Antonov AN-2P DM-SKG is nog steeds op de voormalige vliegbasis
Twente te vinden. (Bauke Post, Twente, 2 juni 2015)
De
niet meer vliegwaardige Antonov AN-2TPS SP-FVB, die al weer een
poosje op Teuge te vinden is en in eerste instantie in Kenya zou
gaan vliegen op biofuel, werd onlangs verkocht aan het Koude Oorlog
Museum. (Roy Wassink, Teuge, 14 juni 2015)
Enkele opnames uit het Aviation Competence Centre Maastricht met van
boven naar beneden: neussectie van BAe146-200QT G-TNTD, rompdeel van
Boeing 707-329C LX-N20199, F-16A J-249, SH-14D Lynx 273 en een
experimenteel Adams-Wilson AW/95 helikoptertje van John Dummer.
(Berend Jan Floor, Maastricht-Aachen, 15 juni 2015) |
- AVIATION COMPETENCE CENTRE: Op
Maastricht Aachen beschikt momenteel over de volgende collectie vliegtuigen
en vliegtuigdelen:
“PH-VOT” |
Reims/Cessna F150K |
(= D-ECDB) |
273 |
Westland SH14D Lynx |
|
LX-N20199 |
Boeing 707 TCA |
(rompdeel en vleugel) |
J-249 |
General Dynamics F-16A |
|
G-TNTD |
BAe 146-200QT |
(neussectie) |
- |
Adams-Wilson A/W95 Hobbycopter |
(gebouwd door John Dummer) |
Het experimentele helikoptertje arriveerde
ongeveer een jaar geleden, in oktober 2014. De A/W95 is een amateurbouw
toestel dat gebaseerd is op de uit 1958 stammende Adams-Wilson H-101
Hobbycopter. Hoewel het bekend is dat er enkele gebouwd werden van de
verschillende uitvoeringen, is er momenteel in de Verenigde Staten slechts
één Adams-Wilson Hobbycopter ingeschreven, die overigens geen BvL meer
heeft: N3637G met c/n.01, die in 1960 werd gebouwd.
Quickie “PH-AER” die een poos bij de ingang stond opgesteld, is daar
verdwenen.
De
replica van de Spijker V.2 in aanbouw in de T2-hangaar op het terrein van het
Aviodrome. (Henk Wadman, Lelystad, 28 maart 2015)
SA
365 C1 Dauphin 2 PH-SSC die een aantal jaren in Schreinerkleuren als “PH-SAW”
stond opgesteld, ziet er tegenwoordig zo uit . . . . .
(Henk Wadman, Lelystad, 28 maart 2015)
- AVIODROME:
Tijdens de luchtvaartbeurs op 28 maart 2015 stond
de mand van Ultramagic M-56 PH-KMM binnen opgesteld en buiten lag Schempp-Hirth
Duo Discus-2b PH-1210/YF.
Piper
PA-23-250 Aztec F, die een poosje op Teuge in de open lucht stond opgeslagen,
dient nu als blikvanger voor een leeg pand van de firma Rodenburg Bouwkundige
Realisatie aan de Storkstraat in Veenendaal. (Peter van Kaathoven, 23 augustus
2015)
- AZTEC: Piper PA-23-250 Aztec F
9H-FMV, die op 5 april 2013 door haar neuswiel zakte op Teuge en sindsdien
buiten in opslag stond, wordt momenteel gebruikt als blikvanger bij Rodenburg
Bouwkundige Realisatie aan de Storkstraat in Veenendaal.
Vermoedelijk is dit een rompdeel van een Beech 77 Skipper; de identiteit is ons
vooralsnog onbekend. (Pieter Plomp, Hoogeveen, 17 juli 2015)
- BEECH: Op Hoogeveen werd een rompdeel
van vermoedelijk een Beech 77 Skipper gezien in een hangaar. Aangezien dit model
tweezitter nooit in ons land gevlogen heeft, moet het om een buitenlands
exemplaar gaan.
- BOEING:
Boeing 737-3Y0 LN-KKN (24910) stond al een tijdje in opslag op Woensdrecht; op 3
maart 2015 werd het Noorse kenmerk doorgehaald en inmiddels is het toestel
gesloopt. Eind april werd een stuk romp van de Boeing waargenomen plus de
cockpitsectie van Sonangol Fokker 50 D2-ESW.
- BOEING:
Begin juli 2015 werd in de buurt van Vlaardingen een rompdeel van Boeing 737-705
N934AC (met alleen “LN-TUI” er op) gezien op een dieplader, komende uit
Engeland. De Boeing met c/n. 29094 werd op 13 december 2014 als LN-TUI
overgevlogen van Oslo naar Cardiff voor opslag en/of sloop. Op 23 december 2014
werd het toestel ingeschreven in de Verenigde Staten als N934AC (staat nog
steeds ingeschreven als zodanig!) en werd eind maart 2015 naar de scrapping area
op Cardiff gesleept. Op 2 juli vertrok het rompdeel op een dieplader; iemand
enig idee waar het naar toe ging?
- BÖLKOW:
BO 208C Junior “PH-ALT” (= PH-KAS) die een aantal jaren op Midden Zeeland in en
bij de Aero Lin hangaar te vinden was en voor brandweeroefeningen gebruikt werd,
schijnt in de loop van het jaar naar Seppe overgebracht te zijn.
- BÖLKOW:
MBB BO 105CB-4 B-71, die te vinden was in
Meliskerke, werd verkocht aan een campinghouder in Westkapelle en die verkocht
de helikopter weer door aan een op dit moment nog onbekend persoon.
Unieke aanwinst voor het bestand historische vliegtuigen in ons land: Cessna
305A/O-1A-CE Birddog N509EA. (Pieter Plomp, Breda, 25 september 2015)
- CESSNA BIRDDOG: Op Breda Airport staat sinds kort een Cessna 305A/L-19A/O-1A Birddog
gestationeerd. Het gaat hier om de N509EA (23090) die in de beschildering van
een andere US Army O-1A vliegt met het serial “24174”. Het toestel heeft een
nogal bewogen geschiedenis achter de rug: werd in 1953 gebouwd als L-19A-CE
51-12635 voor de US Army en bij het opnieuw indelen van de Amerikaanse
type-aanduidingen in 1962 werd het een O-1A-CE.
Vervolgens kwam het toestel in dienst van de South Vietnamese Air Force als
51-12635 en ging daarna naar de Khmer Air Force. Omdat er niet veel bekend is
over de Birddogs die in dienst van de Khmer Air Force vlogen, is het onbekend
hoe het serial was aangebracht; mogelijk als “635” of als “O-12635”. Na de
diensttijd in Cambodja verdween de Cessna naar Thailand en werd daar 2635 bij de
Thai Army. Nadat het toestel buiten dienst gesteld was, werd het kenmerk N413SB
aangevraagd, maar dit werd geweigerd door de autoriteiten.
Uiteindelijk werd het kenmerk N509EA toegekend en zo vloog het toestel een
aantal jaren in de Verenigde Staten, totdat het eerder dit jaar werd aangekocht
door de heer J. Vlasveld, die de O-1A naar ons land haalde. Overigens is dit de
eerste O-1A Birddog die in ons land gestationeerd is.
Reims/Cessna F172M PH-MIP staat tegenwoordig in een tuin
bij een woning ten westen van Teuge Airport. (Roy Wassink)
- CESSNA: Ten westen van vliegveld
Teuge heeft iemand Reims/Cessna F172M Skyhawk PH-MIP (F17201382) in zijn tuin
geplaatst. Het kenmerk PH-MIP werd op
11 maart 1993 al doorgehaald als zijnde buiten gebruik gesteld.
- CESSNA: Bij een rampenoefening in
Amsterdam-West/Sloterwijk werd op 22 september de beschadigde romp van Cessna
172P Skyhawk II PH-ACM
(c/n. 17275454) gebruikt. Deze Skyhawk verongelukte op 8 mei 2013 in de Noordzee
en op 13 mei 2013 werd het kenmerk PH-ACM doorgehaald.
- CESSNA: Begin mei 2015 vond op
Aerodrome Militar de Pollensa op Mallorca de “Splash in 2015” voor
watervliegtuigen plaats. Er was één Nederlandse deelnemer aanwezig: Cessna 185
Skywagon Amphibian PH-DUK.
Cessna TU206G/Robertson STOL conversion P2-JAG werd op Teuge weer in elkaar
gezet en staat buiten bij de MAF-hangaar. (Roy Wassink, Teuge, 5 juli 2015)
- CESSNA:
Op 13 augustus 2014 werd Cessna TU206G/Robertson STOL conversion P2-JAG
afgeleverd in een container op Teuge. De Stationair gaat gebruikt worden als
reizend object bij beurzen en andere evenementen waar Missionary Aviation
Fellowship haar activiteiten promoot. Momenteel staat het toestel buiten
geparkeerd en zijn de vleugels aan de romp gemonteerd.
- DAKOTA:
De C-47B Dakota “2100847” (c/n.16371/3119) die op weg naar MVK Valkenburg in
2010 klem kwam te zitten onder een viaduct, werd gesloopt. De cockpitsectie werd
omgebouwd tot Dakota-simulator en wordt geëxploiteerd door Multi Pilot
Simulations. Van buiten ziet de simulator er overigens niet meer uit als een
Dakota.
Dijkman Dulkes Dijkhastar IV PH-CDD doet tegenwoordig dienst als blikvanger doen
op Hoogeveen. (Henk Wadman, Hoogeveen, 14 mei 2015)
- DIJKHASTAR: Nadat de Dijkman Dulkes
Dijkhastar IV PH-CDD een periode tentoongesteld stond in de hal van het Deltion
College in Zwolle, werd het unieke toestel al in april 2013 overgebracht naar
Hoogeveen en opgeslagen. De PH-CDD is nu opgesteld als blikvanger op Vliegveld
Hoogeveen.
Beech
35-C33 Debonair F-BNOM op een trailer, klaar voor vertrek waarschijnlijk naar
Duitsland en de romp van Mooney M.20M Bravo D-EAJK die op 31 oktober 2014 de
bomen raakte op Trebbin-Schönhagen en op zijn kop terecht kwam. (Berend Jan
Floor, Midden Zeeland, 30 mei 2015)
Fairchild-Swearingen SA226-TC Metro II PH-NLZ onderweg naar het VTOC in
Aalsmeer. (Rob Dragt, 19 mei 2015)
- FAIRCHILD: In de Verenigde Staten
nadert de restauratie van Fairchild UC-61K (24R-46A) Argus III N24FM (c/n. 928)
haar voltooiing. Het gaat hier om een machine die van 23 mei 1948 tot 10
september 1970 ingeschreven stond in ons land als PH-NDI. Het toestel werd via
de indertijd bekende vliegtuighandelaar C. Honcoop uit Veen naar de Verenigde
Staten geëxporteerd.
Circa vijftien jaar geleden werden het frame en andere onderdelen ergens in een
schuur in Illinois aangetroffen en men begon aan een langdurige restauratie. De
N24FM kreeg haar originele Royal Air Force kleuren en zal voorzien worden van
het serial HB690.
- FOKKER: Al In augustus 2014 liet José
Dante Zanaga Neto een Redfern Fokker Dr.I inschrijven als PU-JDZ in Brazilië met
c/n. ZN-1/07.
Eveneens in 2014 werd in Tsjechië Fokker E.V replica OK-TAL 07 ingeschreven en
dit jaar kwam daar de Dr.I OK-UAA 90 bij, die beschilderd is als “1425/37”.
In Australië werd op 5 februari 2015 Fokker E.III Eindecker (replica) met c/n. 8
als 19-8593 in het Australische MLA-register ingeschreven en op 12 augustus 2015
Fokker D.VIII VH-EIV (c/n.1) in het “normale” register voor motorvliegtuigen op
naam van A. Carter.
Fred Murrin construeerde een Fokker D.VII (ingeschreven als D.7 met c/n. FM-15)
voor de bekende verzamelaar Kermit A. Weeks en het toestel werd op 7 juli 2015
ingeschreven als N269ZW.
- FOKKER 70: De bekende Fokker F28
Mk0070 PH-KBX gaat vervangen worden door een Embraer Lineage 1000.
- FRIENDSHIP: De nieuwste kamer van Bed
and Breakfast Domaine Haute Bruyère in Hoogerheide wordt een bijzondere: een van
PS Aero in Baarlo afkomstige Fokker F27 Mark 100 Friendship, de PH-FCX.
De eigenaresse van de B&B ziet een droom in vervulling gaan: "Ik liep al zeker
vier jaar met dit idee rond. Nu wordt het echt concreet. Heel spannend. Het
vliegtuig past bij onze regio en bij ons bedrijf: Woensdrecht speelt met
Aviolanda en de vliegbasis een grote rol in de vliegtuigindustrie en veel van
onze gasten werken voor Fokker."
Komend voorjaar verkast de F27 naar Hoogerheide. Daar komt ie pal tegen de
bestaande B&B aan de Nijverheidsstraat te staan op een betonnen sokkel met
daarbij een eigen landingsbaantje. Rond de jaarwisseling 2016/2017 moeten de
eerste gasten er terecht kunnen.
- GILZE-RIJEN: Bij de brandweer op de
vliegbasis werd Alouette III A-470 gezien in een shelter. Daar werd ook SH-14D
Lynx 268 waargenomen, die de Alouette gaat vervangen. Deze zal helaas over enige
tijd verschroot gaan worden, tezamen met de NF-5A K-3044, die buiten de shelter
lag.
Eind mei gezien in de Dynamic Aviation
hangaar op Lelystad: MS.885 Super Rallye PH-TOW en de registratieloze Piper
PA-34-200 Seneca PH-VPA, waarvan de kenmerken respectievelijk op 26 september
2007 en 14 september 2010 werden doorgehaald. (Berend Jan Floor, Lelystad, 29
mei 2015)
Gespot boven Zeeland! De Havilland DHC.2 Beaver Mk.1
LN-NCC op weg naar de Jersey Air Display, waar het fraaie toestel op 10
september zowel op de static op Jersey Airport te bewonderen was, als tijdens de
vliegshow boven St. Aubins Bay. (Rudy Jacobse, 9
september 2015)
- GROB:
Op het onlangs officieel geopende Seppe Airparc op Breda International Airport
heeft men als blikvanger een Grob G-115 op palen geplaatst. Hoewel het toestel
in Breitling kleuren als “HB-SAP” gespoten is, gaat het hier vrijwel zeker om de
PH-SPC, die lange tijd opgeslagen in een hangaar lag aan de andere kant van het
vliegveld. In eerste instantie stond het toestel gewoon op zijn wielen, maar na
enkele weken werd het op palen gezet. De èchte
HB-SAP is overigens een Mudry CAP 10B met c/n. 186.
Breda
International airport heeft er sinds enige tijd een “poortwachter” bij ter
hoogte van het nieuwe Airparc: Grob G-115A PH-SPC (voor 99% zeker) werd in
Breitling kleuren gespoten als “HB-SAP”. (Niels Quist, Breda, 1 augustus 2015)
- HEINKEL: Voor de expositie De Aanval,
die over het bombardement op Rotterdam gaat, werd CASA 2.111B “G1+AD” van het
Militär Historisches Museum der Bundeswehr tentoongesteld in de voormalige
onderzeebootloods op het RDM terrein te Rotterdam-Heijplaat. Het toestel werd op
palen geplaatst in de hal. De tentoonstelling beleefde op 25 oktober haar
laatste dag en de Heinkel zal naar Dresden getransporteerd worden.
- HELLEVOETSLUIS:
In de loop van dit jaar wordt het Educatief Centrum Hellevoetsluis, genaamd
Historyland, aan de Ravensweg 11c geopend. Het gaat hier om een centrum voor
lokale geschiedenis- en natuureducatie. Begin maart werd hier vanuit Baarlo de
Poolse MiG-21M 1914 afgeleverd om deel uit te maken van de tentoonstelling en op
28 april volgde de Poolse Mil Mi-2T 0544.
MiG-21M 1914 is te
zien bij Historyland in Hellevoetsluis. (Mark Sluiters, 31 maart 2015)
Mil
Mi-2 (94+52) is te vinden bij restaurant De Boegschroef aan de Westelijke
Handelskade in Delfzijl. (Hendrik Cazemier, 13 mei 2015)
- HERDENKINGSVLUCHTEN: Begin mei werden
er weer diverse herdenkingsvluchten en evenementen met historische vliegtuigen
gehouden. We vermelden er hier een paar.
Op 2 mei vlogen Lancaster PA474 en Spitfire PH-OUQ over aan aantal monumenten in
ons land, waarbij onder meer Lelystad, Gouda en Nieuw Terbregge werden
aangedaan.
Mitchell PH-XXV dropte op 5 mei in enkele runs een flinke hoeveelheid broodjes
boven Vlaardingen en heeft voor zover we weten hetzelfde gedaan boven
Nieuwerkerk en ’s-Gravendeel.
Boven Wageningen werd op 5 mei gevlogen door onder meer Mitchell PH-XXV,
Catalina PH-PBY, Fokker S.11 PH-AFS/PH-HOG/PH-HOK/PH-HOL en een Cougar
helikopter van de KLu.
Op dezelfde dag werd er ter hoogte van de Benedendorpseweg in Oosterbeek een
evenement gehouden met o.m. Mitchell PH-XXV, Catalina PH-PBY, Mustang PH-PSI,
Sukhoi SU-26MX PH-SMX, An-2 D-FONL, Chipmunk G-BWTG, Fokker S.11
PH-AFS/PH-HOG/PH-HOK/PH-HOL en VR Formation met Robin DR 400140B’s
PH-NSC/PH-SPZ/PH-SVU/PH-XYZ.
North American B-25J Mitchell PH-XXV dropte in
enkele runs broodjes boven Vlaardingen op 5 mei 2015.
(Arend van der Salm Fotografie /
www.arendvandersalm.nl
)
Op 27 juni vond de Veteranendag plaats in Den
Haag en aan de fly past deden dit jaar mee: NH90 N 324, Cougars S-445 & S-459,
Apaches Q-01 & Q-14, Chinooks D-890 & D-892, AW139 PH-PXZ, Catalina PH-PBY,
Mitchell PH-XXV, Spitfire PH-OUQ, Hunter T.8C G-BWGL, Beech D18S-3NM PH-KHV,
Harvard PH-LSK. AS 355 F1 Ecureuil 2 OO-HSM verzorgde de filmopnames en vertrok
vanaf Rotterdam The Hague Airport.
Op 22 augustus werd “Wings
of Freedom” georganiseerd in Ede, waarbij langs de N224 bij Ede – De Klomp een
tijdelijk vliegveldje werd ingericht. Een verslag komt t.z.t. elders op onze
site bij Air Events te staan. De Auster III NX537 (= PH-NIN) van het Museum
Vliegbasis Deelen stond opgesteld op het terrein.
De
firma Verstappen Bedrijfswagens in Lierop biedt Jet Provost T3A G-BWZE/XM378 te
koop aan tegen een meeneemprijs van € 7950,-. (Pieter Plomp, 14 juli 2015)
- JET PROVOST: In Lierop staat Hunting
Jet Provost T3A G-BWZE/XM378 te koop zonder staart en een aantal andere
onderdelen. Dit toestel zakte op 14 oktober 2000 door haar onderstel na een
afgebroken start vanwege motorproblemen op Lelystad. Nadat het vliegtuig een
aantal jaren in Weert te vinden was, dook het onlangs op in Lierop bij de firma
Verstappen Bedrijfswagens.
- JET RANGER: Het kenmerk van
Bell 206A Jet Ranger PH-HRH (c/n. 179) werd op 31 augustus 1995 doorgehaald
nadat de helikopter betrokken was geweest bij een ongeval te Leerdam op 7
augustus 1993. Daarna werd het toestel opgeslagen bij Heli Holland op Emmen
Heliport en begin juni 2015 in tweeën gezaagd, waarbij het voorste deel zal
worden ingericht als flightsimulator. Het achterste deel werd op 6 juni
afgevoerd naar de sloop.
- KITPLANES FOR AFRICA: Het
Zuid-Afrikaanse luchtvaartbedrijf Kitplanes for Africa, bekend van de Bushbaby,
Explorer, Safari LSA en Safari VLA, wil in Winschoten met ingang van november
vliegtuigen gaan bouwen voor de Europese markt. Men heeft inmiddels ruimte
gehuurd in het voormalig pand van de vorig jaar failliet verklaarde
machinefabriek VeenstraGlazenborg aan de Zeefbaan.
De firma wilde in eerste instantie ruimte huren op Oostwold Airport, maar
directeur Tom Karst van der Meulen zegt op dit moment geen plek te hebben. Hij
heeft wel gesprekken gevoerd over het testen en afbouwen van de toestellen.
Het starten van de productie van jaarlijks ongeveer vijftien vliegtuigen hangt
met name af van de Europese vergunningen, die nog moeten worden verkregen.
Zo’n 300 kits en kant en klare toestellen werden door de Afrikaanse fabriek
reeds afgeleverd in Australië, Verenigd Koninkrijk, Namibië en Zimbabwe.
Viking Dragonfly II PH-JOP is al sinds 1 maart 2011 niet meer ingeschreven en
hangt aan het plafond in een hangaar op Lelystad. (Berend Jan Floor, 29 mei
2015)
DHC.2
Beaver N98JH deed lang geleden dienst bij de Koninklijke Luchtmacht als S-3.
(Jan Mangelschots, Willow, Alaska, 25 juli 2015)
- KLEMM: Een aantal jaren hing het
frame van Klemm Kl.35D G-BVXI (c/n. 1981; ex D-EFEG, SE-BHT, Fv5052) in de
hangaar van de firma ATN op Hoogeveen. Een paar jaar geleden werd het frame
uitgeleend aan een Duitser die bezig was een replica van een Klemm Kl.35D te
bouwen. Het toestel stond destijds op naam van J.J. van Egmond in het Britse
register (doorgehaald op 13 oktober 2000 als permanently withdrawn from use) en
schijnt nu in Duitsland verkocht te zijn.
Lockheed F-104G
Starfighter 24+46 klaar voor vertrek naar de spuiterij. (Roy Wassink, Teuge, 24
augustus 2015)
- KOM: De Stichting Koude Oorlog Museum
(KOM) is opgericht door een aantal enthousiaste eigenaars en belangstellenden
voor vliegtuigen uit de periode van de Koude Oorlog, waaronder de stichting
Postbellum, bekend van de Cessna O-2A. De collectie van het KOM bestaat voor een
deel uit statische vliegtuigen (Lockheed F-104G Starfighter, een North American
F-86 Sabre, een BAC Jet Provost en een Antonov An-2TP) en enkele vliegende
toestellen (Cessna O-2 en een Yak-52). Het Koude Oorlog Museum wil in de loop
van 2017 een modern museum in een nieuw gebouw openen op de Luchthaven Teuge.
Zie de op moment van schrijven nog niet actieve site:
www.koudeoorlogmuseum.nl
De Starfighter 24+46 werd op 24 augustus opgehaald voor verdere reparatie en een
spuitbeurt; het toestel zal in de kleuren van de Koninklijke Luchtmacht gespoten
worden.
- MILITAIR LUCHTVAARTTHEMAPARK VALKENBURG:
Libéma zou dit in de toekomst graag
gerealiseerd zien op het voormalige MVK Valkenburg en momenteel wordt de
haalbaarheid ervan onderzocht. De collectie zal uitsluitend militaire
vliegtuigen en replica’s gaan omvatten uit de periode 1909 – 1945, aangevuld met
historische voertuigen en memorabilia. Men denkt aan vliegtuigen afkomstig uit
het Aviodrome, van de Koninklijke Luchtmacht en van particulieren en
organisaties.
Een voorwaarde is wel dat er een start- en landingsbaan gebruikt kan worden
omdat er ook gevlogen moet kunnen worden.
- NMM: De
bij de opslaghangaar buiten liggende F-104G D-8245, F-100D “41871” en F-86K
Q-283 werden daar nog niet zo lang geleden weggehaald en klaarblijkelijk
ondergebracht in de niet voor het publiek toegankelijke opslaghangaar.
- OVERLOON:
Tijdens een bezoek eind april aan het Liberty
Museum te Overloon was men bezig een tentoonstelling in te richten in een hoek
en daardoor stond de romp van Harvard IIB B-69 (romp van B-199 & onderdelen van
B-69 en B-179) een beetje achteraf en was er niet bij te komen.
De identiteit van deze uit Duitsland afkomstige Rotorway Exec, die in Moerdijk
geveild werd, is nog steeds niet bekend. (Rob Dragt, 23 april 2015)
- PAWNEE: Zoals we eerder meldden,
verhuisde CNE Air van Midden-Zeeland naar Breda. Piper PA-25 Pawnee B D-EAYW,
die op Zeeland Airport aan de wand van een hangaar hing, verhuisde mee naar
Breda. Momenteel heeft men op Midden-Zeeland nog een kleine hangaar in gebruik
en daarin hangen de frames van Piper PA-18-150 Super Cubs N45477 & PH-SER.
-
PHANTOM: Op 11
juni werd rond werd om kwart voor vier op de A28 ter hoogte van De Uithof in
Utrecht een oplegger gezien met een Duitse F-4F Phantom, waarvan het serial was
overgeschilderd. Men was op weg naar een museum in het Verenigd Koninkrijk.
De op 4 augustus 2012 bij Hollandscheveld verongelukte Piaggio P149D D-EGIT als
blikvanger bij Museum Canadian Allied Forces in Groningen, beschilderd als een
Me109 of Fw190 met de code “1K”. (Pieter Plomp, 17 juli 2015)
- PIAGGIO: Op 4 augustus 2012
verongelukte de bij de Seagull Formation op Hoogeveen ingedeelde Piaggio P149D
D-EGIT in de buurt van Hollandscheveld. Het wrak van het toestel werd
beschilderd als een Me109 of Fw190 met de aanduiding “1K” er op en ligt buiten
bij het Museum Canadian Allied Forces in Groningen.
- PIPER:
PA-28RT-201T Turbo Arrow IV PH-PIE werd op 13 augustus op een vrachtwagen gezien
op Teuge. Het toestel zal bij IAS op Maastricht opgeknapt worden en krijgt
tevens een nieuwe motor. Daarna zal het vliegtuig op Rotterdam The Hague Airport
worden gestationeerd.
- POTTIER:
In juli 1985 maakte de door Marcel Crepin gebouwde Pottier P.80S F-PYSJ (c/n.
50) haar eerste vlucht en kwam via een aantal Franse eigenaren uiteindelijk op
22 maart 2007 terecht bij zijn nieuwe eigenaar F. Adams, die het toestel in
opslag had bij hem thuis in Eindhoven. Op 13 december 2014 werd W. Marchal uit
het Belgische Beverlo de eigenaar en deze persoon wil het toestel ombouwen tot
een staartwielversie.
De neussectie van WDL Fokker F27 Mark 200 D-BAKH staat sinds kort opgesteld bij
PS Aero te Baarlo. (Peter Baeten, 26 september 2015)
- PS AERO:
In Baarlo kreeg de cockpitsectie van Fokker F27
Mark 200 “VV/AGG” in haar bezit. Die is afkomstig van de D-BAKH (10233) en werd
begin 2005 door WDL geschonken aan de Fokker Services Technical School te
Woensdrecht. De lettercombinaties “VV” en “AGG” slaan op de initialen van twee
docenten van de opleiding.
Fokker F27 Mark 100 PH-FCX (10183) gaat verhuizen naar Hoogerheide en zal daar
als bed & breakfast onderkomen gaan dienen. Zie het aparte item “FRIENDSHIP”
hierboven.
De Tsjechische Mil Mi-24D Hind 0219 (340219) werd verkocht aan een iemand in
België.
Drie Starfighters kregen een ietwat aangepast Duits kleurenschema voor
filmopnames voor de Duitse film “Starfighter, Sie wollten die Himmel erobern”,
die op 22 november wordt uitgezonden op RTL Duitsland. Eentje werd zilverkleurig
gespoten en gezien met alleen de letters “DA” en het is onduidelijk of deze
machine gebruikt is voor de film. Twee andere kregen een mogelijk wisselend
opgeplakt Duits nepserial: gezien werden “DA+112, DA+217, DA+225 & DA+227”. Het
is niet duidelijk welke machine bij welke serials hoort; wel is bekend dat de
21+60 het serial “DA+225” kreeg.
Twee van de Duitse Starfighters die in de
tekst genoemd worden: de zilvergrijze “DA” en de gecamoufleerde “DA+225”.
(Pieter Plomp)
- RAND-ROBINSON:
Op Marktplaats wordt een nog niet ingeschreven voor 90% voltooide Rand-Robinson
KR-2 te koop aangeboden voor € 7.500,- en met VW motor voor € 9.000,-. Het gaat
hier om de staartwielversie en het toestel is geheel volgens de NVAV richtlijnen
gebouwd en wordt te koop aangeboden in Someren.
De Havilland
DH.82A Tiger Moth N41DH maakte in mei 2015 haar eerste vlucht na restauratie.
Het toestel stond vanaf juli 1973 in opslag en vloog vroeger in ons land als
PH-UDB. (John Tiffany, Picayune, Iowa, mei 2015)
Op 22 oktober 2015 werden de vleugels aan de
Boeing 737-287 Adv “PH-ROC” in de hal van het ROC Hoofddorp gemonteerd. (Rob
Dragt, 22 oktober 2015)
- ROC HOOFDDORP: Op 28 mei 2008 landde de ex Aerolineas Argentinas Boeing 737-287Adv
N768KM (20768; ex LV-LEB) op de Duitse luchthaven van Erfurt en werd daar
ingezet voor Lufthansa Technical Training. Op 29 september 2015 werd de romp,
voorzien van het nep-kenmerk “PH-ROC” op een dieplader vervoerd van Erfurt naar
het ROC MBO College Airport te Hoofddorp.
Op de neus staat de naam Hans en door de letter “H” is een kruis gezet en
daarboven staan de letters “FR”.
Om ruimte te maken zullen enkele vliegtuigen en helikopters verdwijnen bij het
ROC. De S-76B PH-NZV werd al afgevoerd naar Tilburg voor tijdelijke opslag en de
Alouette III A-293 gaat weg. Hetzelfde lot zullen onder meer een F-84F
Thunderstreak P-254 en de Boeing 747 cockpitsectie ondergaan, die zal worden
gesloopt. Eén van de IJslandse Jetstreams werd gedemonteerd en zal gesloopt
worden: de TF-ODM.
Sikorsky S-76B
PH-NZV wordt tijdelijk opgeslagen in Tilburg. (Rob Dragt)
- SAFIR: Het kenmerk PH-RJB van
SAAB 91B Safir met c/n. 91.309 werd al op 8 januari 2006 doorgehaald en het
toestel zou na restauratie SE-FVY moeten worden met c/n. 91.309-1425. Het ligt
echter nog steeds opgeslagen als PH-RJB in het Aeroseum op het Zweedse vliegveld
Göteborg-Säve.
- SCHEIBE:
SF.25C Falke PH-1458 (c/n. 44423) was van 7 mei 2010 tot en met 23 oktober 2013
ingeschreven in ons land. Het toestel werd verkocht in de Oekraïne en bleek nog
enige tijd nadat het kenmerk was doorgehaald, met “PH-1458” erop te vliegen. Het
toestel is begin 2014 verongelukt in de Oekraïne en afgeschreven.
De Schönbein-Realschule in het Zuid-Duitse Metzingen was in het kader van
“Projekt Flusi” op zoek naar een vliegtuigcockpit om er een vliegsimulator van
te kunnen maken en via Luftsportverein Geislingen kwam men in het bezit van het
voorste rompdeel van de PH-1458.
- SCHEIBE:
De in 1958 gebouwde Scheibe L-Spatz 55 BGA2498/DZC met c/n. 642 (ex RAFGSA 502)
werd via
www.berendbootje.nl
te koop aangeboden. Het in niet al te beste staat verkerende toestel werd in
september 2015 aangekocht in het Verenigd Koninkrijk en in oktober al weer
doorverkocht aan Kringloopwinkel De Wissel Assen, Blokmakerstraat 6, 9403 VD
Assen. En daar is het zweefvliegtuig opgehangen in de winkel en te koop.
Al geruime tijd te vinden bij Dumpstore Valkenburg te Maasbracht: Poolse MiG-21M
2005 en AT-16ND Harvard IIB B-178. (Rob Dragt, 11 april 2015)
- SENECA: Piper PA-34-200 Seneca
D-GENE, die een aantal maanden als blikvanger stond opgesteld aan het Lissenveld
47c te Raamsdonksveer, is weer verdwenen. Op 28 juni werd de twin ter plaatse in
losse stukken gezien en op 12 juli was ie helemaal verdwenen.
SARO Skeeter
AOP.12 XN341 wordt in Dronten te koop aangeboden. (Pieter Plomp, 21 oktober
2015)
- SKEETER: Op Marktplaats wordt via
www.berendbootje.nl
in Dronten SARO Skeeter AOP.12 XN341 (S2/7147) te koop aangeboden voor €
17.500,-.
- SKYLINE:
In de hangaar van de firma Skyline op Eelde werd een nog niet helemaal
geïdentificeerde Schleicher Ka 6 romp met c/n. 6487 gezien.
- SLINGSBY:
In het Segelflyg Muséet - Alleberg in het Zweedse
Västra - Götland werden twee uit Nederland afkomstige Slingsby zweefvliegtuigen
in opslag gezien: T.7 Tutor BGA 858 en T.38 Grasshopper TX.1 PH-885 (c/n. 754;
ex WZ758).
Van de PH-885 verliep het BvL op 6 augustus 2004 en werd het kenmerk doorgehaald
op 4 november 2005.
SOCATA TB-200 Tobago XL PH-WPO fungeert tegenwoordig als oefenobject voor de
brandweer op Lelystad. (Peter van Kaathoven, 16 augustus 2015)
- SOCATA:
De identiteit van de SOCATA die in gebruik is bij de brandweer op Lelystad, is
ook bekend. Het gaat hier om de TB-200 Tobago XL PH-WPO die nog geen drie jaar
in ons land ingeschreven is geweest en waarvan het kenmerk op 28 mei 2009 werd
doorgehaald. Het toestel werd beschadigd na een harde landing op Lelystad op 8
februari 2008, waarbij het neuswiel af brak.
In de loop van volgend jaar hoopt men de replica
van de Sopwith Camel vliegklaar te hebben. (Henk Wadman, Midden Zeeland, 8
augustus 2015)
- SOPWITH CAMEL:
Onder meer omdat het op 22 december 2016 honderd jaar geleden is dat de befaamde
Sopwith Camel F1 voor het eerst vloog, zijn mensen van het Wings to Victory
museum op vliegveld Midden Zeeland gestart met het bouwen van een vliegende
replica van het toestel. Men hoopt de Camel haar eerste vlucht te laten maken op
eerder genoemde datum.
In juni 2015 arriveerde een houten kist met daarin onder meer het frame, dat
afkomstig is van Airdrome Aeroplanes in Missouri, dat gespecialiseerd is in het
leveren van onderdelen voor vliegende replica’s. Op 31 juli kon men de motor
verwelkomen uit Australië: een 9 cilinder ROTEC stermotor, die 130pk levert.
Tijdens de Zeeuwse Luchtvaartdagen op 7 en 8 augustus jongstleden konden
bezoekers het frame, motor, motorbok en een spaakwiel bekijken.
Op Gilze Rijen is
lang gewerkt aan deze kunststof replica van een Spitfire die een kleine
nep-registratie heeft: G-LFMH naast een RAF serial NH238 en het Nederlandse
serial H-60. (Coert Munk, 22 augustus 2015)
- SPITFIRE:
Ruim 5 jaar is er gewerkt aan het opknappen van de Spitfire replica op Gilze
Rijen; het toestel is gespoten in Nederlandse kleuren met de serials NH238 en
H-60 en voorzien van het nep-kenmerk “G-LFMH”.
- STARFIGHTER:
De in Hasselt op een bedrijventerrein als
blikvanger opgestelde F-104G Starfighter “D-8029” (= 26+02) werd onlangs
gebruikt tijdens een evenement in de IJsselhallen te Zwolle.
De nep-helikopter die voor trainingsdoeleinden wordt gebruikt op het
terrein van STC-KNRM. (Roger Soupart)
- HEIJPLAAT:
Hier bevindt zich bij het STC-KNRM Offshore-Safety
centrum aan de Quarantaineweg 98, 3089 KP Rotterdam, een op een stellage
geplaatste grijze nep-helikopter, die voor trainingsdoeleinden gebruikt wordt.
De voor Engeland bestemde Stinson Vultee V77
Reliant NC64435 werd op Hoogeveen grondig nagekeken en weer in elkaar gezet.
(Jan Hulzebos, 8 augustus 2015)
- STINSON:
Op Hoogeveen werd in mei in de hangaar van de firma ATN de Stinson Vultee V77
Reliant NC64435 (77-499; ex FB771, 42-44212) gezien. Een Engelsman had het
toestel uit Duitsland geïmporteerd en was bezig het op Hoogeveen weer helemaal
op te bouwen. Dat lukte inderdaad en op 29 juni werd er voor het eerst mee
getaxied en de volgende dag werd de eerste vlucht na restauratie gemaakt.
Echter, de beste man kwam kort daarna helaas om het leven bij een
vliegtuigongeluk.
Het toestel stond overigens ingeschreven op naam van Egmond Aircraft LLC, waar
meerdere historische vliegtuigen bij ingeschreven staan.
- TAIFUN:
Valentin Taifun 17E D-KWIK (c/n. 1098; ex PH-816, D-KHLA) die een poosje in
opslag stond in de hangaar op Trafficport Venlo, is daar niet meer aanwezig. Het
kenmerk D-KWIK werd op 13 januari 2014 doorgehaald en later werd het toestel
opnieuw ingeschreven.
- VLIEGEND MUSEUM SEPPE:
Een poosje geleden berichtten we over de in het museum aanwezige Coopavia
CP.301A Emeraude OO-PJC. Het toestel was zo tentoongesteld, dat het publiek goed
de houten constructie kon bekijken.
Echter deze Emeraude is verdwenen en niemand schijnt te weten waar de tweezitter
gebleven is.
De Messerschmitt Me Bf109G-5 in het museum voert het Werknummer 15343 en de
codes RJ+VH op de romp.
Na een grondige restauratie werd op 4 april 2015 Murphy Renegade Spirit OO-122
onthuld in het museum en het toestel wordt gebruikt om kinderen er in te laten
zitten, zodat er een foto gemaakt kan worden.
Nieuwe aanwinst in de collectie is de bijzonder fraaie Cessna 172 N5708A, die op
Hoogeveen in elkaar werd gezet. Er wordt beweerd dat deze Cessna uit 1956 de
oudste nog vliegwaardige 172 in Europa is en dat het vliegtuig het 308e
exemplaar is dat de fabriek destijds verliet.
Slingsby T.30A
Prefect PH-194 uit 1951 werd voor de derde maal ingeschreven en maakte op 9
augustus 2015 opnieuw haar eerste vlucht.
(Marc Heesters, Hilversum, 9 augustus 2015)
- ZWEEFVLIEGNIEUWS: In de werkplaats op Lemelerveld wordt gewerkt aan de reparatie van de
indertijd bij Siebert gebouwde Schleicher Ka 6CR Rhönsegler Spezial PH-922, die
op 6 juni schade opliep bij een buitenlanding in de buurt van Bocholt. Tijdens
de landing werd een boompje geraakt.
Op 12 september 2015 maakte Glaser-Dirks DG-500
Elan Trainer PH-1364 op Terlet een grondzwaai, waarbij de achterromp brak. Wordt
gerepareerd ondanks de zware schade.
Schade tijdens grondtransport in augustus 2015 op
Schinveld: de ASK 21 PH-1464 werd door de ASK 13 PH-1122 gesleept, die achter
een auto gesleept werd naar de startplaats. De ASK 21 liep daarbij lichte, de
ASK 13 zware schade op. Beide toestellen worden gerepareerd.
ASK 13 PH-1288 kwam in juli van dit jaar op
Schinveld wat te kort in de landing en ging door een hek. Zware schade aan
vleugels, cockpitkap en romp; wordt gerepareerd.
Bij een onbekende ASK 21 van de Gelderse ZC is op
zomerkamp in Jena (D) in de start de achterste cockpitkap open gegaan. Kap moet
vervangen worden; wordt gerepareerd.
ASK-21 PH-1449 die op Haamstede op 27 april door
een windvlaag vóór onweersbui achterover op de rug werd geblazen, liep zware
schade aan romp en staart op. Werd weer opgeknapt.
ICA Brasov IS-28B2 PH-627 (c/n. 26) wordt
gedurende twee jaar in de markthal MetaForum van de TU/e opgehangen in
Eindhoven. Het toestel blijft eigendom van Frans Otten en gaat daarna weer terug
naar hem; het heeft van 2000 tot 2015 bij de eigenaar in opslag gestaan in
Brabant.
Het was de bedoeling om de IS-18B2 na 2000 opnieuw in te schrijven in Nederland,
maar het is er niet meer van gekomen en de PH-627 heeft dus niet, zoals beweerd
wordt, op Malta gevlogen.
Op 3 november 1978 werd de PH-627 ingeschreven op naam van Unifra bv en het
kenmerk werd al op 3 april 1979 weer doorgehaald. Het toestel werd verkocht in
België en zou eerst OO-ZEA worden, maar dat werd OO-ZGA.
In 1985 kocht Frans Otten het toestel in België en het werd weer luchtwaardig
gemaakt door Dick Ottevanger. Echter het in de laatste Airworthiness Directive
(AD) noodzakelijk geachte corrosieonderzoek van de hoofdligger werd achterwege
gelaten en het vliegtuig voldeed niet aan de Nederlandse luchtwaardigheidseisen
en ging de opslag in.
Schempp-Hirth Discus b PH-1553/VC van de
Zweefvliegclub Den Helder op de Markt in Schagen ter gelegenheid van het feit
dat het 600 jaar geleden was dat Schagen stadsrechten verkreeg. (John van
Boven, 17 mei 2015)
Op 6 juni 2015 liep Schleicher K 8B PH-353
(8552) bij een harde landing een gebroken romp op te Nistelrode, Wordt op dit
moment gerepareerd en vliegt later dit jaar weer.
Mogelijk begin juni werd de Schempp-Hirth Duo
Discus-T PH-1446 zwaar beschadigd bij een harde landing. Romp stuk, onderstel
naar binnen gedrukt en wordt weer gerepareerd.
Slingsby T.21B Sedbergh PH-1511 liep op 12 juni
zware schade op aan vleugel en romp tijdens een harde landing Teuge.
In een schuur in Spoordonk werd in mei een in
plastic verpakte Blanik gezien en dit is waarschijnlijk de LN-GFT (c/n. 026415;
ex LY-GLC, DOSAAF . . . .) die in april 2008 doorgehaald werd als zijnde
'verkocht naar Nederland' en sindsdien zoek was.
Blaniks zijn nu links en rechts voor een habbekrats te koop wegens een AD die ze
allemaal (!) aan de grond gezet heeft totdat er een hele dure modificatie aan de
vleugelophanging gedaan is.
Schleicher ASK 21 PH-1400 werd op 9 mei op De Peel gesleept achter een auto en
de wielrem van het zweefvliegtuig was aangetrokken, wat resulteerde in brand en
een fikse schade aan het toestel.
De Eindhovense Aero Club/KLu zweefvliegcombinatie mag vanwege de toenemende
drukte niet meer vliegen met zweefvliegtuigen vanaf Eindhoven en werkt samen en
gaat mogelijk in de toekomst fuseren met de Venlose Zweefvlieg Club. De nieuwe
thuisbasis is vliegveld Groote Heide bij Venlo en ook wordt er momenteel met
toestellen van de EAC/KLu zc wel vanaf Nistelrode gevlogen.
Cessna 650 Citation VII PH-MYX, voorzien van
opschriften: “Fedde Legrand” & “#wegogrand” (Maurits Niemeijer, Eindhoven, 24
juli 2015) en Ikar Aviation
Cessna 560XL Citation Excel S5-ICR met “W&W” & “rave after rave” opschriften.
(Frank de Koster, 18 augustus 2015)
- AERONEXTLIFE: Is van plan om met
ingang van januari 2016 op het terrein van de luchthaven Twente een bedrijf op
te starten dat afgeschreven verkeersvliegtuigen gaat ontmantelen en de nog
bruikbare onderdelen gaat verkopen.
- AIS AIRLINES: Verhuurde een van haar
Jetstreams van 19 tot en met 29 juni aan Eastern Airways en later nog een
exemplaar (PH-NCI) dat op 10 augustus terugkeerde naar AIS.
Boeing 787-8 PH-TFL was de eerste machine die te zien was met “TUI” op de romp
in plaats van “Arke”. (André Wadman, Amsterdam, 30 september 2015)
-
ARKE: Alle toestellen van Arke werden
de afgelopen zomer voorzien van de tekst “10 JAAR” en Boeing 787
PH-TFL was de eerste machine waarbij het woord “Arke” vervangen werd door “TUI”
omdat met ingang van 1 oktober de naam “Arke” vervangen wordt door “TUI”. Tevens
werden de stickers met “10 JAAR” verwijderd van het toestel. Op de motoren komt
“TUI.COM” te staan.
Men huurde de afgelopen zomer diverse vliegtuigen voor langere of korte
periodes: onder meer Jet Time Boeing 737-3Y0 OY-JTD, TUIfly Boeing 737-8K5
D-AHFV, Miami Air International Boeing 737-8Q8 N738MA, Danish Air Transport
Airbus A320-231 OY-RUP, Chello Boeing 737-476 G-RAJG en TUIfly Boeing 737-804
SE-DZV.
Tevens is er een afspraak gemaakt dat men een Boeing 787 kan uitwisselen met
Thomson, mocht dat nodig blijken.
Tijdens het zomerseizoen huurde Arke/TUI onder meer Boeing 737-8K5 D-AHFV en
Boeing 737-3Y0 OY-JTD.
(André Wadman, Amsterdam, 6 mei 2015 & Ton Jochems, Amsterdam, 10 juli 2015)
Ter
gelegenheid van de Gumball 3000 Rally in Reno, vloog Boeing 767-304ER korte tijd
met deze sticker. (Maurits Niemeijer, 28 mei 2015)
-
AUTOGYROSCHOOL: Op 23 oktober 2015 opende de op Lelystad gevestigde
Autogyroschool een tweede vestiging op
vliegveld Hilversum. Men werkt nauw samen met de Vliegschool Hilversum. Er wordt
gebruik gemaakt van een gloednieuwe AutoGyro Cavalon PH-4N1; zie ook:
www.autogyroschool.nl.
- CHC NETHERLANDS: Met ingang van 1 juli 2015 worden twee AW139 helikopters uit de vloot
ingezet vanaf Den Helder ten behoeve van Shell/NAM.
Nieuwkomer op Den Helder is de AW139 G-SNSA van CHC Scotia.
- CORENDON DUTCH AIRLINES:
Het woord “Dutch” is niet meer terug te vinden op de vliegtuigen, evenals de
toevoeging “,nl”. Boeing 737-86J PH-CDG vliegt in een aangepast basic Orenair
c/s. Gehuurd werden onder meer met ingang van 12 maart SmartLynx Airbus A320-214
ES-SAL en vanaf 1 april de ES-SAK.
- DANCOPTER:
Deze Deense helikopterfirma die met Deens geregistreerde Dauphins vanaf Den
Helder opereerde, staakte haar activiteiten vanaf Den Helder.
FlyDenim huurde een aantal
maanden ATR42-300 OY-CHT van het Spaanse AeroNova, die maar zeer kort met Air
Croatia stickers vloog. (Henk Wadman, Rotterdam The Hague, 29 april 2015)
- DENIM: De charterafdeling van Denim
Air gaat tegenwoordig door het leven als FlyDenim en men koos meteen een
nieuw kleurenschema. De van Aeronova gehuurde ATR42 OY-CHT werd eind maart 2015
op Maastricht voorzien van de nieuwe kleuren en kreeg achter op de romp rode Air
Croatia stickers en die hebben er maar kort opgezeten. De start van de
activiteiten Air Croatia werd opgeschort en op 29 april werden na aankomst op
Rotterdam The Hague de Air Croatia stickers verwijderd. Op de neus van deze
OY-CHT staat in kleine letters “operado por Aeronova” en op 2 oktober werd de
ATR weer teruggevlogen vanaf Amsterdam naar de Spaanse eigenaar AeroNova.
Het toestel vloog regelmatig voor derden en als men een paar dagen geen werk had
voor de ATR, dan werd het toestel geparkeerd op Rotterdam The Hague Airport.
Ook Fokker 100 PH-MJP kreeg de nieuwe kleuren op Maastricht aangemeten, maar de
rode Air Greenland staart bleef behouden. Begin mei was de Embraer EMB-145
PH-DND aan de beurt en kreeg ook FlyDenim kleuren.
Verder is er sprake van een Boeing 737-800 die ingezet gaat worden vanaf
Amsterdam.
- DFA: Na
het faillissement van de Dutch Flight Academy op Eelde, gingen de van KN Singles
& Twins gehuurde Piper Warriors terug naar Lelystad en werden de drie eigen DA
42 Twin Stars in juni geveild via BVA Auctions.
- DHL NETHERLANDS: Op deze naam werden in Duitsland op 6 mei 2015 vijf Boeing 757-2Q8
vliegtuigen gereserveerd: D-ALEQ, D-ALER, D-ALES, D-ALEO &
D-ALEP; respectievelijk ex N332DH, N273DH, VQ-BBU, N293DH & N346DH.
- JET MANAGEMENT EUROPE: Werd
overgenomen door de op Antwerpen gevestigde Belgische bizjet-operator Flying
Group.
- KLM:
Bestelde op 30 maart 2015 bij Embraer vijftien ERJ 175’s en twee ERJ 190’s voor
gebruik bij KLM Cityhopper ter vervanging van de Fokker 70’s. de 175’s zullen
worden afgeleverd tussen maart 2016 en juni 2018 en beide 190’s komen al in
december van dit jaar. Tevens nam de Air France KLM groep een optie op nog eens
17 Embraers en momenteel is nog niet bekend of als ze officieel besteld worden
allemaal naar HOP! zullen gaan of deels voor KLM Cityhopper bestemd zijn.
KLM veranderde de bestelling voor de Boeing 787-9: men gaat nu zes exemplaren
van de grotere Boeing 787-10 afnemen bij de fabrikant. De eerste Boeing 787-9
(PH-BHA) is bijna klaar op Everett en wordt op of rond 15 oktober 2015
afgeleverd. De tweede moet in november geleverd worden, gevolgd door het derde
exemplaar in februari 2016.
Rond 2020 hoopt men de uitfasering van de Boeing 747 Combi’s rond te hebben en
dan blijven er nog vier Cargo 747’s over in de vloot.
- MARTINAIR:
Boeing 747-412SF PH-MPP & PH-MPQ staan op moment van schrijven in opslag op het
Spaanse vliegveld van Teruel en vanaf 21 maart stonden MD-11’s PH-MCR & PH-MCS
in opslag op Schiphol. Het kenmerk van de PH-MCR werd op 17 september
doorgehaald als zijnde verkocht in de USA om daar te worden ontmanteld. Op 6 en
7 september werd de MD-11F overgevlogen naar Mojave/Kern County.
- NHV: De
niet goed leesbare oranje teksten “Netherlands Coastguard” op de gele Dauphins
van NHV op Den Helder kregen een donkergrijze kleur en zijn nu beter leesbaar.
De vanuit de Pistoolhaven opererende OO-NHX heeft nog steeds de rode “SAR”
opschriften.
- PARC AIR:
Onder de naam “Fly Yourself” biedt men vanaf Den Helder Cessna 414A Chancellor
PH-SWN en Beech B36TC Bonanza PH-HGG aan voor zakenvluchten. Degenen die het
toestel huurt, kan ervoor kiezen dit inclusief bemanning te doen of onder
bepaalde voorwaarden het toestel zelf te besturen. Overigens wordt de Bonanza
momenteel te koop aangeboden.
- TOUR DE FRANCE: Heel wat helikopters werden dit jaar ingezet voor de start van de Tour
de France in Utrecht begin juli. Vanaf Hilversum vlogen vier Ecureuils die de
TV-opnames verzorgden en vanaf Rotterdam The Hague nog eens vijf voor het
vervoer van VIP’s. De relais-vliegtuigen vlogen vanaf Antwerpen en één ervan was
de Cessna 402B PH-RLY van Heli Holland. Van datzelfde bedrijf werden Jet Ranger
PH-HWH en Long Ranger PH-HHK ingezet. Boven Rotterdam werd tevens de Ecureuil
PH-HHJ waargenomen.
Voor foto’s en
registraties, zie de juli-movements van
Rotterdam en
Hilversum.
Boeing 737-8K2
PH-HSE vloog afgelopen zomer in Neckermann kleuren en de PH-HZG is één van de
drie exemplaren die een Sunweb outfit kregen. (Joop & Vera Looije, Amsterdam, 19
juli 2015 & Ad Jan Altevogt, Amsterdam, 29 augustus 2015)
- TRANSAVIA:
Zoals gebruikelijk werden deze zomer weer drie
Boeings gehuurd van het Braziliaanse Gol en dat waren de bekende PH-GGX (13.04 –
01.10), PH-GUA (20.04 – 08.10) & PH-GUB (06.04 – 01.09).
De PH-HSA, PH-HZG en PH-HZX kregen Sunweb-beschildering en de PH-HSE werd
voorzien van “Neckermann” kleuren en in oktober weer in volledige Transavia
kleuren gezien.
Het ligt in de bedoeling dat Boeing 737-8K2’s PH-HZF en PH-HZK naar Jet2 zullen
gaan, respectievelijk als G-JZHF & G-JZHE op 3 december 2015 en op 24 november
2015. De Boeing 737-7K2 PH-XRE wordt op 15 november 2015 aan de kant gezet.
Gedurende het winterseizoen gaan de PH-HZG, PH-HZJ
& PH-HZL naar Sun Country en PH-HSA wordt verhuurd aan Air Vanuatu.
Transavia France nam in februari Boeing 737-8K2
F-GZHO (43880) in dienst, die op 10 februari arriveerde op Orly als “TVF737” en
die werd op 31 maart gevolgd door F-GZHP (44566) en op 5 mei door de F-GZHT
(41332) als “TVF125”. Op 7 mei arriveerde er nog eentje op Orly: de F-GZHQ
(44567) als “TVF123” en op 30 juni arriveerde de F-GZHR (43913) als “TVF123” op
Orly, gevolgd door de F-GZHU (41352) “TVF123” op 17 juli.
De aan Air Transat verhuurde Boeing 737-8K2 F-GZHD keerde op 7 april terug in
Europa en ging eerst naar Norwich; de eveneens verhuurde 737’s F-GZHA, F-GZHB en
F-GZHJ keerden respectievelijk op 13, 8 en 15 april terug op Orly.
Boeing 737-8K2 F-GZHG werd voorzien van speciale kleuren van de firma Bostik
lijmproducten met onder meer de tekst “Don’t stick it . . . . .Bostik it!”
Men vloog een tijdje met enkele Airbus A320-214’s
in volledige Transavia kleuren; de F-HBNA en F-HBNL gingen terug naar Air France
en kregen dan ook weer Air France-kleuren.
- TRAUMAHELI:
Voor het vervoer van patiënten naar de Waddeneilanden in opdracht van de
Regionale Ambulance Voorziening Fryslân werd Eurocopter EC 135 P2+ PH-FRL
aangeschaft, die op 12 juni op Lelystad arriveerde. Vanwege een gemaakte fout
tijdens de aanbestedingsprocedure bepaalde de rechter dat de RAV een helikopter
van het Belgische Heliventure zou moeten gaan gebruiken in plaats van de PH-FRL
van de ANWB en op 14 augustus keerde de helikopter terug naar Duitsland en op 17
augustus werd het kenmerk PH-FRL doorgehaald. Als reden werd opgegeven dat de
door de ANWB geleverde helikopter nog geen nachtvluchten uit kan voeren en het
exemplaar van Heliventure wel. RAV vindt echter het aanbod van het Belgische
bedrijf ongeschikt en legde daarop de aanbesteding stil.
De hele aanbestedingsprocedure is overigens een
ramp geworden. Begin 2015 toonden zes partijen interesse en uiteindelijk bleven
de ANWB (bekend van de vijf traumahelikopters) en het Belgische Heliventure
over. Alles leek in kannen en kruiken toen de ANWB werd verkozen. Op het bericht
dat de gunning richting ANWB ging, waren daar al drie piloten aangenomen en was
een tijdelijke helikopter bij de Duitse zusterorganisatie ADAC besteld.
Heliventure, dat voor een ruim drie miljoen Euro lager bedrag dan de ANWB
inschreef, vocht de aanbesteding aan bij de rechter. De ANWB voldeed in de ogen
van de rechter volstrekt niet aan de eisen die door RAV Fryslân waren opgesteld.
Zo kon de ANWB niet waarmaken dat de heli 24 uur per dag en zeven dagen per week
beschikbaar zou zijn.
RAV wil de nieuwe aanbesteding zo snel mogelijk
afronden, zodat er een eigen ambulancehelikopter kan worden ingezet op de
eilanden. Tijdelijk wordt nu gebruik gemaakt van een NH90 van Defensie, maar die
is eigenlijk veel te duur en te groot om als vliegende ambulance ingezet te
worden. Deze helikopter blijkt tevens te zwaar voor het heliplatform bij het UMC
Groningen en kan daar dus niet landen. Voor een periode van drie maanden wordt
i.p.v. de NH90 van Defensie een Dauphin 2 van Noordzee Helikopters Vlaanderen
ingezet.
Eurocopter EC 135
T2+ PH-MAA in Amersfoort-Noord. (Ernesto Bauer, 10 juli 2015)
BREDA AIRPORT:
Over ongeveer twee jaar wil men aan de kant van Etten-Leur een speciale
spottersplaats gecreëerd hebben, genaamd de Groene Bult.
- DRACHTEN:
De verkoop van het vliegveld van Drachten zal niet
eerder dan in 2017 plaatsvinden. Dat heeft de gemeenteSmallingerland onlangs
bekendgemaakt. Er bestaan meerdere scenario's voor de verkoop van het vliegveld.
Royal Haskoning DHV heeft in opdracht van de gemeente onderzoek gedaan naar de
mogelijkheden.
Bij verkoop komt de exploitatie van het vliegveld geheel voor rekening
èn risico
van de koper. De gemeente heeft dan geen financiële verplichtingen meer ten
aanzien van de exploitatie van het vliegveld en loopt dus ook geen risico. Maar
bij verkoop heeft de gemeente ook geen zeggenschap meer over de exploitatie en
gebruik van de gronden.
Als besloten wordt het vliegveld te sluiten, sluiten gemeente en de nieuwe
exploitant een concessieovereenkomst. In deze overeenkomst staan de
verplichtingen voor het gebruik en de exploitatie van de gronden zoals de raad
die heeft vastgesteld. Op deze manier houdt de gemeente grip op de ontwikkeling
van het vliegveld. De gronden blijven eigendom van de gemeente, maar exploitatie
van het vliegveld binnen de randvoorwaarden lijkt lastig. Het is heel
aannemelijk dat een marktpartij de exploitatie niet rond krijgt en bij de
gemeente aanklopt voor extra geld.
In geval van verkoop van het vliegveld vindt men blijvende sturing van de
gemeente niet noodzakelijk. Als de gemeenteraad besluit om bij verkoop van het
vliegveld toch voorwaarden te stellen (bijvoorbeeld dat het vliegveld een
bijdrage moet leveren aan de lokale economie en recreatie en toerisme), is er
sprake van een overheidsopdracht. In dat geval moet de verkoop een
aanbestedingsprocedure doorlopen.
Er moet ook een nieuw bestemmingsplan worden
vastgesteld voor het huidige vliegveld. Als de bestemming 'vliegveld' blijft,
moet de Provincie ook een nieuw Luchthavenbesluit nemen. Binnenkort beraadslaagt
de gemeenteraad over een eventuele verkoop van het terrein.
Bij een positief raadsbesluit worden de voorbereidingen voor verkoop en de
bestemmingsplanprocedure gelijktijdig gestart. De verkoop van het vliegveld zal
niet eerder dan in het eerste of tweede kwartaal van 2017 plaats vinden.
Gestationeerd op
Kempen Airport: Aerostructure-Fournier RF-10 F-CGDB en daar zijn er maar 13 van gemaakt,
(David Booster, Kempen Airport, 28 juni 2015)
- DUIVEN: Langs de A12 bevindt zich aan
de Impact een heliport.
- EEMSHAVEN HELIPORT:
De zoektocht naar een geschikte locatie
voor een geplande heliport bij de Eemshaven t.b.v. de helikopters die van/naar
de offshore windfarms vliegen, loopt vertraging op. Door de hoge windmolens
langs de kustlijn moet de heliport 6 km vanaf de kust worden aangelegd omdat
wettelijk is vastgelegd dat de aanvliegroute vijf kilometer obstakelvrij moet
zijn om de vliegveiligheid te kunnen garanderen en het bij de windmolens om
obstakels hoger dan 100 meter gaat. De helikopters van/ naar de offshore
windfarms vliegen nu in toenemende aantallen vanaf de vliegvelden Emden, Borkum
en Norddeich. In Norddeich wordt op het terrein van de firma DONG Energy direct
bij de haven een nieuwe heliport aangelegd; het treinstation Norddeich is op
loopafstand. Met de vertraging van de aanleg van de heliport Eemshaven en de
ontwikkelingen in Ost-Friesland lijkt de Eemshaven v.w.b. het helikopterverkeer
de slag te missen. . . .
Eurocopter EC 120
B Colibri UR-WEL. (Jack Wolbrink, Emmen, 26 juni 2015)
- HELIPORT EMMEN:
De gemeente Emmen heeft door minister Kamp c.q. Provincie Drenthe
opgelegd gekregen om 95,5 megawatt aan windenergie te leveren, wat betekent dat
er 38 windmolens van 200 meter hoog geplaatst moeten worden. De bevolking is en
was tegen, maar ondanks het verzet is de oorspronkelijk geëiste 60 megawatt aan
windenergie verhoogd naar 95,5 megawatt. Hoewel er al een aantal zonneparken
zijn aangelegd en ook een zonnepark van 190.000 m²
- één van de grootste zonneparken van Nederland - in de planning staat, mag de
langs deze weg verkregen energie niet geminderd worden op de windenergie. In een
zoektocht naar een geschikte locatie voor in elk geval een deel van de
windmolens, heeft wethouder van der Weide de Pottendijk aangewezen om 17
windmolens te plaatsen. De Pottendijk is echter de aanvliegroute van de
officieel als luchthaven erkende heliport van Heli-Holland. Daar de Pottendijk
in noord-zuid richting de aanvliegroute voor de heliport is, is het wettelijk
verboden windmolens te bouwen op de Pottendijk. Wettelijk is vastgelegd dat deze
vijf kilometer lange zone obstakelvrij moet zijn om de vliegveiligheid te kunnen
garanderen. Het gaat om obstakels hoger dan 100 meter en Heli Holland verwijst
naar het landelijk vastgestelde luchtvaartbesluit dat dit soort kwesties regelt.
De genoemde wethouder is het niet eens met de uitleg van de regels.
AS 355 F Lynx
355FX 2R conversie van een Ecureuil SP-SSN. (Jack Wolbrink, Emmen, 11 mei 2015)
- HELMOND: Vanaf 8 april 2015 beschikt
deze plaats over een landingsplaats voor helikopters ter hoogte van de firma
Tapetex aan de Churchillaan/Engelse weg.
- LELYSTAD:
De autoriteiten schreven een aanbesteding uit voor een nieuwe en tot 2.700 meter
verlengde startbaan, een nieuwe taxibaan en nieuwe opstelplaatsen. De startbaan
komt op de locatie van de oude baan te liggen en kan een hogere wieldruk aan en
wordt wat breder dan de huidige. Men hoopt volgend jaar te kunnen beginnen met
de werkzaamheden en wil de zaak afgerond hebben medio april 2018. Het maximaal
aantal toegestane bewegingen per jaar wordt dan vastgesteld op 45.000.
- MIDDENMEER:
Op 6 juni 2015 werd op dit MLA vliegveld het nieuwe clubgebouw officieel in
gebruik genomen en de festiviteiten werden onder meer opgeluisterd met een
fly-in.
- OOSTWOLD:
De vergunning voor de uitbreiding van het aantal
vliegbewegingen vanaf vliegveld Oostwold is alsnog volledig goedgekeurd. De Raad
van State deed op 9 september uitspraak in een zaak die was aangespannen door
vereniging Windpark Reiderland.
Eerder al gaf de provincie Groningen toestemming voor de uitbreiding van het
aantal vluchten van 5.000 naar 17.500 per jaar. De luchthaven kan zich daardoor
onder meer specialiseren als parachutistencentrum. Oostwold is een van de
weinige plekken in Nederland waar het luchtruim op grote hoogte toegankelijk is
en dus uitermate geschikt voor het droppen van para’s.
De
uit 1935 stammende De Havilland DH.87B Hornet Moth G-ADLY staat voor een aantal
maanden gestald op Rotterdam The Hague.
(Henk Wadman, 11 september 2015)
- ROTTERDAM THE HAGUE: Nieuwe
“residents” zijn Pitts S-2B Special N31NL, De Havilland DH.87B Hornet Moth
G-ADLY (voor een aantal maanden), Slingsby T.67C-3 Firefly PH-SGG (voor slechts
een aantal dagen) en de TB-20 PH-JVD werd N11VD. De Vliegclub Rotterdam gebruikt
al weer enige tijd Robin DR 401/155CDi PH-XYZ.
De para’s gebruikten begin oktober Cessna 208 Caravan I PH-LBR, terwijl de Super
Cargomaster PH-BSU in onderhoud was, die op 23 oktober weer terugkeerde op
Rotterdam.
Hawker 800XP OE-GMI staat regelmatig voor een aantal dagen in de RAS-hangaar
gestald.
Verdwenen zijn Cirrus PH-VMM, AG-5B Tiger N46YM (naar Eelde), Cessna 182Q N759AU
en de Piaggio P-180 PH-TCN werd verkocht als LX-SUN en keerde op 15 oktober weer
terug op Rotterdam als zodanig.
De Beech 300 N300PP die op 1 september een buiklanding maakte, wordt momenteel
uit elkaar gehaald in een hangaar. De schade blijkt aanzienlijk te zijn:
momenteel zijn o.m. de motoren en de neus van het toestel gedemonteerd.
Traumaheli D-HHTS kwam op 19 juni invallen en vanaf 22 juni is de gestationeerde
helikopter de PH-ULP.
PZL-104M Wilga
2000 N424HD vloog een aantal dagen vanaf Rotterdam The Hague. (Henk Wadman, 10
september 2015)
Een tijdelijke gast was de PZL-104M Wilga 2000 N424HD, die op 8 september
arriveerde uit Tousus-le-Noble en vanaf Rotterdam The Hague werd ingezet voor
het maken van live filmopnames van het KLM Open Golftoernooi dat van 10 tot en
met 13 september plaats vond op het terrein van de Kennemer Golf en Country Club
bij Zandvoort. Daartoe was de Wilga uitgerust met een 360 graden draaibare FLIR
camera, die midden onder de romp bevestigd was.
De N424HD heeft overigens Tampa in Florida als thuisbasis en werd enige tijd
geleden verscheept naar Europa. Op 14 september vertrok het toestel naar Speyer
in Duitsland voor een volgende filmopdracht.
De historische gebouwtjes waar onder meer in de
begintijd van de luchthaven de Nederlandse Helicopter Industrie en KLM Aerocarto
in gezeten hebben, werden gesloopt, evenals de opslagloods van aannemer RIP bv.
De voorbereidingen voor de bouw van een hangaar voor de RAS (80 x 30 meter) op
parkeerplaats Foxtrot zijn inmiddels gestart en men gaat binnen afzienbare tijd
ook het platform onder handen nemen. De “eilanden” tussen het platform en
taxibaan zijn reeds ontdaan van gras en zullen op den duur verdwijnen en bij het
bestaande platform getrokken worden.
Het voormalige Bel Air gebouw werd ingericht als aankomsthal 2 en de houten
aanbouw aan de terminal, die als aankomsthal in gebruik was, werd gedemonteerd
en is geschonken aan een voetbalclub in Rijpwetering.
Om de
capaciteit bij aankomst van meerdere vluchten te vergroten, is in het voormalige
Bel Air gebouw nu Aankomsthal 2, compleet met bagageband gesitueerd. (Henk
Wadman, 20 oktober 2015)
RAS:
o.m. 84-007 Ce550 (aankomst 29.09.15), 84-008 Ce550 (op 29.06.15 vertrokken),
F-ONYY Ce525, G-ADUR DH.87B, G-BEOL SC7, G-PIGY SC7, HB-GPH Be200, OE-GMI Hawker
800XP, OO-ACC Ce525A CJ2+, OO-ASL Be200C, OO-PHI Ce525, PH-DRK, PH-DTP, PH-FJK,
PH-HRK, PH-HRM, PH-JAY, PH-JND/XA-LAP, PH-LUX, PH-PIX, PH-RID, PH-SGG, PH-TCN,
PH-TDI, PH-TXA, PH-VBG, PH-VMA, PH-VSR
SANDAIR/VLIEGWERK: N8289A PA28-161,
PH-KPR, PH-LBR, PH-LUI, PH-PAD, PH-RAC, PH-RAD, PH-RES, PH-SEL, PH-TSN
- TEUGE:
Op 21 september werd het oude havendienstgebouw op Teuge International Airport
met de grond gelijk gemaakt.
- YPENBURG:
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland zien geen belemmeringen voor de komst van
een helikopterluchthaven in Den Haag aan de Ypenburgse Spoorlaan. Zij stellen
Provinciale Staten daarom voor om een luchthavenregeling voor deze locatie vast
te stellen en deze besloten onlangs om de vergunning toe te kennen aan de firma
HeliPlan, zij het met enige beperkingen.
Met deze regeling mag het bedrijf Heliplan jaarlijks tot april 2018 800 vluchten
met helikopters uitvoeren (maximaal 400 starts en 400 landingen en maximaal 10
per dag) vanaf 07:00 uur tot 19:00 uur. Commerciële rondvluchten zijn overigens
verboden.
De provincie heeft de aanvraag van Heliplan op een groot aantal onderdelen
getoetst, waarvan veiligheid, geluidshinder en luchtkwaliteit de belangrijkste
zijn. Er zijn geen wettelijke beperkingen of bezwaren om de aanvraag te
weigeren, aldus GS. De locatie aan het Prins Clausplein voldoet aan de
verplichting dat een helihaven op tenminste 500 meter buiten de woonbebouwing
moet liggen.
Nu Provinciale Staten (PS) de regeling hebben
geaccordeerd, kan de gemeente Den Haag een ontheffing verlenen voor het
bestemmingsplan om de helihaven ruimtelijk mogelijk te maken. Verder heeft
Heliplan dan nog een verklaring voor veilig gebruik luchtruim nodig van de
Inspectie van de Leefomgeving en Transport en een overeenkomst met de
Luchtverkeersleiding Nederland.
Natuurlijk zijn er ook tegenstanders en die hebben zich verenigd onder de naam
“Heliniet” en overwegen hun bezwaren tegen de nieuwe helihaven in te dienen bij
de Raad van State.
Leuke bezoeker op Rotterdam was deze in 1947 gebouwde Cessna 195B N999MH die
onderweg was van Roskilde naar het Verenigd Koninkrijk.
(Andre Wadman, 13 september 2015)
- Helikoptervluchten
Eurocopter EC 135
P2+ M-ABDQ op het helideck van het luxe jacht Air. (Rotterdam, Merwehaven, 27
mei 2015)
Pijnacker |
03.04.15 |
PH-ELP |
Emmen |
10.04.15 |
N555GJ EC 120 B |
Emmen |
11.04.15 |
N353CE AS 350 B3 |
Rotterdam |
11.04.15 |
tijdens de voorbereidingen van de NN Marathon:
PH-HHJ & PH-HHK boven de stad |
Barendrecht |
12.04.15 |
PH-ECD & PH-ECE |
Rotterdam |
12.04.15 |
tijdens de NN Marathon: PH-HHJ & PH-HHK boven de
stad |
Rotterdam |
12.04.15 |
PH-KTM op Golfbaan “de Rottebergen” |
Waddinxveen |
18.04.15 |
D-HUAE EC 120 B |
Hardinxveld-Giessendam |
27.04.15 |
PH-PHA |
Rotterdam Merwehaven |
28.04.15 |
motorjacht Air met EC 135 P2+ M-ABDQ |
Hoek van Holland |
02.05.15 |
PH-HVH tijdens de Reddingsbootdag van de KNRM |
Ter Aar |
05.05.15 |
PH-KGJ |
Zaandam Hembrugterrein |
09.05.15 |
PH-JPS |
Emmen |
11.05.15 |
SP-SNN AS 355 F/Heli-Lynx 355FX2R |
Emmen |
14.05.15 |
D-HALF R44 Raven II |
NHV AS 365 N3
Dauphin 2 OO-NHX met rode SAR-opschriften op zijn thuisbasis. (Pim Hesse,
Pistoolhaven, 23 juli 2015)
Eurocopter EC 120 B Colibri PH-ECD voerde rondvluchten uit voor de firma
Vitelia. (Lars Hoebers, Horst, 11 juli 2015)
’s-Gravenzande |
18.05.15 |
PH-ABZ |
De Lier |
20.05.15 |
PH-UNN |
Amsterdam EHHA |
26.05.15 |
RA-04390 R44 |
Heerjansdam |
30.05.15 |
Voorzien van “The Flying Dutch/ING
HouseOrange/Amsterdam Eindhoven Rotterdam” stickers vlogen |
|
|
EC 120 B’s D-HUAE, OO-EYP, PH-ECD,
PH-ECE & PH-RIS bekende dj’s naar genoemde plaatsen. |
Rotterdam Ahoy |
30.05.15 |
PH-RIS (zie hier boven) |
Spijkenisse |
30.05.15 |
PH-KGJ |
Wateringen |
02.06.15 |
PH-MAA |
Kootwijkerbroek |
10.06.15 |
D-HGVB R44 Raven II |
Dordrecht
Duivelseiland |
11.06.15 |
PH-ECE |
Haastrecht |
13.06.15 |
PH-JFC (voor Volvo dealer) & PH-JPS
(???) |
Vlaardingen Sportlaan |
13.06.15 |
PH-MAA naar EMC |
Zaamslag |
13.06.15 |
PH-PHA |
Den Haag Prins Clausplein |
18.06.15 |
OO-HSM AS 355 F1 (voor de Volvo Ocean
Race) |
Den Haag Prins Clausplein |
19.06.15 |
OO-HSM AS 355 F1 & PH-RIS & PH-WRW
(voor de Volvo Ocean Race) |
Den Haag Prins Clausplein |
20.06.15 |
PH-HHJ (voor de Volvo Ocean Race) |
Robinson R44 Raven II PH-JPS voerde rondvluchten uit vanaf het Hembrugterrein
bij Zaandam tijdens het Militair Weekend. (Martijn Geerlings, 9 mei 2015)
Robinson R44 Raven II D-HMOH van Heli Aviation. (Jack Wolbrink, Emmen, 14 mei
2015)
Rotterdam Hotel New York |
19.06.15 |
PH-HHJ |
Woubrugge |
20.06.15 |
PH-KTM |
Rotterdam Kralingen |
21.06.15 |
PH-PHY |
Rotterdam EMC |
22.06.15 |
PH-HVB |
Pistoolhaven |
23.07.06 |
OO-NHX |
Emmen |
26.06.15 |
UR-WEL EC 120 B |
Geervliet |
27.06.15 |
PH-HBH |
Ridderkerk |
27.06.15 |
PH-JPS |
Terneuzen |
27.06.15 |
PH-PHA |
Ede Lukkien heliport |
29.06.15 |
N353CE AS 350 B3 |
Berkhout Sevedeelweg |
05.07.15 |
PH-JPS |
Horst |
11.07.15 |
PH-ECD “Vitelia” |
Barendrecht/Rotterdam Kuip |
19.07.15 |
D-HNDL S-76C met Feyenoord emblemen |
Den Haag Burg. Elsenweg |
25.07.15 |
PH-MAA |
Maasdijk |
25.07.15 |
PH-MAA |
Klaaswaal |
22.08.15 |
PH-KGJ |
Maasland |
22.08.15 |
PH-ECE |
Enstrom 480A PH-PHA.
(Walter de Groot,
Terneuzen, 27 juni 2015)
Woubrugge |
22.08.15 |
PH-DWW |
’s-Gravenzande |
26.08.15 |
PH-RBC |
Naaldwijk |
26.08.15 |
PH-RBC |
Odiliapeel |
30.08.15 |
N71SL Schweizer 269C |
Poeldijk |
12.09.15 |
D-HGVB R44 & PH-UNN (bij Naaldwijk?) |
Rotterdam centrum |
04.09.15 |
demo van N 319 NH90NFH & AS 365 N3 OO-NHX tijdens
Wereldhavendagen |
Rotterdam centrum |
05.09.15 |
demo van N 319 NH90NFH & AS 365 N3 OO-NHX tijdens
Wereldhavendagen |
Rozenburg Noordzeeweg |
05.09.15 |
PH-JPS |
Rotterdam centrum |
06.09.15 |
demo van N 319 NH90NFH tijdens Wereldhavendagen |
Harskamp |
12.09.15 |
PH-DWW, PH-HGB & PH-SEW bij Wikselaar Satellite
Trading |
Rotterdam Hotel New York |
18.09.15 |
PH-RYF |
Katwijk |
26.09.15 |
PH-ULP; naar EMC Rotterdam |
Hoek van Holland |
01.10.15 |
PH-WRW |
Rotterdam Hotel New York |
01.10.15 |
PH-RBC |
Emmen |
03.10.15 |
G-LBDC Bell 206B Jet Ranger III |
Gouda |
09.10.15 |
PH-JPS |
Zandvoort |
10.10.15 |
OO-EYP EC 120 B |
Schiedam Overschiesestraat |
20.10.15 |
PH-MAA & PH-ULP |
Eind mei vlogen EC 120 B Colibri’s D-HUAE en
OO-EYP een aantal dj’s rond, voorzien van de opschriften “The Flying Dutch” en
“ING House Orange”.
- Defensie
Agusta-Bell 412SP
R-02/HAL 461 in de kleuren van de marine van Peru. (Peter Gralla, Luik, 11 juni
2015)
- AB412SP: Alle drie de Agusta Bell
412SP’s van het Defensie Helikopter Commando werden overgevlogen naar Luik en
daar bij de vestiging van AgustaWestland gereed gemaakt voor de marine van Peru.
Tijdelijk werd het KLu serial nog in witte letters aangebracht voor de ferry
naar Gilze-Rijen en daar vandaan ging het op 22 juni per dieplader naar de haven
van Antwerpen.
R-01, R-02 en R-03 werden respectievelijk: HAL460, HAL 461 & HAL462.
- ALOUETTE III:
SE3160 A-301 stond eind augustus opgesteld in
gezelschap van een aantal door het Koninklijk Huis gebruikte voertuigen in de
tuin van Paleis Het Loo te Apeldoorn.
- APACHE:
Op 17 maart 2015 verongelukte Apache helikopter Q-15 tijdens een oefenvlucht in
Mali, waarbij beide inzittenden helaas om het leven kwamen. In twee
Herculesvluchten werd het wrak overgebracht van Goa naar Nederland: op 7 juni
werden onderdelen en staartstuk vervoerd en op 30 juni de romp.
- BEVRIJDINGSFESTIVALS:
Op 5 mei leverde Defensie weer transportcapaciteit om diverse artiesten naar
Bevrijdingsfestivals in het land te brengen met drie helikopters. Men deed
Groningen, assen, Vlissingen, Rotterdam, Almere, Den Haag, Leeuwarden, Roermond
en Utrecht aan en gebruikte daarbij NH90NFH N 318 en AS 532 U2 Cougars S-441 &
S-442.
- CHINOOK:
In plaats van de 11 bestelde CH-47F Chinook helikopters, wil men er nu in totaal
14 hebben. De verouderde CH-47D’s worden afgevoerd uit de vloot en de zes reeds
geleverde CH-47F’s zullen een update programma ondergaan.
- DE KOOY:
Het oefengebied voor de helikopters van Defensie
is verplaatst naar de zuidzijde van het luchthaventerrein van Den Helder
Airport. Er werden twee landingsplaatsen aangelegd die schuin lopen zodat
deklandingen kunnen worden geoefend en in het najaar van 2016 is een zogenaamd
dummy deck klaar dat precies lijkt op dat van een schip van de Koninklijke
Marine.
Tevens werd een proefdraaiplaats voor helikopters gerealiseerd met een
geluidswal er omheen.
- DHC.7:
Op 1 april en 20 oktober 2015 werd de voor de KLu vliegende DHC.7-102 C-GGUL van
Voyageur Airways weer waargenomen op Eindhoven.
NHI
NH90NHF N 319 van het Defensie Helikopter Commando gaf tijdens de
Wereldhavendagen in Rotterdam spectaculaire demonstraties.
(Henk Wadman, 5 september 2015)
- NH90:
Op 9 april werd de N 324 afgeleverd op De Kooy en
op 16 april arriveerde de N 318 vanuit Tessera via Bückeburg. Beide gebruikten
het callsign
“Guardian 25”.
- F-16:
De bekende rondreizende J-248 werd weer tijdens diverse evenementen ingezet en
trok heel wat publiek. Het toestel werd onder meer gezien tijdens een evenement
in Terneuzen op 27 juni, gedurende de Leaseweb texel Airshow op 1 augustus,
tijdens de Zeeuwse Luchtvaartdagen op Zeeland Airport op 6, 7 en 8 augustus en
op het Raadthuysplein te Hoogerheide op 12 augustus.
- T-346A:
Op 11 mei 2015 werd een overeenkomst getekend
waarin werd afgesproken dat toekomstige piloten van de Koninklijke Luchtmacht
gaan trainen op de AerMacchi T-346 van de Italiaanse Luchtmacht op de basis
Lecce-Galatina.
Te zien bij het
evenement Techbase: MBB BO 105C B-77, Apache Q-16 en Cougar S-442. (Pieter
Plomp, 22 september 2015)
- TECHBASE:
Onder deze naam hield Defensie 23 en 24 september op het RDM terrein in
Rotterdam-Heijplaat een evenement om jongeren te interesseren in een baan bij
Defensie. Op 21 september landden hier Apache Q-16 en Cougar S-442 en beide
helikopters vertrokken weer op de 25e.|
Verder aanwezig: MBB BO 105 C B-71, de bekende F-16A J-248, tailfins van F-16A’s
J-254 en eentje in Chileense kleuren, plus de volgende drones: ScanEagle,
Aladinn en twee Ravens.
Ter gelegenheid van de opening van Techbase scheerde Hercules G-275 enkele malen
laag langs het terrein.
AS 542 U2 Cougar
S-442 was een van de helikopters die op 5 mei ingezet werden om artiesten te
vervoeren naar diverse Bevrijdingsfestivals.
(Lars Hoebers, Roermond)
De rondreizende KLu F-16A J-248 op de nieuwe dieplader achter de eveneens nieuwe
Volvo FH540 Euro 6 van de Bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht (Rob
Dragt, april 2015); eind juni stond het toestel opgesteld in Terneuzen. (Walter
de Groot, 27 juni 2015)
- Ballonnen
Ter Hole |
09.04.15 |
PH-CJW |
Nieuwegein |
19.04.15 |
PH-DLB geland bij Noorderloos |
Rotterdam CTR |
10.05.15 |
PH-SOR & PH- . . . |
Waddinxveen |
15.05.15 |
PH-PAF geland bij Groot Ammers |
Rotterdam CTR |
17.05.15 |
PH-SMR |
Rotterdam |
22.05.15 |
PH-PAF geland bij Ouderkerk a/d IJssel |
Ter Hole |
23.05.15 |
PH-CJW |
Bergschenhoek |
24.05.15 |
PH-SMR |
Rotterdam CTR |
30.05.15 |
PH- . LS |
Waddinxveen |
30.05.15 |
PH-PAF geland bij Wilnis |
Capelle a/d IJssel |
01.06.15 |
PH-PAF geland bij Zwammerdam |
Dordrecht |
03.06.15 |
PH-DLB geland bij Drimmelen |
Rotterdam CTR |
03.06.15 |
PH-SMR & PH- . . . |
Ter Hole |
03.06.15 |
PH-CJW |
Bergschenhoek |
06.06.15 |
PH-SOR |
Rotterdam CTR |
19.06.15 |
PH-OEV |
Zoetermeer |
21.06.15 |
PH-RON & PH-SOR |
Capelle a/d IJssel |
24.06.15 |
PH-NDB & PH- . . . |
Papendrecht |
24.06.15 |
PH-PAF geland bij Spijk |
Bleiswijk |
25.06.15 |
PH-SOR |
Rotterdam CTR |
25.06.15 |
PH-NDB |
Papendrecht |
26.06.15 |
PH-PAF geland bij Nieuwland & PH-AYS |
Rotterdam CTR |
26.06.15 |
PH-NDB & PH-SOR |
Waddinxveen |
27.06.15 |
PH-PAF geland bij Haastrecht |
Bleiswijk |
28.06.15 |
PH-SMR & PH- . . . |
Waddinxveen |
04.07.15 |
PH-PAF geland bij Woerden |
Zevenhuizen |
06.07.15 |
G-CDLB |
Gorinchem |
10.07.15 |
PH-PAF geland bij Oud-Alblas |
Rotterdam |
14.07.15 |
PH-PAF geland bij Hendrik-Ido-Ambacht |
Nieuw-Lekkerland |
15.07.15 |
PH-VVK |
Ter Hole |
01.08.15 |
PH-CJW |
Oud-Beijerland |
06.08.15 |
PH-PAF geland bij Nieuw-Lekkerland |
Woerden |
06.08.15 |
PH-DLB & PH-PAF beide geland bij Hei- en Boeicop |
Gorinchem |
11.08.15 |
PH-DLB geland bij Dongen |
Gouda |
20.08.15 |
PH-SOR |
Woerden |
02.09.15 |
PH-SAL |
Rotterdam CTR |
26.09.15 |
PH- . . . |
Hulst |
03.10.15 |
PH-CJW |
Capelle a/d IJssel |
04.10.15 |
PH-DZB & PH-SOR |
Capelle a/d IJssel |
06.10.15 |
PH-BOZ |
|