SNCAN SV4C N102JW van de Stichting Vroege Vogels is niet vaak buiten de hangaar te zien. (Berend Jan Floor, 19 april 2014)

- ALBATROS: Aero Vodochody L-39ZO Albatros ES-YLL die geruime tijd voor Skyline vanaf Den Helder en later Eelde vloog, werd N139ZB en vorig jaar werd het kenmerk D-FJET voor deze straaltrainer gereserveerd.
 


- ALOUETTE: Het ROC Tilburg kreeg op 6 maart de beschikking over SE 3160 A-260; voorheen was deze helikopter in gebruik als instructional airframe te Gilze-Rijen. (foto: Pieter Plomp, 6 maart 2014)
Begin juli verhuisde de A-366 van de TU Delft naar Gilze-Rijen en mogelijk betrof dit een tijdelijke verhuizing.

- APACHE:
De afgelopen jaren stond in de para-hangaar op Zeeland Airport een blauwe Piper PA-23-160 Apache stof te happen, de N772MM. Deze machine werd in 1961 gebouwd en achtereenvolgens ingeschreven als N4464P, 5N-ADA, 5N-AAT, G-ASMN & N772MM. Met dit laatste Amerikaanse kenmerk was deze PA-23 actief in Nederland en België op naam van Mid Atlantic Resources Inc. en kwam uiteindelijk een aantal jaren geleden in de genoemde hangaar op Zeeland Airport terecht. Op 10 februari 2014 werd het kenmerk N772MM doorgehaald met de vermelding dat het toestel geëxporteerd was naar Australië en daar zal het als VH-EMM gaan vliegen.
 



Nieuport 11 replica N.220 stond korte tijd in Nederlandse kleuren in het Aviodrome en ziet er nu uit zoals op de onderste foto.
(Pieter Plomp, 15 maart 2014 & Roger Soupart, 29 mei 2014)




- AVIODROME:
Ter gelegenheid van het uitbrengen van de Disney film “Planes 2” werd Dauphin “PH-SAW” vermomd als het karakter Blade Ranger uit genoemde film.
De in Frankrijk gebouwde replica van een Nieuport 11, die in Rosmalen in de opslag van de Louwman collectie lag, verhuisde naar het Aviodrome en was korte tijd te zien als “N.220”. Al snel werd het toestel in een Frans militair schema gespoten en tentoongesteld met het serial “N1347”.




De constructie van de replica van Mignet Pou-du-Ciel PH-EDO schijnt momenteel even stil te liggen. (Roger Soupart, Lelystad, 13 april 2014)


- AZTEC:
Via Marktplaats wordt de neussectie van een onbekende Piper PA-23-250 Aztec B te koop aangeboden in de omgeving van Amsterdam.

 

Nog niet voorzien van een “serial” staat deze Beech D18S er weer fraai bij; vroeger vloog dit toestel als PH-UBX bij de RLS. (Roger Soupart, februari 2014)
 

- BEECH: De ex-RLS Beech D18S PH-UBX die sinds het begin van de jaren zeventig bij een autohandelaar in Nijmegen stond opgesteld, werd aan het Arnhems oorlog Museum verkocht en na een opknapbeurt is het toestel, geschilderd in een camouflageschema, te vinden in Schaarsbergen. 

- BOBCAT: De restauratie van Cessna UC-78B Bobcat N58147 vindt plaats in een loods op het Hembrugterrein in Zaanstad. 

- BOEING 737: In het in aanbouw zijnde Amsterdam Sloten Corendon Vitality Hotel, dat tegen het einde van dit jaar open gaat, zal één ruimte worden ingericht met de neus- en rompsectie van een ex Air Italy Boeing 737-3Q8. Het gaat hier om constructienummer 24299 en dat is de ex I-AIGM, SE-RCS, N299NY, S7-RGM, N611F,
PP-SFM, N956WP, EC-FER, EC-594, EC-ELI, EC-189, die in 1988 gebouwd werd. Op 17 april 2012 werd deze Boeing officieel buiten dienst gesteld en later grotendeels gesloopt op het Britse Bruntingthorpe.


 

North American Rockwell OV-10B Bronco G-ONAA/”99+18” kort na de roll-out bij de firma Transal op Midden-Zeeland. (Henk Wadman, 1 maart 2014)


- BRONCO: Op 1 maart 2014 beleefde de van een nieuwe laag verf voorziene North American Rockwell OV-10B Bronco G-ONAA, beschilderd als 99+18 van de Luftwaffe, haar roll-out uit de Transal hangaar op Zeeland Airport.
Deze G-ONAA staat op naam van Invicta Aviation Ltd. en wordt ingezet ten behoeve van het Bronco Demo Team, gevestigd op de luchthaven van Kortrijk - Wevelgem en werd op 2 maart geferried van Midden Zeeland naar de nieuwe thuisbasis.
Op 26 mei 2012 maakte deze OV-10B haar eerste vlucht als G-ONAA vanaf Schwenningen in Duitsland, waar het vliegtuig tentoon gesteld stond in een museum. Vervolgens werd op Manston in Engeland groot onderhoud gepleegd en op 10 december 2013 arriveerde het toestel op Midden Zeeland voor een spuitbeurt en montage van een aantal instrumenten.
Het Bronco Demo Team beschikte tot 10 juli 2012 over nog een exemplaar, de G-BZGK/99+32, dat helaas op deze datum tijdens het oefenen van de routine voor vliegshows op het Britse vliegveld Kemble verongelukte. Een derde Bronco van Invicta Aviation is de G-BZGL/99+26 die momenteel gerestaureerd wordt in Engeland en naar verluidt wordt voorzien van een Vietnam camouflageschema.


- BROUSSARD:
Max Holste MH1521C F-BNEX (108) die een aantal jaren op Lelystad gestationeerd stond en de laatste tijd op een strip in Duitsland, werd op 12 maart 2014 overgevlogen naar Antwerpen. Op 1 juli 2014 vertrok het toestel via Ursel naar de nieuwe thuisbasis Kortrijk - Wevelgem.
 
 
 



- BUDEL:
In het gebouw waar onder meer de havendienst gevestigd zit, is de FSL/Bede BD-5T PH-TEI van de onlangs verongelukte vliegtuigbouwer Toon Jacobs opgehangen als een eerbetoon aan deze productieve amateurbouwer.
Het toestel heeft overigens nooit daadwerkelijk gevlogen als PH-TEI.
(foto: Willem Rongé, 20 maart 2014)



De in 1944 gebouwde Cessna UC-78B Bobcat N58147 wordt gerestaureerd in een hal in Zaanstad. (Pieter Plomp, 15 maart 2014


- CESSNA:
In een hangaar op Hoogeveen liggen de romp en vleugels van de in 1956 gebouwde Cessna 172 N5708A. Mogelijk wordt het toestel weer opgebouwd in de toekomst.




De uit 1965 stammende Cessna 172 N5708A (Bert Visser, Hoogeveen, 29 maart 2014) en de nog onbekend gebleven zwarte Cessna 172 die in een Carnavalsoptocht te zien was in maart van dit jaar. (Berend jan Floor, Tubbergen, 1 maart 2014)




- CESSNA:
Tijdens de Carnavalsoptocht in Tubbergen op 1 maart maakte een zwart gespoten ouder model Cessna 172 deel uit van de optocht. Het toestel voerde de opschriften “Brokkenpiloten” en “Totaal de weg kwijt” en we zijn nog steeds niet achter de identiteit van deze Cessna.

- CESSNA: Het kenmerk van Cessna 152 PH-WEE (c/n. 15280083) werd vanwege de vondst van corrosie op 24 juni 2013 doorgehaald en de firma Special Air Services op Teuge is van plan het toestel op te knappen en op een paal bij hun hangaar op Teuge te plaatsen met het nep-kenmerk “PH-SAS”.

- CESSNA 140: Na lange tijd van opslag in een hangaar op Texel, werden Cessna 140 PH-COA onlangs weer taxiënd gezien op Texel. Op 7 februari 2009 verliep het BvL van de PH-COA en op 7 januari 2014 werd het toestel uitgeschreven.

- CESSNA 310R: Eind februari/begin maart 2014 arriveerde op Maastricht Aachen op een vrachtwagen Cessna 310R N372K (310R0920). Stella Maintenance zal de Cessna 310R uit 1977 weer in vliegwaardige toestand brengen nadat het toestel vijf jaar heeft stil gestaan. Op 21 mei 2013 werd het kenmerk “N372K” doorgehaald in de Verenigde Staten.

- DAKOTA:
De vleugels, staart en propellers van de Dakota G-DAKK die op het Duitse vliegveld Weeze gerestaureerd wordt, zijn momenteel te vinden in een hangaar op Teuge. Wanneer het toestel helemaal klaar is, wordt het in Amerikaanse militaire kleuren uit de Tweede Wereldoorlog gespoten en zal het op Teuge gestationeerd worden.

- DC-8: De voormalige KLM DC-8-55 PH-DCZ die haar actieve leven beëindigde in de opslag op Manston als 9G-MKA, werd helaas eind december 2013 gesloopt. Een aantal jaren geleden werden er nog pogingen gedaan om het toestel te redden en over te brengen naar het Aviodrome op Lelystad. Helaas is dat niet gelukt.

- DORDRECHT: Sinds kort is op het dak van het kantoorgebouw van Trust dat naast Trust Heliport (gelegen aan de A16) staat, een nep-helikopter geplaatst. Het kunstwerk lijkt veel op een soortgelijk exemplaar dat tot voor kort op het dak van het kantoor van de Free Record Shop langs de A20 te vinden was.

- EXEC: De firma Peetoom Winkel vof aan de Dorpsstraat 52 te Winkel biedt al geruime tijd op haar site www.peetoom.com een ongeregistreerde Rotorway Exec 90 helikopter te koop aan. Op de foto’s en het filmpje op de site is in ieder geval geen kenmerk te ontdekken; op de staart staan onder elkaar de letters “PT”. De Exec zou reeds 150 vlieguren hebben.
 




F-16A J-215 onderweg naar het Nationaal Militair Museum en de F-16B J-263 na aankomst bij het (oude) Militaire Luchtvaart Museum te Kamp van Zeist.
(Dirk Walraven via Wim Verkerk, 24 maart 2014 & Rob Dragt, 27 mei 2014)





- F-16: Bij Van Pelt recycling aan de Klompenmakerstaart in Ridderkerk werd begin februari van dit jaar een onbekende Belgische F-16 waargenomen.
Op 27 mei werd F-16B J-263 overgebracht van Gilze-Rijen naar Kamp van Zeist. Het Nationaal Militair Museum wil het toestel in de toekomst gaan gebruiken bij kinderfeestjes, open depotdagen e.d.



Recent ingeschreven in Frankrijk: Fokker Dr.I replica F-AYDR. (Jan Mangelschots, La Ferté Alais, 7 juni 2014)


- FOKKER:
Op 9 december 2013 werd Airdrome Aeroplanes Fokker D.VII replica ZK-MKE (NZ006) ingeschreven op naam van M.H. Kindon, een maand later op 9 januari 2014 gevolgd door Fokker Dr.I replica ZK-FKD (CAS02) van Classic Aircraft Sales Ltd.
In de Verenigde Staten werd op 15 april 2014 werd op naam van de bouwer John D. Crisp de N727JC ingeschreven, een Fokker Dr.I replica met c/n. CRISP072767. Als motor wordt een Great Plains VW-motor opgegeven!
Fokker FF Dr.I N425CR (11178) werd verkocht in Frankrijk als F-AYDR; het Amerikaanse kenmerk werd op 10 april doorgehaald bij de FAA. 

-FOKKER: De romp van de F27M Troopship C-7 ligt al enige tijd in de buurt van de verkeerstoren op het militaire deel van de vliegbasis Eindhoven.
Op Marktplaats wordt sinds begin juli door de firma Aircraft End-of-Life Solutions de neussectie van een in SonAir kleuren gespoten Fokker F27 Mk050 aangeboden voor € 8.000,-.


- GYROPLANE:
A.G.W. Davis uit Den Haag werd eigenaar van Speich Air Command Gyroplane G-BPGC en deze gyrocopter werd op een trailer gezien op de N59 in de buurt van Den Briel, richting Oude Tonge.
 


Zo stond CASA 2.111B c/n. 125 er een aantal jaren geleden bij als “G1+AD” in Uetersen. (archief Wim Zwakhals)
 

- HEINKEL: Vanwege een in mei 2015  te houden groots opgezette tentoonstelling over het bombardement van Rotterdam, zal een Heinkel 111 van het Militär Historisches Museum der Bundeswehr worden opgeknapt in Duitsland en begin volgend jaar naar Rotterdam komen.
Het gaat hier om een door de Spaanse Luchtmacht geschonken CASA 2.111B met c/n.125, die in Spaanse dienst respectievelijk de serials B.2H-109 en B.2I-117 voerde.
Van 1972 tot 1995 stond de bommenwerper bij het Luftwaffe Museum in Uetersen en kreeg daar Duitse kleuren met de code “G1+AD”. In de loop van 1995 werd de romp, hangende onder een Sikorsky CH-53G, overgebracht naar de nieuwe locatie van het museum te Berlijn – Gatow. Hier werd de Heinkel zonder vleugels opgeslagen in depot 8 van het Militär Historisches Museum der Bundeswehr en momenteel wordt hard gewerkt aan de restauratie van het vliegtuig.
Het ligt in de bedoeling dat de bommenwerper na de tentoonstelling in Rotterdam, naar een soortgelijk evenement in Dresden getransporteerd zal worden. Men weet overigens nog niet op welke locatie in Rotterdam het toestel te zien zal zijn.
Van de Heinkel 111 bestaan er niet veel meer: over de gehele wereld zijn er nog 6 door Heinkel gebouwde exemplaren te vinden en ongeveer 18 die in licentie door de Spaanse firma CASA gebouwd werden.


- HOOGERHEIDE:
Op 13 juni werden er door Fokker en KLM twee toestellen overhandigd aan de Aircraft Maintenance & Training School in Hoogerheide. Fokker schonk een F28 (N800DH) en KLM een Fokker 100 (PH-OFF). De toestellen gaan dienen als lesmateriaal voor studenten van de Aircraft Maintenance & Training School.

- HOOGEVEEN: Op het dak van een garage op Vliegveld Hoogeveen komt Dijkman Dulkes Dijkhastar IV PH-CDD als blikvanger te staan. 

- JET PROVOST: In totaal werden recentelijk vier British Aerospace Jet Provost T.5 straaltrainers geïmporteerd in ons land, waarvan er in ieder geval drie op 18 januari 2014 per vrachtwagen arriveerden. De XW318/78 ging op 12 maart vanuit Nunspeet naar de Stichting Postbellum op Teuge en staat geheel gemonteerd in de door hen gebruikte Skydeck hangaar.
De XW301, die in Dronten te vinden was, verkaste naar de privé woning van de heer Vink aan de Wennecopperweg 40 te Barneveld en wordt te koop aangeboden. De firma Berendbootje in Dronten heeft ook de Jet Provost T.5A XW425 in de aanbieding. Ook is het mogelijk om alleen de cockpitsectie te kopen. Het derde exemplaar (XW361/81) staat in Nunspeet bij Prins Esclosivo aan de Galvaniweg 1.

Drie werden er in ieder geval gekocht bij de Britse firma Jet Art Aviation Ltd., die zich specialiseert in de handel in oude vliegtuigen en onderdelen.
 
 
  
  


British Aerospace Jet Provost T.5A XW301/63, verhuisde van Willems Classics in Uithoorn naar Barneveld  (Pieter Plomp, 3 juli 2014) en zo staat de XW318/78 er tegenwoordig bij op Teuge. (Henk Wadman, 26 april 2014)


- JUNKERS:
Op 23 juli arriveerde tegen het eind van de middag de Junkers Ju52/3m D-CDLH (beschilderd als D-AQUI) op Rotterdam The Hague Airport. Het toestel van de Deutsche Lufthansa Berlin Stiftung kwam uit Duitsland om passagiers af te zetten en te tanken.
Het was begin april 50 jaar geleden dat er weer een lijndienst tussen Duitsland en Nederland geopend werd na de Tweede Wereldoorlog. Op 3 april 1964 landde namelijk Vickers Viscount 814 D-ANAD als eerste naoorlogse Lufthansa-vliegtuig op Schiphol.
Ter gelegenheid van dit jubileum organiseerde Lufthansa Nederland enkele rondvluchten vanaf Schiphol voor genodigden. Een probleem daarbij was echter dat er op Schiphol geen Avgas meer voorradig is en dus uitgeweken moest worden naar Rotterdam The Hague, dat over een tankinstallatie beschikt, die Avgas levert. Deze tankplaats is bedoeld en ingericht voor gebruik door één- en tweemotorige sport- en zakenvliegtuigen en daar past dus een Junkers met zijn enorme spanwijdte niet op. Slepen achter een trekker bleek geen optie en dus werden de drie motoren gestart en taxiede “Tante Ju” op eigen kracht naar het tankeiland met de neus richting de pompen. Nadat de dorst gelest was, moest het 10,2 ton zware vliegtuig door een aantal personen met de hand naar achteren geduwd worden. Nadat nieuwe passagiers plaats genomen hadden aan boord, werden de motoren opnieuw gestart en werd er koers gezet naar Schiphol.
De volgende dag werd ‘s middags wederom getankt op Rotterdam The Hague, waarna de reis werd voortgezet naar Keulen.

 

Junkers Ju52/3m D-CDLH/”D-AQUI” tijdens haar bezoek aan Rotterdam The Hague Airport. (Henk Wadman, 23 juni 2014)



De hierboven genoemde Junkers werd in 1936 gebouwd met werknummer 5489 en afgeleverd aan de Deutsche Luft Hansa (zo heette het bedrijf vroeger) met het kenmerk D-AQUI en is het oudste nog bestaande vliegende exemplaar, hoewel dat niet helemaal waar is (zie verderop). Indertijd was deze Junkers overigens voorzien van drijvers en werd op 1 juli 1936 in Noorwegen verkocht als LN-DAH “Falken” aan DNL Fred Olsen & Bergenske A/S. In april 1940 werd het toestel geïnterneerd door de Duitse bezetters en weer ingezet als D-AQUI van de Deutsche Luft Hansa.
Na de oorlog gaven de Geallieerden het vliegtuig terug aan de Noren en het werd 18 mei 1946 ingeschreven als LN-KAF “Askeladden” op naam van DDL oftewel Det Norske Luftfartsselskap A/S, wat later deel uit ging maken van SAS, Scandinavian Airlines.
In 1946 werd de Ju52 herbouwd met de uit 1943 stammende romp van werknummer 130714, die in dienst was geweest bij de Luftwaffe als 8A+?K, en de rechter vleugel komt van werknummer 2982, die in dienst was geweest bij de Duitsers als NO+IO. De linkervleugel is eigenlijk het enige grote onderdeel dat daadwerkelijk van de originele D-AQUI werd gebruikt.
Op 25 oktober 1956 werd de LN-KAF na een jaar van opslag op Oslo – Fornebu, verkocht aan de Zuid-Amerikaanse firma Transportes Aereos del Orientes, die met de Junkers vanuit Ecuador opereerde met het kenmerk HC-ABS. In 1963 werd de HC-ABS na een tijd in opslag gestaan te hebben op Quito, verkocht aan een Amerikaan en ingeschreven als N130LV. In 1975 liet een nieuwe eigenaar het toestel inschrijven met het toepasselijke kenmerk N52JU en de inmiddels bijna 40 jaar oude machine werd een publiekstrekker op diverse luchtvaartevenementen in de Verenigde Staten.
In december 1984 kocht Lufthansa de Junkers en in 1985 werd het toestel als D-CDLH ingeschreven op naam van de Deutsche Lufthansa Berlin Stiftung en voert regelmatig promotievluchten uit binnen Europa. Men koos er bewust voor om het toestel te beschilderen als “D-AQUI” omdat de echte D-AQUI al vóór de oorlog werd gebouwd in 1936 en omdat die machine geen militair (Nazi) verleden had.


Van Johan Lemmers ontvingen we bijgaande unieke foto’s van de zes toestellen die voor de filmopnames gebruikt werden: achteervolgens Spitfire PH-OUQ, Harvard IIB PH-TBR, Beaver PH-DHC en Super Cubs PH-GAZ, PH-PSC & PH-PPW. (Gilze-Rijen, 5 april 2014)












 

- KLuHV: Op Gilze-Rijen figureerden op 5 april zes vliegtuigen van de KLu Historische Vlucht tijdens filmopnamen van “La Guerre des Ondes”. Voor de film werden de kleurenschema’s van de toestellen enigszins aangepast: Harvard IIB PH-TBR kreeg Franse roundels en embleem en Beaver PH-DHC kreeg RAF roundels, code “LH-Y” op de romp en de naam “Eager Beaver”. Ook Spitfire PH-OUQ kreeg Franse kleuren met het serial “B5501” en drie Piper Super Cubs kregen RAF roundels en codes: PH-GAZ/IW-A, PH-PSC/IW-B & PH-PPW/IW-C.
Zoals op de foto’s te zien is werden de eventuele dayglow panelen overgeverfd en dat geldt ook voor de serials, emblemen e.d. op de starten van de vliegtuigen.
 

- LANCASTER: Op 4 en 5 mei was de bekende Royal Air Force Lancaster PA474 boven diverse plaatsen in ons land te zien. Het toestel opereerde vanaf Eindhoven. Tijdens de open dagen op Gilze-Rijen was de historische bommenwerper weer present. 

- LYNX: Nog wat nieuws betreffende de niet verschrote Lynx helikopters: de 261 werd nog gezien tijdens de Open Dagen op Gilze en zou bestemd zijn voor het Brussels Air Museum; de 264 is voor de brandweer op Leeuwarden en de 281 voor de brandweer op de Kooy, waar in april ook de romp (zonder staartboom) van de 274 gezien werd.
Op 20 februari werd de 273 afgeleverd bij het ROC Leeuwenborgh op Maastricht Aachen om dienst te doen als instructional airframe.




Bij dumphandel Valkenburg in Maasbracht werden deze “F27” neus en Lim-5 cockpitsectie waargenomen. (Pieter Plomp, 3 juli 2014)




- MAASBRACHT:
Bij dumphandel Valkenburg aan de Industrieweg 4 werden onlangs de cockpitsecties van een op een Fokker F27 gelijkend toestel en die van een onbekende MiG Lim-5 aangetroffen. De “Fokkerneus” lijkt ons niet afkomstig van een echt vliegtuig. 

- MESSERSCHMITT: Op Marktplaats werd een full scale replica van de romp van een Messerschmitt Bf109 G-5 aangeboden door iemand uit Uitgeest. Het toestel is beschilderd als “7 + - “ in de kleuren van JG3 Udet, zoals gebruikt op Schiphol in oktober 1943. 

- MIG: De Poolse MiG-21UM 6509, die bij Aeolus in Sexbierum aanwezig was, werd verplaatst naar De Fabrique in Maarssen en zal daar als decorstuk bij lasergames gebruikt gaan worden.




Mil Mi-2 SP-SBG dient nu als oefenobject voor de brandweer van Schiphol en werd boven op een gebouw geplaatst Pieter Plomp, (Rob Dragt, 18 juni 2014); de blauw gespoten Mil Mi-2 op het schip in Zaandam is de voormalige 94+52. (Pieter Plomp, april 2014)


- MIL Mi-2:
Op de brandweeroefenplaats op Schiphol staat sinds enige tijd de Mil Mi-2 SP-SBG. De helikopter zal gebruikt worden bij evacuatie-oefeningen en dergelijke en werd onlangs op het dak van een gebouw geplaatst. Deze Mil was een aantal jaren geheel rood gespoten en deed toen dienst als blikvanger bij de grensplaats Meer en voerde de nep-registratie “RJ-DAW”. In Polen vloog het toestel indertijd als SP-SBG en het c/n. is 525143027.
Een andere Mil Mi-2 in ons land is een geheel blauw gespoten exemplaar met c/n. 56340544 dat eerst dienst heeft gedaan bij de NVA als 305 en daarna bij de Luftwaffe terecht kwam als 94+52. Daarna stond de helikopter als blikvanger opgesteld langs de A27 ter hoogte van Oosterhout.
Ook dit toestel wordt gebruikt voor rampenbestrijding en reddingsoefeningen en is geplaatst op een schip: MS Lingepoort. Dat schip ligt momenteel (tijdelijk?) afgemeerd in de Nieuwe Zeehaven te Zaandam en is eigendom van Maritime Training Center Amsterdam.
De derde Mi-2 die een andere plaats kreeg, is de SP-TSC. Deze helikopter verhuisde van Buurmalsen (geheel groen met de tekst TEA-4-2) naar Vakantiepark 't Akkertien aan de Noordwal 3 te Vollenhove. Op dit park is het mogelijk om te overnachten in de Mil, die geheel oranje gespoten is met zwarte strepen en de registratie SP-TSC voert en op de staartboom staat akkertien.nl. 

- NAVAJO CHIEFTAIN: In de hal van Indoor Paintball Rotterdam aan de Bergse Linker Rottekade 20 is de romp van Piper PA-31-350 Navajo Chieftain PH-GYN te vinden.
 

Diverse toestellen werden gedurende de eerste helft van 2014  overgebracht van het voormalig Militaire Luchtvaart Museum naar het Nationaal Militair Museum op Soesterberg en een aantal werd reeds opgehangen in de nieuwe hal. We zien onder meer: de Dornier Do.24T “X-24”, Sikorsky UH-34J 134, Spitfire H-1, B-25J Mitchell M-464, de romp van de Koolhoven F.K.51 replica “429”, Gloster Meteor F.4 I-69, Hawker Hunter F4 N-144 en Bréguet Atlantic “250”. (Rob Dragt, 26 mei & 5 & 12 & 13 & 14 juni 2014)
 



















Replica van Farman HF.20 “4” in aanbouw bij de firma ATN te Hoogeveen, waar ook de Fokker C.X replica gezien werd. (Bert Visser, Hoogeveen, 29 maart 2014)



 

- NMM: de opening van het op de voormalige vliegbasis Soesterberg gevestigde nationaal militair Museum is uitgesteld tot december 2014. Men heeft echter de afgelopen tijd niet stil gezeten. De Atlantic werd versleept naar een nieuwe plek en diverse vliegtuigen werden opgehangen in de nieuwe hal. 

- QUICKSILVER: Eipper Quicksilver MX.II OO-571, sinds juni 2013 eigendom van M.A. de Bruin uit Friesland, wordt met een aantal onderdelen en de richtingsroeren van de OO-607 en OO-993 te koop aangeboden. 

- ROADRUNNER: Op 21 mei 2014 werd omstreeks 10:00 uur op de A7 in noordelijke richting boven Hoorn een oplegger gezien met daarop de romp en de vleugels van LET L-410A OK-ADQ, die voorheen te vinden was op het terrein van PS Aero te Baarlo. Voor zover bekend gaat het toestel dienst doen als blikvanger.



SAAB 91B Safir F-AZRK, beschilderd als “Fv50099”. (Jan Mangelschots, Toussus-le-Noble, 5 maart 2014)


- SAFIR:
De Zweedse vliegtuigfabriek SAAB liet in de jaren 1952 tot en met 1955 door NV Koninklijke maatschappij “De Schelde” in Dordrecht 120 SAAB 91 Safir lesvliegtuigen bouwen. De toestellen werden van Dordrecht naar vliegveld Ypenburg overgebracht voor testvluchten en aflevering naar de klanten.
De door De Schelde gebouwde exemplaren van de typen SAAB 91B en 91C kwamen onder meer terecht bij de luchtmachten van Ethiopië, Finland, Noorwegen, Tunesië en Zweden en de vliegscholen van Lufthansa, SABENA en een staatsvliegschool in Indonesië.
De Aéro-Club Air France bestelde eveneens een aantal Safirs van de B-versie en op het vliegveld van Toussus-le-Noble werd onlangs een gerestaureerd exemplaar van een Franse SAAB 91B aangetroffen: F-AZRK in een Zweeds militair schema met het serial 50099, waarbij men het laatste deel van constructienummer 91.299 in dit fictieve serial heeft verwerkt. Dit toestel vloog nooit in dienst va de Zweedse Luchtmacht, maar werd destijds na enkele testvluchten als SE-XAI, als F-BHAK afgeleverd en na jaren van opslag gerestaureerd. Op 14 augustus 2013 werd de SAAB opnieuw ingeschreven in Frankrijk als F-AZRK op naam van J. & I. Fellon.
 
 
 

SAAB 91D Safir PH-RLB werd weer naar Nederland gehaald. (Henk Wadman, Midden-Zeeland, 23 juni 2014)
  

 

- SENECA:
Al ruim 10 jaar stond in een hangaar op Rotterdam Airport een Piper PA-34-200T Seneca II met het kenmerk N7210Y stof te happen. Begin februari 2014 werd het toestel overgebracht naar de hangaar van Rijnmond Air Services en daar werden de motoren en alle nog bruikbare onderdelen verwijderd.
Op 6 maart werd het vliegtuig afgevoerd en zal als blikvanger in de buurt van Moordrecht haar laatste jaren slijten. 

De Seneca II op Rotterdam werd in 1976 door de Britse Piper-importeur CSE Aviation naar Europa gehaald en had toen het kenmerk N7305C. Na ongeveer vijf maanden werd het toestel verkocht en ingeschreven in Engeland als G-BDWI en deed dienst als zakenvliegtuig voor onder meer een garagebedrijf en een investeringsmaatschappij. Eind 1984 verhuisde de Piper naar Nederland en werd als PH-SUN op Rotterdam Airport gestationeerd en kwam uiteindelijk bij de luchtvaartmaatschappij Kroonduif terecht. Met de PH-SUN werden met name taxi- en rondvluchten uitgevoerd.
In juni 1990 werd het toestel zakenvliegtuig van de op Rotterdam gevestigde firma KOM Activity en die liet de Seneca in maart 1994 inschrijven in het Amerikaanse register als N7210Y. De eigenaar stapte na een aantal jaren over op een veel snellere Cessna CitationJet en de Seneca werd niet meer gebruikt en kreeg een steeds dikkere laag stof. 

- SKYLANE: Op Seppe werd in 2013 de Reims/Cessna F182Q Skylane N212TZ (F1820050) in beschadigde toestand aangetroffen. Op 14 augustus 2013 werd het kenmerk N212TZ doorgehaald door de FAA. Er stond bij “sale reported” en de toenmalige eigenaar/houder had een adres in Brussel.
De Cessna 182Q Skylanes van de Nationale Politie (PH-RPH, PH-RPI & PH-RPJ) werden na jaren van trouwe dienst te koop gezet en eind mei verliet het laatste exemplaar Schiphol-Oost. De PH-RPH wordt momenteel te koop aangeboden door de firma AirVan. 

- SPYKER: In het Aviodrome is sinds een aantal weken een in aanbouw zijnde replica van een Spyker V.2 lesvliegtuig te zien, dat het militaire serial C-16 zal krijgen. Het toestel krijgt een originele Thulin motor van 80pk.
De replica, die eigenlijk van een Sopwith Pup is, werd in de Verenigde Staten gemaakt en wordt in het Aviodrome wat aangepast en in elkaar gezet.

 


Lockheed F-104G Starfighter ging op transport vanaf de legerplaats Budel. (Rob Dragt, 19 februari 2014)


- STARFIGHTER:
Op 19 april 2014 arriveerde Lockheed F-104G Starfighter D-8282 per dieplader op de vliegbasis Woensdrecht. Het toestel is afkomstig van de legerplaats Budel en zou na een poosje van opslag op Woensdrecht uiteindelijk voor een klant in Spanje bestemd zijn.


Cessna 560XL Citation XLS PH-JND vlak voor dat de Martin Garrix stickers verwijderd zouden worden, Learjet 45 G-DDDJ die tijdelijk met Armin van Buuren opschriften vliegt en de Learjet 45 D-CNMB die gebruikt wordt door het duo Showtek. (Henk Wadman, Rotterdam 16 juli 2014 & David Booster, 14 juli 2014)








- STICKERS:
Een aantal internationaal befaamde Nederlandse DJ’s gaat weer tijdelijk gebruik maken van een zakenjet. Armin van Buuren liet in de RAS hangaar op Rotterdam op 10 juli zijn naam plakken op Learjet 45 G-DDDJ en op de winglets was het logo te zien van David Lewis, die de productie en boekingen voor zijn rekening neemt. Op dezelfde dag werd Citation XLS PH-JND op Amsterdam voorzien van stickers ten behoeve van de tour die Martin Garrix zou gaan maken; op 17 juli werden de stickers weer verwijderd bij de RAS op Rotterdam en vervangen door die van Armin van Buuren voorop de romp en David Lewis op de staart. In de loop van augustus zal Armin van Buuren de Britse Learjet weer gaan gebruiken.
Op Eindhoven werd Citation VI PH-MFX gezien met de naam “FEDDE LEGRAND” in rode letters en Learjet 45 D-CNMB vliegt vanaf Rotterdam The Hague voor het duo Showtek.
Beide Learjet 45’s vliegen deze zomer overigens voor JetNetherlands, zolang de contracten met de DJ’s lopen.



 

- TECNAM: Op Drachten is in een hangaar de romp van Tecnam P 92-S Echo PH-4C8 te vinden, die daar op 1 mei 2012 verongelukte en waarvan het kenmerk op 5 juni van hetzelfde jaar werd doorgehaald. (foto: Johan Hetebrij, 18 juli 2014)
De romp van P 92-JS Echo PH-TES, die schade opliep tijdens een voorzorgslanding in de buurt van Grootegast op 5 mei 2013, werd op 5 juni bij het Antwerpse bedrijf Styl Aviation afgeleverd voor verder herstel. De romp had de opschriften Aero Lin Vliegschool.



De romp van Hawker Tempest Mk.V EJ693/SA-I zoals ie er destijds bij lag in de hal van de Technische Hogeschool te Delft. (Wim Zwakhals)

 
- TEMPEST: De romp van Hawker Tempest Mk.V EJ693/SA-I was na de Tweede Wereldoorlog jarenlang te vinden in de hal van de TH Delft aan de Kluyverweg 1 in Delft. Via het Royal Air Force Museum kwam de EJ693 in 1987 terecht bij de zogenaamde Tangmere Flight op Chichester, waar men in die tijd zes ex Indian Air Force Tempest II’s in opslag had. Eentje ervan werd geruild tegen het “Nederlandse” exemplaar en uiteindelijk werd deze machine in 1992 verkocht aan het Weeks Air Museum te Tamiami, Florida. Het Britse bedrijf PPS (Personal Plane Services) op Wycombe Air Park nam de langdurige restauratie voor haar rekening en het toestel werd reeds op 26 april 1993 ingeschreven in de Verenigde Staten als N7027E, op naam van Kermit Weeks.
Omdat alleen de romp van de EJ693 voorhanden was, zullen vleugels van een Tempest II gemonteerd worden en men moest de motorbeplating en radiator inlaten speciaal laten maken, waarbij Tempest TT5 NV778 van het RAF Museum als voorbeeld gebruikt werd.
De 24 cilinder vloeistof gekoelde Napier Sabre II motor is eigenlijk het grootste en kostbaarste probleem bij de langdurige restauratie. Ondanks het feit dat de Sabre maar liefst 2400 pk leverde, bleek het toch een niet al te betrouwbare motor. 

Wat informatie over de geschiedenis van dit zeldzame toestel: van de Mk.V bestaan er nog maar drie: het uit Nederland afkomstige exemplaar, eentje in opslag op Bentwaters en het RAF Museum heeft de TT5 NV778. Van de Mk.II bestaan er nog tien, waarvan er twee gerestaureerd worden tot vliegwaardige toestand. 

De EJ693/SA-I werd gedurende de zomer van 1944 gebouwd te Langley en op 24 augustus afgeleverd aan No.20 Maintenance Unit te Aston Down, waar het toestel een aantal aanpassingen onderging, alvorens het uiteindelijk op 3 september 1944 werd overgedragen aan No.486 NZ squadron te Newchurch.
De nieuwe Tempest kreeg de codeletters “SA-I” op de romp en het vliegtuig werd op 13 september al ingezet bij een aanval op een V-2 lanceerbasis in de buurt van Den Haag.
Vanaf RAF Newchurch was het toestel nog een aantal keren actief boven ons land, onder meer tijdens operatie Market Garden.
Eind september 1944 werd het vliegveld Grimbergen bij Brussel de thuisbasis voor de EJ693 en werden enkele patrouillevluchten boven Nederland uitgevoerd. Op 1 oktober ging het mis: na de vijfde patrouillevlucht op deze dag, kreeg de piloot te kampen met motorproblemen en maakte een keurige noodlanding in de buurt van Grimbergen. De schade aan de Tempest werd geclassificeerd als zijnde “Catgory B”, wat betekent dat het vliegtuig niet ter plaatse te repareren is.
No.409 RSU (Repair and Salvage Unit) demonteerde het toestel ter plaatse en het werd afgevoerd.
Dit betekende het einde van de korte loopbaan van de EJ693 die tot aan het moment van de noodlanding slechts 38 uur en 38 minuten gevlogen had en 21 operationele vluchten gemaakt had.
Vervolgens werd de Tempest door 151 RU (Repair Unit) gebruikt voor allerlei testdoeleinden en de romp kwam na de Tweede Wereldoorlog terecht in de collectie van de Technische Hogeschool Delft.


- UITHOORN:
Bij Willems Classics zijn diverse doelvliegtuigen te vinden van het type KD2R-5 Shelduck: onder meer KL74, KL80, KL83, KL105 en Belgische exemplaren B-62 en S-108 en de vleugel van de T52. Tevens is hier een ongeregistreerde MQM-143 aanwezig.
Aan de Legmeerdijk 212A in Amstelveen heeft Rinus de Bruin overigens MQM-143 B-60 op zijn terrein.

 

De nog onbekend gebleven Zwitserse Vampire-neussectie die uiteindelijk verkocht werd, vermoedelijk in Polen. (Hugo Teugels, Antwerpen, 5 april 2014)


- VAMPIRE:
Voor € 3.500,- werd de cockpitsectie van een Zwitserse De Havilland Vampire T.55 (U-12 . . ?) te koop aangeboden op Marktplaats.nl. Het toestel was een aantal maanden opgeslagen in de hangaar van de heren Bellens en de Jongh op de noordzijde van de luchthaven van Antwerpen en werd op 22 mei afgevoerd met een Poolse vrachtwagen.

- VLIEGCLUB ROTTERDAM: Na enkele incidenten met een Robin DR400/140B, waarbij een warm gelopen rem ervoor zorgde dat een vleugel zowat geheel uitbrandde, besloot men om de wielkappen van beide hoofdwielen van de Ecoflyers te verwijderen. In de wielkappen kan zich namelijk gras ophopen bij het vliegen vanaf grasbanen.

- VOLKEL: Op 25 april werd de opgeknapte F-84F Thunderstreak P-248 als monument geplaatst bij de F-104G D-8279 en F-16A J-240.

- YAK: De op Lelystad gestationeerde YAK-3UPW F-AZZK van Rian Holding stond enkele maanden op Antwerpen en keerde op 16 februari terug naar Lelystad.



 
Schleicher K 8B’s OO-ZOL en OO-ZOM werden van Schaffen-Diest naar Lemelerveld getransporteerd. (Coert Munk, 26 april 2014)



- ZWEEFVLIEGNIEUWS:
Siebert SIE 3 PH-522 (3027), waarvan het BvL op 21 april 2004 verliep en waarvan het kenmerk op 19 september 2005 werd doorgehaald, werd op 28 februari 2014 na 11 jaar van opslag overgeladen op een trailer voor transport naar het Deutsches Segelflugmuseum mit Modellflug op de Wasserkuppe. Na restauratie krijgt het zweefvliegtuig een plaatsje in dit aan de zweefvliegerij gewijde museum. De PH-522 is het laatste exemplaar van een reeks van 27 SIE 3’s die in Münster gebouwd werden.

De restauratie van de door Meubelfabrik Eberhard, Duitsland, gebouwde Schneider Grunau Baby IIb PH-978 met c/n. 1 vordert gestaag, maar het zal nog wel even duren voordat al het werk afgerond is in de werkplaats in Tilburg.

De Schleicher K 7 D-8274 (voormalige PH-274) en Schleicher ASK 13 D-6113 (zelfde eigenaar, beide gebaseerd op Terlet), waarvan de wrakken na respectievelijk een ongeval op Terlet en een grondtransportongeval, opgeslagen lagen in Westerlee, zijn onlangs ontmanteld voor onderdelen en afgevoerd naar de stort.

Op 26 april werden Schleicher K 8B’s OO-ZOL en OO-ZOM opgehaald op Schaffen-Diest en naar Lemelerveld getransporteerd. De OO-ZOL wordt momenteel gerestaureerd en zal een Duits kenmerk krijgen. De vleugels en enkele onderdelen van de OO-ZOM worden gebruikt bij de restauratie van de OO-ZOL, die momenteel in Westerlee plaats vindt.

De Slingsby Skylark III BGA.806/BAC die op Midden Zeeland opgeslagen lag, werd onlangs enige tijd te koop aangeboden via ras.gliderpilot.net.
 


Siebert SIE 3 PH-522 zal na restauratie in het Deutsches Segelflugmuseum mit Modellflug teWasserkuppe geëxposeerd worden. (Eric Munk, 28 februari 2014)






Begin dit jaar werd de Jetstream vloot van AIS Airlines aardig uitgebreid: PH-NCI in AIS-kleuren (Berend Jan Floor, Lelystad, 5 april 2014), PH-OCI in direktflyg outfit (Berend Jan Floor, Lelystad, 7 maart 2014) en de geheel witte PH-RCI (Richard Poeser, Lelystad, 8 maart 2014)


- AIS:
Jetstream PH-CCI werd verhuurd aan Eastern Airways en op 5 februari 2014 voor het eerst ingezet op de dienst Newcastle – Birmingham.
Het Noorse Krohn Air werd failliet verklaard en stopte op 4 februari 2014 met alle vliegactiviteiten. AIS vloog met de Jetstream in opdracht van dit bedrijf op diensten in Noorwegen.
Met ingang van 4 juli vliegt men met de Jetstream op vrijdag en zondag een verbinding tussen Bremen en Sylt.



Boeing 737-8K5 PH-TFA was de eerste van de Arke 737’s die voorzien werd van split scimitar winglets. (Henk Wadman, Rotterdam, 13 juni 2014)


- ARKE:
Nam op 5 juni haar eerste Boeing 787 Dreamliner in ontvangst. Boven Nederland werd de PH-TFK op weg naar Schiphol geëscorteerd door twee F-16’s en op 10 juni werd een promotievlucht boven Nederland gemaakt die langs alle Arke-kantoren ging.
Boeing 767-383ER PH-AHX maakte 3 juni haar laatste vlucht naar Roswell via Albuquerque en zal vermoedelijk gesloopt worden op den duur.
Alle Boeing 737-800’s in de vloot werden voorzien van zogenaamde “split scimitar winglets”, wat op jaarbasis zo’n 8% besparing aan brandstof oplevert. Als eerste machine was de PH-TFA aan de beurt en voor deze aanpassing dienden de vleugels eerst verstevigd te worden.
Gedurende het zomerseizoen huurt men Boeing 737-8Q8 N738MA.

- CNE AIR: In de vorige aflevering van het Nederlands Luchtvaartnieuws berichtten we dat dit op Midden Zeeland gevestigde reclamesleepbedrijf de op het Belgische Schaffen-Diest opgeslagen Piper PA-25-235 Pawnee C OO-PAW (c/n. 25-5396; ex N8932L) gekocht zou hebben. De juiste nieuwe eigenaar blijkt per 14 januari 2014 B. Bedert, maar het toestel maakt deel uit van de vloot van CNe Air te zijn. Nadat het toestel op Midden Zeeland weer opgeknapt was en voorzien van een nieuwe motor, werd de OO-PAW op 5 april 2014 geferried naar Zwartberg.



Corendon Dutch Airlines huurt momenteel Boeing 737-8HX UR-PSB in een ietwat aangepast kleurenschema. (Ton Jochems, Amsterdam, 26 juni 2014)


- CORENDON DUTCH AIRLINES: Om in het zomerseizoen capaciteitstekorten aan te vullen, werden Boeing 737-8K2 CS-TQU en Boeing 737-8HX UR-PSB gehuurd. Eerstgenoemde arriveerde op 25 april op Schiphol en de tweede op 25 juni 2014.

- CYCLOON HOLLAND: Naast de vestiging op Trafficport Venlo opende men een onderhoudscentrum voor sport- en zakenvliegtuigen op Maastricht Aachen.




Denim Air Fokker F28 Mk0100 PH-LND droeg slechts drie dagen “Vredestein” stickers en vliegt momenteel met extra Sky Adriatic opschriften.
(Yves Deliëns, Brussel, 22 juni & 4 juli 2014)




- DENIM:
Fokker 50 PH-JXK werd begin maart verhuurd aan Aurigny Air Services op Guernsey en werd onlangs gezien in de nieuwe Denim Air kleuren, met het woord “denim” op de romp en een blauwe staart met een omgekeerde “i” erop. Tevens werd op de romp de tekst “have an excellent flight” aangebracht.
Fokker 100 PH-MJP werd in Greenland Express kleuren gespoten en zal gedurende drie jaar diensten gaan onderhouden tussen Denemarken, Groenland en IJsland.
Fokker 100 PH-LND werd op 21 juni voorzien van Vredestein stickers op de romp voor een vlucht op 22 juni van Brussel naar Edinburgh en terug; de stickers hebben er maar drie dagen opgezeten. Het toestel heeft dezelfde kleuren als de PH-JXK, alleen met een witte staart met en later werd de PH-LND gezien met op de staart in rood de naam Greenland Express. Echter begin juli werd een contract getekend met het Kroatische Adriatic Skyway en zodoende werden extra opschriften op de romp aangebracht en de nu weer witte staart werd voorzien van een omgekeerde “i”. Adriatic Skyway zal ook nog een Fokker 50 gaan huren van Denim.
Het Belgische bedrijf Vizion Air, wat deel uitmaakt van The Aviation Factory, gaf haar Fokker 50 PH-JXJ alweer een poosje geleden terug aan Denim en half mei vloog men met de PH-JXN. Eind juni/begin juli werd op Antwerpen VLM Fokker 50 OO-VLO van een Vizion Air kleurenschema voorzien.
De eerder genoemde PH-JXN vloog ook een tijde voor DJ Armin van Buren met opschriften “Armin Only Intense World Tour 2013 – 2014” en “Alda Events”.
In de loop van de maand juli verwacht men Embraer ERJ 145 N366DF (145406) toe te voegen aan de vloot. Het toestel zal ingezet worden voor charters en voor de United Nations Humanitarian Air Service. Men heeft verder plannen om twee Embraer EMB 190’s aan te schaffen.





- GENERAL ENTERPRISE: De demonstrator voor deze op Eelde gevestigde Cirrus-dealer voor dit jaar is de Cirrus SR22T G5 (Generation 5) N118MX.
(Foto: Bert Visser, Groningen-Eelde, 11 maart 2014)



Embraer ERJ 190-100STD PH-EXD in het ietwat aangepaste nieuwe KLM kleurenschema. (Kees van Boven, Amsterdam, 18 mei 2014)


- KLM:
Introduceerde een nieuw kleurenschema op de ERJ 190-100STD PH-EXD, die eind april werd afgeleverd.
Vanaf het derde kwartaal 2019 tot en met het eerste kwartaal van 2022 zullen in totaal zeven airbus A350-900’s afgeleverd worden aan de KLM.
Het ziet er naar uit dat eind oktober de laatste lijndienst met een KLM MD-11 uitgevoerd zal worden. “KL671” zal dan naar Montreal vertrekken en terugkeren als “KL672”.
Airbus A330-203 PH-AON werd half mei aan één kant voorzien van de opschriften “Leader in biofuel” en flink wat logo’s van sponsors. Het vliegtuig zal gedurende een half jaar voornamelijk op de routes naar Aruba en Bonaire gebruikt worden, hoewel de extra stickers er maar twee weken op zouden blijven zitten.

- KLM FLIGHT ACADEMY: Na twee incidenten bij de afdeling die in de Verenigde Staten de basisopleiding verzorgt, werden in september 2013 40 cursisten tijdelijk teruggehaald naar ons land. Om capaciteitsproblemen op te lossen, werden af en toe vliegtuigen van andere vliegscholen gehuurd; zo vloog Piper PA-28R-201 Arrow III PH-SAH van eind 2013 tot en met februari 2014 voor de KLM Flight Academy en gebruikte het callsign “KLM7923”.
Andere machines die tijdelijk gebruikt werden, waren de Arrows PH-SAI en PH-SDN plus de Archers PH-EAH, PH-KAX en PH-TGL.

- MARTINAIR FLIGHT ACADEMY: Overweegt haar SOCATA TB-20 Trinidads te vervangen door enkele Diamond DA 42 Twin Stars.

- NLR: Nu Metro II PH-NLZ bijna aan haar uren is en het niet lonend is om het toestel een totale overhaul te geven, wordt uitgekeken naar een ander vliegtuig en daarbij is de DA 42 Twin Star één van de kanshebbers.




Aérospatiale AS 365 N2 Dauphin 2 OO-NSZ van Noordzee Helikopters Vlaanderen vliegt voor de Kustwacht. (Henk Wadman, Rotterdam, 24 mei 2014) en de beoogde opvolger is de Airbus Helicopters EC 175 F-WMXB. (Mike de Bruijn, Texel, 4 juni 2014)




- NHV:
AS 365 N2 Dauphin 3 OO-NSZ is de laatste aanwinst in de vloot (c/n. 6420) en vliegt samen met de OO-NHU en OO-NHV in de kleuren van de Netherlands Coastguard.
Op 4 juni kwam de nieuwe EC 175 helikopter F-WMXB van Airbus Helicopters demonstreren voor NHV op Den Helder; men bestelde in totaal 16 exemplaren van de EC 175. Medio oktober wordt de eerste verwacht op Den Helder en op de duur zullen de Dauphins die voor de beloodsing en SAR-taken gebruikt worden, vervangen worden door deze nieuwe machines.




Boeing 737-8K2 PH-HZA met duidelijke sporen van eigenaar Kulula op het vliegtuig. (Henk Wadman, Rotterdam, 19 mei 2014), de PH-HZE met Enerjet opschriften. (Ad Jan Altevogt, Schiphol, 29 maart 2014) en de in Sunweb kleuren gestoken PH-HZG.( André Wadman, Eindhoven, 27 april 2014)






- TRANSAVIA:
Nieuw in de vloot is Boeing 737-8K2 PH-HSJ, die op 6 maart haar eerste commerciële vlucht voor Transavia maakte naar Barcelona. De aan Enerjet uitgeleende Boeing 737-8K2 PH-HZE keerde eind maart terug op Schiphol en men huurt weer een viertal machines van het Braziliaanse Gol: PH-GUA,. PH-GUB, PH-GGW & PH-GGX.
Twee Boeing 737’s vliegen dit zomerseizoen in speciale Sunweb kleuren: PH-HZG & PH-HZJ en van het Zuid-Afrikaanse Kulula wordt de PH-HZA gehuurd. Deze machine vliegt met groene motoren, een groene onderkant en groene winglets. Onder op de romp en op de winglets is het woord “Kulula” nog te lezen.
Ook keerden de PH-HZG en PH-HZJ terug van verhuur aan Sun Country en de PH-HZL van CanJet.
De Franse tak van de familie verhuurde Boeing 737-8K2 F-GZHD vanaf 15 januari 2014 aan Air Transat en nam op 15 maart Boeing 737-8K2 N1796B (37790) in de vloot op, die op 19 maart werd ingeschreven als F-GZHK, gevolgd door de N5573L, die in april F-GZHL werd en de F-GZHM (37792) op 14 mei 2014.
Boeing 737-8K2’s F-GZHA en F-GZHB keerden eind april terug van verhuur aan het Canadese CanJet.
Met vier van Air France geleende Airbus A320’s (onder meer F-HBNH) zal men een aantal binnenlandse diensten in Frankrijk gaan uitvoeren. De Airbussen vliegen overigens in volledige Transavia kleuren.

- EELDE: Al geruime tijd circuleren berichten dat een bedrijf zich wil vestigen op Eelde, dat gespecialiseerd is in het ontmantelen van vliegtuigen.

- EEMSHAVEN: Groningen Seaports zou graag nog dit jaar een helihaven willen inrichten in het gebied van de Eemshaven. Men wil met name helikopters voor aanleg en onderhoud van windmolenparken op zee gebruik laten maken van de nieuw aan te leggen helihaven. Die vliegen nu nog vanaf Duitse vlieg- en helikoptervelden.

- LELYSTAD: De overheid ziet graag dat een deel van het vliegverkeer op Schiphol binnen enkele jaren verkast naar Lelystad Airport en daartoe worden allerlei plannen opgesteld. Vanaf 2018 zou Lelystad de tweede luchthaven van ons land moeten worden met maximaal 45.000 vliegbewegingen per jaar. De eventuele toekomstige gebruikers (onder meer Arke, Corendon en Transavia) zien een verhuizing van Schiphol naar Lelystad echter niet zitten en ook de KLM ziet niets in de ontwikkeling van Lelystad Airport tot een nationale luchthaven.
De AOPA die onder meer de belangen behartigt van de general aviation kwam met het idee om naast de Eendenweg een onverharde baan te realiseren voor de lichte luchtvaart.

 - LOENEN: Han de Waard beschikt hier over een privéstrip voor zijn MLA vliegtuig.

 - ROTTERDAM: Mooney M.20J D-EKSS vertrok op 3 februari naar Mönchengladbach voor verdere reparaties en keerde op 16 juni weer terug. Mooney M.20E D-EDDN, die te koop stond, keerde terug op Rotterdam vanaf Midden-Zeeland en staat tegenwoordig op “Lima” geparkeerd.
TB-9 Tampico Club PH-MRT verhuisde naar Budel en Reims/Cessna F172N Skyhawk PH-LEN keerde na het winterseizoen weer terug naar Hilversum.
Cessna 182P OO-FJZ werd op Midden-Zeeland voorzien van het kenmerk PH-BEH en het is niet bekend of het toestel ook terug keert naar Rotterdam The Hague.
Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV PH-FAM liep ergens in Engeland fikse schade op aan één der vleugels en zal bij Transal op Midden-Zeeland gerepareerd worden.
De jarenlang opgeslagen Piper Seneca N7210Y (ex PH-SUN) werd half februari in de hangaar van Rijnmond Air Services gedemonteerd en werd op 6 maart afgevoerd naar vermoedelijk Moordrecht, waar het toestel als blikvanger zal worden opgesteld.
Reims/Cessna F172M Skyhawk II PH-AWI die ook al een aardig poosje in opslag stond, werd begin februari van alle bruikbare onderdelen ontdaan in de Sand Air hangaar en romp en vleugels zijn daar nog aanwezig. Enkele onderdelen werden gebruikt voor de reparatie van de op Midden Zeeland op 24 augustus 2013 tijdens de landing beschadigde Reims/Cessna F172N Skyhawk II PH-ATW, die overigens op 20 april 2014 terugkeerde op Rotterdam.
Een aantal jaren was Reims/Cessna F172P Skyhawk II PH-ANH actief vanaf Rotterdam The Hague. Na flink wat schade opgelopen te hebben tijdens een harde landing op Rotterdam op 28 juli 2012, was men van plan het toestel weer op te knappen en van een dieselmotor te voorzien. Het bleef echter bij plannen en het vliegtuig werd overgebracht van Rotterdam naar de firma Transal op Midden-Zeeland. Op 27 februari 2013 verliep het BvL en op 15 april 2014 werd het kenmerk PH-ANH doorgehaald.
Op 23 juni werd de romp van de PH-ANH op Midden-Zeeland gezien, klaar om in een gereed staande container verscheept te worden naar de Verenigde Staten.
Cessna P210N PH-MRD werd verkocht en verhuisde naar Midden Zeeland en Reims/Cessna F172M PH-DAS heeft nog geen jaar met dit kenmerk gevlogen en verruilde het voor een Brits kenmerk: G-RDAS.
Nieuwe “residents” zijn Cirrus SR22 g2 N66PY en sinds half februari Reims/Cessna F172N PH-RES; een tijdelijke “resident” was Piaggio P180 Avanti M-FRED, in afwachting van verkoop aan een nieuwe eigenaar. Traumaheli PH-MAA werd afgelost door de PH-ULP en incidenteel kwam ook de PH-ELP, onder meer op 22 februari. Op 18 juni kwam de PH-ELP opnieuw de PH-ULP vervangen.
Robin DR 400/140B PH-HLR werd in de afgelopen periode twee maal voor korte tijd gehuurd door de Vliegclub Rotterdam.
Nadat Heerema Citation XLS+ weer gerepareerd was na het ongeval in Spanje, waarbij een busje tegen de staart van het toestel reed, keerde de door Heerema van Luxaviation gehuurde Citation XLS+ LX-FGB terug naar Luxemburg.
Citation Bravo PH-LAB bivakkeerde in maart een aantal weken in de KOM Activity hangaar en voerde vrijwel dagelijks vluchten met TU-studenten uit. 

RAS: CS-DHM Ce550, CS-DXX Ce560XL, D-EKSS M20J, D-IIVA P180, D-IZZY P180, F-GLLO SA226T(B) (dep. 27.03), G-BEOL SC7, G-DDDJ LJ45, HB-GPH Be200, I-PREE P180, LX-FGB Ce560XL, M-FRED P180, N888RK Ce525B, OO-PHI Ce525, PH-ANO, PH-DLN, PH-DRK, PH-DTP, PH-FIS, PH-HRK, PH-HRM, PH-JND, PH-PIX, PH-TXA, PH-VBG, PH-VMA, ZS-YES/PH-JAY Ce510, PH-1106
SANDAIR/VLIEGWERK: D-EWIT, N90VK PA24-260, N623TC CA114, N759AU Ce182P, N4962V Ce172RG, PH-AWI (romp & vleugels), PH-EPO, PH-LEN, PH-LUU, PH-MRA, PH-NDA, PH-PAD, PH-RAD, PH-SEL, PH-TSN

- SOMEREN: Omdat het binnen afzienbare tijd niet meer mogelijk is om de zweefvliegsport te beoefenen op Eindhoven Airport, onderzoekt men de mogelijkheden om een terrein als zweefvliegveld in te richten in de buurt van Someren.

- TWENTE:  De wilde plannen die diverse projectontwikkelaars en lokale bestuurders hadden om Twente Airport als burgerluchthaven open te stellen, werden afgeketst nadat de provincie Overijsel zich terugtrok.

- VALKENBURG: Het anders zo uitgestorven Marine Vliegkamp Valkenburg werd op 30 oktober 2013 vereerd met een bezoek van Dakota PH-PBA. Tijdens de Nucleair Security Summit die eind maart in Den Haag plaats vond, werd Valkenburg gebruikt als helikopterveld voor toestellen van het Defensie Helikopter Commando en Nationale Politie. Gespot werden onder meer Chinooks D-106 & D-665, Cougars S-440, S-445 & S-447 en Apaches Q-08, Q-13, Q-21, Q-25 7 Q-26.

- ZEELAND AIRPORT: De aandeelhoudersvergadering besliste onlangs dat de verharde baan er toch komt op Midden-Zeeland. Een deel van de verouderde bebouwing gaat ook aangepakt worden en dat gaat dan met name om het restaurant en de kantoren ernaast.

- ZIERIKZEE: Een bezoekje aan deze privé strip aan de Gooikensweg 1 op 28 februari en op 30 april jongstleden leverde het volgende op: Enstrom 480 PH-PHA, Schweizer 269C’s PH-PHY & PH-PHZ en Konsuprod Moskito 1B PH-2C2. Dit laatste toestelletje voerde geen kenmerk en is te koop; het BvL verliep op 29 juni 2006 en de inschrijving werd op 11 juni 2007 doorgehaald.
Bij het bezoek van 30 april was de “Z” verwijderd van het kenmerk “PH-PHZ”; op 16 april 2013 was het BvL reeds verlopen van deze helikopter.



AS 332 L1 Super Puma 2235/FZ van de Franse Luchtmacht. (Erwin Stam, Amsterdam Heliport, 18 maart 2014)


Eurocopter EC 120 B Colibri PH-UNN, bestickerd in “holbox” kleuren. (Lars Hoebers, Heythuysen Heliport, 14 maart 2014)


Bell UH-1D 72+91 van het Duitse leger bij kasteel Doorwerth. (Peter Martijn, 31 mei 2014)



- HELIKOPTERVLUCHTEN:

30.01.14 Dordrecht  PH-ECR; naar Spijkenisse
03.02.14 Hoogeveen OO-AMG Bell 407GX & PH-RWY
12.02.14 Emmen G-TBLY EC 120 B
13.02.14 Leiden UMC S-441 & S-445
13.02.14 Rotterdam EMC S-441 & S-445
27.02.14 Rotterdam demo ter hoogte van Veerhaven ter gelegenheid van aanstelling nieuwe directeur bij het Loodswezen: OO-NH . ?
27.02.14 Rotterdam PH-ULP helidek EMC
04.03.14 Breukelen PH-RIS
08.03.14 Vlissingen N 227 ter gelegenheid van de doop van Zr.Ms. Karel Doorman
12.03.14 Emmen 4K-AZ90 & 4K-AZ91 EC 135 T2+
13.03.14 Delft, Kluyverweg PH-HHO
15.03.14 Rijswijk PH-ECR & PH-WRW
18.03.14 Amsterdam Heliport 2235/FZ AS 332 L1 Super Puma Armée de l’Air
22.03.14 Den Haag PH-ULP Leyenburg Ziekenhuis
27.03.14 Harskamp Wikselaar Heliport: PH-DWW, PH-KGJ & PH-SEW
29.03.14 Gouda  PH-ULP ging kapot na landing naast de A20 ter hoogte van oprit Schieplein
31.03.14 Emmen A-301 SE 3160
05.04.14 Nieuwerkerk/IJssel PH-HCA
14.04.14 Delft, Kluyverweg HB-ZUU AW139 
15.04.14 Delft, Kluyverweg HB-ZUU & HB-ZUV AW139’s
14.04.14 Vlissingen PH-RIS (naar Amsterdam)
17.04.14 Ede Helidek Lukkien: N353CE AS 350 B2
19.04.14 Emmen D-HJPF Hughes 269C




Twee Zwitserse AgustaWestland AW139 helikopters werden ingezet om een gezelschap vanaf Schiphol naar de TU Delft te transporteren: HB-ZUU & HB-ZUV. (Joshua Wolf, Delft, 14 & 15 april 2014)



Vier Russisch geregistreerde Robinson helikopters namen deel aan de Aerosouz tour die begin mei van Moskou naar Parijs ging en bezochten Amsterdam Heliport: R66 RA-06215 & R44 RA-06313
. (Jack Wolbrink, 3 mei 2014)


 

03.05.14 Amsterdam Heliport RA-06215 R66 & R44’s RA-04327, RA-06313, RA-06359 (vertrokken alle vier op 05.05.14), PH-ECE, PH-ELP & PH-HED
03.05.14 Nijkerkerveen PH-KGJ rondvluchten
05.05.14 Almere S-453
14.05.14 Krimpen a/d Lek PH-KGJ
17.05.14 Maassluis OO-NHU demo beloodsing
21.05.14 kasteel Doorwerth HEER UH-1D 72+91 vanwege oefening Reliable Sword in de uiterwaarde
25.05.14 Rotterdam cameraship tijdens World Ports Classic 2014 was AS 355 F1 OO-HSK
29.05.14 ZO Beemster PH-ECE op het terrein van de golfclub aan de Volgerweg
15.06.14 Bergschenhoek PH-RIS
17.06.14 Amsterdam Heliport RS04 Sea King Mk48 Belgian AF
18.06.14 Terneuzen  RS05 Sea King Mk48 Belgian AF werd gebruikt om mensen te redden vanuit het Verdronken land van Saeftinghe in de
    buurt van Emmadorp. Ze werden naar het ziekenhuis in Terneuzen gebracht.
19.06.14 Dordrecht geland op Duivelseiland: PH-ECD
21.06.14 ’s-Gravenzande PH-RBC
21.06.14 Rotterdam Ahoy PH-ELP
28.06.14 Ede PH-ECD & PH-HWH voerden rondvluchten uit vanaf een terrein bij Kade 23
28.06.14 Katwijk International SAR Event: R-03 & OO-NHU plus fly-by van PH-CGC
28.06.14 Terneuzen PH-PHA rondvluchten
29.06.14 Terneuzen PH-PHA rondvluchten
03.07.14 Rotterdam EMC R-02




Leuke bezoekers op Emmen Heliport: Bell 407GX OO-AMG en Eurocopter EC 120B Colibri G-TBL. (Jack Wolbrink, 29 maart 2014 & 12 februari 2014)


Enstrom 480 PH-PHA tijdens de Havendagen in Terneuzen. (Walter de Groot, 29 juni 2014)


- DEFENSIE:




- ALOUETTE:
Om te vieren dat de Alouette III helikopter 50 jaar in dienst is bij de Koninklijke Luchtmacht, werd onder meer de A-275 voorzien van goudkleurige stickers met onder meer de vermelding “50” en “1964/2014”. (foto: Maurits Niemeijer, Gilze-Rijen, 20 juni 2014)

- FOKKER 50: De U-05 maakte op 5 april op Lelystad de allerlaatste vlucht van een Fokker 50 van de Koninklijke Luchtmacht met passagiers tijdens de Hoogvliegersdag. Beide Fokker 50’s (U-05 & U-06) staan al geruime tijd in opslag op Lelystad en vliegen af en toe om de systemen operationeel te houden.



Vertrek van de DC-10 T-255 naar de sloperij in Engeland. (Peter van Kaathoven, Eindhoven, 11 april 2014)
 

- DC-10: De op 10 april 2014 naar Newquay Cornwall Airport afgevoerde McDonnell-Douglas DC-10 T-255 is inmiddels al aardig gesloopt.

- F-16: De Koninklijke Luchtmacht leverde vier F-16’s voor bescherming van het luchtruim in Noord Oost Europa. Na twaalf jaar kwam er een einde aan de inzet van F-16’s ten behoeve van de Air Task Force in Afghanistan; op 30 juni 2014 werd de laatste operationele vlucht gemaakt.

- MALI: Drie Chinook helikopters versterken het naar Mali uitgezonden detachement Nederlandse militairen. Eerder gingen vier Apache helikopters aan boord van een Antonov An-124 van Gilze-Rijen naar Bamako. De helikopters opereren vanaf het vliegveld bij de plaats Gao.
 


AS 365 N2 Dauphin 2 OO-NHV van Noordzee Helikopters Vlaanderen, vliegt voor de Netherlands Coastguard. (Mike de Bruijn, Texel, 20 maart 2014)


- NETHERLANDS COASTGUARD:
Vanaf begin 2014 voeren Dauphin helikopters van Noordzee Helikopters Vlaanderen SAR-vluchten uit voor de Nederlandse Kustwacht. De OO-NHU, OO-NHV en OO-NSZ kregen het logo van de Kustwacht op de romp en op de deuren de tekst “Netherlands Coastguard”.
Tot en met eind 2013 werden de SAR-taken onder meer uitgevoerd door twee van Bristow Helicopters gehuurde Sikorsky S-61N helikopters, die begin dit jaar geferried werden van Den Helder naar Norwich.
Bij het afscheid werd de G-BIMU van voorzien van de tekst: “From Holland with lotsa love?” en de namen van een aantal bemanningsleden.

- NH90: Vanwege corrosie, slijtage en nog een aantal mankementen, worden de nog zeven in bestelling staande NH90 helikopters voorlopig niet afgenomen bij de fabriek. Om tekorten aan te vullen, zullen nog enkele Cougar helikopters weer vliegklaar gemaakt worden.

- SOESTERBERG: Op 1 juli jongstleden vond weer de jaarlijkse fly-by plaats over het monument op Soesterberg om de gevallenen bij de diverse krijgsmachtonderdelen te herdenken. De vier deelnemende F-16AM’s waren de J-136, J-145, J-624 & J-631.



Aankomst van NHI NH90NFH N 258 op De Kooy. (Bert Visser, 13 februari 2014)


Bijzonder fraaie opname van de van PAL Aerospace gehuurde Kustwacht DHC8-106 C-GPAB tijdens de start vanaf Curaçao. (Cor van der Wal, 23 maart 2014)


 
- BALLONNEN:

Breda 10.03.14 EC-LXL
Terhole 30.03.14 PH-CJW
Bleskensgraaf 05.04.14 PH-PAF eerste vaart; geland bij Goudriaan
Gorinchem 04.05.14 PH-PAF; geland bij Brandwijk
Terhole 05.05.14 PH-CJW
Terhole 15.05.14 PH-CJW
Nieuwegein 23.05.14 PH-PAF; geland bij Montfort
Terhole 25.05.14 PH-CJW
Harmelen 06.06.14 PH-DLB; geland bij Olland
Dordrecht 11.06.14 PH-DLB; geland bij Hooge Zwaluwe
Terhole 11.06.14 PH-CJW
Dordrecht 12.06.14 PH-GRL, PH-GRV, PH-OEV, PH-SAL, PH-VNV
Papendrecht 13.06.14 PH-PAF; geland bij Hooge Zwaluwe
Papendrecht 25.06.14 PH-PAF; geland bij Terheijde
Dordrecht 28.06.14 PH-PAF; geland bij Hank
Terhole  17.07.14 PH-CJW
Hulst 18.07.14 PH-CJW