Antonov AN-2P DM-SKG is nog steeds op de voormalige vliegbasis Twente te vinden. (Bauke Post, Twente, 2 juni 2015)


De niet meer vliegwaardige Antonov AN-2TPS SP-FVB, die al weer een poosje op Teuge te vinden is en in eerste instantie in Kenya zou gaan vliegen op biofuel, werd onlangs verkocht aan het Koude Oorlog Museum. (Roy Wassink, Teuge, 14 juni 2015)








Enkele opnames uit het Aviation Competence Centre Maastricht met van boven naar beneden: neussectie van BAe146-200QT G-TNTD, rompdeel van
Boeing 707-329C LX-N20199, F-16A J-249, SH-14D Lynx 273 en een experimenteel Adams-Wilson AW/95 helikoptertje van John Dummer.
(Berend Jan Floor, Maastricht-Aachen, 15 juni 2015)


- AVIATION COMPETENCE CENTRE:
Op Maastricht Aachen beschikt momenteel over de volgende collectie vliegtuigen en vliegtuigdelen:

“PH-VOT”

Reims/Cessna F150K

(= D-ECDB)

273

Westland SH14D Lynx

 

LX-N20199

Boeing 707 TCA

(rompdeel en vleugel)

J-249

General Dynamics F-16A

 

G-TNTD

BAe 146-200QT

(neussectie)

-

Adams-Wilson A/W95 Hobbycopter

(gebouwd door John Dummer)



Het experimentele helikoptertje arriveerde ongeveer een jaar geleden, in oktober 2014. De A/W95 is een amateurbouw toestel dat gebaseerd is op de uit 1958 stammende Adams-Wilson H-101 Hobbycopter. Hoewel het bekend is dat er enkele gebouwd werden van de verschillende uitvoeringen, is er momenteel in de Verenigde Staten slechts één Adams-Wilson Hobbycopter ingeschreven, die overigens geen BvL meer heeft: N3637G met c/n.01, die in 1960 werd gebouwd.
Quickie “PH-AER” die een poos bij de ingang stond opgesteld, is daar verdwenen.


De replica van de Spijker V.2 in aanbouw in de T2-hangaar op het terrein van het Aviodrome. (Henk Wadman, Lelystad, 28 maart 2015)


SA 365 C1 Dauphin 2 PH-SSC die een aantal jaren in Schreinerkleuren als “PH-SAW” stond opgesteld, ziet er tegenwoordig zo uit . . . . .
(Henk Wadman, Lelystad, 28 maart 2015)


- AVIODROME: Tijdens de luchtvaartbeurs op 28 maart 2015 stond de mand van Ultramagic M-56 PH-KMM binnen opgesteld en buiten lag Schempp-Hirth Duo Discus-2b PH-1210/YF.



Piper PA-23-250 Aztec F, die een poosje op Teuge in de open lucht stond opgeslagen, dient nu als blikvanger voor een leeg pand van de firma Rodenburg Bouwkundige Realisatie aan de Storkstraat in Veenendaal. (Peter van Kaathoven, 23 augustus 2015)


- AZTEC:
Piper PA-23-250 Aztec F 9H-FMV, die op 5 april 2013 door haar neuswiel zakte op Teuge en sindsdien buiten in opslag stond, wordt momenteel gebruikt als blikvanger bij Rodenburg Bouwkundige Realisatie aan de Storkstraat in Veenendaal.




Vermoedelijk is dit een rompdeel van een Beech 77 Skipper; de identiteit is ons vooralsnog onbekend. (Pieter Plomp, Hoogeveen, 17 juli 2015)


- BEECH:
Op Hoogeveen werd een rompdeel van vermoedelijk een Beech 77 Skipper gezien in een hangaar. Aangezien dit model tweezitter nooit in ons land gevlogen heeft, moet het om een buitenlands exemplaar gaan. 

- BOEING: Boeing 737-3Y0 LN-KKN (24910) stond al een tijdje in opslag op Woensdrecht; op 3 maart 2015 werd het Noorse kenmerk doorgehaald en inmiddels is het toestel gesloopt. Eind april werd een stuk romp van de Boeing waargenomen plus de cockpitsectie van Sonangol Fokker 50 D2-ESW. 

- BOEING: Begin juli 2015 werd in de buurt van Vlaardingen een rompdeel van Boeing 737-705 N934AC (met alleen “LN-TUI” er op) gezien op een dieplader, komende uit Engeland. De Boeing met c/n. 29094 werd op 13 december 2014 als LN-TUI overgevlogen van Oslo naar Cardiff voor opslag en/of sloop. Op 23 december 2014 werd het toestel ingeschreven in de Verenigde Staten als N934AC (staat nog steeds ingeschreven als zodanig!) en werd eind maart 2015 naar de scrapping area op Cardiff gesleept. Op 2 juli vertrok het rompdeel op een dieplader; iemand enig idee waar het naar toe ging? 

- BÖLKOW: BO 208C Junior “PH-ALT” (= PH-KAS) die een aantal jaren op Midden Zeeland in en bij de Aero Lin hangaar te vinden was en voor brandweeroefeningen gebruikt werd, schijnt in de loop van het jaar naar Seppe overgebracht te zijn. 

- BÖLKOW: MBB BO 105CB-4 B-71, die te vinden was in Meliskerke, werd verkocht aan een campinghouder in Westkapelle en die verkocht de helikopter weer door aan een op dit moment nog onbekend persoon.

 

Unieke aanwinst voor het bestand historische vliegtuigen in ons land: Cessna 305A/O-1A-CE Birddog N509EA. (Pieter Plomp, Breda, 25 september 2015)


- CESSNA BIRDDOG:
Op Breda Airport staat sinds kort een Cessna 305A/L-19A/O-1A Birddog gestationeerd. Het gaat hier om de N509EA (23090) die in de beschildering van een andere US Army O-1A vliegt met het serial “24174”. Het toestel heeft een nogal bewogen geschiedenis achter de rug: werd in 1953 gebouwd als L-19A-CE 51-12635 voor de US Army en bij het opnieuw indelen van de Amerikaanse type-aanduidingen in 1962 werd het een O-1A-CE.
Vervolgens kwam het toestel in dienst van de South Vietnamese Air Force als 51-12635 en ging daarna naar de Khmer Air Force. Omdat er niet veel bekend is over de Birddogs die in dienst van de Khmer Air Force vlogen, is het onbekend hoe het serial was aangebracht; mogelijk als “635” of als “O-12635”. Na de diensttijd in Cambodja verdween de Cessna naar Thailand en werd daar 2635 bij de Thai Army. Nadat het toestel buiten dienst gesteld was, werd het kenmerk N413SB aangevraagd, maar dit werd geweigerd door de autoriteiten.
Uiteindelijk werd het kenmerk N509EA toegekend en zo vloog het toestel een aantal jaren in de Verenigde Staten, totdat het eerder dit jaar werd aangekocht door de heer J. Vlasveld, die de O-1A naar ons land haalde. Overigens is dit de eerste O-1A Birddog die in ons land gestationeerd is.




Reims/Cessna F172M PH-MIP staat tegenwoordig in een tuin bij een woning ten westen van Teuge Airport. (Roy Wassink)


- CESSNA:
Ten westen van vliegveld Teuge heeft iemand Reims/Cessna F172M Skyhawk PH-MIP (F17201382) in zijn tuin geplaatst. Het kenmerk PH-MIP werd op
11 maart 1993 al doorgehaald als zijnde buiten gebruik gesteld.


- CESSNA:
Bij een rampenoefening in Amsterdam-West/Sloterwijk werd op 22 september de beschadigde romp van Cessna 172P Skyhawk II PH-ACM
(c/n. 17275454) gebruikt. Deze Skyhawk verongelukte op 8 mei 2013 in de Noordzee en op 13 mei 2013 werd het kenmerk PH-ACM doorgehaald.


- CESSNA:
Begin mei 2015 vond op Aerodrome Militar de Pollensa op Mallorca de “Splash in 2015” voor watervliegtuigen plaats. Er was één Nederlandse deelnemer aanwezig: Cessna 185 Skywagon Amphibian PH-DUK.

 

Cessna TU206G/Robertson STOL conversion  P2-JAG werd op Teuge weer in elkaar gezet en staat buiten bij de MAF-hangaar. (Roy Wassink, Teuge, 5 juli 2015)
 


- CESSNA
: Op 13 augustus 2014 werd Cessna TU206G/Robertson STOL conversion P2-JAG afgeleverd in een container op Teuge. De Stationair gaat gebruikt worden als reizend object bij beurzen en andere evenementen waar Missionary Aviation Fellowship haar activiteiten promoot. Momenteel staat het toestel buiten geparkeerd en zijn de vleugels aan de romp gemonteerd. 

- DAKOTA: De C-47B Dakota “2100847” (c/n.16371/3119) die op weg naar MVK Valkenburg in 2010 klem kwam te zitten onder een viaduct, werd gesloopt. De cockpitsectie werd omgebouwd tot Dakota-simulator en wordt geëxploiteerd door Multi Pilot Simulations. Van buiten ziet de simulator er overigens niet meer uit als een Dakota.

 

Dijkman Dulkes Dijkhastar IV PH-CDD doet tegenwoordig dienst als blikvanger doen op Hoogeveen. (Henk Wadman, Hoogeveen, 14 mei 2015)


- DIJKHASTAR:
Nadat de Dijkman Dulkes Dijkhastar IV PH-CDD een periode tentoongesteld stond in de hal van het Deltion College in Zwolle, werd het unieke toestel al in april 2013 overgebracht naar Hoogeveen en opgeslagen. De PH-CDD is nu opgesteld als blikvanger op Vliegveld Hoogeveen.




Beech 35-C33 Debonair F-BNOM op een trailer, klaar voor vertrek waarschijnlijk naar Duitsland en de romp van Mooney M.20M Bravo D-EAJK die op 31 oktober 2014 de bomen raakte op Trebbin-Schönhagen en op zijn kop terecht kwam. (Berend Jan Floor, Midden Zeeland, 30 mei 2015)




Fairchild-Swearingen SA226-TC Metro II PH-NLZ onderweg naar het VTOC in Aalsmeer. (Rob Dragt, 19 mei 2015)


- FAIRCHILD:
In de Verenigde Staten nadert de restauratie van Fairchild UC-61K (24R-46A) Argus III N24FM (c/n. 928) haar voltooiing. Het gaat hier om een machine die van 23 mei 1948 tot 10 september 1970 ingeschreven stond in ons land als PH-NDI. Het toestel werd via de indertijd bekende vliegtuighandelaar C. Honcoop uit Veen naar de Verenigde Staten geëxporteerd.
Circa vijftien jaar geleden werden het frame en andere onderdelen ergens in een schuur in Illinois aangetroffen en men begon aan een langdurige restauratie. De N24FM kreeg haar originele Royal Air Force kleuren en zal voorzien worden van het serial HB690.


- FOKKER:
Al In augustus 2014 liet José Dante Zanaga Neto een Redfern Fokker Dr.I inschrijven als PU-JDZ in Brazilië met c/n. ZN-1/07.
Eveneens in 2014 werd in Tsjechië Fokker E.V replica OK-TAL 07 ingeschreven en dit jaar kwam daar de Dr.I OK-UAA 90 bij, die beschilderd is als “1425/37”.
In Australië werd op 5 februari 2015 Fokker E.III Eindecker (replica) met c/n. 8 als 19-8593 in het Australische MLA-register ingeschreven en op 12 augustus 2015 Fokker D.VIII VH-EIV (c/n.1) in het “normale” register voor motorvliegtuigen op naam van A. Carter.
Fred Murrin construeerde een Fokker D.VII (ingeschreven als D.7 met c/n. FM-15) voor de bekende verzamelaar Kermit A. Weeks en het toestel werd op 7 juli 2015 ingeschreven als N269ZW.


- FOKKER 70:
 De bekende Fokker F28 Mk0070 PH-KBX gaat vervangen worden door een Embraer Lineage 1000.

- FRIENDSHIP:
De nieuwste kamer van Bed and Breakfast Domaine Haute Bruyère in Hoogerheide wordt een bijzondere: een van PS Aero in Baarlo afkomstige Fokker F27 Mark 100 Friendship, de PH-FCX.
De eigenaresse van de B&B ziet een droom in vervulling gaan: "Ik liep al zeker vier jaar met dit idee rond. Nu wordt het echt concreet. Heel spannend. Het vliegtuig past bij onze regio en bij ons bedrijf: Woensdrecht speelt met Aviolanda en de vliegbasis een grote rol in de vliegtuigindustrie en veel van onze gasten werken voor Fokker."
Komend voorjaar verkast de F27 naar Hoogerheide. Daar komt ie pal tegen de bestaande B&B aan de Nijverheidsstraat te staan op een betonnen sokkel met daarbij een eigen landingsbaantje. Rond de jaarwisseling 2016/2017 moeten de eerste gasten er terecht kunnen.


- GILZE-RIJEN:
Bij de brandweer op de vliegbasis werd Alouette III A-470 gezien in een shelter. Daar werd ook SH-14D Lynx 268 waargenomen, die de Alouette gaat vervangen. Deze zal helaas over enige tijd verschroot gaan worden, tezamen met de NF-5A K-3044, die buiten de shelter lag.





Eind mei gezien in de Dynamic Aviation hangaar op Lelystad: MS.885 Super Rallye PH-TOW en de registratieloze Piper PA-34-200 Seneca PH-VPA, waarvan de kenmerken respectievelijk op 26 september 2007 en 14 september 2010 werden doorgehaald. (Berend Jan Floor, Lelystad, 29 mei 2015)





Gespot boven Zeeland! De Havilland DHC.2 Beaver Mk.1 LN-NCC op weg naar de Jersey Air Display, waar het fraaie toestel op 10 september zowel op de static op Jersey Airport te bewonderen was, als tijdens de vliegshow boven St. Aubins Bay. (Rudy Jacobse, 9 september 2015)
 

- GROB: Op het onlangs officieel geopende Seppe Airparc op Breda International Airport heeft men als blikvanger een Grob G-115 op palen geplaatst. Hoewel het toestel in Breitling kleuren als “HB-SAP” gespoten is, gaat het hier vrijwel zeker om de PH-SPC, die lange tijd opgeslagen in een hangaar lag aan de andere kant van het vliegveld. In eerste instantie stond het toestel gewoon op zijn wielen, maar na enkele weken werd het op palen gezet. De èchte HB-SAP is overigens een Mudry CAP 10B met c/n. 186.



Breda International airport heeft er sinds enige tijd een “poortwachter” bij ter hoogte van het nieuwe Airparc: Grob G-115A PH-SPC (voor 99% zeker) werd in Breitling kleuren gespoten als “HB-SAP”. (Niels Quist, Breda, 1 augustus 2015)


- HEINKEL:
Voor de expositie De Aanval, die over het bombardement op Rotterdam gaat, werd CASA 2.111B “G1+AD” van het Militär Historisches Museum der Bundeswehr tentoongesteld in de voormalige onderzeebootloods op het RDM terrein te Rotterdam-Heijplaat. Het toestel werd op palen geplaatst in de hal. De tentoonstelling beleefde op 25 oktober haar laatste dag en de Heinkel zal naar Dresden getransporteerd worden.


- HELLEVOETSLUIS:
In de loop van dit jaar wordt het Educatief Centrum Hellevoetsluis, genaamd Historyland, aan de Ravensweg 11c geopend. Het gaat hier om een centrum voor lokale geschiedenis- en natuureducatie. Begin maart werd hier vanuit Baarlo de Poolse MiG-21M 1914 afgeleverd om deel uit te maken van de tentoonstelling en op 28 april volgde de Poolse Mil Mi-2T 0544.




MiG-21M 1914 is te zien bij Historyland in Hellevoetsluis. (Mark Sluiters, 31 maart 2015)


Mil Mi-2 (94+52) is te vinden bij restaurant De Boegschroef aan de Westelijke Handelskade in Delfzijl. (Hendrik Cazemier, 13 mei 2015)


- HERDENKINGSVLUCHTEN:
Begin mei werden er weer diverse herdenkingsvluchten en evenementen met historische vliegtuigen gehouden. We vermelden er hier een paar.

Op 2 mei vlogen Lancaster PA474 en Spitfire PH-OUQ over aan aantal monumenten in ons land, waarbij onder meer Lelystad, Gouda en Nieuw Terbregge werden aangedaan.

Mitchell PH-XXV dropte op 5 mei in enkele runs een flinke hoeveelheid broodjes boven Vlaardingen en heeft voor zover we weten hetzelfde gedaan boven Nieuwerkerk en ’s-Gravendeel.

Boven Wageningen werd op 5 mei gevlogen door onder meer Mitchell PH-XXV, Catalina PH-PBY, Fokker S.11 PH-AFS/PH-HOG/PH-HOK/PH-HOL en een Cougar helikopter van de KLu.

Op dezelfde dag werd er ter hoogte van de Benedendorpseweg in Oosterbeek een evenement gehouden met o.m. Mitchell PH-XXV, Catalina PH-PBY, Mustang PH-PSI, Sukhoi SU-26MX PH-SMX, An-2 D-FONL, Chipmunk G-BWTG, Fokker S.11 PH-AFS/PH-HOG/PH-HOK/PH-HOL en VR Formation met Robin DR 400140B’s PH-NSC/PH-SPZ/PH-SVU/PH-XYZ.

 


North American B-25J Mitchell PH-XXV dropte in enkele runs broodjes boven Vlaardingen op 5 mei 2015.
(Arend van der Salm Fotografie /
www.arendvandersalm.nl )



Op 27 juni vond de Veteranendag plaats in Den Haag en aan de fly past deden dit jaar mee: NH90 N 324, Cougars S-445 & S-459, Apaches Q-01 & Q-14, Chinooks D-890 & D-892, AW139 PH-PXZ, Catalina PH-PBY, Mitchell PH-XXV, Spitfire PH-OUQ, Hunter T.8C G-BWGL, Beech D18S-3NM PH-KHV, Harvard PH-LSK. AS 355 F1 Ecureuil 2 OO-HSM verzorgde de filmopnames en vertrok vanaf Rotterdam The Hague Airport.
 

Op 22 augustus werd “Wings of Freedom” georganiseerd in Ede, waarbij langs de N224 bij Ede – De Klomp een tijdelijk vliegveldje werd ingericht. Een verslag komt t.z.t. elders op onze site bij Air Events te staan. De Auster III NX537 (= PH-NIN) van het Museum Vliegbasis Deelen stond opgesteld op het terrein.



De firma Verstappen Bedrijfswagens in Lierop biedt Jet Provost T3A G-BWZE/XM378 te koop aan tegen een meeneemprijs van € 7950,-. (Pieter Plomp, 14 juli 2015)


- JET PROVOST:
In Lierop staat Hunting Jet Provost T3A G-BWZE/XM378 te koop zonder staart en een aantal andere onderdelen. Dit toestel zakte op 14 oktober 2000 door haar onderstel na een afgebroken start vanwege motorproblemen op Lelystad. Nadat het vliegtuig een aantal jaren in Weert te vinden was, dook het onlangs op in Lierop bij de firma Verstappen Bedrijfswagens.

- JET RANGER:
Het kenmerk van Bell 206A Jet Ranger PH-HRH (c/n. 179) werd op 31 augustus 1995 doorgehaald nadat de helikopter betrokken was geweest bij een ongeval te Leerdam op 7 augustus 1993. Daarna werd het toestel opgeslagen bij Heli Holland op Emmen Heliport en begin juni 2015 in tweeën gezaagd, waarbij het voorste deel zal worden ingericht als flightsimulator. Het achterste deel werd op 6 juni afgevoerd naar de sloop.

- KITPLANES FOR AFRICA:
Het Zuid-Afrikaanse luchtvaartbedrijf Kitplanes for Africa, bekend van de Bushbaby, Explorer, Safari LSA en Safari VLA, wil in Winschoten met ingang van november vliegtuigen gaan bouwen voor de Europese markt. Men heeft inmiddels ruimte gehuurd in het voormalig pand van de vorig jaar failliet verklaarde machinefabriek VeenstraGlazenborg aan de Zeefbaan.
De firma wilde in eerste instantie ruimte huren op Oostwold Airport, maar directeur Tom Karst van der Meulen zegt op dit moment geen plek te hebben. Hij heeft wel gesprekken gevoerd over het testen en afbouwen van de toestellen.
Het starten van de productie van jaarlijks ongeveer vijftien vliegtuigen hangt met name af van de Europese vergunningen, die nog moeten worden verkregen.
Zo’n 300 kits en kant en klare toestellen werden door de Afrikaanse fabriek reeds afgeleverd in Australië, Verenigd Koninkrijk, Namibië en Zimbabwe.




Viking Dragonfly II PH-JOP is al sinds 1 maart 2011 niet meer ingeschreven en hangt aan het plafond in een hangaar op Lelystad. (Berend Jan Floor, 29 mei 2015)


DHC.2 Beaver N98JH deed lang geleden dienst bij de Koninklijke Luchtmacht als S-3. (Jan Mangelschots, Willow, Alaska, 25 juli 2015)


- KLEMM:
Een aantal jaren hing het frame van Klemm Kl.35D G-BVXI (c/n. 1981; ex D-EFEG, SE-BHT, Fv5052) in de hangaar van de firma ATN op Hoogeveen. Een paar jaar geleden werd het frame uitgeleend aan een Duitser die bezig was een replica van een Klemm Kl.35D te bouwen. Het toestel stond destijds op naam van J.J. van Egmond in het Britse register (doorgehaald op 13 oktober 2000 als permanently withdrawn from use) en schijnt nu in Duitsland verkocht te zijn.




Lockheed F-104G Starfighter 24+46 klaar voor vertrek naar de spuiterij. (Roy Wassink, Teuge, 24 augustus 2015)


- KOM:
De Stichting Koude Oorlog Museum (KOM) is opgericht door een aantal enthousiaste eigenaars en belangstellenden voor vliegtuigen uit de periode van de Koude Oorlog, waaronder de stichting Postbellum, bekend van de Cessna O-2A. De collectie van het KOM bestaat voor een deel uit statische vliegtuigen (Lockheed F-104G Starfighter, een North American F-86 Sabre, een BAC Jet Provost en een Antonov An-2TP) en enkele vliegende toestellen (Cessna O-2 en een Yak-52). Het Koude Oorlog Museum wil in de loop van 2017 een modern museum in een nieuw gebouw openen op de Luchthaven Teuge. Zie de op moment van schrijven nog niet actieve site:
www.koudeoorlogmuseum.nl
De Starfighter 24+46 werd op 24 augustus opgehaald voor verdere reparatie en een spuitbeurt; het toestel zal in de kleuren van de Koninklijke Luchtmacht gespoten worden.
 

- MILITAIR LUCHTVAARTTHEMAPARK VALKENBURG: Libéma zou dit in de toekomst graag gerealiseerd zien op het voormalige MVK Valkenburg en momenteel wordt de haalbaarheid ervan onderzocht. De collectie zal uitsluitend militaire vliegtuigen en replica’s gaan omvatten uit de periode 1909 – 1945, aangevuld met historische voertuigen en memorabilia. Men denkt aan vliegtuigen afkomstig uit het Aviodrome, van de Koninklijke Luchtmacht en van particulieren en organisaties.
Een voorwaarde is wel dat er een start- en landingsbaan gebruikt kan worden omdat er ook gevlogen moet kunnen worden.
 

- NMM: De bij de opslaghangaar buiten liggende F-104G D-8245, F-100D “41871” en F-86K Q-283 werden daar nog niet zo lang geleden weggehaald en klaarblijkelijk ondergebracht in de niet voor het publiek toegankelijke opslaghangaar. 

- OVERLOON: Tijdens een bezoek eind april aan het Liberty Museum te Overloon was men bezig een tentoonstelling in te richten in een hoek en daardoor stond de romp van Harvard IIB B-69 (romp van B-199 & onderdelen van B-69 en B-179) een beetje achteraf en was er niet bij te komen.



De identiteit van deze uit Duitsland afkomstige Rotorway Exec, die in Moerdijk geveild werd, is nog steeds niet bekend. (Rob Dragt, 23 april 2015)


- PAWNEE:
Zoals we eerder meldden, verhuisde CNE Air van Midden-Zeeland naar Breda. Piper PA-25 Pawnee B D-EAYW, die op Zeeland Airport aan de wand van een hangaar hing, verhuisde mee naar Breda. Momenteel heeft men op Midden-Zeeland nog een kleine hangaar in gebruik en daarin hangen de frames van Piper PA-18-150 Super Cubs N45477 & PH-SER. 

- PHANTOM: Op 11 juni werd rond werd om kwart voor vier op de A28 ter hoogte van De Uithof in Utrecht een oplegger gezien met een Duitse F-4F Phantom, waarvan het serial was overgeschilderd. Men was op weg naar een museum in het Verenigd Koninkrijk.



De op 4 augustus 2012 bij Hollandscheveld verongelukte Piaggio P149D D-EGIT als blikvanger bij Museum Canadian Allied Forces in Groningen, beschilderd als een Me109 of Fw190 met de code “1K”. (Pieter Plomp, 17 juli 2015)


- PIAGGIO:
Op 4 augustus 2012 verongelukte de bij de Seagull Formation op Hoogeveen ingedeelde Piaggio P149D D-EGIT in de buurt van Hollandscheveld. Het wrak van het toestel werd beschilderd als een Me109 of Fw190 met de aanduiding “1K” er op en ligt buiten bij het Museum Canadian Allied Forces in Groningen.

- PIPER: PA-28RT-201T Turbo Arrow IV PH-PIE werd op 13 augustus op een vrachtwagen gezien op Teuge. Het toestel zal bij IAS op Maastricht opgeknapt worden en krijgt tevens een nieuwe motor. Daarna zal het vliegtuig op Rotterdam The Hague Airport worden gestationeerd. 

- POTTIER: In juli 1985 maakte de door Marcel Crepin gebouwde Pottier P.80S F-PYSJ (c/n. 50) haar eerste vlucht en kwam via een aantal Franse eigenaren uiteindelijk op 22 maart 2007 terecht bij zijn nieuwe eigenaar F. Adams, die het toestel in opslag had bij hem thuis in Eindhoven. Op 13 december 2014 werd W. Marchal uit het Belgische Beverlo de eigenaar en deze persoon wil het toestel ombouwen tot een staartwielversie.



De neussectie van WDL Fokker F27 Mark 200 D-BAKH staat sinds kort opgesteld bij PS Aero te Baarlo. (Peter Baeten, 26 september 2015)
 

- PS AERO: In Baarlo kreeg de cockpitsectie van Fokker F27 Mark 200 “VV/AGG” in haar bezit. Die is afkomstig van de D-BAKH (10233) en werd begin 2005 door WDL geschonken aan de Fokker Services Technical School te Woensdrecht. De lettercombinaties “VV” en “AGG” slaan op de initialen van twee docenten van de opleiding.
Fokker F27 Mark 100 PH-FCX (10183) gaat verhuizen naar Hoogerheide en zal daar als bed & breakfast onderkomen gaan dienen. Zie het aparte item “FRIENDSHIP” hierboven.
De Tsjechische Mil Mi-24D Hind 0219 (340219) werd verkocht aan een iemand in België.
Drie Starfighters kregen een ietwat aangepast Duits kleurenschema voor filmopnames voor de Duitse film “Starfighter, Sie wollten die Himmel erobern”, die op 22 november wordt uitgezonden op RTL Duitsland. Eentje werd zilverkleurig gespoten en gezien met alleen de letters “DA” en het is onduidelijk of deze machine gebruikt is voor de film. Twee andere kregen een mogelijk wisselend opgeplakt Duits nepserial: gezien werden “DA+112, DA+217, DA+225 & DA+227”. Het is niet duidelijk welke machine bij welke serials hoort; wel is bekend dat de 21+60 het serial “DA+225” kreeg.





Twee van de Duitse Starfighters die in de tekst genoemd worden: de zilvergrijze “DA” en de gecamoufleerde “DA+225”. (Pieter Plomp)




- RAND-ROBINSON: Op Marktplaats wordt een nog niet ingeschreven voor 90% voltooide Rand-Robinson KR-2 te koop aangeboden voor € 7.500,- en met VW motor voor € 9.000,-. Het gaat hier om de staartwielversie en het toestel is geheel volgens de NVAV richtlijnen gebouwd en wordt te koop aangeboden in Someren.


De Havilland DH.82A Tiger Moth N41DH maakte in mei 2015 haar eerste vlucht na restauratie. Het toestel stond vanaf juli 1973 in opslag en vloog vroeger in ons land als PH-UDB. (John Tiffany, Picayune, Iowa, mei 2015)


Op 22 oktober 2015 werden de vleugels aan de Boeing 737-287 Adv “PH-ROC” in de hal van het ROC Hoofddorp gemonteerd. (Rob Dragt, 22 oktober 2015)


- ROC HOOFDDORP:
Op 28 mei 2008 landde de ex Aerolineas Argentinas Boeing 737-287Adv N768KM (20768; ex LV-LEB) op de Duitse luchthaven van Erfurt en werd daar ingezet voor Lufthansa Technical Training. Op 29 september 2015 werd de romp, voorzien van het nep-kenmerk “PH-ROC” op een dieplader vervoerd van Erfurt naar het ROC MBO College Airport te Hoofddorp.
Op de neus staat de naam Hans en door de letter “H” is een kruis gezet en daarboven staan de letters “FR”.
Om ruimte te maken zullen enkele vliegtuigen en helikopters verdwijnen bij het ROC. De S-76B PH-NZV werd al afgevoerd naar Tilburg voor tijdelijke opslag en de Alouette III A-293 gaat weg. Hetzelfde lot zullen onder meer een F-84F Thunderstreak P-254 en de Boeing 747 cockpitsectie ondergaan, die zal worden gesloopt. Eén van de IJslandse Jetstreams werd gedemonteerd en zal gesloopt worden: de TF-ODM.
 


Sikorsky S-76B PH-NZV wordt tijdelijk opgeslagen in Tilburg. (Rob Dragt)


- SAFIR:
Het kenmerk PH-RJB van SAAB 91B Safir met c/n. 91.309 werd al op 8 januari 2006 doorgehaald en het toestel zou na restauratie SE-FVY moeten worden met c/n. 91.309-1425. Het ligt echter nog steeds opgeslagen als PH-RJB in het Aeroseum op het Zweedse vliegveld Göteborg-Säve. 

- SCHEIBE: SF.25C Falke PH-1458 (c/n. 44423) was van 7 mei 2010 tot en met 23 oktober 2013 ingeschreven in ons land. Het toestel werd verkocht in de Oekraïne en bleek nog enige tijd nadat het kenmerk was doorgehaald, met “PH-1458” erop te vliegen. Het toestel is begin 2014 verongelukt in de Oekraïne en afgeschreven.
De Schönbein-Realschule in het Zuid-Duitse Metzingen was in het kader van “Projekt Flusi” op zoek naar een vliegtuigcockpit om er een vliegsimulator van te kunnen maken en via Luftsportverein Geislingen kwam men in het bezit van het voorste rompdeel van de PH-1458.

- SCHEIBE: De in 1958 gebouwde Scheibe L-Spatz 55 BGA2498/DZC met c/n. 642 (ex RAFGSA 502) werd via www.berendbootje.nl te koop aangeboden. Het in niet al te beste staat verkerende toestel werd in september 2015 aangekocht in het Verenigd Koninkrijk en in oktober al weer doorverkocht aan Kringloopwinkel De Wissel Assen, Blokmakerstraat 6, 9403 VD Assen. En daar is het zweefvliegtuig opgehangen in de winkel en te koop.
 



Al geruime tijd te vinden bij Dumpstore Valkenburg te Maasbracht: Poolse MiG-21M 2005 en AT-16ND Harvard IIB B-178. (Rob Dragt, 11 april 2015)




- SENECA:
Piper PA-34-200 Seneca D-GENE, die een aantal maanden als blikvanger stond opgesteld aan het Lissenveld 47c te Raamsdonksveer, is weer verdwenen. Op 28 juni werd de twin ter plaatse in losse stukken gezien en op 12 juli was ie helemaal verdwenen.

 
 
  
  

SARO Skeeter AOP.12 XN341 wordt in Dronten te koop aangeboden. (Pieter Plomp, 21 oktober 2015)


- SKEETER:
Op Marktplaats wordt via
www.berendbootje.nl in Dronten SARO Skeeter AOP.12 XN341 (S2/7147) te koop aangeboden voor € 17.500,-. 

- SKYLINE: In de hangaar van de firma Skyline op Eelde werd een nog niet helemaal geïdentificeerde Schleicher Ka 6 romp met c/n. 6487 gezien. 

- SLINGSBY: In het Segelflyg Muséet - Alleberg in het Zweedse Västra - Götland werden twee uit Nederland afkomstige Slingsby zweefvliegtuigen in opslag gezien: T.7 Tutor BGA 858 en T.38 Grasshopper TX.1 PH-885 (c/n. 754; ex WZ758).
Van de PH-885 verliep het BvL op 6 augustus 2004 en werd het kenmerk doorgehaald op 4 november 2005.




SOCATA TB-200 Tobago XL PH-WPO fungeert tegenwoordig als oefenobject voor de brandweer op Lelystad. (Peter van Kaathoven, 16 augustus 2015)
 

- SOCATA: De identiteit van de SOCATA die in gebruik is bij de brandweer op Lelystad, is ook bekend. Het gaat hier om de TB-200 Tobago XL PH-WPO die nog geen drie jaar in ons land ingeschreven is geweest en waarvan het kenmerk op 28 mei 2009 werd doorgehaald. Het toestel werd beschadigd na een harde landing op Lelystad op 8 februari 2008, waarbij het neuswiel af brak.



In de loop van volgend jaar hoopt men de replica van de Sopwith Camel vliegklaar te hebben. (Henk Wadman, Midden Zeeland, 8 augustus 2015)


- SOPWITH CAMEL:
Onder meer omdat het op 22 december 2016 honderd jaar geleden is dat de befaamde Sopwith Camel F1 voor het eerst vloog, zijn mensen van het Wings to Victory museum op vliegveld Midden Zeeland gestart met het bouwen van een vliegende replica van het toestel. Men hoopt de Camel haar eerste vlucht te laten maken op eerder genoemde datum.
In juni 2015 arriveerde een houten kist met daarin onder meer het frame, dat afkomstig is van Airdrome Aeroplanes in Missouri, dat gespecialiseerd is in het leveren van onderdelen voor vliegende replica’s. Op 31 juli kon men de motor verwelkomen uit Australië: een 9 cilinder ROTEC stermotor, die 130pk levert.
Tijdens de Zeeuwse Luchtvaartdagen op 7 en 8 augustus jongstleden konden bezoekers het frame, motor, motorbok en een spaakwiel bekijken.





Op Gilze Rijen is lang gewerkt aan deze kunststof replica van een Spitfire die een kleine nep-registratie heeft: G-LFMH naast een RAF serial NH238 en het Nederlandse serial H-60. (Coert Munk, 22 augustus 2015)




- SPITFIRE:
Ruim 5 jaar is er gewerkt aan het opknappen van de Spitfire replica op Gilze Rijen; het toestel is gespoten in Nederlandse kleuren met de serials NH238 en H-60 en voorzien van het nep-kenmerk “G-LFMH”. 

- STARFIGHTER: De in Hasselt op een bedrijventerrein als blikvanger opgestelde F-104G Starfighter “D-8029” (= 26+02) werd onlangs gebruikt tijdens een evenement in de IJsselhallen te Zwolle.



De nep-helikopter die voor trainingsdoeleinden wordt gebruikt op het terrein van STC-KNRM. (Roger Soupart)

- HEIJPLAAT: Hier bevindt zich bij het STC-KNRM Offshore-Safety centrum aan de Quarantaineweg 98, 3089 KP Rotterdam, een op een stellage geplaatste grijze nep-helikopter, die voor trainingsdoeleinden gebruikt wordt.



De voor Engeland bestemde Stinson Vultee V77 Reliant NC64435 werd op Hoogeveen grondig nagekeken en weer in elkaar gezet.
(Jan Hulzebos, 8 augustus 2015)
 

- STINSON: Op Hoogeveen werd in mei in de hangaar van de firma ATN de Stinson Vultee V77 Reliant NC64435 (77-499; ex FB771, 42-44212) gezien. Een Engelsman had het toestel uit Duitsland geïmporteerd en was bezig het op Hoogeveen weer helemaal op te bouwen. Dat lukte inderdaad en op 29 juni werd er voor het eerst mee getaxied en de volgende dag werd de eerste vlucht na restauratie gemaakt. Echter, de beste man kwam kort daarna helaas om het leven bij een vliegtuigongeluk.
Het toestel stond overigens ingeschreven op naam van Egmond Aircraft LLC, waar meerdere historische vliegtuigen bij ingeschreven staan. 

- TAIFUN: Valentin Taifun 17E D-KWIK (c/n. 1098; ex PH-816, D-KHLA) die een poosje in opslag stond in de hangaar op Trafficport Venlo, is daar niet meer aanwezig. Het kenmerk D-KWIK werd op 13 januari 2014 doorgehaald en later werd het toestel opnieuw ingeschreven. 

- VLIEGEND MUSEUM SEPPE: Een poosje geleden berichtten we over de in het museum aanwezige Coopavia CP.301A Emeraude OO-PJC. Het toestel was zo tentoongesteld, dat het publiek goed de houten constructie kon bekijken.
Echter deze Emeraude is verdwenen en niemand schijnt te weten waar de tweezitter gebleven is.
De Messerschmitt Me Bf109G-5 in het museum voert het Werknummer 15343 en de codes RJ+VH op de romp.
Na een grondige restauratie werd op 4 april 2015 Murphy Renegade Spirit OO-122 onthuld in het museum en het toestel wordt gebruikt om kinderen er in te laten zitten, zodat er een foto gemaakt kan worden.
Nieuwe aanwinst in de collectie is de bijzonder fraaie Cessna 172 N5708A, die op Hoogeveen in elkaar werd gezet. Er wordt beweerd dat deze Cessna uit 1956 de oudste nog vliegwaardige 172 in Europa is en dat het vliegtuig het 308e exemplaar is dat de fabriek destijds verliet.



Slingsby T.30A Prefect PH-194 uit 1951 werd voor de derde maal ingeschreven en maakte op 9 augustus 2015 opnieuw haar eerste vlucht.
(Marc Heesters, Hilversum, 9 augustus 2015)


- ZWEEFVLIEGNIEUWS:
In de werkplaats op Lemelerveld wordt gewerkt aan de reparatie van de indertijd bij Siebert gebouwde Schleicher Ka 6CR Rhönsegler Spezial PH-922, die op 6 juni schade opliep bij een buitenlanding in de buurt van Bocholt. Tijdens de landing werd een boompje geraakt. 

Op 12 september 2015 maakte Glaser-Dirks DG-500 Elan Trainer PH-1364 op Terlet een grondzwaai, waarbij de achterromp brak. Wordt gerepareerd ondanks de zware schade. 

Schade tijdens grondtransport in augustus 2015 op Schinveld: de ASK 21 PH-1464 werd door de ASK 13 PH-1122 gesleept, die achter een auto gesleept werd naar de startplaats. De ASK 21 liep daarbij lichte, de ASK 13 zware schade op. Beide toestellen worden gerepareerd. 

ASK 13 PH-1288 kwam in juli van dit jaar op Schinveld wat te kort in de landing en ging door een hek. Zware schade aan vleugels, cockpitkap en romp; wordt gerepareerd. 

Bij een onbekende ASK 21 van de Gelderse ZC is op zomerkamp in Jena (D) in de start de achterste cockpitkap open gegaan. Kap moet vervangen worden; wordt gerepareerd. 

ASK-21 PH-1449 die op Haamstede op 27 april door een windvlaag vóór onweersbui achterover op de rug werd geblazen, liep zware schade aan romp en staart op. Werd weer opgeknapt. 

ICA Brasov IS-28B2 PH-627 (c/n. 26) wordt gedurende twee jaar in de markthal MetaForum van de TU/e opgehangen in Eindhoven. Het toestel blijft eigendom van Frans Otten en gaat daarna weer terug naar hem; het heeft van 2000 tot 2015 bij de eigenaar in opslag gestaan in Brabant.
Het was de bedoeling om de IS-18B2 na 2000 opnieuw in te schrijven in Nederland, maar het is er niet meer van gekomen en de PH-627 heeft dus niet, zoals beweerd wordt, op Malta gevlogen.
Op 3 november 1978 werd de PH-627 ingeschreven op naam van Unifra bv en het kenmerk werd al op 3 april 1979 weer doorgehaald. Het toestel werd verkocht in België en zou eerst OO-ZEA worden, maar dat werd OO-ZGA.
In 1985 kocht Frans Otten het toestel in België en het werd weer luchtwaardig gemaakt door Dick Ottevanger. Echter het in de laatste Airworthiness Directive (AD) noodzakelijk geachte corrosieonderzoek van de hoofdligger werd achterwege gelaten en het vliegtuig voldeed niet aan de Nederlandse luchtwaardigheidseisen en ging de opslag in.




Schempp-Hirth Discus b PH-1553/VC van de Zweefvliegclub Den Helder op de Markt in Schagen ter gelegenheid van het feit dat het  600 jaar geleden was dat Schagen stadsrechten verkreeg. (John van Boven, 17 mei 2015)


Op 6 juni 2015 liep Schleicher K 8B PH-353 (8552) bij een harde landing een gebroken romp op te Nistelrode, Wordt op dit moment gerepareerd en vliegt later dit jaar weer.
 

Mogelijk begin juni werd de Schempp-Hirth Duo Discus-T PH-1446 zwaar beschadigd bij een harde landing. Romp stuk, onderstel naar binnen gedrukt en wordt weer gerepareerd. 

Slingsby T.21B Sedbergh PH-1511 liep op 12 juni  zware schade op aan vleugel en romp tijdens een harde landing Teuge.  

In een schuur in Spoordonk werd in mei een in plastic verpakte Blanik gezien en dit is waarschijnlijk de LN-GFT (c/n. 026415; ex LY-GLC, DOSAAF . . . .) die in april 2008 doorgehaald werd als zijnde 'verkocht naar Nederland' en sindsdien zoek was.
Blaniks zijn nu links en rechts voor een habbekrats te koop wegens een AD die ze allemaal (!) aan de grond gezet heeft totdat er een hele dure modificatie aan de vleugelophanging gedaan is.

Schleicher ASK 21 PH-1400 werd op 9 mei op De Peel gesleept achter een auto en de wielrem van het zweefvliegtuig was aangetrokken, wat resulteerde in brand en een fikse schade aan het toestel.

De Eindhovense Aero Club/KLu zweefvliegcombinatie mag vanwege de toenemende drukte niet meer vliegen met zweefvliegtuigen vanaf Eindhoven en werkt samen en gaat mogelijk in de toekomst fuseren met de Venlose Zweefvlieg Club. De nieuwe thuisbasis is vliegveld Groote Heide bij Venlo en ook wordt er momenteel met toestellen van de EAC/KLu zc wel vanaf Nistelrode gevlogen.
 



Cessna 650 Citation VII PH-MYX, voorzien van opschriften: “Fedde Legrand” & “#wegogrand” (Maurits Niemeijer, Eindhoven, 24 juli 2015) en Ikar Aviation
Cessna 560XL Citation Excel S5-ICR met “W&W” & “rave after rave” opschriften. (Frank de Koster, 18 augustus 2015)



- AERONEXTLIFE:
Is van plan om met ingang van januari 2016 op het terrein van de luchthaven Twente een bedrijf op te starten dat afgeschreven verkeersvliegtuigen gaat ontmantelen en de nog bruikbare onderdelen gaat verkopen.

- AIS AIRLINES:
Verhuurde een van haar Jetstreams van 19 tot en met 29 juni aan Eastern Airways en later nog een exemplaar (PH-NCI) dat op 10 augustus terugkeerde naar AIS.


 

Boeing 787-8 PH-TFL was de eerste machine die te zien was met “TUI” op de romp in plaats van “Arke”. (André Wadman, Amsterdam, 30 september 2015)


- ARKE: Alle toestellen van Arke werden de afgelopen zomer voorzien van de tekst10 JAAR” en Boeing 787 PH-TFL was de eerste machine waarbij het woord “Arke” vervangen werd door “TUI” omdat met ingang van 1 oktober de naam “Arke” vervangen wordt door “TUI”. Tevens werden de stickers met “10 JAAR” verwijderd van het toestel. Op de motoren komt “TUI.COM” te staan.
Men huurde de afgelopen zomer diverse vliegtuigen voor langere of korte periodes: onder meer Jet Time Boeing 737-3Y0 OY-JTD, TUIfly Boeing 737-8K5 D-AHFV, Miami Air International Boeing 737-8Q8 N738MA, Danish Air Transport Airbus A320-231 OY-RUP, Chello Boeing 737-476 G-RAJG en TUIfly Boeing 737-804 SE-DZV.
Tevens is er een afspraak gemaakt dat men een Boeing 787 kan uitwisselen met Thomson, mocht dat nodig blijken.




Tijdens het zomerseizoen huurde Arke/TUI onder meer Boeing 737-8K5 D-AHFV en Boeing 737-3Y0 OY-JTD.
(André Wadman, Amsterdam, 6 mei 2015 & Ton Jochems, Amsterdam, 10 juli 2015)




Ter gelegenheid van de Gumball 3000 Rally in Reno, vloog Boeing 767-304ER korte tijd met deze sticker. (Maurits Niemeijer, 28 mei 2015)


- AUTOGYROSCHOOL: Op 23 oktober 2015 opende de op Lelystad gevestigde Autogyroschool een tweede vestiging op
vliegveld Hilversum. Men werkt nauw samen met de Vliegschool Hilversum. Er wordt gebruik gemaakt van een gloednieuwe AutoGyro Cavalon PH-4N1; zie ook:
www.autogyroschool.nl.

- CHC NETHERLANDS: Met ingang van 1 juli 2015 worden twee AW139 helikopters uit de vloot ingezet vanaf Den Helder ten behoeve van Shell/NAM.
Nieuwkomer op Den Helder is de AW139 G-SNSA van CHC Scotia. 

- CORENDON DUTCH AIRLINES: Het woord “Dutch” is niet meer terug te vinden op de vliegtuigen, evenals de toevoeging “,nl”. Boeing 737-86J PH-CDG vliegt in een aangepast basic Orenair c/s. Gehuurd werden onder meer met ingang van 12 maart SmartLynx Airbus A320-214 ES-SAL en vanaf 1 april de ES-SAK. 

- DANCOPTER: Deze Deense helikopterfirma die met Deens geregistreerde Dauphins vanaf Den Helder opereerde, staakte haar activiteiten vanaf Den Helder.



FlyDenim huurde een aantal maanden ATR42-300 OY-CHT van het Spaanse AeroNova, die maar zeer kort met Air Croatia stickers vloog. (Henk Wadman, Rotterdam The Hague, 29 april 2015)


- DENIM:
De charterafdeling van Denim Air gaat tegenwoordig door het leven als FlyDenim en men koos meteen een nieuw kleurenschema. De van Aeronova gehuurde ATR42 OY-CHT werd eind maart 2015 op Maastricht voorzien van de nieuwe kleuren en kreeg achter op de romp rode Air Croatia stickers en die hebben er maar kort opgezeten. De start van de activiteiten Air Croatia werd opgeschort en op 29 april werden na aankomst op Rotterdam The Hague de Air Croatia stickers verwijderd. Op de neus van deze OY-CHT staat in kleine letters “operado por Aeronova” en op 2 oktober werd de ATR weer teruggevlogen vanaf Amsterdam naar de Spaanse eigenaar AeroNova.
Het toestel vloog regelmatig voor derden en als men een paar dagen geen werk had voor de ATR, dan werd het toestel geparkeerd op Rotterdam The Hague Airport.
Ook Fokker 100 PH-MJP kreeg de nieuwe kleuren op Maastricht aangemeten, maar de rode Air Greenland staart bleef behouden. Begin mei was de Embraer EMB-145 PH-DND aan de beurt en kreeg ook FlyDenim kleuren.
Verder is er sprake van een Boeing 737-800 die ingezet gaat worden vanaf Amsterdam.
 

- DFA: Na het faillissement van de Dutch Flight Academy op Eelde, gingen de van KN Singles & Twins gehuurde Piper Warriors terug naar Lelystad en werden de drie eigen DA 42 Twin Stars in juni geveild via BVA Auctions. 

- DHL NETHERLANDS: Op deze naam werden in Duitsland op 6 mei 2015 vijf Boeing 757-2Q8 vliegtuigen gereserveerd: D-ALEQ, D-ALER, D-ALES, D-ALEO &
D-ALEP; respectievelijk ex N332DH, N273DH, VQ-BBU, N293DH & N346DH.
 

- JET MANAGEMENT EUROPE:
Werd overgenomen door de op Antwerpen gevestigde Belgische bizjet-operator Flying Group. 

- KLM: Bestelde op 30 maart 2015 bij Embraer vijftien ERJ 175’s en twee ERJ 190’s voor gebruik bij KLM Cityhopper ter vervanging van de Fokker 70’s. de 175’s zullen worden afgeleverd tussen maart 2016 en juni 2018 en beide 190’s komen al in december van dit jaar. Tevens nam de Air France KLM groep een optie op nog eens 17 Embraers en momenteel is nog niet bekend of als ze officieel besteld worden allemaal naar HOP! zullen gaan of deels voor KLM Cityhopper bestemd zijn.
KLM veranderde de bestelling voor de Boeing 787-9: men gaat nu zes exemplaren van de grotere Boeing 787-10 afnemen bij de fabrikant. De eerste Boeing 787-9 (PH-BHA) is bijna klaar op Everett en wordt op of rond 15 oktober 2015 afgeleverd. De tweede moet in november geleverd worden, gevolgd door het derde exemplaar in februari 2016.
Rond 2020 hoopt men de uitfasering van de Boeing 747 Combi’s rond te hebben en dan blijven er nog vier Cargo 747’s over in de vloot. 

- MARTINAIR: Boeing 747-412SF PH-MPP & PH-MPQ staan op moment van schrijven in opslag op het Spaanse vliegveld van Teruel en vanaf 21 maart stonden MD-11’s PH-MCR & PH-MCS in opslag op Schiphol. Het kenmerk van de PH-MCR werd op 17 september doorgehaald als zijnde verkocht in de USA om daar te worden ontmanteld. Op 6 en 7 september werd de MD-11F overgevlogen naar Mojave/Kern County. 

- NHV: De niet goed leesbare oranje teksten “Netherlands Coastguard” op de gele Dauphins van NHV op Den Helder kregen een donkergrijze kleur en zijn nu beter leesbaar. De vanuit de Pistoolhaven opererende OO-NHX heeft nog steeds de rode “SAR” opschriften. 

- PARC AIR: Onder de naam “Fly Yourself” biedt men vanaf Den Helder Cessna 414A Chancellor PH-SWN en Beech B36TC Bonanza PH-HGG aan voor zakenvluchten. Degenen die het toestel huurt, kan ervoor kiezen dit inclusief bemanning te doen of onder bepaalde voorwaarden het toestel zelf te besturen. Overigens wordt de Bonanza momenteel te koop aangeboden. 

- TOUR DE FRANCE: Heel wat helikopters werden dit jaar ingezet voor de start van de Tour de France in Utrecht begin juli. Vanaf Hilversum vlogen vier Ecureuils die de TV-opnames verzorgden en vanaf Rotterdam The Hague nog eens vijf voor het vervoer van VIP’s. De relais-vliegtuigen vlogen vanaf Antwerpen en één ervan was de Cessna 402B PH-RLY van Heli Holland. Van datzelfde bedrijf werden Jet Ranger PH-HWH en Long Ranger PH-HHK ingezet. Boven Rotterdam werd tevens de Ecureuil PH-HHJ waargenomen.

Voor foto’s en registraties, zie de juli-movements van Rotterdam en Hilversum.




Boeing 737-8K2 PH-HSE vloog afgelopen zomer in Neckermann kleuren en de PH-HZG is één van de drie exemplaren die een Sunweb outfit kregen. (Joop & Vera Looije, Amsterdam, 19 juli 2015 & Ad Jan Altevogt, Amsterdam, 29 augustus 2015)




- TRANSAVIA: Zoals gebruikelijk werden deze zomer weer drie Boeings gehuurd van het Braziliaanse Gol en dat waren de bekende PH-GGX (13.04 – 01.10), PH-GUA (20.04 – 08.10) & PH-GUB (06.04 – 01.09).
De PH-HSA, PH-HZG en PH-HZX kregen Sunweb-beschildering en de PH-HSE werd voorzien van “Neckermann” kleuren en in oktober weer in volledige Transavia kleuren gezien.
Het ligt in de bedoeling dat Boeing 737-8K2’s PH-HZF en PH-HZK naar Jet2 zullen gaan, respectievelijk als G-JZHF & G-JZHE op 3 december 2015 en op 24 november 2015. De Boeing 737-7K2 PH-XRE wordt op 15 november 2015 aan de kant gezet. 

Gedurende het winterseizoen gaan de PH-HZG, PH-HZJ & PH-HZL naar Sun Country en PH-HSA wordt verhuurd aan Air Vanuatu. 

Transavia France nam in februari Boeing 737-8K2 F-GZHO (43880) in dienst, die op 10 februari arriveerde op Orly als “TVF737” en die werd op 31 maart gevolgd door F-GZHP (44566) en op 5 mei door de F-GZHT (41332) als “TVF125”. Op 7 mei arriveerde er nog eentje op Orly: de F-GZHQ (44567) als “TVF123” en op 30 juni arriveerde de F-GZHR (43913) als “TVF123” op Orly, gevolgd door de F-GZHU (41352) “TVF123” op 17 juli.
De aan Air Transat verhuurde Boeing 737-8K2 F-GZHD keerde op 7 april terug in Europa en ging eerst naar Norwich; de eveneens verhuurde 737’s F-GZHA, F-GZHB en F-GZHJ keerden respectievelijk op 13, 8 en 15 april terug op Orly.
Boeing 737-8K2 F-GZHG werd voorzien van speciale kleuren van de firma Bostik lijmproducten met onder meer de tekst “Don’t stick it . . . . .Bostik it!” 

Men vloog een tijdje met enkele Airbus A320-214’s in volledige Transavia kleuren; de F-HBNA en F-HBNL gingen terug naar Air France en kregen dan ook weer Air France-kleuren.

- TRAUMAHELI: Voor het vervoer van patiënten naar de Waddeneilanden in opdracht van de Regionale Ambulance Voorziening Fryslân werd Eurocopter EC 135 P2+ PH-FRL aangeschaft, die op 12 juni op Lelystad arriveerde. Vanwege een gemaakte fout tijdens de aanbestedingsprocedure bepaalde de rechter dat de RAV een helikopter van het Belgische Heliventure zou moeten gaan gebruiken in plaats van de PH-FRL van de ANWB en op 14 augustus keerde de helikopter terug naar Duitsland en op 17 augustus werd het kenmerk PH-FRL doorgehaald. Als reden werd opgegeven dat de door de ANWB geleverde helikopter nog geen nachtvluchten uit kan voeren en het exemplaar van Heliventure wel. RAV vindt echter het aanbod van het Belgische bedrijf ongeschikt en legde daarop de aanbesteding stil.  

De hele aanbestedingsprocedure is overigens een ramp geworden. Begin 2015 toonden zes partijen interesse en uiteindelijk bleven de ANWB (bekend van de vijf traumahelikopters) en het Belgische Heliventure over. Alles leek in kannen en kruiken toen de ANWB werd verkozen. Op het bericht dat de gunning richting ANWB ging, waren daar al drie piloten aangenomen en was een tijdelijke helikopter bij de Duitse zusterorganisatie ADAC besteld.
Heliventure, dat voor een ruim drie miljoen Euro lager bedrag dan de ANWB inschreef, vocht de aanbesteding aan bij de rechter. De ANWB voldeed in de ogen van de rechter volstrekt niet aan de eisen die door RAV Fryslân waren opgesteld. Zo kon de ANWB niet waarmaken dat de heli 24 uur per dag en zeven dagen per week beschikbaar zou zijn. 

RAV wil de nieuwe aanbesteding zo snel mogelijk afronden, zodat er een eigen ambulancehelikopter kan worden ingezet op de eilanden. Tijdelijk wordt nu gebruik gemaakt van een NH90 van Defensie, maar die is eigenlijk veel te duur en te groot om als vliegende ambulance ingezet te worden. Deze helikopter blijkt tevens te zwaar voor het heliplatform bij het UMC Groningen en kan daar dus niet landen. Voor een periode van drie maanden wordt i.p.v. de NH90 van Defensie een Dauphin 2 van Noordzee Helikopters Vlaanderen ingezet.



Eurocopter EC 135 T2+ PH-MAA in Amersfoort-Noord. (Ernesto Bauer, 10 juli 2015)


BREDA AIRPORT: Over ongeveer twee jaar wil men aan de kant van Etten-Leur een speciale spottersplaats gecreëerd hebben, genaamd de Groene Bult.  

- DRACHTEN: De verkoop van het vliegveld van Drachten zal niet eerder dan in 2017 plaatsvinden. Dat heeft de gemeenteSmallingerland onlangs bekendgemaakt. Er bestaan meerdere scenario's voor de verkoop van het vliegveld. Royal Haskoning DHV heeft in opdracht van de gemeente onderzoek gedaan naar de mogelijkheden.

Bij verkoop komt de exploitatie van het vliegveld geheel voor rekening
èn risico van de koper. De gemeente heeft dan geen financiële verplichtingen meer ten aanzien van de exploitatie van het vliegveld en loopt dus ook geen risico. Maar bij verkoop heeft de gemeente ook geen zeggenschap meer over de exploitatie en gebruik van de gronden.

Als besloten wordt het vliegveld te sluiten, sluiten gemeente en de nieuwe exploitant een concessieovereenkomst. In deze overeenkomst staan de verplichtingen voor het gebruik en de exploitatie van de gronden zoals de raad die heeft vastgesteld. Op deze manier houdt de gemeente grip op de ontwikkeling van het vliegveld. De gronden blijven eigendom van de gemeente, maar exploitatie van het vliegveld binnen de randvoorwaarden lijkt lastig. Het is heel aannemelijk dat een marktpartij de exploitatie niet rond krijgt en bij de gemeente aanklopt voor extra geld.

In geval van verkoop van het vliegveld vindt men blijvende sturing van de gemeente niet noodzakelijk. Als de gemeenteraad besluit om bij verkoop van het vliegveld toch voorwaarden te stellen (bijvoorbeeld dat het vliegveld een bijdrage moet leveren aan de lokale economie en recreatie en toerisme), is er sprake van een overheidsopdracht. In dat geval moet de verkoop een aanbestedingsprocedure doorlopen. 

Er moet ook een nieuw bestemmingsplan worden vastgesteld voor het huidige vliegveld. Als de bestemming 'vliegveld' blijft, moet de Provincie ook een nieuw Luchthavenbesluit nemen. Binnenkort beraadslaagt de gemeenteraad over een eventuele verkoop van het terrein.
Bij een positief raadsbesluit worden de voorbereidingen voor verkoop en de bestemmingsplanprocedure gelijktijdig gestart. De verkoop van het vliegveld zal niet eerder dan in het eerste of tweede kwartaal van 2017 plaats vinden.

 
 


Gestationeerd op Kempen Airport: Aerostructure-Fournier RF-10 F-CGDB en daar zijn er maar 13 van gemaakt, (David Booster, Kempen Airport, 28 juni 2015)


- DUIVEN:
Langs de A12 bevindt zich aan de Impact een heliport.

- EEMSHAVEN HELIPORT: De zoektocht naar een geschikte locatie voor een geplande heliport bij de Eemshaven t.b.v. de helikopters die van/naar de offshore windfarms vliegen, loopt vertraging op. Door de hoge windmolens langs de kustlijn moet de heliport 6 km vanaf de kust worden aangelegd omdat wettelijk is vastgelegd dat de aanvliegroute vijf kilometer obstakelvrij moet zijn om de vliegveiligheid te kunnen garanderen en het bij de windmolens om obstakels hoger dan 100 meter gaat. De helikopters van/ naar de offshore windfarms vliegen nu in toenemende aantallen vanaf de vliegvelden Emden, Borkum en Norddeich. In Norddeich wordt op het terrein van de firma DONG Energy direct bij de haven een nieuwe heliport aangelegd; het treinstation Norddeich is op loopafstand. Met de vertraging van de aanleg van de heliport Eemshaven en de ontwikkelingen in Ost-Friesland lijkt de Eemshaven v.w.b. het helikopterverkeer de slag te missen. . . .



Eurocopter EC 120 B Colibri UR-WEL. (Jack Wolbrink, Emmen, 26 juni 2015)


- HELIPORT EMMEN: De gemeente Emmen heeft door minister Kamp c.q. Provincie Drenthe opgelegd gekregen om 95,5 megawatt aan windenergie te leveren, wat betekent dat er 38 windmolens van 200 meter hoog geplaatst moeten worden. De bevolking is en was tegen, maar ondanks het verzet is de oorspronkelijk geëiste 60 megawatt aan windenergie verhoogd naar 95,5 megawatt. Hoewel er al een aantal zonneparken zijn aangelegd en ook een zonnepark van 190.000 m²  - één van de grootste zonneparken van Nederland -  in de planning staat, mag de langs deze weg verkregen energie niet geminderd worden op de windenergie. In een zoektocht naar een geschikte locatie voor in elk geval een deel van de windmolens, heeft wethouder van der Weide de Pottendijk aangewezen om 17 windmolens te plaatsen. De Pottendijk is echter de aanvliegroute van de officieel als luchthaven erkende heliport van Heli-Holland. Daar de Pottendijk in noord-zuid richting de aanvliegroute voor de heliport is, is het wettelijk verboden windmolens te bouwen op de Pottendijk. Wettelijk is vastgelegd dat deze vijf kilometer lange zone obstakelvrij moet zijn om de vliegveiligheid te kunnen garanderen. Het gaat om obstakels hoger dan 100 meter en Heli Holland verwijst naar het landelijk vastgestelde luchtvaartbesluit dat dit soort kwesties regelt. De genoemde wethouder is het niet eens met de uitleg van de regels.

 

AS 355 F Lynx 355FX 2R conversie van een Ecureuil SP-SSN. (Jack Wolbrink, Emmen, 11 mei 2015)


- HELMOND:
Vanaf 8 april 2015 beschikt deze plaats over een landingsplaats voor helikopters ter hoogte van de firma Tapetex aan de Churchillaan/Engelse weg.

- LELYSTAD: De autoriteiten schreven een aanbesteding uit voor een nieuwe en tot 2.700 meter verlengde startbaan, een nieuwe taxibaan en nieuwe opstelplaatsen. De startbaan komt op de locatie van de oude baan te liggen en kan een hogere wieldruk aan en wordt wat breder dan de huidige. Men hoopt volgend jaar te kunnen beginnen met de werkzaamheden en wil de zaak afgerond hebben medio april 2018. Het maximaal aantal toegestane bewegingen per jaar wordt dan vastgesteld op 45.000. 

- MIDDENMEER: Op 6 juni 2015 werd op dit MLA vliegveld het nieuwe clubgebouw officieel in gebruik genomen en de festiviteiten werden onder meer opgeluisterd met een fly-in.

- OOSTWOLD: De vergunning voor de uitbreiding van het aantal vliegbewegingen vanaf vliegveld Oostwold is alsnog volledig goedgekeurd. De Raad van State deed op 9 september uitspraak in een zaak die was aangespannen door vereniging Windpark Reiderland.
Eerder al gaf de provincie Groningen toestemming voor de uitbreiding van het aantal vluchten van 5.000 naar 17.500 per jaar. De luchthaven kan zich daardoor onder meer specialiseren als parachutistencentrum. Oostwold is een van de weinige plekken in Nederland waar het luchtruim op grote hoogte toegankelijk is en dus uitermate geschikt voor het droppen van para’s.



De uit 1935 stammende De Havilland DH.87B Hornet Moth G-ADLY staat voor een aantal maanden gestald op Rotterdam The Hague.
(Henk Wadman, 11 september 2015)



- ROTTERDAM THE HAGUE:
Nieuwe “residents” zijn Pitts S-2B Special N31NL, De Havilland DH.87B Hornet Moth G-ADLY (voor een aantal maanden), Slingsby T.67C-3 Firefly PH-SGG (voor slechts een aantal dagen) en de TB-20 PH-JVD werd N11VD. De Vliegclub Rotterdam gebruikt al weer enige tijd Robin DR 401/155CDi PH-XYZ.
De para’s gebruikten begin oktober Cessna 208 Caravan I PH-LBR, terwijl de Super Cargomaster PH-BSU in onderhoud was, die op 23 oktober weer terugkeerde op Rotterdam.
Hawker 800XP OE-GMI staat regelmatig voor een aantal dagen in de RAS-hangaar gestald.
Verdwenen zijn Cirrus PH-VMM, AG-5B Tiger N46YM (naar Eelde), Cessna 182Q N759AU en de Piaggio P-180 PH-TCN werd verkocht als LX-SUN en keerde op 15 oktober weer terug op Rotterdam als zodanig.
De Beech 300 N300PP die op 1 september een buiklanding maakte, wordt momenteel uit elkaar gehaald in een hangaar. De schade blijkt aanzienlijk te zijn: momenteel zijn o.m. de motoren en de neus van het toestel gedemonteerd.
Traumaheli D-HHTS kwam op 19 juni invallen en vanaf 22 juni is de gestationeerde helikopter de PH-ULP.




PZL-104M Wilga 2000 N424HD vloog een aantal dagen vanaf Rotterdam The Hague. (Henk Wadman, 10 september 2015)


Een tijdelijke gast was de PZL-104M Wilga 2000 N424HD, die op 8 september arriveerde uit Tousus-le-Noble en vanaf Rotterdam The Hague werd ingezet voor het maken van live filmopnames van het KLM Open Golftoernooi dat van 10 tot en met 13 september plaats vond op het terrein van de Kennemer Golf en Country Club bij Zandvoort. Daartoe was de Wilga uitgerust met een 360 graden draaibare FLIR camera, die midden onder de romp bevestigd was.
De N424HD heeft overigens Tampa in Florida als thuisbasis en werd enige tijd geleden verscheept naar Europa. Op 14 september vertrok het toestel naar Speyer in Duitsland voor een volgende filmopdracht. 

De historische gebouwtjes waar onder meer in de begintijd van de luchthaven de Nederlandse Helicopter Industrie en KLM Aerocarto in gezeten hebben, werden gesloopt, evenals de opslagloods van aannemer RIP bv.
De voorbereidingen voor de bouw van een hangaar voor de RAS (80 x 30 meter) op parkeerplaats Foxtrot zijn inmiddels gestart en men gaat binnen afzienbare tijd ook het platform onder handen nemen. De “eilanden” tussen het platform en taxibaan zijn reeds ontdaan van gras en zullen op den duur verdwijnen en bij het bestaande platform getrokken worden.
Het voormalige Bel Air gebouw werd ingericht als aankomsthal 2 en de houten aanbouw aan de terminal, die als aankomsthal in gebruik was, werd gedemonteerd en is geschonken aan een voetbalclub in Rijpwetering.




Om de capaciteit bij aankomst van meerdere vluchten te vergroten, is in het voormalige Bel Air gebouw nu Aankomsthal 2, compleet met bagageband gesitueerd. (Henk Wadman, 20 oktober 2015)
 

RAS: o.m. 84-007 Ce550 (aankomst 29.09.15), 84-008 Ce550 (op 29.06.15 vertrokken), F-ONYY Ce525, G-ADUR DH.87B, G-BEOL SC7, G-PIGY SC7, HB-GPH Be200, OE-GMI Hawker 800XP, OO-ACC Ce525A CJ2+, OO-ASL Be200C, OO-PHI Ce525, PH-DRK, PH-DTP, PH-FJK, PH-HRK, PH-HRM, PH-JAY, PH-JND/XA-LAP, PH-LUX, PH-PIX, PH-RID, PH-SGG, PH-TCN, PH-TDI, PH-TXA, PH-VBG, PH-VMA, PH-VSR
SANDAIR/VLIEGWERK:
N8289A PA28-161, PH-KPR, PH-LBR, PH-LUI, PH-PAD, PH-RAC, PH-RAD, PH-RES, PH-SEL, PH-TSN 

- TEUGE: Op 21 september werd het oude havendienstgebouw op Teuge International Airport met de grond gelijk gemaakt. 

- YPENBURG: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland zien geen belemmeringen voor de komst van een helikopterluchthaven in Den Haag aan de Ypenburgse Spoorlaan. Zij stellen Provinciale Staten daarom voor om een luchthavenregeling voor deze locatie vast te stellen en deze besloten onlangs om de vergunning toe te kennen aan de firma HeliPlan, zij het met enige beperkingen.
Met deze regeling mag het bedrijf Heliplan jaarlijks tot april 2018 800 vluchten met helikopters uitvoeren (maximaal 400 starts en 400 landingen en maximaal 10 per dag) vanaf 07:00 uur tot 19:00 uur. Commerciële rondvluchten zijn overigens verboden.
De provincie heeft de aanvraag van Heliplan op een groot aantal onderdelen getoetst, waarvan veiligheid, geluidshinder en luchtkwaliteit de belangrijkste zijn. Er zijn geen wettelijke beperkingen of bezwaren om de aanvraag te weigeren, aldus GS. De locatie aan het Prins Clausplein voldoet aan de verplichting dat een helihaven op tenminste 500 meter buiten de woonbebouwing moet liggen. 

Nu Provinciale Staten (PS) de regeling hebben geaccordeerd, kan de gemeente Den Haag een ontheffing verlenen voor het bestemmingsplan om de helihaven ruimtelijk mogelijk te maken. Verder heeft Heliplan dan nog een verklaring voor veilig gebruik luchtruim nodig van de Inspectie van de Leefomgeving en Transport en een overeenkomst met de Luchtverkeersleiding Nederland.
Natuurlijk zijn er ook tegenstanders en die hebben zich verenigd onder de naam “Heliniet” en overwegen hun bezwaren tegen de nieuwe helihaven in te dienen bij de Raad van State.




Leuke bezoeker op Rotterdam was deze in 1947 gebouwde Cessna 195B N999MH die onderweg was van Roskilde naar het Verenigd Koninkrijk.
(Andre Wadman, 13 september 2015)



- Helikoptervluchten



Eurocopter EC 135 P2+ M-ABDQ op het helideck van het luxe jacht Air. (Rotterdam, Merwehaven, 27 mei 2015)
 

Pijnacker 03.04.15 PH-ELP
Emmen 10.04.15 N555GJ EC 120 B
Emmen 11.04.15 N353CE AS 350 B3
Rotterdam 11.04.15 tijdens de voorbereidingen van de NN Marathon: PH-HHJ & PH-HHK boven de stad
Barendrecht 12.04.15 PH-ECD & PH-ECE
Rotterdam 12.04.15 tijdens de NN Marathon: PH-HHJ & PH-HHK boven de stad
Rotterdam 12.04.15 PH-KTM op Golfbaan “de Rottebergen”
Waddinxveen 18.04.15 D-HUAE EC 120 B
Hardinxveld-Giessendam 27.04.15 PH-PHA
Rotterdam Merwehaven 28.04.15 motorjacht Air met EC 135 P2+ M-ABDQ
Hoek van Holland 02.05.15 PH-HVH tijdens de Reddingsbootdag van de KNRM
Ter Aar 05.05.15 PH-KGJ
Zaandam Hembrugterrein 09.05.15 PH-JPS
Emmen 11.05.15 SP-SNN AS 355 F/Heli-Lynx 355FX2R
Emmen 14.05.15 D-HALF R44 Raven II

  

NHV AS 365 N3 Dauphin 2 OO-NHX met rode SAR-opschriften op zijn thuisbasis. (Pim Hesse, Pistoolhaven, 23 juli 2015)


Eurocopter EC 120 B Colibri PH-ECD voerde rondvluchten uit voor de firma Vitelia. (Lars Hoebers, Horst, 11 juli 2015)
 

’s-Gravenzande 18.05.15 PH-ABZ
De Lier 20.05.15 PH-UNN
Amsterdam EHHA 26.05.15 RA-04390 R44
Heerjansdam 30.05.15 Voorzien van “The Flying Dutch/ING HouseOrange/Amsterdam Eindhoven Rotterdam” stickers vlogen
    EC 120 B’s D-HUAE, OO-EYP, PH-ECD, PH-ECE & PH-RIS bekende dj’s naar genoemde plaatsen.
Rotterdam Ahoy 30.05.15 PH-RIS (zie hier boven)
Spijkenisse 30.05.15 PH-KGJ
Wateringen 02.06.15 PH-MAA
Kootwijkerbroek 10.06.15 D-HGVB R44 Raven II
Dordrecht Duivelseiland 11.06.15 PH-ECE
Haastrecht 13.06.15 PH-JFC (voor Volvo dealer) & PH-JPS (???)
Vlaardingen Sportlaan 13.06.15 PH-MAA naar EMC
Zaamslag 13.06.15 PH-PHA
Den Haag Prins Clausplein 18.06.15 OO-HSM AS 355 F1 (voor de Volvo Ocean Race)
Den Haag Prins Clausplein 19.06.15 OO-HSM AS 355 F1 & PH-RIS & PH-WRW (voor de Volvo Ocean Race)
Den Haag Prins Clausplein 20.06.15 PH-HHJ (voor de Volvo Ocean Race)

 

Robinson R44 Raven II PH-JPS voerde rondvluchten uit vanaf het Hembrugterrein bij Zaandam tijdens het Militair Weekend. (Martijn Geerlings, 9 mei 2015)


Robinson R44 Raven II D-HMOH van Heli Aviation. (Jack Wolbrink, Emmen, 14 mei 2015)
 

Rotterdam Hotel New York 19.06.15 PH-HHJ
Woubrugge 20.06.15 PH-KTM
Rotterdam Kralingen 21.06.15 PH-PHY
Rotterdam EMC 22.06.15 PH-HVB
Pistoolhaven 23.07.06 OO-NHX
Emmen 26.06.15 UR-WEL EC 120 B
Geervliet 27.06.15 PH-HBH
Ridderkerk 27.06.15 PH-JPS
Terneuzen 27.06.15 PH-PHA
Ede Lukkien heliport 29.06.15 N353CE AS 350 B3
Berkhout Sevedeelweg 05.07.15 PH-JPS
Horst  11.07.15 PH-ECD “Vitelia”
Barendrecht/Rotterdam Kuip 19.07.15 D-HNDL S-76C met Feyenoord emblemen
Den Haag Burg. Elsenweg 25.07.15 PH-MAA
Maasdijk 25.07.15 PH-MAA
Klaaswaal 22.08.15 PH-KGJ
Maasland 22.08.15 PH-ECE



Enstrom 480A PH-PHA. (Walter de Groot, Terneuzen, 27 juni 2015)
 

Woubrugge 22.08.15 PH-DWW
’s-Gravenzande 26.08.15 PH-RBC
Naaldwijk 26.08.15 PH-RBC
Odiliapeel 30.08.15 N71SL Schweizer 269C
Poeldijk 12.09.15 D-HGVB R44 & PH-UNN (bij Naaldwijk?)
Rotterdam centrum 04.09.15 demo van N 319 NH90NFH & AS 365 N3 OO-NHX tijdens Wereldhavendagen
Rotterdam centrum 05.09.15 demo van N 319 NH90NFH & AS 365 N3 OO-NHX tijdens Wereldhavendagen
Rozenburg Noordzeeweg 05.09.15 PH-JPS
Rotterdam centrum 06.09.15 demo van N 319 NH90NFH tijdens Wereldhavendagen
Harskamp 12.09.15 PH-DWW, PH-HGB & PH-SEW bij Wikselaar Satellite Trading
Rotterdam Hotel New York 18.09.15 PH-RYF
Katwijk 26.09.15 PH-ULP; naar EMC Rotterdam
Hoek van Holland 01.10.15 PH-WRW
Rotterdam Hotel New York 01.10.15 PH-RBC
Emmen 03.10.15 G-LBDC Bell 206B Jet Ranger III
Gouda 09.10.15 PH-JPS
Zandvoort 10.10.15 OO-EYP EC 120 B
Schiedam Overschiesestraat 20.10.15 PH-MAA & PH-ULP

Eind mei vlogen EC 120 B Colibri’s D-HUAE en OO-EYP een aantal dj’s rond, voorzien van de opschriften “The Flying Dutch” en “ING House Orange”.



- Defensie




Agusta-Bell 412SP R-02/HAL 461 in de kleuren van de marine van Peru. (Peter Gralla, Luik, 11 juni 2015)


- AB412SP:
Alle drie de Agusta Bell 412SP’s van het Defensie Helikopter Commando werden overgevlogen naar Luik en daar bij de vestiging van AgustaWestland gereed gemaakt voor de marine van Peru. Tijdelijk werd het KLu serial nog in witte letters aangebracht voor de ferry naar Gilze-Rijen en daar vandaan ging het op 22 juni per dieplader naar de haven van Antwerpen.
R-01, R-02 en R-03 werden respectievelijk: HAL460, HAL 461 & HAL462. 

- ALOUETTE III: SE3160 A-301 stond eind augustus opgesteld in gezelschap van een aantal door het Koninklijk Huis gebruikte voertuigen in de tuin van Paleis Het Loo te Apeldoorn. 

- APACHE: Op 17 maart 2015 verongelukte Apache helikopter Q-15 tijdens een oefenvlucht in Mali, waarbij beide inzittenden helaas om het leven kwamen. In twee Herculesvluchten werd het wrak overgebracht van Goa naar Nederland: op 7 juni werden onderdelen en staartstuk vervoerd en op 30 juni de romp. 

- BEVRIJDINGSFESTIVALS: Op 5 mei leverde Defensie weer transportcapaciteit om diverse artiesten naar Bevrijdingsfestivals in het land te brengen met drie helikopters. Men deed Groningen, assen, Vlissingen, Rotterdam, Almere, Den Haag, Leeuwarden, Roermond en Utrecht aan en gebruikte daarbij NH90NFH N 318 en AS 532 U2 Cougars S-441 & S-442.  

- CHINOOK: In plaats van de 11 bestelde CH-47F Chinook helikopters, wil men er nu in totaal 14 hebben. De verouderde CH-47D’s worden afgevoerd uit de vloot en de zes reeds geleverde CH-47F’s zullen een update programma ondergaan. 

- DE KOOY: Het oefengebied voor de helikopters van Defensie is verplaatst naar de zuidzijde van het luchthaventerrein van Den Helder Airport. Er werden twee landingsplaatsen aangelegd die schuin lopen zodat deklandingen kunnen worden geoefend en in het najaar van 2016 is een zogenaamd dummy deck klaar dat precies lijkt op dat van een schip van de Koninklijke Marine.
Tevens werd een proefdraaiplaats voor helikopters gerealiseerd met een geluidswal er omheen. 

- DHC.7: Op 1 april en 20 oktober 2015 werd de voor de KLu vliegende DHC.7-102 C-GGUL van Voyageur Airways weer waargenomen op Eindhoven.



NHI NH90NHF N 319 van het Defensie Helikopter Commando gaf tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam spectaculaire demonstraties.
(Henk Wadman, 5 september 2015)

- NH90: Op 9 april werd de N 324 afgeleverd op De Kooy en op 16 april arriveerde de N 318 vanuit Tessera via Bückeburg. Beide gebruikten het callsign
“Guardian 25”.
 

- F-16: De bekende rondreizende J-248 werd weer tijdens diverse evenementen ingezet en trok heel wat publiek. Het toestel werd onder meer gezien tijdens een evenement in Terneuzen op 27 juni, gedurende de Leaseweb texel Airshow op 1 augustus, tijdens de Zeeuwse Luchtvaartdagen op Zeeland Airport op 6, 7 en 8 augustus en op het Raadthuysplein te Hoogerheide op 12 augustus.  

- T-346A: Op 11 mei 2015 werd een overeenkomst getekend waarin werd afgesproken dat toekomstige piloten van de Koninklijke Luchtmacht gaan trainen op de AerMacchi T-346 van de Italiaanse Luchtmacht op de basis Lecce-Galatina.




Te zien bij het evenement Techbase: MBB BO 105C B-77, Apache Q-16 en Cougar S-442. (Pieter Plomp, 22 september 2015)



 
- TECHBASE: Onder deze naam hield Defensie 23 en 24 september op het RDM terrein in Rotterdam-Heijplaat een evenement om jongeren te interesseren in een baan bij Defensie. Op 21 september landden hier Apache Q-16 en Cougar S-442 en beide helikopters vertrokken weer op de 25e.|
Verder aanwezig: MBB BO 105 C B-71, de bekende F-16A J-248, tailfins van F-16A’s J-254 en eentje in Chileense kleuren, plus de volgende drones: ScanEagle, Aladinn en twee Ravens.
Ter gelegenheid van de opening van Techbase scheerde Hercules G-275 enkele malen laag langs het terrein.




AS 542 U2 Cougar S-442 was een van de helikopters die op 5 mei ingezet werden om artiesten te vervoeren naar diverse Bevrijdingsfestivals.
(Lars Hoebers, Roermond)



De rondreizende KLu F-16A J-248 op de nieuwe dieplader achter de eveneens nieuwe Volvo FH540 Euro 6 van de Bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht (Rob Dragt, april 2015); eind juni stond het toestel opgesteld in Terneuzen. (Walter de Groot, 27 juni 2015)




- Ballonnen
 

Ter Hole 09.04.15 PH-CJW
Nieuwegein 19.04.15 PH-DLB geland bij Noorderloos
Rotterdam CTR 10.05.15 PH-SOR & PH- . . .
Waddinxveen 15.05.15 PH-PAF geland bij Groot Ammers
Rotterdam CTR 17.05.15 PH-SMR
Rotterdam 22.05.15 PH-PAF geland bij Ouderkerk a/d IJssel
Ter Hole 23.05.15 PH-CJW
Bergschenhoek 24.05.15 PH-SMR
Rotterdam CTR 30.05.15 PH- . LS
Waddinxveen 30.05.15 PH-PAF geland bij Wilnis
Capelle a/d IJssel 01.06.15 PH-PAF geland bij Zwammerdam
Dordrecht 03.06.15 PH-DLB geland bij Drimmelen
Rotterdam CTR 03.06.15 PH-SMR & PH- . . .
Ter Hole 03.06.15 PH-CJW
Bergschenhoek 06.06.15 PH-SOR
Rotterdam CTR 19.06.15 PH-OEV
Zoetermeer 21.06.15 PH-RON & PH-SOR
Capelle a/d IJssel 24.06.15 PH-NDB & PH- . . .
Papendrecht 24.06.15 PH-PAF geland bij Spijk
Bleiswijk 25.06.15 PH-SOR
Rotterdam CTR 25.06.15 PH-NDB
Papendrecht 26.06.15 PH-PAF geland bij Nieuwland & PH-AYS
Rotterdam CTR 26.06.15 PH-NDB & PH-SOR
Waddinxveen 27.06.15 PH-PAF geland bij Haastrecht
Bleiswijk  28.06.15 PH-SMR & PH- . . .
Waddinxveen 04.07.15 PH-PAF geland bij Woerden
Zevenhuizen 06.07.15 G-CDLB
Gorinchem 10.07.15 PH-PAF geland bij Oud-Alblas
Rotterdam 14.07.15 PH-PAF geland bij Hendrik-Ido-Ambacht
Nieuw-Lekkerland 15.07.15 PH-VVK
Ter Hole 01.08.15 PH-CJW
Oud-Beijerland 06.08.15 PH-PAF geland bij Nieuw-Lekkerland
Woerden 06.08.15 PH-DLB & PH-PAF beide geland bij Hei- en Boeicop
Gorinchem 11.08.15 PH-DLB geland bij Dongen
Gouda 20.08.15 PH-SOR
Woerden 02.09.15 PH-SAL
Rotterdam CTR 26.09.15 PH- . . .
Hulst 03.10.15 PH-CJW
Capelle a/d IJssel 04.10.15 PH-DZB & PH-SOR
Capelle a/d IJssel 06.10.15 PH-BOZ