Uit de hal van het VTOC Aalsmeer werden de F-16 J-232 en de Noorse F-5B 595 afgevoerd. (Rob Dragt, 26 & 28 september 2016)
 

 

- AALSMEER: Op 26 september 2016 werden door de KLu Bergingsdienst de F-16A J-232 en de Noorse F-5B 595 afgevoerd uit het VTOC Fokker te Aalsmeer. 

- AGUSTA BELL: UH-1B 227 van de Marine Luchtvaart Dienst werd op 7 januari 2008 ingeschreven als Agusta Bell 204B PH-UEY en dat kenmerk werd op 1 mei 2014 weer doorgehaald met de vermelding “geen BvL afgegeven”.
Daarop kreeg de helikopter op 1 oktober 2014 het kenmerk N204U en staat zo nog steeds ingeschreven. Momenteel wordt er hard aan gewerkt om de UH-1B vlieg klaar te krijgen voor het 100-jarig bestaan van de MLD. Begin december 2016 werd het toestel overgebracht van een loods in Middenmeer naar een in Anna Paulowna. De eigenaar opperde dat het toestel mogelijk weer PH-UEY zal worden, maar het kan ook Amerikaans geregistreerd blijven.
 



Ex Metrojet Airbus A321-231 EI-ETK werd op Lelystad afgeleverd. (Berend Jan Floor, 21 december 2016)


- AIRBUS:
Op 21 december 2016 arriveerden de romp en delen van Airbus A321-231 EI-ETK (c/n.787) op Lelystad. Deze Airbus vloog voor Metrojet en na het faillissement van dit bedrijf werd het toestel opgeslagen op Tallinn. Per schip werd de romp naar Bremerhaven vervoerd en vandaar ging het over de weg naar Lelystad. Xtrata25 bv, gespecialiseerd in aircraft cabin configuration management, aan de Flamingoweg 8 gaat ermee aan de slag voor het ontwikkelen van interieurdelen en het uitrusten van de romp met een vrachtdeur. Een aantal weken lagen de onderdelen opgeslagen op de zuidkant van het luchthaventerrein, maar zijn nu allemaal ondergebracht in de hangaar van Xtrata25. 

- AIS: De bekende Fokker 100 neus die in AIS kleuren als blikvanger stond opgesteld op Lelystad, werd half november 2016 verplaatst en staat nu in de buurt van de vestiging van IAS en ook Jetstream OO-IBL is daar nog steeds te vinden.
 


SE 3160 Alouette III A-453 (= A-391) tijdens de plaatsing op de sokkel. (Benno Goethals, Gilze-Rijen, 3 april 2017)


- ALOUETTE:
SE 3160 Alouette III A-391 kreeg de kleuren en het serial van Grasshoppers exemplaar A-453 en werd op 3 april op een sokkel geplaatst bij de hoofdpoort van de vliegbasis Gilze-Rijen.

- ALPHEN a/d RIJN: Op de bodem van de Zegerplas in Alphen aan den Rijn liggen inmiddels al twee bootwrakken en Duikvereniging Atlantis is van plan om er een vliegtuigwrak te laten zinken.

- AUSTER:
De Auster III PH-NGK van de Koninklijke Luchtmacht Historische Vlucht ondergaat momenteel een grote onderhoudsbeurt op Gilze-Rijen. Nadat het BvL op 10 juni 2012 verliep, werd het kenmerk PH-NGK op 26 juli 2013 doorgehaald.

 






Douglas DC-3C PH-DDZ tijdens het transport van Schiphol-Oost naar Lelystad. (Rob Dragt, 28 september 2016 & Berend Jan Floor, 30 september 2016)
 

- AVIODROME: Uit de Verenigde Staten werd een replica van een De Havilland DH.9 aangevoerd, waarvan de romp op Lelystad afgebouwd zal worden. De container uit de V.S. bevatte onder meer de vleugels en diverse kleinere onderdelen zoals de originele wielen..
Het is de bedoeling dat de DH.9 in 2019 gereed is en de kleuren krijgt van het eerste toestel waarmee de KLM destijds een lijndienst vloog.

Op 27 en 28 september 2016 werd Dakota PH-DDZ over de weg en over water getransporteerd vanaf Schiphol Oost naar de T2 hangaar van het Aviodrome op Lelystad. Hier zal de oude dame weer in vliegwaardige conditie gebracht worden.
In deze T2 hangaar werd de afgelopen maanden hard gewerkt aan de replica’s van de Van Berkel WA “W57/W.57.” en de Spijker V.2. Van de laatste is het achterste deel van de romp en de staart reeds bekleed en men heeft een originele Thulin motor met propeller voor het toestel.

Binnen in het museumgebouw zijn een aantal vliegtuigen tijdelijk ontdaan van hun vleugels om ruimte te maken voor een tentoonstelling over 100 jaar MLD. Het gaat om Dakota “PH-TCB”/G-BVOL, Harvard IIB FT228 en Fokker S.12 PH-NDC. De Dakota kreeg op 6 april weer een vleugel aan de romp, de beide vleugels worden binnenkort weer aan de Harvard gemonteerden de S.12 gaat de opslag in.



Aankomst van vleugels, onderstel en staartsectie van de De Havilland DH.9 replica die afgebouwd zal worden in het Aviodrome op Lelystad en KLM kleuren zal krijgen. (Raymond Oostergo/Aviodrome)


- AZTEC: Tussen loket 1 en loket 2 bij de MacDonald’s vestiging Schiphol Noord is de neussectie van een onbekende Piper PA-23-250 Aztec te vinden.



Bij de McDonald’s vestiging Schiphol Noord werd deze nog niet geïdentificeerde rompsectie van een Piper PA-23-250 Aztec gezien. (Rob Dragt, 4 april 2017)


- BELL:
Op 13 februari 2017 werd een Bell UH-1D gespot op een trailer bij de Texaco pomp aan de A1 tussen Oldenzaal en Hengelo.
Vrijwel zeker ging het om de UH-1D 72+59 uit het Luftfahrtmuseum Wernigerode die verkocht is voor de nieuwste James Bond film en op weg was naar het Verenigd Koninkrijk. De heli werd volgens de site van het museum destijds opgebouwd uit vijf verschillende exemplaren.


- BIRDDOG:
De eigenaar van de op Breda gestationeerde Cessna 305A/O-1A-CE Birddog zou van plan zijn om het kenmerk N309EA in de toekomst te laten veranderen in N305JV. Dit kenmerk is echter nog steeds niet gereserveerd bij de FAA.

- BOEING 727:
Na goedkeuring gekregen te hebben van de autoriteiten wil zakenman Paul Wijers een Canadese Boeing 727-200 naar Maastricht Aachen laten vliegen om het toestel op bedrijvenpark Aviation Valley in te richten als vergaderruimte en in de staart als een luxe hotelkamer voor vier gasten. Dit Airplanehome initiatief moet in de loop van dit jaar gerealiseerd worden. Inlichtingen: www.airplanehome.nl

 


Romp van Boeing 737-524 VP-BXZ bij de Faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft aan de Cornelis Drebbelweg. (Johan Hetebrij, 31 december 2016)


- BOEING 737: Ten behoeve van de Faculteit Industrieel Ontwerpen bij de TU in Delft werd in het kader van het Europese Passme project op 4 november 2016 de romp van Boeing 737-524 VP-BXZ geplaatst achter het TNO gebouw op de hoek Cornelis Derebbelweg en Rotterdamseweg.

- BÖLKOW: Op het terrein van autosloperij Ad Stouten in het Zeeuwse Oosterland staat sinds vorig jaar MBB BO 105 B-71 (met de staart van de B-75).
  


Bij de bekende autosloperij Ad Stouten in Oosterland staat sinds een aantal maanden MBB Bölkow BO 105CB B-71met de staart van de B-75.
(Ron van de Roer, 14 oktober 2016)

 
- BONANZA:
Beech F33A Bonanza OO-EOD (CE-291) bleek nogal aangetast te zijn door corrosie en is tegenwoordig in delen te vinden in de hangaar van Transal Aero Services op Midden Zeeland. Het kenmerk OO-EOD werd op 8 november 2016 doorgehaald in België nadat het toestel al op 17 augustus 2016 verkocht was aan Transal.
Naast de kale romp van de OO-EOD ligt de romp van Beech 35-C33 Debonair D-EBWI; beide toestellen worden gebruikt voor onderdelen.
Een betere toekomst is weggelegd voor Beech V35B Bonanza N888DB (D-10076; ex OO-EMF, D-EEMF) die op vakkundige wijze gerestaureerd wordt en op Midden Zeeland gestationeerd zal worden.

  

 


De rompen van Beech F33A Bonanza OO-EOD en Beech 35-C33 Debonair D-EBWI plus de Beech V35B Bonanza N888DB in de spuitcabine bij Transal.
(Henk Wadman, Midden Zeeland, 17 maart 2017)




Reims/Cessna F172E D-EMWY in de Catalina hangaar op Lelystad. (Peter Baeten, 3 november 2016)


- CESSNA:
In de Catalina hangaar op Lelystad werd in oktober de romp van Reims/Cessna F172E D-EMWY (F172-0038/17250739; ex N3539S) gezien. Het toestel lag in de hoek waar de firma IAS zit en vooralsnog heeft men er geen plannen mee.

- CESSNA:
De op Eindhoven voor een Nederlandse eigenaar geassembleerde Cessna 195A N4343V startte voor het eerst haar dikke Jacobs stermotor op 11 oktober 2016. Het toestel werd overigens in 1948 gebouwd.

- CESSNA:
De Belgische Paraclub Hoevenen maakt al weer een aantal maanden gebruik van Cessna U206G Stationair 6/Soloy Turbine 206 PH-ENP.

Bij de firma Mastenbroek op Breda werd hun eigen Cessna U206G Stationair 6/Soloy Turbine 206 OO-HPK ingeruild en deze machine werd deels uit elkaar gehaald om onder meer onderdelen aan de PH-ENP te leveren. De OO-HPK heeft c/n. U20605788 en is ex (OO-HSD), D-EATU, HB-CJG, N5474X.

- CHALLENGER:
De firma P. de Heus & Zonen Greup bv bood eind 2016 op Marktplaats een Quad City Challenger Mark II ultralight te koop aan voor € 8.500,-. Vermoedelijk ging het hier om een (voormalig?) PH- geregistreerd exemplaar.




De bij een onfortuinlijke landing op Schiphol flink beschadigde Cirrus SR22 Turbo gaat na een opknapbeurt dienst doen als demonstrator voor klanten in het nieuwe kantoor van Fly Aeolus in Hoogvliet. Op de eerste foto zien we het transport klaar staan voor de tocht van Eelde naar Hoogvliet en de tweede foto is na aankomst in Hoogvliet gemaakt. (Vincent Wigmans/Fly Aeolus, 31 januari 2017)


 
 

- CIRRUS:
Het Deltion College in Zwolle kreeg begin 2017 de beschikking over Cirrus SR22 PH-ANV (2889). Deze machine kwam op 2 februari 2016 naast de baan terecht op Beziers-Vias en raakte daarbij een markeringsbord en werd afgeschreven. Op 22 maart 2016 kwam het zwaar beschadigde toestel per vrachtwagen aan op Eelde. 

- CITATION EXCEL: Cessna 560XL LX-VMF werd eind december 2016 gezien met “All you need is love” opschriften. 

- DAKOTA: In het Museo Aéreo Fénix op het Colombiaanse Aeropuerto Alfonso Bonilla Aragón, Santiago de Cali, werd C-47B HK-3993-P (c/n. 26343) voorzien van een KLM De Vliegende Hollander kleurenschema en de nepregistratie “PH-RBA”. De eigenaar van het museum wilde de volgens hem nog vliegwaardige Dakota in KLM kleuren spuiten omdat de KLM weer een lijndienst geopend had naar Cali, die inmiddels overigens verplaatst is naar Cartagena.
In eerste instantie was de KLM er niet zo blij mee vanwege de rechten op de merknaam KLM en de registratie op het vliegtuig moest veranderd worden van PH-PBA in “PH-RBA”.

 




Zo staat Douglas C-47B HK-3993-P er bij in een Colombiaans luchtvaartmuseum, in KLM kleuren compleet met de nepregistratie “PH-RBA”.
(Noel Hoolboom, maart 2017)


 

- DAUPHIN: De in 1967 gebouwde CEA DR 221 Dauphin F-BOZV (c/n.77) verbleef enige tijd in een slijterij in Velp en zal op Teuge bij van de Bunte Aviation gerestaureerd worden. Het toestel is in Frankrijk ingeschreven op naam van Frederic Maes met als thuisbasis Lille - Marcq en Baroeul.

- DDA
: Op 25 september 2016 nam de DDA afscheid van Schiphol en werd Dakota PH-PBA geferried van Amsterdam naar haar nieuwe onderkomen op Lelystad. Het toestel ondergaat momenteel een E-inspectie, die eens in de vijf jaar wordt uitgevoerd. Men heeft inmiddels een reservemotor aangekocht voor het geval dat één der motoren problemen gaat geven in de toekomst.
De PH-PBA krijgt weer haar oorspronkelijke kleuren met een rode bies over de romp zoals er na de oorlog mee gevlogen werd door Prins Bernhard.




Fouga CM-170R Magister F-GLHF van de Dutch Historic Jet Association werd na een landingsincident op Lelystad gerepareerd op Teuge bij v/d Bos en heeft inmiddels weer op eigen kracht getaxied op Lelystad. (Roy Wassink, Teuge, 31 augustus 2016 & Berend Jan Floor, Lelystad, 1 december 2016)




- DHJA: In juni 2013 maakte CM-170R F-GLHF een wheels-up landing op Lelystad en de schade werd bij de firma v/d Bos op Teuge vakkundig gerepareerd. Op 30 september 2016 werd de Fouga op een trailer van Teuge naar de T2 hangaar op Lelystad overgebracht en op 1 december werden er taxiproeven gedaan op Lelystad met de F-GLHF.
CM-170R MT-37 blijft eigendom van de DHJA maar wordt uitgeleend aan het Koude Oorlog Museum op Teuge. De vleugels werden op 21 september van Lelystad naar Teuge getransporteerd.


- DOUGLAS:
Het gaat er nu toch naar uit zien dat we later dit jaar de Douglas DC-4 PH-DDS weer mogen verwelkomen in ons land. Het toestel staat al heel wat jaren als ZS-AUA ingeschreven in Zuid-Afrika en het bedrijf Skyclass Aviation op Johannesburg - Rand is op 28 februari 2017 gestart met het weer vlieg klaar maken van het toestel. Alle vier de motoren krijgen een overhaul en het hele vliegtuig een D-check.
De DC-4 gaat in ons land vliegen voor de Flying Dutchman Foundation.




Zo ligt de indertijd door de KLM gebruikte Douglas DC-8 “TUMTUM-AIR” vluchtsimulator er bij op het terrein van ANTA uniformverhuur & props b.v. kledingverhuur te Beek en Donk. (Jeroen Jonkers)


- DOUGLAS DC-8:
Jarenlang gebruikte de KLM een DC-8 vluchtsimulator met de naam “Baron von Münchhausen”. Het apparaat ligt al weer geruime tijd op het terrein van Aug-Faber Trading Company bij Beek en Donk, voorzien van de opschriften “TUM-TUM AIR”

- EMMEN:
In de vorige aflevering van het Nederlandse Luchtvaartnieuws meldden we dat de ATR42 in Wildlands Adventurer Zoo de SX-BID zou zijn, maar de ATR42-320 met c/n. 219 heeft daarna nog als SE-MGG gevlogen.

- FALCK:
Het calamiteiten trainingsbedrijf Falck op de Maasvlakte gaat verhuizen. Men gaat in 2018 naar een nieuw en groter terrein dat in de buurt van het oude ligt. Ook de Sikorsky S76B PH-KHB/ “PH-F010” verhuist mee.

 
 

Light Aero Avid Flyer PH-2E8 tijdelijk opgesteld op een nep vliegveld te Fochteloo. (Coert Munk, 9 september 2016)


- FOCHTELOO: Begin september 2016 werd de geheel witte Light Aero Avid Flyer PH-2E8 (942) gezien op een soort van nepvliegveld aan het Zuideinde 13 ter gelegenheid van het Eeuwfeest in Fochteloo. Na vier jaar ingeschreven te zijn geweest, werd het kenmerk PH-2E8 doorgehaald en op 28 juni 1999 voor de tweede keer ingeschreven. Echter op 15 september 2000 werd de PH-2E8 opnieuw doorgehaald met als reden “geen ontheffing afgegeven binnen één jaar na inschrijving”. Op 15 september 2003 werd opnieuw een BvL aangevraagd, maar daarna bleef het stil rond de PH-2E8. 

- FOKKER: In de Verenigde Staten werden twee Fokker D.VIII replica’s uitgeschreven na het verlopen van hun BvL’s: N918F (1918) op 6 september 2016 en de N110GL (079/18) op 1 september 2016.
Een nieuwe Fokker D.VII replica is de N286WG (c/n. 2372) die op 13 oktober 2016 werd ingeschreven op naam van de bouwer F.L. Murrin en de D.VII replica N903AC/”O-BOBE” (02) van het Stampe & Vertongen Museum op Antwerpen werd opnieuw ingeschreven op 17 november 2016 op naam van Eastern Stearman Inc. Trustee.
Tijdens de bekende oldtimer show op het Duitse Hahnweide werd Fokker E.III replica D-MWCJ gezien met het nummer “422/15” op de romp.

- FOKKER: De bekende Fokker F28 Mk0070 PH-KBX zal per 1 juni 2017 aan de kant gezet worden. De regering heeft besloten dat er een Boeing 737 BBJ aangeschaft gaat worden, die begin 2019 als PH-GOV afgeleverd zal worden.



MBB BO 105M 80+56 is tegenwoordig te vinden in het ROC Hoofddorp. (Pieter Plomp, 15 augustus 2016)


Cessna 550 Citation II PH-LAB werd tijdelijk voorzien van een staak aan de neus waarmee de slip en invalshoek in ongestoorde lucht gemeten wordt.
(André Wadman, Rotterdam, 11 november 2016)



- FSIM:
Voor zover we hebben kunnen nagaan, worden in Nunspeet(???) twee cockpitsecties omgebouwd tot flightsimulator. Het bedrijf Van der Vlist Transportgroep bv leverde daar eind oktober bij een niet nader genoemd bedrijf de neussecties van Airbus A340-313 SX-DFB (c/n. 239; gesloopt Athene 2013) en Boeing 737-322 N340UA (c/n. 24244; in opslag sinds 2009) af.

- GYROCOPTER:
Op het buitenterrein bij de RAI in Amsterdam was op 8 t/m 11 september een gyrocopter te zien met de nep registratie “E-GYRO”. Het ging hier om een AutoGyro Cavalon en op 13 september werd de gyrocopter weer afgevoerd.


- HELLEVOETSLUIS:
Museum Historyland beschikt reeds over een MiG-21 en een Mil Mi-2 en zal binnenkort ook een replica(?) van een V-2 raket aan haar collectie toevoegen.



Al vele jaren was Hawker Hunter F6 N-226 te vinden op het terrein van Bosbad Hoeven en het toestel werd afgevoerd door de Bergingsdienst van de KLu op 8 november 2016. (Rob Dragt)
 
 

- HUNTER: Hawker Hunter N-226 die vele jaren te zien was op het terrein van het Bosbad Hoeven, werd op 6 november 2016 afgevoerd door de bergingsdienst van de Koninklijke Luchtmacht.

- LANCAIR:
De op 31 juli 2004 bij een ongeval bij het Belgische Koersel flink beschadigde Lancair 360 PH-PWZ wordt te koop aan geboden op de Belgische site Kapaza.be. De PH-PWZ werd op 8 oktober 2004 uitgeschreven en is momenteel te vinden in de plaats Meeuwen-Gruitrade.




Learjet 24 N555B, ingericht als speelobject in Lounge 2 op Schiphol. (Henk Duivenvoorden, 5 september 2016)
 

- LEARJET: In Lounge 2 op Schiphol werd een Learjet 24 in KLM kleuren als speelobject voor kinderen geplaatst. Het gaat hier om de in 1968 gebouwde Learjet 24 N555LB (c/n. 177), waarvan het Amerikaanse kenmerk op 18 april 2013 werd doorgehaald. In juli 2016 schijnt het toestel per container te zijn aangekomen vanuit Mojave.

- LELYSTAD:
Met ingang van 1 oktober 2016 staat Dakota PH-PBA gestald in de Catalina hangaar op Lelystad. Verder is in die hangaar natuurlijk  Catalina PH-PBY te vinden en de afgelopen tijd werden tevens Lambach PH-APZ, Fokker S.11.1 PH-ACG, Piper PA-31P N168MD/“PH-CRL” en Cessna 402B TC-CAY waargenomen. Er ligt ook nog de romp van een Duitse Reims/Cessna F172E D-EMWY. Zie “- CESSNA” hier boven.
Fokker F.27 AP-BHZ werd afgevoerd naar Baarlo en de vleugels van CM-170R MT-37 gingen naar Teuge.

 


Maule M-7-235 Super Rocket V5-KBW werd op Hoogeveen klaar gemaakt voor een klant in Schotland. (Henk Wadman, 28 augustus 2016)


- MAULE: In de loop van augustus werd de in 1983 gebouwde Maule M-7-235 Super Rocket V5-KBW (4036C; ex HB-KBW, N5666L) afgeleverd op Hoogeveen en daar eind augustus 2016 in de hangaar van AirBet uit elkaar gehaald voor groot onderhoud. Na dit groot onderhoud zal de Maule met een Amerikaans kenmerk aan een Schotse eigenaar worden afgeleverd.  

- MIGNET:
Vorig jaar berichtten we over de replica van Mignet HM.280 Pou-Maquis “F4-L” (BAPC.260) die bij de firma Berend Bootje in Dronten te koop stond. Het toestelletje werd eind 2016 verkocht aan een Brits War and Peace Museum.

- MIL:
In themapark Dinoland bij Zwolle werd Mi-2 HA-BGF met c/n. 518215053 voorzien van het nep-kenmerk “PH-DINO”.



Hierbij een plaatje van de nep Mustang “44-12025/5E” in de plaats Winkel, die ook in het tv-programma van Freek Vonk te zien was.
(Pieter Plomp, 23 december 2015)


- MUSTANG:
Bij de loods van Collection ’39-’45 aan de Zandhaver 7 te Winkel, staat een full scale mock-up van een niet zo goed gelukte P-51D Mustang opgesteld. Het toestel draagt het serial 44-14335 en de code “5E” en stond voorheen in het Belgische Achterbroek.

 


Mock-up van het ruimtevaartuig Lynx Mk.II op het terrein van het Nationaal Militair Museum te Soesterberg. (Pieter Plomp, 7 december 2016)


- NMM:
De MiG-21 die in slechte toestand buiten bij de opslaghangaars stond, werd opgeknapt en op het voorterrein van het museum geplaatst. In hangaar 8 is de nog in aanbouw zijnde Fokker C.X te vinden.
Op 6 december 2016 werd de mock-up van het ruimtevliegtuig Lynx Mk.II geplaatst op het buitenterrein.

Vanwege het feit dat de Marine Luchtvaart Dienst op 18 augustus 2017 honderd jaar bestaat, heeft men op 30 januari jongstleden een aantal MLD vliegtuigen uit de opslag gehaald en in het museumgebouw geplaatst. Het gaat om de Harvard, de UH-1B en de Lynx helikopter.


Voor zover bekend zal in het jaar 2019 de McDonnell Douglas F-4E Phantom II 67-0275 buiten opgesteld worden.

 






Vanwege de tentoonstelling 100 jaar MLD werden Harvard 099, UH-1B 225 en SH-14D Lynx 283 vanuit de opslag het museum gebouw binnen gereden.
(Rob Dragt, 31 januari 2017)


- OVERLOON: Cessna 177B Cardinal N34937 (17702103) van PS Aero in Baarlo werd in de loop van 2016 in het verblijf van de hyena’s in het Zoopark Overloon geplaatst.



Cessna 177B Cardinal N34937 in het hyena verblijf in Zoo Park Overloon. (Cor van Gent, 14 september 2016)


- PARIS:
Twee exemplaren van de Morane M.S.760B.GFS Paris II straaltrainers die vroeger bij de RLS gevlogen hebben, gingen in december 2016 over in handen van MS760 Sales Corp. Inc.: N760R (104; ex PH-MST) & N5879 (107; ex PH-MSW). Voor beide geldt: Certificate Issue Date 17.01.17.
De in een container op Eelde te koop staande M.S.760A/C-41 Paris II N751JP met c/n. 51 werd overgeschreven op naam van R.A. van Hoevell.


- PS AERO:
Fokker F.27 Mark 500 Friendship AP-BHZ, die werkeloos op Lelystad stond in de Catalina hangaar, werd aangekocht door PS Aero en per dieplader op 21 en 22 september 2016 naar Baarlo getransporteerd.

Van het Britse Everett Aero werden Lynx AH.7’s XZ182, XZ669/I, ZD273/E & ZD277/U overgenomen en Tornado GR.1 prototype XX947, die nog niet zo lang geleden als blikvanger diende bij Transair in Brighton City, arriveerde eveneens te Baarlo.
Tevens werden twee Gendarmerie Alouette II’s aangekocht, waarvan er eentje meteen doorverkocht werd. Het overgebleven exemplaar is de JA(G).
Reims/Cessna F150M PH-RUD werd verkocht en Cessna 177B N34937 verdween naar Zoopark Overloon. F-84F P-263 gaat binnenkort naar de McDonald’s vestiging bij Schiphol.

De blauw witte Starfighter die als blikvanger op een paal stond, werd er af gehaald en vervangen door BAC Jaguar XZ357.
Verder zijn er nu een grijze Eurofighter met c/n. 0003 te zien en een zilverkleurige ex Luftwaffe Alpha Jet: 40+23.





Twee foto’s van het demonteren en transport naar Baarlo van Fokker F27 Mark 500 Friendship AP-BHZ. (Peter Baeten, Lelystad, 21 september 2016)




- REBEL: Op Marktplaats werd een kitversie van de Murphy Rebel inclusief gereedschap en werktafel aangeboden voor € 10.000,- door B. Slikker. De advertentie ging vergezeld van een foto van de CF-XWI.

- ROC LEEUWENBORGH:
Jet Provost T.5A XW318 werd op 19 januari van PS Aero in Baarlo naar het ROC Leeuwenborgh op Maastricht-Aachen overgebracht. Men heeft daar nu ook de beschikking over Lockheed F-104G Starfighter 26+30 die onderdelen van de 23+01 en een onbekende F-104G heeft. De staart is afkomstig van een ex-KLu F-104G.
De collectie bestond begin maart verder uit de SH-14D 273, rompdeel en vleugel van Boeing 707-300C LX-N20199 en de cockpitsectie van BAe146-200 G-TNTD. Eerder vermelde vliegtuigen zijn verdwenen.





Rotorway Exec 162F ex OY-HJS is te vinden op het jacht Christina Onassis dat in de Binnenhaven ligt en na enige tijd voorzien werd van het nummer “YJTB4” en dat is het nummer waar onder het schip geregistreerd staat. (Peter Gralla, 22 & 26 september 2016)


- ROTORWAY: Eind september 2016 werd op het in Vanuatu als YJTB4 geregistreerde Azimut 100 jacht Christina Onassis, dat in de Rotterdamse Binnenhaven ligt, een ongeregistreerde Rotorway Exec 162F helikopter gezien. Na een aantal weken werd het codenummer YJTB4 van het schip op de helikopter aangebracht.
Nader onderzoek wees uit dat het hier om een oorspronkelijk in 1997 als Rotorway Exec 90 gebouwde helikopter gaat die in Denemarken achtereenvolgens werd ingeschreven als OY-9305 en OY-HJS (c/n. 5128). Het ligt in de bedoeling dat de momenteel motor loze Exec een Amerikaans kenmerk krijgt binnen afzienbare tijd.
Het is overigens mogelijk om op het schip te vergaderen of te overnachten; zie:
http://christinaonassis.nl/

- SAGITTA:
Het kenmerk van de in Nieuw Zeeland ingeschreven NV Vliegtuigbouw Sagitta 013 ZK-GDO met c/n. 010R (oorspronkelijk 010) werd op 9 januari 2017 doorgehaald met als reden dat het ooit in Nederland gebouwde zweefvliegtuig buiten gebruik werd gesteld.


- SPITFIRE:
Op 26 september 2016 werd in de UK de G-IRTY ingeschreven op naam van Boultbee Flight Academy en dat is een Vickers Supermarine VS.509 Spitfire T.IX met c/n. CBAF IX 970, die ooit dienst heeft gedaan in Nederland als H-8 en 3W-8. Na verloop van tijd kwam de Spit terecht bij het oorlogsmuseum in Delfzijl als “TA-26” en via de Anthony Fokker School en Aviodome werd het vliegtuig als “H-53” tentoongesteld in het Aviodrome te Lelystad. De Spitfire IX werd geruild tegen luchtvaartspullen uit de UK en was al geruime tijd op Duxford te vinden met het nepserial “MH424”. Momenteel wordt de kist omgebouwd van een eenzitter tot een tweezits T.IX.
 


Lockheed F-104G Starfighter D-8282 klaar voor vertrek naar een Spaans Luchtvaartmuseum. (Rob Dragt, 23 februari 2017)


- STAMPE:
Vanwege de slechte toestand van de romp van de in de Transal hangaar op Midden Zeeland aanwezige SNCAN SV.4C G-AXCZ, heeft men in Frankrijk bij een gespecialiseerd bedrijf een nieuw gebouwde romp besteld.

- STARLET:
R.J. Bangma kocht samen met zijn vader een tweedehands Corby Starlet CJ-1 die een complete overhaul zal ondergaan. Gezien het feit dat het enige in Nederland ingeschreven exemplaar (PH-RJW) op 10 mei 2016 buiten gebruik werd gesteld en de inschrijving werd doorgehaald, zou het mogelijk deze machine kunnen zijn.

- TEXAN:
De uit Zweden als SE-CHP geïmporteerde AT-6A Texan werd in ons land ingeschreven als PH-TXN en krijgt op Lelystad MLD-kleuren met het serial “097”.
Op Marktplaats werd eind maart 2017 de vliegwaardige Franse T-6G Texan F-AZGS (168-556) te koop aangeboden voor € 140.000,-.


- THUNDERSTREAK:
De uitbater van de McDonald’s vestiging bij Schiphol is nog steeds van plan om op deze spottersplaats een zilverkleurige Republic F-84F Thunderstreak op een paal te laten plaatsen. Vrijwel zeker gaat het hier om de van PS Aero afkomstige P-263 waarbij beweerd wordt dat het achterste rompdeel vanaf de vleugel afkomstig is van de P-243; de staart is in ieder geval wel van de P-243.
 



C-160D Transall 50+95 wordt met behulp van een DEMAG AC700 kraan van de firma Mammoet verplaatst op Eindhoven. (Rob Dragt, 7 december 2016)
 

- TRANSALL: Met een enorme kraan van de firma Mammoet uit Schiedam werd op 7 december 2016 C-160D Transall 50+95 op de vliegbasis Eindhoven overgebracht naar haar laatste rustplaats.

- WACO: De firma ATN op Hoogeveen, bekend van de restauraties van historische vliegtuigen, doet momenteel onderhoud aan een uit 1935 stammende WACO
UK-C: NC15214. Deze fraaie oranje WACO heeft als c/n. 3850 en beschikt over een Continental W670 stermotor en schijnt te koop te zijn.
  



LET L-410A OK-ADQ verhuisde vorig jaar al van Baarlo naar Camping Land uit Zee te Wieringerwerf en een recente aanwinst is Westland Lynx AH.7 XZ176.
(Pieter Plomp, 3 april 2017)




- WIERINGERWERF:
Naast de LET L-410A OK-ADQ op haar terrein, beschikt de camping Land uit Zee aan de Oom Keesweg 12A nu ook over Westland Lynx AH.7 XZ176, die rond 5 november 2016 afgeleverd werd vanuit Baarlo.

- YAK-9:
In de hangaar van onderhoudsbedrijf Vliegwerk Holland op Zeeland Airport werden begin maart de vleugels van een nog onbekende Yakovlev YAK-9 waargenomen, die opnieuw gespoten worden.

- ZWEEFVLIEGNIEUWS:
Op Marktplaats werd eind 2016 een Schleicher K 8 project te koop aan geboden uit de omgeving Eindhoven/Deurne/Vrede- peel.
De bij NV Fokker gebouwde DFS Olympia PH-174 (6057) is van eigenaar gewisseld en zal op Hilversum luchtwaardig gemaakt gaan worden. Er zit wel heel erg veel werk in, dus dat gaat een aantal jaren duren.
De door meubelfabriek Eberhard gebouwde Schneider Grunau Baby Baby IIb PH-978 is weer opgedoken. Dit restauratieproject loopt inmiddels 25 jaar en wordt momenteel afgemaakt in Oss en zal binnen enkele jaren weer vliegen. In dezelfde werkplaats in Oss staan overigens ook de bij NV Vliegtuigbouw Deventer gebouwde Wolf Hirth Grunau 8 PH-70 en de door NV Fokker gebouwde Schneider Grunau Baby PH-152 IIb, die beide gerestaureerd worden.
Schleicher ASW 27-18E PH-1493 (29505) is zo goed als klaar voor de eerste vlucht na herbouw. Het zweefvliegtuig is de afgelopen vier jaar herbouwd na een ongeval op Eindhoven op 14 april 2013, met gebruikmaking van nieuwe secties en delen van een ander verongelukt exemplaar.
Op Terlet lagen eind 2016 de laatste resten van de ASK 21 PH-1400: achterromp plus vleugels en alles met brandschade. Verder lag er een vleugel van de LS 3-a PH-613, waarvan de rest van het vliegtuig reeds gesloopt werd.

De Schleicher ASW 27 D-6457 (27052) die sinds 1997 op Lemelerveld vliegt, heeft een nieuw kenmerk: D-KRFT. Reden is ombouw tot een ASW 27J met turbine jetmotor.
Een andere verbouwing op Lemelerveld is de Jonker JS1b-18 Revelation ZS-GCI (1B-017), die hier sinds 2015 vliegt. Werd verbouwd tot een JS1C-21 TJ Jet Sustainer met drie meter meer spanwijdte en een M&B Flugzeugbau TJ42 turbine jetmotor. 

In 2014 verhuisde Siebert SIE 3 PH-522 (3027) van Lemelerveld naar het Deutsches Segelflugmuseum mit Modellflug te Wasserkuppe/Rhön en men was eind 2016 bezig met de restauratie van dit bijzondere zweefvliegtuig, waarvan er maar 27 gebouwd werden.




Avion Group Flight Training Services is actief vanaf Maastricht en liet twee toestellen uit haar vloot in een nieuw kleurenschema spuiten: Piper PA-44-180 Seminole PH-SAE en Cessna 152 PH-SKG. (Peter van de Noort, 27 september 2016)




- AVION GROUP:
Is een vorig jaar opgerichte Nederlandse luchtvaartgroep die is gespecialiseerd in luchtvaartopleidingen. De activiteiten van drie verschillende ondernemingen werden samen gevoegd onder de naam AVION Group, die zich zowel in Nederland als daarbuiten bezig zal houden met luchtvaartopleidingen in brede zin. 
Onderdelen van deze AVION Group zijn AVION Simulators BV in Nieuw-Vennep en AVION Training BV met een vestiging op Maastricht Aachen Airport en op het Turkse Dalaman. De derde onderneming uit deze groep, AVION Lease BV, is gevestigd in Amsterdam.

De AVION Group heeft van de curatoren van het vorig jaar failliet gegane Stella Aviation Academy elf (van de 23) vliegtuigen overgenomen en twee (van de drie) simulatoren. Momenteel vliegen Cessna 152 PH-SKG en Piper PA-44 Seminole PH-SAE inmiddels in de nieuwe kleuren van het bedrijf. 

- CHC: Agusta Westland AW139’s VP-CHF & CP-CHJ die vanaf 4 december 2014 een aantal weken in de RAS hangaar op Rotterdam bivakkeerden, werden op 28 december 2014 geferried naar Den Helder. Daar werden ze gereed gemaakt voor transport naar Suriname en in januari 2015 gingen ze over de weg naar Maastricht om daar vandaan in een Antonov AN-124 overgevlogen te worden naar Suriname.
Op 13 december 2016 werden beide machines ingeschreven in het Britse register: VP-CHF werd G-SNSH en de VP-CHJ werd G-SNSI.


- CNE Air:
Heeft een Antonov AN-2 aangeschaft en op 12 september werd de D-FAIR afgeleverd op thuisbasis Breda.

- CORENDON:
Op 5 april werd op Schiphol Boeing 737 PH-CDF officieel onthuld met vriendenloterij.nl opschriften en grote afbeeldingen van Gerard Joling en Irene Moors.




Embraer EMB-145MP PH-DND vloog een poosje voor Eastern Airways. (Ad jan Altevogt, Amsterdam, 17 oktober 2016)


- DENIM:
IL&T heeft op 27 november 2016 het AOC (Air Operator’s Certificate) van Denim Air ingetrokken na onder meer problemen die ontstonden bij de verhuur van een Embraer EMB-145 aan Peoples Viennaline. De verschillende vliegtuigen in de vloot keerden terug naar hun wettige eigenaren en op 10 januari 2017 werd Denim Air failliet verklaard.

Na een korte periode van verhuur aan het Franse Hop!, die op 20 oktober begon en op 11 november eindigde, vloog Fokker F28 Mk0100 PH-MJP op 17 november naar Saarbrücken onder vermelding van “returned to lessor”. Het was indertijd de bedoeling dat de Fokker gedurende zes maanden voor Hop! zou gaan vliegen.
Embraer EMB-145MP PH-DND vloog een tijdje voor Eastern Airways en werd op 19 oktober 2016 zonder opschriften naar Köln Bonn overgevlogen en op 27 februari 2017 nog steeds geheel wit geferried naar Maastricht Aachen voor tijdelijke opslag. Schijnt nu voor Falko Regional Aircraft te vliegen dat onder meer diverse BAe146’s/RJ85’s in opslag heeft staan.




In de hangaar van Dynamic Aviation op Lelystad werd de tijdens een harde landing beschadigde TB-9 Tampico G-BJKF gezien met daarnaast de Piper PA-28-161 Cadet PH-VFB. (Berend Jan Floor, Lelystad, 26 januari 2017)


- DYNAMIC AVIATION:
Bij dit onderhoudsbedrijf op Lelystad werden in januari 2017 onder meer gezien: TB-9 G-BJKF die op 15 juli 2016 op Teuge een te harde landing maakte, PA-28-161’s PH-VFB & PH-SCT, Cessna 177 G-BAJE (vliegt inmiddels in een nieuw kleurenschema) en Kappa KP 2U-SOVA PH-3D7. Laatstgenoemde maakte in maart 2015 een wheels-up landing en wordt weer gerepareerd.

- FLY AEOLUS:
Op 17 september 2016 werden Sand Air Cessna’s PH-SBM & PH-SEL beide gezien op Rotterdam met een sticker met daarop “powered by Fly Aeolus”. Dit was een eenmalige actie gezien Fly Aeolus alleen met Cirrus vliegtuigen vliegt.
Op 21 januari werd de uit Berlijn komende Cirrus SR22 g2 D-EMYA (c/n. 1254) officieel voorgesteld op Rotterdam The Hague Airport. Deze machine werd toegevoegd aan de Europese Cirrusvloot van Fly Aeolus. Grappig is het feit dat dezelfde machine indertijd op Rotterdam The Hague gestationeerd was als N66PY. 

De op 2 februari 2016 tijdens een ongelukkige landing op Schiphol beschadigde Cirrus SR22 Turbo N860PC werd op 31 januari overgebracht van Eelde naar het nieuwe kantoor van Fly Aeolus in Hoogvliet en zal daar ingezet worden om potentiële klanten te kunnen laten ervaren hoe het aanvoelt om in een Cirrus te zitten.



Cessna 172P Skyhawk PH-SEL werd éen dag voorzien van “powered by Fly Aeolus” stickers. (Vincent Wigmans/Fly Aeolus, Rotterdam, 17 september 2016)


- KLM:
De order van de Air France ‑ KLM Group voor Boeing 787-9 toestellen werd wat aangepast. Nu heeft men 18 exemplaren van de 787-9 in bestelling en 7 van de 787-10.
De in de jaren 2020 t/m 2022 af te leveren Airbus A350-941’s zullen de kenmerken PH-AZA t/m PH-AZG krijgen.

Bij de rubriek afleveringen zijn inmiddels vier Boeing 747’s te vinden die door de KLM buiten gebruik werden gesteld de afgelopen maanden: PH-BFA, PH-BFD, PH-BFK, PH-BFO & PH-BFP. Ook werden diverse Fokker 70’s aan de kant gezet. 

- QAPS: Het op Lelystad gevestigde Quality Aircraft Painting Services werd al in 2007 onderdeel van de STTS Group die over 14 locaties waar vliegtuigen worden gespoten, beschikt. Men blijft echter de naam QAPS hanteren, hoewel in advertenties STTS gebruikt wordt. 

- Q-FLIGHTS: Is een luchttaxi onderneming die zakenvluchten binnen Europa aanbiedt met de fraai beschilderde Cessna 421C Golden Eagle PH-MRO. Het toestel is gestationeerd op Breda; voor inlichtingen: www.q-flights.nl/

- TRANSAVIA
: Hier volgt weer een lading vlootmutaties; let wel alle data onder voorbehoud!

Verwachte afleverdata nieuwe Boeing737-800’s:    
PH-HXF  62153 reeds geleverd  
PH-HXG 41355 reeds geleverd eigendom van Aviation Lease Corp.
PH-HXI  62151 reeds geleverd  
PH-HXJ  62159 reeds geleverd  
PH-HXK  62157 28.04.2017   


PR-GGX en PR-GGY worden in tegenstelling tot eerdere geruchten toch weer gehuurd van GOL deze zomer en werden afgeleverd op Schiphol op respectievelijk 19.03.2017 en 23.03.2017 en weer ingeschreven als PH-GGX & PH-GGY.
De PH-GUU vloog na een onderhoudsbeurt op Woensdrecht tijdelijk in volledige GOL kleuren met een kleine sticker naast de deur met “operated by Transavia”. Al vrij spoedig werd het toestel overgeplakt met de bekende Transavia stickers.
Van FlyDubai zal Boeing 737-8KN A6-FDF gehuurd worden in de periode 6 juni tot eind oktober. Voor zover bekend wordt dit de PH-HSR. Net als destijds bij de huur van de PH-FDD, zal het toestel bestickerd worden in Transavia kleuren, maar zal de onderkant van de staart haar FlyDubai kleuren behouden.
 

PH-GUU 31.10.17 einde van huur van Gol
PH-GUV 31.10.17 einde van huur van Gol
PH-HSD    naar KLM per 19.02.2017 en eind februari op Norwich in KLM kleuren gespoten
PH-HSE    naar KLM per 26.02.2017 en begin maart op Norwich in KLM kleuren gespoten
PH-HSW    gaat de vloot verlaten per 15.11.2017
PH-HZG  02.11.16 naar Sun Country en terug verwacht 19.04.2017; krijgt dan meteen Sunweb stickers
PH-HZJ  28.09.16 naar Sun Country en terug verwacht 11.04.2017
PH-HZL   02.12.16 naar Sun Country en terug verwacht 12.04.2017
PH-HZO  08.12.16 naar Sun Country en teruggekeerd op 29 & 30.03.2017
PH-HZV    is sinds kort weer terug bij Transavia na lease aan Transavia France als F-GZHG.
    Naar verwachting verlaat deze kist de HV-vloot per 01.12.2017




Boeing 737-8EH PH-GUU vloog na een onderhoudsbeurt op Woensdrecht gedurende een korte periode in Gol-kleuren met naast de deur “operated by Transavia”. (Henk Wadman, Rotterdam, 14 december 2016).
Gol Boeing 737-8EH PH-GUW vlak voor vertrek naar de Verenigde Staten vanaf Amsterdam.
(Peter van Stelle, 21 september 2016)





In de loop van november 2017 zal Boeing 737-8K2 PH-HSI in een speciaal kleurenschema van Peter Pan vakantieclub gespoten worden. Het was eerst de bedoeling dat dit de PH-HZE moest worden, maar omdat deze machine al in nieuwe Transavia kleuren gespoten was, werd er gekozen worden voor eentje die in november nog in oude kleuren vliegt.
De Sunweb machines krijgen dit jaar een ander kleurenschema dan het afgelopen jaar en de geluksvogels zijn de PH-HSF & PH-HZG.
Af en toe huurt men nog wel eens wat in om capaciteitsproblemen op te vangen. Zo waren op 4 maart de Boeing 737-86N I-NEOT en Boeing 737-8AS OM-GEX van de partij.

Tijdens de meivakantie 2017 worden twee Airbus A320’s van Danish Air Transport ingehuurd voor een korte periode. A320-233 OY-RUS arriveerde op 20 april op Rotterdam als “TRA091” en maakte de eerste commerciële vlucht de dag erna. A320-231 OY-JRK werdt op 22 en 23 april gebruikt vanaf München.

Vanaf eind oktober 2017 wordt de basis in München overigens gesloten. Transavia gaat zich nu focussen op de uitbouw van haar lowcost positie in Nederland. De luchtvaartmaatschappij wil de komende jaren blijven groeien in Nederland, zowel op Schiphol als op de regionale luchthavens.


Transavia France
: Boeing 737-4Q8 OM-EEX ging na een leaseperiode op 2 november terug naar AirExplore als “TVF315”.
Diverse Boeing 737-8K2’s gingen voor het winterseizoen naar Air Transat: F-GZHC op 14 december 2016, F-GZHD op 6 december 2016, F-GZHE op 13 december 2016, F-GZHF op 18 december 2016, de F-GZHI 1 november 2016 en F-GZHJ op 2 december 2016.

Twee nieuwe Boeings voor Transavia France zijn de F-HTVD met c/n. 62154 en F-HTVE 62155. Eerstgenoemde werd op 10 & 11 maart via Keflavik op Orly afgeleverd als “TVF777” en de tweede vloog op 18 & 19 maart dezelfde route als “TVF747”.
De volgende wordt de F-HTVF met c/n. 62169.

De F-GZHG arriveerde op 9 januari 2017 op Schiphol en werd opnieuw ingeschreven als PH-HZV.
Transavia France maakte van 29 tot en met 31 oktober gebruik van SmartLynx A320-214 YL-LCS.

Boeing 737-8K2 F-GZHO werd op Shannon voorzien van speciale kleuren op de staart en op de romp de opschriften: “Vos souvenirs commencent ici” en “#MyPicsOnAPlane” opschriften en vloog op 3 februari 2017 naar Orly.

 
 

Nu voorzien van vleugels, de “Chinese” Antonov An-2TP SP-FVB van het KOM Museum op Teuge. (Roy Wassink, 2 september 2016)


- TUI fly:
In 2018 hoopt men de eerste Boeing 737 MAX in gebruik te gaan nemen en voor 2017 zulken vijf Boeing 737’s gehuurd worden plus - indien nodig - de bij Surinam vliegende Airbus A340. Van de Belgische tak van het bedrijf zal een Boeing 767-300ER overgenomen worden
Op 13 januari 2017 werd Boeing 737 PH-TFA gedoopt door Linda de Mol en het toestel voert nu grote “TUI & LINDA” opschriften en “150” op de motoren.
Per 1 maart is de naam van het bedrijf opnieuw veranderd. Was het eerst TUIfly; nu is het TUI fly (met spatie) voor zowat alle Europese afdelingen. 

- LELYSTAD: Met ingang van 15 september 2016 werd de grasbaan op Lelystad, die vooral voor MLA verkeer gebruikt werd, gesloten. Formeel werd er na 15 september geen MLA verkeer meer toegestaan, maar tot 1 januari 2017 had men een proefperiode ingesteld, waarbij men gebruik mocht maken van de hoofdbaan. De langzamere types als trikes en autogyro’s mochten echter geen gebruik maken van deze regeling. De havenmeester kan echter ontheffing verlenen in bepaalde gevallen.

In 2009 is de Autogyroschool op Vliegveld Lelystad begonnen met het lesgeven voor de nieuwe generatie Autogyro. Woensdag 14 september 2016 was de laatste dag dat de MLA-baan van Vliegveld Lelystad geopend was, omdat op deze plaats de nieuwe passagiersterminal komt van de Schiphol Group. Vijf autogyro’s kwamen nog één keer naar Lelystad voor een laatste landing en vertrek van het vliegveld waar dit stukje luchtvaarthistorie voor hen allen begon. Na de laatste take off vlogen de piloten naar hun nieuwe thuisbases: Hilversum, Teuge, Seppe en een privé veld.

De opening van Lelystad als internationale luchthaven met charters en lijndiensten, werd weer een jaar opgeschoven. Vanaf 1 april 2019 kunnen vakantievluchten vanaf Lelystad Airport vertrekken. Daarmee blijft de vertraging van de uitbreiding van de luchthaven beperkt tot een jaar. De vertraging is ontstaan omdat een nieuwe indeling van de vertrek- en naderingsroutes op grotere hoogte in het drukke Nederlandse luchtruim ingewikkelder was, dan gedacht. Om de gevolgen van de vertraging zoveel mogelijk te beperken, wordt gekeken of het aantal starts en landingen in het eerste jaar kan worden verhoogd. Oorspronkelijk was het voornemen om op 1 april 2018 met 2.000 vliegbewegingen te beginnen.
Op Lelystad Airport zijn ook vliegtuigonderhoudsbedrijven gevestigd. Men bekijkt of de luchthaven toestemming kan krijgen om enkele extra onderhoudsvluchten (vliegtuigen die alleen voor onderhoud komen) per dag te ontvangen en mogelijk worden de openingstijden van de luchthaven hiervoor uitgebreid.
De luchthaven moet korte en middellange vakantievluchten van Schiphol gaan overnemen. De nationale luchthaven gaat zich richten op intercontinen-tale vluchten en transito passagiers

De Raad van State heeft overigens de bezwaren tegen het bestemmingsplan van de gemeente Lelystad ongegrond verklaard. De startbaan zal in de toekomst verlengd worden van 1.250 naar 2.700 meter en verbreed worden van 30 naar 45 meter. Niets staat dan meer de ontwikkeling van Lelystad tot een vakantieluchthaven in de weg, hoewel er van diverse kanten kritische geluiden te horen zijn. Een bedrijf als TUI voelt er bijvoorbeeld niets voor om te verkassen naar Lelystad omdat men daar onder meer niet met de Boeing 787 terecht kan.

Vanuit de regio Zwolle kwam men met het idee om het vliegveld in de toekomst “Lelystad ‑ Zwolle Airport” te gaan noemen.


- MIDDEN ZEELAND:
Vliegveld Midden-Zeeland krijgt eindelijk een verharde landingsbaan. Geen baan van asfalt, maar een van gras, gemengd met gemalen kunstgrasvezels. Dertig centimeter vanaf de oppervlakte van de landingsbaan wordt de grond straks gemengd met kunstgrasvezels, oftewel versleten vezels van kunstgrasmatten. Daarna wordt er opnieuw gras ingezaaid en ontstaat een behoorlijk harde grasbaan.

 


Vanuit Florida werd in 2009 de neussectie van Douglas C-47 N10005 naar Museum Bevrijdende Vleugels in Best gehaald. Het toestel is ingericht als een C-47 ten tijde van operatie Market Garden. In hetzelfde museum is een Spitfire replica te vinden. (Rob Dragt, 30 september 2016)
 


- ROTTERDAM THE HAGUE: De platformrenovatie nadert zo langzamerhand haar einde en men is begonnen aan het aanpassen van het terminalgebouw en de wegen ervoor. Het oude onderkomen van het medisch centrum, Avia Partner en de Shell werd gesloopt.

Erbij gekomen de afgelopen maanden: Katana D-EUDA, Beech G36 PH-ALB & CeF172N PH-LEN (winterstalling) en de PH-EMK keerde eind november terug na reparatiewerkzaamheden. De voor JetServiceNL vliegende Phenom CS-DTQ werd verkocht en vervangen door Cessna 560XL Citation XLS SE-RIL en de op Rotterdam The Hague gestationeerde P180 LX-SUN werd weer PH-TCN.
Nog een nieuwkomer is de Tecnam P 2010 PH-FVR voor Flying View, die als I-PDVF werd afgeleverd op 8 maart en op 30 maart haar eerste vlucht maakte als
PH-FVR. 

Cessna 550 Citation II PH-LAB voerde de in maart weer een aantal vluchten met studenten van de TU Delft uit vanaf Rotterdam The Hague. Na het voltooien van de 62e vlucht, keerde de PH-LAB op 23 maart weer terug naar Schiphol.
Diamond DA 42 Twin Star PH-DTS staat met ingang van 10 maart 2017 voor twee maanden gestationeerd op EHRD. Diamond DA 40 D Star PH-RAB is toe aan een nieuwe motor en werd op Lelystad omgeruild voor de PH-RAD, die daar reeds een nieuwe motor kreeg.

Verdwenen zijn SR20 N120MX, SR22T Platinum N224CL (kreeg nieuwe motor), Cessna 182P PH-BEH en DA 40 D PH-JLK.

Op 4 oktober kwam traumaheli PH-ELP de PH-HVB vervangen, die voor onderhoud naar Duitsland ging. De PH-ELP werd op haar beurt op 28 februari vervangen door de PH-ULP.

Mooney M.20K N231EG werd geheel ontdaan van alle blauwe verf en heeft nu een wit kleurenschema. Op 28 januari werd de eerste vlucht gemaakt in de nieuwe kleuren. Van’s RV-7A PH-RVP die weer opgebouwd werd op Rotterdam na een ongeval in Zweden in 2009, werd geheel zwart gespoten met “PH-RVP” in witte letters op de romp en opnieuw ingeschreven als PH-RVP.


RAS:
o.m. G-PIGY, HB-GPH, LX-SUN/PH-TCN, M-PIRE, OO-ACC, OO-EDV, OO-EFC, OO-GEE, OO-GMJ, OO-LET, OO-OCA, OO-PRM, OO-STE, SE-RIL, PH-ACE, PH-FIS, PH-FJK, PH-HRK, PH-HRM, PH-LUX, PH-PKF, PH-TXA, PH-VBG
SAMCO:
9XR-WI CRJ-900ER, EI-FXC ATR42, EI-SLT ATR72 (2x), SE-MAB DHC.8 & in hun hangaar heeft ook de Boeing 737-8K2 PH-HSM gestaan tussen 18 en 21 januari maar dat had niks met SAMCO te maken.
SANDAIR/VLIEGWERK:
o.m. D-ELJA (stalling), N11VD, N623TC, N8298A, PH-JUR, PH-KIS, PH-LEN (stalling), PH-PAD, PH-TWP, PH-VTA

- SCHIPHOL:
Op 19 september 2016 bestond de luchthaven Schiphol 100 jaar en begin april werd een tijdelijke vertrekhal in gebruik genomen.

 


Airbus A400M EC-402 op Twente Airport. (André Witsen, 21 maart 2017)


- TWENTE:
  Vanaf 30 maart 2017 is Twente Airport de hele week geopend voor zakelijk vliegverkeer. Op donderdag tot en met zondag is alle recreatief vliegverkeer welkom en op maandag tot en met woensdag kunnen gecertificeerde drones terecht op de testlocatie van Twente Airport. Daarnaast biedt Twente Airport plek voor onderhoud en zogenaamde EOL-vluchten: End-of-life, oftewel ontmanteling van vliegtuigen, via de firma AELS.
AELS (Aircraft End of Life Solutions) heeft een aanvraag ingediend voor landingen van twaalf verkeersvliegtuigen op jaarbasis op Twente, die daar gesloopt zullen worden.

Op 21 en 22 maart 2017 kwam Airbus A400M EC-402 een aantal waterbaktests uitvoeren op de startbaan van Twente. Al eerder voerde de Cessna 550 Citation II PH-LAB van NLR/TU dergelijke tests uit.


- VENLO:
Het MLA vliegveld Trafficport Venlo werd op 1 augustus 2016 officieel gesloten als luchthaventerrein; helikopters zijn nog wel welkom.

- YPENBURG:
Het protest tegen landingsplaats voor helikopters bij Ypenburg houdt aan. Het bedrijf Heliplan en protestgroep Heliniet staan lijnrecht tegenover elkaar bij de aanleg van een helihaven bij Ypenburg.
De helihaven is gepland in de oksel van het Prins Clausplein, aan de Spoorlaan in Leidschenveen-Ypenburg, en mag maximaal 400 vluchten per jaar faciliteren. De directeur van Heliplan, de operator van de helihaven, verwacht de bouw binnen twee tot drie maanden klaar de hebben.

Maar inwoners van Ypenburg en ook van Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Pijnacker-Nootdorp zullen er hinder van ondervinden, zegt de protestgroep Heliniet met geluidsoverlast, milieuoverlast en veiligheidsrisico's als de voornaamste bezwaren.
 


-
HELIKOPTERVLUCHTEN


-
HELIKOPTERVLUCHTEN:  Voor een verslag van de helikopterbeurs HELITECH 2016 in de RAI in Amsterdam en de vliegbewegingen van Amsterdam heliport:
http://www.airnieuws.nl/luchtvaartartikelen/helitech16/index.html

Op 14 maart 2017 werd EC 120 B PH-KGJ gezien op Breda Airport, voorzien van grote stickers met “dio, de Beste Drogist van Nederland”.



Een Spaans vlootbezoek aan de Wilhelminakade in Rotterdam leverde o.m. deze Sikorsky SH-60B HS.23-12 aan boord van ESPS Almirante Juan de Borbon op. (Peter Gralla, 26 september 2016)
 

Werkendam 02.07.16 PH-KGJ  t.g.v. de Havendag
Rotterdam EMC 13.09.16 PH-HVB  
Moordrecht 16.09.16 PH-DWW rondvluchten
Scheveningen 18.09.16 N350UK  AS 350 B opgestegen vanaf schip Cdt. Fourcault.
Rotterdam EMC 25.09.16 PH-ULP  
Emmen Heliport 27.09.16 G-CIXC Schweizer 269D model 333 (arrived on a trailer
      as N707GP 07.2016); sold in Bulgaria
Papendrecht 27.09.16 PH-WRW  
Hoek van Holland 29.09.16 PH-WRW  
Den Haag Prins Clausplein 30.09.16 PH-KGJ  
Heenvliet 30.09.16 PH-UNN  rondvluchten
Krimpen a/d IJssel 01.10.16 PH-KGJ & PH-UNN  
Papendrecht 08.10.16 PH-PHY  rondvluchten
Rotterdam Stationsplein 20.10.16 PH-ELP  
Emmen Heliport 25.10.16 G-IZOB  EC 120 B
Zoetermeer 06.11.16 PH-ELP M. Ghandisingel
Scheveningen strand 18.11.16 PH-HHJ Red Bull Knock Out Race
Scheveningen strand 19.11.16 PH-HHJ Red Bull Knock Out Race
Rotterdam Lombardijen 22.11.16 PH-HHJ  
Kerkwerve 23.11.16 PH-PHA terrein van WIK
Rotterdam 01.12.16 PH-RBC  3e Katendrechtse Hoofd bij SS Rotterdam
Emmen Heliport 05.12.16 D-HUAE EC 120 B
Deventer 21.12.16 PH-HVB lamgs het spoor langs de A1
Rotterdam EMC 26.12.16 PH-MAA  




Tweemaal de Rotterdamse traumaheli EC 135 T2+ PH-ELP op locatie: op het plein voor Rotterdam Centraal (Peter Gralla, 19 oktober 2016 en in Maassluis aan de G.A. Brederolaan, 3 januari 2017). Na een aanrijding met een persoon door een trein, werd de PH-HVB gezien langs de A1. (Bram v/d Sluis, 21 december 2016)




 

Maassluis G.A. Brederolaan 03.01.17 PH-ELP   
Leiden LUMC 10.01.17 D-HEOY  EC 135 T1
Emmen Heliport 12.01.17 D-HNHB EC 155 B1 (ex PH-SHO); vertrokken naar Duitsland 
      na onderhoud bij Heli Holland
Rotterdam  12.01.17 PH-RBC  3e Katendrechtse Hoofd bij SS Rotterdam
Rotterdam EMC 17.01.17 D-HEOY EC 135 T1
Makkum 18.01.17 OO-HCE AS 355 N
Rotterdam EMC 26.01.17 S-454 AS 532 U2
Rotterdam EMC 02.02.17 OO-NHX  
Rotterdam  02.02.17 PH-RBC  3e Katendrechtse Hoofd bij SS Rotterdam; vertrokken naar Gorssel
Amsterdam Arena 13.03.17 PH-HCE voorzien van stickers met “50+”
Nieuwegein 13.03.17 PH-HCE Sportpark Galecop 6
Rotterdam Hotel New York 13.03.17 PH-HCE Holland Amerikakade
Heythuysen Heliport 13.03.17 PH-HCE  
Duiven Heliport 13.03.17 PH-HCE  
Zwolle Mercure Hotel 13.03.17 PH-HCE Hertsenbergweg
Assen 13.03.17 PH-HCE voetbalveld Asserboys, Lonerstraat
Heerenveen 13.03.17 PH-HCE Abe Lenstra Stadion
Rotterdam EMC 14.03.17 S-456 AS 532 U2
Amsterdam Heliport 15.03.17 PH-WRW  
Bleiswijk 15.03.17 PH-RBC  
Krimpen a/d Lek 18.03.17 PH-ECE rondvluchten
Waddinxveen 21.03.17 D-HMSH  



Eurocopter EC 135 T2 OE-XEJ werd in de maand september ingezet op Lelystad om piloten voor de traumaheli op te leiden. (Berend Jan Floor, 16 september 2016)


Diverse schepen bezochten de afgelopen periode de Rotterdamse haven, maar helaas bleven de eventueel aanwezige helikopters allemaal binnen staan of stonden gewoonweg niet aan boord.
Een Spaans bezoek aan de Wilhelminakade op 23 en 24 september 2016 leverde echter twee Sikorsky SH-60B helikopters van de Spaanse marine op: HS.23-12 aan boord van de ESPS Almirante Juan de Borbon (F102) en de HS.23-05 aan boord van ESPS Mendez Nu
ñez (F104).

In de open staande helikopterhangaar van het Portugese schip Alvares Cabral (F331) werd een glimp opgevangen van Super Lynx Mk.95 19201.





- DEFENSIE
 
 
- COUGAR: Op het dak van een nieuwe tunnel bij Soesterberg komt een wandelpark, waarin een uitgefaseerde AS 532 U2 Cougar helikopter zal komen te staan. 

- MALI: Na tweeëneenhalf jaar gevlogen te hebben in Mali, werden onlangs de aldaar ingezette AH-64D Apaches in twee NATO C-17 vluchten overgevlogen naar Gilze-Rijen. Op de neus van de Apaches zaten stickers met “UN” erop.
Ook de drie Chinooks die in Mali ingezet werden hadden “UN” op de staart en onder op de romp en op 16 en 23 maart werden twee exemplaren in een NATO C-17 overgevlogen naar Gilze-Rijen. De derde wordt medio april terug verwacht in ons land.


- PC-7:
De Pilatus PC-7 trainers ondergaan allemaal een update bij de Pilatus fabriek in Zwitserland. Tijdens testvluchten zijn de Nederlandse roundels op de romp overgeplakt met witte stickers en is het militaire serial vervangen door het constructienummer dat in witte cijfers op de staart staat. Zo werd de L-01 gezien met het nummer “535”.


 

Ter vervanging van één van hun eigen Albatros trainers, huurt de firma Skyline Aviation op Eelde L-39C Albatros ES-TLT.
(Simen Dorschman, Eelde, 1 december 2016)



- SKYLINE:
Dit bedrijf vliegt in opdracht van onder meer Defensie met een aantal vliegtuigen vanaf Eelde. Vermoedelijk omdat één van haar eigen L-39’s in onderhoud is, wordt er een L-39C Albatros ingehuurd van het Franse bedrijf Apache Aviation. Eind vorig jaar was dat de ES-TLT en op 24 februari arriveerde de ES-TLS op Eelde.
L-39C ES-YLZ werd op 19 december 2016 in de Verenigde Staten ingeschreven als N139LZ op naam van FSA Aerospace Inc. Trustee en de ES-TLE werd eind februari op Eelde als NX139LE op naam van dezelfde eigenaar gezien. Beide machines blijven vanaf Eelde vliegen voor zover bekend.


- VOLKEL:
Als eerbetoon aan de nabije vliegbasis, werd op 3 december 2016 F-16A J-246 op een sokkel geplaatst op een rotonde aan de provinciale weg N264/Zeelandsedijk bij het dorp Volkel.



F-16A J-246 werd op een sokkel op een rotonde geplaatst in de plaats Volkel. (Rob Dragt, 3 december 2016)


 

- BALLONNEN


De PH-KTS nam op 18 september 2016 deel aan de 60th Coupe Aéronautique Gordon Bennett voor gasballons en vertrok van het Luxemburgse Diekirch/Gilsdorf
en kwam later weer terug.

Nieuwerkerk 05.09.16 PH- . . .  
Rotterdam Zuid 08.10.16 PH-DLB, PH-PAF; geland bij Piershil  
Dordrecht 09.10.16 PH-BDZ, PH-DLB, PH-PAF; geland bij Drimmelen
Hendrik-Ido-Ambacht 19.09.16 PH-GRW  
Terhole 16.10.16 PH-CJW  
Amersfoort 28.10.16 F-GEZM  
Hulst 04.12.16 OO-BNT & . . - . . .  
Beek Montferland 29.12.16 D-OOWS (D-OWBI?)  
Schalkwijk 04.04.17 PH-AAA  



Cameron N-90 OY-GOO werd ingeschreven als PH-ABC en tijdens de 60th Coupe Aéronautique Gordon Bennett 2016 startte Ballonbau Wörner NL-1000/STU PH-KTS vanaf Gladbeck. (Coen van de Heuvel/FLASH, 14 september 2016 & Berend Jan Floor, 18 september 2016)


Kubicek BB40Z PH-MME (Roy Wassink, 21 september 2016) en Raven Europe RX 7 F-GEZM bij Amersfoort. (Johan Hetebrij, 28 oktober 2016)