Bij de Stena Line in Hoek van Holland
werd deze DAF XF van Heavyteam gezien met een rompdeel van een
onbekende airliner op de trailer.
(Vera Looije, 7 december 2015)
- ALOUETTE III:
SE3160 A-366 zal als H-08 in SAR-kleuren opgesteld worden bij de
ingang van Texel Airport.
Rompdeel van een onbekende Royal Canadian Air Force Avro Anson en
een deel van de vroegere bekleding van CASA 1.131E Jungmann G-BUVN.
(Pieter Plomp, Nijverdal, 30 november 2015)
|
- ANSON:
In Nijverdal is het rompdeel te vinden van een Royal Canadian Air Force Avro
652A Anson Mk.V die in 1944 verongelukte in Canada. In dezelfde ruimte is
een stuk doek opgehangen van de Spaanse CASA 1.131E Jungmann “781-12” en dat
zou afkomstig moeten zijn van de E3B-487 met c/n. 2092 en dat is de G-BUVN
die nog regelmatig vliegt vanaf Hoogeveen.
De bouw van de
replica van de Van Berkel WA schiet al aardig op. (Pieter Plomp, Lelystad,
12 februari 2016)
- AVIODROME:
In de T2
hangaar op Lelystad wordt de replica van de Van Berkel WA afgebouwd. Het toestel
moet het serial W.57 krijgen.
Beech B19 Sport
150 N1986W wordt op den duur in Zwolle tentoongesteld. (Pieter Plomp, Heino, 4
december 2015)
- BEECH: We maakten melding van het
feit dat op Hoogeveen een rompdeel van vermoedelijk een Beech 77 Skipper gezien
werd in een hangaar; zie foto in de vorige uitgave. We hadden het echter bij het
verkeerde eind, want het rompdeel lijkt bij nader inzien meer op dat van een
Beech Sundowner.
In Heino ligt tijdelijk een Beech B19 Sport 150 in McDonald’s kleuren. Het gaat
hier om de in 1974 gebouwde N1986W (MB-667), waarvan het BvL op 30 juni 2011
verliep. Het ligt in de bedoeling dat het toestel te zijner tijd naar Zwolle
verhuist. De N1986W was vroeger zowel in België als in Nederland actief.
- BOEING 737: In de Rotterdamse
Brittanniëhaven arriveerde begin februari bij Broekman Distriports per schip de
romp van Yamal Airlines Boeing 737-528 VP-BRQ. Het toestel is afkomstig van
Kemble in de UK en werd op 8 februari naar een training & crew center aan de
Noordmeerstraat in Hoofddorp (naast de Gamma) gebracht en zal dienst gaan doen
als cabinetrainer.
De Boeing met constructienummer 25230 werd op 9 januari 1992 aan Air France
geleverd als F-GJNE en kwam op 6 april 2007 in dienst als VP-BRQ bij Yamal
Airlines. In november 2014 werd het vliegtuig afgedankt en opgeslagen op het
Britse vliegveld van Kemble.
De romp
van de Boeing 737-528 VP-BRQ arriveert bij het training & crew center aan de
Noordmeerstraat in Hoofddorp. (Marco de Bruin, 8 februari 2016)
- CESSNA: De Cessna TU206G/Robertson
STOL conversion P2-JAG, die op 13 augustus 2014 in een container arriveerde op
Teuge, werd opgeknapt en van het nep-kenmerk “P2-MFG” voorzien. Het toestel zal
als blikvanger gaan dienen op beurzen en evenementen voor Missionary Aviation
Fellowship. Op 20 februari 2016 gebeurde dit voor de eerste keer toen de Cessna
per dieplader vertrok vanaf Teuge naar Gezinsbeurs Wegwijs 2016 in Rotterdam
Ahoy. Deze beurs vond plaats van 23 tot en met 26 februari.
|
|
Cessna TU206G “P2-MFG”, opgesteld tijdens de Gezinsbeurs Wegwijs te
Rotterdam. (Roger Soupart, 24 februari 2016) |
- CHAMPION: Op 20 december 2015 was het
eindelijk zo ver. Na heel veel jaren van opslag maakte de gerestaureerde Aeronca
7AC Champion PH-FUN haar eerste vlucht vanaf Zeeland Airport.
Bouwer/restaurateur Dick Funcke kocht de droevige restanten van het in 1946
gebouwde toestel in 1979 met de bedoeling om het snel te restaureren. Dat duurde
wat langer dan gepland!
Reeds op 25 juni 1991 werd de Champion als PH-FUN ingeschreven in ons land; het
kenmerk werd tijdens de restauratie twee keer doorgehaald en uiteindelijk op 6
maart 2012 opnieuw ingeschreven.
Een filmpje van de eerste vlucht is te bekijken op:
https://www.youtube.com/watch?v=HP7hGgqKsE0&feature=youtu.be
- CIRRUS VISION:
Constructienummer 39 van de lichte Cirrus SF50 Vision bizjet komt te
zijner tijd op Eelde te staan als demonstrator voor Europa.
- DAUPHIN: Half november 2015 werd een
nieuwe zaak van MK Skiservice geopend aan de Rembrandtlaan 36 in Bilthoven. Ter
gelegenheid daar van werd als blikvanger een SA 360 Dauphin helikopter gebruikt
van Air-Glaciers met de nep registratie “HB 1965”. Deze helikopter werd
indertijd alleen voor windtunnel tests gebruikt, heeft nooit daadwerkelijk
gevlogen en wordt tegenwoordig gebruikt voor lesdoeleinden door het Zwitserse
bedrijf.
- DC-2: In oktober 1934 werd Douglas
DC-2-115 met c/n. 1286 als NC13736 afgeleverd aan Eastern Airlines. De British
Purchasing Company zorgde ervoor dat het toestel in september 1940 per schip
naar Australië ging en daar in de hangaars van Australian National Airways weer
gemonteerd werd. De Royal Australian Air Force nam de DC-2 op 30 maart 1941 in
dienst als A30-11/RE-B en op 31 oktober 1946 werd Marshall Airways eigenaar en
werd de machine ingeschreven als
VH-RCE.
In 1979 kwam de Douglas in het bezit van de Rotary Club of Albury, die het
vliegtuig liet restaureren en als eerbetoon aan de Nederlandse DC-2 PH-AJU
“Uiver” in 1982 op een paal liet plaatsen op het vliegveld van Albury. Na een
aantal jaren in weer en wind werd de conditie van de oudste nog bestaande DC-2
ter wereld er niet beter op en mede omdat het vliegveld ging uitbreiden, werd
het toestel een paar jaar geleden van de paal gehaald. Een lokaal bedrijf gaat
de DC-2 restaureren en het vliegtuig zal over een haar of vijf weer tentoon
gesteld worden op Albury Airport.
- DDA: Er is nogal wat gaande bij DDA
Classic Airlines op Schiphol. De DDA ziet zich genoodzaakt om Dakota PH-DDZ te
verkopen. Het vliegtuig blijft in Nederland en gaat volgens berichten naar
Libéma/Aviodrome op Lelystad. De PH-DDZ staat tijdelijk opgeslagen onder plastic
in hangaar 14.
Verder heeft de KLM heeft per 1 januari 2016 de sponsoring aan de DDA aan het
einde van het contract niet verlengd. Daarnaast heeft de KLM momenteel hangaar
10 nodig voor eigen gebruik en dat betekent dat de PH-PBA nu in de open lucht
bivakkeert op Schiphol Oost. Het toestel is toe aan een C-check en dat had
moeten gebeuren onder supervisie van het op Teuge en Lelystad gevestigde bedrijf
IAS. Mogelijk kan men voor de PH-PBA tussen 1 april en 1 juli wel weer tijdelijk
gebruik maken van de hangaar, maar dat betekent wel dat het toestel voorlopig
niet vliegt en daarna naar Lelystad zal gaan en er werd zelfs gesproken van
Rotterdam.
Het KLM kleurenschema zal op den duur ook vervangen worden door een ander.
Mignet HM280 Pou
Maquis replica BAPC.260, beschilderd in RAF-kleuren. (Pieter Plomp, Dronten, 12
februari 2016)
- DRONTEN:
Bij de firma Berend Bootje werd onlangs een replica van een Mignet HM.280
Pou-Maquis waargenomen en dat is een militaire versie die gebruikt werd als
makkelijk te verbergen verbindingsvliegtuigje (opvouwbare vleugels) om Franse
troepen te bevoorraden e.d. Het toestelletje dat in het Verenigd Koninkrijk het
nummer BAPC.260 (British Aircraft Preservation Council) toegekend kreeg, heeft
een RAF kleurenschema met de letters “F4-L”. De huidige eigenaar is van plan het
toestel in camouflagekleuren te spuiten, zoals ze destijds ook vlogen bij de
Fransen, maar die hadden een gesloten cockpit en deze is open. De Pou-Maquis is
afkomstig van het bedrijf Skunk Works dat gevestigd is op Wickenby Aerodrome in
Lincolnshire en is overigens te koop.
Tevens staat hier een Mil Mi-2R: ex PLF 5824 met c/n 565824128, die voorheen in
Essen Mülheim te vinden was.
- FLYING DUTCHMAN FOUNDATION: Onder
deze naam heeft een aantal personen die hun sporen verdiend hebben in de
vaderlandse luchtvaart, de in Zuid-Afrika ingeschreven Douglas DC-4-1009 ZS-AUA
(ex PH-DDS, ZS-NUR, 6901, ZS-AUA, 6901, ZS-AUA) overgenomen van DDA Classic
Airlines.
In september, tijdens het 100-jarig bestaan van de luchthaven Schiphol, wil men
de DC-4 weer vanuit Zuid-Afrika naar Nederland halen. Het toestel is toe aan
groot onderhoud en er dient een motor vervangen te worden, waarvoor een
crowdfundingsactie gestart werd.
Zie ook:
www.flyingdutchmanfoundation.nl
- FOKA:
De Foka die aan het plafond van de TUE (= Technische Universiteit Eindhoven)
komt te hangen is de OO-ZEU, een PZL Bielsko SZD 24C Foka 2 (W-174). De kist
heeft als bouwjaar 1962 en werd in september 2008 gekraakt bij een harde landing
in België. Daarna opgeslagen te Deurne (NL) en op 17 januari 2014 uitgeschreven
in België als zijnde verkocht in Nederland.
Overigens was men eerst van plan om ICA Brasov IS-28B2 PH-627 (126) aan het
plafond te hangen, maar bij nader inzien bleek dat deze machine goed te
restaureren is en het toestel blijft voorlopig in opslag,
- FOKKER:
Op 30 september 2015 werd Fokker D.VII replica
N1918Q ingeschreven met c/n. 031915, gebouwd door Sam C. Buchanan. Fokker Dr.I
replica N83WR (c/n. 103) werd op 13 november 2015 ingeschreven, ook al op naam
van de bouwer: Russell F. William.
Nog een Dr.I verscheen op het Amerikaanse register: N636UB (c/n. 002) werd op 10
december 2015 ingeschreven op naam van Robert Baslee en het betreft hier een
door Airdrome Airplanes geleverde kit.
- FOKKER 70: We meldden dat de bekende
Fokker F28 Mk0070 PH-KBX vervangen zou gaan worden door een Embraer Lineage
1000, maar in de politiek gingen er stemmen op voor de aanschaf van een
tweedehands toestel.
Men probeert wel te bewerkstelligen dat de PH-KBX bewaard blijft in ons land.
Aankomst van Fouga
CM-170R MT-37 op Teuge en een foto van de MT-37 en F-GLHF naast elkaar in de
hangaar op Teuge.
(Roy Wassink, 28 september 2015 & 11 oktober 2015)
- FOUGA: De CM-170R Magister F-GLHF
werd op 27 juni 2013 beschadigd tijdens een wheels-up landing op Lelystad. In de
maand oktober van 2015 werd de Fouga op een trailer overgebracht naar Teuge,
waar de straaltrainer hersteld zal worden. In dezelfde hangaar arriveerde op 28
september 2015 reeds de MT-37, die uit de Catalina hangaar van Lelystad
afkomstig is.
Bij machinehandel Colijn in Gendt werd Reims/Cessna F172M PH-MIE afgeleverd en
die komt naast de opgeknapte Aermacchi Al-60B-2 D-EKPL te staan, die beschilderd
is als “PH-MCG”. (Piet Colijn, 15 december 2015)
- GENDT: We maakten eerder melding van
een onbekende zwarte Cessna 172 die in een carnavals optocht mee reed in
Tubbergen en dit blijkt de Reims/Cessna F172M Skyhawk PH-MIE te zijn. Dit
toestel werd na een ongeval op Teuge op 3 mei 1986 afgeschreven op 7 juli 1986
en kwam terecht bij de garagebedrijf Bos in Albergen en voerde enige tijd het
nep-kenmerk “PH-BOS”.
Piet Colijn van Machinehandel Colijn uit Gendt kocht de Cessna en liet hem op 15
december 2015 overbrengen naar de Langstraat 283 te Gendt.
De PH-MIE verkeert in slechte conditie, maar wordt weer opgeknapt bij de firma
Colijn en komt dan naast de onlangs ook opgeknapte uit 1964 stammende Aermacchi
Al-60B-2 D-EKPL (6251/71), die nu het nep-kenmerk “PH-MCG” (van Machinehandel
Colijn Gendt) voert. Dit toestel van Italiaanse makelij staat er overigens al
sinds 1988.
- JETSTREAM:
De jaren in de open lucht op Antwerpen opgeslagen
Handley Page HP137 Jetstream OO-IBL wordt uit elkaar gehaald en zal vervoerd
worden naar AIS Airlines op Lelystad. Eerst werd gemeld dat het toestel in AIS
Airlines kleuren als blikvanger zou worden opgesteld voor de AIS hangaar, maar
nu wordt er verteld dat de romp als cabine-trainer gebruikt gaat worden. Diverse
onderdelen worden er afgehaald en de vleugels gaan naar de schroothoop.
Op 17 december 2015 werd de OO-IBL een stuk versleept op Antwerpen en werd er
aan gewerkt, maar na twee dagen werden de werkzaamheden gestaakt. Begin februari
werd het staartstuk van de Jetstream gehaald en motoren en propellers zijn reeds
afgevoerd.
Het toestel maakte op 7 april 1997 haar laatste vlucht, het BvL verliep op 5
augustus 1997 en het kenmerk OO-IBL werd pas op 24 september 2007 doorgehaald
door de Belgische autoriteiten.
Jongste aanwinst van het Koude Oorlog Museum op Teuge is deze fraaie MiG-23ML
2423 en Antonov AN-2TPS SP-FVB wordt in Chinese kleuren geschilderd. (Roy
Wassink, Teuge, 3 december 2015 & David Booster, 17 januari 2016)
- KOM:
Het Koude Oorlog Museum in wording op Teuge timmert druk aan de weg. Met PS Aero
in Baarlo ruilde men hun BAC Jet Provost T.5A XW318/78 tegen een Tsjechische
MiG-23ML 2423. Tevens wist men een regeling voor bruikleen te treffen voor een
Republic F-84F Thunderstreak die voorlopig nog even in het ROC Amsterdam Airport
in Hoofddorp te vinden is.
- LODESTAR:
Het bekende Pima Air and Space Museum in Arizona
heeft de romp van Lockheed Lodestar (c/n. 18-2274) tentoon gesteld in de kleuren
van een Nederlands-Indisch exemplaar, compleet met oranje driehoeken en het
serial “LT909”.
Het gaat hier om de oorspronkelijk als Lockheed C-60A-1-LO Lodestar 42-55884,
die later werd omgebouwd tot Lockheed 18-50 en dat hield onder meer in dat de
Pratt & Whitney Twin Wasp motoren werden vervangen door Wright Cyclones van
1200pk. Na de militaire loopbaan werd het toestel ingeschreven als
respectievelijk YS-22, NC66322, N6632 en N30N. Voordat de N30N in het museum
belandde als “LT909”, deed ze nog dienst bij de Commemorative Air Force en was
beschilderd als “255884/Lady Lode Star”.
De
conditie van de Belgische Britten Norman BN2B-21 Islander B-05/OT-ALE gaat
zienderogen achteruit. (Pieter Plomp, Maasbree, 12 februari 2016)
- MAASBREE:
Bij Dyk Farm Paintball is nog steeds de
ex-Belgische BN2B Islander B-05/OT-ALE te vinden, alhoewel de conditie van het
toestel zienderogen achteruit gaat. Sommige bronnen beweren dat hier de staart
van Starfighter D-8048 zou liggen, maar dat is niet waar.
- MESSERSCHMITT:
In de maand november van het vorige jaar werd vanuit de Rotterdamse haven een
vliegwaardige replica van een MeBf109 getransporteerd naar het Amerikaanse
Norfolk met een schip van Hapag-LLoyd. STC Cargo verzorgde het transport van de
door Meiers Motors in Esbach gebouwde replica, die maar net in een container
paste. In de Verenigde Staten zal de Messerschmitt het airshowcircuit in gaan.
- MESSERSCHMITT:
Op 20 oktober 2015 werden grote houten kisten met de restanten van een
opgegraven Messerschmitt Me262 vervoerd vanaf de vliegbasis Woensdrecht naar het
opslagdepot van het Museum Vliegbasis Deelen te Elst-Rhenen. Het gaat hier om de
Me262A-1a 9K+AL met werknummer 130026 van
3./KG 51 en men wil op den duur een aantal onderdelen tentoon gaan stellen in
het museum.
Zo staat de Poolse
Lim-6bis 417 er tegenwoordig bij in Bergschenhoek. (Pieter Plomp, 20 januari
2016)
-MIG: De
Poolse Lim-6bis (MiG-17) 417 is al heel wat jaren te vinden op het terrein van
Garage Wim Hofman aan de Rottekade 179 te Bergschenhoek. Onlangs werd de romp
van het toestel dat in niet al te beste toestand verkeert, verplaatst op het
terrein. De MiG schijnt overigens niet te koop te zijn.
Ter illustratie
van het Mil Mi-2 nieuws: allereerst de 2637 bij Veen (Roger Soupart (22 januari
2016), dan de 5824 te Dronten en vervolgens de 8215 te Heino. Laatst genoemde
gaat binnen afzienbare tijd naar Zwolle. (Pieter Plomp, 4 december 2015)
-MIL MI-2:
Wederom nieuws over de in ons land aanwezige Mil Mi-2 helikopters. In Veen is
bij handelsonderneming Bouwie Doe Het Zelf aan de Veensesteeg 16 de Mi-2T 2637
(562637112) te vinden.
De voormalige Slowaakse Mi-2 8215 (518215053) is momenteel in Heino te vinden en
die gaat binnenkort naar Zwolle
- NIEUWERKERK:
Aan de Schoolstraat 1 van deze plaats is Flight
Simulator Zeeland te vinden dat beschikt over de volledig ingerichte
Reims/Cessna F152 OO-CNP. Men is van plan om de romp van Piper PA-28-161 Warrior
II PH-SVG (28-8616055) te gaan gebruiken voor IFR simulatie in de toekomst. Het
kenmerk PH-SVG werd op 10 december 2013 doorgehaald.
- NMM: De
werkzaamheden aan de replica van een Fokker C.X die gebouwd werd in de hangaar
van de firma ATN op Hoogeveen, zijn nagenoeg afgerond en men gaat bekijken
wanneer en hoe het toestel overgebracht wordt naar het Nationaal Militair Museum
in Soesterberg. Ter plaatse zal de C.X verder afgebouwd worden.
- PIPER:
In de vorige editie vermeldden we dat Piper PA-28RT-201T Turbo Arrow IV PH-PIE
bij IAS Maastricht zou worden gereviseerd, dit moet echter IAS Teuge zijn. Als
de revisie afgerond is, gaat de PH-PIE naar Rotterdam The Hague Airport.
- POTTIER:
De indertijd door Toon Jacobs gebouwde Pottier
P-220S Koala PH-TAJ (116) wordt te koop aangeboden op de veilingsite Catawiki
zonder motor en instrumenten. Het BvL van het toestel verviel reeds op 29
augustus 2014.
- PS AERO:
Op 4 november 2015 arriveerde de cockpitsectie van McDonnell F-101B Voodoo
57-0348 uit het Duitse Seifertshofen in Baarlo.
Eerder waren er twee Alouette II’s gearriveerd, waarvan er eentje (D-HOBU
Bundespolizei c/n. 1890) al snel werd doorverkocht in Duitsland. De andere is de
1654/JAG van de Franse Gendarmerie.
Lockheed F-104G 21+71 welke voor filmopnames in Duitsland is gebruikt als o.a.
"DA+227" is verkocht in Duitsland.
In Baarlo is F-104G Starfighter "D-8212" van zijn paal gehaald en zal weer
opgeknapt worden en op zijn onderstel komen te staan. Nieuwe aanwinst is de
Belgische Dassault Mirage 5BR BR-15.
Paintball Red-Fox in de Belgische plaats Kessel heeft de Belgische F-84F
Thunderstreak FU-10 gekocht. Het gevaarte is op donderdag 11 februari 2016
geleverd en werd vrijdag opgebouwd.
Het toestel zal in een zone komen te staan waar niet geschoten kan worden, zodat
iedereen ruim de tijd zal hebben om met de Streak op de foto te gaan.
- PUMA:
In de Rotterdamse Waalhaven werd op 8 december 2015 SA 330 B Puma 1387/AP gezien
aan boord van het containerschip CMA-CGM Auckland. De Armee de l’Air helikopter
was in Philadelphia aan boord gehesen en moest naar Duinkerken.
Cirrus SR22T Turbo
N860PC maakte een zeer ongelukkige landing op baan 27 op Schiphol en werd
daarbij onherstelbaar beschadigd.
(Paul van der Berg, Schiphol, 3 februari 2016)
- SAFIRS: Hoewel de echte SAAB 91D
Safir PH-RLF (91.373) tegenwoordig vliegt als LN-SAB, komt er een tweede Safir
met het kenmerk PH-RLF. Een Duitse eigenaar van een in 1964 gebouwde
Oostenrijkse SAAB 91D wil het toestel bij Vliegwerk op Midden-Zeeland laten
restaureren en laten spuiten in RLS-kleuren met het kenmerk PH-RLF.
In een werkplaats van de in 1994 overleden heer
Hancquier in het Belgische Paal (Beringen) liggen enkele ex-RLS SAAB 91D Safirs
opgeslagen: OO-VOS (ex PH-RLW), PH-RLL in slechte conditie en ook de PH-RLO zou
er nog moeten liggen, eveneens in slechte conditie en beide ontdaan van
constructieplaatjes.
- SOPWITH CAMEL:
Zoals we eerder meldden zijn mensen van het Wings to Victory museum op Zeeland
Airport bezig in de Transal hangaar een vliegende replica van een Sopwith Camel
F1 te bouwen. Het kant en klaar geleverde frame bleek niet van de kwaliteit te
zijn die men er van zou verwachten en dat werd opnieuw gelast. Diverse
onderdelen zijn inmiddels klaar en mogelijk wordt het toestel met een PH-kenmerk
ingeschreven; PH-CAM zou een potentiële kanshebber zijn. Men hoopt het toestel
in december van dit jaar klaar te hebben.
- SPITFIRE:
De Amerikaanse firma Platinum Aircraft Sales
verkocht eind augustus 2014 voor meer dan zes en een half miljoen dollar een in
1943 gebouwde Vickers Supermarine Spitfire LFIXb, die afkomstig is uit de
collectie historische vliegtuigen van de bekende Texaan “Connie” Edwards.
De oorspronkelijke vraagprijs was tweeëneenhalf miljoen dollar voor deze
machine, die voor het laatst gevlogen heeft in 1973.
De Spit zou eerst als Mk.V gebouwd worden, maar verliet de fabriek in Castle
Bromwich in 1943 als een LFIXB met RAF serial MH415. Na een carrière in dienst
van diverse units van de RAF, werd het toestel in augustus 1946 aan de
Nederlandse regering verkocht en begin juni 1947 werd de Spitfire naar
Nederlands-Indië verscheept vanuit de haven van Tilbury aan boord van het SS
Rotti. Op Java werd het vliegtuig vanaf december 1947 ingezet als H-108, maar in
september 1948 al weer aan de kant gezet. Ter gelegenheid van festiviteiten voor
het 35-jarig bestaan van de luchtmacht op Andir, kreeg de Spit het serial H-65.
In de loop van het jaar 1950 ging de H-65 per schip terug naar Nederland en werd
een poosje opgeslagen in de haven van Rotterdam. Uiteindelijk kochten de Belgen
in april 1952 de nog steeds in kratten opgeslagen Spit ter aanvulling van hun
vloot van Spitfires, waarvan er een aantal verongelukt waren. De H-65 kreeg
groot onderhoud bij Fokker op Schiphol en maakte enkele testvluchten als “B-12”,
alvorens het toestel in april 1953 werd afgeleverd als SM-40 aan l’Ecole de
Chasse te Koksijde. Al in 1956 werd de SM-40 weer aan de kant gezet en gekocht
door de Belgische firma COGEA op Oostende-Middelkerke, die onder meer
doelsleepvluchten verzorgde en de Spitfire in liet schrijven als OO-ARD.
In 1961 kreeg de OO-ARD weer RAF kleuren om mee te doen aan filmopnamen voor
“The Longest Day” in Frankrijk en de Franse firma Rousseau Aviation uit Dinard
werd de nieuwe eigenaar en plaatste het toestel in opslag.
In 1966 werd het vliegtuig na een complete overhaul in Engeland ingeschreven als
G-AVDJ en nam de jaren daarna deel aan de opnames van “The Battle of Britain”,
die plaats vonden in Engeland, Spanje en Noord-Frankrijk. De G-AVDJ vloog in die
periode met minstens acht verschillende serials en codes.
Nadat de filmopnames in 1968 afgerond waren, kocht filmpiloot Wilson “Connie”
Edwards de G-AVDJ en liet het toestel inschrijven in de Verenigde Staten als
N415MH en vloog er slechts 36 uur mee.
Een koper in Australië werd de gelukkige eigenaar en de firma Pay’s Air service
gaat het toestel weer in vliegwaardige toestand brengen en het krijgt dan tevens
een VH- kenmerk.
De na een ongeval
beschadigde Piper PA-18-150 Super Cubs N45477 & PH-SER in afwachting van
transport naar de Verenigde Staten.
(Henk Wadman, Midden Zeeland, 24 januari 2016)
- SUPER CUB: Zoals we eerder meldden,
verhuisde CNE Air van Midden-Zeeland naar Breda. Momenteel heeft men op
Midden-Zeeland nog een kleine hangaar in gebruik en daarin hingen tot voor kort
de frames van de verongelukte Piper PA-18-150 Super Cubs N45477 & PH-SER. Beide
rompen werden eind januari in de Vliegwerk hangaar gezien, waar ze gereed
gemaakt werden voor verscheping in een container naar de Verenigde Staten.
Opvallend is het feit dat het constructieplaatje van de N45477 (18-8309003) in
de cockpit van de PH-SER bevestigd was.
- TIGER MOTH:
De inmiddels 80 jaar oude DH.82A G-ADGV van het Vliegend Museum Seppe raakte
tijdens de landing een heg op het Britse vliegveld van Little Gransden en
daarbij werden met name de ondervleugels flink beschadigd. Het toestel werd
overgebracht naar Zeeland Airport en wordt bij Vliegwerk Holland weer hersteld
van de opgelopen schade.
- TOMAHAWK:
Piper PA-38-112 Tomahawk OO-GMD die in gebruik is bij de opleiding van Fokker
Aircraft services te Woensdrecht, werd op 2 december 2015 geheel wit waargenomen
met diverse stickers en de tekst “Sint Air” op de romp.
- TRAUMAHELI:
Het UMCG kan niet wachten op de plannen voor een
veiligheidscentrum op Groningen Airport Eelde. De traumahelikopter moet in 2016
de stad uit, naar de luchthaven. Hiertoe heeft het de ziekenhuisdirectie al een
hangar overgenomen die toebehoorde aan ondernemer Henk Koop en in de loop van
2016 zullen de voorzieningen die bij de traumahelikopter horen, hier in worden
ondergebracht.
Nu landt de heli nog op het dak van het ziekenhuis en dit heeft reeds tot veel
klachten van omwonenden geleid.
- VENHORST:
Bij Paintball-Games Venhorst werd op 15 februari 2016 Sukhoi Su-22M-4 25+13
afgeleverd, afkomstig van PS Aero uit Baarlo. Verder werden er de Antonov An-2M
HA-ANF (1G-1213), Mi-2 OK-FIU en PA-18-150 (PH-MAW) gezien en de nog
ongeïdentificeerde Poolse TS-11 Iskra staat nu niet meer als reclame-object
langs de weg, maar op het terrein zelf.
De An-2M is overigens afkomstig uit de opslag in Stramproij van het nog te
realiseren ZORGmuseum IASP in de provincie Drente.
- WASSENAAR:
In attractiepark Duinrell bij Wassenaar schijnt een op een Citabria lijkend
vliegtuig te zijn opgesteld bij een nieuwe attractie.
Scheibe SF.25C
Falke PH-1243. (André Witsen, Stadtlohn, 4 oktober 2015)
Schleicher ASH 25Mi PH-1475/PLZ.
(Henk Wadman,
Midden Zeeland, 8 augustus 2015)
- ZWEEFVLIEGNIEUWS: In Delft wordt de beschadigde Schempp-Hirth H201B Standard Libelle met
c/n 119, waarvoor het kenmerk PH-1527 al in 2013 werd aangevraagd en toegekend,
gerepareerd.
- AERO CLUB MARITIME: Nadat Cessna 172’s PH-PJL en PH-MDF gehuurd werden, gebruikt men de
laatste tijd de PH-TGV.
- AIS AIRLINES:
Nam op 8 januari 2016 de van de KLM overgenomen
flightsimulator van een Boeing 737-400 in gebruik en men wil op vanaf 2017 met
meerdere Boeing 737’s vanaf Lelystad naar enkele Europese bestemmingen gaan
vliegen.
De Jetstreams van het bedrijf vliegen momenteel voor derden in Noord-Europa en
daar komt binnenkort Kroatië bij.
Handley Page HP137
Jetstream OO-IBL die vele jaren in opslag stond in de buitenlucht op Antwerpen
en het lag in de bedoeling dat het toestel naar Lelystad werd getransporteerd.
(Bob Rongé, Antwerpen, 21 december 2015 & 28 januari 2016)
- AUTOGYROSCHOOL: Met ingang van 23 oktober 2015 opende de op Lelystad gevestigde
Autogyroschool een tweede vestiging op Hilversum. Men werkt samen met de
Vliegschool Hilversum en maakt gebruik van Cavalon PH-4N1.
- CHC NETHERLANDS: Met ingang van 1 juli 2015 worden twee AW139 helikopters uit de vloot
ingezet vanaf Den Helder ten behoeve van Shell/NAM.
Recent werden op Den Helder de Britse AW139’s G-CHCT, G-SNSA en G-SNSB van CHC
Scotia ingezet
- JETSERVICENL:
Een nieuwe bizjet operator die per 1 april vanaf Rotterdam The Hague zou moeten
gaan vliegen met een Embraer EMB-505 Phenom 300 is JetServiceNL.
Fly Denim Embraer EMB-145MP PH-DND vloog eind juni kort met het logo van de
Amerikaanse heavy metal band SlipknoT.
(Trevor Warne, Farnborough, 24 juni 2015)
- DENIM:
Embraer EMB-145MP PH-DND vloog eind juni 2015 met het logo van de Amerikaanse
heavy metalband SlipknoT op de neus en kreeg half januari op Maastricht de
kleuren van het Britse Eastern Airways, waarbij de romp wit bleef. Het toestel
vertrok op 13 januari naar Engeland en zal gedurende 9 maanden voor Eastern gaan
vliegen.
Op 18 januari 2016 werd Sky Greenland (vroeger bekend als Greenland Express) de
nieuwe eigenaar van Denim Air ACMI. De vloot van Denim bestaat momenteel uit een
EMB-145MP, twee Fokker 100’s en een Fokker 50.
Een van de Fokker 100’s vloog reeds een korte periode in Greenland Express
kleuren, maar kort daarop staakte het bedrijf haar vliegactiviteiten. In de loop
van dit jaar wil men met vijf Sukhoi SSJ100-95’s verbindingen tussen Europa, via
Groenland, naar Noord-Amerikaanse bestemmingen gaan vliegen.
- KLM: Is
bezig een aantal Airbus A330’s af te stoten, die allemaal naar Shaheen
International Airlines gaan. De eerste is de PH-AOH die mogelijk tijdelijk als
2-PAOH werd ingeschreven. Begin dit jaar zullen de PH-AOI, PH-AOK & PH-AOL
volgen.
- NHV: De
niet goed leesbare oranje teksten “Netherlands Coastguard” op de gele Dauphins
van NHV op Den Helder kregen een donkergrijze kleur en zijn nu beter leesbaar.
De vanuit de Pistoolhaven opererende OO-NHX heeft voor zover bekend nog steeds
de rode “SAR” opschriften en de OO-NHV kreeg de Netherlands Coastguard kleuren.
- SOUTHERN CROSS:
Het voormalige Rainbow Aviation verhuisde half december 2015 van
Eindhoven naar Breda met Cessna 172’s PH-EHN en PH-EHV, Super Cubs PH-APA &
PH-ZCT en Beech Staggerwing N295BS.
- TRANSAVIA:
Het kenmerk van Boeing 737-7K2 PH-XRE werd op 24 november 2015 doorgehaald als
zijnde verkocht in Frankrijk als F-WTDE en al op 15 november geferried naar
Montpellier en aldaar opgeslagen.
Boeing 737-8K2’s PH-HZF en PH-HZK zijn beide teruggegeven aan de
leasingmaatschappij en staan met ingang van februari 2016 in opslag op Schiphol
en zullen later dit jaar naar Jet2 gaan. De PH-HZO gaat mogelijk met ingang van
juni verhuurd worden aan Transavia France.
De aan Air Vanuatu uitgeleende Boeing 737-8K2 PH-HSA keerde op 6 februari 2016
weer terug op Schiphol, voorzien van bescheiden “operated by Air Vanuatu”
stickers.
De data (géén afleveringsdata!) voor de
winterleases
waren/zijn: |
PH-HSA |
Air Vanuatu |
11.11.15 – 04.02.16 |
PH-HZG |
Sun Country |
16.12.15 – 12.04.16 |
PH-HZL |
Sun Country |
06.11.15 – 19.04.16 |
PH-HZO |
Sun Country |
03.12.15 – 20.04.16 |
|
|
|
De data (géén afleveringsdata) voor de
zomerleases
van de Braziliaanse maatschappij Gol: |
PH-GGX |
Gol |
21.03.16 – 29.09.16 |
PH-GGY |
Gol |
28.03.16 – 03.11.16 |
PH-GUA |
Gol |
28.06.16 – 04.11.16 |
PH-GUU |
Gol |
04.04.16 – 06.10.16 |
PH-GUV |
Gol |
07.03.16 – 31.10.17 |
PH-GUW |
Gol |
13.06.16 – 31.10.17 |
PH-GUX |
Gol |
11.04.16 – 27.10.16 |
PH-GUY |
Gol |
18.04.16 – 28.10.16 |
|
|
|
Nieuwe Boeing 737-8K2’s
die in de loop van dit jaar geleverd zullen worden: |
PH-HXA |
|
02.03.16; ff 17.02.16 KRNT – MWH - KBFI as
“BOE652” |
PH-HXB |
|
10.03.16 |
PH-HXC |
|
02.04.16 |
PH-HXD |
|
01.06.16 |
PH-HXE |
|
14.06.16 |
Eind maart wil men de nieuwe vestiging op München
operationeel hebben met vier Boeing 737-8K2’s en in eerste instantie zullen per
25 maart de
PH-HXA & PH-HSA naar München gaan en met ingang van 30 mei de PH-HXB & PH-HXC.
Eind juni worden de PH-HXA & PH-HSA dan vervangen door de
PH-HXD & PH-HXE. Een en ander hangt af van de afleverdata; als de PH-HXB
bijvoorbeeld eerder komt dan gaat ie eerder de PH-HSA vervangen.
Duidelijk is een
nog deel van de Transavia-banden op de romp te zien bij deze aan Air Transat
verhuurde Transavia France Boeing 737-86J F-GZHJ.
(Casper Kolenbrander, Curaçao Hato, 20 december 2015)
Diverse Boeing 737’s van
Transavia France
werden gedurende de winterperiode verhuurd aan het Canadese Air Transat. |
F-GZHA |
B737-8GJ |
09.12.15 |
Orly – Trois Rivières |
F-GZHB |
B737-8GJ |
15.12.15 |
Orly – Trois Rivières |
F-GZHD |
B737-8K2 |
11.12.15 |
Orly – Trois Rivières |
F-GZHI |
B737-8K2 |
15.12.15 |
Orly – Trois Rivières |
F-GZHJ |
B737-86J |
08.12.15 |
Orly – Trois Rivières |
|
|
|
|
Een nieuwe Boeing 737-8K2 is de F-HTVA (62158),
die op 29 & 30 januari 2016 werd afgeleverd als “TVF051”. |
|
- ALBLASSERDAM:
Reeds op 11 november 2014 werd door Alblasserdam Yacht Building bv een aanvraag
tot vaststelling van een luchthavenregeling voor een luchthaven voor helikopters
aan de Marineweg 1 & 5 te Alblasserdam ingediend bij de provincie Zuid-Holland.
Het gaat hier om het bedrijf dat handelt onder de naam Oceanco.
- DEN HELDER:
In het jaar 2015 jaar heeft Den Helder Airport een goed jaar gedraaid: het
aantal landingen daalde weliswaar met 8% tot zo’n 20.000, maar dat valt binnen
de normale bandbreedte van goede en slechte jaren. Naar verwachting zal het
aantal helikoptervluchten voor 2016 met maar liefst 20% tot 25% zal afnemen.
Vanuit Den Helder worden meer dan honderd platforms in het Nederlandse deel van
de Noordzee bediend, waar vooral gas wordt gewonnen. Naar schatting ligt nu zo'n
30% van de platforms stil. Een deel van de bestaande velden is vrijwel uitgeput.
Bovendien is de gasprijs de voorbije twee jaar nagenoeg gehalveerd, zodat
diverse oliemaatschappijen hun investeringen daarom sterk teruggebracht hebben.
Met als gevolg: er wordt nauwelijks nog geboord naar nieuwe gasreserves en dat
verklaart de enorme teruggang in het aantal vluchten met de ongeveer 18
helikopters die op Den Helder gestationeerd zijn.
Momenteel wordt er veel gewerkt aan buitengaatse windenergieparken en daar is
ook onderhoud aan nodig en aanvoer van mensen per helikopter. Echter voor dit
doel wil men in Groningen in de Eemshaven een apart helikopterveld aanleggen en
dat zou wel eens en geduchte concurrent van Den Helder kunnen worden.
De laatste jaren werden er nog wel eens lijnvluchten opgestart naar onder meer
Britse bestemmingen, maar die waren meestal maar een kort leven beschoren.
Momenteel onderzoekt men de haalbaarheid van een geregelde dienst naar Esbjerg.
- EEMSHAVEN:
Als de gemeente Eemsmond de benodigde vergunningen binnen heeft, kan nog dit
jaar worden begonnen met de aanleg van een helikopterhaven voor windparken op
zee in de Eemshaven.
Eemshaven was de meest logische plek, als industriële omgeving. Eerder waren de
polders ten noorden van Uithuizen en Uithuizermeeden en de Oostpolder in beeld.
Dat stuitte vanwege de gevolgen voor mens en dier op bezwaren. Groningen
Seaports bleef echter aandringen op de komst van een helihaven. Vooral namens
bedrijven die windparken op zee willen onderhouden en een uitvalsbasis nodig
hebben.
De helikopterhaven is naast de terminal van de Duitse rederij AG Ems gepland.
Van daaruit kan over de vaargeul naar de windparken worden gevlogen. Het gaat om
ongeveer vijftien vluchten per dag. Toeristische en nachtelijke vluchten zijn
niet toegestaan.
Bij de Vliegtuig
Compagnie op het Hembrugterrein bij Zaandam wordt hard gewerkt aan twee
restauratieprojecten: Cessna UC-78B Bobcat ex-N58147 en Noorduyn UC-64A-ND
Norseman CF-GLI. (Pieter Plomp, 20 september 2015)
- EINDHOVEN:
Vanwege baanrenovatie is Eindhoven Airport
gesloten van 30 mei tot en met 15 juni 2016. Vanwege deze sluiting wijkt Wizzair
in deze periode uit naar Maastricht en Ryanair naar Weeze.
- ELST:
Begin december 2015 berichtte de Raad van State dat alle bezwaren tegen de
helihaven van het bedrijf Gidding in het buitengebied van Elst ongegrond werden
verklaard. Volgens de rechter levert het maximaal 12 keer per week af- en
aanvliegen van helikopters – met een maximum van 62 keer per jaar – geen
onaanvaardbare overlast voor omwonenden op.
Daarnaast mag de helihaven niet voor rond- en recreatievluchten gebruikt worden
en mag de firma Gidding de landingsplek alleen gebruiken voor het bedrijf, dat
onder meer hangars voor helikopters ontwerpt en produceert.
- MAASTRICHT-AACHEN:
Trade Centre Global Investments BV (TCGI) neemt de exploitatie over van
Maastricht Aachen Airport (MAA). Dit heeft het college van Gedeputeerde Staten
van Limburg meegedeeld aan het Limburgs Parlement en de ondernemingsraad en het
personeel van MAA. Het
aanbestedingsteam van InterVistas en RoyalHaskoningDHV heeft deze succesvolle
aanbesteding in opdracht van de Provincie Limburg voorbereid en begeleid.
Met het vinden van een private exploitant is voldaan aan de opdracht van
Provinciale Staten uit mei 2014 en de voorwaarden die door de gemeenten zijn
gesteld voor de bijdrage aan de luchthaven. TCGI is de moedermaatschappij van
onder meer Global Airlines Services, dat onder meer twee van de drie
vrachtcarriers die op MAA vliegen (Turkish en Royal Jordanian) vertegenwoordigt.
De concessie loopt tot 2026 met een mogelijkheid tot verlenging. Er is nu sprake
van een voorlopige gunning en de definitieve gunning zal omstreeks 1 maart 2016
plaatsvinden. Dan moet nog invulling worden gegeven aan enkele opschortende
voorwaarden. De verwachting is dat voor de zomer 2016 de exploitatie van de
luchthaven MAA in handen komt van TCGI.
Piaggio P180
Avanti PH-TCN werd LX-SUN en voor één dag voorzien van stickers ten behoeve van
een tv-programma. (Frank de Koster, 7 december 2015)
- ROTTERDAM THE HAGUE: De Beech 300
N300PP die op 1 september een buiklanding maakte, staat nog steeds opgeslagen in
een hangaar zonder motoren en diverse onderdelen. Cessna 208 Caravan I PH-LBR
nam de para-taken over van de Super Cargomaster PH-BSU, die naar Texel vertrok.
Reims/Cessna F172N staat gedurende de winter weer in de Sandair hangaar gestald
en F172L PH-LUU vertrok naar een nieuwe eigenaar op Breda. Turbo Saratoga SP
PH-VMA, Arrow PH-TWP en Cirrus SR20 N250CK worden momenteel te koop aangeboden
en zullen Rotterdam op den duur verlaten. Cirrus SR22T gts Platinum N224CL is
van een Zwitserse eigenaar en vliegt tijdelijk vanaf Rotterdam The Hague.
Traumaheli PH-ELP kreeg op 1 januari een vogel tegen de voorruit en werd
vervangen door de PH-ULP. Op 16 februari kwam de PH-HVB de honneurs waarnemen
omdat de PH-ULP voor onderhoud naar Bonn-Hangelar vertrok.
De in 1968 gebouwde Dassault Mystère-Falcon
20C-5 UR-SBS die vanaf 8 april 2013 in weer en wind stond opgeslagen op
Rotterdam The Hague Airport werd gedemonteerd en naar de Verenigde Staten
verscheept en zal nooit meer vliegen. (Henk Wadman, 16 februari 2016)
Het kenmerk van Dassault Falcon 20C-5 UR-SBS
(c/n.141/441) van Challenge Aero, die sinds 8 april 2013 op Rotterdam The Hague
in opslag stond, werd op 30 oktober 2015 doorgehaald. Het Amerikaanse bedrijf
Team Aero haalde het toestel in de eerste helft van februari uit elkaar in de
achterste hangaar op het KLM Jet Center en men gaat de onderdelen te koop
aanbieden. Alles werd in twee containers geladen en die gingen op 18 februari
naar de haven om per schip naar de Verenigde Staten vervoerd te worden.
Een andere bron beweerde dat het toestel bij het Scheepvaart en Transport
College in Rotterdam zou komen te staan, maar dat bleek volgens de huidige
eigenaar onzin.
Piaggio P-180 Avanti LX-SUN (ex PH-TCN) werd op 7 december 2015 gezien met onder
meer “All you need is love” stickers voor het gelijknamige
televisieprogramma.
Cessna 525 D-IPVD werd op 16 januari gebruikt voor een programma van Q Music
dj’s Mattie & Wietze en was voorzien van een grote “JETWISE” sticker naast de
instapdeur.
Op 30 januari 2016 vertrok de Turkish Air Force Cessna 550 Citation II 84-007 na
vier maanden aanwezig te zijn geweest in de hangaar van Rijnmond Air Services.
(André Wadman, 31 januari 2016)
RAS:
o.m. 84-007 Ce550 (aankomst 29.09.15 & vertrek 30.01.16), CS-DXN Ce560CL, F-ONYY
Ce525, G-ADLY DH.87B (maakte op 30.10.15 een lokale vlucht), HB-GPH Be200,
N194ER Ce510, OE-GMI Hawker 800XP, OO-ASL Be200, OO-IDE Ce525, OO-LET Be200,
OO-PHI Ce525, OO-PRM Ce510, PH-DTP, PH-FIS, PH-HRK, PH-HRM, PH-JAY, PH-LUX,
PH-TXA, PH-VBG.
SANDAIR/VLIEGWERK: N623TC CA114, N8289A
PA28-161, PH-ECC, PH-KMR, PH-LBR, PH-LEN (stalling vanaf 12.11.15), PH-PAD,
PH-RAC
- TRAFFICPORT VENLO:
Dit in 2009 geopende vliegveld, dat voornamelijk door MLA’s gebruikt wordt, gaat
helaas op den duur verdwijnen.
De voornaamste oorzaak ligt in het feit dat de omliggende gemeenten in de regio
en de provincie willen niet investeren in de noodzakelijke uitbreiding van het
vliegveld. Het gevolg is dat er een vliegveld ligt dat vooral gebruikt wordt
door lichte sportvliegtuigen en de exploitatie is daarom moeilijk rond te
krijgen. De sportvliegers mogen voorlopig nog blijven, maar zullen op termijn
toch moeten vertrekken.
Voor een miljonairsbeurs landde Guimbal Cabri G2 PH-HCD voor de RAI en werd naar
binnen gesleept. (Ad Jan Altevogt, 4 december 2015)
AS 355 F2 Ecureuil 2 PH-HHJ vloog voor de
Red Bull strandrace tijdelijk in Red Bull kleuren. (André Wadman, Rotterdam, 28
november 2015)
Northern
Helicopter AS 365 N3 Dauphin D-HNHA op Emmen Heliport. (Jack Wolbrink, 13
januari 2016)
-
HELIKOPTERVLUCHTEN |
|
|
|
|
|
|
28.10.15 |
Berkel |
PH-MAA |
|
28.10.15 |
Rotterdam EMC |
PH-MAA |
|
30.10.15 |
Amsterdam Heliport |
RA-01900 A109 Power Elite |
|
02.11.15 |
Rotterdam EMC |
PH-HVB |
|
05.11.15 |
Rotterdam |
PH-RBC, 3e Katendrechtse Hoofd bij SS
Rotterdam |
06.11.15 |
Rhoon |
PH-JPS |
|
07.11.15 |
Klaaswaal |
PH-KGJ rondvluchten |
|
07.11.15 |
Zevenhuizen |
PH-ECD rondvluchten |
|
17.11.15 |
Amsterdam Heliport |
D-HMGX S-76C++ |
|
17.11.15 |
Rotterdam |
PH-RBC; 3e Katendrechtse Hoofd bij SS
Rotterdam |
17.11.15 |
Rotterdam Ringdijk |
PH-MAA |
|
21.11.15 |
Westmaas |
PH-RYF |
|
26.11.15 |
Rotterdam |
PH-RBC; 3e Katendrechtse Hoofd bij SS
Rotterdam |
28.11.15 |
Scheveningen |
PH-HHJ; cameraship Red Bull Knockout
Strandrace |
02.12.15 |
Emmen Heliport |
D-HOAR AS 365 N2 |
|
04.12.15 |
Amsterdam RAI |
PH-HCD |
|
11.12.15 |
Rotterdam EMC |
PH-ULP |
|
17.12.15 |
Dordrecht Duivelseiland |
PH-ECE rondvluchten |
|
19.12.15 |
Hoek van Holland |
OO-NHV; oefening KNRM met het redden
van drenkelingen uit een dinghy voor de kust |
24.12.15 |
Rotterdam EMC |
OO-NHU AS 365 N3 |
|
28.12.15 |
Rotterdam Bergse Plas |
PH-MAA |
|
28.12.15 |
Rotterdam EMC |
OO-NHU AS 365 N3 |
|
31.12.15 |
Groesbeek |
PH-HCD |
|
31.12.15 |
Rotterdam EMC |
OO-NSZ AS 365 N2 |
|
13.01.16 |
Emmen Heliport |
D-HNHA AS 365 N3 |
|
11.02.16 |
Den Haag Pr. Clausplein |
PH-UNN |
|
12.02.16 |
Emmen Heliport |
D-HNHA AS 365 N3 |
|
17.02.16 |
Emmen Heliport |
N 228 NH90NFH |
|
Een vlootbezoek aan de Amsterdamse Vlothaven leverde twee Spaanse helikopters
op: Sikorsky SH-3H HS.9-07 & SH-60B HS.23-10. (Ralph Blok, 5 februari 2016)
- VLOOTBEZOEK AMSTERDAM: Van 5 tot en
met 8 februari 2016 lagen er drie NATO schepen in de Vlothaven bij Amsterdam
afgemeerd. De twee Spaanse schepen en een Brits fregat opereren gedurende twee
maanden voor de Standing NATO Maritime Group One (SNMG-1) en ze arriveerden uit
Royal Docks East London en vertrokken op de achtste naar het Noorse Bergen.
ESPS Álvaro de Bazán (F101) |
Sikorsky SH-60B HS.23-10/01-1010 |
|
ESPS Cantabria (A15) |
Sikorsky SH-3H HS.9-07/01-507 |
|
HMS Iron Duke (F234) |
niet zichtbaar, maar mogelijk in de
hangaar: Westland Lynx HMA.8SRU ZF562/404/IR. |
- DEFENSIE
Piper PA-18-95
Super Cub D-EBHV vloog in het verleden in ons land als R-73. (André Witsen,
Borken – Hoxfeld, 25 oktober 2015)
-
ALOUETTE III: Op 15 december 2015 nam
men op Gilze-Rijen afscheid van de bekende blauwe Alouette III helikopters die
meer dan 50 jaar in dienst zijn geweest bij de Koninklijke Luchtmacht.
De dag ervoor vlogen de A-275, A-292 en A-301 nog een rondje over ons land en op
de dag zelf vlogen de A-292 en A-301 en was ook de A-247 te zien op Gilze. Tot 1
januari 2016 bleven de Alouette III helikopters officieel in dienst.
- ALOUETTE III:
De Belgische Ministerraad keurde op 8 januari 2016
het inzetten van een Alouette III helikopter bij drugsbestrijdingsoperaties in
de Caraïben goed. Van half januari tot half juni zal deze Belgische helikopter
opereren vanaf een Nederlands fregat.
- F-16: De bekende reizende KLu F-16A J-248 werd op 5 november in de
IJsselhallen in Zwolle gezien tijdens de Onderwijsbeurs Noordoost.
- F-35A:
Eind mei/begin juni komt er een F-35A naar Leeuwarden en Volkel om het geluid
van dit vliegtuig te meten. Er zal samen met een F-16 gevlogen worden.
- KORPS MARINIERS:
Op 12 december 2015 werd op de Coolsingel in Rotterdam het 350 jarig jubileum
van het Korps mariniers gevierd. Ter afsluiting verscheen een van Gilze-rijen
afkomstige helikopterformatie, bestaande uit: Cougars S-445 & S-459, NH90’s N
195 & N 319 en Royal Navy Sea King HC.4’s ZF117/X & ZG821/G. Daarna scheerde
Hercules G-275 nog over de Coolsingel.
De dag ervoor werd er geoefend en toen ging de Sea King ZF117/X kapot en kwam de
ZE427 uit Engeland met monteurs en reserve-onderdelen. Die dag vloog er dus maar
één Sea King mee in de formatie en vanwege het slechte zicht keerde de Hercules
voortijdig terug naar Eindhoven.
Westland Sea King
HC.4 ZG821/G van de Royal Navy komt binnen op Gilze-Rijen. (Roger Soupart, 12
december 2015)
De Portugese Lockheed P2V-5 Neptune 4711 in het
Portugese luchtvaartmuseum op Sintra, is de voormalige 19-31 en 096 van de
Marine Luchtvaart Dienst.
(Roger Soupart)
- BALLONNEN
|