Voordat Agusta Bell 204B N204U/227 in het Aviodrome geplaatst werd, was men hard bezig om de helikopter weer vliegwaardig te krijgen.
(R.T. Heinen, Anna Paulowna, eind 2016)


- AGUSTA BELL:
UH-1B 227 van de Marine Luchtvaart Dienst werd op 7 januari 2008 ingeschreven als Agusta Bell 204B PH-UEY en dat kenmerk werd op 1 mei 2014 weer doorgehaald met de vermelding “geen BvL afgegeven”.
Daarop kreeg de helikopter op 1 oktober 2014 het kenmerk N204U en staat zo nog steeds ingeschreven. Er werd hard aan gewerkt om de UH-1B vlieg klaar te krijgen voor het 100-jarig bestaan van de MLD en begin december 2016 werd het toestel overgebracht van een loods in Middenmeer naar een in Anna Paulowna. De eigenaar opperde dat het toestel mogelijk weer PH-UEY zal worden, maar het kan ook Amerikaans geregistreerd blijven.

Ter gelegenheid van de tentoonstelling 100 jaar MLD is de helikopter momenteel tentoon gesteld in het Aviodrome.

 
 

De delen van Metrojet Airbus A321-231 EI-ETK verhuisden naar een hangaar op Lelystad. (Berend Jan Floor, 30 maart 2017)


L-39ZO Albatros NX139LE met de fraaie nieuwe staartbeschildering. (Simen Dorschman, Eelde, 7 september 2017)   
 

- ALBATROS: Skyline L-39ZO Albatros NX139LE werd op Eelde gezien met een embleem op de staart met een afbeelding van Neptunus en het opschrift “North Sea Agressor Skyline Aviation”. Later werden zowel de NX130LE als de NX139LZ van een rode staart voorzien met daar op een afbeelding van Neptunus; zonder verdere opschriften.
L-39V N139V (630715; ex (ES- . . .?), 28+40, 171) werd in Canada verkocht en L-39ZO ES-YLL (731002) werd D-FJET en daarna verkocht aan J.C. Duechting in Oklahoma die het toestel op 17 juli 2017 in liet schrijven als N280JD.


- ALOUETTE:
In het park bij het Nationaal Militair Museum op de voormalige vliegbasis Soesterberg zou eerst een Cougar helikopter geplaatst worden, maar de plannen zijn gewijzigd: het wordt een Alouette III.
De blauwe KLu Alouette III’s die nog niet zo lang geleden uit dienst werden genomen, werden verkocht in de Verenigde Staten.
 



Auster III PH-UFM werd op 5 mei 2017 op het Museumplein in Amsterdam geplaatst. (Amsterdams 4 en 5 mei comité)


- AUSTER:
Op 5 mei 1917 werd Auster III PH-UFM (c/n. 577) gepresenteerd op het Museumplein in Amsterdam in RAF kleuren. Dit specifieke toestel landde op 5 mei 1945 op een braakliggend terrein aan de overzijde van het Zuider Amstelkanaal tegenover de huidige Stadionkade in Amsterdam en was toen in dienst van de Royal Air Force als NJ957/D.

Van 13 december 1955 tot en met 28 juli 1969 en van 31 augustus 1995 tot en met 14 november 1997 was de Auster ingeschreven in ons land als PH-UFM en werd daarna opgeslagen in een loods in Aalsmeer.
 


Ex-MLD Grumman TBM-3W2 Avenger 045, destijds in de Anthony Fokker School. (Wim Zwakhals)


- AVENGER:
Grumman TBM-3W2 Avenger 045 (c/n. 2469; ex 16-102, Bu 85650) die in het verleden bij de MLD vloog en later als sleutelkist terecht kwam in de toenmalige Anthony Fokker School, werd via het bedrijf van C. Honcoop in Veen verkocht als G-BTBM en daarna N61BD & N453HA en vliegt tegenwoordig als
TBM-3E N85650 in US Navy kleuren als 85650/50.
De eigenaar Simmons Aircraft Service schijnt het plan opgevat te hebben om het toestel weer terug te brengen in de oorspronkelijke configuratie compleet met de grote radome onder de romp en een aangepaste cockpitkap. De 045 had destijds een APS-20 radar in een grote radome onder de romp.

Men is er overigens nog niet helemaal uit of het vliegtuig in US Navy dan wel MLD kleuren gespoten zal worden.

 



De afbouw van de replica’s van de Spijker V-2 C16 en de Van Berkel WA W57 werd afgerond en dat was mooi op tijd voor de opening van de jubileumtentoonstelling over 100 jaar MLD. (Berend Jan Floor, 2 april 2017 & Raymond Oostergo/Aviodrome, juni 2017)




- AVIODROME:
Besteedt middels een speciale tentoonstelling aandacht aan het 100-jarig bestaan van de Marine Luchtvaart Dienst. De ex MLD Agusta Bell 204B 227 (ingeschreven als N204U en er staat nog PH-UEY op) werd binnen opgesteld, evenals de replica’s van de Van Berkel WA W57 en Spijker V2 met registratie C16.
Starfighter D-8061 werd tijdelijk verplaatst naar het buitenterrein, maar staat inmiddels weer binnen in de buurt van de Constellation.
Op 5 juli 2017 werd de tentoonstelling officieel geopend met de aankomst van een NH90NFH helikopter (N 110) en de Catalina PH-PBY. Tevens is de oude vlaggenmast van Marine Vliegkamp Valkenburg opnieuw opgebouwd voor de Mess.

Op 19 en 20 augustus 2017 werd het Rescue Heroes evenement gehouden, waarbij enkele vliegwaardige vliegtuigen die ooit bij de MLD gevlogen hebben, te zien waren. Onder meer de Catalina, Avenger uit Zwitserland, Beech D18S, Harvard en Tiger Moth. Verder stond er een Chipmunk en er had ook een Britse Westland Wasp moeten komen, maar die was helaas kapot gegaan bij het uit de hangaar rijden in Engeland. De Grumman Tracker 151 gaf tijdens dat weekend sinds lange tijd weer demonstraties met een draaiende motor en op- en uitvouwende vleugels. In september is voor deze Tracker een extra motor gearriveerd, zodat er straks weer twee motoren kunnen worden gestart.

 


Agusta Bell 204B N204U/227 werd voor de viering van het 100-jarig bestaan van de MLD tijdelijk in het Aviodrome geplaatst. Het vorige kenmerk PH-UEY staat er overigens nog steeds op. (Berend Jan Floor, Lelystad, 30 juni 2017)


- BEECH:
De identiteit van het rompdeel in de Barnstormers hangaar op Hoogeveen werd inmiddels bekend: het is afkomstig van Beech B24R Sierra D-EIPB met c/n. MC-427 en leverde wat onderdelen voor de op Hoogeveen gestationeerde Beech C23 Sundowner 180 PH-MBS. Op den duur zal het restant geschonken worden aan het Deltion College in Zwolle.

- BENTVELD:
Eind september plaatste PS Aero in de tuin van Landgoed Groot Bentveld aan de Groot Bentveld 1 de voormalige Royal Air Force HS125 CC.3 ZE396. Van buitenaf is het vliegtuig dat als kunstobject gaat dienen, overigens moeilijk te fotograferen.
 


Op het terrein van landgoed Groot Bentveld in de gelijknamige plaats werd HS125 CC.3 ZE396 geplaatst. (Pieter Plomp, 28 september 2017)


- BO 105: Op 23 augustus 2017 werd MBB BO 105CB-4 B-78 afgeleverd bij Aviation Maintenance op Teuge. Deze helikopter was in het verleden al eerder een poosje opgeslagen op Teuge en verdween daarna naar Neuhausen ob Eck in Duitsland. Voor zover bekend gaat men de helikopter in de toekomst gebruiken als blikvanger op beurzen. Van binnen is de Bölkow in ieder geval al aardig gestript.

- CATALINA:
Het zat de mensen van de Stichting Expoitatie Catalina PH-PBY niet mee dit jaar. Op 21 april 2017 raakte een cilinder los in de rechter motor en die schoot door de beplating heen. Het toestel moest daarop een voorzorgslanding maken op Lelystad.
Op 31 mei werd weer proef gedraaid en daar na werd een testvlucht gemaakt.
Op 15 augustus was het weer raak. Het neuswiel wilde niet naar buiten komen en zodoende werd met ingetrokken neuswiel geland op Lelystad en dat verliep gelukkig prima.
Door deze tienduizenden Euro’s kostende tegenslagen, zijn er sponsors en meer donateurs nodig op korte termijn. Mocht het niet lukken om voldoende geld te genereren, dan bestaat de kans dat de Catalina op termijn uit ons land zal verdwijnen.

Op 8 juni werd de PH-PBY ingezet voor een herdenkingsvlucht. Op Rotterdam The Hague werd een gezelschap met onder meer nazaten van Michiel de Ruyter opgepikt om door te vliegen naar de Thames in Londen ter herinnering aan het feit dat het 350 jaar  geleden is dat de Nederlanders de Britse vloot een flinke slag toebrachten tijdens de tocht naar Chatham.

Na een landing op Southend, keerde de Catalina weer terug naar Rotterdam The Hague en vloog later door naar Lelystad.

 





MBB BO 105CBS-5 D-HHBW kwam op 8 mei 2017 aan voor een onderhoudsbeurt bij Aviation Maintenance op Teuge; men beschikt tevens over een extra staartboom met hetzelfde kenmerk er op. (Roy Wassink, 18 juni & 1 juli 2017)
Tevens werd ex-KLu BO 105CB-4 B-78 op 4 oktober 2017 afgeleverd op Teuge. (Berend Jan Floor)


- CESSNA: Van Reims/Cessna F150M Commuter PH-RUD verliep het BvL op 24 juli 2014 en de inschrijving werd doorgehaald op 25 september 2015. Het toestel werd naar PS Aero in Baarlo getransporteerd en sinds 8 juli 2017 staat het opgesteld in de tuin bij transportbedrijf E. Borgers aan de Oosterbrinkweg 2A in Kootwijkerbroek.

- CESSNA:
Al weer een tijd geleden maakten we melding van het feit dat de romp van Reims/Cessna F172E D-EMWY in de Catalina hangaar op Lelystad lag. Deze romp schijnt nu elders in één van de boxen op Lelystad te liggen.
  


Zo staat Reims/Cessna F150M Commuter PH-RUD er tegenwoordig bij te Kootwijkerbroek. (Gerrit van de Veen, 10 augustus 2017)


Sinds eind 2007 vliegt Reims/Cessna F152 II PH-KDL niet meer en staat momenteel bij Dynamic Aviation op Lelystad. (Berend Jan Floor, Lelystad, 6 juli 2017)
 

- CHALLENGER: Ritchie Bros Auctioneers bood op 29 en 30 juni een onbekende Challenger Mark II met een Rotax 503 motor te koop aan tijdens een veiling in Moerdijk.

- CIRRUS:
Het wrak van de uit België afkomstige Cirrus SR22 N672C (0442) dat sinds 2013 naast de Vliegwerk Holland hangaar lag op Midden Zeeland, werd eerder dit jaar met onbekende bestemming afgevoerd. Op 5 augustus 2013 werd het Amerikaanse kenmerk doorgehaald.
 
  


Douglas C-47A N3BA vloog vroeger in ons land met verschillende PH- kenmerken en wordt mogelijk omgebouwd tot Preferred Turbine-3.
(Jan Mangelschots, Kidron, Ohio, 17 oktober 2017)

 
- DAKOTA:
Het Amerikaanse bedrijf Preferred Airparts in Kidron, Ohio kocht de rechten voor het ombouwen van Dakota’s tot DC-3-65TP/C-47TP Turbo Dakota van Aero Modifications International (AMI) en is van plan er een aantal om te bouwen in een nieuwe hal in Kidron. De voornaamste aanpassingen zijn de Pratt & Whitney PT6A-65AR of -67R turboprops, de hoekige vleugeluiteinden en natuurlijk de cockpitinstrumenten. Het vermogen van de motoren is teruggebracht tot maximaal 1230 shp en het toestel wordt op de markt gebracht als Preferred Turbine-3.
Inmiddels heeft men dertien stuks verzameld en eentje daarvan heeft een Nederlandse achtergrond.

Het gaat om de C-47A met c/n. 12172, die een aantal jaren was ingeschreven in ons land. De bekende site van Herman Dekker over de Nederlandse Luchtvaartuig Registers laat het volgende overzicht zien:

TWEEDE REGISTER:    
PH-AZT Douglas C-47A 12172
L3 G-AGJT, FZ617, 42-92378  
04.05.1944 Nederlandsche Regeering, London/*Bristol "Tureluur"
18.01.1946 Kenmerk gewijzigd.  
  PH-TBA, OO-TBA, PH-TFB, PH-TFB/3, N94530, N3BA  
     
(PH-TFB) Douglas C-47A 12172
605 OO-TBA, PH-TBA, PH-AZT, G-AGJT, FZ617, 42-92378  
01.04.1948 Frits Diepen Vliegtuigen NV, Rijswijk  
  "inschrijving ongeldig, zoe no.621"  
     
PH-TFB Douglas C-47A 12172
621 (PH-TFB)  
03.07.1948 NV Aero Holland, Rijswijk/*Ypenburg  
23.12.1949 Inschrijving doorgehaald, opgenomen in Derde Register.  
  PH-TFB/3, N94530, N3BA  
     
DERDE REGISTER:    
PH-TFB Douglas C-47A 12172
168 PH-TFB/2, (PH-TFB), OO-TBA, PH-AZT, G-AGJT, FZ617, 42-92378  
01.10.1949 NV Aero Holland, Ypenburg  
23.12.1950 Inschrijving doorgehaald  
  N94530, N3BA  


- DDA: Kreeg een nieuwe sponsor in juni 2017 toen het contract met Jumbo Supermarkten werd getekend.

- DELFIN:
Op Marktplaats bood botenhandelaar Berend Bootje in Dronten half mei een Aero L-29 Delfin te koop aan zonder motor. Het gaat hier om de Tsjechische 0115 met c/n. 290115 en de romp ligt in twee delen op het terrein van het bedrijf in Dronten.
  

 

Achterste stuk romp van L-29 Delfin 0115 op de parkeerplaats bij Berend Bootje in Dronten. (Pieter Plomp, 18 augustus 2017)


Aériane Sirocco PH-1Z1 werd op 22 augustus 2007 uitgeschreven en bivakkeert tegenwoordig bij de TU Delft op de vleugel van een F-16.
(Johan Hetebrij, 30 december 2016)


- DELTAWING:
Op Marktplaats stond een gemotoriseerde deltawing te koop die € 1.500,- op moest brengen. Het toestel diende opgehaald te worden in het Drentse Schoonebeek. Tevens werd via Markplaats een onbekende trike te koop aangeboden in de buurt van Alkmaar.

- DHJA:
De in juni 2013 tijdens een buiklanding beschadigde Fouga CM-170R F-GLHF werd op Teuge gerepareerd en maakte op 5 mei 2017 haar eerste vlucht vanaf Lelystad.

- DOUGLAS:
Volgens berichten in de media gaat er nu toch naar uit zien dat we later dit jaar de Douglas DC-4 PH-DDS weer mogen verwelkomen in ons land. Het toestel staat al heel wat jaren als ZS-AUA ingeschreven in Zuid-Afrika en het bedrijf Skyclass Aviation op Johannesburg - Rand is op 28 februari 2017 gestart met het weer vliegklaar maken van het toestel. Alle vier de motoren krijgen een overhaul en het hele vliegtuig een D-check.

Het is de bedoeling dat de DC-4 in ons land gaat vliegen voor de Flying Dutchman Foundation.




De rompen van SOCATA TB-10 Tobago G-BJKF en Piper PA-28-161 Cadet PH-VFB op transport naar een onbekende bestemming. (Richard Poeser, 26 juni 2017)


- DYNAMIC AVIATION:
Al enige tijd lagen de rompen en vleugels van TB-10 Tobago G-BJKF en PA-28-161 Cadet PH-VFB in de hangaar van Dynamic Aviation op Lelystad. Beide werden op 26 juni 2017 afgevoerd op een trailer naar een adres in Almere en zullen verschroot worden op den duur.



Fuji FA-200-160 Aero Subaru PH-MBM staat al sinds 2011 opgesteld als monument op Oostwold. (Berend Jan Floor, 20 mei 2017)

- FUJI: Op Oostwold staat Fuji FA200-160A Aero Subaro PH-MBM al sinds 2011 op betonnen blokken opgesteld als blikvanger. Het kenmerk van het vliegtuig werd al op 4 november 2005 doorgehaald.
In een hangaar op Oostwold werden aan het plafond de vleugels van Piper PA-25 Pawnee C PH-TOR gezien, waarvan de romp in de Verenigde Staten verkocht werd in 2014.



De romp van de replica van Fokker D.XXI PH-XII in aanbouw op Hoogeveen. (Henk Wadman, 25 mei 2017)

 
- FOKKER: De op Hoogeveen in aanbouw zijnde replica van een Fokker D.XXI vordert gestaag. Het toestel zal het kenmerk PH-XXI krijgen met constructienummer 5502-1 en beschilderd worden met serial “229”.

- FOKKER:
Op 2 mei 2017 werd Airdrome Aeroplanes DR.I replica N117MR (112012) ingeschreven op naam van bouwer Stuart C. Rowland en op 22 mei 2017 Redfern DR.I replica N917RB (ZN-1/07) van Jose Dante Zanaga Neto op naam van Training Services Inc.
D.VII replica N286WG (c/n. 2372) werd verkocht in Nieuw Zeeland en op 15 juni 2017 uitgeschreven in de V.S.


- FOKKER:
Een groep personen heeft het initiatief opgevat om twee Nieuw Zeelandse F27’s naar ons land te halen die ongeveer anderhalf jaar stil hebben gestaan. Als het door gaat, zouden ze op Maastricht komen te staan en men wil er commercieel mee gaan vliegen door onder meer rondvluchten met de Friendships uit te gaan voeren.

- FOKKER:
De al lange tijd op Maastricht Aachen in opslag staande Fokker 50’s SX-BRT, SX-BRV en SX-MAR werden vanaf eind juni 2017 ter plaatse gesloopt door de firma AELS. Voor zover bekend gaat het voorste rompdeel van de SX-MAR gebruikt worden door de lokale luchthaven brandweer.

- HENGELO:
In het Techniekmuseum Heim hangt een drone in Polite kleuren met het kenmerk PH-DD1.

- JETSTREAM:
De indertijd door AIS van Antwerpen naar Lelystad gehaalde Handley Page HP137 Jetstream OO-IBL wordt op Marktplaats te koop aan geboden door de Handelsonderneming van Dam bv, Noord 41B in Krimpen a/d Lek.

- KLEMM
: Klemm Kl.35D G-BVXI, waarvan het frame een aantal jaren in de hangaar van ATN op Hoogeveen hing, werd in Duitsland op het vliegveld Böblingen ‑ Sindelfingen gerestaureerd door het Klemm Flieger Forum en in Zweedse Luchtmacht kleuren gespoten en gaat het kenmerk D-EBUX krijgen..
Het kenmerk G-BVXI werd overigens al op 13 oktober 2000 doorgehaald; c/n. 1981; ex D-EFEG, SE-BHT, Fv5052.


- KOM:
De Antonov AN-2PS SP-FVB van het Koude Oorlog Museum op Teuge werd in Chinese kleuren gespoten en krijgt het (nep) serial “10836”.

- LANCASTER:
In de nacht van 4 op 5 september 1942 startte een groep Lancaster bommenwerpers vanaf de Britse basis Syerston met het doel de Focke Wulf fabrieken te bombarderen in Bremen. Lancaster R5682 haalde het niet omdat het vliegtuig onderweg beschoten werd en later nog eens door een Messerschmitt Me110 geraakt werd. Het vliegtuig kwam terecht in De Alde Feanen in de buurt van Earnewâld en in oktober 2017 was men bezig de restanten op te graven. De Canadese staartschutter werd nooit gevonden en men hoopt zijn stoffelijk overschot te kunnen bergen.



CASA 1.131E Jungmann G-BUOR wordt na het landingsongeval op Texel gerestaureerd bij ATN/Egmond Air Service te Hoogeveen. (Henk Wadman, 25 mei 2017)


Letov KT-04 07-10 bij Sedeko bv in het Limburgse Molenhoek. (Rob Tempel, 21 september 2017)
 
 

- LETOV:
Boven de indoor Kartbaan  in De Voltage Indoor Entertainment aan de Groenstraat 139 in Tilburg hangt een onbekende Letov KT-04 target drone. Het apparaat is wit gespoten en draagt de tekst “Thunderbird” en registratie "TB3".
In Molenhoek (L) werd aan de Rijksweg 35F bij de firma Sedeko bv Letov KT-04 07-10 waargenomen.


- MAULE:
In de loop van augustus 2016 werd de in 1983 gebouwde Maule M-7-235 Super Rocket V5-KBW (4036C; ex HB-KBW, N5666L) afgeleverd op Hoogeveen en daar eind augustus 2016 in de hangaar van AirBet uit elkaar gehaald voor groot onderhoud. Na deze onderhoudsbeurt kreeg de Maule op 24 maart 2017 het Amerikaanse kenmerk N141WF en werd later per auto aan een Schotse eigenaar afgeleverd.
  



Maule M-7-235B Super Rocket N1027G werd op Hoogeveen gereed gemaakt voor export naar Slovenië. (Henk Wadman, 25 mei 2017)


Eind mei zagen we in dezelfde hangaar achterin een romp van een vermoedelijk Britse Maule MX-7 Star Rocket (mogelijk G-CIYI ???) staan, maar nergens was iets van een kenmerk terug te vinden op het toestel en het c/n onder de stoel in de cockpit konden we ook niet bekijken.
Een inmiddels derde exemplaar op Hoogeveen was de M-7-235B Super Rocket N1027G (23032C) die bestemd was voor Bosnië en op naam stond van Erik van Veenen.




Messerschmitt Bf109G-5 15343/Schwarze 11 in haar aangepaste kleurenschema met de (nep) code “CJ+VH”. (Henk Wadman, Midden Zeeland, 5 augustus 2017)
 


- MESSERSCHMITT:
Van 12 september 1943 tot en met 13 december 1943 was Messerschmitt Bf109G-5 Schwarze 11 (werknummer 15343), die deel uit maakte van 5./JG 3 “Udet” gestationeerd op Schiphol. Uffz. Kurt Sordorf steeg op 5 december op om een groep Amerikaanse bommenwerpers aan te vallen en werd zelf neergeschoten door Amerikaanse P-47 Thunderbolts, verliet het vliegtuig per parachute en dat stortte neer bij Moerkapelle. Jan Huuksloot besloot een aantal jaren geleden het toestel met een team op te graven en langzaamaan in oude luister te herstellen. Omdat lang niet alle onderdelen in de grond werden gevonden, werden onderdelen van diverse andere Messerschmitts gebruikt voor de restauratie tot statisch exemplaar. Onlangs heeft men overigens ook een Daimler Benz DB605 12-cilinder motor onder handen genomen.
Schwarze 11 verbleef een aantal jaren in het Vliegend Museum Seppe en op 23 juli 2017 werd de Messerschmitt naar vliegveld Midden Zeeland getransporteerd, waar het toestel deel uit gaat maken van de collectie van het Wings to Victory Museum aldaar.
Onlangs werd er wat meer verf aangebracht op het grotendeels kale vliegtuig. Om het er oud uit te laten zien, werd deze verf deels weer afgeschuurd en men besloot om bepaalde delen waar nog oude verf zichtbaar was, zo te laten. Aan de rechterkant werden de letters “CJ + VH” aangebracht en aan de linkerkant “RJ + VH” met op de neus het embleem van Jagdgeschwader 3 “Udet”.


- MISSION:
Lambert M 212-200 Mission PH-JDK (c/n. 002) die in 2010 een tocht rond de wereld zou gaan maken, maar strandde, werd na terugkeer in België opgeslagen in een container in de plaats Oostende. Een Nederlander kocht het vliegtuig en het werd overgebracht naar Lelystad, waar het weer vliegwaardig gemaakt zal worden.

Op 31 maart 2010 werd het toestel ingeschreven als PH-JDK, op 31 maart 2011 verliep het BvL en de inschrijving werd op 15 mei 2012 doorgehaald.
 



Twee maal North American B-25J Mitchell N6578D: in vliegwaardige toestand op Lakeland in 1990 (David Booster) en een recente foto in statische toestand in Nederlandse kleuren als N5-131/112916 op Adelaide. (Dion Makowski)




- MITCHELL: In Australië heeft men op Adelaide een niet vliegwaardige B-25 Mitchell in Nederlandse kleuren gespoten. Met dank aan Coert Munk een overzicht van de levensloop van deze TB-25K/TB-25N.
 

44-31508  
00-00-1945  del, with New York ANG 137 FIS as TB 25K at Westchester County Airport, White Plains, cvtd to TB-25N, radar trainer for USAF F 89 RSO's
00-01-1960  up for disposal at Olmstead AFB PA
00-01-1960  reg as N6578D. Nathanial A. Kalt/Stinson Field Aircraft, San Antonio TX
00-00-1960  William P. Strube, Marietta GA
00-10-1961  Trans Calypso Inc, Miami FL
00-00-1963  Trans Calypso
00-05-1965  Leon H. Patin, Miami FL
00-06-1967  John Hawke / Euramericair Inc. / Airspeed International Inc., Ft. Lauderdale FL
00-11-1967  modified for use as camera ship
00-00-1967 del to Bovington, UK
00-00-1967  camera ship for Battle Of Britain movie, Spain & UK, nicknamed “The Psychedelic Monster” (by Jeff Hawke)
10-00-1969  returned to USA
00-00-1972  Airspeed Int.
00-00-1969  rep as derelict Caldwell-Wright Field NJ 1969-1977
00-03-1975  Ten Plus One Inc
00-04-1977  Tom Reilly, Kissimmee FL
03-02-1979 ferried Caldwell NJ to Kissimmee FL for rebuild, restoration started in Caldwell, finished in Kissimee; 
flew as “431508 / Chapter XI”
00-02-1979  B-25 Bomber Group Inc, Ocala FL
00-00-1993  for sale TT 2,603hrs, LH/RH engine 530/700hrs SMOH, conversion to photo work takes about 1,5hrs to remove the tail, 
flew for many feature movies, TV commercials, books, posters and video productions, can have four photo crew in the
  back and two in the nose while in flight
06-09-1994 Dan Powell, Fair Oaks Ranch, Boerne TX
16-06-199 reg to Rio Grande Aviation Inc, 124 Draper Smith Ln, Fredericksburg TX 78624-7713, USA with s/n 44 31508N
00-00-2004  known with c/s “Lucky Lady”, wfu in poor condition, Franklin VA, 2012 for sale, LH engine removed
00-12-2013  for sale via eBay
bought by Peter Smythe, Adelaide Australia, a/c dismantled and shipped to Down Under.
Restored for static display in NEIAF / ML-KNIL c/s as "N5-131 / 112916 / Pulk".

Bij de FAA staat het toestel momenteel nog steeds ingeschreven als N6578D en wel als B-25J met serial number “44-31508N”. Overigens wel met de vermelding “certificate terminated or in question” en dat het toestel in Australië verkocht is.



De nagebouwde P-51D Mustang “44-14335/5E” is tegenwoordig in Hilversum te vinden. (Pieter Plomp)


- MUSTANG: De nagebouwde P-51D Mustang “44-14335/5E” die in de plaats Winkel stond, werd onlangs verplaatst naar Hilversum en is nu te vinden als blikvanger bij Aannemersbedrijf Manten aan de Vaartseweg 18.

- NMM: Dornier DO 24T-3 “X-24”(c/n. 5342) die men in bruikleen had, werd eerder dit jaar als gift overhandigd aan het NMM door het Royal Air Force Museum.
 
 





Ter gelegenheid van 100 jaar MLD haalde het militaire Luchtvaart Museum UH-1B 225, AT-16ND Harvard IIB “099” en SH-14D Lynx 283 uit de opslag.
(Berend Jan Floor)



- NORATLAS:
Nord 2501 Noratlas 118 stond een poosje opgesteld bij de bar van het Franse vliegveld van Lasclavieres maar werd nog niet zo lang geleden gedemonteerd en er wordt beweerd dat de romp naar Nederland werd getransporteerd om dienst te doen als woonruimte.

- OOSTERLAND:
Autohandelaar Ad Stouten in het Zeeuwse Oosterland kocht de al vele jaren op Midden Zeeland bivakkerende Cessna P337H Pressurized Skymaster/Riley SkyRocker P.337 (c/n. P3370318) N4AQ. Het Amerikaanse kenmerk werd overigens op 7 augustus 2013 al doorgehaald.
De momenteel niet vliegwaardige Cessna wordt te koop aangeboden voor € 82.868,- via aircraft24.nl.


- OOSTVOORNE:
na het overlijden van eigenaar De Rijke, wordt zijn enorme collectie auto’s in november ter veiling aangeboden door Epic Auctions. Ook de MiG-21MF 8706 (968706) en Mil Mi-2 94+62 behoorden sinds eind 2004 tot deze collectie van Oldtimermuseum De Rijke en zullen verkocht worden.


- PARIS:
Heel wat jaren geleden bestonden er plannen om Morane Saulnier M.S.760A/C-41 Paris II N751PJ (c/n. 51) vliegwaardig te maken en in RLS kleuren te laten spuiten. Van Den Helder werd het toestel naar Duitsland vervoerd maar helaas bleef kwam er niks terecht van de plannen. Uiteindelijk kwam de Paris in een container terecht en stond zo enige tijd opgeslagen op Groningen Airport Eelde en werd in 2017 verkocht aan een nieuwe eigenaar in Californië.



De voor een groot deel reeds gerestaureerde Focke Wulf FWP149D OO-FWP wordt te koop aangeboden. (Simon Paul, Roggel, 19 september 2017)


- PIAGGIO: Via planetime.nl wordt  de gedeeltelijk gerestaureerde Focke-Wulf FWP149D OO-FWP te koop aan geboden. Het toestel ligt momenteel in de plaats Roggel en moet zo’n € 49.500 opbrengen.
Opvallend feit is dat het kenmerk OO-FWP destijds wel ingeschreven werd, maar het vliegtuig daar nooit daadwerkelijk mee heeft gevlogen. Het c/n. is 059  en het toestel is ex D-EEHH, 90+45, JD+390, BF+702, BC+702, AS+486.

De Piaggio was als D-EEHH actief in België in 1988 en op 25 april 1989 werd het kenmerk OO-FWP ingeschreven op naam van R. Vervecken & J. Simons te Leopoldsburg en op 11 mei van datzelfde jaar werd J. Vervecken de eigenaar. Zoals hiervoor gemeld, werd er nooit mee gevlogen als OO-FWP, maar het toestel staat nog wel steeds ingeschreven in België.




Pipistrel Alpha Electro I-X052 vlak voor de landing op Soesterberg. (Pieter Plomp, 13 oktober 2017)
 
 

- PIPISTREL: Vanuit Slovenië, waar de fabriek staat, werd Pipistrel Alpha Electro I-X052 op een aanhanger naar Hilversum gereden. Vandaar maakte het elektrisch aangedreven toestel de eerste vlucht van een vliegtuig met een elektromotor boven ons land door op 13 oktober 2017 van Hilversum naar Soesterberg te vliegen. Bij het NMM werd het vliegtuig, dat c/n. 718 AE 60 heeft, gepresenteerd aan pers en belangstellenden. 

- PS AERO: De laatste maanden zijn er in Baarlo nogal wat veranderingen binnen de collectie opgetreden. We vermelden hier de ons bekende wijzigingen per 30 september 2017.




Uit het VTOC Aalsmeer werden Fairchild-Swearingen SA226-TC PH-NLZ en SOCATA TB-9 Tobago PH-TBT verkregen. (Henk Wadman, 30 september 2017)




Lockheed F-104G Starfighter “DA+225” is in werkelijkheid de 21+60 en werd inmiddels afgevoerd naar Salzburg in Oostenrijk. Het kenmerk “DA+225” kreeg deze machine voor de Duitse tv-film “Sie wollten den Himmel erobern”; PS Aero leverde daar enkele niet vliegende Starfighters voor.
(Henk Wadman, 30 september 2017)


Dornier Alpha Jet 40+23 zal naar de Red Bull collectie op Salzburg gaan om reserve onderdelen te leveren aan de Red Bull Alfa Jets.
(Henk Wadman, 30 september 2017)



Panavia Tornado IDS 98+06 werd verkocht en zal binnenkort afgevoerd worden. De tentoon gestelde Tornado GR.1 “98+08” is in werkelijkheid de XX947 en dat is het derde prototype. (Henk Wadman, 30 september 2017)



 
PH-NLZ SA226-TC Metro II afkomstig uit VTOC Aalsmeer; moet nog geassembleerd worden
PH-TBT SOCATA TB-9 Tobago afkomstig uit VTOC Aalsmeer; vleugels ligger er naast
“PH-VOT” Reims/Cessna F150K (= D-ECDB) werd verkocht en afgevoerd
SE-HSD Hughes 369HE alleen de staartboom
“DA+225” F-104G Starfighter (= 21+60) vleugels er naast; verscheept naar Oostenrijk op 12 oktober 2017
“AT-34” Dornier Alpha Jet flight simulator Belgische Luchtmacht
40+23 Dornier Alpha Jet klaar om verscheept te worden naar Red Bull, Oostenrijk
“98+08” Panavia Tornado GR.1 (= XX947) nu in volledige Luftwaffe kleuren
98+06 Panavia Tornado IDE klaar om verscheept te worden; vleugel er af
98+16 Sukhoi SU-22-UM-3K klaar om verscheept te worden; vleugels ernaast
25+41 Sukhoi SU-22M-4 registratie 25+41 staat er niet meer op
“XN781” BAC Lightning F.2A (= XN784) er staat geen registratie meer op
(XZ641/A) Westland Lynx AH.7 staat met gemonteerde rotorbladen op het kleine buitenterrein
P-263 Rep. F-84F Thunderstreak met staart van de P-243; zou eerst naar McDonald’s Schiphol gaan
XX974/FE BAC Jaguar Gr.3A staat nu op de grote binnenplaats op eigen onderstel
AP-BHZ Fokker F27 Mark 500 staat nu op de grote binnenplaats op eigen onderstel
ZE396 HS125 CC.3 werd eind september getransporteerd naar Bentveld

De opslag van PS Aero in het nabije Kessel bevatte op 30 september de volgende toestellen in slechte conditie:

(57-0348) McDonnell F-101B Voodoo c/n 526 USAF front fuselage 
(25+61) Lockheed F-104G Starfighter c/n 9007 Luftwaffe no nose section; tail of Belgian AF FX58 with c/n 9101
(23+01) Lockheed F-104G Starfighter c/n 7184 Est 61; Luftwaffe no nose section
(24+89) Lockheed F-104G Starfighter c/n 8239 Luftwaffe no nose section; tail of 26+30 with c/n 9182
40+95 Dornier Alpha Jet c/n 0095 Luftwaffe  
       
       
- QUICKIE: Op 13 mei 1983 werd het kenmerk PH-AER gereserveerd voor Quickie c/n.107 door J.J. Reumers en dat werd ook aangebracht op het vliegtuig. In
januari 1992 werd de reservering door de RLD ongedaan gemaakt. Nog niet zo lang geleden stond het toestel als blikvanger opgesteld voor ROC Leeuwenborgh op Maastricht-Aachen Airport.

Een Belg kocht het vliegtuigje en hoopt het vliegwaardig te kunnen maken. Half augustus 2017 werd de Quickie gezien op het Belgische MLA vliegveld Matagne-la-Petite (EBMG).

- SAFIR: Twee Britse SAAB 91D Safirs die vroeger in dienst waren bij de RLS op Eelde werden op 16 oktober 2017 vanaf Brimpton Airfield overgebracht naar Aerodata GmbH op Braunschweig. Het gaat hier om de PH-RLK, die achtereenvolgens G-BRZY & G-HRLK werd en om de PH-RLR die G-SAFR werd. In Duitsland werd reeds het kenmerk D-EAJA gereserveerd voor de eerstgenoemde en de G-SAFR zal in eerste instantie gebruikt worden voor het leveren van reserve onderdelen. Mogelijk wordt deze Safir in de toekomst weer opgeknapt.
  Ex RLS SAAB 91D Safirs G-HRLK & G-SAFR vlak voor transport naar de nieuwe eigenaar in Duitsland. (via Doewe Pelleboer, Brimpton airfield, 16 oktober 2017)


De replica van de Scheldemusch in aanbouw in het Luchtvaart- en Oorlogs Museum op Texel. (Eric Munk, 12 augustus 2017)


- SCHELDEMUSCH: In het Luchtvaart en Oorlogs Museum op vliegveld Texel is het frame van de replica van de Scheldemusch tegenwoordig te bewonderen. In het verleden was het toestelletje een poosje te zien in het Aviodrome op Lelystad.
Het is overigens niet de bedoeling dat de replica ooit gaat vliegen; het gaat hier om een statisch exemplaar.
Slechts zes exemplaren van de Scheldemusch werden vanaf 1935 gebouwd door de NV Koninklijke Maatschappij “De Schelde” in Vlissingen en die waren als volgt ingeschreven: PH-ALB, PH-AMA, PH-AMB, PH-AME, PH-AMG, PH-AMH & PH-AMI.
Het museum wordt overigens per 1 november 2017 tijdelijk gesloten en opnieuw ingericht tijdens de wintermaanden.


- SCHLEICHER:
Ton Beumer van Flyin’art voorzag de hele romp van een Schleicher K 8B met constructienummer 8555 van glas-in-lood ruitjes en schilderde het nep-kenmerk “PH-4766” op het toestel. Het gaat hier om de HB-840, die D-6112 had moeten worden, maar dat bleef bij een reservering. Voor meer inlichtingen: www.flyinart.nl.

 


De van een glas-in-lood romp voorziene Schleicher K 8B met het nep kenmerk “PH-4766”. (Henk Wadman, Hoogeveen, 25 mei 2017)


- SHELLDUCK:
Bij de firma Knoppert Motoren in Putten staat een Northrop KD2R Shelduck doelvliegtuig voor de deur. Het toestelletje is afkomstig van de Belgische landmacht en er staat “T60” op.


- SPITFIRE:
De CEO van Jumbo Supermarkten, Frits van Eerd, kocht in Engeland twee Spitfires en laat ze daar restaureren bij de Spitfire Company in de Biggin Hill Heritage Hangar op Biggin Hill. De restauratie van de LF.Mk.XVIe TB885 vordert gestaag en deze machine vloog in 1945 tijdens de Tweede Wereldoorlog bij RAF 322 (Dutch) squadron met de code “3W-V”. Dat wordt ook de beschildering die het toestel krijgt en men hoopt de Spit over ongeveer een jaar klaar te hebben. Even een globaal beknopt overzicht van de niet zo spectaculaire carrière van deze Spitfire, deels op basis van de Spitfire Movement Card van het Britse Ministry of Defence:

25.02.45 29 MU RAF als TB885
18.03.45 84 GSU RAF  
29.03.45 TOC RAF 322 (Dutch) squadron als TB885/3W-V
13.10.45 SOC en opgeslagen op RAF Kenley en werd door de brandweer gebruikt als oefenobject
15.10.45 84 GDC RAF  
13.11.45 29 MU RAF  
15.03.49 6 MU RAF  
11.04.51 102 FRS RAF  
16.05.51 103 FRS RAF  
04.09.51 Cat. 3 on site repair by 60 MU
03.10.51 Cat. 3 on site repair by Contractor
22.02.52 103 FRS RAF  
16.06.52 9 MU RAF  
14.12.54 non-effctive stock  
28.06.55 SOC ‑ Fire-fighting Demonstration
1955 gebruikt als statisch object voor de film Reach for the Sky met nepserial “R1274/QV-V”
1958 opgeslagen op RAF Kenley 
circa 1960 begraven (!) op RAF Kenley
1982 weer opgegraven en naar Lashenden Air Warfare Museum, Sevenoaks
1991 naar Shoreham Aircraft Museum, Shoreham
2016 gekocht door Frits van Eerd en wordt gerestaureerd op Biggin Hill

De identiteit van de Spitfire Mk.1 werd inmiddels ook bekend en het gaat om de opgegraven restanten van een in 1940 door een Messerschmitt Me109 neergeschoten exemplaar. Het zal zeker enkele jaren duren eer men hier weer een toonbare Spitfire van heeft gemaakt, maar dat is bij de mensen van de Spitfire Company wel in goede handen.

22.02.40 first flight als P9372 
01.03.40 9 MU RAF
06.03.40 92 S RAF; code GR-G
09.09.40 neergeschoten boven Biggin Hill door Luftwaffe Me109
? wrak geborgen en momenteel zijn diverse onderdelen aanwezig in Biggin Hill Heritage Hangar

- STINSON: Nederlander H. de Jongh van de in België gevestigde Vintage Flight Foundation haalde Stinson L-5 Sentinel I-AEFU (c/n. onbekend) naar Antwerpen; het in 1942 gebouwde toestel is ex MM52873, 42-98596 en is momenteel beschilderd als “298592/5M”.

- TBM:
Op Lelystad werd op 5 juli 2017 de romp van SOCATA TBM 700 A PH-HUB (c/n. 127) overgebracht van een hangaar naar de Catalina hangaar en verbleef daar een korte periode. Onbekend is wat de plannen met deze romp zijn.
Op 28 april 2013 vertrok de PH-HUB van Kempen Airport voor een vlucht naar Frankrijk. Na de start en het intrekken van de wielen, gaf de instructeur de opdracht aan de piloot om de flaps in te trekken, maar deze bediende per ongeluk de hendel die er naast zat, waarmee de brandstoftoevoer afgesloten werd. Gevolg was dat de motor ermee kapte en omdat men nog vrij laag vloog, werd besloten een noodlanding te maken met de wielen nog ingetrokken op een weiland in de buurt van Schoordijk, vlakbij het vliegveld. Vanwege de aanzienlijke schade werd de TBM niet meer gerepareerd en het kenmerk PH-HUB uitgeschreven op 10 juli 2013.

 
 

TBM700A PH-HUB vliegt niet meer sinds een ongeval in april 2013 en de romp verblijft sinds kort in een hangaar op Lelystad. (Richard Poeser, 5 juli 2017)


- TEXAN:
De in Zweden aangekochte AT-6A Texan SE-CHP, die op 26 januari 2017 ingeschreven werd als PH-TXN, werd bij Wings over Holland zowat helemaal gestript en weer opgebouwd. Het vliegtuig werd gespoten in de kleuren van de MLD en zou eerst de “097” worden, maar dat had al eens op een Neptune gestaan en uiteindelijk koos men voor het serial “313”.

- TEXEL:
Bij het Schipbreuk- en Juttersmuseum Flora in De Koog op Texel ligt de gondola van Cameron R-225 PH-EIS “Dutch Viking”. Tevens zijn er een stuk of twintig motoren, props en onderstelpoten van WO2 kisten die uit zee gevist zijn, te bewonderen.




Gondola van Cameron R-225 “Dutch Viking” PH-EIS. (Eric Munk, De Koog, 11 augustus 2017)


Republic F-84F Thunderstreak zou naar de McDonald’s bij Schiphol gaan, maar staat nog steeds op het terrein van PS Aero in Baarlo.
(Henk Wadman, 30 september 2017)


- THUNDERSTREAK: De uitbater van de McDonald’s vestiging bij Schiphol was van plan om op de spottersplaats een zilverkleurige Republic F-84F Thunderstreak op een paal te laten plaatsen. Het ging hier om de van  PS Aero afkomstige P-263, waarvan beweerd wordt dat het achterste rompdeel vanaf de vleugel afkomstig is van de P-243; de staart is in ieder geval wel van de P-243.
Of de plannen allemaal doorgaan, is maar de vraag omdat de gemeente geen toesetmming wil verlenen. De F-84F staat nog steeds bij PS Aero in Baarlo.


- TIGER MOTH:
De voormalige PH-AAB (c/n. AY-1) was te koop in Florida als N8691 en zou weer naar ons land terug komen, maar dat ging helaas op het laatste moment niet door. Het toestel is ex (N41757), PH-AAB; PH-UAW (c/n. 85130), G-AIAK, T6901.

 

Piper PA-38-112 Tomahawk N9209A vlak voor het vertrek naar Hoofddorp. (Berend Jan Floor, Lelystad, 23 september 2017)


- TOMAHAWK:
Al heel wat jaren is Piper PA-38-112 Tomahawk II N9209A te vinden op Lelystad. Op 4 juli 2007 werd het kenmerk PH-VCL gereserveerd voor deze tweezitter, maar dat werd nooit opgenomen en het toestel bleef N9209A. Op 23 september 2017 werd de N9209A op een trailer van Lelystad naar een locatie in Hoofddorp vervoerd en daar zou het toestel weer vliegwaardig gemaakt worden.


- TWENTE:
Tijdens de op vliegveld Twente gehouden Army dagen op 1, 2 & 3 september werd MiG-21 6509 getoond, gemonteerd op een Oshkosh sneeuw freesmachine.
 


De Poolse MiG-21 6509 bovenop een Oshkosh sneeuw freesmachine. (Rob Dragt, 31 augustus 2017)
 

 
- VLIEGEND MUSEUM SEPPE: Nipper Mk.II OO-LEO werd in Italië verkocht door de eigenaar en op 31 juli 2017 vanaf Antwerpen in een container naar Milaan ‑ Bresso getransporteerd.
Boeing B75N-1/N2S-3 N9912H “Old Crow” stond eerst in een van de nieuwe hangaars aan de overkant en verhuisde naar de museumhangaar.
De romp en vleugels van de in Engeland beschadigde Tiger Moth G-ADGV werden opnieuw bekleed en het toestel zal hetzelfde Brooklands Aviation kleurenschema krijgen.


- VROEGE VOGELS:
Sinds dit jaar behoort de replica van de Lambach HL.II PH-APZ (20002) tot de collectie van de Stichting Vroege Vogels op Lelystad. Op 3 mei 1995 werd de PH-APZ ingeschreven in ons land en dat kenmerk werd op 20 oktober 1998 weer doorgehaald vanwege technische problemen. Op 3 juni 2002 werd het toestel opnieuw ingeschreven en het kenmerk PH-APZ werd op 19 september 2007 doorgehaald met als reden dat er geen BvL verstrekt was sinds de inschrijving.
De laatste tijd was de Lambach te zien in het Aviodrome en de mensen van de Vroege Vogels gaan het toestel weer vliegklaar maken.


Mooney M.20A N8382E ligt nog steeds opgeslagen in de Early Birds loods op het Belgische vliegveld Hasselt-Kiewit.








Alouette III’s A-261 & A-522 worden weggehaald bij het VTOC Aalsmeer door de KLu Bergingsdienst en werden twee weken eerder vooraf gegaan door F-84F Thunderstreak P-172. (Rob Dragt, 25  & 11 augustus 2017)


- VTOC:
Na het faillissement van VTOC Fokker Aalsmeer op 31 mei 2017 werden eerst een aantal militaire vliegtuigen weggehaald door de KLu Bergingsdienst en de rest werd ter veiling aangeboden, inclusief Metro II PH-NLZ, TB-9 Tobago PH-TBT en een Pratt & Whitney JT3D-3B motor.

Op 8 augustus 2017 werden Alouette III’s A-261 en A-522 afgevoerd en de PH-NLZ & PH-TBT kwamen op 7 september bij PS Aero in Baarlo terecht.

- WEIL: Al weer heel wat jaren geleden was Smith Miniplane/Weil Special N788 (c/n. WB-4) gestationeerd in de Pionier Hangaar op Lelystad. Op 23 december 1980 werd het toestel uitgeschreven door de FAA en op 19 september 1996 ingeschreven als PH-TAT. Er werd echter nooit een BvL afgegeven voor de PH-TAT en op 6 januari 1998 werd het kenmerk weer doorgehaald.
Onlangs werd het toestelletje te koop aangeboden door iemand in het Belgische Zonnebeke.


- YAK-9:
Al op 24 november 2012 arriveerde Yakovlev YAK-9UM D-FENK (c/n. 0470403; ex F-AZYJ, N9250) bij de firma FAST te Antwerpen om gerestaureerd te worden voor de Nederlandse eigenaar Jeroen Boonzaayer, die het toestel op Teuge wil stationeren. Eind maart 2017 werd de YAK op een dieplader naar de nieuwe loods van FAST op Brasschaat over gebracht en tegen het einde van de maand oktober zal daar een nieuwe motor voor het vliegtuig arriveren.



Rhönlerche II PH-248 in afwachting van verdere restauratie. (Eric Munk, Texel, 12 augustus 2017)


- ZWEEFVLIEGNIEUWS: Na ruim zes jaar in opslag te hebben gelegen in de regio Arnhem, wordt bekeken of het lonend is om Schleicher K 8B PH-1266 (c/n. 8039) weer vliegklaar te maken. Het BvL verliep op 25 april 2006 en op 5 juli 2007 werd de inschrijving doorgehaald.
PZL-Bielsko SZD-48-1 Jantar Standard 2 OO-ZMR lag gedurende tien jaar opgeslagen en zal op Lemelerveld weer in vliegwaardige toestand gebracht worden. Voor dit vliegtuig werd het kenmerk PH-1599 gereserveerd op 10 oktober 2017.
De op 21 juli 2017 bij Wapenveld zwaar beschadigde Astir CS PH-1066 is niet meer te repareren en de cockpitsectie zal in de toekomst worden ingezet als flight simulator.
In het Luchtvaart en Oorlogs Museum op vliegveld Texel hangt de romp van Schleicher Rhönlerche II PH-248 en de restauratie van het zweefvliegtuig staat nu even stil. Men beschikt voor deze Rhönlerche over de vleugels van de OO-ZEB en de OO-ZEM. Verdere restanten van die kisten zijn ook nog elders op Texel in opslag (Den Burg). De originele linkervleugel van de PH-248 lag nog lang op Nistelrode, maar is inmiddels verdwenen, en de rechter vleugel is verzaagd.
Göppingen Gö 4 II PH-178 (c/n. 6060) werd achtereenvolgens RAFGSA258 en BGA1642 en kreeg na 26 jaar van opslag een nieuwe Nederlandse eigenaar in Brabant. Gedurende de komende jaren zal het vliegtuig gerestaureerd worden.

Na een restauratie van anderhalf jaar maakte PZL-Bielsko SZD-36A Cobra 15 PH-992 opnieuw haar eerste vlucht en wel vanaf Lemelerveld.

Op zweefvliegveld Biddinghuizen werd op 7 juli 2017 onder meer het volgende gezien:

PH-974/YS  Rolladen Schneider LS 4b
PH-1006/YT PZL-Bielsko SZD-51-1 Junior
PH-1433 DG Flugzeugbau DG-1000S

- DONAC: De Dutch Open National Aerobatic Championships werden dit jaar weer op Lelystad gehouden en wel van 8 tot en met 10 september 2017.
Via Vliegen is een Kunst en Air-Online verkregen we onderstaand overzicht van deelnemers en classificatie:

Klasse Rank Piloot Registratie Type Totaal Overall-% Overall rank
Beginners 1 Geert Veldhuizen PH-RIC Mudry CAP.10C 1046.25 68.83 4
             
Standard 1 Eric Schenkelaars PH-DEC Super Decathlon 2129.48 69.59 2
Standard 2 Giorgi Gzirishvil PH-RIC Mudry CAP.10C 2059.18 67.29 5
Standard 3 Jan Robijns PH-RIC Mudry CAP.10C 2011.79 65.74 6
Standard 4 Jaap Snippe PH-RIC Mudry CAP.10C 2001.82 65.42 7
Standard 5 Dennis Vriesema PH-DEC Super Decathlon 1722.12 56.28 8
Standard 6 Christian Eitner PH-SVN Robin R 2160 1680.68 54.92 9
Standard 7 René Dijkshoorn PH-SVN Robin R 2160 952.93 31.14 13
             
Intermediate 1 Dirk Evers PH-PEP Pitts S-2B Special 4377.38 51.93 10
Intermediate 2 Peter Farla PH-PGP Pitts S-2A Special 4325.75 51.31 11
             
Advanced 1 Martijn Kersten D-EXML Extra EA 300S 7594.63 74.82 1
Advanced 2 Rene Kamphues D-EXML Extra EA 300S 4966.50 48.93 12
             
Unlimited 1 Ringo Massa D-EXML Extra EA 300S 9938.38 69.06 3


- AIR HOLLANDIA:
Werd in maart 2017 opgericht en was van plan om per 1 juli 2017 de activiteiten van het failliete Denim Air voort te zetten, maat tot op heden is er nog niet veel gebeurd. Wel liet men de op Maastricht bivakkerende Fokker F28 Mk0100 PH-ABW (11493) van Air Hollandia opschriften voorzien. ICAO code is HLA en hun website: www.airhollandia.com

- AIS AIRLINES:
Jetstream PH-FCI vliegt per 1 september 2017 voor Eastern Airways. De houten Fokker F28 neus die in de buurt van het AIS onderkomen staat opgesteld, verdween in september korte tijd naar een beurs in Friesland (Franeker?) en is inmiddels weer terug geplaatst. Tijdens het beursbezoek was de tekst “Flevo Zakenfestival” aangebracht.

  


AIS Airlines breidde haar Jetstream vloot uit met deze ex Direktflyg Jetstream PH-FCI. (Berend Jan Floor, Lelystad, 30 juni 21017)


- BEL AIR:
De Deense helikopter operator Bel Air Aviation was in 2012 al actief vanaf Den Helder en met ingang van 2 juli 2017 staat er weer een AW139 helikopter gestationeerd in hangaar 3. Mogelijk wordt tegen het eind van dit jaar een grotere AW189 ingezet vanaf Den Helder.


- CORENDON:
Met ingang van 31 juli 2017 maakte men gebruik van XTRairways Boeing 737-86J N917XA.
 
 



Inmiddels een bekende verschijning: Boeing 737-804 PH-CDF in het Vrienden Loterij kleurenschema en de van XTRAirways gehuurde Boeing 737-86J N917XA. (André Wadman, Amsterdam, 22 mei 2017 & Ton Jochems, Amsterdam, 19 augustus 2017)


 

- DJ’s: Diverse zakenvliegtuigen werden dit jaar weer van opschriften voorzien omdat ze voor korte of langere tijd werden ingezet om bekende dj’s te vervoeren binnen Europa. In ons land werden onder meer op Rotterdam The Hague gezien:

CS-TFR Learjet 45 Hardwell
D-IWWW Premier 1 Robin Schulz
F-HADH Falcon 50 Marshmello
PH-HRK P.180 Don Diablo
PH-TCN P.180 Don Diablo (voor één dag)
SE-RMO Learjet 45XR Martin Garrix

- GAS UNIE: Heli and Co. voert nu de controle vluchten voor de Gasunie uit boven Nederland. Voorheen werden deze vluchten uigevoerd door S.P. Luftbild GmbH.
De controle vluchten worden uitgevoerd met Robinson R44 OO-AAR, OO-KST,OO-PMG of OO-PMQ, dan wel een gelijkwaardige vervangende helikopter.

De R44 D-HHJS welke eerder door S.P.Luftbild op deze controlevluchten werd gebruikt, werd op 26 juli 2017 als SE-JSE in Zweden ingeschreven op naam van TopHeli i Hemavan AB /  Arctic Air AB; de tweede Duitse Robinson die regelmatig werd ingezet (D-HMSH), staat momenteel te koop. Op 17 oktober arriveerde op Teuge de R44 Astro D-HROY die inspectievluchten uit zal gaan voeren vanaf Teuge.

  



Piaggio P-180’s PH-HRK & PH-TCN vlogen beide heel even met “Don Diablo” opschriften. (Frank de Koster, Rotterdam, 28 augustus & 10 augustus 2017)




- GENERAL ENTERPRISES:
Ter introductie van de Cirrus SF50 Vision in Europa werd in de hangaar van het Wings Hotel op Rotterdam The Hague een presentatie gehouden voor geïnteresseerden. Voor dit doel stond een mock-up opgesteld en potentiële klanten konden op 8 en 9 juni meevliegen met SF50 N124MW (c/n. 0009; ex N17CX) en met enkele nieuwe Cirrus SR20/22 modellen. Later op de dag had men SR20 g6 N122MX en SR22 gts Carbon N477EU ook binnen gezet in de Wings hangaar.
Er was heel wat belangstelling en veel geïnteresseerden arriveerden per vliegtuig. Een overzicht is te vinden bij de Rotterdam The Hague movements van juni 2017
.
De SF50 N124MW was overigens al op 17 mei even langs geweest bij General Enterprises Cirrus Service Center Europe op Groningen Airport Eelde, dat uitgebreid gaat worden.




Cirrus SF50 Vision N124MW voerde een aantal demonstratievluchten met potentiële klanten uit vanaf Rotterdam The Hague Airport. (Henk Wadman, 8 juni 2017)


- HELI HOLLAND: Recente aanwinsten ter uitbreiding van de vloot zijn EC 155 B1 PH-EUB en Eurocopter H 175 B XA-ZTC, die ongetwijfeld een PH- kenmerk zal krijgen.

- KLM:
Bestelde op 20 juni nog eens twee Embraer ERJ 190’s bij de Braziliaanse fabriek. Op 27 december 2011 plaatste de Air France ‑ KLM Group een order voor 18 Boeing 787-9 vliegtuigen en per juni 2017 werd eentje daarvan gewijzigd in een Boeing 787-10 model.

Ter gelegenheid van het overvliegen van de panda’s Wu Wan en Xing Ya van Chengdu Shuangliu airport naar ons land op 12 april 2017, werd Boeing 747-406BC PH-BFT van bescheiden stickers voorzien.

Op 28 oktober werd de laatste reguliere vlucht met een Fokker 70 van KLM cityhopper uitgevoerd. De dag erna werden de laatste exemplaren allemaal van Schiphol naar Norwich geferried en werd er een Fokker 70 staart onthuld op Schiphol-Oost.
Fokker 70 PH-KZU vloog tot het uit dienst nemen van het type met “Fokker thank you” op de romp en de beeltenis van Anthony Fokker op de staart.

Vanwege capaciteitstekorten omdat enkele Embraers een onderhoudsbeurt krijgen, huurt de KLM een aantal Avro RJ85’s van CityJet met ingang van eind augustus 2017.




KLM Boeing 747-406BC PH-BFT mocht de twee panda’s Xing Ya en Wu Wen naar Nederland transporteren en werd op de neus voorzien van bescheiden stickers. (Majed Kalala, Amsterdam, 15 april 2017)


Ter gelegenheid van het feit dat de Fokker vliegtuigen uitgefaseerd worden bij de KLM Cityhopper, kreeg Fokker F28 Mk0070 PH-KZU een aangepast kleurenschema. (Ben Ullings/aviationphotos.nl, Amsterdam, juni 2017)


- KLM FLIGHT ACADEMY:
de Martinair flight Academy op Lelystad en de KLM Flight Academy op Groningen Airport Eelde werken tegenwoordig nauw samen. SOCATA TB-10 Tobago GT’s PH-MLR en PH-MLS vliegen momenteel voor de vestiging op Eelde.
De basis vliegopleiding in Phoenix (USA) stopt met ingang van april 2018 en men is op zoek naar een nieuwe vliegopleiding in Amerika of in Spanje of Portugal.
|

- MARTINAIR:
Huurt gedurende het zomerseizoen van 2017 Atlas Air Boeing 747-48EF(SCD) N419MC vanwege onderhoud aan haar eigen vloot.
 


Boeing 737-8K2 PH-HSF is een van de twee in Sunweb kleuren vliegende Transavia 737’s. (Jaap Niemeijer, Eelde, 25 juni 2017)


- TRANSAVIA: vlootmutaties; let wel alle data onder voorbehoud!

PH-HSA  leased to Sun Country  06.10.2017 “TRA051” EHAM ‑ BIKF - KMSP
PH-HXG  leased to Sun Country  26.10.2017 “TRA051” EHAM ‑ BIKF - KMSP
PH-HSK  leased to Sun Country  02.11.2017 “TRA051” EHAM ‑ BIKF - KMSP
PH-HSW  leased to Sun Country  09.11.2017 “TRA051” EHAM ‑ BIKF - KMSP 
PH-HSM  leased to Sun Country  13.12.2017 “TRA051” EHAM ‑ BIKF - KMSP
     
PR-GGX retour naar Gol  12.10.2017  
PH-GGY  retour naar Gol  25.10.2017  
PH-GUU  retour naar Gol  03.11.2017   
PH-GUV  retour naar Gol  27.10.2017 (in volledige Transavia kleuren)
PH-HSR  retour naar FlyDubai  01.11.2017 (was gehuurd vanaf 09.06.2017)
PH-HSW  gaat de vloot verlaten per 15.11.2017  
     
Geplande afleverdata nieuwe Boeing 737-800’s:
PH-HXL    27.03.2018 “TRA052” KBFI - BIKF - EHAM
PH-HXM    03.04.2018 “TRA052” KBFI - BIKF - EHAM







Transavia nam weer een nieuwe Boeing 737-800 in gebruik als PH-HXK (Henk Wadman, Rotterdam, 19 mei 2017) en huurt Boeing 737-8KN A6-FDF van FlyDubai (Peter van Stelle, Amsterdam, 9 juni 2017) als PH-HSR (Maarten Visser Sr., Amsterdam, 17 juni 2017)
 

Twee “Sunweb creating memories machines” kregen dit jaar een ander kleurenschema dan het afgelopen jaar en de geluksvogels waren de PH-HSF & PH-HZG.

Transavia France
: Diverse tijdens het winterseizoen aan Air Transat verhuurde Boeing 737’s keerden terug op Orly:

F-GZHC 06 & 07.04.17
F-GZHD 31.03.17
F-GZHE 12.04.17
F-GZHF 14 & 15.04.17
F-GZHI 25.03.17
F-GZHJ 29 & 20.03.17

Nieuwe aanwinst is Boeing 737-800 F-HTVG (62156; ex N1787B) die op 31 mei en 1 juni 2017 werd overgevlogen van de fabriek naar Orly als “TVF787”.







De Nederlandse tak van TUI fly huurde gedurende het zomerseizoen drie Canadese Boeing 737’s: B737-8HX C-FTOH (Adriaan Elligens, Schiphol 19 april 2017), B737-8BK C-FYLC (André Wadman, Rotterdam, 15 juni 2017) & B737-86J C-GOWG (André Wadman, Amsterdam, 21 mei 2017).


- TUI fly:
Huurde tijdelijk PrivatAir Boeing 767-316ER HB-JJF met ingang van 8 mei 2017. Half april arriveerden drie Canadees geregistreerde Boeing 737’s van Sunwing die met hun Canadese kenmerken gedurende het zomerseizoen voor TUI Fly Netherlands ingezet werden: C-FTOH, C-FYLC & C-GOWG. Eerstgenoemde kreeg speciale TUI Family Life kleuren.
Later dit jaar kwamen daar nog twee Miami Boeings 737’s bij die ongeveer twee maanden in dienst bleven: N732MA & N733MA.


- EEMSHAVEN:
Eind november 2016 werd er beslist dat de geplande helihaven definitief aangelegd mocht worden en er hebben inmiddels enkele proefvluchten plaats gevonden.

- HOOGEVEEN:
Hier werd een nieuwe hangaar gebouwd voor Tiger Moth N935NL en Stinson Vultee Reliant NC64435.

- MIDDEN ZEELAND:
Op 11 september 2017 werd de vernieuwde startbaan officieel in gebruik genomen; op 4 augustus werd er echter al voor het eerst geland op de grasbaan door Pilatus PC-7 L-05.
De ondergrond van de grasbaan werd verhard met kunststof vezels en er werd een nieuw drainage systeem aangebracht.




Short SC.7 Skyvan G-PIGY stond langdurig in onderhoud bij Rijnmond Air Services op Rotterdam The Hague en draagt nog steeds Oostenrijkse roundels op de romp  en het nep serial 5C-TC. Zuster G-BEOL heeft overigens hetzelfde Oostenrijkse serial op de romp. (Henk Wadman, 5 mei 2017)


- ROTTERDAM THE HAGUE: De platformrenovatie werd op 27 september afgerond toen het laatste stukje in gebruik werd genomen en de nieuwe bagagehal is ook zowat klaar. Dat betekent wel dat je helaas niks meer kunt zien vanaf het hek bij het voormalige Bel Air gebouw en het onderkomen van de RAC.
De Rotterdamsche Aero Club (RAC) gaat trouwens eind 2018 verhuizen naar een locatie in de buurt van restaurant Waalhaven omdat de luchthaven andere plannen heeft met de grond waar het huidige gebouw op staat.


Residents
: Bölkow Junior G-BSME verbleef enige tijd in Engeland en keerde op 11 augustus terug. Nieuw is de Cirrus SR22T G-MAZZ en Cessna 172M PH-EHV vloog een paar maanden af en toe vanaf de parkeerplaats bij de Vliegclub Rotterdam.
Cirrus SR20 N120MX werd ingeruild voor de SR20 g6 N122MX, die op 19 april arriveerde.
Langparkeerder Skyvan G-PIGY (sinds 22 augustus 2016) vertrok op 27 juli naar België en Robinson R44 N944AR werd verkocht en verdween begin dat jaar al naar Antwerpen. De in een hangaar opgeslagen Beech N300PP werd op 23 juni op een vrachtwagen afgevoerd naar Frankrijk.
Cessna 172M PH-EHV stond een paar maanden bij de Vliegclub Rotterdam geparkeerd en maakte af en toe een vluchtje met leden van deze club. Uiteindelijk keerde de Cessna terug naar Breda.
Piper PA-12 Super Cruiser PH-NDA stond een aantal weken op Midden Zeeland en keerde eind spril weer terug op Rotterdam.
Omdat haar Falcon 7X bizjets onderhoud ondergaan, huurt Shell Aircraft van de Dassault fabriek de Falcon 7X F-HMOD.
ExxAero Falcon 900A N707FJ arriveerde op 16 mei op Rotterdam en vertrok op 13 juni naar de Verenigde Staten voor groot onderhoud.
Bijna tien jaar stond Piper PA-46-350P/JetProp DLX PH-LUX op Rotterdam gestationeerd, maar het toestel heeft sinds kort Maastricht als thuisbasis. 

RAS: o.m. G-PIGY/”5S-TC” (vertrokken op 27.07.17), EC-KPR, EC-LPO, HB-GPH, M-PIRE, N345RS, OO-ACO, OO-AIS, OO-GMJ, OO-LET, OO-PRM, PH-ACE, PH-CJM, PH-DAM, PH-FIS, PH-HRK, PH-HRM, PH-LUX, PH-PIX, PH-PKF, PH-VBG, SE-RIL etc.
SAMCO:
SE-MAB DHC.8 (vertrokken op 03.05.17); LN-FVB DHC.8 (aankomst 08.10.17)
SANDAIR/VLIEGWERK: o.m. D-ELJA (stalling), N231EG, PH-LEN (stalling), PH-TIM etc.

- SLOOTDORP:
De Zweefvlieg Club Den Helder maakt momenteel gebruik van een strip aan de Ulkeweg in Slootdorp en zal in de loop van 2018 een nieuw terrein in gebruik nemen aan de Hippolytushoeveweg in Wieringerwerf.

- TWENTE:
  AELS (Aircraft End of Life Solutions) heeft een aanvraag ingediend voor landingen van twaalf verkeersvliegtuigen op jaarbasis op Twente, die daar gesloopt zullen worden. Tot op heden heeft men alleen de ex Swiss Airbus A340 mogen ontvangen.

De Vliegclub Twente gaat nog voordat het jaar 2017 ten einde is, alle gemotoriseerde kisten van Twente verplaatsen naar de Duitse luchthaven Stadtlohn. Alleen de SF.25C PH-678 van de Twentsche Zweefvliegclub blijft. De beperkte openingstijden en de te hoge huur- en vliegkosten zijn de oorzaken van de verhuizing.


- YPENBURG:
De aanleg van een helikopterlandingsplaats bij het Prins Clausplein is op losse schroeven komen te staan. De Haagse rechtbank geeft de vereniging Heliniet gelijk in haar bezwaren tegen de start van de aanleg van de helihaven. Heliniet werd op alle punten in het gelijk gesteld door de rechtbank. Volgens de rechter heeft de gemeente Den Haag de vergunning voor de aanleg op een verkeerde manier afgegeven. Zo was er in de oorspronkelijke aanvraag nooit sprake van een helikopterlandingsplaats. Door later een aanvulling op de aanvraag te accepteren waarin dat wel stond, heeft de gemeente zich volgens de rechtbank schuldig gemaakt aan een ongeoorloofde vorm van het wegnemen van de beletselen voor vergunningverlening.
In de oorspronkelijke aanvraag stond dat het slechts zou gaan om werkzaamheden voor een toegangshek. De rechtbank vindt het gebruik als heliplatform veel ingrijpender dan het plaatsen van een hekwerk. De gemeente kan nog in beroep gaan bij de Raad van State tegen de uitspraak van de rechtbank. Ook zou het helikopterbedrijf gewoon opnieuw een aanvraag kunnen indienen waarin de helikopterlandingsplaats wel direct wordt genoemd.

 



-
HELIKOPTERVLUCHTEN



CineFlight GmbH Aérospatiale AS 355 F2 Ecureuil 2 D-HCVG was de afgelopen tijd regelmatig actief boven ons land om filmopnames te maken voor This is Holland. (Rob Dragt, Amsterdam-Hemspoortunnel, 19 juni 2017)
 

Emmen Heliport 05.04.17 OK-AMS EC 120 B
Rotterdam 09.04.17  tijdens de Rotterdam Marathon boven de stad: PH-HHJ, PH-HHK, PH-PXE
Bleiswijk 11.04.17  PH-RBC
Rotterdam EMC 12.04.17  PH-HHJ
Bleskensgraaf 15.04.17  PH-KGJ
Best 15.04.17  SX-HTE (gestationeerd)
Amsterdam Heliport 16.04.17 F-GXPG EC 130 B4
Rotterdam EMC 18.04.17  OO-NHM
Lelystad Airport 20.04.17  D-HCVG arriveerde op een trailer voor filmopnames “This is Holland”
Maasvlakte 20.04.17  PH-HHJ
Voorburg 20.04.17  PH-HHJ
Bergschenhoek 21.04.17  PH-RIS
Goes ADRZ 21.04.17  RS05 twee proeflandingen bij Admiraal de Ruyter Ziekenhuis
Heerjansdam 27.04.17  PH-PHB
Yerseke 27.04.17  PH-PHB
Assen TT Circuit 30.04.17  D-HEOY
Amsterdam Heliport 07.05.17 RA-07393 R66, RA-06231 R66, F-GXPG EC 130 B, PH-ULP, PH-WRW (hangaar)
Schiedam 12.05.17  PH-ELP Sportparkbrug
Rotterdam The Hague 14.05.17  PH-HHJ arriveerde voor de huldiging van Feyenoord op 15.05.17
Rotterdam EMC 16.05.17  PH-HVB
Schiedam 18.05.17  PH-ELP Gaardenpad
Bergschenhoek 19.05.17  PH-RIS
Moordrecht 26.05.17  PH-ECD
Rotterdam EMC 26.05.17  PH-MAA
Vlaardingen 26.05.17  PH-ELP Franciscahof
Krimpen a/d Lek 27.05.17  PH-ECD
Waddinxveen 27.05.17  PH-ECD
Amsterdam Heliport  31.05.17 RS02 Sea King Mk.48
Heerjansdam 03.06.17  PH-KGJ
Rotterdam Ahoy 03.06.17  D-HAAO, D-HAUL, OO-HCE & PH-HHJ in het kader van “Flying Dutch”; tevens geland in 
  Amsterdam en Eindhoven
Hellevoetsluis 07.06.17 PH-ECD naar Duivelseiland, Dordrecht
Rotterdam EMC 12.06.17 OO-NHV
Rotterdam  13.06.17 PH-UNN Hotel New York
Haastrecht 17.06.17 PH-JPS rondvluchten
Amsterdam 19.06.17 D-HCVG AS 355 F2 op een trailer bij de Hemspoortunnel
Noordwijk Huis ter Duin 21.06.17 PH-ITI & PH-WRW naar Rotterdam Hotel New York en daarna naar Almere in het kader van
  wereld yoga dag, waarbij Mariska Gunsing en gevolg een yoga sessie gaven.
  Opschriften: “Vliegende Yogini” en “wees goed voor jezelf”.
Terheide 21.06.17 PH-UNN
Rotterdam Maashaven 22.06.17 PH-RBC
Rotterdam EMC 27.06.17 OO-NHX
Amsterdam Heliport 29.06.17 PH-HVB & gestationeerde PH-WRW
Gouda 02.07.17 PH-UNN
Kijkduin 06.07.17 PH-HHJ
Rotterdam 07.07.17 Zr.Ms. Rotterdam met aan boord AS 532 U2 Cougars S-441 & S-442; vertrokken op 10.07.17
Tinte 08.07.17 PH-PHA
Zoeterwoude 08.07.17 PH-WRW
Voorburg 10.07.17 PH-HHJ
Rotterdam Maashaven 13.07.17 PH-RBC
Gouderak 15.07.17 PH-KGJ
Rotterdam De Kuip 16.07.17  D-HHNH S76B landde in De Kuip in Qurrent Groene energie c/s
Rotterdam EMC 27.07.17 PH-OOP
Voorburg 08.08.17 OO-HSM
Rotterdam EMC 05.08.17 PH-HVB
Hellevoetsluis 19.08.17 PH-PHB
Pijnacker 19.08.17 PH-UNN “PLUS Sabine Zondag”
Hellevoetsluis 20.08.17 PH-PHB
Koewacht 20.08.17 PH-UNN “PLUS Verbiest”
Scharrendijke 22.08.17 PH-UNN
Emmen Heliport 22.08.17 D-HNHA EC 155 B1
Emmen Heliport 25.08.17 D-HNHB EC 155 B1
Rozenburg 02.09.17 PH-HCE
Rozenburg 03.09.17 PH-HCE & PH-ITI
Kaag 07.09.17 M-AJOR AW 139
Rotterdam Maashaven 07.09.17 PH-RBC
Rotterdam EMC 10.09.17 PH-HVB
Lage Vuursche 13.09.17 PH-EQU
Vlissingen 13.09.17 PH-EQU
Bergschenhoek golfterrein 15.09.17 PH-ECD 
Geervliet/Abbenbroek 16.09.17 PH-KGJ
Goudswaard (?) 16.09.17 PH-KGJ
Schiedam Marconistraat 16.09.17 PH-MAA
Rotterdam Maashaven 21.09.17 PH-RBC
Ede Lukien Studio 28.09.17 PH-KGJ op het helideck
Leidschendam 28.09.17 PH-WRW
Almere  30.09.17 PH-ECD & PH-KGJ
Rotterdam Hotel New York 30.09.17 PH-ECD & PH-KGJ
Brummen 01.10.17 PH-ITI
Amsterdam Heliport 04.10.17 N555MS MD-600N
Almere 08.10.17 PH-UNN “PLUS van Ommen”
Eindhoven De Landsard 08.10.17 . . - . . . R44; tijdens de KTM Meet
Amsterdam Heliport 17.10.17 OO-PMP & PH-ULP die naar Herkenbosch vertrok
Dubbeldam 20.10.17 PH-UNN
Numansdorp 20.10.17 OO-DTE
Rhoon 20.10.17 PH-ECD & PH-UNN; geland bij Hotel New York in Rotterdam


Heli and Co Robinson R44 Raven II OO-HCA werd op 10 juni gezien op Rotterdam The Hague, voorzien van Kipsta opschriften en dat is een firma in sport en outdoor artikelen.

De USS James E. Williams (95) bezocht op 2 juni de Prinses Arianehaven op de Rotterdamse Maasvlakte en aan boord bevonden zich twee niet zichtbare Sikorsky MH-60R helikopters: 167046/467 & 167047/471. Het schip heeft maar een dag of twee of drie in de haven gelegen en het leverde Rotterdam the Hague Airport op 29 mei C-130T Hercules 165349 en op 2 juni C-26D Metro III 900530 op.

Op 8 juli werd Zr.MS Rotterdam gezien aan de Wilhelminakade in Rotterdam met Cougars S-441 & S-442 aan boord.


Op 5 augustus 2017 gaf Dauphin OO-NHU ter hoogte van Neeltje Jans een reddingsdemo en Dornier 228-212 PH-CGC werd voorgevlogen. Ter gelegenheid van een open dag bij de KNRM in Hoek van Holland op 10 augustus 2017 gaf een onbekend gebleven Dauphin van NHV een demonstratie.



Eurocopter EC 120 B Colibri D-HUAE werd op 20 december 2016 OO-DTE. (Jack Wolbrink, Emmen, 13 maart 2017)
 



- DEFENSIE
 


- F-16: Begin 2018 zullen er weer een paar F-16’s in Jordanië gestationeerd worden om IS bolwerken te gaan bestrijden. Op een basis in Koeweit werden een KDC-10 en een Hercules gestationeerd.
De regering heeft toestemming gegeven om 15 overtollige F-16’s aan Jordanië te verkopen.
Op 2 september luisterden F-16’s J-011 & J-635 de herdenking bij het Indië monument in Roermond op door er laag over heen te vliegen.


- MALI:
Op 6 januari 2017 bracht C-17A 03 Apaches Q-09 & Q-19 uit Mali naar Woensdrecht en op 13 april bracht dezelfde C-17A Chinook D-103 terug.

- CHINOOK:
Men bestelde twee extra CH-47F’s zodat het totale aantal van dit model op veertien stuks komt. De elf CH-47D’s zullen op den duur worden afgestoten en zes reeds in dienst zijnde CH-47F’s zullen een update ondergaan.

- DE KOOY:
Aan de zuidkant van het vliegveld wordt een dual-spot dummy-deck gebouwd van ongeveer 70 x 25 meter waarop deklandingen met NH90 helikopters geoefend kunnen worden.

- NH90NFH:
De N 110 werd op 5 mei 2017 ingezet om “De jeugd van tegenwoordig” te vervoeren naar diverse bevrijdingsfestivals en voerde voor de gelegenheid stickers met “De jeugd van tegenwoordig” en een logo met 4-5 mei en de afbeelding van een fakkel.

- VETERANENDAG:
Tijdens de jaarlijkse Veteranendag in Den Haag waren onder meer de volgende vliegtuigen en helikopters op 24 juni te zien boven de stad: Apache Q-30, NH90NFH N 324, Cougar S-459, Catalina PH-PBY/16-218 en F-16’s J-009, J-367, J-511 & J-513.

- VERHUIZING:
Nederlandse militairen worden ingezet bij de verhuizing van US Army 10th Combat Aviation Brigade materieel van Duitsland naar de bases Fort Drum en Fort Bliss in de Verenigde Staten. Op 24 oktober landde de eerste groep van in totaal zestig helikopters op Eindhoven, die later naar een speciaal ingerichte landingsplaats in het Rotterdamse havengebied over gevlogen werden. Het gaat hier om UH-60’s, CH-47’s en AH64’s en tevens moet er een enorme hoeveelheid voertuigen en containers ingescheept worden.

- VLOOTDAGEN:
Dit evenement in Den Helder op 24 en 25 juni 2017 leverde de volgende helikopters en vliegtuigen op: static waren te zien de Apache Q-01 en de bekende reizende F-16 J-248. Aan boord van Zr.Ms. Tromp stond NH90NFH N 110, op Zr.Ms. Karel Doorman de Cougar S-444 en op de BNS Godetia de Belgische Alouette III M-2.
Demonstraties werden verzorgd door NH90NFH N 233 & N 324; CH-47F Chinook D-890 en vier F-16’s vlogen over het terrein.


 





Tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam gaven deze drie helikopters demonstraties: NH90NFH’s N 110 & N 277 plus AS 365 N2 OO-NHM van Noordzee Helikopters Vlaanderen. (Henk Wadman & Peter Gralla)
 

01.09.17 N 277 & OO-NHM & PH-CGN
02.09.17 N 110 & OO-NHM & OO-NHV & PH-CGN
03.09.17 N 277 & OO-NHM




- BALLONNEN



De beide ballonnen van Coen van den Heuvel samen op één foto: Cameron Z-140 PH-AAA & Cameron N-90 PH-ABC. (Inzell, Duitsland, 27 januari 2017)
 

Terhole 17.05.17 PH-CJW
Terhole 21.05.17 PH-CJW
Terhole 19.06.17  OO-BLR
Capelle a/d IJssel 20.06.17 PH-PAF
Hendrik-Ido-Ambacht 30.06.17 PH-NDB
Terhole 04.07.17 OO-BNL of OO-BUO?
Rotterdam 05.07.17 PH-WBQ vanuit park bij de Euromast
Waddinxveen 05.07.17 PH-NDB
Capelle a/d IJssel 31.07.17 PH-BJB
Deil 01.08.17 PH-GRK
Hulst 01.08.17 PH-CJW
Rotterdam Ahoy 01.08.17 PH-SMR
Capelle Schollevaar 06.08.17 PH-MME & PH-RON
Pijnacker 06.08.17 PH-SMR
Terhole 06.08.17 PH-CJW
Zoetermeer 06.08.17 PH-SOR
Breda 07.08.17 PH-RTK
Eindhoven 07.08.17 PH-AAA
Vught 07.08.17 PH-FAJ
Amersfoort 13.08.17 PH-HGR
Oud Beijerland 13.08.17 PH-PAF
Papendrecht 13.08.17 PH-CMR
Spijkenisse 13.08.17 PH-SOR
Terhole 13.08.17 OO-BLR, PH-CJW
Barneveld 16.08.17 PH-RTK
Hulst 16.08.17 PH-CJW
Oudewater 16.08.17 PH-DLB
Midden Zeeland (EHMZ) 17.08.17 PH-TPH
Bavel 20.08.17 PH-CRL
Rotterdam The Hague 20.08.17 PH-SOR
Terhole 22.08.17 OO-BTH
Uden 22.08.17 PH-LVC
Terhole 25.08.17 OO-BFE
Alkmaar-Zuid 26.08.17 PH-NOA
Mook 27.08.17 PH-VRY
Roosendaal 27.08.17 PH-TBE
Amersfoort 28.08.17 PH-CUE
Buren 28.08.17 PH-RTK
Nijmegen 28.08.17 PH-TYM
Berkel Enschot 30.08.17 PH-FAJ
Elsendorp 30.08.17 PH-SUU
Schaijk 30.08.17 PH-LVC
Waalwijk 30.08.17 PH-GRV
Zuidwolde 30.08.18 PH-GRX
Capelle a/d IJssel 31.08.17 PH-NDB
Eindhoven 31.08.17 PH-FAJ
Rotterdam Zuiderpark 04.09.17 PH-SMR
Someren 04.09.17 PH-MGP
Terhole  16.09.17 OO-BHQ (?)
Midden Zeeland (EHMZ) 17.09.17 PH-DIN
Dreischor 23.09.17 PH-CWJ
Hulst  14.10.17 OO-BFE(?)/Bitte ein Bit
Boxtel 17.10.17 PH-JBA
Breda 17.10.17 PH-LAZ & PH-RTK
Eindhoven 17.10.17 PH-GRV
Rotterdam Zuiderpark 17.10.17 PH-MVA
Veghel 17.10.17 PH-WPS

Op 20 mei 2017 werd ter hoogte van Kinderdijk een reddingsoefening gehouden door diverse brandweerkorpsen, waarbij een ballonmand van een ons onbekende ballon in het water terecht gekomen was.

 

Cameron Z-120 OO-BTH boven Terhole. (Walter de Groot, 22 augustus 2017) Schroeder Fire Balloons G OO-BFE. (Walter de Groot, Terhole, 24 augustus 2017)
   

Een nieuwe ballon is deze Ultramagic N-300 PH-JVS wat staat voor “Jan van Schaffelaar”. (Jos Vervoort, Barneveld, 17 augustus 2017)

Cameron A-300 PH-SOR boven Capelle a/d IJssel.
(John de Goede, 20 augustus 2017)
   
Lindstrand LBL Motorbike PH-GJV kwam na een windvlaag in de bomen terecht. (Jos Vervoort, Barneveld, 17 augustus 2017)