Bij de Stena Line in Hoek van Holland werd deze DAF XF van Heavyteam gezien met een rompdeel van een onbekende airliner op de trailer.
(Vera Looije, 7 december 2015)
 

- ALOUETTE III: SE3160 A-366 zal als H-08 in SAR-kleuren opgesteld worden bij de ingang van Texel Airport.




Rompdeel van een onbekende Royal Canadian Air Force Avro Anson en een deel van de vroegere bekleding van CASA 1.131E Jungmann G-BUVN.
(Pieter Plomp, Nijverdal, 30 november 2015)



- ANSON:
In Nijverdal is het rompdeel te vinden van een Royal Canadian Air Force Avro 652A Anson Mk.V die in 1944 verongelukte in Canada. In dezelfde ruimte is een stuk doek opgehangen van de Spaanse CASA 1.131E Jungmann “781-12” en dat zou afkomstig moeten zijn van de E3B-487 met c/n. 2092 en dat is de G-BUVN die nog regelmatig vliegt vanaf Hoogeveen.



De bouw van de replica van de Van Berkel WA schiet al aardig op. (Pieter Plomp, Lelystad, 12 februari 2016)
 

- AVIODROME: In de T2 hangaar op Lelystad wordt de replica van de Van Berkel WA afgebouwd. Het toestel moet het serial W.57 krijgen.
 



Beech B19 Sport 150 N1986W wordt op den duur in Zwolle tentoongesteld. (Pieter Plomp, Heino, 4 december 2015)


- BEECH:
We maakten melding van het feit dat op Hoogeveen een rompdeel van vermoedelijk een Beech 77 Skipper gezien werd in een hangaar; zie foto in de vorige uitgave. We hadden het echter bij het verkeerde eind, want het rompdeel lijkt bij nader inzien meer op dat van een Beech Sundowner.
In Heino ligt tijdelijk een Beech B19 Sport 150 in McDonald’s kleuren. Het gaat hier om de in 1974 gebouwde N1986W (MB-667), waarvan het BvL op 30 juni 2011 verliep. Het ligt in de bedoeling dat het toestel te zijner tijd naar Zwolle verhuist. De N1986W was vroeger zowel in België als in Nederland actief.


- BOEING 737:
In de Rotterdamse Brittanniëhaven arriveerde begin februari bij Broekman Distriports per schip de romp van Yamal Airlines Boeing 737-528 VP-BRQ. Het toestel is afkomstig van Kemble in de UK en werd op 8 februari naar een training & crew center aan de Noordmeerstraat in Hoofddorp (naast de Gamma) gebracht en zal dienst gaan doen als cabinetrainer.
De Boeing met constructienummer 25230 werd op 9 januari 1992 aan Air France geleverd als F-GJNE en kwam op 6 april 2007 in dienst als VP-BRQ bij Yamal Airlines. In november 2014 werd het vliegtuig afgedankt en opgeslagen op het Britse vliegveld van Kemble.




De romp van de Boeing 737-528 VP-BRQ arriveert bij het training & crew center aan de Noordmeerstraat in Hoofddorp. (Marco de Bruin, 8 februari 2016)


- CESSNA:
De Cessna TU206G/Robertson STOL conversion P2-JAG, die op 13 augustus 2014 in een container arriveerde op Teuge, werd opgeknapt en van het nep-kenmerk “P2-MFG” voorzien. Het toestel zal als blikvanger gaan dienen op beurzen en evenementen voor Missionary Aviation Fellowship. Op 20 februari 2016 gebeurde dit voor de eerste keer toen de Cessna per dieplader vertrok vanaf Teuge naar Gezinsbeurs Wegwijs 2016 in Rotterdam Ahoy. Deze beurs vond plaats van 23 tot en met 26 februari.

  

Cessna TU206G “P2-MFG”, opgesteld tijdens de Gezinsbeurs Wegwijs te Rotterdam. (Roger Soupart, 24 februari 2016)


- CHAMPION:
Op 20 december 2015 was het eindelijk zo ver. Na heel veel jaren van opslag maakte de gerestaureerde Aeronca 7AC Champion PH-FUN haar eerste vlucht vanaf Zeeland Airport. Bouwer/restaurateur Dick Funcke kocht de droevige restanten van het in 1946 gebouwde toestel in 1979 met de bedoeling om het snel te restaureren. Dat duurde wat langer dan gepland!
Reeds op 25 juni 1991 werd de Champion als PH-FUN ingeschreven in ons land; het kenmerk werd tijdens de restauratie twee keer doorgehaald en uiteindelijk op 6 maart 2012 opnieuw ingeschreven.
Een filmpje van de eerste vlucht is te bekijken op:
https://www.youtube.com/watch?v=HP7hGgqKsE0&feature=youtu.be  

- CIRRUS VISION: Constructienummer 39 van de lichte Cirrus SF50 Vision bizjet komt te zijner tijd op Eelde te staan als demonstrator voor Europa.

- DAUPHIN:
Half november 2015 werd een nieuwe zaak van MK Skiservice geopend aan de Rembrandtlaan 36 in Bilthoven. Ter gelegenheid daar van werd als blikvanger een SA 360 Dauphin helikopter gebruikt van Air-Glaciers met de nep registratie “HB 1965”. Deze helikopter werd indertijd alleen voor windtunnel tests gebruikt, heeft nooit daadwerkelijk gevlogen en wordt tegenwoordig gebruikt voor lesdoeleinden door het Zwitserse bedrijf.

- DC-2:
In oktober 1934 werd Douglas DC-2-115 met c/n. 1286 als NC13736 afgeleverd aan Eastern Airlines. De British Purchasing Company zorgde ervoor dat het toestel in september 1940 per schip naar Australië ging en daar in de hangaars van Australian National Airways weer gemonteerd werd. De Royal Australian Air Force nam de DC-2 op 30 maart 1941 in dienst als A30-11/RE-B en op 31 oktober 1946 werd Marshall Airways eigenaar en werd de machine ingeschreven als
VH-RCE.

In 1979 kwam de Douglas in het bezit van de Rotary Club of Albury, die het vliegtuig liet restaureren en als eerbetoon aan de Nederlandse DC-2 PH-AJU “Uiver” in 1982 op een paal liet plaatsen op het vliegveld van Albury. Na een aantal jaren in weer en wind werd de conditie van de oudste nog bestaande DC-2 ter wereld er niet beter op en mede omdat het vliegveld ging uitbreiden, werd het toestel een paar jaar geleden van de paal gehaald. Een lokaal bedrijf gaat de DC-2 restaureren en het vliegtuig zal over een haar of vijf weer tentoon gesteld worden op Albury Airport.


- DDA
: Er is nogal wat gaande bij DDA Classic Airlines op Schiphol. De DDA ziet zich genoodzaakt om Dakota PH-DDZ te verkopen. Het vliegtuig blijft in Nederland en gaat volgens berichten naar Libéma/Aviodrome op Lelystad. De PH-DDZ staat tijdelijk opgeslagen onder plastic in hangaar 14.
Verder heeft de KLM heeft per 1 januari 2016 de sponsoring aan de DDA aan het einde van het contract niet verlengd. Daarnaast heeft de KLM momenteel hangaar 10 nodig voor eigen gebruik en dat betekent dat de PH-PBA nu in de open lucht bivakkeert op Schiphol Oost. Het toestel is toe aan een C-check en dat had moeten gebeuren onder supervisie van het op Teuge en Lelystad gevestigde bedrijf IAS. Mogelijk kan men voor de PH-PBA tussen 1 april en 1 juli wel weer tijdelijk gebruik maken van de hangaar, maar dat betekent wel dat het toestel voorlopig niet vliegt en daarna naar Lelystad zal gaan en er werd zelfs gesproken van Rotterdam.
Het KLM kleurenschema zal op den duur ook vervangen worden door een ander.
 

 

Mignet HM280 Pou Maquis replica BAPC.260, beschilderd in RAF-kleuren. (Pieter Plomp, Dronten, 12 februari 2016)


- DRONTEN: Bij de firma Berend Bootje werd onlangs een replica van een Mignet HM.280 Pou-Maquis waargenomen en dat is een militaire versie die gebruikt werd als makkelijk te verbergen verbindingsvliegtuigje (opvouwbare vleugels) om Franse troepen te bevoorraden e.d. Het toestelletje dat in het Verenigd Koninkrijk het nummer BAPC.260 (British Aircraft Preservation Council) toegekend kreeg, heeft een RAF kleurenschema met de letters “F4-L”. De huidige eigenaar is van plan het toestel in camouflagekleuren te spuiten, zoals ze destijds ook vlogen bij de Fransen, maar die hadden een gesloten cockpit en deze is open. De Pou-Maquis is afkomstig van het bedrijf Skunk Works dat gevestigd is op Wickenby Aerodrome in Lincolnshire en is overigens te koop.
Tevens staat hier een Mil Mi-2R: ex PLF 5824 met c/n 565824128, die voorheen in Essen Mülheim te vinden was.

- FLYING DUTCHMAN FOUNDATION
: Onder deze naam heeft een aantal personen die hun sporen verdiend hebben in de vaderlandse luchtvaart, de in Zuid-Afrika ingeschreven Douglas DC-4-1009 ZS-AUA (ex PH-DDS, ZS-NUR, 6901, ZS-AUA, 6901, ZS-AUA) overgenomen van DDA Classic Airlines.
In september, tijdens het 100-jarig bestaan van de luchthaven Schiphol, wil men de DC-4 weer vanuit Zuid-Afrika naar Nederland halen. Het toestel is toe aan groot onderhoud en er dient een motor vervangen te worden, waarvoor een crowdfundingsactie gestart werd.
Zie ook: www.flyingdutchmanfoundation.nl  

- FOKA: De Foka die aan het plafond van de TUE (= Technische Universiteit Eindhoven) komt te hangen is de OO-ZEU, een PZL Bielsko SZD 24C Foka 2 (W-174). De kist heeft als bouwjaar 1962 en werd in september 2008 gekraakt bij een harde landing in België. Daarna opgeslagen te Deurne (NL) en op 17 januari 2014 uitgeschreven in België als zijnde verkocht in Nederland.
Overigens was men eerst van plan om ICA Brasov IS-28B2 PH-627 (126) aan het plafond te hangen, maar bij nader inzien bleek dat deze machine goed te restaureren is en het toestel blijft voorlopig in opslag, 

- FOKKER: Op 30 september 2015 werd Fokker D.VII replica N1918Q ingeschreven met c/n. 031915, gebouwd door Sam C. Buchanan. Fokker Dr.I replica N83WR (c/n. 103) werd op 13 november 2015 ingeschreven, ook al op naam van de bouwer: Russell F. William.
Nog een Dr.I verscheen op het Amerikaanse register: N636UB (c/n. 002) werd op 10 december 2015 ingeschreven op naam van Robert Baslee en het betreft hier een door Airdrome Airplanes geleverde kit.


- FOKKER 70:
 We meldden dat de bekende Fokker F28 Mk0070 PH-KBX vervangen zou gaan worden door een Embraer Lineage 1000, maar in de politiek gingen er stemmen op voor de aanschaf van een tweedehands toestel.
Men probeert wel te bewerkstelligen dat de PH-KBX bewaard blijft in ons land.




Aankomst van Fouga CM-170R MT-37 op Teuge en een foto van de MT-37 en F-GLHF naast elkaar in de hangaar op Teuge.
(Roy Wassink, 28 september 2015 & 11 oktober 2015)





- FOUGA:
De CM-170R Magister F-GLHF werd op 27 juni 2013 beschadigd tijdens een wheels-up landing op Lelystad. In de maand oktober van 2015 werd de Fouga op een trailer overgebracht naar Teuge, waar de straaltrainer hersteld zal worden. In dezelfde hangaar arriveerde op 28 september 2015 reeds de MT-37, die uit de Catalina hangaar van Lelystad afkomstig is.





Bij machinehandel Colijn in Gendt werd Reims/Cessna F172M PH-MIE afgeleverd en die komt naast de opgeknapte Aermacchi Al-60B-2 D-EKPL te staan, die beschilderd is als “PH-MCG”. (Piet Colijn, 15 december 2015)




- GENDT:
We maakten eerder melding van een onbekende zwarte Cessna 172 die in een carnavals optocht mee reed in Tubbergen en dit blijkt de Reims/Cessna F172M Skyhawk PH-MIE te zijn. Dit toestel werd na een ongeval op Teuge op 3 mei 1986 afgeschreven op 7 juli 1986 en kwam terecht bij de garagebedrijf Bos in Albergen en voerde enige tijd het nep-kenmerk “PH-BOS”.
Piet Colijn van Machinehandel Colijn uit Gendt kocht de Cessna en liet hem op 15 december 2015 overbrengen naar de Langstraat 283 te Gendt.
De PH-MIE verkeert in slechte conditie, maar wordt weer opgeknapt bij de firma Colijn en komt dan naast de onlangs ook opgeknapte uit 1964 stammende Aermacchi Al-60B-2 D-EKPL (6251/71), die nu het nep-kenmerk “PH-MCG” (van Machinehandel Colijn Gendt) voert. Dit toestel van Italiaanse makelij staat er overigens al sinds 1988.

- JETSTREAM: De jaren in de open lucht op Antwerpen opgeslagen Handley Page HP137 Jetstream OO-IBL wordt uit elkaar gehaald en zal vervoerd worden naar AIS Airlines op Lelystad. Eerst werd gemeld dat het toestel in AIS Airlines kleuren als blikvanger zou worden opgesteld voor de AIS hangaar, maar nu wordt er verteld dat de romp als cabine-trainer gebruikt gaat worden. Diverse onderdelen worden er afgehaald en de vleugels gaan naar de schroothoop.
Op 17 december 2015 werd de OO-IBL een stuk versleept op Antwerpen en werd er aan gewerkt, maar na twee dagen werden de werkzaamheden gestaakt. Begin februari werd het staartstuk van de Jetstream gehaald en motoren en propellers zijn reeds afgevoerd.
Het toestel maakte op 7 april 1997 haar laatste vlucht, het BvL verliep op 5 augustus 1997 en het kenmerk OO-IBL werd pas op 24 september 2007 doorgehaald door de Belgische autoriteiten.





Jongste aanwinst van het Koude Oorlog Museum op Teuge is deze fraaie MiG-23ML 2423 en Antonov AN-2TPS SP-FVB wordt in Chinese kleuren geschilderd. (Roy Wassink, Teuge, 3 december 2015 & David Booster, 17 januari 2016)



 

- KOM: Het Koude Oorlog Museum in wording op Teuge timmert druk aan de weg. Met PS Aero in Baarlo ruilde men hun BAC Jet Provost T.5A XW318/78 tegen een Tsjechische MiG-23ML 2423. Tevens wist men een regeling voor bruikleen te treffen voor een Republic F-84F Thunderstreak die voorlopig nog even in het ROC Amsterdam Airport in Hoofddorp te vinden is.

- LODESTAR: Het bekende Pima Air and Space Museum in Arizona heeft de romp van Lockheed Lodestar (c/n. 18-2274) tentoon gesteld in de kleuren van een Nederlands-Indisch exemplaar, compleet met oranje driehoeken en het serial “LT909”.
Het gaat hier om de oorspronkelijk als Lockheed C-60A-1-LO Lodestar 42-55884, die later werd omgebouwd tot Lockheed 18-50 en dat hield onder meer in dat de Pratt & Whitney Twin Wasp motoren werden vervangen door Wright Cyclones van 1200pk. Na de militaire loopbaan werd het toestel ingeschreven als respectievelijk YS-22, NC66322, N6632 en N30N. Voordat de N30N in het museum belandde als “LT909”, deed ze nog dienst bij de Commemorative Air Force en was beschilderd als “255884/Lady Lode Star”.




De conditie van de Belgische Britten Norman BN2B-21 Islander B-05/OT-ALE gaat zienderogen achteruit. (Pieter Plomp, Maasbree, 12 februari 2016)
 

- MAASBREE: Bij Dyk Farm Paintball is nog steeds de ex-Belgische BN2B Islander B-05/OT-ALE te vinden, alhoewel de conditie van het toestel zienderogen achteruit gaat. Sommige bronnen beweren dat hier de staart van Starfighter D-8048 zou liggen, maar dat is niet waar. 

- MESSERSCHMITT: In de maand november van het vorige jaar werd vanuit de Rotterdamse haven een vliegwaardige replica van een MeBf109 getransporteerd naar het Amerikaanse Norfolk met een schip van Hapag-LLoyd. STC Cargo verzorgde het transport van de door Meiers Motors in Esbach gebouwde replica, die maar net in een container paste. In de Verenigde Staten zal de Messerschmitt het airshowcircuit in gaan. 

- MESSERSCHMITT: Op 20 oktober 2015 werden grote houten kisten met de restanten van een opgegraven Messerschmitt Me262 vervoerd vanaf de vliegbasis Woensdrecht naar het opslagdepot van het Museum Vliegbasis Deelen te Elst-Rhenen. Het gaat hier om de Me262A-1a 9K+AL met werknummer 130026 van
3./KG 51 en men wil op den duur een aantal onderdelen tentoon gaan stellen in het museum.




Zo staat de Poolse Lim-6bis 417 er tegenwoordig bij in Bergschenhoek. (Pieter Plomp, 20 januari 2016)
 

-MIG: De Poolse Lim-6bis (MiG-17) 417 is al heel wat jaren te vinden op het terrein van Garage Wim Hofman aan de Rottekade 179 te Bergschenhoek. Onlangs werd de romp van het toestel dat in niet al te beste toestand verkeert, verplaatst op het terrein. De MiG schijnt overigens niet te koop te zijn.




Ter illustratie van het Mil Mi-2 nieuws: allereerst de 2637 bij Veen (Roger Soupart (22 januari 2016), dan de 5824 te Dronten en vervolgens de 8215 te Heino. Laatst genoemde gaat binnen afzienbare tijd naar Zwolle. (Pieter Plomp, 4 december 2015)




 

-MIL MI-2: Wederom nieuws over de in ons land aanwezige Mil Mi-2 helikopters. In Veen is bij handelsonderneming Bouwie Doe Het Zelf aan de Veensesteeg 16 de Mi-2T 2637 (562637112) te vinden.
De voormalige Slowaakse Mi-2 8215 (518215053) is momenteel in Heino te vinden en die gaat binnenkort naar Zwolle

- NIEUWERKERK: Aan de Schoolstraat 1 van deze plaats is Flight Simulator Zeeland te vinden dat beschikt over de volledig ingerichte Reims/Cessna F152 OO-CNP. Men is van plan om de romp van Piper PA-28-161 Warrior II PH-SVG (28-8616055) te gaan gebruiken voor IFR simulatie in de toekomst. Het kenmerk PH-SVG werd op 10 december 2013 doorgehaald.

- NMM: De werkzaamheden aan de replica van een Fokker C.X die gebouwd werd in de hangaar van de firma ATN op Hoogeveen, zijn nagenoeg afgerond en men gaat bekijken wanneer en hoe het toestel overgebracht wordt naar het Nationaal Militair Museum in Soesterberg. Ter plaatse zal de C.X verder afgebouwd worden.

- PIPER: In de vorige editie vermeldden we dat Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV PH-PIE bij IAS Maastricht zou worden gereviseerd, dit moet echter IAS Teuge zijn. Als de revisie afgerond is, gaat de PH-PIE naar Rotterdam The Hague Airport.

- POTTIER: De indertijd door Toon Jacobs gebouwde Pottier P-220S Koala PH-TAJ (116) wordt te koop aangeboden op de veilingsite Catawiki zonder motor en instrumenten. Het BvL van het toestel verviel reeds op 29 augustus 2014. 

- PS AERO: Op 4 november 2015 arriveerde de cockpitsectie van McDonnell F-101B Voodoo 57-0348 uit het Duitse Seifertshofen in Baarlo.
Eerder waren er twee Alouette II’s gearriveerd, waarvan er eentje (D-HOBU Bundespolizei c/n. 1890) al snel werd doorverkocht in Duitsland. De andere is de 1654/JAG van de Franse Gendarmerie.
Lockheed F-104G 21+71 welke voor filmopnames in Duitsland is gebruikt als o.a. "DA+227" is verkocht in Duitsland.
In Baarlo is F-104G Starfighter  "D-8212" van zijn paal gehaald en zal weer opgeknapt worden en op zijn onderstel komen te staan. Nieuwe aanwinst is de Belgische Dassault Mirage 5BR BR-15.
Paintball Red-Fox in de Belgische plaats Kessel heeft de Belgische F-84F Thunderstreak FU-10 gekocht. Het gevaarte is op donderdag 11 februari 2016 geleverd en werd vrijdag opgebouwd.
Het toestel zal in een zone komen te staan waar niet geschoten kan worden, zodat iedereen ruim de tijd zal hebben om met de Streak op de foto te gaan.  

- PUMA: In de Rotterdamse Waalhaven werd op 8 december 2015 SA 330 B Puma 1387/AP gezien aan boord van het containerschip CMA-CGM Auckland. De Armee de l’Air helikopter was in Philadelphia aan boord gehesen en moest naar Duinkerken.
 


Cirrus SR22T Turbo N860PC maakte een zeer ongelukkige landing op baan 27 op Schiphol en werd daarbij onherstelbaar beschadigd.
(Paul van der Berg, Schiphol, 3 februari 2016)



- SAFIRS:
Hoewel de echte SAAB 91D Safir PH-RLF (91.373) tegenwoordig vliegt als LN-SAB, komt er een tweede Safir met het kenmerk PH-RLF. Een Duitse eigenaar van een in 1964 gebouwde Oostenrijkse SAAB 91D wil het toestel bij Vliegwerk op Midden-Zeeland laten restaureren en laten spuiten in RLS-kleuren met het kenmerk PH-RLF. 

In een werkplaats van de in 1994 overleden heer Hancquier in het Belgische Paal (Beringen) liggen enkele ex-RLS SAAB 91D Safirs opgeslagen: OO-VOS (ex PH-RLW), PH-RLL in slechte conditie en ook de PH-RLO zou er nog moeten liggen, eveneens in slechte conditie en beide ontdaan van constructieplaatjes. 

- SOPWITH CAMEL: Zoals we eerder meldden zijn mensen van het Wings to Victory museum op Zeeland Airport bezig in de Transal hangaar een vliegende replica van een Sopwith Camel F1 te bouwen. Het kant en klaar geleverde frame bleek niet van de kwaliteit te zijn die men er van zou verwachten en dat werd opnieuw gelast. Diverse onderdelen zijn inmiddels klaar en mogelijk wordt het toestel met een PH-kenmerk ingeschreven; PH-CAM zou een potentiële kanshebber zijn. Men hoopt het toestel in december van dit jaar klaar te hebben. 

- SPITFIRE: De Amerikaanse firma Platinum Aircraft Sales verkocht eind augustus 2014 voor meer dan zes en een half miljoen dollar een in 1943 gebouwde Vickers Supermarine Spitfire LFIXb, die afkomstig is uit de collectie historische vliegtuigen van de bekende Texaan “Connie” Edwards.
De oorspronkelijke vraagprijs was tweeëneenhalf miljoen dollar voor deze machine, die voor het laatst gevlogen heeft in 1973.
De Spit zou eerst als Mk.V gebouwd worden, maar verliet de fabriek in Castle Bromwich in 1943 als een LFIXB met RAF serial MH415. Na een carrière in dienst van diverse units van de RAF, werd het toestel in augustus 1946 aan de Nederlandse regering verkocht en begin juni 1947 werd de Spitfire naar Nederlands-Indië verscheept vanuit de haven van Tilbury aan boord van het SS Rotti. Op Java werd het vliegtuig vanaf december 1947 ingezet als H-108, maar in september 1948 al weer aan de kant gezet. Ter gelegenheid van festiviteiten voor het 35-jarig bestaan van de luchtmacht op Andir, kreeg de Spit het serial H-65.
In de loop van het jaar 1950 ging de H-65 per schip terug naar Nederland en werd een poosje opgeslagen in de haven van Rotterdam. Uiteindelijk kochten de Belgen in april 1952 de nog steeds in kratten opgeslagen Spit ter aanvulling van hun vloot van Spitfires, waarvan er een aantal verongelukt waren. De H-65 kreeg groot onderhoud bij Fokker op Schiphol en maakte enkele testvluchten als “B-12”, alvorens het toestel in april 1953 werd afgeleverd als SM-40 aan l’Ecole de Chasse te Koksijde. Al in 1956 werd de SM-40 weer aan de kant gezet en gekocht door de Belgische firma COGEA op Oostende-Middelkerke, die onder meer doelsleepvluchten verzorgde en de Spitfire in liet schrijven als OO-ARD.
In 1961 kreeg de OO-ARD weer RAF kleuren om mee te doen aan filmopnamen voor “The Longest Day” in Frankrijk en de Franse firma Rousseau Aviation uit Dinard werd de nieuwe eigenaar en plaatste het toestel in opslag.
In 1966 werd het vliegtuig na een complete overhaul in Engeland ingeschreven als G-AVDJ en nam de jaren daarna deel aan de opnames van “The Battle of Britain”, die plaats vonden in Engeland, Spanje en Noord-Frankrijk. De G-AVDJ vloog in die periode met minstens acht verschillende serials en codes.
Nadat de filmopnames in 1968 afgerond waren, kocht filmpiloot Wilson “Connie” Edwards de G-AVDJ en liet het toestel inschrijven in de Verenigde Staten als N415MH en vloog er slechts 36 uur mee.
Een koper in Australië werd de gelukkige eigenaar en de firma Pay’s Air service gaat het toestel weer in vliegwaardige toestand brengen en het krijgt dan tevens een VH- kenmerk.




De na een ongeval beschadigde Piper PA-18-150 Super Cubs N45477 & PH-SER in afwachting van transport naar de Verenigde Staten.
(Henk Wadman, Midden Zeeland, 24 januari 2016)


- SUPER CUB:
Zoals we eerder meldden, verhuisde CNE Air van Midden-Zeeland naar Breda. Momenteel heeft men op Midden-Zeeland nog een kleine hangaar in gebruik en daarin hingen tot voor kort de frames van de verongelukte Piper PA-18-150 Super Cubs N45477 & PH-SER. Beide rompen werden eind januari in de Vliegwerk hangaar gezien, waar ze gereed gemaakt werden voor verscheping in een container naar de Verenigde Staten. Opvallend is het feit dat het constructieplaatje van de N45477 (18-8309003) in de cockpit van de PH-SER bevestigd was. 

- TIGER MOTH: De inmiddels 80 jaar oude DH.82A G-ADGV van het Vliegend Museum Seppe raakte tijdens de landing een heg op het Britse vliegveld van Little Gransden en daarbij werden met name de ondervleugels flink beschadigd. Het toestel werd overgebracht naar Zeeland Airport en wordt bij Vliegwerk Holland weer hersteld van de opgelopen schade. 

- TOMAHAWK: Piper PA-38-112 Tomahawk OO-GMD die in gebruik is bij de opleiding van Fokker Aircraft services te Woensdrecht, werd op 2 december 2015 geheel wit waargenomen met diverse stickers en de tekst “Sint Air” op de romp. 

- TRAUMAHELI: Het UMCG kan niet wachten op de plannen voor een veiligheidscentrum op Groningen Airport Eelde. De traumahelikopter moet in 2016 de stad uit, naar de luchthaven. Hiertoe heeft het de ziekenhuisdirectie al een hangar overgenomen die toebehoorde aan ondernemer Henk Koop en in de loop van 2016 zullen de voorzieningen die bij de traumahelikopter horen, hier in worden ondergebracht.
Nu landt de heli nog op het dak van het ziekenhuis en dit heeft reeds tot veel klachten van omwonenden geleid.  

- VENHORST: Bij Paintball-Games Venhorst werd op 15 februari 2016 Sukhoi Su-22M-4 25+13 afgeleverd, afkomstig van PS Aero uit Baarlo. Verder werden er de Antonov An-2M HA-ANF (1G-1213), Mi-2 OK-FIU en PA-18-150 (PH-MAW) gezien en de nog ongeïdentificeerde Poolse TS-11 Iskra staat nu niet meer als reclame-object langs de weg, maar op het terrein zelf.
De An-2M is overigens afkomstig uit de opslag in Stramproij van het nog te realiseren ZORGmuseum IASP in de provincie Drente. 

- WASSENAAR: In attractiepark Duinrell bij Wassenaar schijnt een op een Citabria lijkend vliegtuig te zijn opgesteld bij een nieuwe attractie.



Scheibe SF.25C Falke PH-1243. (André Witsen, Stadtlohn, 4 oktober 2015)


Schleicher ASH 25Mi PH-1475/PLZ. (Henk Wadman, Midden Zeeland, 8 augustus 2015)


- ZWEEFVLIEGNIEUWS:
In Delft wordt de beschadigde Schempp-Hirth H201B Standard Libelle met c/n 119, waarvoor het kenmerk PH-1527 al in 2013 werd aangevraagd en toegekend, gerepareerd. 

- AERO CLUB MARITIME: Nadat Cessna 172’s PH-PJL en PH-MDF gehuurd werden, gebruikt men de laatste tijd de PH-TGV. 

- AIS AIRLINES: Nam op 8 januari 2016 de van de KLM overgenomen flightsimulator van een Boeing 737-400 in gebruik en men wil op vanaf 2017 met meerdere Boeing 737’s vanaf Lelystad naar enkele Europese bestemmingen gaan vliegen.
De Jetstreams van het bedrijf vliegen momenteel voor derden in Noord-Europa en daar komt binnenkort Kroatië bij.





Handley Page HP137 Jetstream OO-IBL die vele jaren in opslag stond in de buitenlucht op Antwerpen en het lag in de bedoeling dat het toestel naar Lelystad werd getransporteerd. (Bob Rongé, Antwerpen, 21 december 2015 & 28 januari 2016)





- AUTOGYROSCHOOL:
Met ingang van 23 oktober 2015 opende de op Lelystad gevestigde Autogyroschool een tweede vestiging op Hilversum. Men werkt samen met de Vliegschool Hilversum en maakt gebruik van Cavalon PH-4N1. 

- CHC NETHERLANDS: Met ingang van 1 juli 2015 worden twee AW139 helikopters uit de vloot ingezet vanaf Den Helder ten behoeve van Shell/NAM.
Recent werden op Den Helder de Britse AW139’s G-CHCT, G-SNSA en G-SNSB van CHC Scotia ingezet 

- JETSERVICENL: Een nieuwe bizjet operator die per 1 april vanaf Rotterdam The Hague zou moeten gaan vliegen met een Embraer EMB-505 Phenom 300 is JetServiceNL.



Fly Denim Embraer EMB-145MP PH-DND vloog eind juni kort met het logo van de Amerikaanse heavy metal band SlipknoT.
(Trevor Warne, Farnborough, 24 juni 2015)


- DENIM: Embraer EMB-145MP PH-DND vloog eind juni 2015 met het logo van de Amerikaanse heavy metalband SlipknoT op de neus en kreeg half januari op Maastricht de kleuren van het Britse Eastern Airways, waarbij de romp wit bleef. Het toestel vertrok op 13 januari naar Engeland en zal gedurende 9 maanden voor Eastern gaan vliegen.
Op 18 januari 2016 werd Sky Greenland (vroeger bekend als Greenland Express) de nieuwe eigenaar van Denim Air ACMI. De vloot van Denim bestaat momenteel uit een EMB-145MP, twee Fokker 100’s en een Fokker 50.
Een van de Fokker 100’s vloog reeds een korte periode in Greenland Express kleuren, maar kort daarop staakte het bedrijf haar vliegactiviteiten. In de loop van dit jaar wil men met vijf Sukhoi SSJ100-95’s verbindingen tussen Europa, via Groenland, naar Noord-Amerikaanse bestemmingen gaan vliegen.
 

- KLM: Is bezig een aantal Airbus A330’s af te stoten, die allemaal naar Shaheen International Airlines gaan. De eerste is de PH-AOH die mogelijk tijdelijk als 2-PAOH werd ingeschreven. Begin dit jaar zullen de PH-AOI, PH-AOK & PH-AOL volgen.

- NHV: De niet goed leesbare oranje teksten “Netherlands Coastguard” op de gele Dauphins van NHV op Den Helder kregen een donkergrijze kleur en zijn nu beter leesbaar. De vanuit de Pistoolhaven opererende OO-NHX heeft voor zover bekend nog steeds de rode “SAR” opschriften en de OO-NHV kreeg de Netherlands Coastguard kleuren. 

- SOUTHERN CROSS: Het voormalige Rainbow Aviation verhuisde half december 2015 van Eindhoven naar Breda met Cessna 172’s PH-EHN en PH-EHV, Super Cubs PH-APA & PH-ZCT en Beech Staggerwing N295BS. 

- TRANSAVIA: Het kenmerk van Boeing 737-7K2 PH-XRE werd op 24 november 2015 doorgehaald als zijnde verkocht in Frankrijk als F-WTDE en al op 15 november geferried naar Montpellier en aldaar opgeslagen.
Boeing 737-8K2’s PH-HZF en PH-HZK zijn beide teruggegeven aan de leasingmaatschappij en staan met ingang van februari 2016 in opslag op Schiphol en zullen later dit jaar naar Jet2 gaan. De PH-HZO gaat mogelijk met ingang van juni verhuurd worden aan Transavia France.
De aan Air Vanuatu uitgeleende Boeing 737-8K2 PH-HSA keerde op 6 februari 2016 weer terug op Schiphol, voorzien van bescheiden “operated by Air Vanuatu” stickers.

De data (géén afleveringsdata!) voor de winterleases waren/zijn:
PH-HSA Air Vanuatu 11.11.15 – 04.02.16
PH-HZG Sun Country 16.12.15 – 12.04.16
PH-HZL Sun Country 06.11.15 – 19.04.16
PH-HZO Sun Country 03.12.15 – 20.04.16
   
De data (géén afleveringsdata) voor de zomerleases van de Braziliaanse maatschappij Gol:
PH-GGX Gol 21.03.16 – 29.09.16
PH-GGY Gol 28.03.16 – 03.11.16
PH-GUA Gol 28.06.16 – 04.11.16
PH-GUU Gol 04.04.16 – 06.10.16
PH-GUV Gol 07.03.16 – 31.10.17
PH-GUW Gol 13.06.16 – 31.10.17
PH-GUX Gol 11.04.16 – 27.10.16
PH-GUY Gol 18.04.16 – 28.10.16
   
Nieuwe Boeing 737-8K2’s die in de loop van dit jaar geleverd zullen worden:
PH-HXA   02.03.16; ff 17.02.16 KRNT – MWH - KBFI as “BOE652”
PH-HXB   10.03.16
PH-HXC   02.04.16
PH-HXD   01.06.16
PH-HXE   14.06.16

Eind maart wil men de nieuwe vestiging op München operationeel hebben met vier Boeing 737-8K2’s en in eerste instantie zullen per 25 maart de
PH-HXA & PH-HSA naar München gaan en met ingang van 30 mei de PH-HXB & PH-HXC. Eind juni worden de PH-HXA & PH-HSA dan vervangen door de
PH-HXD & PH-HXE. Een en ander hangt af van de afleverdata; als de PH-HXB bijvoorbeeld eerder komt dan gaat ie eerder de PH-HSA vervangen.




Duidelijk is een nog deel van de Transavia-banden op de romp te zien bij deze aan Air Transat verhuurde Transavia France Boeing 737-86J F-GZHJ.
(Casper Kolenbrander, Curaçao Hato, 20 december 2015)
 

Diverse Boeing 737’s van Transavia France werden gedurende de winterperiode verhuurd aan het Canadese Air Transat.
F-GZHA  B737-8GJ  09.12.15 Orly – Trois Rivières
F-GZHB  B737-8GJ  15.12.15 Orly – Trois Rivières
F-GZHD  B737-8K2  11.12.15 Orly – Trois Rivières
F-GZHI  B737-8K2  15.12.15 Orly – Trois Rivières
F-GZHJ  B737-86J  08.12.15 Orly – Trois Rivières
     
Een nieuwe Boeing 737-8K2 is de F-HTVA (62158), die op 29 & 30 januari 2016 werd afgeleverd als “TVF051”.  


- ALBLASSERDAM: Reeds op 11 november 2014 werd door Alblasserdam Yacht Building bv een aanvraag tot vaststelling van een luchthavenregeling voor een luchthaven voor helikopters aan de Marineweg 1 & 5 te Alblasserdam ingediend bij de provincie Zuid-Holland. Het gaat hier om het bedrijf dat handelt onder de naam Oceanco. 

- DEN HELDER: In het jaar 2015 jaar heeft Den Helder Airport een goed jaar gedraaid: het aantal landingen daalde weliswaar met 8% tot zo’n 20.000, maar dat valt binnen de normale bandbreedte van goede en slechte jaren. Naar verwachting zal het aantal helikoptervluchten voor 2016 met maar liefst 20% tot 25% zal afnemen. Vanuit Den Helder worden meer dan honderd platforms in het Nederlandse deel van de Noordzee bediend, waar vooral gas wordt gewonnen. Naar schatting ligt nu zo'n 30% van de platforms stil. Een deel van de bestaande velden is vrijwel uitgeput. Bovendien is de gasprijs de voorbije twee jaar nagenoeg gehalveerd, zodat diverse oliemaatschappijen hun investeringen daarom sterk teruggebracht hebben. Met als gevolg: er wordt nauwelijks nog geboord naar nieuwe gasreserves en dat verklaart de enorme teruggang in het aantal vluchten met de ongeveer 18 helikopters die op Den Helder gestationeerd zijn.
Momenteel wordt er veel gewerkt aan buitengaatse windenergieparken en daar is ook onderhoud aan nodig en aanvoer van mensen per helikopter. Echter voor dit doel wil men in Groningen in de Eemshaven een apart helikopterveld aanleggen en dat zou wel eens en geduchte concurrent van Den Helder kunnen worden.
De laatste jaren werden er nog wel eens lijnvluchten opgestart naar onder meer Britse bestemmingen, maar die waren meestal maar een kort leven beschoren. Momenteel onderzoekt men de haalbaarheid van een geregelde dienst naar Esbjerg. 

- EEMSHAVEN: Als de gemeente Eemsmond de benodigde vergunningen binnen heeft, kan nog dit jaar worden begonnen met de aanleg van een helikopterhaven voor windparken op zee in de Eemshaven.
Eemshaven was de meest logische plek, als industriële omgeving. Eerder waren de polders ten noorden van Uithuizen en Uithuizermeeden en de Oostpolder in beeld. Dat stuitte vanwege de gevolgen voor mens en dier op bezwaren. Groningen Seaports bleef echter aandringen op de komst van een helihaven. Vooral namens bedrijven die windparken op zee willen onderhouden en een uitvalsbasis nodig hebben.
De helikopterhaven is naast de terminal van de Duitse rederij AG Ems gepland. Van daaruit kan over de vaargeul naar de windparken worden gevlogen. Het gaat om ongeveer vijftien vluchten per dag. Toeristische en nachtelijke vluchten zijn niet toegestaan.





Bij de Vliegtuig Compagnie op het Hembrugterrein bij Zaandam wordt hard gewerkt aan twee restauratieprojecten: Cessna UC-78B Bobcat ex-N58147 en Noorduyn UC-64A-ND Norseman CF-GLI. (Pieter Plomp, 20 september 2015)


 

- EINDHOVEN: Vanwege baanrenovatie is Eindhoven Airport gesloten van 30 mei tot en met 15 juni 2016. Vanwege deze sluiting wijkt Wizzair in deze periode uit naar Maastricht en Ryanair naar Weeze. 

- ELST: Begin december 2015 berichtte de Raad van State dat alle bezwaren tegen de helihaven van het bedrijf Gidding in het buitengebied van Elst ongegrond werden verklaard. Volgens de rechter levert het maximaal 12 keer per week af- en aanvliegen van helikopters – met een maximum van 62 keer per jaar – geen onaanvaardbare overlast voor omwonenden op.
Daarnaast mag de helihaven niet voor rond- en recreatievluchten gebruikt worden en mag de firma Gidding de landingsplek alleen gebruiken voor het bedrijf, dat onder meer hangars voor helikopters ontwerpt en produceert.  

- MAASTRICHT-AACHEN: Trade Centre Global Investments BV (TCGI) neemt de exploitatie over van Maastricht Aachen Airport (MAA). Dit heeft het college van Gedeputeerde Staten van Limburg meegedeeld aan het Limburgs Parlement en de ondernemingsraad en het personeel van MAA. Het
aanbestedingsteam van InterVistas en RoyalHaskoningDHV heeft deze succesvolle aanbesteding in opdracht van de Provincie Limburg voorbereid en begeleid.
Met het vinden van een private exploitant is voldaan aan de opdracht van Provinciale Staten uit mei 2014 en de voorwaarden die door de gemeenten zijn gesteld voor de bijdrage aan de luchthaven. TCGI is de moedermaatschappij van onder meer Global Airlines Services, dat onder meer twee van de drie vrachtcarriers die op MAA vliegen (Turkish en Royal Jordanian) vertegenwoordigt.
De concessie loopt tot 2026 met een mogelijkheid tot verlenging. Er is nu sprake van een voorlopige gunning en de definitieve gunning zal omstreeks 1 maart 2016 plaatsvinden. Dan moet nog invulling worden gegeven aan enkele opschortende voorwaarden. De verwachting is dat voor de zomer 2016 de exploitatie van de luchthaven MAA in handen komt van TCGI.




Piaggio P180 Avanti PH-TCN werd LX-SUN en voor één dag voorzien van stickers ten behoeve van een tv-programma. (Frank de Koster, 7 december 2015)


- ROTTERDAM THE HAGUE:
De Beech 300 N300PP die op 1 september een buiklanding maakte, staat nog steeds opgeslagen in een hangaar zonder motoren en diverse onderdelen. Cessna 208 Caravan I PH-LBR nam de para-taken over van de Super Cargomaster PH-BSU, die naar Texel vertrok. Reims/Cessna F172N staat gedurende de winter weer in de Sandair hangaar gestald en F172L PH-LUU vertrok naar een nieuwe eigenaar op Breda. Turbo Saratoga SP PH-VMA, Arrow PH-TWP en Cirrus SR20 N250CK worden momenteel te koop aangeboden en zullen Rotterdam op den duur verlaten. Cirrus SR22T gts Platinum N224CL is van een Zwitserse eigenaar en vliegt tijdelijk vanaf Rotterdam The Hague.
Traumaheli PH-ELP kreeg op 1 januari een vogel tegen de voorruit en werd vervangen door de PH-ULP. Op 16 februari kwam de PH-HVB de honneurs waarnemen omdat de PH-ULP voor onderhoud naar Bonn-Hangelar vertrok.




De in 1968 gebouwde Dassault Myst
ère-Falcon 20C-5 UR-SBS die vanaf 8 april 2013 in weer en wind stond opgeslagen op Rotterdam The Hague Airport werd gedemonteerd en naar de Verenigde Staten verscheept en zal nooit meer vliegen. (Henk Wadman, 16 februari 2016)


Het kenmerk van Dassault Falcon 20C-5 UR-SBS (c/n.141/441) van Challenge Aero, die sinds 8 april 2013 op Rotterdam The Hague in opslag stond, werd op 30 oktober 2015 doorgehaald. Het Amerikaanse bedrijf Team Aero haalde het toestel in de eerste helft van februari uit elkaar in de achterste hangaar op het KLM Jet Center en men gaat de onderdelen te koop aanbieden. Alles werd in twee containers geladen en die gingen op 18 februari naar de haven om per schip naar de Verenigde Staten vervoerd te worden.
Een andere bron beweerde dat het toestel bij het Scheepvaart en Transport College in Rotterdam zou komen te staan, maar dat bleek volgens de huidige eigenaar onzin.
Piaggio P-180 Avanti LX-SUN (ex PH-TCN) werd op 7 december 2015 gezien met onder meer “All you need is love” stickers voor het gelijknamige
televisieprogramma.

Cessna 525 D-IPVD werd op 16 januari gebruikt voor een programma van Q Music dj’s Mattie & Wietze en was voorzien van een grote “JETWISE” sticker naast de instapdeur.
 


Op 30 januari 2016 vertrok de Turkish Air Force Cessna 550 Citation II 84-007 na vier maanden aanwezig te zijn geweest in de hangaar van Rijnmond Air Services. (André Wadman, 31 januari 2016)



RAS: o.m. 84-007 Ce550 (aankomst 29.09.15 & vertrek 30.01.16), CS-DXN Ce560CL, F-ONYY Ce525, G-ADLY DH.87B (maakte op 30.10.15 een lokale vlucht), HB-GPH Be200, N194ER Ce510, OE-GMI Hawker 800XP, OO-ASL Be200, OO-IDE Ce525, OO-LET Be200, OO-PHI Ce525, OO-PRM Ce510, PH-DTP, PH-FIS, PH-HRK, PH-HRM, PH-JAY, PH-LUX, PH-TXA, PH-VBG.
SANDAIR/VLIEGWERK:
N623TC CA114, N8289A PA28-161, PH-ECC, PH-KMR, PH-LBR, PH-LEN (stalling vanaf 12.11.15), PH-PAD, PH-RAC 

- TRAFFICPORT VENLO: Dit in 2009 geopende vliegveld, dat voornamelijk door MLA’s gebruikt wordt, gaat helaas op den duur verdwijnen.
De voornaamste oorzaak ligt in het feit dat de omliggende gemeenten in de regio en de provincie willen niet investeren in de noodzakelijke uitbreiding van het vliegveld. Het gevolg is dat er een vliegveld ligt dat vooral gebruikt wordt door lichte sportvliegtuigen en de exploitatie is daarom moeilijk rond te krijgen. De sportvliegers mogen voorlopig nog blijven, maar zullen op termijn toch moeten vertrekken.

 


Voor een miljonairsbeurs landde Guimbal Cabri G2 PH-HCD voor de RAI en werd naar binnen gesleept. (Ad Jan Altevogt, 4 december 2015)


AS 355 F2 Ecureuil 2 PH-HHJ vloog voor de Red Bull strandrace tijdelijk in Red Bull kleuren. (André Wadman, Rotterdam, 28 november 2015)
 
 
  
  

Northern Helicopter AS 365 N3 Dauphin D-HNHA op Emmen Heliport. (Jack Wolbrink, 13 januari 2016)

 

- HELIKOPTERVLUCHTEN    
     
28.10.15 Berkel PH-MAA  
28.10.15 Rotterdam EMC PH-MAA  
30.10.15 Amsterdam Heliport RA-01900 A109 Power Elite  
02.11.15 Rotterdam EMC PH-HVB  
05.11.15 Rotterdam PH-RBC, 3e Katendrechtse Hoofd bij SS Rotterdam
06.11.15 Rhoon PH-JPS  
07.11.15 Klaaswaal PH-KGJ rondvluchten  
07.11.15 Zevenhuizen PH-ECD rondvluchten  
17.11.15 Amsterdam Heliport D-HMGX S-76C++  
17.11.15 Rotterdam  PH-RBC; 3e Katendrechtse Hoofd bij SS Rotterdam
17.11.15 Rotterdam Ringdijk PH-MAA  
21.11.15 Westmaas PH-RYF  
26.11.15 Rotterdam  PH-RBC; 3e Katendrechtse Hoofd bij SS Rotterdam
28.11.15 Scheveningen PH-HHJ; cameraship Red Bull Knockout Strandrace
02.12.15 Emmen Heliport D-HOAR AS 365 N2  
04.12.15 Amsterdam RAI PH-HCD  
11.12.15 Rotterdam EMC PH-ULP  
17.12.15 Dordrecht Duivelseiland PH-ECE rondvluchten  
19.12.15 Hoek van Holland OO-NHV; oefening KNRM met het redden van drenkelingen uit een dinghy voor de kust
24.12.15 Rotterdam EMC OO-NHU AS 365 N3  
28.12.15 Rotterdam Bergse Plas PH-MAA  
28.12.15 Rotterdam EMC OO-NHU AS 365 N3  
31.12.15 Groesbeek PH-HCD  
31.12.15 Rotterdam EMC OO-NSZ AS 365 N2  
13.01.16 Emmen Heliport D-HNHA AS 365 N3  
11.02.16 Den Haag Pr. Clausplein PH-UNN  
12.02.16 Emmen Heliport D-HNHA AS 365 N3  
17.02.16 Emmen Heliport N 228 NH90NFH  




Een vlootbezoek aan de Amsterdamse Vlothaven leverde twee Spaanse helikopters op: Sikorsky SH-3H HS.9-07 & SH-60B HS.23-10. (Ralph Blok, 5 februari 2016)


- VLOOTBEZOEK AMSTERDAM:
Van 5 tot en met 8 februari 2016 lagen er drie NATO schepen in de Vlothaven bij Amsterdam afgemeerd. De twee Spaanse schepen en een Brits fregat opereren gedurende twee maanden voor de Standing NATO Maritime Group One (SNMG-1) en ze arriveerden uit Royal Docks East London en vertrokken op de achtste naar het Noorse Bergen.

ESPS Álvaro de Bazán (F101)  Sikorsky SH-60B HS.23-10/01-1010  
ESPS Cantabria (A15) Sikorsky SH-3H HS.9-07/01-507  
HMS Iron Duke (F234) niet zichtbaar, maar mogelijk in de hangaar: Westland Lynx HMA.8SRU ZF562/404/IR.


- DEFENSIE



Piper PA-18-95 Super Cub D-EBHV vloog in het verleden in ons land als R-73. (André Witsen, Borken – Hoxfeld, 25 oktober 2015)


- ALOUETTE III: Op 15 december 2015 nam men op Gilze-Rijen afscheid van de bekende blauwe Alouette III helikopters die meer dan 50 jaar in dienst zijn geweest bij de Koninklijke Luchtmacht.
De dag ervoor vlogen de A-275, A-292 en A-301 nog een rondje over ons land en op de dag zelf vlogen de A-292 en A-301 en was ook de A-247 te zien op Gilze. Tot 1 januari 2016 bleven de Alouette III helikopters officieel in dienst. 

- ALOUETTE III: De Belgische Ministerraad keurde op 8 januari 2016 het inzetten van een Alouette III helikopter bij drugsbestrijdingsoperaties in de Caraïben goed. Van half januari tot half juni zal deze Belgische helikopter opereren vanaf een Nederlands fregat. 

- F-16: De bekende reizende KLu F-16A J-248 werd op 5 november in de IJsselhallen in Zwolle gezien tijdens de Onderwijsbeurs Noordoost. 

- F-35A: Eind mei/begin juni komt er een F-35A naar Leeuwarden en Volkel om het geluid van dit vliegtuig te meten. Er zal samen met een F-16 gevlogen worden. 

- KORPS MARINIERS: Op 12 december 2015 werd op de Coolsingel in Rotterdam het 350 jarig jubileum van het Korps mariniers gevierd. Ter afsluiting verscheen een van Gilze-rijen afkomstige helikopterformatie, bestaande uit: Cougars S-445 & S-459, NH90’s N 195 & N 319 en Royal Navy Sea King HC.4’s ZF117/X & ZG821/G. Daarna scheerde Hercules G-275 nog over de Coolsingel.
De dag ervoor werd er geoefend en toen ging de Sea King ZF117/X kapot en kwam de ZE427 uit Engeland met monteurs en reserve-onderdelen. Die dag vloog er dus maar één Sea King mee in de formatie en vanwege het slechte zicht keerde de Hercules voortijdig terug naar Eindhoven.




Westland Sea King HC.4 ZG821/G van de Royal Navy komt binnen op Gilze-Rijen. (Roger Soupart, 12 december 2015)


De Portugese Lockheed P2V-5 Neptune 4711 in het Portugese luchtvaartmuseum op Sintra, is de voormalige 19-31 en 096 van de Marine Luchtvaart Dienst.
(Roger Soupart)



- BALLONNEN
 

Schroeder Fire Balloons G PH-PBL van opzij en van boven! (Luc & Betty Geys, Chateau d’Oex, 23 & 24 januari 2016)
   

Cameron A-340HL PH-RKC. (David Booster, Tilburg, 25 oktober 2015 & PH-WNG Cameron N-105, Jan Hetebrij, Barneveld, 23 augustus 2013)