kostbaarste probleem bij de langdurige restauratie. Ondanks het feit
dat de Sabre maar liefst 2400 pk leverde, bleek het toch een niet al te
betrouwbare motor.
Wat informatie over de geschiedenis van dit
zeldzame toestel: van de Mk.V bestaan er nog maar drie: het uit Nederland
afkomstige exemplaar, eentje in opslag op Bentwaters en het RAF Museum heeft de
TT5 NV778. Van de Mk.II bestaan er nog tien, waarvan er twee gerestaureerd
worden tot vliegwaardige toestand.
De EJ693/SA-I werd gedurende de zomer van 1944
gebouwd te Langley en op 24 augustus afgeleverd aan No.20 Maintenance Unit te
Aston Down, waar het toestel een aantal aanpassingen onderging, alvorens het
uiteindelijk op 3 september 1944 werd overgedragen aan No.486 NZ squadron te
Newchurch.
De nieuwe Tempest kreeg de codeletters “SA-I” op de romp en het vliegtuig werd
op 13 september al ingezet bij een aanval op een V-2 lanceerbasis in de buurt
van Den Haag.
Vanaf RAF Newchurch was het toestel nog een aantal keren actief boven ons land,
onder meer tijdens operatie Market Garden.
Eind september 1944 werd het vliegveld Grimbergen bij Brussel de thuisbasis voor
de EJ693 en werden enkele patrouillevluchten boven Nederland uitgevoerd. Op 1
oktober ging het mis: na de vijfde patrouillevlucht op deze dag, kreeg de piloot
te kampen met motorproblemen en maakte een keurige noodlanding in de buurt van
Grimbergen. De schade aan de Tempest werd geclassificeerd als zijnde “Catgory
B”, wat betekent dat het vliegtuig niet ter plaatse te repareren is.
No.409 RSU (Repair and Salvage Unit) demonteerde het toestel ter plaatse en het
werd afgevoerd.
Dit betekende het einde van de korte loopbaan van de EJ693 die tot aan het
moment van de noodlanding slechts 38 uur en 38 minuten gevlogen had en 21
operationele vluchten gemaakt had.
Vervolgens werd de Tempest door 151 RU (Repair Unit) gebruikt voor allerlei
testdoeleinden en de romp kwam na de Tweede Wereldoorlog terecht in de collectie
van de Technische Hogeschool Delft.
- UITHOORN: Bij Willems Classics zijn
diverse doelvliegtuigen te vinden van het type KD2R-5 Shelduck: onder meer KL74,
KL80, KL83, KL105 en Belgische exemplaren B-62 en S-108 en de vleugel van de
T52. Tevens is hier een ongeregistreerde MQM-143 aanwezig.
Aan de Legmeerdijk 212A in Amstelveen heeft Rinus de Bruin overigens MQM-143
B-60 op zijn terrein.
De nog onbekend
gebleven Zwitserse Vampire-neussectie die uiteindelijk verkocht werd,
vermoedelijk in Polen. (Hugo Teugels, Antwerpen, 5 april 2014)
- VAMPIRE: Voor € 3.500,- werd de
cockpitsectie van een Zwitserse De Havilland Vampire T.55 (U-12 . . ?) te koop
aangeboden op Marktplaats.nl. Het toestel was een aantal maanden opgeslagen in
de hangaar van de heren Bellens en de Jongh op de noordzijde van de luchthaven
van Antwerpen en werd op 22 mei afgevoerd met een Poolse vrachtwagen.
- VLIEGCLUB
ROTTERDAM: Na enkele incidenten met een
Robin DR400/140B, waarbij een warm gelopen rem ervoor zorgde dat een vleugel
zowat geheel uitbrandde, besloot men om de wielkappen van beide hoofdwielen van
de Ecoflyers te verwijderen. In de wielkappen kan zich namelijk gras ophopen bij
het vliegen vanaf grasbanen.
- VOLKEL:
Op 25 april werd de opgeknapte F-84F Thunderstreak P-248 als monument geplaatst
bij de F-104G D-8279 en F-16A J-240.
- YAK: De
op Lelystad gestationeerde YAK-3UPW F-AZZK van Rian Holding stond enkele maanden
op Antwerpen en keerde op 16 februari terug naar Lelystad.
Schleicher K 8B’s OO-ZOL en OO-ZOM
werden van Schaffen-Diest naar Lemelerveld getransporteerd. (Coert Munk, 26
april 2014)
|